Skip to content

אופליה: בבכורה עולמית עם רנה שינפלד וברברה הניגן

זמרת הסופרן זוכת פרס הגראמי והכהנת הגדולה של המחול הישראלי חברו יחד ליצירת "אופליה" יחד עם נגן הגיטרה נדב לב. "בגילי אני מרגישה שאני משילה כל פעם עוד ועוד את המיותר משתדלת להגיע להיות עירומה חשופה...אל עצמי" - אומרת שינפלד.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הזמרת והמנצחת הידועה  ברברה הניגן (Barbara Hannigan) , זוכת פרס הגראמי (2017) תגיע לישראל כדי להופיע עם רנה שינפלד במופע המחול "אופליה". המופע יועלה  במרכז סוזן דלל לרגל חגיגות ה-30 למרכז ב-4.9.19.

מפגש יצירתי בהשראת שייקספיר: הכהנת הגדולה של המחול הישראלי וזוכת פרס הגראמי חברו יחד ליצירת המחול החדשה "אופליה". צילום" יח"צ

"אופליה" תעלה בבכורה עולמית  כמופע מחול שיצרה רנה שינפלד לקולה המופלא ולאישיותה המגוונת והמיוחדת של הניגן  "אחת מאמניות המוסיקה המופלאות של ימינו" בעלת "קול נוצץ, מבריק ועם אאורה". יחד אתן על הבמה יופיע הגיטריסט והמוסיקאי הישראלי/בינלאומי עטור הפרסים נדב לב.

רנה שינפלד כאופליה אחרת.

אופליה היא יצירת מחול ומוסיקה שבמרכזה אותה אופליה של שייקספיר במחזה הטראגי "האמלט", שנופלת אל מותה הטראגי או שמה קץ לחייה בטביעה בנחל מוצף פרחים.

הריקוד והשירה במופע של שינפלד נבנים  ליצירות מוסיקה שנבחרו באוזן רגישה. בקולה הנדיר שרה ברברה ומתפקדת כקורוס יווני. עם רנה וברברה מופיע על הבמה המוסיקאי ונגן הגיטרה נדב לב שיבצע את הבכיאנאס ברזילרס  של וילה לובוס וקטעים נוספים שנבנו למוסיקה משל המלחינים הגדולים ובהם לואיג'י נונו, בריו לוצ'יאנו, ג'ון קייג', הנס אברמסן, וקודו.

שיתוף הפעולה בין שינפלד להאניגן חושף סיפור מרגש של שתי נשים אמניות שנפגשו על הבמה ומאחורי הקלעים בהפקה של האופרה "ברניקי" בבית האופרה של פריז  "פאלה גרנייה" . ברברה הניגן בתפקיד הראשי שרה את תפקידה של ברניקי המלכה היהודייה ורנה שינפלד הופיעה כאשת סודה . נפשותיהן של השתיים נקשרו ביחד בחברות גדולה וחוצת יבשות ובהמשך ליצירה "אופליה".

שינפלד והניגן נקשרו בעבותות האהבה: רנה שינפלד וברברה הניגן על בימת האופרה "ברניקי" באופרה גארנייה בפריז. הצילום באדיבות רנה שינפלד .

בין השתיים נוצר קשר מיוחד. " עבדתי עם אמנים רבים וגדולים אך הפעם נוצר משהו מיוחד במינו שקשה להסבירו" אומרת רנה "האהבה שברברה הרעיפה ומרעיפה עלי לא תתואר. הגעתי לפריז עם רגשות מעורבים והמון חששות. האתגר היה גדול כי התבקשתי להופיע בתור שחקנית ולדבר עברית כשזמרים נחשבים מצמרת האופרה שרים כולם בצרפתית. העבודה באופרה ערכה כמעט 3 חודשים ומלווה בתחושת בדידות קשה ובתוך כל זה ברברה היתה קרן האור שלי. . היא זו שעודדה וחיזקה אותי ושתינו נקשרנו בעבותות של אהבה".

לאחר ההצלחה בפאריז החליטו הניגן ושינפלד להמשיך את שיתוף הפעולה המבורך והתוצאה היא: "אופליה" בגירסתן המיוחדת.

בגלל לוח הזמנים העמוס בהופעות של ברברה הניגן יצרו השתיים את העבודה מרחוק באמצעות וויטרנספר, מיילים ווטסאפ כאשר רנה מצלמת קטעים וברברה  מתכננת אתה את הקטעים שלה בהם היא שרה ורוקדת.

קשר מיוחד. רנה שינפלד וברברה הניגן יוצרות את אופליה. צילום: לנה ריקנר. מקור: קיר הפייסבוק של רנה שינפלד

אופליה האחרת

דמותה הטראגית של אופליה במחזה המלט של שייקספיר , וסיפור מותה הטראגי ספק התאבדותה,  זכו  לייצוג באינספור יצירות אומנות, ספרות ושירה. על שמה קרוי אפילו אחד מירחיו של אוראנוס "אופליה". אצלנו בשירה העברית היא זכתה למיגוון שירים מאת לאה גולדברג, נעמי שמר, יונתן גפן, זאב נחמה אלי זולטא ואהוד מנור.  בין הביצועים המוכרים זכורה "אופליה" של יהודית רביץ.

אופליה של ג'ון אוורט מיליי 1852. מוות טרגי ורומנטי .  אשה יפה שתישאר צעירה לנצח טובלת בזרי פרחים.

"אופליה היפה ששוכבת לה פורחת, מקושטת ושלווה במי הנחל, אופליה שטובעת אל מותה כששיר על שפתיה, אופליה שמייצגת את היפה והרומנטי שבמוות" כך כותבת במאמר "אופליה של השירים"  יהושבע סמט-שינברג בבלוג הספרנים ב-6.11.18.

לעומתה רנה שינפלד אומרת כך: "בשונה מ"אופליה" של שייקספיר אופליה שלנו איננה נימפה הצפה על המים ונעלמת בין הפרחים. היא  טווס שמשיל את נוצותיו היפות. מפזרת פרחים סביב גופה על מנת ליצור עולם יותר יפה עולם קרוב לטבע. היא כמוני בתהליך בו היא משילה  קישוטים … בגילי אני מרגישה שאני משילה כל פעם עוד ועוד את המיותר משתדלת להגיע להיות עירומה חשופה…אל עצמי" .

ציטוט מקיר הפייסבוק של רנה שינפלד על המופע "אופליה" שיצרה

"גדולתו של אמן נמדדת בין היתר ביכולתו לאלתר.

אחרי ההשתתפות ב'ברניקי' בפאלה גרנייה בפריז, חשנו צורך אני וחברתי ברברה הניגן לתת דרור גם ליצירה הספונטנית אשר מתגבשת בנו לעיני הקהל. אני שמחה לעשות זאת על הבמה יחד עם אמנים בסדר גודל כזה.

אל החגיגה יצטרף גם הגיטריסט והמלחין המחונן נדב לב  שפעילותו המוסיקלית המגוונת חוצה סגנונות, מחברת ז'אנרים ומשלבת בין גיטרה חשמלית לגיטרה קלאסית.

הגיטריסט והמלחין המחונן נדב לב. צילום יח"צ. באדיבות מרכז סוזן דלל

אני מתכתבת עם נדב וברברה בחודשים האחרונים, כל אחד מהם בצידו האחר של העולם, התכתבויות הטומנות בחובם הפריה הדדית והשראה משותפת:

ברברה שלחה לי מספר ביצועים שלה, להם התאמתי תנועות ואילו נדב כתב לחן בהתאם לריקוד שצילמתי בווידיאו, העבודה הסינרגטית הזאת, של שלושה אמנים מעולמות תוכן שונים אך דומים תתלכד לכדי יצירה אחת משותפת והרמונית של צליל, קול ותנועה במופע המשותף אשר יתקיים ב-4.9 בערב חד פעמי לכבוד חגיגות ה- 30 למרכז סוזן דלל".

ברברה הניגן : מוסיקאית בחזית צמרת המוסיקה בעולם גם זמרת וגם מנצחת.

זמרת הסופרן והמנצחת ברברה הניגן נחשבת למוסיקאית העומדת בחזית צמרת המוסיקה בעולם. כזמרת ומנצחת היא קנתה לה שם בשל מחוייבותה העמוקה למוסיקה בת זמנינו וביצעה עד כה מעל ל-85 יצירות בנות זמנינו של מלחינים ובהם בולז, דוטילוקס, ליגטי, שטוקהאוזן, סקיארינו, בארי, דוסאפין, דין, בנימין ואברהמסן.

ברברה הניגן אחת מאמניות המוסיקה המופלאות של ימינו" בעלת "קול נוצץ, מבריק ועם אאורה. צילום יח"צ.

 זמרת הסופרן והמנצחת ברברה הניגן נחשבת למוסיקאית העומדת בחזית צמרת המוסיקה בעולם. כזמרת ומנצחת היא קנתה לה שם בשל מחוייבותה העמוקה למוסיקה בת זמנינו וביצעה עד כה מעל ל-85 יצירות בנות זמנינו של מלחינים ובהם בולז, דוטילוקס, ליגטי, שטוקהאוזן, סקיארינו, בארי, דוסאפין, דין, בנימין ואברהמסן.

רנה שינפלד וברברה האניגן, שיתוף פעולה שהתחיל באופרה גארנייה בפריס לפני שנה.

האלבום הראשון של האניגן כזמרת ומנצחת, Crazy Girl Crazy (אלפא קלאסיקס, 2017) – ובו יצירות של בריו, ברג וגרשווין – זכה בפרס גראמי לשנת 2018 ופרס קלרה 2018 עבור האלבום הבינלאומי הקלאסי הטוב ביותר ופרס 2018 JUNO עבור האלבום הקלאסי של השנה.

בעונה זו הוזמנה הניגן להופיע כמנצחת וכזמרת עם תזמורות ובתי אופרה מובילים בעולם ובהם: הפילהרמונית ברלין  הסימפונית  טורונטו,  הפילהרמונית  מינכן, התזמורת הסימפונית הלאומית הדנית, תזמורת ג'וליארד תזמורת קונצ'רטגבאו באמסטרדם.כמו כן היא מנהלת המוזיקה של פסטיבל אוג'אי היוקרתי בקליפורניה ומנצחת אורחת ראשית של התזמורת הסימפונית של גוטנברג בשבדיה,ן האופרה של פריז, בית האופרה המלכותי קובנט גארדן ,האופרה ההולנדית הלאומית ועוד.

אופליה

רקדנית וכוראוגרפית : רנה שינפלד

זמרת : ברברה הניגן

גיטרה: נדב לב

מוסיקה: לואיג'י נונו, בריו לוצ'יאנו , ג'ון קייג', הנס אברמסן, קודו, וילה לובוס

תאורה: יעקב ברסי

תלבושות: ששון קדם

 בהמשך הערב תופיע להקתה של רנה שינפלד במופע "אפילו" הכולל קטעי מחול  מהרפרטואר של רנה שינפלד.

כרטיסים בסוזן דלל 03-5105656 או  03-6046754 או באתר www.suzannedellal.org.il

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן