Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום רביעי ה-10 ביולי 2019

הכותרות, החדשות ותחזית מזג האוויר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

 

 

 

 

 

כותרות המהדורה

דיווח: משלחת איראנית בראשות נכדו של חומייני קיימה מפגשים עם גורמים אמריקאים רשמיים בכורדיסטן (חוץ)

מעריב: נתניהו בוחן את האפשרות לכינונה של ברית הגנה בין ישראל לארה"ב, עוד לפני הבחירות הקרובות (מדיני)

סקר: שוויון בין הליכוד לכחול-לבן; לנתניהו אין סיכוי להרכיב ממשלה; האופציות: ממשלת אחדות ללא נתניהו, ממשלת מרכז-חרדים ללא ליברמן (פוליטי)

המטרה: איזור סחר משותף לישראל ירדן והרש"פ; מארגן הפגישה עם מלך ירדן: ראש המוסד; הטיסה מישראל באמצעות מסוק ירדני; הנאשם – נתניהו (פוליטי)

מגפון ניוז: במשך כשלוש שעות: חמאס תרגל תרחיש של לכידת כוחות ישראליים בשטח עזה (בטחוני)

נכנעה ללחץ: הרשות הפלשתינית העבירה מסרים ליישור ההדורים עם ארה"ב (מדיני)

"תתמודד עם מתקפות מהחלל" | רוסיה החלה לייצר את מערכת ה-S-500 (חוץ)

האלימות המשטרתית: שוטר משך מפגין חרדי בפאותיו ואמר לו "אתה תמות היום" (חדשות)

***

תחזית מזג האוויר (השירות המטאורולוגי)

השירות המטאורולוגי: אזהרה על עומס חום כבד בעמקי הצפון, בצפ' מישור החוף, בבקעת הירדן, במרכז מישור החוף, בשפלה, במדבר יהודה וים המלח, בצפון הנגב, בדרום הנגב, בערבה צפונית, במפרץ אילת ודר' ערבה, בדר' מישור החוף, בגליל תחתון ובדרום רמת הגולן ב-10/07 מ-11:00 עד 21:00. באזורים המצויינים צפוי היום עומס חום כבד עד קיצוני

היום: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עלייה קלה בטמפרטורות וייעשה חם מהרגיל בעונה בעיקר בהרים ובפנים הארץ. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית. במישור החוף, בשפלה ובצפון מערב הנגב ייתכנו הגבלות ראות עקב אד.

יום חמישי: תחול עלייה קלה נוספת בטמפרטורות. יהיה חם ויבש בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. תורגש הכבדה בעומסי החום.

יום שישי: חם ויבש בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. יורגשו עומסי חום כבדים ברוב האזורים.

יום שבת: מעונן חלקית וייעשה נאה. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות והן ישובו להיות רגילות לעונה. תורגש הקלה בעומסי החום.

***

החדשות

החלטה תקדימית: הרשות הפלסטינית אחראית לפצות את נפגעי האינתיפאדה השנייה, גם אם הפיגועים בוצעו על ידי החמאס והג'יהאד

החלטה תקדימית של בית המשפט המחוזי בירושלים קובעת, כי הרשות הפלשתינית היא האחראית ל- 17 פיגועי התופת שבוצעו במהלך האינתיפאדה השנייה, גם כאשר חלקם לא בוצעו בידי אנשיה אלא על ידי ארגונים כמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ללא ידיעת אש"ף, וזאת מאחר והרשות קיבלה עליהם אחריות בדיעבד. נקבע, כי "הם אישררו בדיעבד את הפיגועים באופנים שונים: בנאומים פומביים אמרו כי כל אחד מהשהידים נשלח על ידם; הם הורו לתמוך כלכלית בשהידים הנמצאים בבתי הכלא ובבני משפחותיהם, וכן במשפחות שהידים שמתו במהלך ביצוע פיגועים".
משמעות הפסיקה היא שהרשות הפלשתינית תידרש לשלם פיצויים בגובה כמיליארד שקלים למשפחות הנפגעים.

החל מהיום: מתוכננת שביתה בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה

עובדי רשות האוכלוסין וההגירה לא יקבלו קהל מהיום (רביעי) בכל הלשכות ברחבי הארץ, לאורך כל היום וללא הגבלת זמן. לשכת רשות האוכלוסין בנתב"ג תפעל במתכונת חירום ותספק שירות רק לטסים.
מוועד העובדים נמסר, כי הלשכה תנפיק דרכונים אך ורק בכפוף לכרטיס טיסה ועד 48 שעות לפניה. הנהלת רשות האוכלוסין מסרה, כי יפנו לבית הדין לעבודה למניעת השביתה.
העיצומים ננקטים בשל טענות ועד העובדים על פגיעת ההנהלה בתנאי העובדים כתוצאה מקיצוץ התקציב של רשות האוכלוסין וההגירה. לדברי הוועד, הפגיעה כוללת בין היתר קיצוץ בשעות הנוספות של העובדים, חזרה מסיכומים כמו שדרוגי דרגות ופגיעה בהתארגנות העובדים. (
ynet)

אלימות משטרתית: תיעוד שצולם בשבוע שעבר בעיר בית שמש במהלך הפגנה שהתקיימה נגד החרבת בית כנס יהודי ברחובן איש חי בעיר מעוררת סערה. בתיעוד נראה בלש משטרה אוחז באחת מפיאותיו של אדם חרדי ומושך אותו לעבר ניידת המשטרה. לטענת השוטר המפגין תקף אותו. החרדי החרדי נעצר (כולל בשבת). בעקבות תיעוד רגע המעצר שוחרר העצור (בהארכת המעצר השנייה) לביתו.
בראיון ל"חדשות 12" סיפר האברך, שתוך כדי הגרירה השוטרים אמרו לו "אתה תמות היום". הוא הוסיף: "בעטו בי והפילו אותי על הארץ. אחר כך הצטרפו עוד כמה שוטרים, בלש ועוד שוטרים. הם המשיכו עם אלימות קשה ומכות והרבה סטירות בראש והרבה מאות ובעיטות בשאר חלקי הגוף. נגררתי על ידיהם לכיוון הניידת העמידו אותי התחילו למשוך בכוח את הפאות. תלשו לי חלק מהפאה השמאלית ותוך כדי המון צעקות ואיומים. הכניסו אותי לניידת משטרה ולקחו אותי לתחנת המשטרה".

לראשונה: שר המשטרה מגנה את אלימות השוטרים נגד המפגינים החרדים: "שוטר אלים לא צריך להישאר בשורות המשטרה"

"בהקשר של גילויי אלימות שוטרים שלא לצורך שפורסמו בימים האחרונים בטיפול בהפגנות החרדים," אמר שר המשטרה גלעד ארדן, כי "שוטר אלים שלא יודע לגלות איפוק – לא צריך להישאר בשורות המשטרה. אין כאן מקום לטעויות או לסלחנות. בכל גילוי אלימות מיותר של שוטר יש נזק לאמון הציבור". לדבריו, "פעם אחר פעם אני מגלה ששוטרים שפעלו בניגוד לחוק ממשיכים לשרת בארגון בתפקיד אחר".

בלעדי לתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל: פרקליט הצמרת, אלן דרשוביץ,מגיב בראיון לאפי טריגר על שרבובו לפרשת ג'פרי אפשטיין: "הוכח שלא הייתי מעורב, לא עשיתי שום דבר רע, האישה שהעלילה עליי חסרת כל אמינות. מאז שהכרתי את ג'פרי אפשטיין שכבתי רק עם אישה אחת – אשתי. צריך גם לזכור את חזקת החפות שחלה על כולם".
להלן תמלול התייחסותו המלאה של דרשוביץ לנושא באנגלית:

 I only know what I've read in the papers and what I've heard and what has been alleged, but we must maintain a presumption of innocence for everybody no matter what party they're from from or what country they're in – the presumption of innocence must apply. It still is I mean, I was a victim, I was falsely accused by a woman who claimed not only that she had sex with me – I never met her and I proved by my travel record I couldn’t have been at the place when she said so, and her lawyer admitted she was wrong in accusing me, but with woman also accused president bill Clinton of being on Jeffrey Epstein's island – secret service records prove that he was never there, accused former VP Al Gore and Mrs Gore of being on the island – they were never there. My accuser has absolutely no credibility and no rational person believes her. So I think the matter has been put to a rest. The former head of the FBI investigated the charges and came to the conclusion that there was no credibility. I have had sex with one woman since the day I met Jeffrey Epstein – that my wife. I've been a devoted husband I did nothing wrong, and I have no fear of any investigation, in fact I was the one who called for an FBI investigation of me, I reported the case to the US Attorney Office and the District Attorney's Office, and I'm .pleased now that the FBI will prove that I have never met this woman

הליכוד ליועמ״ש: פתח בחקירה נגד אהוד ברק ויחסיו עם הפדופיל המורשע אפשטיין

תנועת הליכוד תגיש הבוקר דרישה ליועמ״ש לפתוח בחקירה פלילית נגד המתמודד לראשות הממשלה אהוד ברק, זאת בדרישה לחשוף את מסכת קשריו העסקיים והאישיים עם ג׳פרי אפשטיין.

בתלונה, שהגיש בשם הליכוד עורך הדין מיכאל דבורין, נטען כי ברק, כמו גם קרן וקסנר שהעבירה לידיו 2.3 מיליון דולר, מסרבים לחשוף את סיבת התשלום, שהועבר לברק על "מחקר" שמעולם לא פורסם בעת שברק היה איש ציבור.

באשר ליחסים בין ברק לבין אפשטיין נכתב בתלונת הליכוד: "מר ברק צולם יוצא מדירתו של אפשטיין בשנת 2016. עד כדי כך היו קרובים הקשרים בין השניים עד ששמו של מר ברק אף הופיע ב'פנקס השחור' של מר אפשטיין. בהקשר זה קיים הכרח אמיתי לבחון האם 'המענקים' שקיבל ברק מקרן וקסנר ו/או מר אפשטיין חדלו בשנת 2006 או שמא החליפו צורה בשנים שלאחר מכן והמשיכו להינתן לו״.

עוד נכתב בפנייה: "מרשתי סבורה כי יש הכרח לבדוק בדוק היטב מה ההסבר לקבלת הכספים הנ"ל וגם האם היו אלה הכספים היחידים שניתנו למר ברק לאורך השנים בנסיבות תמוהות שכאלה ומידי מי".

פוליטי

סקר: שוויון בין הליכוד לכחול-לבן; לנתניהו אין סיכוי להרכיב ממשלה; האופציות: ממשלת אחדות ללא נתניהו, ממשלת מרכז-חרדים ללא ליברמן

תוצאות סקר ערוץ "כאן חדשות" שפורסמו אמש (שלישי) מראות, כי גם הליכוד וגם כחול לבן צפויות להתקשות בהרכבת קואליציה לאחר הבחירות. לפי הסקר שתי המפלגות מאבדות מנדטים מהבחירות הקודמות ומקבלות 30 מנדטים כל אחת. כשגוש הימין חרדים לא כולל ליברמן מגיעות ל- 54 מנדטים בלבד, ובמקביל כחול-לבן בצירוף ליברמן או הערבים (בלחוד) מקבלת 57 מנדטים בלבד ואינה יכולה להרכיב ממשלה. המשמעות היא צורך בממשלת אחדות, כשמפלגות המרכז שמאלה כבר הבהירו שלא יצטרפו לממשלה בראשות נתניהו. לחילופין תיתכן הרכבת ממשלה באמצעות מפלגות המרכז שמאלה עם החרדים וללא ליברמן והערבים במצב כזה תוכל הקואליציה להגיע לרוב של 63 מנדטים.

להלן מפת המנדטים החזויה לפי הסקר: הליכוד-כולנו עם 30 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 30 (35); הרשימה המשותפת – 9 (10); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 8 (8); העבודה – 7 (6); ש"ס – 7 (8); מרץ – 6 (4); הימין החדש וזהות – 5 (0); ישראל דמוקרטית (ברק) – 5; איחוד מפלגות הימין – 4 (5).

המטרה: איזור סחר משותף לישראל ירדן והרש"פ; מארגן הפגישה עם מלך ירדן: ראש המוסד; הטיסה מישראל באמצעות מסוק ירדני; הנאשם – נתניהו

לפני קרוב לעשור פנה מילצ'ן לנתניהו "בבקשה כי יפעל לסייע לקדם מיזם בשיתוף איש העסקים ההודי ראטן טאטא, הכולל הקמת אזור סחר חופשי בשיתוף פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, בו יוקמו מפעל לייצור רכבים בעלות נמוכה ובית ספר למקצועות הרכב". בכתב האישום נגד נתניהו נטען, כי הוא "נענה לבקשת מילצ'ן וביצע במסגרת תפקידו שורת פעולות לקידום המיזם, בעצמו ובאמצעות עובדי מדינה הכפופים לו". במסגרת זו, נטען, ראש הממשלה גם "פעל מול גורמי ביטחון על מנת לאפשר טיסה של טאטא ומילצ'ן לירדן לצורך פגישה עם מלך ירדן".

כעת נחשף בעיתון 'ידיעות אחרונות' כי העוזרת של מילצ'ן, שעליה מתבססים חלקים רבים מהחשדות בתיק 1000, טענה בעדותה, כי מי שארגן את הפגישה היה ראש המוסד דאז דגן, ואילו המסוק היה בכלל ירדני. מילצ'ן עצמו הוסיף "נסענו עם טאטא – אני ומאיר דגן – למלך ירדן".

לפי הדיווח, עוזרתו של מילצן אמרה בחקירתה כי "מי שארגן את הפגישה היה מאיר דגן. אנחנו לא יכולים לארגן פגישה כזו. את עלות המסוק אנחנו שילמנו. לדעתי מי שחיבר אותנו לחברת המסוקים (הירדנית) היה מאיר דגן. יכול להיות שאני מתבלבלת עם ביקור של (ג'יימס) פאקר. יכול להיות שאז לקחנו מסוק של המלך. בכל מקרה אני לא זוכרת ממש טוב את האירועים האלה". מילצ'ן עצמו סיפר בחקירה על המאמצים למצוא מקום מתאים לפרויקט סמוך לגבול ולגשר אלנבי: "אני לא זוכר באיזה מיקום, ואז נסענו עם טאטא אני ומאיר דגן למלך ירדן, לעבדאללה. ואני לא אשכח איך המלך קפץ על דגן. ואז סיכמנו שאנחנו מקימים קו ייצור של מכוניות נאנו קאר".

בחקירתו טען נתניהו כי הוא לא זוכר האם ארגן את המטוס, אולם הודה כי יכול להיות שהוא אישר לצבא למוסד את העמדת המסוק.

גורמים בליכוד מנסים לקדם מתווה חדש לחיבור בין שקד לליכוד: שותפות כבלוק טכני 

גורמים בליכוד הציעו אתמול (שלישי) מתווה פשרה יצירתי לחיבור בין שקד לליכוד. לפי המתווה, שקד תגיע עם מפלגה משלה ותתחבר לבלוק טכני עם הליכוד לקראת הבחירות הקרובות כדי לרוץ ברשימה אחת. כך תהיה מצד אחד ריצה משותפת של שקד והליכוד, אך מצד שני שקד לא תהפוך לחברת ליכוד מן המניין בשלב הזה. עם זאת, בכירים בליכוד טוענים שההתנגדות לשקד בקרב משפחת נתניהו היא כל כך גדולה, שספק אם גם המתווה הזה יאושר על ידי נתניהו. וכי רוב הסיכויים שגם זה לא יצליח.

בתחילת השבוע אמר חבר הכנסת דוד ביטן כי שקד לא תהיה ברשימת המפלגה בבחירות הקרובות. (כאן)

פרץ דורש מגבאי ורוסו להתפטר מהכנסת 

יו"ר העבודה הנבחר נפגש עם קודמו בתפקיד ומס' 2 ברשימה, שהודיעו על עזיבת החיים הפוליטיים, ודרש מהם לפרוש מהכנסת כדי שהבאים אחריהם ברשימה, יוכלו להיכנס במקומם.

דיווח: יועץ בחירות של אובמה מצטרף לצוות הקמפיין של כחול-לבן 

לקראת הבחירות הקרובות החתימה מפלגת כחול-לבן את ג'ואל בננסון, אחד הסוקרים והיועצים האסטרטגיים באמריקה שמייעץ לחברות ענק אמריקאיות ומזוהה בעיקר עם המפלגה הדמוקרטית, כך דווח בעיתון "מעריב".

גורמים בצמרת כחול לבן הדגישו, כי "שכירת שירותיהם של מומחי סקרים וייעוץ אסטרטגי אמריקאים אינה דרמטית, ונעשית בעיקר כדי לנצל את מאגר הידע העצום שלהם בניתוח סקרים וממצאי שטח". עם זאת, הדגישו הגורמים: "הבוחר הישראלי בעל מאפיינים שונים מהבוחר האמריקאי, ובסופו של דבר, את העבודה האמיתית נצטרך לעשות כאן, בשטח".

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש ארבעה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט.החשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון. 

בנוסף, במהלך פעילות של לוחמי צה״ל ומג״ב בכפרים חלחול ואל ערוב שבמרחב החטיבה המרחבית "עציון", התפתחה הפרת סדר אלימה במהלכה מפרי סדר יידו אבנים לעבר הלוחמים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אין נפגעים, נגרם נזק למספר רכבים צבאיים.

במשך כשלוש שעות: חמאס תרגל תרחיש של לכידת כוחות ישראליים בשטח עזה (מגפון ניוז)

לקראת התחממות נוספת? ארגון הטרור חמאס ערך אמש (שלישי) תרגיל פתע צבאי רחב היקף, המדמה התנגשות עם כוחות ישראליים ברצועת עזה.

במסגרת התרגיל שהתקיים קרוב לשלוש שעות ונחשב חסר תקדים בהיקפו הועלתה רמת הכוננות בכל רחבי הרצועה, כוחות תוגברו והוטל עוצר בחלק מרחובות הערים. כוחות של חמאס נפרשו באזור הגבולות היבשתיים של הרצועה וסגרו אותם לתנועה אזרחית וכוחות מתוגברים של מנגנוני הביטחון הלאומי התפרשו לאורך צירי התנועה הראשיים ברחבי הרצועה, כמו כן, המרחב הימי של רצועת עזה נסגר לתנועת סירות דייג. * בתרגיל השתתפו הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם ומשרד הפנים הפלסטיני.

עם פתיחת התרגיל הודיע משרד הפנים של חמאס "בשל ניסיון של גורמים עוינים לפגוע בביטחון ובסדר הכללי בוצע תרגיל כוננות ביטחונית ואזורית וכן הופעלו ועדות חירום. המשרד ביצע תמרון חירום שעסק בתרחיש פתע של איום בטחוני, זאת במסגרת כוננות הכוחות ומערכת הביטחון". * גורמים בחמאס מסרו כי מדובר בדיקת מוכנות של מנגנוני הביטחון הפלסטינים בתרחיש של חדירת כוחות ישראלים לרצועה.

הנשק החדש אחרי המנהרות?: רחפן שחדר משטח הרצועה הופל מעל עוטף עזה (מגפון ניוז)

רחפן חצה שלשום (שני) בסביבות השעה עשר בבוקר את הגבול הצפוני של הרצועה לעבר ישראל, לכיוון יישובי מועצת חוף אשקלון. הרחפן הופל מעל שטח עוטף עזה, ומיד לאחר מכן נשלחו חלקיו לבדיקה. כשבמקביל מנסים להבין למי הוא שייך ומה הייתה מטרתו.

גורמים בכירים במערכת הביטחון מסבירים כי חמאס ושאר הפלגים הפלסטיניים נערכים ליום שאחרי סיום בניית החומה התת-קרקעית לסיכול מנהרות. אחת ההיערכויות כוללות התמחות ברחפנים מסוגים שונים. מדובר במערכת שלמה של הברחות מתוחכמות, התומכות את בניין הכוח של תחום הרחפנים ברצועת עזה. השיטה כוללת הברחת רחפנים שלמים, הברחת חלקי חילוף, פיתוח רעיונות מקומיים והסבה של רחפנים שניתן לרכוש ברשת האינטרנט לאמצעי לחימה.

לפי הגדרת גורמים בכירים במערכת הביטחון, המושג "הזרוע הצבאית של חמאס" התבטל, וכעת מדברים בדיונים המקצועיים על "צבא חמאס". שינוי המושג הגיע בגלל מבנה וארגון הכוחות לפי חטיבות וגדודים – בסדיר ובמילואים, תהליך ההתעצמות, עם רכש שמבוסס על פיתוח מקומי ועל הברחות. לגורמים אלה מצטרפים השירות, תורת הלחימה ותהליך קבלת ההחלטות בארגון.

בשנים האחרונות חמאס פועל לשפר את מערך כלי הטיס הזעירים שלו, ובישראל נערכים לכך שבעימות הגדול הבא יגביר ארגון הטרור בצורה משמעותית את השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) כדי לאסוף מודיעין ולבצע פיגועים. * במהלך צוק איתן היו לפחות שני אירועים שבהם עשה חמאס שימוש בכלי טייס זעירים, בניסיון להוציא לפועל פיגוע בשטח ישראל, אך כלי הטיס הופלו על ידי חיל האוויר.

בשנה שעברה חדר רחפן שהכיל חומרי נפץ לשטח ישראל. הוא אותר אז בשטח המועצה האזורית שער הנגב בשעות לילה, מיד לאחר חדירתו לישראל הגיעו כוחות הנדסה לנטרל את המטען שנשא. בצבא העריכו כי מפעיל הרחפן מתוך בשטח הרצועה לא הצליח להפעיל את המטען.

במסגרת בניית המכשול התת קרקעי: נחשפה מנהרה התקפית בדרום רצועת עזה

במסגרת עבודות הבנייה של המכשול התת-קרקעי בגבול הרצועה, נחשף שלשום (שני) תוואי מנהרה נוסף שחצה לשטח ישראל מדרום רצועת עזה. עדיין לא ידוע מה עומקה ואורכה של המנהרה. ובצבא בודקים אם יש למנהרה פתח יציאה לשטח ישראל ואת מקורה בשטח הרצועה.

בשעות הבוקר גילו הכוחות האזרחיים חלל חשוד והבינו כי מדובר במנהרה. הם הזעיקו את כוחות הביטחון שהבינו שמדובר במנהרה התקפית של חמאס שחודרת לתוך ישראל. החיילים סגרו את המתחם מחשש לכניסת אזרחים ומבדיקה ראשונית עולה כי המנהרה אינה שמישה.

בתחילה סברו בישראל כי מדובר במנהרה חדשה, אך ייתכן כי מדובר בהסתעפות נוספת של מנהרה שהייתה מוכרת לכוחות הביטחון וכבר נאטמה בעבר.

במסגרת בניית המכשול התת קרקעי על גבול רצועת עזה, יצקו כוחות הנדסה עשרות מטרים של בטון לעומק עשרות מטרים. בנוסף, הוחדרו אמצעים טכנולוגיים המסוגלים לזהות חפירת מנהרות, עם מכשול עילי בצורת גדר ואמצעים טכנולוגיים מעל פני הקרקע.

המכשול דומה לגדר "שעון חול" שהוקמה בגבול מצרים, והוא יהיה בעל שיפורים משמעותיים שיכללו מרכיבי ביטחון חדשניים. בנוסף משקלו הכולל יגיע לכ-20 אלף טון של פלדה מגולוונת. * עקב סבבי הלחימה, ההפגנות על הגדר והמצב המתוח על גבול הרצועה, נבנו עד כה רק כ-30 קילומטרים של המכשול, מתוך כ-70 קילומטר – אורך תוואי הגבול.

כלי תקשורת פלסטינים על תקרית חאן יונס: הכוח נחשף לאחר שנכנס לעיירה עבסאן הקטנה, שם כולם מכירים את כולם, ולכן חשדו בהם"

בחמאס חגגו בעקבות פרסום התחקיר על פעולת היחידה המיוחדת של ישראל שהסתבכה בחאן יונס במהלכה נהרג קצין בכח. כלי התקשורת הפלסטינים הדגישו את ממצאי התחקיר והבליטו את העובדה שמי שפיקד על המבצע היה הרמטכ"ל לשעבר וראש השב"כ, "דבר שמצביע על עוצמת הכישלון". בתקשורת הזכירו עוד כי בתחקיר הישראלי נעלמו מספר "עובדות שנחשפו על ידי אנשי חמאס". בין היתר ציינו כי "הכוח נחשף לאחר שנכנס לעיירה עבסאן הקטנה, שם כולם מכירים את כולם, ולכן חשדו בהם".

בכיר חמאס, מושיר אל-מסרי, אמר כי "התחקיר מצביע על עוצמת הניצחון של ההתנגדות והכישלון הצורב של המודיעין של הכיבוש", לדבריו, "המבצע הזה הוא סימן היכר בניהול המאבק מול האויב, שמנציח את המשוואה שאדמת עזה אסורה על הציונים".

באמצעות מודיעין ישראלי: ארגוני ביון של 20 מדינות סיכלו בשלש שנים האחרונות 50 פיגועי טרור שתכננו דאעש ואיראן

גופי המודיעין והביון של ישראל סיפקו מידע מודיעיני על לפחות 50 פיגועי טרור שתכננו דאעש ואיראן לבצע ב-20 מדינות שונות בשלוש השנים האחרונות

12 מהפיגועים שנמנעו היו אמורים להתבצע על אדמת טורקיה והמידע עליהם הועבר לגורמי הביון של טורקיה בעיצומה של המתיחות בין ישראל לטורקיה בעקבות תקרית המרמרה.

מדיני

מעריב: נתניהו בוחן את האפשרות לכינונה של ברית הגנה בין ישראל לארה"ב, עוד לפני הבחירות הקרובות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן את האפשרות לכינונה של ברית הגנה בין ישראל לארה"ב, עוד לפני הבחירות הקרובות, במסגרת "דיל", שבמסגרתו טראמפ יצהיר על ברית הגנה בעוד נתניהו יבטיח לו בחשאי תשובה חיובית על "דיל המאה", שאמור להיות מוגש אחרי הבחירות. כך מדווח העיתונאי בן כספית בעיתון 'מעריב'. לדבריו, הכוונה היא להשתמש בהכרזה על ברית הגנה כמנוף אלקטורלי לקראת הבחירות, גם אם עבודת המטה המסועפת הנדרשת לפני חתימה על הסכם מהסוג הזה לא יכולה להסתיים בלוח הזמנים הנתון. ההערכה היא כי אם נתניהו יבקש מהנשיא דונלד טראמפ לשתף פעולה ברעיון כזה, טובים הסיכויים שייענה בחיוב.

הרעיון לברית הגנה בין ישראל לארה"ב נדון בצמרת הביטחונית והמדינית הישראלית (וגם האמריקאית) פעמים רבות בעבר. כמעט אין ממשל אמריקאי שלא היה בסוד הסוגיה הסבוכה הזו, שבה יש יתרונות וחסרונות לא מעטים לישראל. ברוב הפעמים בעבר הסתייגה מערכת הביטחון מכינונה של ברית הגנה מלאה בין המדינות. ברית מהסוג הזה אומנם מעניקה לישראל מטריית הגנה אמריקאית גם בהיבט הגרעיני, אך פוגעת בעצמאות הפעולה הישראלית. בברית הגנה הצדדים מתחייבים לתאם את כל פעולותיהם המלחמתיות מראש, מה שיכול למנוע מישראל לצאת למבצעים צבאיים או למלחמות פתע בלי אישור מוושינגטון.

נכנעה ללחץ: הרשות הפלשתינית העבירה מסרים ליישור ההדורים עם ארה"ב

העיתון 'ישראל היום' חשף בשם גורמים פלשתינים כי בין וושינגטון ורמאללה הועברו לאחרונה מסרים הדדיים בדבר הפשרת הקיפאון המדיני. כמהלך בונה אמון בין רמאללה לוושינגטון לקראת חידוש היחסים ושובם של הפלשתינים לתהליך המדיני. יאפשר ממשל טראמפ את פתיחתה מחדש של נציגות אש״ף בוושינגטון וחזרתו של נציג פלשתיני לבירה האמריקנית. * הרקע להסכמת הפלסטינים ליישור ההדורים היא מצבה הכלכלי הקשה של הרשות הפלשתינית ורצונה בחידוש הסיוע הכלכלי האמריקני. בנוסף, ברמאללה הולכת ומתגברת ההערכה כי טראמפ עשוי לזכות בכהונה שנייה בבחירות 2020 שייערכו בעוד מספר חודשים. * במסגרת המגעים החשאיים המתנהלים לאחרונה בין האמריקנים לפלשתינים צפוייה לצאת בקרוב לוושינגטון משלחת פלשתינית, ככל הנראה בראשותו של ראש מנגנוני הביטחון הפלשתינים, מאג׳ד פראג'. גורם פלסטיני אמר כי "מדובר בגישושים בלבד, אולם שני הצדדים הציגו גישה חיובית ונרשמה התקדמות לקראת האפשרות לחידוש היחסים"

משלחת ביטחונית מצרית תגיע לרמאללה בסוף השבוע; על הפרק: הפיוס הפנים פלסטיני והרגיעה בין ישראל לחמאס

לאחר דחיות חוזרות ונשנות צפויה המשלחת הביטחונית המצרית להגיע לרצועת עזה בסוף השבוע כדי לדון בפיוס וברגיעה בין ישראל לחמאס, וכן בסוגיית הפיוס הפנים פלסטיני. המשלחת המצרית תגיע ביום חמישי לרמאללה, שם תיוועד עם בכירים ברשות הפלסטינית, ולאחר מכן תגיע דרך מחסום ארז לרצועת עזה לפגישה עם בכירי חמאס. המשלחת תעביר מסרים בין הנהגת פתח וחמאס בקשר לפיוס הפנים פלסטיני. בנוסף אמורה המשלחת לדון בנושא הרגיעה בין ישראל לחמאס.

כחלק מההקלות לחמאס: ישראל הגדילה את מספר הפועלים הרשאים להיכנס מעזה 

ישראל הגדילה את מספר הפועלים הפלסטינים הרשאים לצאת מרצועת עזה לעבודה בשטחה, בתיאום עם חמאס. וככל הנראה, זו הסיבה לשקט היחסי השורר בגבול הרצועה בימים האחרונים.

לפי ראש לשכת המסחר בעזה, מספר היתרי הכניסה לאנשי עסקים עלה מ-3,000 ל-5,000 והגיל המינימלי לכניסה הורד מ-30 ל-25. אף שמקבלי ההיתרים מוגדרים כאנשי עסקים, נראה שמרביתם פועלים (הארץ)

חוץ

דיווח: משלחת איראנית בראשות נכדו של חומייני קיימה מפגשים עם גורמים אמריקאים רשמיים בכורדיסטן

ערוץ החדשות הבינלאומי i24NEWS מדווח כי בימים האחרונים התקיימה סדרת מפגשים בין משלחת איראנית לבין גורמים אמריקאים רשמיים בבית מלון בארביל, בירת כורדיסטן העיראקית. על-פי הדיווח את המשלחת האיראנית הוביל נכדו של האייתוללה רוחאללה חומייני, חאסן חומייני. בין המשתתפים נכחו גם שני בכירים ממשמרות המהפכה וכן שגריר איראן בעיראק, אירג' מסג'די. בשלב זה לא ידועים פרטים על תוצאות השיחות. (מעריב)

מפקד משמרות המהפכה באיראן: "אם ארה"ב תעשה טעות – נהרוס את נושאות המטוסים שלה"

ברקע המתח הגוברת בין טהראן לוושינגטון, איים אמש (שלישי) חוסיין נג'את, מפקד משמרות המהפכה באיראן, כי בסיסים של צבא ארצות הברית, כמו גם נושאת המטוסים שלו אשר במפרץ, נמצאים בטווח הטילים האיראניים. לדבריו, "הבסיסים האמריקאים נמצאים בטווח הטילים שלנו. הטילים שלנו ישמידו את נושאות המטוסים שלהם אם הם יעשו טעות – האמריקנים מודעים היטב לתוצאות של עימות צבאי עם איראן".

רמטכ"ל צבא איראן מאיים על בריטניה: "תפיסת מכלית הנפט לא תישאר ללא מענה"

בעקבות תפיסת המכלית האיראנית על ידי הבריטים בגיברלטר הזהיר הרמטכ"ל האיראני כי "הצעד הבלתי חוקי של בריטניה, שתפסה מכלית איראנית, לא יישאר ללא מענה. אם תידרש, איראן תיתן מענה הולם לפעולה בזמן ובמקום שיתאים לה". לדבריו, "אנחנו לא מפחדים ממלחמה אבל גם לא מחפשים אותה. הכוחות המזוינים האיראנים, בפיקודו של מנהיג המהפכה האסלאמית, מוכנים עם אצבע על ההדק כדי להגיב לכל גילויי עוינות של האויב".

כזכור, ביום חמישי נערכה פשיטה של הצי הבריטי בגיברלטר על המכלית האיראנית "גרייס 1" (שנשאה את דגל פנמה ונוהלה על ידי חברה בסינגפור) שהייתה בדרכה לסוריה. במקרה הזה מדובר בהפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על הסורים. האיראנים הביעו כעס גדול על התקרית הזו ואיימו שיש בכוונתם "ללכוד" מכלית בריטית – החרפה משמעותית של הרטוריקטה של טהראן.

במקביל, על פי מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הנפט שהיה בספינה שייך לאיראן, עם כי מקורו מעיראק השכנה.

ארה"ב מנסה לגבש קואליציה צבאית בינלאומית שתספק הגנה לכלי שיט העוברים דרך המצרים הסמוכים לחופי איראן ותימן

ברקע התקיפות באזור: יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, אמר כי ארצו מנסה לגבש קואליציה צבאית בינלאומית שתספק הגנה לכלי שיט דרך המצרים הסמוכים לחופי איראן ותימן לדבריו, "אנחנו במגעים עם מספר מדינות כדי לנסות ולגבש קואליציה שתבטיח חופש מעבר במצרי הורמוז ובאב אל-מנדב".

במסגרת התוכנית, ארה"ב מתכוונת לספק ספינות ואמצעי ביון, ומצפה מהמדינות שיחברו לקואליציה לספק בתמורה ספינות שיפטרלו בסמוך לאלה האמריקניות וילוו כלי שיט מסחריים ומכליות נפט שיעברו דרך המצרים.

לקראת הסלמה מול איראן?: איחוד האמירויות מסיגה כוחות מתימן

על רקע המתיחות הגוברת באזור עם איראן: איחוד האמירויות הערביות מצמצמת את נוכחותה הצבאית בתימן, האמירויות הסיגה חלק מכוחותיה מאזורים בעיר הנמל עדן שבדרום המדינה ובחוף, אבל היא אמרה כי היא נותרה מחויבות לתמיכה בממשלה של הנשיא עבד-ראבו מנסור האדי המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית.

גורמים דיפלומטיים אמרו כי איחוד האמירויות מעדיפה לשמור קרוב אליה כוחות וציוד צבאיים למקרה של החרפת המתיחות בין ארצות הברית לבין איראן.

בכיר באיחוד האמירויות אמר שלשום (שני) לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי ארצו החליטה להפחית את כמות הכוחות שלה שנמצאים על אדמת תימן ולעבור מאסטרטגיה צבאית לתוכנית של ניסיון לבנות תוכנית שלום למדינה השסועה. לדברי הבכיר: "אנחנו מפחיתים את מספר החיילים שלנו מסיבות טקטיות".

"תתמודד עם מתקפות מהחלל" – רוסיה החלה לייצר את מערכת ה-S-500

סרגיי צ'מזוב, מנכ"ל רוסטק – ענקית התעשייה הביטחונית הרוסית, אמר בסוף החודש שעבר בראיון לרשת Rossiya 1 כי המדינה החלה בייצור של מערכת ה-S-500. הוא ציין כי היא "עדיין לא נמצאת בשימוש, אך הדבר יתרחש בעתיד" על פי ההערכות, מערכת ה-S500 תהפוך מבצעית במהלך השנה הבאה. המפרט הטכני שלה טרם פורסם באופן רשמי, אך על פי הדיווחים שפורסמו עד כה, היא תוכל ליירט מטרות במרחק של עד 600 קילומטרים (לעומת עד 400 קילומטרים שה-S400 מסוגלת לעשות).

סגן מפקד הכוחות האחראים על מערכות הטילים נגד מטוסים ברוסיה, יורי מורבקין, אמר בשיחה עם היומון Krasnaya Zvezda כי "מערכת ה-S500 תוכננה כדי להתמודד עם מתקפות המגיעות מהחלל החיצון". הוא הסביר: "אנחנו מבינים כי כיום וגם בעתיד הנראה לעין, הגבולות בין האוויר והחלל מתחילים להיעלם בהדרגה, והאויבים פועלים כאילו מדובר באזור אחד בלבד, אפשר להגיד שהמערכת נכנסת לשלבי הכנה".

פרשת הצוללת הרוסית – בכיר בצי הרוסי: השריפה בצוללת הייתה יכולה לגרום ל"קטסטרופה בקנה מידה עולמי"

בכיר בצי של רוסיה אמר שלשום (שני) כי השריפה שפרצה בצוללת המחקר החשאית בשבוע שעבר הייתה יכולה להוביל ל"אסון בקנה מידה עולמי". לפי הדיווח בכלי התקשורת "פונטנקה", בעת ההלוויה הסגורה של המלחים שהתקיימה בסוף השבוע בסנט פטרסבורג, אמר סרגיי פבלוב, עוזר של מפקד הצי הרוסי, כי "כולם חלקו גורל אחד – להציל את חייהם של חבריהם, להציל את כלי השיט שלהם ולמנוע אסון בקנה מידה עולמי במחיר חייהם". הוא לא הסביר כיצד השריפה הייתה עלולה להוביל לאסון כה חמור.

משרד ההגנה אמר כי הצוות הצליח להשתלט על האש ולבודד את הכור, שהיה בחדר אחר. כזכור, בעקבות השריפה נספו 15 מלחים. חמשה מלחים ניצלו, לצד מומחה אזרחי שהיה גם הוא בעת המשימה החשאית.

סין זועמת: ארה"ב תמכור לטאיוואן טנקים וטילים בשווי 2.2 מיליארד דולר

משרד החוץ האמריקני אישר עסקת מכירת נשק לטייוואן הכוללת טנקים וטילים בשווי מוערך של כ-2.2 מיליארד דולר. לפי הסוכנות לשיתוף פעולה ביטחוני של הפנטגון, העסקה – הכוללת 108 טנקי "אברמס" M1A2T ו-250 טילי סטינגר – לא תשנה את המאזן הצבאי באזור. הסוכנות עדכנה אתמול את הקונגרס על מכירת הנשק, שתכלול גם מכונות ירייה, תחמושת, כלי רכב משוריינים וכלי רכב אחרים.

משרד החוץ של סין הביע את דאגתו מודאגת מאוד ממכירת הנשק של ארצות הברית לטייוואן, ודרשה מוושינגטון להימנע מכך בכדי לא לפגוע בקשרים בין המדינות. * סין רואה בטייוואן מחוז מורד, ולדבריה היא שומרת לעצמה את הזכות להשיב את השליטה עליו גם באמצעות כוח הזרוע. היא מזהירה את ארצות הברית שהשלמת העסקה תפגע ביחסים בין המדינות, שמצויות בעיצומה של מלחמת סחר והן מסוכסכות סביב שורת סוגיות נוספות כמו השליטה בים סין הדרומי וההפגנות בהונג קונג.

בעקבות המחאות: מושלת הונג קונג ביטלה באופן סופי את חוק ההסגרה לסין

מנהיגת הונג קונג קארי לאם הודיעה שהצית את המשבר הפוליטי הגדול במדינה מזה עשרות שנים בוטל באופן סופי, והודתה כי עבודת הממשלה לקידום הצעת החוק הייתה "כישלון חרוץ". לדבריה, "יש עדיין ספקות מתמשכים בהגינות הממשלה או דאגות מכך שהיא תחדש את תהליך החקיקה במועצה המחוקקת. אז אני חוזרת כאן, אין תוכנית כזו, הצעת החוק מתה". הצהרתה של לאם מהווה ניצחון למתנגדי הצעת החוק, אולם עדיין לא ברור האם היא תספק את המוחים, שקראו בין היתר להתפטרותה ולחקירה עצמאית של פעולות המשטרה נגד מפגינים.

המחאה על החוק שיתקה בשבועות האחרונים שוב ושוב את העיר עם גל הפגנות שהוציא מיליונים לרחובות, ובשיאה של המחאה אף פרצו בתחילת החודש מאות בני אדם לבניין הפרלמנט והשאירו הרס מוחלט.

לראשונה: ארה"ב הטילה סנקציות על חברי פרלמנט של חיזבאללה

ארצות הברית הטילה אתמול (שלישי) סנקציות על שני חברי פרלמנט של חיזבאללה, כחלק מהמשך הלחץ הכלכלי שמפעיל הממשל על הארגון הלבנוני הנתמך על ידי איראן. בנוסף לכך, הוטלו עיצומים על גורם ביטחוני בחיזבאללה וראש יחידת הקישור שלו, שהשתמש במסופי הכניסה ללבנון על מנת לבצע הברחות אסורות והעביר לארגון כספים שהיו אמורים להגיע לקופה הציבורית בלבנון. במסגרת הסנקציות נאסר על אזרחי ארה"ב לקיים כל קשר עם השלושה. בנוסף, יוקפאו כל הנכסים שהם מחזיקים בארה"ב.

לפי משרד האוצר האמריקני, "חיזבאללה משתמש בפעיליו בתוך הפרלמנט הלבנוני כדי לתמרן מוסדות לטובת תמיכה באינטרסים הכלכליים והביטחוניים שלו וכדי לתמוך בפעילויותיה הזדוניות של איראן"

קרע דיפלומטי: טראמפ יפסיק לעבוד עם שגריר בריטניה בארה"ב – "הוא איש טיפש מאוד"

נשיא ארצות הברית טראמפ הודיע כי אינו מתכוון להמשיך לעבוד עם שגריר בריטניה בוושינגטון. זאת לאחר שהודלפו תכתובות שבהם כתב השגריר לממונים עליו שהממשל של טראמפ "בלתי מתפקד" ו"חסר יכולת". השגריר אף ציין שטראמפ "מקרין חוסר ביטחון" והמליץ לגורמי ממשל בריטיים לדבר עם הנשיא "בבהירות ואפילו בבוטות, באופן שיציג את המסר בפשטות".

בהמשך פרסם טראמפ סדרת ציטוטים בהם כתב כי "השגריר המטורף שבריטניה כפתה על ארה"ב הוא לא מישהו שאנחנו מאושרים לגביו, הוא איש טיפש מאוד".

בבריטניה התייחסו להודעתו של טראמפ כי יפסיק לעבוד עם שגריר בריטניה בוושינגטון והבהירו כי השגריר בוושינגטון ימשיך בתפקידו. – "שגרירנו נשאר בתפקידו וממשיך לבצע את חובותיו, תוך תמיכה מלאה מראש הממשלה". * בתגובה כתב טראמפ כי העבודה שבקרוב יהיה ראש ממשלה חדש בממלכה אלו "חדשות טובות". כמו כן התייחס הנשיא לברקזיט, ואמר כי רה"מנ הבריטית והצוות שלה יצרו "בלגן". "אמרתי לה איך זה אמור להיעשות, אבל היא החליטה ללכת בדרך אחרת".

רעידות האדמה בקליפורניה הותירו סדק שנראה מהחלל

שתי רעידות האדמה העוצמתיות שהכו בשבוע שעבר בדרום קליפורניה גרמו נזק לכבישים והציתו שריפות, וגם הותירו סדק גדול באזור הרעש שניתן לראות מהחלל. מנכ"ל חברת הלוויין "פלנט", הציג תיעוד של הסדק שהופיע באזור העיר ברידג'רסט אחרי רעידת האדמה השנייה והחזקה מבין השתיים שהתרחשה בשבת. לדבריו, תמונה אחת צולמה ביום חמישי האחרון, אז הכה הרעש הראשון באזור (בעוצמה של 6.4), והשנייה צולמה באמצעות הלווין בשבת, לאחר רעידת האדמה השנייה (בעוצמה של 7.1, שעוצמתה פי 8 מהרעידה הראשונה). כשהוא מציין כי "התמונות מראות בבירור בקע על פני השטח".

שני הרעשים בשבוע שעבר היו העוצמתיים ביותר שפקדו את דרום קליפורניה זה 20 שנה. כשבין שתי רעידות האדמה העוצמתיות הורגשו באזור יותר מ-1,700 רעידות משנה.

הרעש החזק הקודם באזור לפני שבוע שעבר התרחש ב-16 באוקטובר 1999. עוצמתו אז הייתה 7.1. כמה שנים לפני כן, ב-1994, פגעה באזור רעידת אדמה בעוצמה 6.6, שגרמה למותם של עשרות בני אדם ולנזקים של מיליארדים. עם זאת, הרעש אז פגע באזור מאוכלס מאוד, ושתי רעידות האדמה בשבוע שעבר התרחשו באזור מרוחק יותר. (ynet)

אפגניסטן: טליבאן ונציגים ממשל הסכימו לצמצם את הפגיעה באזרחים 

נציגים של טליבאן ושל אזרחים אפגנים הסכימו לצמצם את הנפגעים בקרב האזרחים במדינה, בניסיון להאיץ תהליך הפיוס במדינה במקביל להמשך שיחות השלום בין טליבאן לבין ארצות הברית. אלו התחדשו אתמול (שלישי) בקטאר, המארחת את המשא ומתן בין אנשי הארגון הקיצוני לבין המשלחת האמריקנית, המנסים לשים קץ למלחמה בת 18 השנים, הארוכה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית.

הצדדים קרובים להגיע להסכם שצפוי להתבסס על הבטחת ארצות הברית להסיג את כוחותיה מהמדינה, בתמורה להבטחה של טליבאן שלא להפוך את אפגניסטן לבסיס למתקפות טרור נגד ארצות הברית. גם אם יושג הסכם כזה, זה לא מבטיח את סיום הלחימה הפנימית במדינה בין הממשלה בקאבול הנתמכת על ידי ארצות הברית לבין טליבאן. (רויטרס)

שבעה אזרחים נהרגו בהפצצה אווירית * שבעה בני משפחה נהרגו בהפצצה אווירית במחוז בגלאן בחלקה הצפוני של אפגניסטן, כך על פי הצהרה של משרד הביטחון האפגני. התקיפה נועדה במקור לפגוע במחבלי הטליבאן, וצוות חקירה של משרד ההגנה הוקצה על מנת לחקור כיצד הוביל האירוע לנפגעים אזרחיים.

קוריאה: בצעד חריג: בן 73 ערק מקוריאה הדרומית – לצפונית 

צ'ו אין גוק, בן ה-73 ועד לא מזמן תושב קוריאה הדרומית, ערק לקוריאה הצפונית על מנת להשתקע בה. אביו של גוק היה שר החוץ החוץ של קוריאה הדרומית במהלך שנות ה-60. בשנות ה-70 היגר לארצות הברית, בה הפך למבקר של ארץ מוצאו, עשור לאחר מכן ערק לצפון קוריאה הפך לחלק מהאליטה הפוליטית במדינתו החדשה, והגיע לתפקידים פוליטיים בכירים. כשנם בן החמש, צ'ו אין, נשאר בדרום.

בתקשורת בקוריאה הצפונית דווח כי חייו של גוק בדרום לא היו קלים, וכי נאלץ להיאבק בסטיגמת "בן הבוגד" שדבקה בו. עוד דווח כי בארץ מוצאו החליף עבודות מספר פעמים והתפרנס מכסף ששלחה לו אמו מקוריאה הצפונית. לא ברור כיצד הגיע צ'ו לפיונגיאנג, אולם כל אזרח הדרום יכול להגיע לצפון דרך סין, אם משטרו של קים ג'ונג און חפץ בו. עם זאת, הוא עשוי להיעצר אם הוא ינסה לשוב אי-פעם לארצו.

***

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן