Skip to content

ההופעה בפארק העירוני עפולה תתקיים הערב בהפרדה מגדרית

בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את העתירה וביטל את החלטת העירייה שהסכימה לביטול ההפרדה המגדרית באירוע. השופט עאטף עיילבוני הציע לצדדים פשרה מאוזנת, שלוקחת בחשבון את אורחות חיי המגזר החרדי, אולם החזיר את ההחלטה הסופית לידיה של עיריית עפולה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום התקיים דיון דחוף בעתירה שהגישו חה"כ משה ארבל ומפלגת ש"ס בבית המשפט המחוזי בנצרת נגד החלטת עיריית עפולה להסכים לדרישות שדולת הנשים ולקיים את האירוע המוזיקלי ללא הפרדה. בעתירה נטען, כי ההחלטה של העירייה אינה סבירה ואינה מידתית, מנוגדת לחוק ופוגעת בזכות לשיוויון של הציבור החרדי המקיים את אירועי התרבות שלו בהפרדה.

השופט עאטף עיילבוני קיבל את העתירה וביטל את החלטת העירייה שהסכימה לביטול ההפרדה המגדרית באירוע. השופט פסק, כי "החלטת העירייה, אשר טומנת בחובה אי התחשבות באותם צרכים ותנאים מיוחדים, שהולמים את אורחות חיי המגזר החרדי, הובילה לביטול האירוע התרבותי, שכל הצדדים מעוניינים בקיומו, כך שההחלטה של העירייה בדבר ביטול ההפרדה המגדרית – אינה יכולה לעמוד".

עוד הורה השופט על החזרת העניין לבחינה בעירייה ולקבלת החלטה מושכלת בנדון.

במהלך הדיון, הציע השופט עיילבוני לצדדים הצעה מאוזנת, שיש בה "משום איזון בין צרכי הקהילה החרדית, שמשוועת לקיומו של אירוע תרבותי אחד, מבין מגוון רחב של אירועים תרבותיים הפתוחים לכלל האוכלוסייה, לבין שימור זכויות הציבור במרחב הציבורי".

לפי הצעת השופט, יתקיים האירוע בתוך מתחם האמפיתאטרון שבפארק הציבורי בעפולה. זהו מתחם שלפי הסבר ראש העיר יכול להכיל כ- 3,000 אנשים ועוד כ- 10,000 אנשים בשטח הדשא שמאחור, באופן שמתחם האירוע יחולק לשלושה חלקים שמחולקים במחיצות: האחד – לנשים; השני – לגברים; והשלישי – מעורב ומיועד לציבור שירצה להיות נוכח באירוע ללא הפרדה. עוד הוצע, כי חלוקת תתי המתחם, צריכה להיות אנכית לבמה, על מנת שכל הקבוצות תוכלנה לצפות באירוע באותם תנאים. הואיל והצפי במופע הוא לנוכחות מסיבית יותר של הציבור החרדי, הציע השופט כי החלק שייועד לאוכלוסיה המעורבת יהא מצומצם, כדי לאפשר מרחב מספיק לציבור החרדי שיגיע לאירוע. המתחמים יהיו משולטים, כך שתתאפשר בחירה של באי האירוע לאיזה מתחם הם מעוניינים להשתייך, בהתאם לאורחות חייהם.

השופט עיילבוני פרש את נימוקיו להצעה, והדגיש, כי "אירוע זמר שאין בו הפרדה מגדרית, אינו יכול לשמש את הציבור החרדי, כך שביטולה של ההפרדה המגדרית עלול לשלול מאותו מגזר את האפשרות להשתתף באירוע. שלילת האפשרות כאמור, תביא לדחיקתו של הציבור החרדי מאירועים תרבותיים, שעל הרשות הציבורית לספק לאותו ציבור, שהוא חלק בלתי נפרד מהחברה בישראל. אי הספקת השירות, בתנאים המתאימים, לאורחות חייו של המגזר החרדי, יש בה משום התעלמות מצרכיו של אותו מגזר ותלישתו מהמרקם החברתי הרב-תרבותי בחברה הישראלית. לדידי, חובתה של הרשות להתחשב בצורה מבוקרת, מחושבת ומאוזנת, בצרכיו של אותו ציבור, באופן שיאפשר מתן השירות בתנאים הולמים, ללא פגיעה בזכויות הציבור או, לכל היותר, בפגיעה מינימלית ומידתית בזכויות הציבור הרחב".

בהתאם להחלטת השופט עיילבוני, שוחחו מייד עם תום הדיון המשפטי אבי אלקבץ, ראש עיריית עפולה, והשר אריה דרעי, יו״ר ש״ס. לאחר דיון עם אנשי מקצוע סוכם, כי הופעתו של מוטי שטיינמץ יתקיים הערב כפי שתוכנן בהתחלה – בהפרדה מלאה ובמחיצה על פי כללי ההלכה ולפי המלצת בית המשפט. עוד סוכם, כי כפי שתוכנן תתקיים במתחם המדשאות פעילות למתנפחים ולמשפחות בו יוצבו מסכי ענק לצפייה באירוע.

השר אריה דרעי, יו"ר ש"ס, מתעתד להגיע הערב בשעה 20:00 לאירוע בפארק העירוני בעפולה, לנאום ולהתייחס לפסיקת ביהמ"ש.

ראש העיר, אבי אלקבץ, הודה "לכל השותפים למאבק וביניהם השר אריה דרעי וחה"כ משה ארבל" ושב על עמדתו, לפיה "למגזר החרדי מגיע ליהנות מאירוע תרבותי על פי אמונתו". אלקבץ קרא "לנהוג בסובלנות וסבלנות ולהרבות באהבת חינם איש לרעהו".

ממפלגת ש"ס נמסר בתגובה להחלטה מהיום: "השכל הישר ניצח היום בבית המשפט. נאבקנו והצלחנו להבטיח שכל אדם יוכל לחיות על פי אמונתו ואורח חייו וללא כפיה כלשהי. אנו גאים ושמחים על כך שהובלנו את הדרך של אחדות וחיים ביחד ושל התחשבות הדדית בין כל הציבורים ולא של שיסוי ציבור בציבור. ש"ס הוכיחה שוב, שהיא היחידה העומדת בחזית החברתית, והיחידה שנאבקה בזירה המשפטית לכל אורכו של ההליך, במטרה לדאוג לכל מגזר בחברה הישראלית לקיים את אורחות חייו על פי אמונתו מבלי לכפות עליו ערכים אחרים. ש"ס מודה לאלפים הרבים בציבור הישראלי, חרדים, מסורתיים, חילונים, שביטאו את התמיכה הרחבה במאבק החברתי הצודק הזה".

פורום קהלת בירך על ההחלטה, ש"מבטאת עמדה מאוזנת ובריאה שמכירה בכך שלא כל הפרדה משמעותה הפליה ובזכותם של המגזרים השונים בישראל לחיות על פי אמונתם, כפי שכבר קבע החוק, ובניגוד לדוח משרד המשפטים בעניין".

שדולת הנשים בוחנת אפשרות לפנות לבג"צ בעתירה כנגד ההחלטה.
היועץ המשפטי לממשלה בוחן חידוד ההנחיות בנוגע להפרדה מגדרית באירועים שממומנים בכספים ציבוריים.

***

לקריאה נוספת בנושא:
החלטת בית המשפט המחוזי מיום ראשון (11.8) לאסור קיום אירוע מוזיקלי בהפרדה מגדרית
מפלגת ש"ס עתרה לבית המשפט המחוזי כנגד החלטת עיריית עפולה לקיים אירוע מוזיקלי ללא הפרדה מגדרית
פורום קהלת הגיש בקשה להצטרף כצד לעתירתה של מפלגת ש"ס

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן