Skip to content

מסע תגליות

מ"ההפלגה לקתרה" פרי עטו של פולנק ועד ואלסים מתוך "אביר הוורד" של שטראוס, ומ"מטפחת התחרה של המלכה" של יוהן שטראוס הבן ועד חמישיית הפסנתר של שניטקה שיחה עם מפיק הפסטיבל אורי דרור הסוקר את התכניות והאמנים המופיעים בהתנדבות בפסטיבל הבינלאומי ה-22 למוזיקה קאמרית, 7.9.2019-3.9.2019
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מ"ההפלגה לקתרה" פרי עטו של פולנק ועד ואלסים מתוך "אביר הוורד" של שטראוס,

ומ"מטפחת התחרה של המלכה" של יוהן שטראוס הבן ועד חמישיית הפסנתר של שניטקה

שיחה עם מפיק הפסטיבל אורי דרור הסוקר את התכניות והאמנים המופיעים בהתנדבות בפסטיבל הבינלאומי ה-22 למוזיקה קאמרית, 7.9.2019-3.9.2019

למספר ימים בשנה חוגגת הבירה צוהר לעולם שכולו יופי וחדוות עשייה ויכולה לנשום אוויר פסגות ולהפוך לבירה של חיי רוח ולירושלים של מעלה. וזאת בזכות אלנה בשקירובה, רעייתו של דניאל ברנבוים, מייסדת הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית. תכנית הפסטיבל הבינלאומי היוקרתי השנה מרתקת בחדשנותה ולראשונה מתובלת במבחר ואלסים אהובים ופחות מוכרים.

בשיחה עם אורי דרור – המפיק של הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית הוא מספר על אמנים שיגיעו לראשונה לפסטיבל היוקרתי ועל תכניתו המגוונת ומלאת ההפתעות השנה. פנים חדשות בפסטיבל הוא המלחין הכריזמטי והקלרניתן יוֹרג וִידמן שכלשונה של מנהלת הפסטיבל אלנה בשקירובה "המוזיקה שלו קומוניקטיבית תוססת ורבת עצמה. ובעיקר – מלאת חדווה!" כבר בערב הפתיחה של הפסטיבל תבוצע פנטסיה מפרי עטו וגם בערב שאחריו יועלה מבחר מתוך לקט 24 דואטים שהלחין לכינור וצ'לו. בבכורה ישראלית תושמענה "היה היה" ו"דמעות לחיים" מפרי עטו.

 הקלרניתן יורג וידמן, תמונה של Marco Borggreve
הקלרניתן יורג וידמן, תמונה של Marco Borggreve

הפסנתרן הנודע אנדרש שיף יחזור לפסטיבל וישתתף בשלושת הקונצרטים הראשונים. הוא ינגן יחד עם הקלרניתן יורג וִידמן את הסונטות מאת ברהמס בפה מינור (אופ' 120, מס' 1) ובמי במול מז'ור (אופ' 120 מס' 2) בערב שאחריו. ואם בברהמס עסקינן – שיף ישתתף בביצוע רביעיית הפסנתר הראשונה בסול מינור (אופ' 25) מפרי עטו. גם מקומו של בטהובן לא ייפקד ושיף ייטול חלק בביצוע שלישיית "Gassenhauer" בסי במול מז'ור לפסנתר, קלרינט וצ'לו  (אופ' 11).

 סר אנדרש שיף, תמונה של Sheila Rock
סר אנדרש שיף, תמונה של Sheila Rock

 אורח נוסף שמזכיר אורי דרור הוא הכנר הראשי של הפילהרמונית הווינאית ריינר הונק שיחזור לפסטיבל. בווינה הוא המוביל את נשף ראש השנה המסורתי המפואר. בפסטיבל הירושלמי ישתתף בביצוע השישייה המרתקת של דוחנני ובקונצרט הסיום יעמוד בראש הרכב שיבצע ואלסים ופולקות מאת רבים ממלכי הוואלס ששינו את פניו והפכו אותו ממוזיקת ליווי לריקודים לאומנות מוזיקאלית תוססת העומדת בפני עצמה.

 הכנר הראשי של הפילהרמונית הווינאית, ריינר הונק
הכנר הראשי של הפילהרמונית הווינאית, ריינר הונק

כהרגלה שוקדת המנהלת האמנותית, בשקירובה, על תכנית מאתגרת במקוריותה. וכך, כבר בערב הפתיחה יוכל קהל המכורים להתענג  על  עיבוד של שנברג למחרוזת ואלסים מ"nטפחת התחרה של המלכה" (אופ' 388) מאת יוהאן שטראוס הבן, מתוך "Rosen aus dem Süden", לצד וואלס-סקרצו בדו מז'ור (אופ' 36) מאת צ'ייקובסקי. עיבוד של ברג לוואלס העליז של יוהאן שטראוס הבן "יין נשים ושירה" ("Wein, Weib und Gesang") יפתח את הקונצרט הבא. ואם ביוהאן שטראוס הבן עסקינן, איך אפשר ללא עיבודו של וברן לוואלס הידוע "Schatz-Walzer" (אופ' 418) מתוך האופרטה "ברון הצוענים",  – או עיבודו של שנברג ל- "Lagunen-Walzer" מתוך "לילה בוונציה" (אופ' 411). 

 הפסנתרנית אלנה בשקירובה, תמונה של Nikolaj Lund

מנהלת הפסטיבל אלנה בשקירובה, תמונה של Nikolaj Lund

בשקירובה עצמה תנגן עם הפסנתרן סאנווק קים ואלסים לפסנתר בארבע ידיים של ברהמס (אופ' 39), ומבחר מתוך ואלסים קצרים לארבע ידיים של המלחין הגרמני בן זמננו וולפגנג רים; בניחוח צרפתי ינגנו הפסנתרנים דניס קזוחין וקיריל גרשטיין את "ההפלגה לקיתרה"- "ואלס מוזט" מאת פולנק ו"לה ואלס" הידוע של ראוול לשני פסנתרים.  וכדי שלא יתקנא ריכרד ביוהן (אין קשר משפחתי!) יושמעו ואלסים ידועים מתוך האופרה המופלאה של ריכרד שטראוס "אביר הוורד" בעיבודו של פז'יהודה.

לצד מבחר מרתק של הקלאסיקה והרומנטיקה דוגמת הקונצ'רטי לפסנתר הפחות מוכרים של מוצרט הצעיר מס' 12 בלה מז'ור (ק' 414), ומס' 13 בדו מז'ור (ק' 415), אנדנטה ווריאציות של שומאן או "וריאציות הרוחות" מפרי עטו,  משבצת אלנה בשקירובה בבניית התכנית פיקנטריות לחובבי מודרנה. וכך תושמענה יצירות של שניטקה ובהן חמישיית הפסנתר שלו והשלישייה לכינור ויולה וצ'לו פרי עטו. בפסטיבל יבוצעו יצירות של המלחין והפסנתרן ההונגרי המרתק דוחנני –  סרנדה בדו מז'ור לשלישיית מיתרים (אופ' 10) והשישייה – אף היא בדו מזו'ר (אופ' 37).

 הפסנתרנית פלמנה מונגבה, תמונה של Marco Borggreve
הפסנתרנית פלמנה מונגבה, תמונה של Marco Borggreve

בין הסולנים שיחזרו לפסטיבל – פלמנה מנגובה — הפסנתרנית הבולגרייה שנגינתה כולה אש תשוקה, חדווה ומסתורין. זוכה הפרס הראשון בתחרות רובינשטיין (2001) הפסנתרן המופלא קיריל גרשטיין; הצ'לן אלכסנדר קניאז'ב שבין שלל הפרסים זכה ב-1999 בפרס המוזיקאי של השנה; נגן הקונטרבס נביל שהאטה שכיהן כנגן הראשי בפילהרמונית הברלינאית; הוויולנים מדלן קארוצ'ו וז'ראר קוסֶה – למעשה כל אחד ממשתתפי הפסטיבל הוא אמן דגול בפני עצמו!

וכך תוכל "משפחת" הפסטיבל  –  קהל המכורים למוזיקה קאמרית בביצוע מיטב האמנים המובילים באירופה  ובישראל – להתענג השנה על תכנית ססגונית ומקורית שתסתיים כרגיל בשמיניית המיתרים הסוחפת של מנדלסון במי במול מז'ור (אופ' 20).

*

לשנה הבאה בירושלים של שמחה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן