Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-07 ביולי 2019

כותרות המהדורה יהודי בן 18 מהתנחלות קרני שומרון נעצר כחשוד בטרור והצתת ביתה של הגננת החשודה בהתעללות בילדי גן בו עבדה כרמל מעודה. המשטרה הציבה מולו תיעודים ממצלמות אבטחה (חדשות)     חשד לפיגוע דריסה ליד ירושלים: חמישה חיילים נפצעו; מצוד אחר הדורס (בטחוני)     גורמים בחמאס: התקדמות במסלול ההבנות עם ישראל, ישראל לא דרשה את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

יהודי בן 18 מהתנחלות קרני שומרון נעצר כחשוד בטרור והצתת ביתה של הגננת החשודה בהתעללות בילדי גן בו עבדה כרמל מעודה. המשטרה הציבה מולו תיעודים ממצלמות אבטחה (חדשות)

    חשד לפיגוע דריסה ליד ירושלים: חמישה חיילים נפצעו; מצוד אחר הדורס (בטחוני)

    גורמים בחמאס: התקדמות במסלול ההבנות עם ישראל, ישראל לא דרשה את שחרור האזרח האתיופי שחדר לרצועה (מדיני)

    "בתים רעדו, יסודות מבנים נסדקו וקירות קרסו" | בפעם השנייה בתוך יומיים: רעידת אדמה עוצמתית הורגשה בקליפורניה (חוץ)

    פרשת השריפה בצוללת הרוסית: פיצוץ בעומק של ק"מ, המלחים נאבקו בלהבות במשך שעה וחצי; המלחים שנספו הובאו לקבורה בטקס סודי (חוץ)

    אירוע חריג בצפון טורקיה: חומר רדיואקטיבי בו משתמשים בראשי קרב גרעיניים נתפס ברכב פרטי (חוץ)

    אונסק"ו הכריזה על בָּבֶל כאתר מורשת עולמי (חדשות)

    בעיה נוספת התגלתה במטוס MAX 737 של בואינג – הטייס האוטומטי לא מתנתק במצבי חירום (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד נאה, הטמפרטורות יהיו רגילות בעונה. הכבדה בעומסי החום בעיקר במישור החוף ובשפלה. הלילה: מעונן חלקית

    שני: לרוב נאה עם הקלת מה בעומסי החום.

    שלישי: לרוב נאה, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

    רביעי: לרוב נאה עם עליה קלה בטמפרטורות.

חדשות

טרור – יהודי בן 18 מהתנחלות קרני שומרון נעצר כחשוד בטרור והצתת ביתה של הגננת החשודה בהתעללות בילידי גן בו עבדה כרמל מעודה. המשטרה הציבה מולו תיעודים ממצלמות אבטחה.
כרמל מעודה חשודה בהתעללות חמורה בילדי גן בו עבדה.
מעודה הכחישה תחילה את החשדות הכבדים שיוחסו לה בגין התעללות בילדי הפעוטון שבבעלותה. כשהחוקרים הציגו לה את הסרטונים, הודתה: "פה היה לי יום שחור". במהלך היום יוגש נגדה כתב אישום. הערב: הפגנה בקריית הממשלה בתל אביב לטיפול בהתעללות בפעוטות

עולם תחתון – חוקרי משטרת ישראל עצרו גבר  בן 29  בגין ירי באוויר סמוך לדלת ביתו של הקורבן, בשל חוב כספי שהקורבן חייב לאביו. וביום שישי האחרון (5.7.19) פרקליטות מחוז צפון הגישה נגדו כתב אישום ובקשה למעצרו עד תום ההליכים

בתאריך 21.6.19 התקבלה תלונה במשטרת ישראל על ירי באוויר בסמוך לדלת ביתו של הקורבן ביפיע. הקורבן הציג לחוקרים 3 תרמילים שנותרו מהירי ונמצאו על המדרגות בסמוך לביתו.

מיד עם הגשת התלונה חוקרי משטרת ישראל הגיעו לזירת הארוע, אספו ממצאים צפו במצלמות אבטחה ולאחר חקירה מקצועית ואינטנסיבית הצליחו לגבש תשתית ראייתית ממנה עלה כי:

 על רקע חוב כספי של הקורבן לאביו של הנאשם, ביום שישי (21.6.19) סמוך לשעה 16:30 הגיע הנאשם לביתו של הקורבן יחד עם אחר.

הנאשם דפק בדלת הדירה ולאחר שהקורבן פתח את דלת הדירה התחיל ביניהם דין ודברים במהלכו שאל הנאשם את הקורבן מדוע הוא לא עונה לטלפון ואף הציג בפניו את הקעקוע שעל זרועו "FUCK THE POLICE" ולצידו ציור של אקדח.

הקורבן ביקש מהנאשם לעזוב את המקום נכנס לביתו וסגר אחריו את הדלת. הנאשם מיד עלה מספר מדרגות הסמוכות לדירת הקורבן, שלף אקדח מכיסו האחורי, ירה 3 יריות באוויר והסתלק מהמקום יחד עם האחר.

לאחר מספר פעולות חקירה הצליחו החוקרים לאתר את הנאשם בן ה- 29 תושב נצרת שעל זרועו אותו הקעקוע שהציג לקורבן הוא נעצר ומעצרו הוארך מפעם לפעם ע"י בית משפט השלום בנצרת בהתאם לבקשת המשטרה על פי ההתפתחויות בחקירה.

בסיום החקירה כל חומר הראיות שאספו החוקרים הועבר לפרקליטות מחוז צפון שהצליחו לגבש ממנו כתב אישום כנגד הנאשם בגין עבירות של נשיאת נשק וירי במקום מגורים ואף הגישו נגדו כתב אישום ובקשה למעצרו עד תום ההליכים בבית משפט המחוזי בנצרת

אונסק"ו הכריזה על בָּבֶל כאתר מורשת עולמי

בבל, העיר העתיקה השוכנת מדרום לבגדד שבעיראק, הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, וזאת לאחר שנים שניסתה להיכלל ברשימה, ההחלטה התקבלה בסוף השבוע האחרון בהצבעה שהתקיימה בעיר הבירה של אזרביג'אן, באקו. * בממשלת עיראק אמרו כי בכוונתם להקצות תקציבים לשימור האתר. * האימפריה העתיקה בבל שכנה בדרום מסופוטמיה – מאזור בגדד של ימינו ועד המפרץ הפרסי. שמה של האימפריה הוא על שם עיר בירתה, בבל. (ynet)

בעיה נוספת התגלתה במטוס MAX 737 של בואינג – הטייס האוטומטי לא מתנתק במצבי חירום

תקלה נוספת התגלתה במטוס המקורקע של חברת בואינג ה-MAX 737. בזמן הבדיקה של התוכנה החדשה למניעת ההזדקרות, התגלו בעיות בטייס האוטומטי. רשות התעופה האירופית גילתה שמערכת הטייס האוטומטי אינה מתנתקת תמיד בצורה אחידה, ובמקרי חירום זה עלול לגרום מצב שבו לטייס לא יהיה מספיק זמן להשתלט על המערכת.

– הרגולטור של האיחוד האירופי (EASA) זיהה כמה תקלות שקשורות לטייס האוטומטי, והוא דורש את תיקונן לפני מתן הרשאה להמריא. רוב התקלות האלו היו ידועות, אבל האיחוד אינו מוכן עתה להמשיך ולהתעלם מהן. בין הבעיות שנמצאו, קושי בהיגוי הידני וחוסר אמינות בזווית של החיישנים. תקלה בחומרת המעבד התגלתה גם על ידי רשות התעופה האמריקנית בשבוע שעבר, ביחד קושי לנתק את מערכת הטייס האוטומטי במקרי חירום מסוימים. (ישראל היום)

מסתמן: מחאת העדה האתיופית נגד אלימות המשטרה צפויה להתחדש

אחרי רגיעה יחסית שהורגשה בימים האחרונים, מובילי המחאה מאיימים לחזור לרחובות ואף להחריף את הצעדים, במחאה נגד מותו של צעיר אתיופי כתוצאה מירי של קצין משטרה. מובילי המחאה הבהירו כי הם מבינים את בקשת המשפחה אבל יוצאים להפגין כדי למנוע את הרצח הבא. בשלב זה עדיין לא ברור באיזה שלב ובאיזה היקף תתחדשנה ההפגנות.

– במקביל, גורם בחמאס ציין כי במסגרת השיחות על חילופי שבויים עם ישראל נזנח הצעיר האתיופי אברה מנגיסטו (ראה ידיעה במדור מדיני), עוד דווח על אירוע שהתרחש בבסיס צבאי בו קרע נגד לעבר חייל ממוצא אתיופי, "צא צא מפה לפני שאני מתקשר לשוטר והוא יירה בך", הנגד נשפט ביום שישי בבית משפט צבאי, נקנס וקיבל מכתב התראה. * בשבוע שעבר דווח כי המשטרה החליטה שלא לפגוע ברגשות המפגינים האתיופים, ושוטרים אתיופים שלוקחים חלק באלימות המשטרה נגד קבוצות אחרות במדינה, לא יקחו חלק בפעילות מול הפגנות האתיופים נגד אלימות המשטרה.

אלפים השתתפו במעמדות קבלת שבת ברחובה של עיר להזדהות עם חרדי משתמט גיוס, שהושלך לכלא הצבאי עקב התנגדותו לגיוס חרדים. אלפי חרדים השתתפו בערב שבת על פני רחובה של עיר שאורגנו על ידי הוועדה להצלת עולם התורה להזדהות עם המשתמט הכלוא דניאל בן הדסה שהושלך לכלא הצבאי בגין התנגדותו לגיוס חרדים, וסירובו לשתף פעולה עם חוק הגיוס * כזכור, על בן הישיבה נגזרו 20 ימי מאסר בכלא הצבאי, מהם צפויים להינכות לפחות יומיים. ונגד מעצרו התפרעו והפגינו ביום שלישי שעבר אלפי חרדים בעיר ירושלים.

פוליטי

פרץ: "לא אשב עם נתניהו; לא אחרים את הליכוד בראשות מועמד אחר"

עמיר פרץ, יו"ר מפלגת העבודה הטרי, אמר בריאיון לחדשות13 כי לא יישב עם הליכוד בראשות בנימין נתניהו לאור החשדות לשחיתות, אך לא פוסל את המפלגה אם יעמוד בראשה ח"כ אחר. – "כל עוד יש נגדו כתב חשדות כה חמור, לא אשב איתו. אם הליכוד יחליף מחר את המועמד, זה סיפור חדש לגמרי, אני לא מחרים את הליכוד". * פרץ חשף בראיון כי הוא מקיים מגעים עם החרדים והערבים לשותפות אחרי הבחירות, ואמר כי הוא תומך בהפגנות נגד אלימות המשטרה "אני פונה לאותם נהגים שנתקעים בפקקים – תפסיקו לקטר, תגידו תודה שנותנים לך להשתתף במחאה. אני מרגיש שכשאני עומד בפקק אני שותף לאחד המעשים החשובים במדינת ישראל"

"מדינת נתניהו או מדינת ישראל" | שם המפלגה החדשה של אהוד ברק – "ישראל דמוקרטית"

יותר משבוע אחרי שהכריז על חזרתו לפוליטיקה: ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק חשף את שם מפלגתו החדשה שתיקרא "ישראל דמוקרטית", ובכך נפרד למעשה באופן רשמי ממפלגת "העצמאות", שבראשה עמד בשנים האחרונות לאחר שהתפלג ממפלגת העבודה. * לפי הודעת הקמפיין, החל מהיום (ראשון) יעלה קמפיין דיגיטל וחוצות ובו תיכתב הסיסמה "מדינת נתניהו או מדינת ישראל".

– נוסף לקריאתו לאיחוד בגוש המרכז-שמאל, ברק התחייב שלא לשבת בממשלה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו "בשום שלב בשום מצב ובשום דרך". כמו כן, הוא הבטיח כי בממשלה שבה יהיה שותף חוק הגיוס יבוטל בתוך שנה.

בכיר בליכוד: "בפעם הבאה נעשה הכול כדי להרכיב את הממשלה, ואם לא נצליח גנץ ינסה להרכיב את הממשלה"

חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד אמר בסוף השבוע כי מפלגתו לא תאפשר בחירות נוספות. "לא יהיה חוק פיזור כנסת נוסף", לדבריו, "בפעם הבאה נעשה הכול כדי להרכיב את הממשלה, ואם לא נצליח גנץ ינסה להרכיב את הממשלה". * זוהר התייחס גם לאפשרות שמפלגתו תקים ממשלה בעזרת המפלגות הערביות ואמר כי הדבר לא אפשרי. "לא שקלנו אפילו לשנייה אחת הקמת ממשלה בתמיכת מפלגות ערביות. הם רמזו לי שהם מוכנים לאפשר לנו להקים ממשלה, העברתי את המידע לנתניהו והתשובה הייתה חד משמעית – שאין שום סיכוי".

סקר: אף אחד מהגושים לא מצליח להשיג רוב; איחוד בין ברק לעבודה עלול להביא למחיקתה של מרצ

סקר שפורסם ב-103 בסוף השבוע מעלה כי אילו היו הבחירות מתקיימות היום, מפלגה מאוחדת של העבודה בראשות עמיר פרץ יחד עם המפלגה של אהוד ברק הייתה מקבלת 14 מנדטים, כשהנפגעות העיקריות הן כחול לבן שתאבד 3 מנדטים, ומרצ – המתנדנדת סביב אחוז החסימה. * לפי הסקר, לו מפלגות העבודה וישראל דמוקרטית של ברק ירוצו בנפרד, גוש הימין מקבל 42, גוש השמאל 44, החרדים 15, הערבים 11, וישראל ביתנו מקבלת 8 מנדטים. עם זאת במצב כזה יתאפשר ממשלת אחדות בין הליכוד (32) לכחול לבן (30) ללא צורך בצירוף מפלגות נוספות.

– להלן מפת המנדטים החזויה, לו הבחירות היו מתקיימות היום, ומפלגות העבודה וישראל דמוקרטית לא היו מתאחדות ביניהם: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 32 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 30 (35); הרשימה המשותפת – 11 (10); יהדות התורה – 8 (8); ישראל ביתנו – 8 (5); ש"ס – 7 (8); איחוד מפלגות הימין – 6 (5); העבודה – 6 (6); הימין החדש – 4 (0); ישראל דמוקרטית (ברק) – 4; מרץ – 4 (4)

– להלן מפת המנדטים החזויה, לו הבחירות היו מתקיימות היום, ומפלגות העבודה וישראל דמוקרטית היו מתאחדות ביניהם: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 32 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 27 (35); העבודה-ישראל דמוקרטית – 14 (6); הרשימה המשותפת – 11 (10); יהדות התורה – 8 (8); ישראל ביתנו – 8 (5); ש"ס – 7 (8); איחוד מפלגות הימין – 6 (5); הימין החדש – 4 (0); מרץ – 3 (4)

    דיווח: לחץ באיחוד הימין על שקד להצטרף למפלגה * בצד הימני של המפה הפוליטית ממשיכים לעסוק בחיבורים אפשריים לקראת הגשת הרשימות, וגורמים פוליטיים מפעילים לחץ על שקד השוהה בקנדה להצטרף לרשימת איחוד הימין גם אם לא תקבל את מבוקשה־ להיות יו"ר הרשימה, אלא רק במקום השני. לדבריהם, מהמקום השני היא תקבל את מבוקשה כשרת משפטים לקדנציה נוספת ואת ראשות המפלגה היא יכולה לקבל, אפילו בקלות, בהזדמנות הראשונה שבה ייערכו פריימריז. כמו כן, במידה והמפלגה תנחל כישלון בבחירות זה כישלון שלא יירשם על שמה. (ישראל היום)

בטחוני

חשד לפיגוע דריסה ליד ירושלים: חמישה חיילים נפצעו; מצוד אחר הדורס

חשד לפיגוע דריסה מצפון למחסום חיזמה שבירושלים, חמישה חיילים נפצעו כשרכב פלסטיני פגע בהם לאחר שפרקו מרכבם ועמדו בצד הדרך. הדורס נמלט מן המקום * מצבם של שניים מהפצועים בינוני ומצב שלושת הפצועים הנוספים מוגדר קל. * מפרטים ראשוניים עולה שהנהג הפוגע התקרב למחסום מכיוון הכפר חיזמא, ולא עבר לכיוון ירושלים אלא חזר לכיוון השטחים. מדובר בקטע כביש צר ומעוקל שחלקו חשוך, ולכן עדיין נבדק אם מדובר בפיגוע או בתאונת "פגע וברח". כוחות הביטחון בודקים מצלמות אבטחה מהאזור לבירור בעלי הרכב וזהות יושביו.

– מוקדם יותר, נכשל ניסיון לפיגוע דריסה ליד כיכר צופים שבשומרון. רכב עם לוחיות רישוי פלסטיניות נסע לכיוונו של שוטר במחסום ונהגו לא נענה לקריאות לעצור. השוטר ירה בניסיון לעצור את הרכב וזה נמלט מהמקום.

במהלך הלילה נתלו מאות דגלי הרשות הפלשתינית ברחבי יו"ש, וגם בבנימין, כחלק ממחאת פעילי ימין קיצוני כנגד  מה שהם קוראים "השתלטות הרש"פ על אדמות המדינה".

משעות הבוקר המוקדמות פועלת המועצה שמועדדץמול נתיבי ישראל להסרתם. מנוף של נתיבי ישראל כבר החל להסיר את הדגלים ברחבי בנימין.

צעדות השיבה: 40 פלסטינים נפגעו, רימון גז פגע ישירות באמבולנס

יותר מ-6,000 פלסטינים השתתפו ביום שישי בצעדות השיבה בשלושה מוקדי הפגנות מול גבול רצועת עזה. משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי 40 מוחים נפצעו במהלך ההפגנות, 20 מהם כתוצאה מירי. בנוסף לכך כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי רימון גז פגע ישירות באמבולנס באזור חאן יונס. * בתוך כך, על פי דיווחים מרצועת עזה, יחידות זוארי להפרחת בלוני תבערה ותופת מחדשת את הפעילות שלה, בשל מה שהן מכנות "סחבת ישראלית ביישום ההבנות".

– ההפגנות בכלליותם לא חרגו מהמתווה שקבעו בחמאס, שלפיו נאסר על ההמונים להתקרב לגדר. בנוסף, פקחים מטעם הארגון מנעו הסלמה ליד הגדר כדי לשלוט בעוצמת המחאה. עם זאת קבוצת מפגינים השליכה מטענים, בקבוקי תבערה ויידו אבנים וכן ניסו לחצות את גדר הגבול. על פי דיווח פלסטיני, ארבעה פלסטינים הצליחו לחדור לעמדת צבאית על הגדר, לקחת ציוד צבאי ולחזור לרצועה. * בתוך כך, שני חשודים שחצו את הגדר נעצרו והועברו לחקירה, כשעל אחד מהם נתפסה סכין.

– הצוות המארגן את העימותים על הגבול הודיע: "לרגל ציון חמש שנים ל'תוקפנות האחרונה על רצועת עזה', מברך הצוות את משפחות השהידים והפצועים העזתים, וקורא לציבור המפגינים להשתתף בהפגנות גם ביום שישי הבא".

מדיני

גורמים בחמאס: התקדמות במסלול ההבנות עם ישראל, ישראל לא דרשה את שחרור האזרח האתיופי שחדר לרצועה

גורם בחמאס אמר ביום שישי לעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" כי בארגון רואים מגמה חיובית באופן יחסי בקיום ההבנות עם ישראל, זאת למרות "חילופי האיומים הפומביים בין ישראל לחמאס". בין השאר, במסגרת ההבנות שחרר חיל הים את ספינות הדייגים הפלסטיניות שהחרים, והוגדלה ל-5,000 מכסת הסוחרים העזתיים שישראל מאפשרת להם לעבור לגדה המערבית. במקביל, סוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" דיווח כי אחד ממנהיגי גדודי הזרוע הצבאית של חמאס אמר לרוסיה כי סוגיית היעלמותו של מנגיסטו כלל לא נכללה בשיחות עם המתווכים בין הצדדים. לדבריו, "ממשלת הכיבוש לא ביקשה מהמתווכים לפתוח את תיקו של הנעדר אברה מנגיסטו יחד עם תיקיהם של השבויים הנוספים".

– המשלחת הביטחונית המצרית דחתה בפעם הרביעית ברציפות את הגעתה לרצועת עזה, זאת למרות שהיא נמצאת בישראל כבר מיום רביעי. הם לא ציינו את הסיבות לדחייה, אך על פי ההערכות העיכוב בהגעתם נובע בעיקר מתגובה שלילית של הפתח ושל הרשות הפלסטינית בעניין הפיוס הפנים פלסטיני.

דיווח: מענק קטארי נוסף יגיע השבוע לרצועת עזה

העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני מדווח כי בימים האחרונים נערכו שיחות בין חמאס לישראל בתיווך מצרי, שבהן דרשה ישראל שכספי המענק ינותבו לצרכי בנייה ושיקום התשתיות ברצועה. בחמאס לעומת זאת, מעוניינים להעביר את הכסף למשפחות עניות – כפי שהוחלט בסיכום מוקדם יותר בין הצדדים. על פי הדיווח, בחמאס סירבו כרגע לבקשה הישראלית ואף איימו כי אם ייגרם עיכוב בהעברת המענק הקטארי בשבוע הבא, הפלגים הפלסטיניים יראו בכך עילה לסבב הסלמה נוסף.

חוץ

"בתים רעדו, יסודות מבנים נסדקו וקירות קרסו" | בפעם השנייה בתוך יומיים: רעידת אדמה עוצמתית הורגשה בקליפורניה

רעידת אדמה חזקה בעוצמה של 6.9 הורגשה בשבת בבוקר (שעון ישראל. ליל שבת – 20:19 שעון מקומי) בדרום קליפורניה. יום לאחר רעידת האדמה החזקה ביותר שהורגשה באזור זה 25 שנה. מוקד הרעש היה כ-17 קילומטרים צפון-מזרחית לעיר ריד'גקרסט (כ-250 קילומטרים מצפון ללוס אנג'לס), שם נרשמו כמה מוקדי שריפות. הרשויות מסרו כי באזור פרצו כמה בני אדם נפגעו, וכ-2,000 תושבים נותקו מחשמל. גורמים רשמיים במחוז קרן הסמוך דיווחו על פצועים ושריפות, מפולת אבנים באזור גרמה נזק לכביש. במחוז סן ברנרדינו ניזוקו מבנים וכבישים נחסמו. * גם בלוס אנג'לס, שנמצאת יותר מ־200 ק"מ מהרעש, הורגשו הרעידות והיו דיווחים על ניתוקי חשמל באזורים מסוימים בעיר וסמוך אליה.

– ביום חמישי פקד את האזור רעש בעוצמה של 6.4 – החזק ביותר ב-20 השנים האחרונות. כמה בני אדם נפצעו ושני בתים עלו באש. באחד מבתי החולים באזור נאלצו להעביר חולים מחדריהם עקב פגיעות במבנה. עוד דווח על דליפות גז מצינורות תת-קרקעיים, ועל דרכי אספלט שנסדקו בעקבות הרעש.

– בעקבות עוצמת רעידת האדמה ורעשי המשנה, בניינים בלוס אנג'לס רעדו למשך שניות ארוכות. בלאס וגאס דווח על סדקים קלים בכמה מבנים, על צינורות מים שנשברו ואף על קווי חשמל שקרסו. כמו כן, בכמה מקומות סלעים התגלגלו לכבישים.

פרשת השריפה בצוללת הרוסית: פיצוץ בעומק של ק"מ, המלחים נאבקו בלהבות במשך שעה וחצי; המלחים שנספו הובאו לקבורה בטקס סודי

בסנקט פטרסבורג הובאו למנוחות 14 ההרוגים בשריפה שאירעה בצוללת הגרעינית ביום שני שעבר. ההלוויה התקיימה בנוכחות בני משפחה מעטים וכוחות צבאיים. נסיבות השריפה עדיין לא ברורות לחלוטין והוגדרו על ידי השלטון "סוד מדינה". * הטקס בבית הקברות בעיר נערך תחת אבטחה כבדה. המשטרה הצבאית עמדה על המשמר בשערי הכניסה, והתקשורת לא הורשתה לסקר את ההלוויות. גורם במשרד ההגנה אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית "עליכם להבין שהזהויות של רוב האנשים שהתאספו פה חסויות ולא ניתן להראות את פרצופיהם".

– ב"קומסומולסקאיה פראבדה", אחד העיתונים הנפוצים ברוסיה נחשפו פרטים נוספים על השריפה, ע"פ הדיווח האש פרצה בעקבות "פיצוץ" כלשהו, כשהצוללת הייתה בעומק של כק"מ. ולאנשי הצוות לא היה די זמן ללבוש ציוד מגן והם נאבקו בלהבות במשך כשעה וחצי.

– גורמים רשמיים אמרו כי משימת הצוללת הייתה לסקור את קרקעית ים ברנץ, קצין הימי ומפקד צוללת לשעבר אמר בעבר לעיתון הרוסי "איזבסטיה" כי תפקיד ההידרונאוטים (אסטרונאוטים ימיים) הוא לאסוף מידע ימי בנוגע לציוד האויב, להגן על קווי התקשורת התת-ימיים של הרוסים ולהביא מקרקעית הים שרידים של ציוד סודי שנותר מאחור בעקבות ניסויים או תאונות. עם זאת לפי אחת התיאוריות שהועלו, הצוללת השתתפה בביצוע ניסויים ימיים חשאיים לטורפדו הגרעיני פוסידון – כלי תת-ימי בלתי מאויש שהיה אחד ממערכות הנשק שחשף פוטין בנאומו בשנה שעברה. השנה אמר נשיא רוסיה כי אותה מערכת נשק עדין בשלבי ניסוי, ו"הניסויים עד כה מוצלחים".

– בשבוע שעבר צוטט שר ההגנה הרוסי ממנו השתמע כי על הצוללת שנפגעה נמצא כור גרעיני "הכור הגרעיני של כלי השיט מבודד לחלוטין ואינו מאויש. אנשי הצוות ביצעו פעולות שאיפשרו להגן על הציוד הגרעיני והוא נמצא במצב תקני לחלוטין". לפי דיווח באתר החדשות הרוסי BAZA, חמישה ניצולים פונו לבית חולים בבסיס, והם סובלים משאיפת עשן ומזעזוע מוח.

אירוע חריג בצפון טורקיה: חומר רדיואקטיבי בו משתמשים בראשי קרב גרעיניים נתפס ברכב פרטי

שוטרים תפסו 18.1 גרם של חומר רדיואקטיבי מסוג קליפורניום בתוך רכב פרטי במחוז בולו בטורקיה. * מדובר בחומר בו משתמשים בראשי קרב גרעיניים, וכן בתחנות כוח גרעיניות. זהו חומר יקר במיוחד, ועל אף שמדובר בכמות קטנה, שוויה המוערך הוא 72 מיליון דולר. * היעד של המשלוח, לכאורה, היה הסוכנות הטורקית לאנרגיה אטומית שנמצאת בבירה אנקרה, אך הרשויות בטורקיה פרסמו כי "לייבוא המשלוח הזה לא התקבל האישור הנדרש". * מרחק הנסיעה בין בולו, בה נתפס המשלוח, לבין הסוכנות הטורקית לאנרגיה אטומית הוא כשעתיים בלבד. בעקבות התפיסה נעצרו חמישה חשודים * מדובר בחומר רדיואקטיבי מסוכן במיוחד שמיוצר ברוסיה ובארצות הברית בלבד, כך שלא מן הנמנע שבדומה להברחות רבות שמבוצעות דרך טורקיה – החומר יועד למדינה או לגוף שלא מעוניין שייוודע כי הוא מייבא קליפורניום. (ישראל היום)

דיווח: איראן תודיע היום שתעלה את העשרת האורניום ל-5%; מקרון: אם הסכם הגרעין עם איראן ייחלש – יהיו השלכות

הנציג של טהרן למשא ומתן על הגרעין יכנס הבוקר (ראשון) מסיבת עיתונאים ויודיע על עוד נסיגה של ארצו מהסכם הגרעין עם המעצמות. מקור רשמי באיראן אמר לסוכנות הידיעות 'רויטרס' כי אירן תעלה את העשרת האורנים ל-5%, מעל למגבלה של 3.67% אליה הגיעו בהסכם הגרעין שחתמה עם שש המעצמות – מדובר בהפרה החמורה ביותר של ההסכם עד כה מצד האיראנים. * מוקדם יותר הודיע יו"ר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט האיראני כי ארצו העלתה את כמות המים הכבדים מעבר למה שמותר למדינה על פי הסכם הגרעין.

– בתוך כך נשיא צרפת עמנואל הביע הלילה (מוצ"ש) "דאגה עמוקה" מהסיכון לכך שהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015 ימשיך להיחלש, וכן הזהיר את נשיא איראן חסן רוחאני מפני "השלכות שבהכרח יגיעו" לאחר ההחלשה של ההסכם.

– אורניום מועשר מופק דרך צנטריפוגות במהירויות שונות, המפרידות ממנו את החומר U-235. 3.67% היא הרמה שנחשבת מתאימה להפקת אנרגיה גרעינית אזרחית. כדי להגיע לנשק גרעיני נדרש אורניום המועשר ברמה של 90%. עם זאת, מומחים טוענים כי מאורניום שמועשר לרמה של 20% – כפי שהיה לאיראן לפני ההסכם – ניתן להגיע במהירות לאורניום מועשר ברמה של 90%. * לפי הארגון האמריקאי Arms Control Association, ממאגר של 1,050 ק"ג אורניום מועשר ניתן להפיק מספיק חומר כדי לבנות פצצה גרעינית אחת.

אחרי ההשתלטות על ספינת הנפט האיראנית: איראן מאיימת להשתלט על מכלית נפט בריטית

מזכיר המועצה לאבטחת האינטרס של איראן ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחסין רזאי אמר כי "אם בריטניה לא תשחרר את מכלית הנפט האיראנית, חובה על השלטונות לתפוס מכלית נפט בריטית", לדבריו, "איראן האסלאמית מעולם במהלך 40 שנותיה לא פתחה במעשי איבה בשום קרב, אבל גם אף פעם לא היססה להגיב לתוקפנות"

– כזכור, ביום חמישי האחרון נתפסה המכלית האיראנית שאורכה כ-300 מטרים, על ידי כוח קומנדו בריטי באזור גיברלטר, שנמצא בשטח הטריטוריאלי של בריטניה, לאחר שנחשד כי היה מנסה להעביר נפט לסוריה תוך הפרת סנקציות של האיחוד האירופי. כוחות מכס ומשטרה ביצעו חיפוש על הספינה, כשבהמשך החליט בית המשפט העליון בגיברלטר כי המכלית תישאר בידי הטריטוריה הבריטית במשך 14 ימים נוספים.

– בתוך כך, מכלית הנושאת את דגל בריטניה עצרה בשטח המפרץ הפרסי, מה שהוביל לשמועות כי היא נתפסה בידי כוחות איראנים. בכיר בארגון המסחר הימי של בריטניה אמר כי הם נמצאים בקשר עם כלי השיט וכי היא עצרה כחלק מהליך סטנדרטי לטובת כיוון זמן ההגעה לנמל הבא ומאז המשיכה בדרכה. גם איראן הכחישה את הדיווחים כי כוחות המשמרות המהפכה השתלטו על המכלית הבריטית, וכינתה אותם "מפוברקים".

– העיתוי של עצירת המכלית רגיש פוליטית בשל המתח הגובר בין ארה"ב לאיראן על רקע פרישת האמריקנים מהסכם הגרעין, החזרת הסנקציות שלהם על טהרן – והבטחתה של איראן לסגת בעצמה מההתחייבויות שנתנה בהסכם. * במקביל, ארצות הברית ביקשה לכנס פגישה מיוחדת של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בנושא ההפרות האיראניות של הסכם הגרעין.

מערכת ההגנה האווירית S-400 צפויות להגיע לטורקיה כבר בשבוע הקרוב

רשת החדשות הטורקית דיווחה ביום שישי האחרון כי סוללות ההגנה האווירית S-400, שטורקיה קנתה מרוסיה צפויות לעלות על מטוסי מטען כבר היום (ראשון), ולהגיע למדינה במהלך השבוע הקרוב. לפי הדיווח, צוות טכני מטעם רוסיה יגיע עם הסוללות כדי לפקח על התקנתן. * ארצות הברית האשימה את טורקיה בכך שהחלטתה לרכוש את המערכת הרוסית אינה עומדת בקנה אחד עם שותפות בנאט"ו, ואיימה לא לאפשר לה לרכוש מטוסי F-35, שטורקיה שותפה לייצורם.

    אמיר קטר צפוי להיפגש ביום שלישי עם הנשיא טראמפ בוושינגטון * אמיר קטאר שייח' תמים בן חאמד אל-ת'אני ייפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בוושינגטון ביום שלישי. הביקור יעסוק בקשרים הכלכליים והביטחוניים בין שתי המדינות וכן בלוחמה בטרור.

    אזרבייג'ן: שני חיילים נהרגו בפיצוץ טנק בבסיס צבאי * שני חיילים נהרגו וחייל נוסף נפצע בפיצוץ טנק בבסיס צבאי באזרבייג'ן – כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית RIA. לפי הדיווחים, התקרית אירעה כתוצאה מפגז שהתפוצץ.

    אלג'יריה: עשרות אלפים השתתפו במחאה נגד המשטר * עשרות אלפי בני אדם הפגינו ביום שישי באלג'יריה וקראו להפלת המשטר. ההפגנות נערכות זה השבוע ה-20 ברציפות, ובעקבותיהן התפטר הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה בתום כהונה בת שני עשורים. (רויטרס)

    טורקיה: על רקע המשבר הכלכלי במדינה: מנהל הבנק המרכזי של טורקיה פוטר מתפקידו – וסגנו יחליף אותו בתפקידו. (רויטרס)

    לוב: מועצת הביטחון של האו"ם קוראת להפסקת אש דחופה בין הניצים * לאחר שמניין ההרוגים במתקפות בבירה טריפולי עלה לאלף בשלשת החודשים האחרונים קראה מועצת הביטחון של האו"ם ל"הפסקת אש דחופה" בלוב. * המועצה גינתה את המתקפה האווירית ביום חמישי האחרון על מחנה מעצר למהגרים בו נהרגו 40 בני אדם. בלוב מאשימים בתקרית את המורדים, המנסים לכבוש את עיר הבירה. (AFP)

    סעודיה: יורטה מתקפת מל"טים של המורדים החות'ים * הקואליציה הסעודית למלחמת האזרחים בתימן הודיעה כי היא סיכלה מתקפת מטוסים לא מאויישים ששוגרו על ידי המורדים החות'ים בתימן. – "כלי הטיס הושמדו בשטח האווירי"

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן