Skip to content

מחאת יוצאי אתיופיה: המחאה שניתצה את תקרת הזכוכית

עוצמת מחאת יוצאי אתיופיה הדהימה את המשטרה וטלטלה את המדינה. 83 איש נפגעו בהתפרעויות, מהם 47 שוטרים, 26 מפגינים, תשעה עוברי אורח וכבאי. 136 מוחים נעצרו. ראש הממשלה והשר לביטחון פנים, שתקו 48 שעות עד הלילה בחצות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

136 עצורים הובאו בשעות הבוקר (רביעי) בפני שופט לאחר שתי יממות של מחות קשות של בני קהילת יוצאי אתיופיה ברחבי המדינה. המשטרה מבקשת מבתי המשפט באשקלון, חדרה, תל אביב וקריות להאריך את מעצרם. תוך כך הודיעה הלילה המשטרה שמדיניות ההכלה הסתיימה ועתה תפעל ביד קשה כנגד כל ניסיון חסימת צירי תנועה וצמתים ברחבי המדינה. המפגינים מצידם העבירו הודעה לכלל המוחים כי ההפגנות יתחדשו היום ב 15:30 בצמתי ובצירי התנועה. משטרת ישראל מצידה הזדרזה להודיעה כי "הרינו להבהיר כי חסימות צירי תנועה הינם מעשה אסור עפ״י חוק וגורמים לפגיעה בציבור רב של נהגים.לצד הכלה ואיפוק משטרתי רב כלפי מפגינים מתוך ניסיון לאפשר להם לבטא את מחאתם, משטרת ישראל לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל בכלל ובמשתמשי הדרך בפרט". במילים פשוטות, המשטרה צפויה לנהוג היום ביד קשה ולפזר כל הפגנה שתרד לצמתים ולצירי התנועה. עד חצות הלילה, יומיים לאחר תחילת ההפגנות, התייחסו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן. רק בחצות הוציא ראש הממשלה הודעה לפיה הוא ביקש להפסיק את חסימות הצירים והצמתים. הבוקר לאחר ביקורת קשה שהחלה להישמע ברשתות התקשורת למיניהן  הודיעה לשכת ראש הממשלה כי "נתניהו יכנס את ועדת השרים לעניין קידום שילובם של יוצאי אתיופיה בחברה".

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

צילום: יוסי

עשרות אלפי יוצאי אתיופיה חסמו אמש והלילה (רביעי) צמתים וכבישים ברחבי הארץ. צומת קריית אתא בערה ולאחריה מחלף עזריאלי בתל אביב. שמשות מכוניות שבעליהן ניסו להמשיך בתנועה נותצו. ניידת משטרה על השוטרת שבתוכה נהפכה על צידה וניידת משטרה אחרת הוצתה ועלתה באש.

מחאת  יוצאי אתיופיה הפתיעה בעוצמתה גם את ראשי המשטרה. ההפגנה שהחלה היום (שלישי) בחסימת צומת קריית אתא עלתה במהרה למדרגת עימות עם שוטרי תחנת זבולון שאמונה על הסדר במרחב זה.
136 בני אדם נעצרו, לקראת חצות הודיעה המשטרה שהסתיימה ההכלה ולשוטריה נתנה ההוראה להיכנס למרכזי החסימות ולפנות את הכבישים, צירי התנועה והצמתים. אבנים וחפצים הושלכו לעבר השוטרים שנאבקו במפגינים.  "זה לא יעבור בשקט", אמר אמש גורם משטרתי למגפון, "המשטרה תגיש כתבי אישום ותלך עם זה עד הסוף".
קודם לכן הוציאה מח"ש הודעת הבהרה הנוגעת לחקירת קצין המשטרה העצור במרכז הארץ. "בשלב זה לא נוכל לפרסם פרטים נוספים על ממצאי החקירה על מנת שלא לפגוע בה", נמסר ממח"ש, "מח״ש תמשיך לנהל את החקירה בצורה יסודית ומקיפה, במטרה להגיע לחקר האמת על בסיס העובדות והראיות, ובהתעלם מרעשי רקע ומפרסומים שגויים בעיקר ברשתות החברתיות אשר אינם משקפים את העובדות", "אנו ערים לצורך הציבורי לפרסם מידע מוסמך וכך אכן נפעל בהתאם להתקדמות החקירה", לשון ההודעה. המפגינים מצידם הודיעו כי לא ישתקו עד שהשוטר יועמד לדין ויפוטר מהמשטרה.


ויכוח בין נוסעים למפגינים (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

הפגנות המחאה של יוצאי אתיופיה ותומכיהם החלו על רקע מותו של סלומון טקה (18) מירי שוטר תחנת זבולון שבקרית חיים. שחרורו של איש המשטרה שירה בסולומון ז"ל למעצר בית במרכז הארץ, הוסיפו שמן על מדורת הזעם. המפגינים זעמו ותבעו לכלוא אותו עד לדיון בבית המשפט. תחנת זבולון הותקפה עקב כך בידי המון זועם שזרק לעבר התחנה בקבוקי תבערה ואף ניסה לפרוץ לתוכה. במשך שעה ארוכה נחסמה התחנה ושוטריה היו במצור.


ממש לחימה בשטח בנוי –  צילום: רפי מיכאלי
צילום: משטרת ישראל
צילום: משטרת ישראל

מעצרים. צילום: ציפי מנשה
צילום: משטרת ישראל
צילום: משטרת ישראל
צילום: משטרת ישראל
צילום: משטרת ישראל
צילום: משטרת ישראל
צילום: משטרת ישראל

תוך כך הודיעה המשטרה כי הוארך ב – 3 ימים מעצרו של מצית רכב אמש בצומת עזריאלי. החשוד בהצתה (27, נתניה), נעצר תוך זמן קצר ע"י כוחות המשטרה במקום.  מדובר ברכב אשר מוקדם יותר, ניסה לחצות את צומת עזריאלי אולם נרגם באבנים על ידי המפגינים, אשר אף קפצו על הרכב וסיכנו את חיי הנהג ואת יתר משתמשי הדרך. נהג הרכב חולץ בשלום על ידי קצין משטרה ובלשית אשר במהלך החילוץ הותקפו על ידי המפגינים גם באמצעות גז מדמיע, כתוצאה מכך האזרח והשוטרים נפצעו ופונו לקבלת טיפול רפואי. הבוקר ‏האריך בית משפט השלום בת״א את מעצרו של החשוד בשלושה ימים וקבע: ״..אין ספק כי עבירה של הצתת רכב, היא עבירה שמלמדת על מסוכנות. מי שמסוגל להבעיר אש ברכב במקום ציבורי גם אם הדבר נעשה בתוך מחאה, מלמד על עצמו כי הוא אדם מסוכן לציבור".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פנה היום, בקריאה, לקהילת יוצאי אתיופיה  "אחיותיי ואחיי אזרחי ישראל, ובתוכם אחינו ואחיותינו, בני קהילת יוצאי אתיופיה. אלה ימים קשים מאוד. סלמון טקה, שאיבד את חייו נמצא במחשבות של כולנו, והשאלות קשות ומייסרות.

אנחנו מוכרחים לעצור, שוב, לעצור ולחשוב יחד כיצד ממשיכים מכאן. אין לאיש מאתנו דם סמיך יותר, ולעולם לא יהיו חיי אחינו ואחיותינו הפקר. עלינו למצות את חקירת מותו של סלמון ועלינו למנוע את המוות הבא. את הפגיעה הבאה. את ההשפלה הבאה. כולנו מחויבים לכך.

אנשים אחים אנחנו. הגענו לכאן, כולם, למולדת שלנו, שהיא הבית שלנו, של כולנו וכולנו שווים בו. נלחם על הערכים שלנו, נלחם כדי להבטיח עתיד בטוח לכל ילד וילדה שגדלים כאן. לא נשלים עם מציאות שבה הורים מפחדים לאפשר לילדים שלהם להסתובב בחוץ, מחשש שייפגעו בשל צבע עורם או מוצאם. זוהי לא מלחמת אחים – זוהי מלחמה משותפת של אחים ואחיות על הבית המשותף שלהם ועל העתיד המשותף שלהם. אני משתאה מהמנהיגים ומהמנהיגות הצעירים והצעירות של הקהילה שאני פוגש פעם אחר פעם, מיטב בנינו ובנותינו, ואני מבקש מכולנו לפעול באחריות ובמתינות. אני יודע שאתם עושים כל שביכולתכם כדי להעביר את קול המחאה, ולהנהיג שינוי שכולו תיקון ובנייה של עתיד טוב יותר. אף אחד לא מבקש נקמה. סערת הנפש מגיעה מתוך שבר ותפילה גדולה לתיקון. וכולנו שותפים, כולנו מוכרחים להיות שותפים במהלך הזה לתיקון. אין לנו ברירה אחרת, אין לנו בית אחר.

אנחנו מוכרחים להיזהר מאוד מההסלמה של המחאה, ומגלישה שלה לאלימות שאין לה מקום. אני קורא לכולנו, בתוך השבר לשמור על האיפוק והמתינות. הזעם, אסור לו שיבוא לידי ביטוי באלימות. קומץ המוחים שבחר באלימות איננו פני המחאה, ואסור שיהיה פני המחאה המובנת לכולנו מאוד. ביתי ביתכם הוא. בואו נשב יחד עם כל הגופים האחראים לשלום אזרחי ישראל. רק כך בשיח פתוח ונוקב ככל שיהיה נגיע לשינוי. נמשיך לעמוד יחד כחומה בצורה, מפני האלימות, כל צורה של אלימות, וניאבק יחד על הבית המשותף שלנו, על העתיד של הילדים והילדות שלנו."


 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן