Skip to content

פיל גרבסקי הבמאי, המפיק ויוצר "תערוכות על המסך" יתארח בסינמטק ירושלים בסוכות

בעוד חיפה תחגוג בענק את פסטיבל הסרטים הבינלאומי, סינמטק ירושלים יארח בסוכות את הבמאי והמפיק פיל גרבסקי שיצר את סידרת הסרטים הדוקומנטרית על תערוכות אמנות של האמנים החשובים בעולם. בביקורו יוקרנו הסרטים על מאטיס ורנואר. 18-14 באוקטובר 2019.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כירושלמית, חוקרת אמנות, מרצה לאמנות ומדריכת טיולים לאמנות בעולם, אין מאושרת ממני לראות על מסך סינמטק ירושלים את סידרת הסרטים "תערוכות על המסך" שהחלה בשנה שעברה. לא החמצתי אף סרט בסידרה. ואת הסרט על התערוכה של ליאונרדו ראיתי אפילו פעמיים.

כחובבת הז'אנר תענוג לשמוע שסינמטק ירושלים יארח בחוה"מ סוכות את הבמאי והמפיק הידוע פיל גרבסקי יוזם ויוצר פרויקט חובק העולם "תערוכות על המסך" , פרוייקט הקולנוע התיעודי שהציח להביא את האמנים הגדולים בהסטוריה אל מליוני אנשים בעולם. 

מכיוון שבמהלך מסעותי בעולם בעקבות אמנים ביקרתי בבתיהם של אנרי מאטיס בניס, ואוגוסט רנואר בקנייה סור מר בדרום צרפת, שמחתי לקרוא כי במהלך ביקורו של גרבסקי בסינמטק ירושלים ,  יוקרנו שניים מסרטיו: "רנואר: הערצה וסלידה"(בריטניה 2016), שיוקרן ב-14.10.2019 ו "מאטיס מהטייט מודרן והמומה" (בריטניה 2014)שיוקרן ב-15.10.2019. בסיום ההקרנות ישוחח גרבסקי עם הקהל.

מה שאומר שאצטרך בסוכות לפצל את זמני בין פסטיבל הסרטים בחיפה לבין ההקרנות של הסרטי האמנות בירושלים.

"רנואר: הערצה וסלידה" הסרט שיוקרן בסוכות בהשתתפות פיל גרבסקי . הציור מתרחצת, פייר אוגוסט רנואר 1890. קרדיט צילום: יח"צ סינמטק ירושלים

הסידרה "תערוכה על המסך"

פיל גרבסקי, שיצר את הפרויקט יחד עם הבמאי דיוויד ביקרסטאף, הוא חלוץ ביצירת סרטי אמנות הנעשים בשיתוף עם המוזיאונים החשובים בעולם ובהם מוזיאון ואן גוך, הנשיונל גלרי בלונדון, המומה בניו יורק, הגלריה הלאומית לאמנות בוושינגטון ועוד.

 באמצעות שוטטות קולנועית במסדרונות המוזיאונים ותובנות של מיטב ההיסטוריונים, אוצרים ומבקרי אמנות,  הסרטים סוחפים את הצופה למסע מרתק אל דמותם של גדולי האמנים בהיסטוריה ויצירתם והם כוללים סרטים על פיקאסו, מיכלאנג’לו, סזאן, ואן גוך, דגה, דיויד הוקני, מאטיס ועוד. סדרה זו מאפשרת לאנשים בכל העולם, ובפרט בישראל, ליהנות מיצירות האמנות החשובות בהיסטוריה ולהכיר מקרוב את חייהם של האמנים הגדולים והחשובים ביותר בתרבות העולמית.

מזה שנים עוסק גרבסקי בסרטים תיעודיים שבמרכזם עולם האמנות והתרבות.בשנת 2009 החלו פיל ועמיתיו לעבוד על ז'אנר אמנויות חדש לקולנוע: תערוכה על המסך, המתעד תערוכות אמנות מרכזיות וסיפורי גלריות ואמנים. בעיתון "גרדיאן" נכתב על הסדרה:  רק מדי פעם נוצר משהו שמחזיר לך את אמונך בעתיד האנושות, תערוכות על המסך הפך לתופעה עולמית".

סדרת סרטי האמנות האחרונה שלו מוקרנת כיום ב-64 מדינות ב-1500 בתי קולנוע בעולם.העונה השנייה של סדרת "תערוכות על המסך" היא המשך שת"פ של סינמטק ירושלים וחברת EXHIBITION ON SCREEN""  תחל בינואר 2020 ותכלול סרטים על גויה, רנואר, מונק, ורמיר, האימפרסיוניסטים,  קאנאלטו והאמנות של ונציה, לוסיאן פרויד ופרידה קאלו  ותוקרן בסינמטקים ובאולמות נוספים ברחבי הארץ: ירושלים, תל-אביב, חיפה, הרצליה, חולון, שדרות, ראש פינה, אולם מזרע,מרכז וייל בכפר שמריהו ובהיכל התרבות סביון.

פיל גרבסקי יתארח במהלך חוה"מ סוכות עם סרטו על רנואר גם בסינמטק תל אביב, חולון והרצליה

תקציר הסרטים שיוקרנו בסוכות

רנואר: הערצה וסלידה מאטיס מהטייט מודרן והמומה

בריטניה, 2016, בימוי: פיל גרבסקי

פייר-אוגוסט רנואר מפורסם ומוערך בזכות ציוריו האימפרסיוניסטיים של פריס, הנחשבים ליצירות האמנות האהובות בעולם. אלא שרנואר עצמו התעייף מהסגנון הזה ושינה כיוון. הסרט שלפנינו – שמבוסס על האוסף של קרן בארנס בפילדלפיה המונה 181 ציורים של רנואר – בוחן את הסגנון החדש של רנואר, ובתגובות הסוערות שעורר מאז ועד היום. בין האמנים שעקבו אחר היצירות החדשות של רנואר, ובלי ספק אף הושפעו מהן, היו שניים מהאמנים הגדולים של המאה העשרים: פיקאסו ומאטיס. התוצאה ביוגרפיה חדשה של אמן גדול, שמצליחה כמעט לראשונה לתאר את האופן שבו היה רנואר לחוליה מקשרת ומשמעותית בין הישן לחדש. (85 דקות. אנגלית, תרגום לעברית)

מאטיס מהטייט מודרן ומהמומה

בריטניה, 2014, בימוי: פיל גרבסקי

הסרט מאטיס מהטייט מודרן והמומה . אנרי מאטיס, עירום (II), 1952 , קרדיט צילום יח"צ סינמטק ירושלים. באדיבות מוזיאון פומפידו והמוזאון הלאומי לאמנות מודרנית ניו יורק

ב-2014 הוצגה בטייט מודרן בלונדון, ובמוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק תערוכה של הנרי מאטיס, שהתמקדה בחיתוכי הנייר שלו. זו היתה התערוכה המוצלחת ביותר של הטייט. הסרט שלפנינו מציע מסע אל לפני ואחורי הקלעים של התערוכה, עם פרשנות ותוספות מאלו שהכירו את האמן עצמו וממנהלי המוזיאונים ניקולס סרוטה מלונדון וגלן לאורי בניו יורק. לטובת הסרט נוצרו כמה קטעים נהדרים המשלבים בין כשרונה של זניידה יאנובסקי, הרקדנית הראשית של הבלט המלכותי ושל נגנית הג'ז קורטני פיין. את הקריינות, אגב, מקריא השחקן סיימון ראסל בייל. בקיצור: חגיגה. (90 דקות. אנגלית, תרגום לעברית).

כמה מילים על פיל גרבסקי

הקולנוען שמוצאו בברייטון, בריטניה, עומד בראש חברת "Seventh Art Productions" שמאחוריה סרטי קולנוע כגון: "מוחמד עלי – דרך עיני העולם", "בחיפוש אחר בטהובן", "בחיפוש אחר מוצרט" "עשר שנים באפגניסטן". סרטים אלה זכו לשבחים ברחבי העולם.

פיל גרבסקי הפיק גם את הסרט התיעודי, "צלילי המקדש האבוד של ג'אווה",  עבור ה-BBC וסרט האמנות החזותית התלת-ממד הראשון בעולם על פיסול בריטי באקדמיה המלכותית לאמנויות סקיי. הוא  כתב ארבעה ספרי היסטוריה, ביניהם "האמנים הגדולים", ביחד עם מאחד ממבקרי האמנות החשובים בעולם טים מארלו, עמו גם שיתף פעולה בסדרת "תערוכות על המסך" ורב המכר "המפקדים הגדולים" ומשמש באופן קבוע כשופט בפרסי אמי, באפטה, גרירסון ועוד.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן