Skip to content

הריסת בתים בצור באהר – גל של גינויים חריפים ברחבי העולם

סוכנות הפליטים הנורבגית טוענת כי זו הפרה חמורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי. משרד החוץ הצרפתי: "הריסות בשטחים הכבושים נוגדות את החוק הבינלאומי, ובמיוחד את החוק ההומניטארי הבינלאומי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכירים באש"ף קראו אתמול (שני) לכנס דיון דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע להריסת המבנים שבוצעה בשכונת ואדי אל-חומוס במזרח ירושלים. לטענת הבכירים, פעולותיה של ישראל הן טיהור אתני ופשע מלחמה. מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי הריסת המבנים "היא יישום של הסדנה הכלכלית בבחריין, ויש לנו אלפי מסמכים ותלונות שהוגשו לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל. אנחנו לא נוותר על אדמתנו, ומה שנהרס נבנה מחדש".

חבר בוועד התושבים של השכונה, עלי אל-עבידי, אמר כי הרס הבתים הוא גירוש וטרנספר לתושבים, שניסו להגן על רכושם בכל דרך משפטית ודיפלומטית אפשרית. "מה שקרה אתמול בבוקר זו מתקפה חסרת רחמים על אנשים פשוטים, נשים וילדים ומבוגרים שרצו להגן על בתיהם ורכושם", אמר. חבר נוסף בוועד, חמאדה חמאדה, הוסיף כי "יש משפחות ששמו את כל מה שיש להן כדי שיהיה להם קורת גג, והכל נהרס להם מול העיניים בפשע נתעב שמבצעת ישראל".

הריסת אחד המבנים. (צילום: שרית מיכאלי, בצלם)
הריסת אחד המבנים. (צילום: שרית מיכאלי, בצלם)

נורבגיה: זהו תקדים מסוכן והפרה חמורה של המשפט הבינלאומי

הגינויים לישראל לא פסקו ביממה האחרונה. מועצת הפליטים הנורבגית (NRC) מסרה כי הריסת בתים של 10 מבנים בשכונת צור באהר במזרח ירושלים, בהיקף של כ-70 דירות, היא הפרה חמורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ואנו מזהירים כי זה תקדים מסוכן".

בארגון זכויות האדם "בצלם", אומרים כי לפסיקה זו של בית המשפט עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת. במקומות שונים במזרח ירושלים (כמו דחיית אל-בריד, כפר עקב ומחנה הפליטים שועפאט) ובאזורים אחרים בגדה המערבית (כמו א-ראם, קלקיליה וטול כרם וקלנדיה), בהם נבנו מבני מגורים רבים בסמוך לגדר ההפרדה. "פסק הדין האחרון (של בג"צ א.מ) נתן לישראל גושפנקה חוקית להריסתם של כל אלה, תוך שהוא מאפשר לישראל להסתתר מאחורי "טיעונים ביטחוניים" כדי לממש את מדיניותה הבלתי חוקית", אומרים בארגון.

משרד החוץ הצרפתי: ההריסות מהוות תקדים מסוכן

משרד החוץ של צרפת גינה את הריסת המבנים. שגרירות צרפת בישראל מסרה כי "הריסות בשטחים הכבושים נוגדות את החוק הבינלאומי, ובמיוחד את החוק ההומניטארי הבינלאומי, ואת החלטות מועצת הביטחון של האו״ם בנושא. הריסות אלו מתבצעות לראשונה באזורים הנמצאים תחת סמכותה של הרשות הפלסטינית על פי הסכמי אוסלו. ההריסות מהוות תקדים מסוכן המערער ישירות על פתרון שתי המדינות".
משרד החוץ של ירדן פרסם גם כן הודעת גינוי להריסה וקרא לממשלה בישראל "להפסיק לאלתר את הפעולות הללו שרק מגבירות את המתיחות ופוגעות בסיכויי השלום". דובר משרד החוץ הירדני, סופיאן אלקודאת, מסר כי הצעדים של ישראל, "הכוללים בניית התנחלויות וסלילת כבישים עבור המתנחלים, הפקעת שטחים של פלסטינים וגירוש התושבים הפלסטינים, הם פסולים ומנוגדים לחוק הבינלאומי ולכל ההסכמים החתומים בין ישראל לרשות הפלסטינית
".

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (חד"ש), התייחסה להריסות הבתים ואמרה: "‏ממשלת ההתנחלויות מבצעת פשע מלחמה באבו-חומוס בצור באהר, ומתחילה בהריסה של 70 דירות שנמצאות בשטח A. מדובר בעשרות משפחות שיזרקו לרחוב עקב פסיקת בג"ץ.  זהו אות קלון על בג"ץ שמכשיר את מדיניות הסיפוח ופשעי המלחמה של ממשלת הימין. כך נראית 'תוכנית המאה' בשטח".
זה המקום לציין כי בניגוד לשאר חלקי צור באהר, ואדי אל-חומוס נמצאת מחוץ לתחום המוניציפאלי של העיר, בשטחי הגדה המערבית. רוב השכונה מוגדרת כשטח
A, כלומר בניהול ובאחריות ביטחונית של הרשות הפלסטינית, אך בעקבות עתירה שהגישו בעבר התושבים, שונה תוואי גדר ההפרדה כך שלא יעבור במרכז הכפר. כתוצאה מכך, השכונה נמצאת בצד הישראלי של הגדר, למרות זאת מבחינה משפטית השכונה בכפר נחשבת חלק מהגדה ותחת אחריות הרשות. משרד הביטחון הורה להרוס כ-70 דירות בשכונה, בטענה היחידה והיא כי הבתים שנהרסו קרובים מדי לגדר ההפרדה ולכן מהווים סיכון ביטחוני.

גם החמאס לא נותר אדיש ו דוברו, סאמי אבו זוהרי, מסר: "הריסת המבנים בצור באהר מצד רשויות הכיבוש הוא פשע נתעב ותוצאה ישירה לסדנה הכלכלית בבחריין ולמערכת היחסים החמימה בין ישראל וחלק ממדינות ערב".

מפה: משרדה האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים
מפה: משרדה האו"ם לתיאום עניינים הומניטארייםמפה: משרדה האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים

במנהלת התיאום והקישור לשטחים מסתמכים על בג"צ

במנהלת התאום והקישור לשטחים (מתפ"ש), ממשיכים לדבוק בעמדה הקובעת כי ההריסות נעשו עקב העובדה שהבתים הוו גורם סיכון בטחוני. "אלו לא בתים שנבנו לפני עשור שנים", אמרה למגפון אישיות במתפ"ש. "מדובר בבתים שנבנו אחרי שהחומה נבנתה, חלקם 7 עד 8 מטרים מהחומה והעובדה מהווה סיכון ביטחוני של ממש", לשאלה, מה עמדת המנהל נוכח העובדה שמדובר בשטחי A ו B המצויים תחת שליטה מליאה של הרשות, עונים במנהל כי הרס הבתים נעשה לאחר שהערכאה הגבוהה בישראל, בית המשפט העליון, פסק שניתן להרוס עקב אילוצי הסיכון הביטחוני.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן