Skip to content

למרות פניות האו"ם ואונר"א – ישראל הורסת בתים בצור באהר

הריסת עשרות מבנים ובתים תותיר לפחות 17 משפחות, בהן 11 קטינים ללא קורת גג. הסיבה להריסה - קרבתן לחומת גדר המערכת שבנתה ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות פניות דחופות של  בכירים באו"ם ובאונר"א, להימנע מהריסת בתים בכפר צור באהר המצוי במזרח ירושלים, החלה הבוקר (שני)  הריסת 13 בתים בשכונת ואדי אל-חומוס, השלוחה הדרום-מזרחית של הכפר צור באהר שבמזרח ירושלים. ההריסה מתבצעת  לאחר שבג"ץ אישר לפני כחודש כי אין כל מניעה חוקית להריסה. זאת, על אף שמבנים אלה נבנו לפני שנים רבות, חלקם לאחר שקיבלו היתר בנייה מהרשות הפלסטינית.

כתוצאה מכך לפחות 17 פלסטינים, בהם תשעה פליטים פלסטינים, יעקרו מבתיהם, ויותר מ־350 בני אדם אחרים יאבדו נכסים רבים. הרס המבנים כולל בתוכו כ־70 דירות בצור באהר בשל קרבתם לגדר ההפרדה בגדה המערבית.

(צילום: וויקיפדיה)
(צילום: וויקיפדיה)

צילום: דארין ג'ועבה
צילום: דארין ג'ועבה

ב-11.6.19 קיבל בג"ץ את עמדת המדינה וקבע שאין כל מניעה להריסת 13 המבנים. פסק הדין של בג"ץ, שנכתב על ידי השופט מני מזוז, קיבל במלואו את מסגור הנושא כעניין ביטחוני בלבד, תוך התעלמות מוחלטת ממדיניותה של ישראל בכל הנוגע לבנייה פלסטינית במזרח ירושלים.

פסק הדין מבהיר עד כמה העברת הסמכויות לרשות הפלסטינית במסגרת הסכמי הביניים היא כמעט חסרת משמעות. ישראל נתלית פעמים רבות בהעברת סמכויות זו כדי לטפח את האשליה שרוב תושבי הגדה כלל אינם חיים תחת כיבוש ושלמעשה, הכיבוש כמעט הסתיים. ואולם טענה זו מתעלמת מכך שישראל ממשיכה לשלוט בכל השטח ובכל תושביו כבעבר ומראית העין של "ממשל עצמי" ניגפת – כמו במקרה זה – כאשר ישראל מעלה נימוקים ביטחוניים.

צילום: Anti-Occpation Coallective
צילום: Anti-Occpation Coallective

לאחר פסק הדין, נמסר לעורכי הדין של התושבים כי אם בעליהם של 13 המבנים לא יממשו בעצמם את ההריסות עד ה-18.7.19, הצבא יבצע את ההריסות ויחייב את התושבים בעלות ההריסה. ניסיון נוסף של בעלי הבתים ודייריהם לדחות את מועד ביצוע ההריסות נדחה על ידי בג"ץ ב-21.7.19. כאמור, אם ימומשו צווים אלה במלואם, 17 נפשות, בהן 11 קטינים, יאבדו את ביתן, ולפחות 44 דירות, חלקן בשלבי בנייה שונים, יהרסו.
בתגובה לפניית האום ואונר"א לרשויות בישראל נמסר למגפון ממנהלת  התאום לממשלה בשטחים הכבושים (מתפ"ש), כי "בתאריך ה-17 למאי 2019 ניתן פסק דין על ידי בג״ץ בעניינן של שתי עתירות המאפשר אכיפה נגד אתרי בניה שהוקמו בתחום צו איסור בנייה הסמוך לתוואי גדר הביטחון, באופן לא חוקי וללא קבלת היתרים נדרשים. אי לכך, הרשויות המוסמכות יבצעו אכיפה במקום, בהתאם לשיקולים המבצעיים ובכפוף למדיניות הדרג המדיני".
השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן הגיב הבוקר להריסה וצייץ בטוויטר: "בניגוד לשקרים שמפיצים הפלשתינים: הריסת המבנים הבלתי חוקיים בוואדי אל חומוס במזרח ירושלים היא לפי פסיקת בג״צ, שבחן וקבע חד משמעית, שמדובר במבנים שנבנו שלא כחוק בסמוך לגדר הבטחון ומהווים סיכון לחיי האזרחים ולכוחות הבטחון. ההליך בבג״צ ארך מספר שנים ואתמול בג״צ דחה את הבקשה לעיכוב ביצוע."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן