Skip to content

ה"דרבי" הפלסטיני לא יתקיים. ישראל מנעה כניסת שחקני כדורגל מעזה

קבוצת הכדורגל קבוצת חדמאת רפיח, שזכתה בגמר ליגת העל ברצועה וארגון גישה עתרו לבית המשפט כנגד המדינה ותבעו כניסת השחקנים למשחק גומלין באצטדיון שכם מול קבוצת מחנה בלטה. המנצחת בין השתיים אמורה להעפיל למשחקי האלופות האסייתיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נבחרת פלסטין לא תוכל לשחק במשחקי אסיה לאלופות ולראות את משחקי גביע האלופות האסייתית בטלוויזיה. כך עולה מפסיקת שופט בית המשפט המחוזי בירושלים משה סובל שדחה הבוקר (שני) את עתירת הנבחרת וארגון גישה לזכויות אדם שבקשו לאשרר כניסת קבוצת “ח’דמאת רפיח”, מחזיקת גביע רצועת עזה בכדורגל, למשחק גומלין מול קבוצת מחנה הפליטים בלאטה, שליד שכם. המשחק היה אמור להתקיים בעוד יומיים ב-25 לספטמבר.
המשחק הראשון בין הקבוצות התקיים ב-30 ביוני, בתוך רצועת עזה, והסתיים בתיקו 1:1 בין הקבוצות. אז  ישראל התירה לקבוצה מהגדה המערבית להיכנס לרצועה עזה דרך מעבר ארז. המשחק השני והמכריע שנועד להתקיים מוחרתיים באצטדיון שכם בגדה המערבית כבר לא יתקיים.
בית המשפט שבחן את הראיות החסויות שהוצגו לפניו  על ידי מתאם פעולות ישראל בשטחים (מתפ"ש) ובדיקת השב"כ, קיבל את עמדת המדינה  ומסר לעותרים כי  תותר כניסתם לישראל  של 12 מאנשי קבוצת הכדורגל ובתוכם רק 5 שחקני כדורגל כשיתרתם הם מנהל הקבוצה, חובש ועוד אנשי מנהלה.
מדוברות ארגון גישה ועורכות הדין, מונא חדאד, ואסנת כהן-ליפשיץ, שייצגו את  העותרים נמסר כי אין בכוונתם לעתור לעליון בשל אילוצי הזמן ומכיוון שמשכו את עתירתם בבית המשפט.  עורכות הדין משכו את העתירה בהמשך לדברי השופט סובול שאמר כי "לאחר שעיינתי במסמכים שבתיק וקיבלתי מנציגות השב"כ תשובות משלימות לשאלותיי אוכל לחשוף את הפרטים הנוספים הבאים: שישה מתוך העותרים המסורבים עולים ממידע עדכני כחברים או פעילים בארגוני טרור הפועלים ברצועת עזה. יתר העותרים המסורבים עולים ממידע עדכני כמי שמקיימים קשרים משמעותיים עם פעילי טרור ברצועה".

משחקי הקבוצה בעזה (צילום באדיבות קבוצת “ח’דמאת רפיח” )
משחקי הקבוצה בעזה (צילום באדיבות קבוצת “ח’דמאת רפיח” )

 

שחקני הקבוצה מעזה (צילום באדיבות קבוצת “ח’דמאת רפיח”)
שחקני הקבוצה מעזה (צילום באדיבות קבוצת “ח’דמאת רפיח”)

בשל מדיניות ההפרדה של ישראל בין השטחים הכבושים לעזה, הליגה הפלסטינית משוחקת כיום בשתי מסגרות נפרדות – ליגת העל ברצועת עזה וליגת העל בגדה המערבית. משחק גמר הליגה הפלסטינית  מתקיים  בין  הקבוצה  אשר  ניצחה ברצועת  עזה  לבין  הקבוצה  בגדה  המערבית. הקבוצה  המנצחת  בין שתיהן מעפילה  למשחקי  ליגת  האלופות  האסייתית  של קונפדרציית הכדורגל של אסיה (AFC .).
השנה, קבוצת  "ח'דמאת  רפיח"  זכתה  במשחק  הגמר  ברצועת  עזה והיא  הייתה אמורה  לשחק  מול  קבוצת "מרכז צעירי בלאטה" משכם, אשר ניצחה בליגה שבגדה המערבית. מדובר בשלב ומשחק חשובים ביותר  בליגת  הכדורגל  הפלסטינית.  כאן המקום לציין כי טורניר או הדרבי  הזה  מתקיים בחסות  הרשות  הפלסטינית  ובחסות הפדרציה הבינלאומית לכדורגל (
FIFA).
“התנהלות המשיבים פוגעת בזכויות חוקתיות של העותרים לחופש תנועה, לחופש עיסוק ולגישה להזדמנויות,” נכתב בעתירה. “חברי הקבוצה מבקשים לממש את הפוטנציאל המקצועי שלהם ולהשתתף במשחק הגמר של הליגה הפלסטינית בתקווה שיזכו בגביע. זו הדרך היחידה שבה יוכלו לקבל תואר זה, לנוכח המציאות שבה תושבי רצועת עזה מופרדים מתושבי הגדה המערבית ונאלצים לקיים שתי ליגות נפרדות”.
עורכות הדין טענו בבית המשפט ש"אין אנו מדברים באדם שמבקש לצאת לבקר את משפחתו או לצאת לחו"ל אלא מדובר במערכת משחקים, ליגה שכפופה להתאחדות לספורט ולפיפה וזה מורכב.  גם בגדה המערבית וגם ברצועת עזה זה מורכב. לא יכלו לעשות דברים על דעת עצמם". הן הסבירו לשופט את ערימת הקשיים שמציב המתפ"ש בפני ספורטאים המבקשים לצאת מעזה: "כאשר אנו פונים בשמם הם יכולים לבקש חמש שש פעמים ויגידו להם שיש מניעה….כל פעם שמבקשים מועד חדש, זאת אומרת שאם ביקשתי לצאת ביום שני ולבסוף ביום חמישי, המדינה עומדת על זה שתוגש בקשה חדשה ליום חמישי והשב"כ יאמר הבקשה נבחנת אחרת. הם טוענים שכל בקשה הם בוחנים בהתאם לנסיבות, ולכן לא ניתן היה להגיש בקשה ללא תאריך למשחק חדש".

סמל ארגון הספורט הפלסטיני ברשות (צילום: גוגל)
סמל ארגון הספורט הפלסטיני ברשות (צילום: גוגל)

בארגון גישה נמסר לאחר מכן כי "מפגשי ספורט מסוג זה נופלים בתוך הקריטריונים הצרים של מי שישראל מתירה לנוע בין חלקי הטריטוריה הפלסטינית" וכי "זהו מקרה נוסף המראה את המאמצים שמשקיעה ישראל במניעת תנועה בין חלקי השטח הפלסטיני, כחלק ממה שהיא מכנה "מדיניות הבידול", תוך פגיעה מתמשכת ביכולתה של החברה הפלסטינית לתפקד".
"יתרה מזאת" מציינים בארגון, "הקלות שבה המדינה מתייגת פלסטינים כסכנה ביטחונית מתבררת שוב ושוב כמעשה שרירותי וגורף, תוך התעלמות, במקרה הטוב, מהפגיעה החמורה שנגרמת למרקם החיים האזרחיים בשטח הפלסטיני".

מהמתפ"ש נמסר בתגובה לתקשורת כי "היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים מקדמת מגוון צעדים אזרחיים לרווחת תושבי רצועת עזה, כמו גם הנפקת עשרות אלפי היתרים עבור תושביה כחלק מפעילותה לתיאום ולסיוע לאוכלוסייה שאינה מעורבת בטרור – זאת על אף המציאות בה שולט ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה מאז שנת 2007, אשר אינו בוחל באמצעים לניצול אוכלוסיית רצועת עזה לפעולות טרור כנגד אזרחי ישראל".


 


 


 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן