Skip to content

סופית – כתב אישום כנגד שר הרווחה חיים כץ

היועץ המשפטי לממשלה החליט להעמיד לדין פלילי את שר הרווחה. עם הגשת כתב האישום יאלץ השר להתפטר. פנייתו, אם תהיה לוועדת הכנסת לקבל חסינות, תתקל בקשיים. הוועדה לא קיימת עוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרקליטות תגיש כתב אישום על עבירות מרמה והפרת אמונים נגד שר הרווחה חיים כץ בעקבות מערכת יחסי "תן וקח" שנמשכה כחמש שנים עם פעיל שוק ההון מוטי בן ארי. כך החליט לאחרונה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לאחר שימוע שנערך לשר והשלמות חקירה שביצעה רשות ניירות ערך לדרישת הפרקליטות שחקרה את הפרשה. דברים אלו התפרסמו היום (רביעי) לראשונה בכלי התקשורת.

כץ לא יואשם בשוחד, היות ובעקבות השימוע והשלמות החקירה, החליט מנדלביט לרכך את סעיפי העבירה שיוחסו לכץ בכתב החשדות שנשלח לו, ולהסיר את עבירת השוחד.
אך גם תחת כתב אישום מרוכך עדיין מדובר בעבירה חמורה שהעונש המקסימלי עליה הוא עד שלוש שנות מאסר. לאחר שמנדלביט יודיע לכנסת על כוונתו להגיש כתב אישום נגד כץ, יחל תהליך הסרת החסינות שלו – ככל שכץ לא יתנגד לכך.

נגד שותפו לכאורה של כץ לביצוע העבירות, בן ארי, הוחלט להגיש כתב אישום על ביצוע של עבירות מרמה והפרת אמונים בצוותא עם כץ וכן שימוש במידע פנים. החקירה נגד השניים נפתחה בחודש מאי 2016 – כלומר לפני למעלה משלוש שנים.

יאלץ להתפטר - שר הרווחה חיים כץ (צילום: לשכת השר)
יאלץ להתפטר - שר הרווחה חיים כץ (צילום: לשכת השר)

מכתב החשדות נגד כץ עולה כי בין השנים 2015-2010 התפתחה בין השר לבין היועץ הפיננסי בן ארי מערכת יחסים של "תן וקח", אשר כללה הענקת טובות הנאה שונות בין השניים. בן ארי, חברו הקרוב של כץ, שימש באותה עת יועץ פיננסי של חברת אקוויטל – חברת החזקות ציבורית דומיננטית במשק הישראלי. במסגרת הקשר בין השניים, העניק בן ארי לשר כץ, על פי החשד, טובות הנאה לאורך תקופה ממושכת, שהניבו לו מיליוני שקלים, ובמקביל השר כץ קידם אינטרסים של בן ארי, תוך ניצול תפקידו הציבורי.לשיטת הפרקליטות, כך על פי כתב החשדות, היו 4 סוגים של טובות הנאה שקיבל כץ מבן ארי. הראשון בגין עשרות עסקאות מתאומות בבורסה מולו שהניבו לכץ רווחים מובטחים; השני בגין קבלת טיפ עסיסי ושמן מבן ארי, שמקורו במידע פנים של אקוויטל שלה ייעץ, שעל בסיסו רכש כץ מניות לעצמו ולבניו יאיר ואמיר בהיקף כולל של 1.515 מיליון שקלים. עסקה שהניבה לו בתוך חמישה ימים בלבד רווח של 206 אלף שקלים במניות נצבא (תשואה של 22.3%). והשלישי בגין טובות ההנאה, לשיטת החוקרים, היה ניהול תיק ני"ע של כץ בחינם על ידי בן ארי בעת שהוא כיהן כח"כ; הסוג הרביעי היה ניהול חשבון הנאמנות של כץ על ידי בן ארי ללא תמורה לאחר שמונה לשר.

כץ יוכל להתנגד ולבקש חסינות מוועדת הכנסת. כדי לבקש חסינות יצטרך שר הרווחה לבקש מוועדת הכנסת להחיל עליו חסינות והדבר יוכל להתבצע רק בסוף חודש נובמבר 2019. הסיבה: ועדת הכנסת שמוסמכת לאשר מתן חסינות לחברי הכנסת אינה קיימת יותר, מאחר שלא כוננה וועדה כזו בכנסת ה-21 שהתפזרה בסוף מאי 2019. וועדת הכנסת תכונן שוב, אבל זה יהיה לאחר הבחירות לכנסת ה-22 ובמידה ותוקם קואליציה חדשה, הוועדה תכונן לא לפני תחילת נובמבר השנה.

כץ שוקל לבקש חסינות

עורכות הדין נוית נגב ויאנה פוגל-סלוצניק ממשרד שינמן-נגב-ניב, באות כוחו של השר חיים כץ, מסרו בתגובה להחלטת היועמ"ש: "כללי האתיקה של הכנסת קובעים שאין בנסיבות אלה עניין אישי, ולפיכך גם אין ניגוד עניינים או פגם אחר. לא בכדי אין כל תקדים להעמדה לדין של חבר כנסת בטענה כי פעל בניגוד עניינים במסגרת הליכי חקיקה, ובמקרים דומים בעבר לא עלה על הדעת להעמיד חברי כנסת לדין פלילי. ההליכים לקידום החוק היו תקינים, וחיים כץ פעל בעניין זה בהתאם לחובות המוטלות עליו ולנוהג המקובל בכנסת.

"בייחוס עבירה של הפרת אמונים יש ניסיון לקבוע, על גבו של חיים כץ, דרישות ונורמות שאינן קיימות במציאות בהליכי חקיקה במדינה דמוקרטית, ועלולות להטיל מגבלות בלתי סבירות על תפקודה של הכנסת. נזכיר, כי ועדת האתיקה של הכנסת שדנה בעניין כבר ב-2011 מצאה אמנם טעם לפגם בהתנהלותו של כץ, אך סברה שהדברים אינם עולים אף כדי עבירה אתית. בנסיבות אלה, ישקול השר חיים כץ לבקש מ הכנסת לקבוע כי חלה עליו חסינות מהותית", מסרו פרקליטות השר.

מהפרקליטות נמסר: "בשלב זה טרם ניתנה החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה ביחס לשאלת העמדתו לדין. כאשר תינתן החלטה, תפורסם הודעה מסודרת לציבור, כמקובל. כל פרסום בנושא זה הוא באחריות המפרסם בלבד".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "בשלב זה טרם ניתנה החלטת היועמ"ש ביחס לשאלת העמדת השר כץ לדין. כאשר תינתן ההחלטה תפורסם הודעה מסודרת לציבור".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "בעקבות הודעת היועמ"ש על הגשת כתב אישום נגד שר הרווחה חיים כץ, מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "עכשיו זה כבר ברור, לשר כץ אין אפשרות אחרת חוץ מלהניח את המפתחות וללכת הביתה. בכוונתנו לפנות מיד לרה"מ נתניהו ולדרוש את פיטוריו של השר כץ, או שנפנה לבג"ץ בנושא. לא נשלים עם מציאות בה שר מכהן בממשלה עם כתב אישום".

ניצן הורביץ: עוד יום – עוד שחיתות בממשלת נתניהו

ניצן הורביץ (יו"ר מר"צ – מחנה הדמוקרטי) הגיב: "עוד יום – עוד שחיתות בממשלת נתניהו. ואיך הליכוד מטפל בשחיתות? פשוט – נותנים חסינות. ביבי רוצה לסדר לעצמו חסינות, אז גם כץ יוכל לסדר לעצמו חסינות. זה פשוט מאוד. הכנסת הופכת למקלט של מושחתים.
לתת חסינות לשחיתות – זה פחדנות. רק אנחנו ב"מחנה הדמוקרטי", מתחייבים לשלוח את כל המושחתים הביתה. את נתניהו, את כץ – את כולם. לא לתת להם חסינות, ולא לשבת איתם בממשלה. להילחם בשחיתות – זה אומץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן