Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום הבוחר – ה-17 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה     הלילה: תקיפה אווירית נגד מליציה פרו אירנית בגבול סוריה-עיראק; בכלי תקשורת עירקי מייחסים את התקיפה לישראל (בטחוני)     ישראל עמדה לצאת למבצע צבאי בשבוע שעבר, לאחר הירי מעזה לאשדוד, יו"ר ועדת הבחירות עודכן על אפשרות לדחיית הבחירות, אך המבצע נדחה מאחר ונתניהו לא סומך על חברי הקבינט שלו (בטחוני)     במתקפה האירנית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הלילה: תקיפה אווירית נגד מליציה פרו אירנית בגבול סוריה-עיראק; בכלי תקשורת עירקי מייחסים את התקיפה לישראל (בטחוני)

    ישראל עמדה לצאת למבצע צבאי בשבוע שעבר, לאחר הירי מעזה לאשדוד, יו"ר ועדת הבחירות עודכן על אפשרות לדחיית הבחירות, אך המבצע נדחה מאחר ונתניהו לא סומך על חברי הקבינט שלו (בטחוני)

    במתקפה האירנית נגד מתקפי הנפט הסעודים שוגרו 12 טילי שיוט ויותר מ-20 מל"טים; טראמפ: "זאת הייתה מתקפה מאוד גדולה, וייתכן שנגיב במתקפה גדולה פי כמה"; בפנטגון ממליצים על תגובה מדודה (חוץ)

    אחרי שנפגש עם רוחאני: פוטין הציע לסעודיה לרכוש מערכות הגנה רוסיות למתקני הנפט שלה (חוץ)

    מנהיג דאעש בהקלטה שמע חדשה: "מעמדו של הארגון חזק ופעולות מטעמו מתרחשות מדי יום בשלל חזיתות" (חוץ)

    קים ג'ונג און הזמין את טראמפ לפגישה נוספת – בפיונגיאנג בירת קוריאה הצפונית (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: נאה בד"כ. תחול עלייה קלה בטמפרטורות. הטמפרטורות יחזרו להיות רגילות לעונה. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית.

    רביעי: נאה בד"כ. תחול עלייה נוספת בטמפרטורות וייעשה חם ויבש מהרגיל לעונה, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. משעות הצהריים ינשבו רוחות צפוניות ערות לאורך מישור החוף.

    חמישי: מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי של ממש בטמפרטורות. עדיין חם מהרגיל בהרים ובפנים הארץ.

    שישי: מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה בטמפרטורות בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

חדשות

שביתת הרעב נגד המיסוך הסלולרי מתרחב: עשרות אסירים ביטחוניים הצטרפו לשביתה

52 אסירים ביטחוניים הצטרפו אתמול בבוקר (שני) לשביתת הרעב של 36 אסירי חמאס מכלא רמון, בדרישה להסיר את החסמים הסלולריים שהותקנו באגפים כדי למנוע מהם להשתמש בטלפונים מוברחים. בכך, עלה מניין האסירים השובתים רעב ל-88. המצטרפים הם אסירי חמאס וג'יהאד איסלאמי מבתי הכלא רמון, נפחא, קציעות וגלבוע. השובתים שותים אך נמנעים מאכילה, ושירות בתי הסוהר (שב"ס) החליט להענישם על כך והעביר אותם לבידוד בהם מזרן ושמיכה בלבד.

הזוי – בני גנץ, מועמד כחול לבן הגיע לכותל ונתקל בחבורת בריונים חרדים שזעקו לעברו: רק ביבי והקיפו את גנץ בטבעת מאיימת.  אחד מבני החבורה, בריון בן 16.5 התלונן כי גנץ צבט אותו במהלך הדחיפות. הוא "מצא" מייד עורך דין וטען שהם ניגשים להגיש תלונה כנגד גנץ בתחנת המשטרה.

כביש 4 צומת באר גנים לצפון נחסם לתנועה לשעה קלה בעקבות תאונה.

פוליטי

היום: בחירות כלליות בישראל; תחבורה ציבורית (חלקית) בחינם לאורך כל היום

בפעם השנייה בתוך כחמישה חודשים: הבוקר (שלישי) ייפתחו 11,163 קלפיות ברחבי הארץ ו-6,394,030 אזרחים יוכלו לבחור את נציגם בפרלמנט הישראלי. על קולו של הבחור מתמודדות 29 רשימות, לעומת 40 בבחירות הקודמות. * נשיא ארצות הברית טראמפ התייחס אמש (שני) בבית הלבן לבחירות בישראל. "יהיו מחר בחירות גדולות. תהיה תוצאה מאוד מעניינת, זה הולך להיות צמוד".

– ברוב המקומות יהיו הקלפיות פתוחות עד ל-22:00. ביישובים הקטנים, שבהם מתגוררים פחות מ-350 תושבים, שעות ההצבעה יימשכו מ-8:00 ועד ל-20:00. כך גם בבתי החולים ובבתי הסוהר והמעצר. כל מי שיגיע לקלפי לפני שעת הסגירה יוכל להצביע, גם אם לא הספיק עדיין להיכנס אל מעבר לפרגוד.

הנשיא ריבלין קורא לציבור לצאת להצביע ומוסיף "אני, מצידי, אעשה כל שביכולתי, במסגרת החוק והסמכות שניתנה לי מתוקף תפקידי, ועל פי החוק, על מנת שתקום ממשלה נבחרת בישראל מהר ככל הניתן, ושנימנע חלילה ממערכת בחירות נוספת".

– עוד לפני היוודע היקף ההצבעה, הכינו במפלגות השונות את קמפיין הגעוואלד שלהם. לפי הדיווח ב'הארץ', בליכוד הקליטו הודעות שמתוזמנות להישלח היום בשעה 16:30 למאות אלפי אזרחים ובהן יזהירו כי אחוזי ההצבעה בחברה הערבית ו"במעוזי השמאל" גבוהים מאוד. * בליכוד פילחו מגזרים וערים לפי תומכי הליכוד, הכינו את מספרי הטלפון הנייד שלהם, ואמורים לשלוח מחר הודעות בהתאם לכל אוכלוסייה. בהקלטות נאמר כי "מבדיקות שאנו עורכים בזמן אמת, באזורכם אחוז הצבעה נמוך משמעותית. חייבים עכשיו לצאת מהבית. אסור להיות שאננים". * אחוזי הצבעה נמוכים מיטיבים עם המפלגות הקטנות, שנאבקות לעבור את אחוז החסימה. זאת משום שמספר המצביעים גוזר את אחוז החסימה, וכך מספר נמוך של מצביעים מוביל לאחוז חסימה נמוך יותר. אולם ברור כי אחוזי הצבעה גבוהים בהתנחלויות טובים לימין, ואחוזי הצבעה גבוהים בתל אביב, לכאורה, טובים לכחול לבן ולמחנה המרכז-שמאל.

– כלקח מהבחירות הקודמות, בהן לשתי המפלגות הגדולות היו 35 מנדטים ובסופו של דבר לא הוקמה ממשלה – ההחלטה הפעם היא שלא יהיו נאומי ניצחון לאחר פרסום נתוני המדגמים בגלל הקרב הצמוד בין הגושים. יו"ר כחול לבן גנץ לא מתכוון לחזור על הטעות בפעם שעברה, כשחגג מוקדם מידי. בליכוד של נתניהו מבינים שגם אם נראה שיש לו רוב – לא בטוח שתהיה ממשלה.

– תעמולה: אתמול בשעה 19:00 הופסקו שידורי התעמולה. ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית, הוציא אתמול צו הקובע כי צילום מועמדים לכנסת בקלפי יתאפשר רק בשלב הכנסת המעטפה לתיבה. עוד הדגיש כי חל איסור מוחלט על השמעת דברים בעת ההצבעה בפרט, ובמקום הקלפי בכלל, וכן חל איסור על הצגת פתק ההצבעה לצלמים.

– תוצאות: עד מחר בצהריים צפויות להתפרסם התוצאות המלאות בקלפיות הרגילות, שמהוות כ-95% מהקולות. עד ליום חמישי בערב אמורות להתפרסם התוצאות הסופיות, כולל הקלפיות שבהן הצביעו במעטפות כפולות – בין היתר הקלפיות הנגישות המיוחדות, בבתי החולים, בבתי הסוהר והמעצר ובנציגויות ישראל בחו"ל.

– פיקוח: בשל התלונות הרבות על זיופים בבחירות הקודמות והרגישות לנושא הוחלט בוועדת הבחירות המרכזית להגביר את צעדי הבקרה והפיקוח על הליך ספירת הקולות. במסגרת זו הוקמה "סיירת טוהר הבחירות", שהמפקחים מטעמה יזוהו על ידי וסטים מיוחדים, והם מצוידים במצלמה, שבאמצעותה יוכלו גם ביום הבחירות עצמו לצלם אירועים חריגים. כ-3,000 המפקחים עברו הדרכה וחתמו על התחייבות בפני עורך דין שבשלוש השנים האחרונות הם לא היו חברי מפלגה ולא עסקו בפעילות פוליטית. * בשעה 21:30, כחצי שעה לפני סגירת הקלפיות ותחילת הספירה, הפקחים יתפרסו בקלפיות שייקבעו מראש, יישארו שם עד תום הספירה – ויתעדו אותה. הקלפיות שיצולמו במהלך ספירת הקולות הן אלו שבמהלך שלוש מערכות הבחירות הקודמות נחשדו כ"בעייתיות", בהן קלפיות שבהן היה חשד לזיוף או ששיעור ההצבעה בהן היה גבוה בהרבה מהממוצע – סביב 95%. קלפיות נוספות נבחרו רנדומלית.

– הוועדה גם קבעה הוראת שעה מיוחדת המעבירה את הסמכות לשמור על הסדר במקום הקלפי מיו"ר ועדת הקלפי, שהוא נציג פוליטי של אחת הרשימות המתמודדות, לידי מזכיר הקלפי, שהוא גורם אובייקטיבי מטעם ועדת הבחירות המרכזית. * אמצעי בקרה נוספים שהוועדה תפעיל בבחירות הללו הם בין היתר הצבתו של מזכיר קלפי נוסף בכ-3,500 מהקלפיות. מדובר בקלפיות שעל פי ניסיון העבר הן היו עמוסות במיוחד, או כאלה שאירעו בהן אירועים חריגים.

– תחבורה: החל מאמש ב-20:00 ועד לתום השירות מוצאי הבחירות: חלק מנסיעות התחבורה הציבורית ברחבי הארץ תהיינה בחינם. * באוטובוסים עירוניים יהיה צורך לשלם כרגיל, אך לאוטובוסים בינעירוניים אפשר לעלות ולנסוע ללא כרטיס כלל, הנוסעים בקווים אלו יעלו לאוטובוס באופן חופשי, ללא תיקוף וללא צורך בהצגת מסמכים. הנוסעים בקווי אילת יתבקשו להציג תעודת זהות בליווי ספח או רישיון נהיגה * יודגש כי לא כל הקווים הבינעירוניים הם בחינם, ונוסעים המעוניינים לברר לגבי קו בינעירוני ספציפי יכולים לעשות זאת במוקד המידע הארצי לתחבורה ציבורית במספר 8787*. * ברכבת מדגישים כי נסיעה-חינם תתבצע רק אחרי הנפקת כרטיס נייר חד-פעמי, ולא באמצעות כרטיס הרב-קו שבידי הנוסעים. כדי לממש את הזכות לנסיעה חינם יהיה צורך לגשת למכונות הכרטיסים ולהנפיק כרטיס ייעודי.

– עבודה: לא ניתן לחייב עובד לעבוד ביום הבחירות ולאיים עליו בסנקציות, כל עוד מדובר במקום עבודה שאינו כלול ברשימה שנקבעה על ידי ועדת הבחירות. אך מעסיקים נוהגים לשלם לעובדים ביום הבחירות שכר בשיעור של 200%. * בין העסקים שוועדת הבחירות קבעה כי הם יכולים לפעול ביום הבחירות ניתן למנות מסעדות, מפעלי מים וחשמל, בתי חולים, וכוחות הצלה, פועלים כסדרם. חנויות לממכר מזון פועלים עד השעה 12:00 בצהריים.

דיווח: ריבלין צפוי למנוע גוש חוסם של גנץ עם הערבים?

נשיא המדינה ריבלין, צפוי להיות אחרי הבחירות אקטיבי יותר מהבחירות הקודמות. כך דווח ב'חדשות13'. לפי הדיווח, למרות שייתכן וגנץ יוכל להשיג רוב ממליצים להרכבת ממשלה, אילו ישיג את תמיכת ליברמן והערבים, אך ייתכן ויבקש מהמועמד שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה להוכיח שאכן הוא הגיע לשיחות מתקדמות עם המפלגות. כמו כן, בעניין הארכות, אם יינתנו – ייתכן ולא תנתן הארכה אוטומטית של 28 ימים, אלא של מספר ימים בודדים בלבד, זאת כאמור על מנת למנוע את גרירת הקמת הקואליציה ואפשרות של הליכה נוספת לבחירות.

– הלילה פרסם רבלין כי בכוונתו לעשות ככל שביכולתו "במסגרת החוק והסמכות שניתנה לי מתוקף תפקידי, על מנת שתקום ממשלה נבחרת בישראל מהר ככל הניתן, ושנימנע חלילה ממערכת בחירות נוספת". לדבריו,  במערכות הבחירות האחרונות הארכה לתקופה הניתנת להרכבת הממשלה, ניתנה די בקלות, לא תינתן באופן אוטומטי. אולם הפעם "אשקול אותה בהתאם לנסיבות שיצרו את הבקשה", רבלין הדגיש כי "בכל מקרה, כנשיא, הנני מוסמך על-פי החוק להאריך את התקופה ב-14 יום נוספים לכל היותר. אפשר גם פחות".

בטחוני

הלילה: תקיפה אווירית נגד מליציה פרו אירנית בגבול סוריה-עיראק; בכלי תקשורת עירקי מייחסים את התקיפה לישראל

כלי טיס תקפו הלילה (שלישי) מיליציות שיעיות המזוהות עם איראן באזור אלבוכמאל שבגבול סוריה-עיראק, כך דווח הלילה בכלי תקשורת בסוריה ובעיראק. על פי הדיווח, קצין עיראקי שמע רחפן באוויר ומיד לאחר מכן התרחשה התקיפה. על פי אותם דיווחים, מדובר הפעם במיליציית "אל-חשד אל-שעבי". ערוץ אל-אפאק העיראקי טען כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה.

– באחרונה יוחסה לישראל סדרת תקיפות בעיראק, חלקן במערב המדינה, סמוך לגבול הסורי ולמעבר אלבוכמאל. התקיפות כוונו נגד מיליציות שיעיות המזוהות עם איראן ושיירות שלהן שעסקו בהברחת מערכות נשק לשטח.

– מדובר באזור ש"סומן" לאחרונה כבסיס לוגיסטי על הציר הקרקעי בין איראן לסוריה וממנה לחיזבאללה בלבנון; בסיס שבו נהג לבקר מעת לעת גם הגנרל קאסם סולימאני – מפקד "כוח קודס" ויד ימינו, מהדי אל-מוהנדס – סגן מפקד "כוחות הגיוס העממי". לאחרונה עלה החשד כי איראן מנסה להבריח במעבר כטב"מים חמושים.

ישראל עמדה לצאת למבצע צבאי בשבוע שעבר, לאחר הירי מעזה לאשדוד, יו"ר ועדת הבחירות עודכן על אפשרות לדחיית הבחירות, אך המבצע נדחה מאחר ונתניהו לא סומך על חברי הקבינט שלו

פרטים חדשים על סערת המבצע הצבאי שכמעט יצא לדרך בשבוע שעבר בעזה בהוראת ראש הממשלה – ועלול היה להוביל לדחיית הבחירות שייערכו היום: בשבוע שעבר, במהלך נאומו באשדוד, בוצע ירי טילים לעבר ישראל – וראש הממשלה אולץ על ידי שב"כ להפסיק את דבריו ולרדת מהבמה. בעקבות כך ספג ביקורת קשה מימין ומשמאל. לאחר שובו מהדרום, כינס נתניהו התייעצות דחופה בקריה עם בכירי מערכת הביטחון.

– בפגישה, בה נכחו הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד וראש המל"ל, דחף נתניהו לתגובה תקיפה בעזה. מהדיווח עולה כי כמה מהנוכחים הסתייגו מעוצמת התקיפה, וביקשו הסכמה מהקבינט המדיני-ביטחוני מאחר ותגובה כזאת עלולה להוביל למבצע צבאי רחב. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טען כי אכן קיים צורך לכנס את הקבינט, וזאת בעקבות תיקון לחוק יסוד הממשלה, שהתקבל בעקבות מסקנות מבצע "צוק איתן", המחייב אישור קבינט לפעולה בקנה מידה נרחב.

– הדיונים היו כה רציניים ומשמעותיים, עד שבמהלכם ביקש ראש המל"ל מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית להגיע לפגישה. בפגישה אמר בן שבת כי ישראל מתכוונת לצאת למבצע צבאי שעלול להביא לדחיית הבחירות, וביקש ממלצר להיערך לכך. לפי מקורות המעורים בנושא, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הוא שביקש מראש המל"ל לעדכן את מלצר באפשרות של פעולה עקב המצב הביטחוני. * על פי חוק, מי שיכול לדחות בחירות בנסיבות כמו מלחמה היא הכנסת ברוב של 80 חברי כנסת. מהלך כזה נעשה בבחירות לכנסת השמינית, שנדחו בחודשיים בשל מלחמת יום הכיפורים.

– בתום ההתייעצות המשיכו התייעצויות טלפוניות, אך נתניהו בחר שלא לכנס את הקבינט. וההערכה במערכת הביטחון היא שנתניהו לא עשה זאת בשל שיקולי ביטחון מידע. בסופו של דבר, תגובת חיל האוויר הייתה מצומצמת יחסית למה שהוצע, וכללה תקיפה שגרתית של יעדי חמאס ברצועת עזה.

חוץ

במתקפה האירנית נגד מתקפי הנפט הסעודים שוגרו 12 טילי שיוט ויותר מ-20 מל"טים; טראמפ: "זאת הייתה מתקפה מאוד גדולה, וייתכן שנגיב במתקפה גדולה פי כמה"; בפנטגון ממליצים על תגובה מדודה

אחרי שטראמפ האשים את איראן בתקיפה על מתקני הנפט הסעודיים לפני שלשה ימים, אך הבהיר כי הוא ממתין לקביעה חד משמעית בנושא לפני שיורה על תקיפה נגדית. הצהירה אתמול (שני) הקואליציה הצבאית של סעודיה כי לאחר חקירה עולה כי ההתקפה על מתקני הנפט הסעודיים לפני כיומיים בוצעה על ידי אמצעי לחימה איראניים, ולא תימניים כפי שחשבו תחילה. דובר הקואליציה הסעודית אמר כי חקירת התקיפות עדיין נמשכת והרשויות מנסות לברר את מקום השיגור. לדבריו, תוצאות החקירה הראשוניות מעידות על כך שתקיפת מתקני הנפט אתמול לא בוצעה משטח תימן כפי שטענו המורדים החות'ים. * בסעודיה הודיעו כי בכוונתם להיעזר בשירותיהם של מומחים, שישתתפו בחקירה בנושא המתקפה על מתקני הנפט. * בתוך כך, רשת NBC דיווחה מפי שלושה גורמים במודיעין האמריקני כי ארה"ב גילתה שמקור התקיפה הוא באיראן – וכי ההערכה בוושינגטון היא שהמהלך יגרום להסלמת המתח עם איראן.

– לפי בכירים אמריקניים, המתקפה שגרמה לפגיעה קשה באספקת הנפט העולמית הייתה תקיפה משולבת של מל"טים וטילי שיוט, אך לא כולם פגעו ביעדים. על פי גורם בכיר בממשל האמריקני שצוטט ברשת ABC, בתקיפה שוגרו 12 טילי שיוט ויותר מ-20 מל"טים.

– אתמול (שני) הצהיר טראמפ כי "ככל הנראה, איראן אחראית לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה". לדבריו, "ארה"ב לא רוצה מלחמה – אבל מוכנה לכך יותר מכל אומה אחרת בהיסטוריה. יש לנו את הצבא החזק ביותר והטילים ביותר. בנינו את הצבא מחדש בהרבה דרכים שונים. לאף אחד אין את הכלים שיש לנו. עם כל זה, אנחנו רוצים להימנע ממלחמה. יש לנו הרבה אופציות אבל אני לא מתעסק בהן עכשיו, אנחנו רוצים להבין מי עשה את זה. זאת הייתה מתקפה מאוד גדולה, ויכול להיות שנענה במתקפה גדולה פי כמה".

– היום (שלישי) מפרסם הוושינגטון פוסט כי בכירים בפנטגון המליצו על תגובה מאופקת להתקפות האחרונות על מתקני הנפט הסעודיים, זאת כדי שמהמתיחות עם אירן לא תהפוך למלחמה.

– מזכ"ל נאט"ו, אמר כי הברית הצבאית הצפון-אטלנטית מודאגת מאוד מהאפשרות שהמתקפה נגד מתקני נפט בסעודיה תגרום להסלמה במתיחות בין ארה"ב, שחברה בברית, לבין איראן. לדבריו, פעולותיה של איראן מערערות את היציבות באזור. בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית הוא קרא "לכל הצדדים להימנע ממתקפות כאלו, בגלל שההשלכות שלהן עלולות לפגוע באזור כולו".

– מוקדם יותר שוחח שר ההגנה האמריקני בטלפון עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ואמר לו שוושינגטון בוחנת את כל האופציות להתמודדות עם ההתקפות נגד סעודיה. שר האנרגיה האמריקני ריק פרי אמר על תקיפת מפעלי הנפט כי "מתקפה על סעודיה – היא מתקפה על עולם האנרגיה".

– במקביל, שליח האו"ם בתימן אמר למועצת הביטחון כי "לא ברור לחלוטין מי עומד מאחורי המתקפה על מתקני הנפט הסעודיים". כמו כן, קטאר, אשר בדרך כלל נוקטת עמדה איראנית, גינתה אף היא את המתקפה: "האזור צריך להתאחד ולשתף פעולה להשגת ביטחון".

– אתמול פרסם הממשל האמריקני תמונות לוויין המציגות את הנזק שנגרם למתקני הנפט בסעודיה בעקבות התקיפה בסוף השבוע, ואשר מוכיחות שאיראן היא זו שעומדת מאחורי התקיפה. * אחת מתמונות התקריב מהלוויין מציגה מכלים שניזוקו במפעל באבקאיק, וכי הם נפגעו בצדם המערבי. תמונות אחרות מציגות את הנזק שנגרם בשדה הנפט חוראיס, שנמצא ממערב למפעל. * אחד הגורמים אמר שהאזורים שנפגעו מעידים על כך שהתקיפה לא יכלה להגיע מהשטח שבשליטת המורדים החות'ים בתימן, השוכנת מדרום-מערב למתקני הנפט הסעודיים. לדברי גורמים בוושינגטון, כיוון התקיפה יכול להעיד על כך שהיא הגיעה מאזור בצפון המפרץ הפרסי, מעיראק או מאיראן.

אחרי שנפגש עם רוחאני: פוטין הציע לסעודיה לרכוש מערכות הגנה רוסיות למתקני הנפט שלה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אמש (יום ב') שמוסקבה מוכנה לעזור לסעודיה בעקבות המתקפה על מתקני הנפט שלה, והציע למכור לה מערכת הגנה אווירית רוסית. פוטין המליץ לשלטון בריאד "לקבל החלטה נבונה כפי שעשו מנהיגי איראן כשרכשו את מערכת ה-S-300 וכי שעשה ארדואן כשרכש את מערכת ההגנה האווירית האחרונה S-400 מרוסיה". הוא הוסיף שמערכות ההגנה האלה יגנו על כל התשתיות והמתקנים של סעודיה. * פוטין אמר את הדברים אחרי פגישה שקיים עם נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה. דובר הקרמלין מסר שהשלושה לא דנו בתקיפת מתקני הנפט של סעודיה.

פוטין, רוחאני וארדואן נפגשו באנקרה כדי לדון בלחימה באידליב

מנהיגי רוסיה, איראן וטורקיה נפגשו אתמול (שני) באנקרה בירת טורקיה כדי לדון במשבר בסוריה, ובעיקר במלחמה באידליב שבצפון-מערב המדינה, בעקבות חששה של טורקיה מגל פליטים נוסף שיציף אותה. המנהיגים הסכימו גם לפעול להפחית את האלימות באידליב, מעוז המורדים האחרון שנותר בסוריה, תוך כדי מאבק בארגוני הטרור והגנה על אזרחים. * שלושת הנשיאים סיכמו בשיחות על הקמת ועדה שתפקידה יהיה לשכתב את החוקה של סוריה, כחלק מפתרון מדיני למלחמת האזרחים במדינה שנמשכת זה תשע שנים. הוועדה תורכב מתומכי המשטר, מארגוני אופוזיציה ומחברים עצמאיים.

– בחודשים האחרונים מנהלים כוחות המשטר, בגיבוי רוסיה, מתקפה באידליב, וטורקיה חוששת מגל פליטים נוספים אל שטחה. בשנה שעברה נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין גיבשו הסכם שנועד למנוע מתקפה במחוז שבצפון-מערב סוריה, וטורקיה הקימה 12 עמדות תצפית שנועדו להפחית את היקף הלחימה בין צבא אסד לבין המורדים. חלקם נקלעו לאחרונה לקו האש עם התקדמות כוחות המשטר.

– ביום שישי הזהיר ארדואן בריאיון עם רויטרס כי כל מתקפה סורית על העמדות הללו תיענה בתגובה של צבא טורקיה, שעשויה להסתיים בעימות ישיר בין אנקרה לבין דמשק. בחודש שעבר הסכימו פוטין וארדואן על "נרמול" המצב באזור, אחרי שכוחות סוריים כיתרו עמדה טורקית באידליב.

– רוסיה ואיראן הן בעלות ברית מרכזיות של נשיא סוריה בשאר אסד, ואילו טורקיה תומכת במורדים הסורים המבקשים להדיחו. למרות האינטרסים המנוגדים בסוריה, ארדואן ופוטין התקרבו וחיזקו את יחסיהם, ואף נפגשו כבר שבע פעמים מתחילת השנה. רוסיה מסרה לטורקיה שתי סוללות של מערכת ההגנה S-400 ושתי המדינות משתפות פעולה גם בעסקאות אנרגיה.

דיווח: איראן השתלטה על מכלית של איחוד האמירויות במצר הורמוז

שעות לאחר שארצות הברית האשימה את טהרן במתקפה נגד מתקני נפט בסעודיה: איראן השתלטה על מכלית נפט של איחוד האמירויות במצר הורמוז, "כלי השיט נעצר סמוך לאי טונב במפרץ הפרסי, הצוות הועבר לידי רשויות החוק במחוז הורמוזגן שבדרום איראן" כך דווח אתמול (שני) בסוכנות הידיעות ISNA. לפי הדיווח, משמרות המהפכה עצרו את הספינה בחשד לניסיון הברחת סולר, זאת לאחר שאותרו עליה כ-250 ליטר דלק.

מנהיג דאעש בהקלטה שמע חדשה: "מעמדו של הארגון חזק ופעולות מטעמו מתרחשות מדי יום בשלל חזיתות"

חמישה חודשים אחרי פרסום הקלטתו האחרונה, בה הוא קורא לפעולות ג'יהאד קשות, מנהיג דאעש אבו באכר אל בגדאדי פרסם קלטת שמע חדשה בת 30 דקות, בו קרא ללוחמיו להמשיך במאבק ו"להגביר את מאמציהם", הן במישור התקשורתי והן במישורים הביטחוני והצבאי וכן קורא לפעילים חדשים "להצטרף לשורות הארגון". כשלדבריו, מעמדו של הארגון ממשיך להיות "חזק ויציב" וכי "פעולות יומיומיות מטעמו מתרחשות בשלל חזיתות". * ההקלטה החדשה מכילה מסרים אודות מה שהוא עצמו מכנה "מלחמת ההתשה השנייה", בעודו מתכוון ל-152 המתקפות שבוצעו על ידי הארגון בחודש שעבר ב-10 מחוזות שונים – דבר שמוכיח כי אכן מדובר בהקלטה מהתקופה האחרונה.

– לפני חמשה חודשי שיגר מנהיג דעאש הקלטה שנמשכה כ-18 דקות, ובה נראה אל-בגדאדי בזקן צבוע, יושב עם פעילים רעולי פנים, ומעדכן אותם בנוגע למצב הארגון בזירות הלחימה בסוריה. בהקלטה אז, הוא אף הודה בתבוסת המדינה האיסלאמית וקשר זאת לפיגועים בסרי לנקה. אז היתה זו הפעם השנייה בלבד שבה נראה אל-בגדאדי מאז הנאום שבו הכריז על הקמת החליפות לפני כחמש שנים.

קים ג'ונג און הזמין את טראמפ לפגישה נוספת – בפיונגיאנג בירת קוריאה הצפונית

שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הזמין בחודש שעבר את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לביקור בפיונגיאנג, כך דווח אתמול (שני) העיתון "ג'ונגנג אילבו" הדרום קוריאני. לפי הדיווח, הבקשה הועברה במכתב שהתקבל מקים לפני הניסוי האחרון בטילים לטווח קצר שביצעה קוריאה הצפונית בשבוע שעבר. * ב-9 באוגוסט תיאר הנשיא האמריקני כי קיבל "מכתב יפה מאוד" בן שלושה עמודים מקים, וציין כי הוא יוכל לקיים עמו פגישה נוספת.

– ניסוי משגר הטילים לטווח-קצר בשבוע שעבר נערך שעות לאחר שסגן שר החוץ צ'וי סון-הוי אמר שקוריאה הצפונית מוכנה לנהל "דיונים מעמיקים". לאחר מכן אמר טראמפ כי הוא מוכן להיפגש עם קים בהמשך השנה.

– בשבוע שעבר עזב את תפקידו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שהוביל קו נצי נגד המשטר הצפון קוריאני והתנגד לכל הקלה בסנקציות. עזיבתו עשויה לבשר על שינוי במדיניות של וושינגטון ביחס לפיונגיאנג ולשיחות הגרעין.

– שני המנהיגים נפגשו שלוש פעמים מאז חודש יוני אשתקד לדיונים בנושא פתרון תכניות הנשק הגרעיני והטילים של פיונגיאנג. עם זאת, מאז נרשמה התקדמות מזערית. פגישתם האחרונה של קים וטראמפ התקיימה בחודש יוני האחרון בגבול המפורז בין הקוריאות, טראמפ חצה את הגבול לצדו הצפוני לעברו של קים, שהגיע לקראתו ולחץ את ידו. לאחר מכן חצו השניים את הגבול בחזרה לאזור המפורז, שם קיימו פגישה סגורה. במהלך הפסגה הסכימו השניים לחדש את המשא ומתן שנעצר עם כישלון הפסגה הקודמת שנערכה בווייטנאם בחודש פברואר.

באיראן מבהירים: לא תתקיים פגישת טראמפ-רוחאני בעצרת האו"ם

לאחר תקופה בה עלו שוב ושוב דיווחים על פגישה אפשרית בין מנהיגי המדינות העוינות הגיעה המתקפה על שדה הנפט בסעודיה שנעשתה על ידי גורמים איראניים והובילה לעלייה מחודשת במתח בין המדינות. אתמול (שני) הבהירה איראן כי הנשיא רוחאני לא ייפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בהמשך החודש. – "אין כל תוכנית שכזו בסדר היום וזה פשוט לא יקרה. פגישה כזו לא תתקיים. הכרזנו בעבר כי רק אם ארצות הברית תפסיק את הטרור הכלכלי נגדנו נשקול פגישה כלשהי".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן