Skip to content

על בגידות ושקרים

על הפן הנפשי והמשמעות של שקרים ובגידות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שקר – מעשה או אמירה המתגלים כלא נכונים. מקביל לאי אמירת אמת-עובדות אמיתיות ונכונות.

בגידה – מעט מסובך יותר כיון שזו מילה הנשפטת ערכית וכמו גנב הנחשב גנב רק כאשר הוא נתפס, כך גם הבוגד\ת. יש בגידה בבן זוג, במדינה, בחבר ובעוד המון תחומים.

אני אתייחס לפן הנפשי ומשמעות הפעולות הללו מבלי להכנס לעומק לתיאוריות וגישות שונות המסבירות כל אחת בדרכה את הסיבות והנסיבות.

אין הכוונה להקל ראש באנשים אלה ובמענה או בתגובה אליהם וכמובן לא להצדיקם, אלא לשפוך אור מעט שונה על האנשים הללו.
הכוונה היא כמובן לאנשים בוגרים מעל גיל 25 ואשר אינם סובלים או מוגדרים כפגועי נפש או פסיכופטים או בעלי פגיעה קוגנטיבית כזו או אחרת. גם לפדופיליה יש הסבר ולעוד תופעות קשות. לא מצדיק ולא מקל ראש בפעולה ויש דברים בלתי נסלחים ובלתי מקובלים אבל לנסות להבין.

לרגע, נתעלם שלשקר ולבגוד הפכו לנורמה מקובלת והתופעות הללו שכיחות מאוד בחיי היום יום והבגידות קיימות והרבה ויש להן סיבות נוספות כגון מעמד,נורמות של אנשים חזקים ועשירים (גם חזקות ועשירות) ועוד…
מה שמכביד על הקושי לזהות דפוסים…

אני מאחד בין השקרנים לבוגדים כיוון שמי שנוהג לשקר, באם יבגוד, יסתיר זאת ומי שבוגד, קל וחומר שסטטיסטית יהיה לו קל לשקר.

בראש ובראשונה, האנשים הללו משקרים את עצמם ולעצמם ובוגדים בעצמם.
מן הסתם, הרוב לא מודעים לכך ויכחישו זאת.
אנשים שבוגדים או משקרים חוו כנראה בילדותם התנהגויות דומות מהוריהם או מדמויות משמעותיות נוספות. חונכו לשקר ולבגוד מבחינה ערכית חברתית שיפוטית.
יכול להיות גם שכאשר אנשים אלה מסרו ואמרו אמת אז הם נענשו בחומרה חסרת פרופורציה אשר לימדה אותם שלא כדאי או לא משתלם לומר את האמת.

אנשים שבוגדים באופן כזה או אחר, חוו על בשרם בגידה של דמות משמעותית בילדותם או ראו וחוו בגידות בחייהם המוקדמים.יכול להיות שכאשר אנשים אלה לא בגדו אלא היו נאמנים לדמות הורית כזו או אחרת או לדמות אחרת וחוו כישלון או אי הצלחה או סבלו עקב כך,למדו שעדיף לבגוד כדרך חיים.
לאנשים קשה עד בלתי אפשרי לשנוא את עצמם ואת הוריהם כל הזמן ולחוש אי נוחות במקרה הטוב וסבל במקרה הרע ולכן הכל מתועל החוצה כשמירה על הישות הפנימית מפני קריסה והתפרקות האישיות עד לידי אשפוז או פגיעה עצמית.

ישנם אנשים שמרוב שקרים אינם זוכרים כבר או יודעים את האמת על עצמם והם חיים חיים שקרים כאילו זו האמת כי כך הם החדירו לעצמם.
ישנם מושגים כמו "עצמי שקרי" או "עצמי מעושה" כאשר כלפי חוץ העצמי הזה מגונן על העצמי האמיתי שאינו מפותח דיו או אינו בשל או מודחק.
האנשים האלה בסופו של דבר סובלים. הן במודע והן ללא מודע.
איני מדבר על מחילה או הצדקה אלא על נסיון להבין את המניעים כל שאתם מסוגלים.
אין אדם שלא שיקר פעם אחת בחייו ובטח שבילדות כן.

יש אנשים המרגישים נבגדים מבחוץ או מבפנים ולכן הם מתועלים לבגוד כהגנה עצמית או בריחה מעצמם.
אף אחד מאיתנו אינו מושלם וחף ממעידות ורובנו יכולים לזהות מקרה כזה או אחר גם על עצמנו ולו רק פעם אחת.
יש הסברים ויש תמיד סיבות ונסיבות.
למי שזה כן קרה מטעמו, פשוט להתבונן כמה רגעים פנימה לתוך עצמכם ולנסות להבין מה הוביל אתכם לזה.
כך תוכלו לשנות או להשתנות אם תרצו.

נ.ב. – בגידה הינה גם התעלמות של הורה ממצוקתנו בילדות ובגידה זה גם לעבור להורה אחר לאחר שההורה האחר תמך בנו ועוד ועוד. בגידה אינה רק בהפניית רגשות פיזיים ומיניים לדמות אחרת.

צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון
צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן