Skip to content

תוכנית מבטיחה בעונה החדשה של אנסמבל המאה ה-21.

יצירות של הילדה פרדס, ג'ורג' קורטאג וראובן סרוסי בניצוחו של ז'ולט נאג' בקונצרט פתיחת העונה של האנסמבל. את הקונצרט תחתום בבכורה ישראלית יצירתו של ג'ונתן הארווי. 21 בספטמבר במוזיאון תל אביב, 22 בספטמבר במרכז למוסיקה משכנות שאננים בירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנסמבל המאה ה-21 יקיים את קונצרט פתיחת העונה ה-29 שלו, ב-21 בספטמבר במוזיאון תל אביב, וב- 22 בספטמבר במרכז למוסיקה ירושלים.

אנסמבל המאה ה-21 . צילום: יעל יוהס

הכנר אירווין ארדיטי, מטובי הכנרים בעולם יבצע את יצירתה של המלחינה המקסיקנית-בריטית הילדה פרדס, שנכתבה כמחווה למלחין ג'ונתן הארווי- מחשובי המלחינים האנגלים של המאה ה-20. אמנית הצימבלום ביאטה מורי יחד עם נגן הקלרינט  דני ארדמן  יהיו הסולנים ביצירתו של אחד מגדולי המלחינים החיים כיום, ג'ורג'  קורטאג, בקטעים לצימבלום וקלרינט. 

ביאטרה מורי נגנת הצימבלום צילום Tamas dobos

היצירות שיבוצעו בקונצרט הן יצירתו של ראובן סרוסי "רה-סוננסים"  לאנסמבל, של הילדה פרדס Señales, "Homenaje a Jonathan Harvey" for violin & ensemble , של   ג'ורג'  קורטאג   3 קטעים לקלרינט וצימבלום. היצירה של ג'ונתן הארוי  "טנדריל" המצטיינת בעושר צלילי רב, תחתום את הקונצרט. היצירה מבוצעת בבכורה ישראלית.

ז'ולט נאג'  מנצח, אירווין ארדיטי  כינור, דני ארדמן  קלרינט,  ביאטה מורי  צימבלום.

 

נגן הקלרינט דני ארדמן . צילום: דפנה גזית.

העונה החדשה של אנסמבל המאה ה-21

העונה החדשה מציעה  6 קונצרטים של מיטב מוסיקת המאה ה-20 וה-21 בביצוע הוירטואוזי של חברי האנסמבל וטובי האמנים מהארץ ומהעולם. 

בהמשך העונה יופיע האנסמבל בקונצרטים ממיטב המוסיקה העכשווית: בנובמבר תנוגן היצירה של ג'ורג' בנג'מין הבריטי: "באור ראשון", כמו גם  יצירתה של המלחינה הפינית הידועה, קאיה סאריהו הנחשבת לטובה שבמלחיני סקנדינביה  "רישומים על אור" בביצוע הצ'לן הלל צרי.  גם יצירתו החדשה של המלחין הצעיר עידו רומנו  על אור תבוצע בקונצרט זה.

כבעונות קודמות, גם העונה ימשיך האנסמבל ב"תמונת מצב"  בניצוח אילן וולקוב, המציעה פנורמה של יצירות מוזמנות ע"י האנסמבל, ממלחינים בעלי סגנונות שונים ונוכל להתרשם מהעושר הגדול במוסיקה העכשווית הישראלית.

הקהל יוכל להתוודע העונה לסקסופון, אחד הכלים שמזוהים עם המאה ה-20, בעזרת אחד מנגני הסקסופון הטובים בעולם, מרקוס וייס ביצירות עכשוויות עם סקסופון, פרי עטם של טובי המלחינים כיום.

העונה מציעה גם מיצירה בימתית של המלחין הארגנטיני-ספרדי, פביאן פאניסלו, " שלושת המלכים", יצירה לזמרת-קריינית, אנסמבל, אלקטרוניקה ווידאו בבימוי מלא שנעשתה בשיתוף עם הפלנטריום של מינכן.

בקונצרט החותם את העונה יוכל הקהל להכיר שני מלחינים צעירים יחסית, הנחשבים להבטחה של המאה ה-21 : ויטו ז'וריי ואונג'יי אדמק. ז'וריי מבוצע היום על הבמות הנחשבות ביותר באירופה  ויצירתו של אדמק , השואבת את השראתה מתיאטרון הבובות היפני (קרקורי) מבוצעת ע"י הזמרת היפנית שיגקו האטה באנסמבלים רבים ברחבי העולם.

תחתום את הקונצרט  יצירתו של המלחין הצרפתי הוותיק טריסטאן מיראיי, לוידאו ואנסמבל.

על אנסמבל המאה ה 21

נוסד בשנת 1991 על ידי המלחין דן יוהס וזמירה לוצקי. באנסמבל חברים 14 נגנים מהטובים בארץ, ומאז הקמתו, נחשב האנסמבל לגוף המוביל בארץ בכל הנוגע לביצוע מוסיקה עכשווית. מיטב המנצחים והסולנים בארץ ובעולם מופיעים עם האנסמבל, והוא זוכה להערכה בינלאומית רבה. הדבר בא לביטוי בשיתוף פעולה יוצא הדופן של המנצחים והסולנים מחו"ל עם האנסמבל,  ובהזמנות הרבות להופיע במרכזים ובפסטיבלים בינלאומיים. האנסמבל המאה ה-21 קיבל באופן קבוע ציון "מצויין" בדירוג מנהל התרבות וזכה בפרס לנדאו של מפעל הפיס על מצוינות בביצוע מוסיקה.


בשנת 2005 הקים "אנסמבל  המאה ה- 21" מרכז למוסיקה ואמנות עכשווית ביפו "התיבה", המשמש כמפגש להפקה וביצוע של מוסיקה אמנותית בסגנונות מגוונים ומופעים רב תחומיים (מחול, סרטים, וידאו, טכנולוגית מחשבים ועוד). התיבה משתפת פעולה עם מרכזים חשובים באירופה כמו מרכז פומפידו בפריז, המרכז האלקטרוני-ניסיוני בפרייבורג ואחרים נוספים. הקונצרטים של האנסמבל המאה ה-21 מוקלטים ומשודרים בשידור חי בקול המוסיקה.

 על המנצח ז׳ולט נאג׳

הוא החל את לימודי הניצוח שלו במולדתו הונגריה, באקדמיה ״פרנץ ליסט״ בבודפשט, ולאחר-מכן השתלם בהדרכת פטר אטווש ונתמנה על-ידיו למנצח-עוזר שלו ב״מכון למוסיקה חדשה״ בקרלסרוה. מאז אמצע שנות ה-80 פעיל נאג׳ כמנצח על רפרטואר מגוון בבתי אופרה ובאולמות קונצרטים ברוב ארצות אירופה. הוא ניצח על תזמורות ואנסמבלים מובילים והופיע בפסטיבלים רבים. מאז 1992 הוא עומד בראש פרוייקטים תזמורתיים ומעביר כיתות אמן במקומות שונים בעולם. הוא נחשב לבר-סמכא מן המדרגה הראשונה בפרשנות וביצוע של מוסיקה בת-זמננו. ב-1999 נתמנה למנצח ראשי ויועץ מוסיקלי של אנסמבל המאה ה-21. כמו-כן הוא מכהן כפרופסור לניצוח בקונסרבטוריון הלאומי בפריס.

דני ארדמן – קלרינט

דני הופיע ברחבי אירופה, ישראל, דרום אמריקה וארצות הברית. בהיותו בן 13 היה לאמן הצעיר ביותר שהוזמן לנגן בכנס הקלרנית האירופי היוקרתי בבודפשט, הונגריה. הוא סיים בהצטיינות יתרה את לימודי התואר הראשון בבית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה שבאוניברסיטת תל אביב, בכיתתו של מר רון זילקה, וזכה למלגת לימודים מלאה ללימודי התואר השני באוניברסיטת ייל שבארצות הברית, בכיתתו של פרופ' דיוויד שיפרין. בשנת 2017 סיים בהצטיינות תואר שני נוסף בדגש על נגינה תזמורתית בבית הספר הגבוה למוסיקה בציריך.

דני נולד בתל אביב והחל את לימודי הקלרנית אצל הגב' אווה וסרמן. הוא השתתף בפסטיבלים בינלאומיים רבים באירופה ובארצות הברית, כגון אוסטנד, נורפולק, סרסוטה, אספן ופריז. מיד בתום לימודיו זכה במשרת הקלרניתן הראשון של התזמורת הקאמרית הישראלית ובמשרת מורה מן המניין בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה. כיום הוא מכהן כקלרניתן הראשון של התזמורת הסימפונית ירושלים.

דני מרבה להקליט לרדיו ולטלוויזיה הישראלית עם הרכבים שונים, וכחבר באנסמבל "המאה העשרים ואחת" וחבר מייסד בחמישיית כלי הנשיפה תל אביב הוא שם דגש מיוחד על נגינת מוסיקה חדשה מישראל ומהעולם. הוא עשה את שירותו הצבאי כמוסיקאי מצטיין בחיל החינוך והנוער וזכה למלגות לימודים מטעם קרן התרבות אמריקה -ישראל מגיל צעיר.

 הכנר אירווין ארדיטי

המזוהה ביותר עם מוסיקה עכשווית, התמנה בגיל 25 לקונצרטמייסטר של התזמורת הסימפונית של לונדון (1976). ב-1980 עזב את התזמורת, כדי להתמסר לרביעייה שיסד בעודו סטודנט,  רביעיית ארדיטי, שהתמחתה בביצוע מוסיקה עכשווית וידועה בכל העולם בזכות רמתה הגבוהה והוירטואוזיות של כל חבריה. כל המלחינים הידועים והידועים פחות כתבו יצירות לרביעייה שהעשירה מאד את הרפרטואר של רביעיות המיתרים של המאה ה-20 וה-21.

ארדיטי ידוע לא פחות כסולן ובכירי המלחינים בעולם כתבו עבורו יצירות. ביצע בבכורה יצירות של קסנאקיס, הוסוקאווה,  לוקה פרנצ'סקוני, ג'ונתן הארווי  ועוד מלחינים רבים.

הופיע כסולן עם התזמורות הטובות ביותר, כמו הסימפונית של לונדון, לונדון פילהרמוניה, הקונצרטחבאו של אמסטרדם, הפילהרמונית של מינכן, ועוד. הקליט כ-30 דיסקים עם כל הרפרטואר העכשווי לכינור וקיבל פרסים רבים . הקלטת הסקוונצה של בריו זיכתה אותו בפרס תקליט המוסיקה העכשווית הטוב ביותר לשנת 2008.

ביאטה מורי נגנת הצימבלום

ביאטה מורי שייכת לקבוצת העילית של נגני הצימבלום בהונגריה, המקור לתרבות הצימבלום האמנותי. מתמקדת בביצוע מוסיקה עכשווית לצימבלום (כלי שהפך מאד פופולרי בקרב מלחיני המאה ה-20 וה-21, גם אצל מלחינים שאינם יוצאי הונגריה) ומשתתפת בקביעות בפסטיבלים באירופה, הן כסולנית וגם בנגינה עם אנסמבלים בגרמניה, שוויץ צרפת. בעבר הופיעה גם עם אנסמבל המאה ה-21.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן