Skip to content

"קופסה שחורה" בבית לסין: לא מושלמת אבל נוגעת ללב

הרומן של עמוס עוז לא עובר בקלות לבמה. חנן שניר ביים ברגישות, אבל ההצגה אינה שומרת תמיד על מתח דרמטי ולכן חסרה את העוצמה שיש בטקסט. בין השחקנים בולטים יובל ינאי ויורם טולדנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

★★★★★

רומן המכתבים של עמוס עוז מקבל חיים חדשים על הבמה, במחזה שעוסק באהבה, תשוקה, כאב והחמצה. "קופסה שחורה" היא דימוי: כמו שאחרי תאונת מטוס אנחנו מנסים לשחזר את תוכן הקופסה השחורה, כך גם במחזה, אחרי התרסקות הנישואים, הדמויות מנסות לפענח מה השתבש במערכות היחסים.

זהו סיפור על אילנה, אישה שאוהבת שני גברים. האחד, אלכס, אינטלקטואל שמאלני, אשכנזי וחילוני, שמעניק לה ריגושים. בעיקר ריגושים מיניים. הגבר השני, מישל סומו, הוא דתי, מזרחי וימני, שמעניק לה ביטחון, חום ואהבה. וזה גם סיפור על שתי השקפות עולם פוליטיות.

בין שני גברים. מיכל שטמלר, יורם טולדנו ונמרוד ברגמן. צילום: כפיר בולוטין

המחזה, שעבר עיבוד לבמה, עוסק בקנאות דתית, במתח בין אשכנזים לספרדים ובקונפליקט בין ימין לשמאל. לכן ההצגה כל כך רלוונטית לימינו אלה. אבל מעבר לפוליטיקה זהו מחזה אנושי, שמבויים ברגישות ונוגע בעצבים הכי חשופים.

 ההצגה פחות טובה מהמחזה. תמיד קשה להעביר ספר לבמה, בעיקר אם מדובר ברומן מכתבים, ואכן המתח הדרמטי לא תמיד נשמר ולכן ההצגה חסרה את העוצמה שיש בטקסט. התפאורה של ערן עצמון לא משרתת הפעם את ההצגה, אלא מפריעה לעיתים לצפות בשחקנים, בגלל העמודים הרבים שמרכיבים אותה. בין השחקנים בולטים במיוחד יובל ינאי ויורם טולדנו, טובים גם מיכל שטמלר ונמרוד  ברגמן.

"קופסה שחורה" אינה הצגה קלה, היא לא מושלמת, אבל היא רגישה ונוגעת ללב.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן