Skip to content

הפגנת יוצאי אתיופיה: מדינה על חבית נפץ והפתיל קצר מאוד

לעולי אתיופיה נמאס. הם לא מאמינים לממסד ולמשטרה. הזעם והתסכול רב ומשבר האמון במשטרה ובממשלה מעמיק ומחריף. "מדינה גזענית שחרטה על דגלה את הגזענות כמודל", אומר אבי יאלו, פעיל חברתי . היום לאחר הלוויה של סולמון ז"ל, צפויה המחאה להחריף בכל רחבי הארץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עשרות מקהילת יוצאי אתיופיה עמדו אתמול (שני) בשמש הלוהטת וחסמו את כביש עוקף קריות וכביש 4 בצומת קריית חיים / קריית ביאליק במחאה על אירוע הירי אמש בקריית חיים, שבו נורה למוות וורקה טקה בן ה-18 ז"ל מירי שוטר. אביו של סלומון, דובר אמהרית, בכה וסיפר על בנו בן ה-18. סלומון היה ילד שמכבד את ההורים שלו, ילד שבא לעזור כל הזמן, ילד שתומך, ילד שעוזר, ילד שבא ומשחק עם כול ילד ותמיד עם יחסים כל כך טובים. והנה, הבן שלי יצא לשחק ולא חזר".
הלוויתו של סלומון טקה, תתקיים היום (שלישי) בצהריים. הצעיר למנוחות בבית העלמין תל רגבהסמוך לכפר חסידים.בהודעה שהועברה אמש בין המפגינים נאמר: "מחר בשעה 12 הלוויה ולאחריה בכל הארץ יוצאים לצמתים להפגנות זעם וסגירת צירים!"

צומת צריף קריית חיים בצהרים (צילום: אליק מאור)
צומת צריף קריית חיים בצהרים (צילום: אליק מאור)
צומת צריף קריית חיים בצהרים (צילום: אליק מאור)
צומת צריף קריית חיים בצהרים (צילום: אליק מאור)
צומת צריף קריית חיים בצהרים (צילום: אליק מאור)
צומת צריף קריית חיים בצהרים (צילום: אליק מאור)

כ- 40 מפגינים התגודדו אתמול בשעות הצהרים  בצומת הצריף בקריית חיים. הם חסמו כל תנועה שבאה מכיוון דרום (מפרץ חיפה) ומצפון (כביש עכו קריות).
המשטרה שהייתה ערה לחבית חומר הנפץ החברתית שהפתיל בה בוער, החליטה לנהוג ברגישות ואיפוק ושמרה על מרחק מהמפגינים כשבצומת גופה היו מספר מצומצם של שוטרים ומספר בלשים בלבוש אזרחי. בצמתים המובילים אל מחסום המפגינים, הקימה המשטרה מחסומים ודרשה מהנהגים למלוא דרכים חלופיות. במהרה הרחובות הקטנים של קריית חיים והקריות הסמוכות התפוקקו ועומסי התנועה היו כבדים מאוד. תוך כך צעדה קבוצה אחרת על פני כביש עוקף קריות והבעירה צמיגים. ושוב, המשטרה שמרה על מרחק וחסמה את הכביש לשעה ארוכה בשני כיווניו.


באדיבות חדשות כאן 11

מרבית המפגינים בצומת הצריף היו מבוגרים. גברים ונשים בשנות ה-50 לחייהם ויותר. "לא נחזור הביתה ולא נפסיק", אמרו מספר מפגינים למגפון, "עד שלא נראה פה את שרי הממשלה וגם את ראש הממשלה שיסבירן לנו איך מפסיקים את הגזענות. "הוא נהרג רק בגלל שהצבע שלו שחור", זעמה אישה בשנות ה-40 המאוחרות לחייה. "אני לא מוכנה לסבול יותר. יש לי בנים ששירתו בצה"ל. הבן שלי שילם מחיר כבד בצוק איתן. ומה? פה הוא שחור שמותר להרוג אותו?. זה לא ימשך ככה. אני לא מוכנה לסבול יותר את הגזענות של המשטרה, אבל לא רק שלה".
– השוטר נשלח למעצר..
"פחחח, הוא נשלח לבית הבראה",
– אז למה אתם מצפים?
"שהממשלה הזו תיתן לנו תשובות ופתרונות מידיים ולא רק מילים".
"אין מעבר, תסתובב ותחזור", צעק את המפגינים לעבר רכב שניסה לחצות את הצומת. בידו האחת דפק על מכסה המנוע של הרכב ובשניה, אחז ללא הרף באבן בגודל חלוק נחל ענק.  "אין מעבר" הוא קראה לנהגת אחרת "אני בעדכם" היא ענתה לו. "רק שאני ממהרת..", "אם את איתנו, צאי מהרכב ותעמדי כאן איתנו בשמש, אם לא, תסתובבי ותחזרי. אין מעבר" ענה לה הצעיר הזועם.

מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, הגיע למחוז חוף ולתחנת זבולון קריות ואמר את מה שמפגינים התרגלו כבר לשמוע: "משטרת ישראל משתתפת בצערה של משפחת טקה על האובדן הטרגי. מדובר באירוע שתוצאותיו קשות ולפיכך מתחייבת בדיקה מעמיקה ויסודית. על כן החלה כבר אמש חקירת מח"ש". עוד אמר: "המשטרה היא חלק מהחברה הישראלית על כל גווניה.

כהן הוסיף כי "אנו נמצאים בקשר רצוף עם גורמי הקהילה גם ברגעים קשים אלו ונעשה כל מאמץ להמשך הדרך המשותפת. הקשר שמשטרת ישראל בונה ומטפחת בשנים האחרונות עם קהילת יוצאי אתיופיה במגוון צעדים ותהליכים המתבצעים בתוך הארגון ומחוצה לו, הוא משמעותי, חשוב וחיוני לכל הצדדים ועלינו לשמר את ההישגים המשמעותיים שהושגו. אני קורא לאיפוק ולאחריות ואף להימנע משיח מתלהם. יש לאפשר לגוף החוקר למצות את החקירה עד תום. בנימה אישית אני פונה להנהגת קהילת הישראלים יוצאי אתיופיה, לעשות ככל יכולתם לרסן את הלהט ועוצמת הרגשות במטרה להמשיך ולקדם תהליך מרכזי וחשוב של שילוב הידיים בין הקהילה לבין השוטרים, לשם חיזוק וקירוב העשייה המשותפת והשירות המשטרתי הניתן לקהילה יקרה זו".

את המפגינים דברי ההרגעה של מ"מ המפכ"ל לא הרגיעו כהוא זה.  חלק מהמפגינים הזועמים אף סירבו לדבר עם עיתונאים והטיחו בהם כי הם שייכים ל"תקשורת לבנה". כמה מהם אף טענו כי בדיווחים על הירי היו פרטים שגויים. "אתם מכירים את הסיפור שלנו, אנחנו לא צריכים לדבר", אמר אחד מהם לעיתונאים. "אל תמסור לו את השם שלך", אמר אחר לאחד מהאנשים איתם שוחחתי.

 

אבי יאלו: חייבים לשנות את מאזן הכוחות. נצא לעולם ונספר איזו מדינה גזענית יש כאן (צילום מדף הפייסבוק)
אבי יאלו: חייבים לשנות את מאזן הכוחות. נצא לעולם ונספר איזו מדינה גזענית יש כאן (צילום מדף הפייסבוק)


הגיע הזמן שנצא לעולם ונספר באיזו מדינה גזענית אנחנו חיים

אבי יאלו, פעיל ויזם חברתי חושב שצריך לחשוב בכיוון של הוצאת סיפור הגזענות בישראל אל מחוץ לגבולות המדינה . "זו לא מעידה מקומית הוא אומר, זו תופעה. המחאה היא שלב שהוא פחות מעניין בשלב הזה. מה שחשוב מכך זו התופעה, התופעה שיש האלימות המשטרתית על מערכת שמחפה פעם אחר פעם, אחר פעם על שוטרים שסרחו ופעלו בצורה שמנוגדת לכל היגיון. מה שקורה פה זה יש כאן נורמה חברתית שמאפשרת לשוטרים האלה במקרה הזה לעשות ככל העולה על רוחם ולפתוח באש חיה מנשק על אזרחים בתירוץ לקוני שהם חשו בסכנה לחייהם."
– זה קרה בגלל שסולומון טקה הוא שחור?
"ראינו ושמענו בשנים האחרונות בירי של שוטרים כלפי אזרחים שחורים ולעומת זאת ראינו ושמענו על מקרי אלימות קשה של אזרחים לבנים כלפי שוטרים ולא ראינו אף פעם בירי של שוטר לעבר אזרח לבן. אז כן. אז כן, מדובר בגזענות כנגד שחורים. מדובר בשוטרים שמרשים לעצמם לפעול ולירות לעבר אזרח שחור כי הם יודעים שהאדמה לא תרעד אף פעם הם יודעים שהמערכת לא תירק אותם החוצה. היא כבר תטפל, תרגיע ותטייח".
– מה צריך לקרות עכשיו, מה אתה מצפה שיקרה?
"אני לא מאמין שכיום, במיוחד הממשלה הזו תפעל ותעשה משהו כנגד משטרת ישראל. אני לא מאמין שמשטרת ישראל מתחילה להבין עד כמה הבעיה חמורה. אני לא חושב ואני לא משלה את עצמי שעכשיו המערכות יתכנסו ויעשו בדק בית. לא. אני לא משלה את עצמי. זה לא מה שיקרה.
אני אגיד לך מה שיקרה. מה שיקרה הוא שגם את התיק הזה יטייחו, שהשוטר הזה יצא לחופשה או שיעבירו אותו לתחנה אחרת, ואחרי זה יספרו לנו שהשוטר פעל כשורה ושנשקפה סכנה לחייו ולכן לא הייתה לו ברירה לפעול כפי שהוא פעל ומה שעתיד לקרות זה שאנחנו כבני הקהילה שהמערכת יורקת עלינו מצפצפת על הזכויות שלנו, מצפצפת על החיים שלנו, על הביטחון שלנו, ואנחנו צריכים להבין סוף סוף שהפתרון לא נמצא במדינת ישראל, שהפתרון נמצא ב-CNN שהפתרון נמצא ב-BBC, שהפתרון נמצא במקומות אחרים ושם, אולי משם, אולי אני אומר, משם תבוא הישועה. מדינת ישראל משחקת את המשחק שאנחנו לא גזענים, שאנחנו משלבים, שאנחנו קולטים עלייה, אבל באותה שעה היא רומסת את הזכויות שלנו, ולכן צריך להבין שלא יהיה מנוס, ואנחנו פשוט נלך החוצה, אנחנו נספר לעולם את הסיפור שלנו, נספר איך דווקא פה בבית שחלמנו, בבית שאהבנו, איך מדינת ישראל פה רומסת את הזכויות שלנו, איך שוטרים יורים בנו, איך אנחנו פה מופלים בכל תחום בחיים שלנו, איך זה שהאחים שלנו שעדיין נמצאים באתיופיה לא עולים לארץ והטיפול בהם כושל בגלל שהם שחורים, איך מדינת ישראל מפקירה את אברה מגניסטו ששבוי בשבי החמאס, רק מפני שהוא שחור, איך פעם אחר פעם סוגרים תיקים של שוטרים שירו באזרחים שחורים, פעם אחר פעם.
הדבר העיקרי שצריך להיות מסופר לעולם שמדינת ישראל היא מדינה גזענית פר אקסלנס, מדינה שחרטה לעצמה את הגזענות כמודל לחיים כמדיניות, זו לא טעות, זו מדיניות. ולנו לצערי הרב אין לנו כוח פוליטי, אנחנו בסך הכל 2 אחוז מכלל האוכלוסייה, אין לנו כוח פוליטי, אין לנו כוח כלכלי, מה יש לנו פה?, אין לנו כלום. אין לנו כלום כאן, ומטפחים אותנו כמו ברווזים במטווח".

אם החוק לא מגן עלי, החוק מבחינתי הוא המלצה ותו לא

– ומה אז? מה תקבלו?
"אני רוצה לשנות את מאזני הכוח. זה מה שאני רוצה. אני רוצה שממשלת ישראל, שגורמי אכיפת החוק כאן, שמשטרת ישראל יבינו שאנחנו לא מוותרים על החיים שלנו כאן ואם זה אומר שאם אנחנו צריכים על מנת שנקבל את הזכויות האלמנטריות, הבסיסיות אנחנו צריכים ללכת לעולם ולספר מה שקורה לנו כאן במדינה היקרה והאהובה שלנו, אז זה מה שיקרה. ממשלת ישראל אומנם לא סופרת אותנו, אומנם היא מצפצפת על הזכויות שלנו, אבל אין לי ספק שממשלת ישראל מתעניינת מאוד ואכפת לה מאוד ממה שחו/שבים עליה בעולם.
אני יודע שהעולם לא יעשה הרבה, אני לא נאיבי, אבל אני יודע שבמקומות האלה, יש חשיבות רבה למה שחושבים על ישראל ולישראל זה אכפת, ואת ישראל זה מאוד מעניין. הנה כשיש את שבוע האפרטהייד כמו בדרום  אפריקה, ממשלת ישראל יודעת לקחת חברה ממוצא אתיופי כדי שיבואו לספר אין היא מטפלת בנו ואין גזענות בישראל. מבין?, משתמשים בצבע העור שלנו כדי למרק את המצפון של מדינת ישראל.
צריך לשבור כאן את המאזן, צריך לבנות כאן מאזן אחר, אנחנו לא יכולים להישאר במקום בו הקהיליה האתיופית נזקקת לחסד ולרחמים של מדינת ישראל, של השלטונות הישראלים, מה שאמור לקרות שאנחנו נייצר נחשול שישנה את מאזני הלחץ. אם החוק לא מגן עלי, החוק מבחינתי הוא המלצה ותו לא, אם שוטרים פוגעים בי, אני צריך לדעת להגן על עצמי, אם הקהילה שלי נרמסת על ידי מערכות כל כך חזקות, אין לנו ברירה אלא להפעיל את כל האמצעים שעומדים לרשותנו . זה מה שנעשה".

יעל דסטה
יעל דסטה

עורכת הדין יעל דאסה: שהמשטרה תפסיק מייד להפיץ לכלי התקשורת גירסה שקרית והרסנית

"אני רוצה שראשית דבר שהם יתחילו להתייחס לסוגיה הזאת במקצועיות ובלי בניית כיסוי", אומרת עורכת הדין והפעילה חברתית יעל דסאה יאסו. היא חושבת שנכון לעכשיו על הקהילה ומנהיגיה להתמקד בווידוא החקירה של מח"ש בעניין השוטר.
– יעל, הייתי היום בהפגנות, שאלתי את המפגינים, מה בעתם הם דורשים עכשיו ונעניתי כי הם רוצים שהשר לביטחון פנים וראש הממשלה יגיעו אליהם וידברו איתם על כל הסיפור..
"זה כבר שלב מאוחר, לצפות שהם יגיעו, אבל אני מצפה שראש הממשלה ישמיע את דעתו בעניין הזה. אבל זה לא מה שאותי מדאיג כרגע. מדאיג אותי שהשוטר הזה יועמד לדין, שמח"ש תעשה את עבודתה בשקיפות ובמקצועיות ללא פשרות. שיראו לציבור שחוקרים כמו שצריך. עוד כשייצגנו את משפחתו של  יהודה ביאדגה, אמרתי לנציגת מח"ש שיש לה הזדמנות לעשות משהו חדש. להראות לציבור שחוקרים כמו שצריך ושמעמידים לדין את השוטר כמו שצריך".
– והעמדתו לדין של השוטר תפתור בעיה?
"כאשר שוטר שסרח עומד לדין זה אומר לכל השוטרים שמתנהלים באופן חפוז, יהיר ולא זהיר ולא חושבים שחיי כל האנשים שווים, אולי במקום לחפות יפעלו לגיבוש הוכחות, והשוטר יועמד לדין, אולי זה ישדר מסר תקיף לשוטרים לפעול ברגישות וביתר זהירות ואז חיי הילדים שלנו יהיו יותר מוגנים. נתחיל בזה ואז הדרך תהיה סלולה יותר ופתוחה לעוד מקומות שדורשים שינוי.בואי נתחיל עם זה שהחיים שלנו יהיו בטוחים ומוגנים ונדע שאנו יכולים לשלוח את הילדים שלנו בבטחה ושנדע שיחזרו בשלום".
– ומה קרה אחרי מקרה ביאגדה, משהו השתנה?
"בפעם ההיא מח"ש אמרה כי לשוטר לא הייתה ברירה אלא לירות והיא גבתה אותו במקום להעמידו לדין, והנה, זה חוזר אלינו ובצורה יותר מכוערת. הפעם זה שוטר שלא לובש מדים, מגיע והורג אותך בלי שום סיבה. במקרה ביאגדה הייתה איזושהי סכין שהמשטרה התלבשה על כך וטענה כי השוטר חש מאוים ולכן פעל וירה. אבל במקרה הזה של סולומון טקה, גם סכין לא הייתה. אולי אבן שנזרקה לעברו. כאן לא הייתה שום עילה לשלוף אקדח ולירות.  מה היה כאן, נערים שישבו מתחת לבניין וזו הסיבה לירות ולהרוג? אין לי מילים".
– את תובעת שלא יטייחו יותר..
"ברור. זה הדבר הראשוני שצריך לעשות. שלא יטייחו, שלא יגבו אותו, שהמשטרה תפסיק מייד להפיץ לכלי התקשורת גירסה שקרית והרסנית. שתפסיק לבדות איזו גרסה כדי לחפות על השוטר כבר מעכשיו, וזאת מבלי שנבדקו כלל הראיות, וזה מראה לך לאן מוליכים את דעת הקהל שתתמוך בגרסה שלהם, שמדובר באיזה עבריינים שאיימו על חיי השוטר ולא היתה לו ברירה אלא לירות.
קודם כל שיעמידו את השוטר לדין מבלי לחפות ולטיח. ואחר כך, כאנשים חיים ולא כגויות שנורו נוכל לדרוש שינויי גישה במשרדי ממשלה שונים שנותנים מענה לקהילת עולי אתיופיה".
"אני חנוקה מכאב, פשוט לא יכולה לדבר", אמרה למגפון דנה (שם בדוי), עובדת משרד ממשלתי  שעלתה בגיל צעיר מאתיופיה. "אני חוששת למה שיקרה עם ילדי כשהם יגדלו. איזה עתיד צפוי להם מול ילד לבן בן גילם?".

גם ליעל וגם לאבי, לא נדרש זמן רב לאמת את חששותיהם כי תהליך החיפוי והגיבוי לשוטר החל.
בית המשפט בחיפה, אליו הובא השוטר בשעות הבוקר להארכת מעצרו, לא קיים דיון נרחב בעת הבקשה להארכת מעצר. בזריזות נשלח השוטר למעצר בית במרכז לתקופה בת 15 יום.

יאלו לא התאפק וכתב למשטרת ישראל : "תפסיקו עם ההצגות שלכם! אנחנו מבינים שזה חלק מהפרופגנדה והדה-לגיטימציה שאתם עושים לקהילה, אבל אף-אחד לא קונה את זה.

אף בן קהילה לא מבקש לפגוע בשוטר (בטח לא לרצוח אותו) אלא לדרוש צ-ד-ק ושיהיה הליך תקין ללא טיוח כפי שאתם רגילים לעשות. לירות באזרחים שחורים חפים-מפשע, זו הפכה לפרקטיקה שכיחה אצלכם. מי שצריך אבטחה ושמירה היא הקהילה האתיופית ולא שוטרים מנוולים שחשים שהם אדונים שרשאים לעשות ככל העולה על רוחם. תפסיקו לירות בנו!".

ח"כ פנינה תמנו שטה (כחול לבן) סיפרה ואמרה אמש: "אני חוזרת מתחנת המשטרה בקרית חיים, צר לי שמה שקורה כעת זה אובדן שליטה של המשטרה שבחרה לפני שעה קלה לירות חזיזים ואש לפיזור הפגנות ישירות על ילדים ומבוגרים מבלי שניתנה אזהרה. אני מאחלת החלמה מהירה לכלל הפצועים, אך הקהילה נלחמת על קיומה בביטחון כאן בארץ שלנו, אנחנו עוברים טלטלה קשה מאז נורה למוות סלומון טקה ז"ל, ומאז שחרור השוטר למעצר בית כל כך מהר. למרות כל ניסיוונתי להרגיע את המצב בהידברות עם השר לביטחון פנים ארדן, הוא לא נאות לענות לטלפון. כנראה הלך לישון בזמן שהילדים שלנו מפגינים והמצב מחריף".

עשרות מפגינים התאספו מחוץ לביתו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בקריית אונו. תוך כך הגיעו מפגינים לתחנת משטרת זבולון בקריית חיים, יידו נפצים ואבנים על שער התחנה ואיימו למוטטו, השוטרים בתחנה הגיבו ברימוני הלם. בקריית אתא חסמו מאות מפגינים את צומת ההסתדרות שחסומה מאז אתמול בבוקר. במקביל נערכות הפגנות כעת גם  בבאר שבע, ראשון לציון, אשדוד, רחובות, אשקלון ונתיבות.

צומת קריית אתא (צילום: שגיא לגסה)
צומת קריית אתא (צילום: שגיא לגסה)
צומת קריית אתא (צילום: שגיא לגסה)
צומת קריית אתא (צילום: שגיא לגסה)


צילום: שגיא לגסה

 

בצומת ההסתדרות מול הכביש לקריית אתא הפגינו המוחים וחסמו אותה. המפגינים הבעירו במקום צמיגים ופחי אשפה. הם הקריאו שמות של בני העדה שנהרגו והוכו על ידי שוטרים, שלדבריהם נפגעו רק בגלל צבע עורם.

צילום: משטרת ישראל

מהמשטרה נמסר כי "מפגינים פצעו 3 שוטרים בעת שהשליכו אבנים וזיקוקים לעבר תחנת משטרהבמהלך מחאה המתקיימת מול תחנת משטרת זבולון, החלו מאות מפגינים ליידות אבנים, בקבוקים וזיקוקים לעבר השוטרים הנמצאים במתחם וכתוצאה מכך 3 שוטרים נחבלו בפניהם ובגופם ומקבלים כעת טיפול רפואי.

המשטרה פיזרה את המתפרעים לאחור ע״י שימוש ברימוני הלם, בשל האלימות והסיכון כלפי השוטרים כאמור.

בשעה זו, כוחות משטרה ערוכים במקום למניעת פגיעה בסדר הציבורי, בנפש וברכוש. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר ונפעל נגד אלימות מכל סוג שהיא כמו גם נגד כל ניסיון לפגיעה פיזית בשוטרים או אזרחים."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן