Skip to content

"השיבה" בקאמרי: במקום דרמה סוערת, קיבלנו הצגה פושרת

המחזאית איה קפלן כתבה מסמך חשוב ומטלטל. אבל הבמאית איה קפלן לא הצליחה לתרגם אותו להצגה מעניינת וסוחפת. גם הליהוק בעייתי: לנטע גרטי בתפקיד הראשי חסרה העוצמה שדרושה לדמות; ולשמואל וילוזני, בתפקיד מנהיג הכת, אין מספיק כריזמה שאמורה למגנט את הנערות אליו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

★★★★★

שמו של גואל רצון לא מוזכר במחזה, אבל דמותו שורה על ההצגה. רצון הוא סיפור טוב מבחינה דרמטית. בעיקבות הפרשה יצאו ספרים, סרטים והצגות. "השיבה" היא דרמה משפחתית על צעירה, שהיתה אחת הנשים בכת, כמו הכת של רצון. לאחר התפרקות הכת היא שבה, עם חמשת ילדיה (שאביהם הוא ראש הכת) לבית הוריה בקיבוץ. שם נחשפים סודות ושקרים מהעבר ונפתחת תיבת פנדורה, שמאיימת להרוס את חיי המשפחה.

נערה הולכת לאיבוד ונשאבת לתוך כת. וילוז'ני וגרטי. צילום: רדי רובינשטיין

המחזאית והבמאית איה קפלן כתבה את המחזה בהשראת סיפור חייה של יהודית הרמן, שהייתה אחת מנשותיו של רצון. סיפור מרגש ומטלטל על נערה שהולכת לאיבוד ובורחת מביתה כדי למצוא אהבה וביטחון רגשי.

חשיבותו של המחזה, שהוא  מעלה שאלות מטרידות שעוסקות ביחסי הורים וילדים. מה גורם לנערה צעירה שלכאורה יש לה הכל, לברוח מביתה ולהישאב לתוך כת, שמנצלת אותה ומוחקת אותה כאישה וכאדם. איך הורים לא קשובים לילדים שלהם, וכשהם מתעוררים, זה עלול להיות מאוחר מדי.

אבל יש פער גדול בין הצהרת הכוונות של המחזה לבין מה שקורה על הבמה. במקום דרמה סוערת, קיבלנו הצגה פושרת. לנטע גרטי, בתפקיד הראשי של נועה, יש רגעים טובים, אבל חסרה לה העוצמה שדרושה לדמות, שעוברת בעצם פוסט טראומה. לשמואל וילוזני, בתפקיד אביהו, מנהיג הכת, אין מספיק כריזמה ועריצות, שאמורות למגנט אליו את הנערות. לכן לא ברור למה הצעירה נמשכת אליו ומתאהבת בו.

להקשיב לילדים. גרטי ולנדסמן. צילום: רדי רובינשטיין

מהגזרה של אודיה קורן אין חדש: קורן, בתפקיד האמא של נועה, משחקת את קורן. לא שזה רע, קורן היא שחקנית טובה, אבל הגיע הזמן להתרענן ולהתנער מהטייפ-קסטינג. נקודת אור: מיה לנדסמן, בתפקיד אחותה של נועה, מכניסה צבע ואנרגיה להצגה.

גם ההחלטה להעלות את ההצגה באולם הגדול של הקאמרי היא החלטה מוטעית. הצגה כזו דורשת אולם קטן יותר ובמה אינטימית. בסך הכל יצאתי ברגשות מעורבים מההצגה "השיבה". מצד אחד סיפור טוב ומסמך חשוב ומטלטל, מצד שני ההצגה לא סוחפת ולא מלהיבה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן