Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-15 בספטמבר 2019

    כותרות המהדורה     החזית העממית הפילה כלי טיס בלתי מאויש שהופעל ע"י הג'יהאד האיסלאמי (בטחוני)     דיווח: בניגוד לדברי נתניהו, רוסיה מסרבת לאפשר לישראל לבצע תקיפות בסוריה ואף איימה בהפלת מטוסים שיבצעו זאת; פגישת נתניהו-פוטין הוגדרה ככושלת (בטחוני)     דיווח: נתניהו תכנן להודיע על סיפוח יו"ש עוד לפני הבחירות; אך בעקבות ביקורת של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

 

כותרות המהדורה

    החזית העממית הפילה כלי טיס בלתי מאויש שהופעל ע"י הג'יהאד האיסלאמי (בטחוני)

    דיווח: בניגוד לדברי נתניהו, רוסיה מסרבת לאפשר לישראל לבצע תקיפות בסוריה ואף איימה בהפלת מטוסים שיבצעו זאת; פגישת נתניהו-פוטין הוגדרה ככושלת (בטחוני)

    דיווח: נתניהו תכנן להודיע על סיפוח יו"ש עוד לפני הבחירות; אך בעקבות ביקורת של ראשי מערכת הביטחון נסוג בו והודיע על כוונתו לספח את בקעת הירדן אחרי הבחירות (מדיני)

    תבוסתנות: אחרי שמונים שנה בהן עיבדו חקלאי אשדות יעקב את אדמות נהריים, הם יאלצו לעזוב את שדותיהם – שטייניץ: "השטחים יחזרו לירדן" (מדיני)

    דיווח: ישראל שתלה מתקני ריגול במקומות אסטרטגיים בוושינגטון – בין היתר בסמוך לבית הלבן; טראמפ: מסרב להאמין; בישראל מכחישים (חוץ)

    עשרה מל"טים של המיליציות החות'יות תקפו שני מתקני נפט גדולים בסעודיה; דובר החותים: התקיפה בוצעה בסיוע אנשינו בתוך הממלכה; סעודיה הפחיתה בחצי את תפוקת הנפט שלה; סעודיה: מעוניינים ויכולים להגיב (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: תחול ירידה נוספת בטמפרטורות והן יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. מעונן חלקית, בצפון הארץ ובמרכזה ירד גשם מקומי. הלילה: מעונן חלקית. בצפון הארץ ובמישור החוף יתכן טפטוף עד גשם מקומי קל.

    שני: מעונן חלקית. תחול עליה בטמפרטורות בעיקר בהרים ובפנים הארץ. בבוקר בצפון הארץ ובמישור החוף יתכן טפטוף עד גשם מקומי קל.

    שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה.

    רביעי: בהיר עם עליה נוספת בטמפרטורות ויהיה חם ויבש מהרגיל בעונה, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. משעות הצהריים ינשבו רוחות צפוניות ערות לאורך מישור החוף.

חדשות

נער בן 17 תושב קיסריה נעצר הלילה לאחר שהגיע לביתם הפרטי של משפחת נתניהו והשמיע איומים כלפי ראש הממשלה. לאחר בדיקה נמצא כי מדובר בנער על הספקטרום האוטיסטי.

המשטרה עכבה לחקירה 6 אוהדי קבוצת מכבי חיפה והרחיקה ממשחקי הקבוצה לאחר שאיימו על מנכ"ל המועדון

אתמול התקבל דיווח במוקד 100 על התקהלות של מספר אוהדים ליד ביתו של מנכ"ל מכבי חיפה תוך שהם משמיעים ע"פ החשד איומים כלפי בעל המקום.

עם קבלת התלונה אמש, נפתחה מיד חקירה בתחנת המשטרה בזכרון יעקב, במסגרתה זומנו 6 אוהדי הקבוצה, תושבי הצפון בשנות ה 20 לחייהם לחקירה, ובסיומה שוחררו בתנאים מגבילים, לרבות  הרחקה למשך  30 יום ממשחקי קבוצתם, לצד המשך ניהול הליך חקירתי בעניינם

– היערכות רכבת ישראל לקראת יום הבחירות לכנסת ה-22

תדירות רכבות מלאה הכוללת כ-580 רכבות ונסיעות חינם בהתאם להנחיות משרד התחבורה

הטבת נסיעת חינם תינתן באמצעות כרטיסי נייר חד פעמיים המונפקים במכונות האוטומטיות

רכבת ישראל נערכת למתן שירות במהלך יום הבחירות לכנסת ה-22, המהווה יום שבתון במשק.

בניגוד לימי בחירות בשנים קודמות, בהם הופעלו קווי הרכבת במתכונת מצומצמת, החליטו במשרד התחבורה וברכבת ישראל להפעיל את קווי הרכבת בתדירות מלאה, הכוללת כ-580 רכבות. זאת בהמשך לעבודת מטה מקדימה שנעשתה בנושא, ובהתאם לבחינת התפלגות הנסיעות ביום הבחירות לכנסת שנערך באפריל. ברכבת מצפים לכ-250 אלף נסיעות ביום הבחירות, אשר יתפרסו על פני כל שעות היום.

פוליטי

סקרים אחרונים: הליכוד וכחול-לבן נאבקים על ההובלה; העבודה ועוצמה יהודית נאבקים על אחוז החסימה

ביום שלישי הקרוב, יתקיימו בישראל בחירות כלליות לבחירת נציגים לפרלמנט הישראלי. מספר הרשימות שהגישו את מועמדותן לכנסת הנוכחיות הוא 32, לעומת מספר השיא של 40 מפלגות בבחירות האחרונות. ביום הבחירות, יוצבו 10,543 קלפיות, מהן 3,993 קלפיות שיהיו נגישות לבעלי מוגבלויות. * ההשתתפות  בבחירות אינה חובה, ובבחירות האחרונות שיעור ההצבעה הכללי עמד על 68.5%. בירושלים שיעור ההצבעה עמד על 63.5%, בתל אביב 63% ובבאר שבע 61.3%.

– על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי מספר בעלי זכות ההצבעה עומד על כ-5.8 מיליון בני אדם. כ-14% מבעלי זכות הבחירה הם צעירים בגילים 24-18, כ-30% בני 39-25 ו-31% בני 59-40. חלקם של בעלי זכות בחירה בני 60 ומעלה – עומד על כ-25%. * מנתוני הלמ"ס עולה כי 79% מהמצביעים הם יהודים, 16% ערבים ו-5% אחרים (נוצרים לא ערבים ותושבים ללא סיווג דת).

– לפי הסקרים, מפלגות הליכוד וכחול-לבן נאבקות על המקום הראשון, כשבעוד שלפי סקר של ערוץ הכנסת הליכוד פותח פער של 4 מנדטים על כחול-לבן. בחדשות כאן כחול-לבן מובילה בשני מנדטים על הליכוד. בשאר הסקרים קיים שוויון בין המפלגות או פער של מנדט אחד ביניהם. *  לפי סקר ישראל היום, מפלגת העבודה-גשר משיגה 6 מנדטים לעומת המחנה הדמוקרטי שנמצא על גבול אחוז החסימה עם 4 מנדטים בלבד. מנגד, בסקרים האחרים המחנה הדמוקרטי מקבל 6 מנדטים לעומת מפלגת העבודה שמקבלת בין 4 ל-5 מנדטים ונאבקת על אחוז החסימה. * לפי סקר כאן חדשות, מפלגת ישראל ביתנו צונחת ל-7 מנדטים.

– סקר ערוץ הכנסת: הליכוד פותח פער מול כחול לבן; עוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה; גוש הימין-חרדים 60 מנדטים

לפי סקר ערוץ הכנסת, לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים המסתמנת: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 36 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 32 (35); הרשימה המשותפת – 10 (10); ימינה – 9 (5); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 8 (8); ש"ס – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); העבודה וגשר – 5 (6)

– סקר ישראל היום: הליכוד מוביל; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה; המחנה הדמוקרטי על גבול אחוז החסימה; גוש הימין-חרדים 58 מנדטים

לפי סקר ישראל היום, לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים המסתמנת: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 31 (35); הרשימה המשותפת – 12 (10); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 7 (8); ימינה – 7 (5); ש"ס – 7 (8); העבודה וגשר – 6 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (4); עוצמה יהודית – 4 (0)

– סקר מעריב: מפלגת העבודה על גבול אחוז החסימה; עוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה; גוש הימין-חרדים 57 מנדטים

לפי סקר מעריב, לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים המסתמנת: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 32 (35); הרשימה המשותפת – 12 (10); ימינה – 9 (5); ישראל ביתנו – 9 (5); ש"ס – 8 (8); יהדות התורה – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); העבודה וגשר – 4 (6)

– סקר כאן חדשות: כחול לבן מובילה; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה; גוש הימין-חרדים 59 מנדטים

לפי סקר כאן חדשות, לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים המסתמנת: כחול לבן במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 35 מנדטים כיום); הליכוד-כולנו – 31 (39); הרשימה המשותפת – 11 (10); ימינה – 9 (5); יהדות התורה – 8 (8); ישראל ביתנו – 7 (5); ש"ס – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 5 (4); העבודה וגשר – 5 (6); עוצמה יהודית – 4 (0)

– סקר החדשות12: שוויון בין הליכוד לכחול-לבן; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה; גוש הימין-חרדים 59 מנדטים

לפי סקר החדשות12, לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים המסתמנת: הליכוד-כולנו – 32 (39); כחול לבן – 32 (35); הרשימה המשותפת – 10 (10); יהדות התורה – 8 (8); ימינה – 8 (5); ישראל ביתנו – 8 (5); ש"ס – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); העבודה וגשר – 5 (6); עוצמה יהודית – 4 (0)

– סקר החדשות13: שוויון בין הליכוד לכחול-לבן; מפלגת העבודה על גבול אחוז החסימה; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה; גוש הימין-חרדים 58 מנדטים

לפי סקר החדשות13, לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים המסתמנת: הליכוד-כולנו – 32 (39); כחול לבן – 32 (35); הרשימה המשותפת – 12 (10); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 7 (8); ימינה – 9 (5); ש"ס – 6 (8); המחנה הדמוקרטי – 5 (4); העבודה וגשר – 4 (6); עוצמה יהודית – 4 (0)

בכיר בליכוד: נעדיף ממשלת שמאל מלתת לבן גביר תפקיד שר

על רקע מגמה שמסתמנת בשורת סקרים ולפיהם מפלגת עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה, אמר יו"ר המפלגה בן גביר, כי אחד התנאים שלו לכניסה לממשלה הבאה היא קבלת תפקיד שר. בנוסף, * אך למרות שגם כך הסיכויים של הימין להשיג רוב של 61 מנדטים קשים אמר גורם בכיר בליכוד כי "איתמר בן גביר לא יהיה שר בממשלת נתניהו". גם נתניהו עצמו קרא בסוף השבוע שלא להצביע לעוצמה יהודית, שלדבריו לא עוברת את אחוז החסימה. לטענת נתניהו מפלגת עוצמה יהודית לא עברה את אחוז החסימה רק בסקר אחד מתוך עשרות. דבריו של נתניהו נגד הצבעה לעוצמה יהודית פורסמה אחרי שבעוצמה יהודית הבהירו כי יעניקו רשת בטחון לנתניהו אלא אם כן הוא יפנה יישובים "אם תוכנית טראמפ זה לגרש יהודים, אני לא נותן רשת ביטחון".

היועמ"ש מתנגד להחלטת הממשלה להקמת יישוב חדש בבקעה: "בתקופת בחירות יש להימנע מהכרעות בלתי הפיכות"

הממשלה תכננה להתכנס ביום ראשון הקרוב – יומיים לפני הבחירות – לישיבת ממשלה אחרונה בבקעת הירדן שבמהלכה היא אמורה לדון ולהחליט על הקמת יותר מ-180 יחידות דיור במבואות יריחו במועצה האזורית בקעת הירדן. אולם בחוות דעת שפרסם אתמול (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה בעניין הוא קובע, כי למרות שבסמכותה של הממשלה לאשר מהלכים מעין אלו, אך העובדה כי מדובר בתקופת בחירות על הממשלה להימנע, כשהדבר לא נדרש, מהכרעות בלתי הפיכות שיקשו על הממשלה הבאה לממש את מדיניותה לפי רצון הבוחר, כשבנוסף יש להיזהר מפני עירוב של שיקולי בחירות מפלגתיים או מראית עין שכזו ביחס לנקיטת פעולות שלטוניות ושימוש במשאבי המדינה.

בטחוני

החזית העממית הפילה כלי טיס בלתי מאויש שהופעל ע"י הג'יהאד האיסלאמי

ארגון החזית העממית הפיל אתמול כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) שהופעל על ידי הג'יהאד האיסלאמי באזור חאן יונס. את המל"ט קיבלו בארגון הטרור מאירן. * לפי מקורות ברצועת עזה, אנשי החזית העממית ירו לעבר כלי הטיס מכיוון שחשבו שהוא הופעל על ידי הצבא. ומנגנוני הביטחון של הג'יהאד חוקרים את התקרית יחד עם חמאס. * מוקדם יותר הודיעה החזית העממית כי הכטב"ם שייך לישראל, אך בישראל טענו כי אינם מכירים את התקרית.

דיווח: בניגוד לדברי נתניהו, רוסיה מסרבת לאפשר לישראל לבצע תקיפות בסוריה ואף איימה בהפלת מטוסים שיבצעו זאת; פגישת נתניהו-פוטין הוגדרה ככושלת

בכלי התקשורת הבריטי-ערבי "אינדפנדנט ערבייה" דווח כי פגישת פוטין-נתניהו שהתקיימה ביום חמישי האחרון, נקבעה לאחר שבתקופה האחרונה מוסקבה מנעה מישראל לבצע שלוש תקיפות על מוצבים סורים, ואף איימה להפיל מטוסים ישראלים על ידי מטוסי קרב או באמצעות סוללות S400. בביקור ניסה נתניהו לשכנע את פוטין להתעלם מהתקיפות הישראליות בסוריה. אך פוטין הודיע לנתניהו כי ארצו לא תאפשר פגיעה בצבא של המשטר הסורי או באמל"ח המועבר אליו. מקורות ישראלים ששוחחו עם העיתון כינו את הפגישה בין השניים – "כושלת". * בעיתון דווח בשם מקור הרוסי כי "פוטין הביע מורת רוח מהצעדים האחרונים של ישראל בלבנון" ואף הדגיש בפני נתניהו שהוא "דוחה על הסף תוקפנות על הריבונות הלבנונית", דבר שלא נשמע בעבר מפי פוטין. עוד ציין כי פוטין מרגיש שמישהו מרמה אותו בסוגיית סוריה ולבנון והוא לא יעבור על זה בשתיקה. לדבריו, נתניהו הוזהר מהאפשרות של תקיפה חוזרת של המטרות הללו בעתיד. * ע"פ הדיווח ב"אינדפנדנט ערבייה", בחודש שעבר מנעה מוסקבה מתקפה על מוצב סורי בקאסיון, בו מוצבת כאמור סוללת S300. עוד נטען כי נמנעו מתקפה נוספת שתוכננה לשבוע לאחר מכן על מוצב סורי באזור קוניטרה וכן מתקפה שלישית על אתר סורי רגיש בלטקייה.

– כזכור, ראש הממשלה נתניהו ונשיא רוסיה פוטין נפגשו ביום חמישי האחרון במשך כשעתיים בסוצ'י שלחוף הים השחור נתניהו אמר לעיתונאים שנלוו אליו כי היא עסקה באופן מפורט במצב הביטחוני בסוריה. הצוות הישראלי הציג לרוסים מפות של האזור ומידע מודיעיני על הפעילות האיראנית במדינה. ולטענת רה"מ נתניהו השניים סיכמו בפגישתם כי חופש הפעולה של חיל האוויר בשמי סוריה יישמר. "נוכל להמשיך לפעול במרחב שמיים מאוד צפוף. אני זוכר את המציאות שהיינו פוגשים טייסים רוסיים מעל תעלת סואץ, זה פשוט היפוך בקנה מידה היסטורי".

– בנוסף, נתניהו הציג בפגישה את כוונתו להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן ואת החשיבות האסטרטגית של הבקעה. הוא ציין בין היתר כי שטחה של רוסיה גדול פי אלף מאשר ישראל ולדבריו הנשיא פוטין לא הביע כל התנגדות לרעיון הריבונות. עוד סיכמו שני המנהיגים כי בחודשים הקרובים יושלם הסכם אזור הסחר החופשי בין ישראל לבין רוסיה וארבע מדינות אסייתיות, שהקימו איתה מרחב סחר משותף. על פי הסיכום, החתימה על ההסכם תהיה בשנה הקלנדרית הבאה.

– יצויין, כי בניגוד למתוכנן, לנסיעת רה"מ לסוצ'י  לא הצטרפו ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים, ככל הנראה בגלל המתיחות בדרום. במקומם הצטרף ראש אגף התכנון שלטענת גורמים המעורים בביקור הוא "רלוונטי יותר".

אחרי התקיפה הישראלית: איראן הציבה מערכות הגנה אווירית בבסיס שהותקף בסוריה

כלי תקשורת בעולם הערבי דיווחו ביום חמישי האחרון כי משמרות המהפכה האיראניים העבירו מערכות נשק נגד מטוסים לאתר שהותקף השבוע מהאוויר סמוך לעיר בוכמאל בצפון מזרח סוריה. * על פי דיווחים בסוכנות הידיעות STEP, המזוהה עם חלק מארגוני המורדים, עדי ראייה צפו בשלושה כלי רכב של מערכות טילי הגנה אווירית שהובאו לסביבות האתר שהותקף. כלי הרכב הגיעו מלווים בשיירה של ג'יפים של כוח קודס של משמרות המהפכה ומספר מקלעים כבדים שמטרתם להגן על השיירה. * עוד דווח כי סוללת טילים נוספת הועברה לאזור התעשייה המזרחי של העיר, הסמוך לגבול העיראקי ולאתר שהותקף בהפצצה אווירית, שם נגרמו נזקים משמעותיים למספר מתקני איחסון תחמושת. (ישראל היום)

צעדות השיבה: אלפים הפגינו בגבול הרצועה; 55 פצועים

כ-5,300 פלסטינים הפגינו ביום שישי אחר הצהריים בשלשה מוקדים על גבול רצועת עזה. במהלך ההפגנות השליכו חלק מהפלסטינים רימוני רסס, מטעני חבלה ואבנים לעבר גדר המערכת והבעירו צמיגים. * משרד הבריאות בעזה הודיע כי 55 מהם נפצעו, 29 מתוכם כתוצאה מאש חיה. מוקדם יותר פרסמה ועדת ההיגוי של ההפגנות פרסמה קריאה לתושבי הרצועה להשתתף בהפגנות וביקשה מהם לנקוט בכל אמצעי הזהירות כדי לא לתת לישראל תירוץ לפגוע במשתתפים. במקביל, בכיר חמאס איסמאעיל רדואן הזהיר את ישראל מפני פגיעה במפגינים בהפגנות היום על הגדר.

לקראת הבחירות: מחשש להרחבת טווח הירי הכוננות בדרום הועלתה; נתניהו: מכינים תוכניות מפורטות לקראת למלחמה בעזה

בישראל נערכים לאפשרות שארגוני טרור בעזה ינצלו את המצב בישראל טרום בחירות וישגרו מטחי רקטות אל עוטף עזה, ואף מעבר לדרום – וסוללות כיפת ברזל ערוכות בהתאם. לפי ההערכות, הג'יהאד האיסלאמי מנצל היטב את המצב הפוליטי הנפיץ בישראל כדי להעלות את גובה הלהבות, מתוך הבנה שישראל חוששת מהסלמה או מעימות צבאי נרחב בדרום בזמן הבחירות.

– ביום חמישי האחרון אמר נתניהו כי ישראל מכינה תוכניות מפורטות כיצד לפעול בעזה "ייתכן שיהיו עוד צעדים צבאיים שלנו לפני המערכה הכוללת בהכנה מדוקדקת, בתוכניות מתוחכמות, בתנאי פתיחה וסיום". לדבריו, "יש לנו מצב יסודי של השתלטות קבוצת טרור שמפעילה רקטות, שלא משתלטת על פלגים סוררים גם כשהיא רוצה. חמאס מבינים לאן הם הולכים, אבל הם לא מצליחים. כיוון שהם לא מצליחים, לא תהיה ברירה אלא להיכנס למערכה, מלחמה מול עזה".

מדיני

דיווח: נתניהו תכנן להודיע על סיפוח יו"ש עוד לפני הבחירות; אך בעקבות ביקורת של ראשי מערכת הביטחון נסוג בו והודיע על כוונתו לספח את בקעת הירדן אחרי הבחירות

ביום שלישי האחרון הודיע נתניהו על כוונתו למסור הצהרה דרמטית, עתירה נגד שידור חי מהדברים נדחתה על ידי ועדת הבחירות לאחר שבליכוד הבהירו שהיא לא תכלול תעמולה פוליטית. בפועל ההצהרה שנדחתה במשך שעה וחצי, כללה תעמולת בחירות ובעקבות כך אף נקנס הליכוד ב-30 אלף ש"ח. אולם העיתונאי בן כספית חשף ב'מעריב', כי מאחורי הקלעים אכן הצהרתו של נתניהו היתה אמורה להיות דרמטית ולא להיות תלויה במידה וייבחר. ע"פ הדיווח לפני נאומו של נתניהו הוא קיים שיחת וועידה עם ראשי זרועות הביטחון, כשנתניהו ביקש לעדכן אותם בדבר המהלך הצפוי, בעקבות השיחה אף התעכבה ההצהרה במשך שעה וחצי, ועל פי ההערכה, בעקבות השיחה החליט נתניהו למתן את המסר ולהכריז רק על כוונתו לספח את בקעת הירדן.

– על פי כמה מהמקורות שינה ראש הממשלה את כוונתו להודיע על סיפוח מיידי של הגדה המערבית, בגלל הביקורת הנוקבת ששמע מכמה מראשי זרועות הביטחון, וגם בגלל חוות הדעת המשפטיות שלפיהן יש קשיים בביצוע מהלך כזה על ידי ממשלת מעבר שלא זכתה לאמון הציבור. * טענותיהם של ראשי הזרועות היו כי הכרזה מעין זו, שמהווה סוף פסוק מדיני וביטחוני, חייבת להיעשות לאחר דיונים מעמיקים, עבודת מטה ובדיקת הנזקים הפוטנציאליים לצד התועלת. משתתפי השיחה העלו בפני ראש הממשלה את תרחישי הנזק האפשריים מסיפוח מיידי של בקעת הירדן לישראל ערב בחירות, ללא גיבוי אמריקאי גורף. בשיחה עלה המצב הרגיש של עבדאללה מלך ירדן, והועלתה האפשרות שמהלך כזה יטלטל ואולי גם יסכן את כיסאו ויכול להביא להשעיית או ביטול הסכם השלום בין ישראל לירדן.

תבוסתנות: אחרי שמונים שנה בהן עיבדו חקלאי אשדות יעקב את אדמות נהריים, הם יאלצו לעזוב את שדותיהם – שטייניץ: "השטחים יחזרו לירדן"

בעוד שישה שבועות ימלאו 25 שנים לחתימת הסכם השלום בין ישראל וירדן, ובאותו יום בדיוק יסתיים תוקפו של הנספח בהסכם לגבי נהריים וצופר. ושר האנרגיה יובל שטייניץ אמר ביום שישי בבוקר בראיון לגל"צ כי ישראל ויתרה על אי השלום ונערכת להחזירו לממלכת ירדן בתום 25 שנה לחתימת חוזה השלום בין המדינות. לדבריו, הממשלה תצטרך למצוא לחקלאים שטחים חלופיים ולהכשיר אותם בתוך ישראל.

– אדמות נהריים נרכשו לפני מאה שנה על ידי פנחס רוטנברג שקיבל זיכיון מהמנדט הבריטי להפיק במקום חשמל באנרגיית המים. אלא שזמן קצר לאחר מכן, ב-1922, העניקו הבריטים את עבר הירדן לאמיר עבדאללה וב-1946 ירדן זכתה בעצמאות. נוכח ההבטחות הבריטיות לעבדאללה ולרוטנברג, שטח נהריים נותר שנוי במחלוקת. אחרי הסכם הפרדת הנשק בין ישראל וירדן, שנחתם ב-1949, נהריים נותרה בידי ישראל אולם מבחינת ירדן זה נחשב עדיין לשטח כבוש.

– שיחות השלום בין ישראל וירדן בראשית שנות ה-90, הפכו את סוגיית הגבולות למרכזית. עיקר הבעיה התמקד בשטחים שעיבדו חקלאים ישראלים בערבה ושעליהן התבססה פרנסתם של מספר מושבים. סוגיית נהריים הייתה פחות מכריעה מבחינה כלכלית, אך השליטה במקום נחשבה כסמל עבור שתי המדינות.

– בהסכמי השלום בין ישראל וירדן הסכימו רבין וחוסיין כי השטחים השנויים במחלוקת יעברו לריבונות ירדנית, אולם יישארו בבעלות החקלאים הישראלים. הנוסחה המיוחדת הגדירה את אותם שטחים כבעלי "משטר מיוחד" ולא חוזה חכירה, זאת. לגבי נהריים כתוב בנספח השלום "שלישראל זכות קניינית על האדמה", כלומר, ישראלים הם בעלי הקרקע. * לפני תשעה חודשים הכריז עבדאללה, מלך ירדן, כי אין בכוונתו לחדש את החתימה על אותו נספח בהסכם השלום.

חיילים ישראלים יילחמו באפגניסטאן?: נתניהו וטראמפ סיכמו לשוחח בשבוע הבא על האפשרות לקדם ברית הגנה בין המדינות

נשיא ארה"ב טראמפ מסר שוחח עם ראש הממשלה נתניהו על האפשרות של קידום ברית הגנה משותפת בין שתי המדינות. השניים צפויים לדון בנושא בשולי עצרת האו"ם שתתקיים בשבוע הבא. * בהודעה שפרסם כתב טראמפ: "התקשרתי היום לראש הממשלה נתניהו כדי לדון על האפשרות לקדם ברית הגנה בין ארצות הברית לישראל, אשר תחזק את הברית בין שתי המדינות. אני מצפה להמשיך בשיחות אחרי הבחירות בישראל, כאשר ניפגש בעצרת האו"ם מאוחר יותר החודש".

– אחת המשמעויות של ברית הגנה היא ששתי המדינות יתחייבו לסייע זו לזו, אם אחת מהן נקלעת לעימות צבאי. בברית הגנה הצדדים מתחייבים לתאם את כל פעולותיהם המלחמתיות מראש, מה שיכול למנוע מישראל לצאת למבצעים צבאיים או למלחמות פתע בלי אישור מוושינגטון. בנוסף, יוכלו האמריקנים לדרוש להעביר לידיהם את הפיקוח על האתר בדימונה או להתנות כל פעילות נגד טרור בשטחי יהודה ושומרון באישור ארה"ב. מנגד, בהסכם הגנה ישנו גם יתרון הרתעתי כשכל אויב יחשוב פעמיים לפני שהוא מנסה לפגוע במדינה שהמעצמה הגדולה בעולם נותנת לה גב ביטחוני. * גם בארצות הברית לא ששים לחתום על ברית הגנה, מחשש שבתרחישי מלחמה יצטרכו לסכן את חייהם של חיילים אמריקנים למען ישראל או שהסכם כזה יפגע באינטרסים אמריקניים.

פוטין: מקווה שמי שייבחר בישראל ישמור על יחסי המדינות; אשמח לאגיע לביקור בישראל בעוד ארבעה חודשים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס ביום חמישי האחרון לבחירות המתקרבות בישראל ואמר בפתח הפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוצ'י כי הוא "זוכר שהבחירות יתקיימו בשבוע הקרוב ומקווה שמי שייכנס לכנסת ישמור על קו הידידות בין המדינות שלנו ויחזקו את היחסים שלנו בהמשך". * פוטין ציין גם כי ישמח לבקר בישראל לציון 75 לשחרור אושוויץ – אירוע שיצויין בעוד ארבעה חודשים.

מעצמות אירופיות על רעיון סיפוח בקעת הירדן: "הפרת החוק הבינלאומי"

צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה הצהירו אמש (חמישי) כי הן מתנגדות בתוקף להכרזת ראש הממשלה נתניהו כי בכוונתו לספח את בקעת הירדן אם ייבחר, לדבריהם "אם הדבר יתבצע, זאת תהיה הפרה רצינית של החוק הבינלאומי. חמש המדינות קוראות לכל הצדדים להימנע מצעדים שמנוגדים לחוק הבינלאומי ומסכנים את פתרון שתי המדינות על בסיס גבולות 1967. הצעדים הללו רק יקשו על המאמצים להשגת שלום צודק ובר קיימא".

– הודעת מדינות אלה מגיעה בהמשך לגינויים נוספים בקהילה הבינלאומית. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ציין מוקדם יותר כי הצעדים שעליהם הצהיר נתניהו יפרו את החוק הבינלאומי ו"יהיו הרסניים לסיכוי להחיות את המו"מ ולשלום באזור, ויחתרו עמוקות תחת האפשרות של פתרון שתי המדינות". גם משרד החוץ הרוסי כי יישומה של ההצהרה עלול להוביל ל"הסלמת המתיחות באזור וערעור התקווה לביסוס השלום המיוחל בין ישראל ושכנותיה הערביות", אולם לדברי נתניהו בפגישתו עם פוטין אתמול בסוצ'י הוא לא שמע כלל התנגדות על רעיון הריבונות.

חוץ

דיווח: ישראל שתלה מתקני ריגול במקומות אסטרטגיים בוושינגטון – בין היתר בסמוך לבית הלבן; טראמפ: מסרב להאמין; בישראל מכחישים

לפני כשנה אותר ליד הבית הלבן ובכמה מקומות אחרים אסטרטגיים נוספים בוושינגטון ציוד ליירוט תעבורה של טלפונים סלולריים, ובסוכנויות הביון האמריקניות בטוחים שסוכנים ישראלים הם אלו שהציבו את מכשירי המעקב. לדבריהם, המכשירים נועדו לרגל אחר הנשיא דונלד טראמפ ואחר עוזריו הבכירים ומקורביו. אך לא ברור אם ישראל אכן הצליחה להשיג מידע כלשהו. כך דווח באתר 'פוליטיקו' מפי שלשה בכירים לשעבר בממשל האמריקני. * יצויין כי בניגוד לפרשת פולארד, לא מדובר בריגול באמצעות סוכנים, אלא באמצעים טכנולוגים.

– מכשירי הריגול הזעירים שאותרו נקראים "סטינגריי" והם מדמים אנטנות סלולריות רגילות. המכשירים האלו היו במכוניות, ובמקומות מוסתרים סביב הבית הלבן * מערכת ההאזנה גורמת לטלפון הנעקב גם במרחק של מאות מטרים לשדר אליה נתונים על מיקומו, יעד השיחות ולעתים גם על תוכנן ומידע נוסף. * מדובר במכשירים שמשמשים בדרך כלל את כוחות המשטרה בארה"ב על מנת להאזין לגורמי פשיעה. מחירו של מכשיר אחד עולה על 150 אלף דולר. "העלויות הכרוכות בכך משמעותיות מאוד, זה לא משהו שנמצא בכל מקום", ציין גורם אמריקאי.

– טראמפ ידוע כמי שאינו נוהג לציית לנהלי האבטחה בבית הלבן. בשנה שעברה דווח שהוא משתמש בטלפון סלולרי לא מאובטח כדי לקיים שיחות עם אנשי סוד. ה"ניו יורק טיימס" אף דיווח שמרגלים סינים "מקשיבים לעתים קרובות" לשיחות שטראמפ מנהל בטלפון הנייד. הסינים נתפסו פעמים רבות עוסקים בפעולות מודיעין בארה"ב, אך מניתוח המכשירים עלה שלא סביר שהם אלו שהציבו את מכשירי הריגול וישראל הפכה לחשודה העיקרית.

– נשיא ארה"ב טראמפ התייחס בסוף השבוע האחרון (בלילה שבין חמישי לשישי) לפרסום לפיו ישראל שתלה אמצעי ריגול בקרבת הבית הלבן ומתקנים רגישים בוושינגטון, ואמר כי הוא "אינו מאמין שישראל מרגלת אחר ארצות הברית". דבריו של טראמפ באים לאחר הכחשה גורפת מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שטען כי מדובר ב"שקר מוחלט".

– שר החוץ האירני התייחס לדיווחים כי ישראל התקינה מכשירי ריגול ליד הבית הלבן ולעג: "עם חברים כאלה מי צריך אויבים".

– דניאל בנג'מין, המנהל לשעבר של המשרד ללוחמה בטרור במחלקת המדינה האמריקנית, סיפר בעבר על פגישה שלו עם ראש המוסד. הוא סיפר שראש המוסד אמר לו 'אנחנו לא מרגלים אחרי ארה"ב', ובנג'מין ענה על זה 'אם תמשיך לומר דברים מגוכחים כל כך אני אסיים את הפגישה הזו'

עשרה מל"טים של המיליציות החות'יות תקפו שני מתקני נפט גדולים בסעודיה; דובר החותים: התקיפה בוצעה בסיוע אנשינו בתוך הממלכה; סעודיה הפחיתה בחצי את תפוקת הנפט שלה; סעודיה: מעוניינים ויכולים להגיב

המורדים החותים בתימן, הנתמכים בידי איראן, תקפו אתמול באמצעות עשרה מל"טים מפעלי נפט בסעודיה. בעקבות התקיפות פרצו שריפות בשני מתקנים השייכים לחברת הנפט ארמאקו במחוז בקיק ובעיר ח'ריס שבמזרח סעודיה, אך בהמשך הושגה עליהן שליטה. * המיליציה החות'ית בתימן, הנמצאת במלחמה עם סעודיה ובעלות בריתה, נטלה אחריות לפעולות. דובר המורדים אמר כי "זו אחת הפעולות הגדולות שלנו בעומק השטח הסעודי, והיא בוצעה בסיוע אנשינו בתוך הממלכה". בנוסף לכך, הוא איים כי "הפעולות העתידיות שלנו יהיו יותר נרחבות ויותר חזקות". * מקור המעורה בפרטים ששוחח עם העיתון "וול סטריט ג'ורנל", אמר כי התקיפה הכריחה את סעודיה שמייצרת קרוב לעשירית מהנפט בעולם להפחית בחצי את תפוקת הנפט שלה

– בעקבות המתקפה שוחח נשיא ארה"ב טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן. בן סלמאן אמר לטראמפ שסעודיה "רוצה ויכולה" להגיב למתקפות. לפי יורש העצר מדובר ב"פעולת טרור".

– מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, שיבח את החותים על "התנגדותם". מדובר בתגובה נדירה מצדה של טהראן למתקפות על ערב הסעודית.

– איחוד האמירויות וכווית, שותפותיה של ערב הסעודית בארגון המדינות המייצאות נפט OPEC, הביעו תמיכה בכל צעד שיינקט על ידי ערב הסעודית כדי לשמור על ביטחונה.

– נציג האו"ם מרטין גריפית'ס הצהיר כי ההסלמה בפעילות הצבא החותי "מדאיגה ביותר" והפציר בכל הצדדים לשמור על איפוק.

– מזכיר המדינה האמריקני אמר כי "על רקע הקריאות לרגיעה איראן ערכה כעת מתקפה חסרת תקדים על אספקת האנרגיה העולמית". לדבריו, "טהרן עומדת מאחורי קרוב ל-100% מהמתקפות בסעודיה, בשעה שרוחאני וזריף מעמידים פנים שהם עוסקים בדיפלומטיה"

בנו של בן לאדן חוסל בגבול אפגניסטאן-פקיסטאן – במהלך מבצע של המודיעין האמריקני שפרטיו לא ידועים

הבית הלבן אישר כי חמזה בן לאדן, בנו של מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, קאעידה חוסל במבצע של הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית בגבול פקיסטן אפגניסטן. גורם שמעורה בפרטים אמר לרשת CBS כי בנו של הטרוריסט מספר 1 לשעבר לא היה יעד של אותו מבצע – והכוחות שהשתתפו בו לא היו מודעים להימצאותו של היעד המודיעיני במקום. * לפני חצי שנה פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית שהיא מציעה פרס של מיליון דולר למי שימסור מידע על מקום הימצאו של חמזה בן לאדן. * לפני כחודש וחצי דיווח ערוץ SNBC מפי שלושה בכירים בממשל האמריקני כי על פי מידע מודיעיני שהגיע לידי האמריקנים, חמזה בן לאדן – שנחשב למנהיג הבא של הארגון, מת. בדיווח לא היה ברור מתי, כיצד או היכן מת בן לאדן. בשיחה מול כתבים נשאל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לגבי הדיווח, וענה כי איננו מעוניין להשיב.

– בראש ארגון הטרור אל קאעידה עומד איימן אל זווהארי, אולם חמזה בן לאדן נחשב לכריזמטי ונראה בעיני רבים כמי שעשוי להנהיג את ארגון הטרור בעתיד. * בהודעת הבית הלבן נכתב כי מותו של בן לאדן הבן לא רק שמנע את מיומנויות ההנהגה של ארגון אל קאעידה ואת המשך ההקשר הסמלי לאביו, אלא גם החליש את יכולות הפעולה של הארגון. "חאמזה בן לאדן היה אחראי לתכנון וניהול כמה קבוצות טרור"

– בשנים האחרונות פרסם חמזה סרטונים שבהם קרא לנאמניו לתקוף את ארה"ב ואת בנות בריתה כנקמה על מות אביו – אדריכל פיגועי 11 בספטמבר שחוסל בפקיסטן ב-2011. הפעם האחרונה שבה פרסם הצהרה באמצעות זרוע התעמולה של אל-קאעידה הייתה בשנה שעברה. הוא איים על סעודיה וקרא לתושבים בחצי האי ערב למרוד בה.

רוסיה: נוכח ההתפתחויות בשנה האחרונה – יש סכנה למלחמה גרעינית

סגן שר החוץ הרוסי הזהיר ביום חמישי האחרון כי נוכח ההתפתחויות בשנה האחרונה יש סכנה למלחמה גרעינית. * מוסקבה הזהירה בעבר שארצות הברית מסכנת את הביטחון העולמי בשל נסיגתה מהסכמים אסטרטגיים או סירוב להאריך אותם, שכן העולם נותר ללא מסמך שמסדיר את תחום החימוש הגרעיני.

– לאחר האסון שהתרחש סמוך לעיר ארכנגלסק ברוסיה בחודש שעבר, חשפו בכירים בקהילת המודיעין האמריקנית כי החשד הוא שהאסון נגרם כתוצאה מניסוי כושל בנשק גרעיני. * בכירים במערכת הביטחון האמריקנית מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי התאונה שבמהלכה נהרגו שבעה בני אדם, בהם מדענים צבאיים בכירים, התרחשה במהלך ניסוי כושל בטיל שיוט בעל מנוע גרעיני. * שעות לאחר האסון, מקורות רוסיים דיווחו על עלייה חדה ברמות הקרינה הרדיו-אקטיבית שנרשמה סמוך לעיר סברובדבינסק, בסביבות העיר ארכנגלסק בצפון מדינה. * הטיל שעל פי הדיווח התפוצץ במהלך ניסוי מכונה על ידי נאט"ו SSC-X-9 Skyfall ומוכר ברוסיה בשם 9M730 Burevestnik, אמור להיות טיל שיוט בעל טווח בלתי מוגבל. (ישראל היום)

שר האוצר האמריקאי: "נכון לעכשיו, אין כרגע תוכנית לפגישת טראמפ רוחאני"

בצל דיווחים על הכנות של הבית הלבן לפגישה אפשרית בין טראמפ לרוחאני, בשולי העצרת באו"ם בניו יורק בעוד כשבועיים – בתיווכו של נשיא צרפת, אמר שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין ביום חמישי האחרון בריאיון לרשת CNBC כי לפי שעה אין תוכנית לפגישה בין טראמפ לבין נשיא איראן חסן רוחאני בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בהמשך החודש, אף על פי ש"טראמפ מוכן להיפגש עם רוחאני ללא כל תנאים מקדימים". * בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית דיווחה על שיחה נוספת שהתקיימה בין נשיא צרפת עמנואל מקרון לעמיתו האיראני, שבה אמר רוחאני כי משא ומתן עם ארצות הברית אפשרי רק אחרי הסרת הסנקציות.

– מוקדם יותר דווח ברשת "בלומברג" כי ביום שני האחרון נערכה שיחה בחדר הסגלגל, שעסקה באפשרות להקל בסנקציות על טהראן, לקראת פגישה של טראמפ עם הנשיא חסן רוחאני. לפי הדיווח, מנוצ'ין תמך במהלך, אך לעומתו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון התנגד – ופוטר יום לאחר מכן.

על רקע העיצומים האמריקניים: איראן חתמה על חוזה לפיתוח שדה גז בשווי 440 מיליון דולר

ממשלת איראן הודיעה  כי חתמה על חוזה עם חברת האנרגיה המקומית "פטרופארס" לפיתוח שדה הגז "בלאל" במפרץ הפרסי. שווי העסקה – 440 מיליון דולר. * שר הנפט של איראן, אמר כי חתימת החוזה, וחוזים נוספים בעתיד, מוכיחים שאיראן פועלת בתחום האנרגיה למרות העיצומים האמריקניים, וכי אלה אינם עוצרים אותה.

רוסיה: אחרי המפלה במוסקבה, הרשויות פשטו על בתי תומכי האופוזיציה

ארבעה ימים אחרי שמפלגת השלטון "רוסיה מאוחדת" התומכת בנשיא ולדימיר פוטין הפסידה שליש ממושביה במועצת העיר במוסקבה: יותר מאלף שוטרים ערכו ביום חמישי האחרון מעל ל-150 פשיטות על בתים ועל משרדים של תומכי מנהיג האופוזיציה אלכסי נבלני, כחלק מחקירת הלבנת הון שלפי מבקרי הקרמלין נובעת ממניעים פוליטיים. החיפושים נערכו ב-39 ערים ועיירות. פעילים נלקחו לתחקור וציוד חומרה הוחרם במהלך הפשיטות * הרשויות אמרו לפעילים שהפשיטות קשורות לחקירה המתנהלת נגד הקרן למאבק בשחיתות של נבלני, שחשפה שורת פרשות שחיתות מביכות שבהן היו מעורבים בכירים ברשויות. הקרן חשודה בהלבנת הון של 15 מיליון דולר, והרשויות הקפיאו כמה חשבונות בנק הקשורים לקרן.

בעקבות הברחת המרגל הרוסי: הגורמים שאישרו את יציאתו מהמדינה פוטרו

רוסיה פיטרה גורמים שאפשרו לעובד הקרמלין לשעבר, שלכאורה שימש מקור של ה-CIA, לעזוב את המדינה – כך דווח ביום שישי בסוכנות הידיעות "אינטרפקס". גורם המעורה בסיטאוציה, אמר שביציאתה לחופשה במונטנגרו הפרה משפחתו של סמולנקוב את הכללים שאסרו באותה התקופה על עובדי ציבור רוסיים לבקר במדינות הבלקן. איסור הנסיעה נקבע לאור המתיחות בין רוסיה למונטנגרו בשל ניסיון ההפיכה הכושל שלכאורה בוצע בגיבוי רוסיה בשנת 2016. בדיווח נטען כי "מעשי האחראיים סומנו כפזיזים. חלק מהם נענשו, כולל פיטורים". מאוחר יותר, נודע כי סמולנקוב ערק מהמדינה.

אחרי קריסת השיחות עם ארה"ב: נציגי טליבאן הגיעו לרוסיה לבחון אפשרות לכפות על ארה"ב לסגת את אפגניסטאן

אחרי קריסת שיחות השלום עם ארצות הברית, משלחת מטעם טליבאן יצאה לרוסיה כדי לדון בסיכויי נסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן. ביקורים נוספים מתוכננים גם בסין, איראן ומדינות מרכז אסיה. * בכיר בטליבאן, ששמר על אנונימיות, אמר שמטרת הביקורים איננה להחיות את המשא ומתן עם ארצות הברית, אלא להעריך מהי התמיכה האזורית בכפייה על ארצות הברית לעזוב את אפגניסטן. * רוסיה, שאירחה פגישות בין טליבאן לבין נציגי המערכת הפוליטית והחברה האזרחי של אפגניסטן, אמרה השבוע כי היא מקווה שניתן להחזיר את התהליך למסלולו והפצירה בשני הצדדים לחדש את השיחות. "אנחנו משוכנעים שסיומה המוחלט של הנוכחות הצבאית היא תנאי בלתי מסויג לשלום בר-קיימא באפגניסטן" * מנהיג בכיר בטליבאן בקטאר אמר כי "מטרת הביקורים היא ליידע את מנהיגי המדינות הללו על שיחות השלום והחלטתו של הנשיא טראמפ לבטל את תהליך השלום בעת ששני הצדדים פתרו את הסוגיות הבולטות ועמדו להגיע להסכם".

ארה"ב ועשר מדינות נוספות יפעילו ברית הגנה אזורית נגד ונצואלה

אחרי תרגיל צבאי שבו פתחה וונצואלה לאורך גבול קולומביה, ארצות הברית תפעיל ברית הגנה אזורית עם עשר מדינות ועם האופוזיציה בוונצואלה.  לדברי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, הבקשה להפעיל את האמנה הפנים-אמריקנית לסיוע הדדי (TIAR) הגיעה מהאופוזיציה בוונצואלה.  לדבריו, התרגיל הצבאי שבו פתח הנשיא הסוציאליסטי לאורך הגבול עם קולומביה, יחד עם "הנוכחות הלא חוקית של קבוצות חמושות וארגוני טרור על אדמת ונצואלה, מוכיחה כי ניקולס מדורו לא מאיים רק על אזרחי ונצואלה, אלא גם על השלום והביטחון של שכנותיה של ונצואלה".

– ביום שלישי הודיעו ראשי צבא ונצואלה על גיוס 150 אלף חיילים לתרגילים צבאיים בגבול עם קולומביה, אחרי שקראקס האשימה את בוגוטה בתכנית ליזום עימות צבאי. * בשבוע שעבר אמר מדורו כי קולומביה משתמשת בהודעה של מתנגדי הסכם השלום ממחתרת FARC כדי להצית סכסוך צבאי, ואמר כי הוא מעמיד את כוחותיו בכוננות גבוהה. בינתיים, נשיא קולומביה, האשים את מדורו באירוח לוחמי FARC.

– לפני חודשיים החליטה האסיפה הלאומית של ונצואלה – שאותה מנהיג גוואידו – להצטרף מחדש לאמנת ה-TIAR, המעניקה מסגרת חוקית להתערבות צבאית זרה. עם זאת, בית המשפט העליון, הנשלט על ידי מדורו, ביטל את המהלך.

    טורקיה: הטיהור נמשך: צווי מעצר הוצאו ל-223 אנשי צבא * הממשל הטורקי הוציא צווי מעצר ל-223 אנשי צבא ברחבי טורקיה וצפון קפריסין בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה הכושל בשנת 2016. החיפושים אחר החשודים – מהם 100 אנשי צבא, 41 אנשי חיל האוויר הטורקי ועוד 32 אנשי חיל הים – מתבצעים ב-49 מחוזות ברחבי המדינה. * בשלוש השנים שחלפו מאז ניסיון ההפיכה, שנכשל במהירות, יותר מ-77 אלף בני אדם נשלחו למאסר בחשד למעורבות באירוע. כ-150 אלף משרתי ציבור, אנשי צבא ואחרים הושעו או פוטרו מעבודותיהם מסיבות דומות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן