Skip to content

אמנות על מסך: חגיגת תיאטרון, מחול, מחזות זמר ומוסיקה בתל אביב

"אמריקאי בפריז" , "כולם מדברים על ג'יימי" - מחזות הזמר המפעימים, ז'אק ברל האגדי מרגש עד דמעות בקונצרט הראשון שלו בבריסל והאחרון שלו באולימפיה, ז'ורז' בראסאנס שר בבובינו, "הלנה היפה", האופרה בתיאטרון השאטלה בפריז, "רודולף נורייב" הרקדן החלומי בסרט דוקומנטרי, וסירנו דה ברז'רק - בסידרת אירועים עוצרי נשימה עם השמות הכי גדולים בעולם 5.9-11.10.2019
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 את עונת "אמנות על המסך" יפתח "אדמונד דה ברז'ארק" סרטו של אלקסיס מישליק,
בנוכחות הבמאי ב- 5 בספטמבר. זוהי מהדורה ראשונה של אירועי אמנות, תיאטרון,
מחול, מחזות זמר ומוזיקה המוקרנים על המסך הגדול,
העונה תתקיים בסינמטק תל אביב, בקולנוע לב תל אביב ובמרכז סוזן דלל עד תאריך 10 באוקטובר.

 

אדמונד דה ברז'רק יפתח את העונה "אמנות על מסך".צילום יח"צ.

כל הכבוד ליועד עירון ממשרד יח"צ שאולי בסקינד, מפיק הסידרה החלומית "אמנות על המסך", על מלאכת הפקה יוצאת מן הכלל, ובחירת ההפקות לסידרה המשובחת הזאת  Art on Screen.

מזמן לא התענגתי על הקרנה כל כך איכותית ומרשימה. צפיתי בהקרנה לעיתונאים של המחזמר "אמריקאי בפריז". היה מושלם!!! הפקה נפלאה עם משתתפים מולטי-טאלנטד, חווייה סוחפת של שירה, ריקוד, תלבושות, תפאורה מדהימה, תאורה נהדרת עם המוסיקה הנהדרת של גרשווין. ואפילו  ריקי גל נצפתה מתמוגגת מהנאה בהקרנת הטרום בכורה ל-VIP.

אמריקאי בפריס - הפקה מענגת ומושלמת. צילום יח"צ.

סיפור העלילה לוקח אותנו למסע חושני ברחבי פריז על חייל אמריקני משוחרר לאחר מלחמת העולם הראשונה, שנתקל ברקדנית צרפתיה יפהפיה ונשבה בקסמה. המחזמר מבוסס על סרט בכיכובו של ג'ין קלי. כותב העלילה כריסטופר ווילדון הוזמן על ידי תיאטרון שאטלה בפריז לעבד את הסרט למחזמר דובר אנגלית, והעניק משמעות נוספת לסיפור האהבה המורכב והמופלא על הבמה. ההפקה הוצגה בלונדון ובארה"ב, וזכתה בפרס הטוני ופרס האוליבייה.

זוהי חגיגת תרבות אמיתית לכל הפרנקופילים, יצירת מחול משובחת לאוהבי המחול, הפקה חזותית של עיצוב במה, תפאורה, תאורה, לכל אוהבי האמנות ועיצוב האופנה, ומעל לכל הגיגים פילוסופיים דרך סיפור אנושי, שבו בסופו של דבר האהבה מנצחת… הניו יורק טיימס יצא מכליו בתשבחות: " מוסיקה ותנועה עם פרץ חיות מלהיב, יגרמו לרגליים וללב שלכם להיסחף לחגיגת הריקודים".

הקרנה נוספת לקהל הרחב ב-12.9.2019 בסינמטק תל אביב. ממליצה בחום לרוץ למופע ולהיסחף בקסם. והכי חשוב יש גם כיתוביות בעברית…

ומפריז של האמריקאי במחזמר להופעה נדירה לכל אוהבי השאנסון הצרפתי. הייתי פעם במוזאון ז'אק ברל בבריסל, ראיתי שם הקרנות של הופעות שלו והתרגשתי עד דמעות…  וז'אק ברל מגיע אלינו עד תל אביב. נראה לי שלא כדאי להחמיץ את ההקרנה הזאת על ז'אק ברל האגדי. ארבעים שנה לאחר מותו, ז'אק ברל עדיין חרוט בזיכרון. השירים הבלתי נשכחים שלו, אמסטרדם, אל תשכחי אותי , אם נדע לאהוב, הבורגנים, הביצועים מלאי הרגש עדיין מלאי חיים וממשיכים להשפיע על דורות חדשים של זמרים ומחברי שירים. "ברל באולם קנוק" הקונצרט הראשון שלו בבלגיה, ו"להתראות אולימפייה" הקונצרט האחרון שלו בפריז.

 

ז'אק ברל האגדי בתיעוד נדיר מן ההופעה הראשונה שלו בבלגיה וההופעה האחרונה שלו באולימפיה בפריז. מקור לצילום ויקיפדיה

 העונה היא יוזמתה של קרולין בונה מנכ"לית עדן סינמה. זהו מימוש של חלום רב שנים שלה בונה, יוזמת ומארגנת פסטיבל הקולנוע הצרפתי ופסטיבל הקומדיות הצרפתיות כבר שנים רבות. בצד הפצת סרטים, חלמה בונה על הפקת אירוע שיביא לארץ במרוכז הקרנות של הצגות תיאטרון, מחזות זמר, מופעי מוסיקה, תערוכות, ומופעי מחול שטרם נראו על הבימות בישראל.

 הקרנות אופרות על מסך הגדול כבר הפכו לדבר מקובל וזוכות להצלחה רבה. אליהן נוספו גם מופעי מחול. בשנים האחרונות בערים הגדולות באירופה ובאמריקה נוספו להן גם הקרנות של הצגות תיאטרון בולטות, מחזות זמר, מופעי מוזיקה ואפילו תערוכות. הקהל יושב באולם הקולנוע ויכול לחוות את הפקות התיאטרון המרשימות והטובות ביותר המוצגות במקומות אחרים, לראות את מחזות הזמר הישר מהווסט אנד, מברודווי ומפריז, בצילום משובח שיועד מראש למסך הקולנוע ובמחיר נוח, לעומת מחירם היקר של הכרטיסים למופעים גדולים.

 

 "אדמונד דה ברז'ראק", הפותח את העונה , סרטו של אלקסיס מישליק שיוקרן בנוכחות היוצר, שהוא גם התסריטאי, הבמאי ואחד השחקנים בסרט. מישליק, שחקן תיאטרון וקולנוע הפך לאחד המחזאים המצליחים בצרפת. הצגותיו מוצגות כבר שנים בתיאטרוני פריז. הוא כתב את הקומדיה "אדמונד דה ברז'ראק" על פי סיפור כתיבתו של המחזה הצרפתי המצליח ביותר בכל הזמנים "סיראנו דה ברז'ראק". המחזה מתאר כיצד יסורי הכתיבה של אדמונד רוסטן הפכו ליצירה האהובה המועלית שוב ושוב בכל העולם. ההצגה הועלתה בתיאטרון פאלה רויאל ומוצגת כבר שלוש שנים רצופות בפני אולמות מלאים, ואף הוצגה בהצלחה רבה השנה בבריטניה, בתרגום לאנגלית. מישליק הפך את הצגתו לסרט מצליח, והוא אף מופיע בו כשחקן. הוא מגלם את תפקיד המחזאי מחבר הקומדיות ז'ורז' פיידו. מישליק יגיע לאירוע הפתיחה החגיגי, והסרט ייצא בהמשך לאקרנים בארץ בהפצת סרטי נחשון.

 בעלילת הסרט אדמונד רוסטאן הוא מחזאי גאון שעד כה נחל רק כשלון…ההזדמנות הגדולה מגיעה כשגדול השחקנים של התקופה מבקש לככב במחזהו החדש ודורש שהבכורה תהיה בעוד 3 שבועות!הבעיה היא שאדמונד עדיין לא כתב מילה אחת… ואין לו מושג איזה סיפור הוא יספר.כל שהוא יודע זה ששם המחזה יהיה "סיראנו דה ברז'ראק".אחרי הצלחה מסחררת על הבמות בפריז ובבריטניה. העביר אלקסיס מישליק את יצירתו זוכת פרסי המולייר למסך. קומדיה שנונה, מצחיקה ומרגשת, על סיפור לידתו של אחד המחזות המצליחים ביותר של כל הזמנים.

 דמותו של סיראנו שמסמלת את חווית הכתיבה והיצירה ואת טשטוש הגבולות בין בדייה למציאות תזכה למחווה במסגרת עונת אמנות על המסך. מלבד סרטו של מישליק יוקרנו שתי גרסאות נוספות של סיראנו דה ברז'ראק, האחת הגרסה הקולנועית הידועה בכיכובו של ז'ראר דפרדיה משנת 1990. זוהי הזדמנות נוספת לראות את ההופעה המסעירה של דפרדיה שהעניקה לו מועמדות לאוסקר. לסרט אותו ביים ז'אן פול רפנו היו עוד מספר מועמדויות לאוסקר, הוא זכה באחד בעבור עיצוב התלבושות. הגרסה השנייה היא  גרסת התיאטרון שיצר השחקן במאי דני פודלידה עבור התיאטרון הנחשב הקומדי פרנסז.

זהו ביצוע שונה ומרתק בכיכובו של השחקן מישל ויירמוז. זוהי הזדמנות לראות את אחת ההצגות המצליחות בצרפת שהוצגה בפני אולמות מלאים, וגם להשוות לגרסאות הקולנועיות.

 עוד יוקרנו במהלך ימי העונה:

 הצגות תיאטרון 

הכל אודות חווה

הישר מבית תיאטרון נואל קאורד בלונדון – העיבוד שיצר הבמאי הלוהט של התיאטרון העכשווי איבו ואן הובה לסרט הקלאסי בכיכובה של בטי דייוויס. גיליאן אנדרסון ("תיקים באפלה") ולילי ג'יימס ("בייבי דרייבר") זוהרות בתפקידים הראשיים בהפקה שזכתה לשבחי הביקורת. ואן הובה מתמחה בהעברת סרטים לבמה בהפקות מאתגרות המשלבות תפיסה בימתית מרתקת עם וידאו וקולנוע. בימים אלו מוצגת בהצלחה ענקית בפריז גרסתו הבימתית לסרט ה"ארורים" של ויסקונטי, ולאחרונה הסתיימו בברודווי  הצגות "רשת שידור" לאחר הופעות מוצלחות בלונדון ובניו יורק שהעניקו לבריאן קרנסטון את פרס האוליבייה והטוני.

הכל אודות חווה

 כולם היו בניי

מתיאטרון האולד ויק, הזדמנות נדירה לראות על הבמה שני כוכבי קולנוע סאלי פילד זוכת שני פרסי האוסקר וביל פולמן ("היום השלישי") בתפקידים הראשיים במחזהו הנודע של ארתור מילר שהצגותיו התסיימו בחודש יולי האחרון. לצידם משחקת גם ג'נה קולמן ("ויקטוריה"). זהו עיבוד מרגש למחזה שרבים מאתנו למדו לבגרות באנגלית.


מחזות זמר

אמריקאי בפריז

עיבוד לבמה של סרטו של סטנלי דונן למוזיקה של ג'ורג' גרשווין. הכוריאוגרף במאי כריסטופר ווילדון יצר גרסה סוחפת עם תוספות של ריקודים שהחלה את דרכה בתיאטרון שאטלה בפריז, עברה לברודווי ומשם ללונדון, ועדיין מוצגת בסיור ענק ברחבי ארצות הברית. זוהי חגיגה מוזיקלית עם ריקודים בלתי נשכחים, שלא נופלים מהביצועים של כוכבי הסרט המקורי ג'ין קלי ולסלי קרון.  

 כולם מדברים על ג'יימי

הלהיט הגדול מלונדון, המחזמר הבריטי המצליח ביותר בשנתיים האחרונות, מבוסס על סיפור האמיתי של נער בן 16, קרוס דרסר. מאז שעלה באוקטובר 2017 בתיאטרון אפולו האולמות מתמלאים גם בהווה וגם בעתיד, כך שטרם פורסם תאריך סיום, בקרוב צוות שחקנים נוסף יעלה את ההפקה במקביל גם בניו יורק. כמו כן, החלו העבודות על הגרסה הקולנועית.

זהו מחזמר מרגש ומצחיק על קבלת האחר, אהבה והבנה עם שירים נפלאים. הגרסה שתוקרן בארץ הוצגה בבתי הקולנוע באנגליה ובצרפת גם כן, בהשתתפות צוות השחקנים המקורי. 

מופעי מוזיקה

ז'אק ברל
ארבעים שנה לאחר מותו, ז'אק ברל עדיין חרוט בזיכרון. השירים הבלתי נשכחים שלו, הביצועים מלאי הרגש עדיין מלאי חיים וממשיכים להשפיע על דורות חדשים של זמרים ומחברי שירים. "ברל באולם קנוק" ו"להתראות אולימפייה" שני קונצרטים אגדיים ששוחזרו במיוחד באיכות מעולה להקרנה בבתי הקולנוע.

 ז'ורז' ברסנס שר בבובינו

מופע מיוחד שהוקלט באולם בובינו בפריז בשנת 1969של ז'ורז' ברסנס הזמר/יוצר האהוב. אחרי שהכרנו את שיריו בביצוע יוסי בנאי ואחרים נוכל לראות אותו על הבמה שר את שיריו האהובים, עם הטקסטים המופלאים. לפני ההקרנה תהיה הקדמה קצרה של הזמר והקולנוען סילבן ביגלאייזן ("עד קצה הזריחה").

 ארתור רובינשטיין בקונצרט

הקלטה מיוחדת של קונצרט של הפסנתרן האגדי ארתור רובינשטיין המנגן שני קונצ'רטי לפסנתר ותזמורת האחד מאת גריג והשני מאת שופן, עם התזמורת הסימפונית של לונדון בניצוח אנדרה פרווין.

 הלנה היפה

האופרה הקומית של אופנבאך, בהפקה גרנדיוזית ומשעשעת שהועלתה בתיאטרון השאטלה בפריז. מלחמת טרויה מעולם לא נראתה כל כך מצחיקה, והסאטירה שנכתבה על נפוליאון ה-3 עדיין תקפה בעולם של מלחמות מטופשות, והכי חשוב בסוף כולם רוקדים קאן-קאן צרפתי. לפני ההקרנה תערך הרצאה של המוזיקולוגית ענת שרון. מנגינות של אופנבאך מעטרות גם את פס הקול של סרט הפתיחה "אדמונד דה ברז'ראק".

מופעי מחול וסרטים על מחול

ג'יזל מאת אקראם קאן

הכוריאוגרף הבריטי ממוצא בנגלדשי אקראם קאן, יצר גרסה מכשפת משלו לבלט ג'יזל, סיפור על אהבה בגידה, ואהבה אין סופית. המוסיקה המקורית של אדולף אדם עברה עיבוד ומבוצעת באולם הבלט על די תזמורת סימפונית. על העיצוב אחראי זוכה האוסקר טים ייפ.

ג'יזל. צילום יח"צ

הבלט הלאומי הבריטי מבצע ובתפקיד הראשי תמרה רוחו הרקדנית הספרדיה שהיא גם המנהלת האמנותית של הלהקה לצד קאן. זו הזדמנות חד פעמית לראות את היצירה האיקונית שכמה מפיקים ניסו להביאה לארץ, מבצע שהתגלה כבלתי אפשרי בגלל כמות הרקדנים, מורכבות התפאורה וליווי התזמורת. עכשיו ניתן יהיה לראות אותה על המסך. במקביל לחזרתה לבמות בלונדון בחודש ספטמבר, כשכל הכרטיסים בלונדון כבר אזלו. לפני ההקרנה תהיה הקדמה קצרה של ליאור אביצור ראש בית הספר למחול של להקת בת שבע ומרכז סוזן דלל.

 בלט בז'אר לוזאן, התזמורת הפילהרמונית הישראלית מנצח זובין מהטה, הסימפוניה ה-9 של בטהובן

מחווה מיוחדת לכבוד סיום כהותנו של מאסטרו זובין מהטה לאחר 50 שנה בתזמורה הפילהרמונית. הקלטה מרשימה של היצירה המונומנטלית של הכוריאוגרף מוריס בז'אר, ענק המחול המודרני, כפי שהועלתה בטוקיו. זהו שיתוף פעולה בין בלט בז'אר לוזאן, בלט טוקיו, התזמורת הפילהרמונית הישראלית, סולנים ומקהלה וזובין מהטה אחד. מאות משתתפים על הבמה בערב בלתי נשכח של מוזיקה מסעירה מאת בטהובן ובלט ברמה הגבוה ביותר, יצירתו של אחד הכוריאוגרפים הגדולים של המאה העשרים.

 נורייב

סרטם הדוקומנטרי של ג'קי ודייוויד מוריס המביא את סיפור חייו של הרקדן האגדי רודולף נורייב הנחשב לאחד הרקדנים הטובים ביותר בתולדות המחול.

נורייב - סרט דוקומנטרי על חייו של רקדן הבלט האגדי. מקור צילום יח"צ.

הדרך הארוכה ממשפחה ענייה בעיירה בסיביר אל הבמות הגדולות של ברית המועצות, וגם  במערב לאחר שערק. הזדמנות נוספת לצפות בסרט שזכה להצלחה רבה בפסטיבל דוקאביב האחרון.

 אמנות פלסטית

היטלר נגד פיקאסו סרטו התיעודי של קלאודיו פולי, המספר על 5 תערוכות שנעשו בעקבות ציורים שנגנבו על ידי הנאצים מבעליהם (מרביתם יהודים) בזמן מלחמת העולם השנייה, ועל הניסיון של הנאצים לקבוע מהי אמנות קלאסית נחשבת מול אמנות מנוונת שרצו להוקיע.

 מופע קרקס

בטוטה מאת ברטאבאס

ברטבאס הוא שם הבמה של מאלף הסוסים הצרפתי, קלמנט מרטי. הוא ידוע בכל העולם כגדול מאלפי הסוסים בימינו. והקים את התיאטרון שלו "זינגרו"(הצועני) על שמו של הסוס הראשון שלו שכיכב במופעי הקרקס והתיאטרון המיוחדים שיצר. בטוטה הוא מופע פרשים קרקסי ייחודי, סוחף ועוצר נשימה עם מקצבים צועניים. במופע נבחנים היחסים בין החיים לחולף, על רקע תחושת החופש המניעה אותו ומנחה אותו, זה בעוד הסוסים נוהרים ונסחפים אחר המוזיקה אותה מנגנים שתי להקות מרומניה.

 

אמנות על המסך
עונה של מופעים ואירועי תרבות על המסך הגדול. 5 בספטמבר עד 11 לאוקטובר בסינמטק תל אביב, בקולנוע לב תל אביב ובמרכז סוזן דלל. ההקרנות מתורגמות לעברית.

 מחירי כרטיסים: לסרטים 40 ₪ מחיר רגיל, או 20 ₪ למנויים, למופעים המצולמים 79 ₪ מחיר רגיל, או 59 ₪ למנויים. המחיר למופע הכפול של ז'אק ברל 89 ₪ מחיר רגיל, או 69 ₪ למנויים

צוות ההפקה

רעיון, יוזמה והפקה: קרולין בונה עדן סינמה

הפקה: אנה מירסקי, יועד עירון, יונתן הרניק

ייעוץ אמנותי: שאולי בסקינד

שירותי תרגום: רוי פיטלוק

המרות ושירותים טכניים: דיגיטייטל

עריכת טריילר: אילון מורג

לצפייה בטריילר של עונת אמנות על המסך:
https://youtu.be/CFhNJ6A6Hv4

פרטים נוספים באתר אמנות על המסך
https://www.artonscreen-cinema.com/

 

ריכוז המופעים והסרטים המוקרנים בסינמטק תל אביב:
https://www.cinema.co.il/series/%d7%90%d7%9e%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%9c-%d7%9e%d7%a1%d7%9a-5-9-11-10-2019/

 

ריכוז ההקרנות במרכז סוזן דלל

https://www.suzannedellal.org.il/%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%AA_%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%9A

 

קולנוע לב תל אביב, דיזינגוף סנטר

https://www.lev.co.il/location/telaviv/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן