Skip to content

מחאת כיכר גורן: מי הנחה את מפקד מחוז מרכז לשנות את כללי המחאה ולמה?

ראש עיריית פתח תקווה החדש הוציא רכב עם הגברה שהשמיע מוסיקת אסיד ומוסיקה מזרחית והציבו מול יוצאי אתיופיה שמחו בכיכר גורן. תוך כך שינה מפקד מחוז מרכז ניצב עמי אשד את כללי הפגנות מחאה בעיר בניגוד להחלטות בג"צ. משהו מוזר הנוגד לכללי הדמוקרטיה, מתרחש מול עיינינו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין ספק כי אירועי מוצאי שבת האחרונה בכיכר גורן, כמו גם אירועי המעצרים ההמונים שאירוע אמש בפתח תקווה, לא באו במפתיע ומבלי שמן דהו תיאם את המהלכים. מישהו בהחלט מכוון את הדברים מלמעלה. טיפול המשטרה פעילי מחאה , השתנה לחלוטין ובניגוד לפסיקות בית המשפט העליון.
זה החל בהודעת ראש עיריית פתח תקווה החדש, מקורבו של נתניהו ובה הודיע כי
ב"החלטת המשטרה שנתקבלה היום הוחלט כי ההפגנות יעברו לכיכר גורן בכפר גנים ג'. בקרבת ביתו של היועמ"ש תתקיימנה הפגנות שקטות של עד חמישה אנשים".

הפוסט של ראש עיריית פתח תקווה שיצא עוד ביום ראשון (צילום מדף הפייסבוק)
הפוסט של ראש עיריית פתח תקווה שיצא עוד ביום ראשון (צילום מדף הפייסבוק)

גרינברג מסביר כי "בהמשך לדיונים עם בכירי המשטרה הוחלט על שורת צעדים שיחזירו, עד כמה שניתן, את השקט לשכונה. זאת לצד מתן ביטוי לחופש הביטוי בצורה נורמאלית וסבירה. החלטת המשטרה קובעת כי תושבי פתח תקוה לא יהפכו לבני ערובה של המלחמות הפוליטיות. אני מתכוון להמשיך לעקוב אחר המתרחש בכפר גנים ג' ולוודא כי החלטת המשטרה החדשה אכן תיושם בשטח", כותב ראש העירייה. עוד הוא מסביר כי "ניצב אשד מציין במכתבו כי חל איסור לקיים מחאות ברחובות הסמוכים לביתו של היועמ"ש ומעתה המחאות תתקיימנה בכיכר גורן בשכונה רק בימי שלישי למשך 3 שעות ולא יאוחר מהשעה 22:00. יחד עם זאת יתאפשר לקיים בין הימים א' עד ה', מחאה שקטה של עד חמישה מפגינים ברחוב מייזנר פינת בן גוריון אשר תסתיימנה לא יאוחר מהשעה 23:00. ההפגנה השקטה לא תעלה על שעתיים"

"בנוסף, צוינו הנהלים החדשים בנוגע לאמצעי הכריזה והשימוש בהם במהלך ההפגנה. על פי הנחיית המשטרה שיצאה היום, יהיה ניתן להשתמש במגאפונים רק בכיכר גורן. בכפוף לכך שמידת הרעש תהא סבירה. את ההפגנות השקטות ברח' מייזן פינת בן גוריון לא יהיה ניתן להשתמש באמצעי כריזה. עוד ציין ניצב אשד במכתבו כי תנאים אלו יהיו בתוקף עד להחלטה אחרת ויישקלו מחדש בהתאם לנסיבות".

מסמך מפקד המחוז המחמיר בהגבלות
מסמך מפקד המחוז המחמיר בהגבלות

 

מחלקת התברואה בעיריית פתח תקווה נלחמת במחא
מחלקת התברואה בעיריית פתח תקווה נלחמת במחא

עוד בטרם יצאה ההנחיה החדשה, במוצאי השבת האחרונה, החליט ראש העירייה לפעול כנגד מחאת יוצאי אתיופיה שהחליטו להפגין גם הם בכיכר גורן. החלטתו התבטאה בהצבת רכב עבודה (טנדר) של מחלקת התברואה של עיריית פתח תקווה כשהוא מצויד במערכת הגברה רבת עוצמה ושני רמקולים ענקיים במטרה אחת – להחריש קולות מחאה אחרים, כלומר את קולות 2 המגפונים של 2 יוצאי אתיופיה שבאו להפגין. כאמור מחאתם אינה קשורה לזו של אנשי המחאה שנמצאים מידי מוצאי שבת וחלקם אף כל השבוע כשהם תובעים ממנדלבליט לפעול בפרשיות תיקי החקירה וכתבי האישום שבהם נחשד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בין השאר לכאורה בסעיפי שוחד, מרמה, הפרת אמונים, שיבוש הליכי חקירה ועוד.   מחאת יוצאי אתיופיה שונה במטרותיה, אבל, ככל הנראה עדיף לגדוע אותה בהיותה עוד באיבה.


בהודעת ווטסאפ של מקורב לראש עיריית פתח תקווה הוא כותב: האם מישהו בדק את הקשר בין בחירתו באוקטובר (השנה א.מ) של ראש עיר ליכודניק מוצהר לבין השינוי בהתנהגות המשטרה כלפי ההפגנות? תבדקו, אין לי מושג אבל…האם לא חשוד לגמרי המהפך בגישת המשטרה?, קרה משהו מאחורי הקלעים…וראש העיר הוא לגמרי לא מאחורי הקלעים. הוא שופר תעמולה גלוי לגמרי של ראש הממשלה, כנסי לפייס שלו".

בהודעה אחרת שקיבל מקור אחר של מגפון כותב השולח: "קיבלתי מידע מחברה שהבן שלה משרת ביס"מ שגיסו אותו להערב (ערב שבת א.מ) לפ"ת – לא היה אמור לעבוד היום"

גם עורך הדין גונן בן יצחק  נשמע המום אמש. הוא התקשה להבין את השינוי המוחלט של משטרת פתח תקווה בהנחיית מפקד מחוז המרכז במשטרת ישראל, ניצב עמיחי אשד שהוציא בתחילת השבוע החולף מסמך הנחיות חדש להגבלות המחאה. "הרי יש פסיקת בג"צ אומר בן יצחק, "עם מתווה ובו מצוין בברור מה מותר, באיזה מרחק מבית היועץ המשפטי, איך ומתי. ממתי מחליט מפקד מחוז במשטרה לשנות את הכללים בניגוד גמור מהחלטות בית המשפט העליון שעליהם חתומה גם המשטרה?, משהו קורה כאן".   

 

מעצרה התמוה של עורכת הדין, פעילת המחאה סיגלית קסלר (צילום רפי מיכאלי)
מעצרה התמוה של עורכת הדין, פעילת המחאה סיגלית קסלר (צילום רפי מיכאלי)
הפוסט של אהוד ברק
הפוסט של אהוד ברק

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, פנה הלילה (שבת)  לשר לביטחון פנים גלעד ארדן בדרישה לבדוק באופן יסודי ולהתנצל בפני האזרחים שעוכבו ואף נעצרו אמש בידי המשטרה. "ממתי קדושת ׳מסלול תנועתו הרגלית׳ של היועמ"ש גוברת על זכויות יסוד של אזרחים?",, שאל ברק את ארדן, והוסיף: "מצפה לטיפולך ההחלטי בעניין".  שלא כהרגלו להגן על ראש הממשלה ועמדותיו, ארדן לא הגיב לדברים עד כה.
היום בשעות אחר הצהריים  הודיעו ראשי המחנה הדמוקרטי  
כי "נוכח האירועים החמורים אמש בהם נעצרו מפגיני ״מחאת פתח-תקווה״ תוך הפעלת כוח בלתי סביר על המפגינים, יצטרפו הערב מועמדי ופעילי ׳המחנה הדמוקרטי׳ להפגנת מוצ״ש בכיכר גורן בפ״ת. ראשי ׳המחנה הדמוקרטי׳ ניצן הורוביץ ורה״מ לשעבר אהוד ברק יגיעו יחד עם מועמדי הרשימה יעל כהן פארן, נועה רוטמן, מוסי רז, סמדר שמואלי, איתי אלמוג בר וערן עציון ופעילי ׳המחנה הדמוקרטי׳".  עוד נמסר מהמחנה הדמוקרטי כי ״בימים הנוראים הללו נשללות מאזרחי ואזרחיות מדינת ישראל לא רק זכויות היסוד הדמוקרטיות שלהם – חופש הביטוי והזכות להפגין – יחד עם חירותם. נעמוד איתם לצד המגינות והמפגינים הערב.״

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן