Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שישי ה-04 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה     התרעה ממוקדת: תאי טרור אחרים המסונפים לדעאש מתכננים לבצע פיגוע נגד מטרות יהודיות בהודו במהלך יום הכיפורים הקרוב (בטחוני)     באמצעות מנהרה וחצי טון חומר נפץ: ישראל תכננה בימים האחרונים לחסל את מפקד כח קודס של משמרות המהפכה בלב אירן (בטחוני)     היום השני של השימוע בתיקי ראש הממשלה הסתיים; גורם שנכח […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    התרעה ממוקדת: תאי טרור אחרים המסונפים לדעאש מתכננים לבצע פיגוע נגד מטרות יהודיות בהודו במהלך יום הכיפורים הקרוב (בטחוני)

    באמצעות מנהרה וחצי טון חומר נפץ: ישראל תכננה בימים האחרונים לחסל את מפקד כח קודס של משמרות המהפכה בלב אירן (בטחוני)

    היום השני של השימוע בתיקי ראש הממשלה הסתיים; גורם שנכח בשימוע; גורם בפרקליטות מאשר: הסנגורים הצביעו על חורים הקיימים לכאורה בתיק (פוליטי)

    עוד תרגיל – מחשש לפוטש פנימי בליכוד: נתניהו שוקל לקיים בחירות בזק על ראשות הליכוד; סער: "אני מוכן" (פוליטי)

    הפלונטר הפוליטי נמשך | יו"ר כחול-לבן: מתנגדים לממשלת אחדות בראשות נתניהו; בכיר בכחול לבן: מתווה ריבלין יכול לשמש כבסיס למו"מ (פוליטי)

    באופן פומבי ורשמי: טראמפ קרא לסין ואוקראינה לחקור את ג'ו ביידן (חוץ)

    הבית הלבן מתכונן להתנגד רשמית למהלך ההדחה של הנשיא; הדמוקרטים הכריזו על הליך ההדחה עוד בטרם התקיימה הצבעה בבית הנבחרים (חוץ)

    הבחירות לנשיאות ארה"ב: טראמפ מנסה למקד את השיח בשחיתות הדמוקרטית; הדמוקרטים מנסים למקד את השיח במעורבות הזרה (חוץ)

    ·"איראן החוצה" | לפחות 44 הרוגים במחאות ענק נגד המשטר בעיראק (חוץ)

חדשות

רצח מיכל סלע – ביהמ"ש האריך את מעצר האב שלפי החשד רצח את אשתו מיכל סלה, ניסה להתאבד – והביא את בתם התינוקת לשכנים. מצבו עדיין קשה מאוד. סלה הובאה הערב למנוחות, חברותיה ספדו לה: "האור שלך, שהאיר בכזו אהבה, נגדע באכזריות ונכנס לסטטיסטיקה המחרידה"

בלשי משטרת ישראל עצרו "על חם" חשוד אשר ביצע ירי מנשק מסוג  m-16 בחתונה בכפר טובא זנגרייה, הבוקר הוגשה בעניינו הצהרת תובע מטעם פרקליטות מחוז צפון

בתאריך 26.09.19 בשעות הערב בכפר טובא זנגרייה במהלך חתונה בוצע ירי "שמחה" מנשק חם מסוג m-16. בלשי משטרת ישראל אשר זיהו את החשוד בזמן הירי פתחו במרדף רגלי אחריו וזה ניסה להימלט ולהתחמק ממעצר ובתום מרדף רגלי קצר נעצר החשוד תושב המקום בשנות ה-20, כאשר הוא נושא ברשותו את הנשק. הבוקר הוגשה הצהרת תובע מטעם פרקליטות מחוז צפון טרם הגשת כתב האישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים שיוגשו בשבוע הבא בתאריך 07.10.19.

מהיום: נתיבי תחבורה ציבורית ושיתופית באיילון ובכביש החוף

נהגים בודדים – היכונו לעמוד יותר זמן בפקק: מיזם "נתיב פלוס" יצא לדרך במטרה לעודד נסיעה שיתופית וציבורית. הבשורות הטובות: בחודש הראשון לא יירשמו דו"חות. סמוטריץ': "התחבורה הציבורית תהיה מהירה יותר". חלק מהנהגים חוששים: "זה יפה רק על הנייר"

מחאת הציבור הערבי על אלימות
יותר מאלף מפגינים חסמו בצהרי היום את כביש ואדי עארה במחאה על האלימות והפשיעה הגואה בחברה הערבית ואוזלת היד של רשויות אכיפת החוק. הכביש נחסם ליותר משעה ונגרמו עומסי תנועה כבדים במקום. מנהיגי הציבור: נמשיך להגביר את המאבק הציבורי שלנו ונחריף עוד את צעדינו בשבועות הקרובים עד שנרגיש את השינוי בשטח.

פוליטי

היום השני של השימוע בתיקי ראש הממשלה הסתיים; גורם שנכח בשימוע; גורם בפרקליטות מאשר: הסנגורים הצביעו על חורים בתיק

שני ימי הדיונים (מתוך ארבעה) בשימוע שעורך היועמ"ש בתיקי ראש הממשלה, שהוקצו לתיק 4000 העוסק בפרשת בזק וואלה הסתיימו, אולם בניגוד לתכנון המקורי הדיונים בתיק 4000 יימשכו גם ביום ראשון. בעקבות כך שוקל היועץ המשפטי לממשלה, להאריך את הליך השימוע ביום נוסף, מעבר לארבעת ימי השימוע שנקבעו. * במרכז תיק 4000 ניצב החשד שנתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים לטובת קבוצת בזק – ובתמורה לכך שאול אלוביץ', שהיה בעל השליטה בבזק ובאתר החדשות "וואלה", דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו.

– לדברי פרקליטיו של נתניהו הם הציגו במהלך השימוע מסמכים שלא היו בחומרי החקירה, וגורמים משפטיים המעורים בשימוע הבהירו כי למרות שלא הוטלו "פצצות" אך טיעוני עורכי הדין היו בנויים היטב, לפי גורמים בפרקליטות, פרקליטי נתניהו הצביעו על חורים ברצף הלוגי, ולמרות שלדבריהם התמונה הכללית לא נראה שהשתנתה, אך הפרטים הקטנים יכולים גם להרוס תיק. * לדברי מקורות שנכחו בשימוע כאשר סנגוריו של נתניהו עמדו על נקודה מהותית, מיהר היועץ המשפטי לממשלה לכתוב את הדברים במחברתו. * פרקליטיו של ראש הממשלה ביקשו לתת ליועץ המשפטי לממשלה השלמת שימוע בכתב. בנוסף מנסים הפרקליטים לשכנע את היועץ לבצע השלמות חקירה – שצפויות להימשך זמן רב.

– במסגרת קו ההגנה טענו עורכי פרקליטיו של נתניהו, כי נתניהו לא ידע כלל על בקשות רבות שהגיעו ממשפחתו בבקשה מהאתר לסיקור חיובי וכי הוא עצמו פנה למו"לים רבים ולא רק לבעלי וואלה ואין בכך כל פסול. לדבריהם, במסגרת תפקידו כשר התקשורת, ניתנו הטבות מקצועיות לגופי תקשורת אחרים, ואילו כאן הרפורמה שביצע רק פגע במניות בזק. * לטענת ההגנה כל הרגולטורים שנוגעים בדבר בהם הרשות להגבלים עסקיים, המועצה לכבלים וללוויין, וועדת הריכוזיות ויועמ"ש משרד התקשורת אישרו את המיזוג בין בזק ו-yes, ועל כן אישור נתניהו היה רק בדבר חותמת גומי. * כמו כן נטען שפעולותיו של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת שמינה נתניהו והפך לעד מדינה נגדו, היו עצמאיות וללא הנחיה מנתניהו.

– במסגרת השימוע ניסו הסנגורים לקעקע את עדותם של עדי המדינה, לדבריהם "על עדי המדינה הופעלו לחצים בלתי לגיטימיים ולא חוקיים", וכי עד המדינה הראשון, שלמה פילבר, ניסה לרצות את החוקרים במסגרת חקירתו, ועל כן הוא שיקר והציג גרסה מתפתחת. ואילו עד המדינה השני, ניר חפץ, ניסה לטענת עורכי דינו של רה"מ להתאים את עצמו לחוקרי המשטרה.

– בנוסף טענה הסנגוריה כי אתר וואלה הוא אתר עוין לראש הממשלה. הצוות הסתמך על בדיקה של העין השביעית, גלובס ומידה, שמצאו שוואלה עויין את נתניהו אף יותר מכלי תקשורת אחרים ובייחוד בזמן הבחירות.

מחשש לפוטש פנימי בליכוד: נתניהו חשב על תרגיל נוסף והודיע כי הוא שוקל לקיים בחירות בזק על ראשות הליכוד; סער: "אני מוכן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לקיים פריימריז בזק לראשות הליכוד, וזאת מחשש שריבלין יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר מהליכוד. בהקדמת הפריימריז, מבקש נתניהו לקבוע עובדה מוגמרת, שלפיה הוא זכה למנדט מחודש ממפלגתו לכונן קואליציה ולהנהיג אותה לקראת הבחירות הבאות. * זמן קצר לאחר הפרסום על תוכנית הפריימריז, פרסם מספר 5 בליכוד, גדעון סער הודעה בה כתב: "אני מוכן". * כזכור, בעבר ניסה נתניהו לקדם הצעת חוק שכונתה "חוק גדעון סער", שלפיה הנשיא יחויב להטיל את הרכבת הממשלה על ראש מפלגה בלבד. * בתחילת 2016 נתניהו נבחר בפעם האחרונה לראשות הליכוד אך ללא פריימריז שכן לא היו מתמודדים מולו על ההנהגה.

– אמש (חמישי) קיים ראש הממשלה סדרת פגישות עם בכירי הליכוד שהביעו את התנגדותם לקיום פריימריז לראשות המפלגה בעת הנוכחי. יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ הציע לנתניהו לקיים פריימריז לראשות המפלגה בעוד כשנה, ושמרכז הליכוד יתכנס בקרוב כדי לאשרר את היותו המועמד היחיד להרכבת הממשלה. נתניהו טרם השיב להצעה וביקש פרק זמן של שבוע עד שיחזיר לכץ תשובה בנושא.

– לפני שבועיים, דווח בידיעות אחרונות בשם גורמים בליכוד כי במקרה שירגיש כי מתגבש נגדו מרד פנימי מתכנן נתניהו לקיים פריימריז מהירים על ראשות המפלגה. לדבריהם כל עוד נתניהו לא נכשל במלאכת הרכבת הממשלה – איש בליכוד לא ייצא נגדו. אך המטרה של קיום פריימריז מהירים, היא לפרק מראש את המוקשים הפוטנציאליים שעלולים להופיע נגדו בהמשך. אותם גורמים הוסיפו "זה דבר שנתניהו ישקול אותו, אבל בכובד ראש שכן יש בכך גם סכנה מאד גדולה לאחר שנתניהו נכשל פעמיים בלהביא שלטון".

ראשי בלוק הימין, הביעו נכונות להמשיך את הבלוק, גם בפרק הזמן האחרון להרכבת ממשלה

אחרי שביום רביעי סירבו נציגי מפלגות גוש הימין (ש"ס, יהדות התורה וימינה) לחתום על התחייבות להמשך השותפות בבלוק גם בפרק הזמן האחרון להרכבת הממשלה, אחרי שגנץ ונתניהו יכשלו במשימתם (21 יום שבו כל ח"כ אחר יכול להרכיב ממשלה תיאורטית אם יגייס 61 חתימות), כשגם בשלב זה הם  לא יתמכו באף ח"כ אחר מהימין. אמש (חמישי) הביעו ראשי גוש הימין נכונות לחתום על מסמך ההתחייבות. ליצמן חתם על המסמך, דרעי הודיע שהוא מוכן לחתום. ובימינה נערכו התייעצות בין ראשי הרשימה.

הפלונטר הפוליטי נמשך | יו"ר כחול-לבן: מתנגדים לממשלת אחדות בראשות נתניהו; בכיר בכחול לבן: מתווה ריבלין יכול לשמש כבסיס למו"מ

יו"ר כחול לבן גנץ התייחס אתמול (חמישי) לאופציית ממשלת האחדות ואמר כי הדבר היחיד האפשרי בכדי להפוך את רעיון ממשלת אחדות למציאותית, הוא סילוקו של נתניהו מהזירה – "אילו הוא מפנה את המקום, תוך שעה יש פה אחדות".

– מוקדם יותר אתמול, אמר ח"כ הנדל מכחול לבן בשיחה עם ynet כי מתווה הפשרה שהציע ריבלין הכולל הקמת ממשלה שוויונית ותיקון חוק הנבצרות יכול לשמש בסיס לדיון. – "לא אמרנו שאנחנו לא מסכימים למתווה של הנשיא, כל דבר יכול לשמש בסיס לדיון. אלא שנתניהו מגיע למו"מ הזה עם רצון שאנחנו מזהים אותו כרצון להגיע לעוד מערכת בחירות, כנראה שהוא הבין שאין לו מה להפסיד. זו התחושה שלנו".

– בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו נפגש אתמול (חמישי) בבוקר עם המטה המצומצם של מפלגתו, ואמר כי "אם עד יום כיפור לא תהיה פריצת דרך, ישראל ביתנו תניח הצעה משלה לשתי הסיעות". בהמשך נפגש נתניהו והציע לו להצטרף לממשלה מהר ככל האפשר כדי לתרום בכך להקמתה של ממשלת אחדות זו. בפגישה שנמשכה פחות משעה לא הושגה פריצת דרך. ב'מעריב' דווח בשם מקורביו של נתניהו כי הם מוכנים לדון על הצעה נדיבה מאוד לליברמן וישראל ביתנו. בין היתר דובר על תפקיד ממלא מקום ראש הממשלה, על פרצות נרחבות בנושא דת ומדינה ועוד. * יצויין כי ליברמן לא יכול לכפות ממשלת אחדות, והדבר היחיד שיש בידו להציע כדי לשנות את התמונה זה להצטרף לממשלת ימין־חרדים, שבה היה שותף פעמים רבות בעבר.

– במקביל, אחד המוקשים להרכבת ממשלת אחדות הוסר, בעוד לפי הסכם פנימי בכחול לבן, את שרביט ההנהגה על המפלגה בחלק השני של הקדנציה אמור היה ליטול לפיד, כשהמשמעות לכאורה היא שבמידה ונתניהו ישמש ראשון כראש ממשלה, הרי שבחלק השני של הקדנציה יקבל את התפקיד לפיד. אתמול הודיע לפיד כי "בשביל ממשלת אחדות אני מוותר על הרוטציה. לא תהיה רוטציה של שלושה אנשים".

ועדות חוץ ובטחון וועדת הכספים הזמניות: 9 נציגים לשמאל, 8 נציגים לימין; יו"ר ועדת חוץ וביטחון: אשכנזי

הוועדה המסדרת של הכנסת אישרה אתמול (חמישי) את הרכבן שתי ועדות זמניות: ועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ בראשות ח"כ אשכנזי (כחול לבן) וועדת כספים בראשות ח"כ גפני (יהדוה"ת).

– בוועדה הזמנית של חו"ב יהיו חברים ששה חברים מטעם כחול לבן (כולל שלושת הרמטכ"לים לשעבר גנץ, יעלון ואשכנזי), ומטעם הליכוד חמשה חברים (כולל סער). ישראל ביתנו, העבודה, המחנה הדמוקרטי, ש"ס, יהדוה"ת וימינה, ישלחו כל אחד נציג אחד לוועדה.

– בוועדת הכספים, אמנם יעמוד ח"כ גפני, אך הרכב הוועדה כולל 9 חברים לשמאל, ו-8 חברים בלבד לימין. הליכוד ישלח לוועדה ארבעה חברים, כחול לבן והערבים 3 חברים כל אחד, ש"ס 2 חברים. יהדוה"ת, ישראל ביתנו, ימינה, העבודה, והמחנה הדמוקרטי, ישלחו כל אחד נציג אחד לוועדה.

בטחוני

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, סייר היום בגזרת אוגדת עזה יחד עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי ומפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו.

הרמטכ״ל סייר במוקדי ההפגנות בחטיבות המרחביות ונפגש עם לוחמי ומפקדי גדודי גולני, המבצעים תעסוקה מבצעית בגזרה מזה כשלושה חודשים‏הרמטכ״ל בחן מקרוב את היערכות הכוחות ברמה הטקטית ואת אופן התמודדותם עם הפרות הסדר. בנוסף, הביע את הערכתו הרבה לעשייתם של המפקדים והלוחמים לשמירה על הביטחון בגבול עזה במשך התעסוקה כולה, ובמיוחד בתקופת החגים. הרמטכ״ל התרשם ממוכנותם וכשירותם של הכוחות למגוון התרחישים בהגנה על המרחב

הרשות הפלסטינית התקפלה: תקבל מאות מיליונים מישראל

הפלסטינים דחו עד כה את כספי המסים שגובה עבורם ישראל, במחאה על ההחלטה לקזז את משכורות המחבלים. כעת, ובצל המשבר הכלכלי החריף, הרשות הסכימה לקבל מאות מיליוני דולרים מישראל. במקביל: הרוג פלסטיני בהפגנות בגבול רצועת עזה

התרעה ממוקדת: תאי טרור אחרים המסונפים לדעאש מתכננים לבצע פיגוע נגד מטרות יהודיות בהודו במהלך יום הכיפורים הקרוב

רשויות הביטחון בהודו העלו לאחרונה את הכוננות הביטחונית בעיר הבירה ניו דלהי לרמה גבוהה מאוד בעקבות התרעה ממוקדת על כוונת תא טרור לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות ויהודיות במהלך יום הכיפורים הקרוב.  * לפי המשטרה המקומית, שוטרים ביחידות מיוחדות מבצעים פשיטות במספר מקומות ברחבי העיר לאחר שהמידע המודיעיני שהתקבל הצביע על 3 או 4 חברים בתא הטרור שהצליחו להסתנן ולהתבסס בתוך העיר.

– לפי המידע שהתקבל ברשויות הביטחון בהודו, תא הטרור שמתכנן את הפיגוע מקושר לאל-קעידה ותאי טרור אחרים המסונפים לדעאש ומטרתם לפגוע במטרות ישראליות ובקהילה היהודית ברחבי העולם. ההתרעות מתמקדות בניסיון לבצע פיגוע במהלך החגים, ובמיוחד במהלך יום הכיפורים הקרוב. * המטרות שלפי המידע נמצאות על הכוונת כוללות, בתי כנסת, בתי ספר, את שגרירות ישראל בניו דלהי וכן יעדים פופולריים נוספים בקרב ישראלים שמברקים בניו דלהי ובערים נוספות. (החדשות12)

באמצעות מנהרה וחצי טון חומר נפץ: ישראל תכננה בימים האחרונים לחסל את מפקד כח קודס של משמרות המהפכה בלב אירן

המודיעין הישראלי בשיתוף עם מדינות ערב אחרות ניסו לחסל בתקופה האחרונה את מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, הגנרל קאסם סולימאני. כך טען אתמול (חמישי) ראש המודיעין של משמרות המהפכה באיראן. לדבריו, התוכנית סוכלה ושלושת חברי צוות החיסול נעצרו. * לפי האיראנים, משימת החיסול תוכננה במשך שנים, כשהמחסלים קנו בית בסמוך לאתר "חוסנייה" שבמחוז כרמאן במרכז איראן בו מתקיימים טקסי אזכרה, ובאמצעות מנהרה הטמינו במקום בין 500-350 ק"ג של חומר נפץ, במטרה לפוצץ את המטען כשסולימאני יגיע לאזכרה של אביו. * יצויין כי האתר "חוסנייה" הוקם לזכר אביו של סולימאני, שמת בסוף אוקטובר 2017, מה שמלמד שניסיון החיסול התרחש ככל הנראה בימים האחרונים. * האיראנים טוענים כי מטרת החיסול היתה להצית מלחמה עדתית וניסיון להסוות את החיסול בכך שהעניין הינו נקמה פנימית בין העדות.

באשמת ריגול למען ישראל: עיתונאית רוסיה נעצרה על ידי משמרות המהפכה בשדה התעופה באיראן

עיתונאית בעלת אזרחות רוסית, שעבדה ככתבת באיראן בעבור כמה כלי תקשורת ברוסיה, עוכבה בשדה התעופה בטהרן על ידי חברי משמרות המהפכה לאחר שטסה לאיראן מרוסיה, והיא מואשמת בשיתוף פעולה עם המודיעין הישראלי. כך דיווחה הבוקר (שישי) סוכנות הידיעות הרוסית TASS. * לפי דיווחים שונית, העיתונאית שעבדה בעבר במשך מספר שנים באיראן הגיעה לפני כארבעה ימים למדינה בהזמנת השלטונות לאחר זמן רב בו לא שהתה במדינה. דרכונה נלקח כשהיא הגיעה לאיראן. וביומיים האחרונים אנשי משמרות המהפכה פרצו לחדר המלון שבו שהתה, עצרו אותה והאשימו אותה בריגול עבור ישראל. אם תורשע היא עלולה לעמוד מול עונש מאסר של עשר שנים.

חודש לאחר הפיגוע סמוך לדולב: טרוריסטים נוספים נעצרו; שיפור במצבו של ראש החוליה שאושפז לאחר חקירת שב"כ, ייתכן שבקרוב יוחזר לחדר החקירות

כחודש ושבוע לאחר מתקפת הטרור בסמוך למעיין עין בובין שלמרגלות היישוב דולב שבה נרצחה נערה ישראלית, וימים ספורים לאחר אשפוזו בבית החולים של ראש החוליה שאושפז בשל הפעלת כוח רב נגדו במהלך חקירת שב"כ, נעצר חשוד נוסף במעורבות באירוע. * בתוך כך, בית המשפט הצבאי הורה על הארכת מעצרו של ראש החוליה שאושפז בבית החולים, אך הורה לאפשר לבני משפחתו לבקרו בבית החולים. במקביל הורתה לגורמי החקירה להעביר באופן מיידי לנציגי ההגנה את החומר הרפואי העדכני של החשוד. בתוך כך ציין בית המשפט הצבאי כי בימים האחרונים חל שיפור הדרגתי במצבו של החשוד וייתכן כי בימים הקרובים ניתן יהיה לשוב לחקירה.

שר החוץ הרוסי: התקיפות של ישראל בסוריה עלולות לגרום למצב לצאת משליטה

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר בריאיון לעיתון הסעודי א-שרק אל-אווסט כי התקיפות של ישראל בסוריה עלולות לגרום למצב "לצאת משליטה" – "סוריה לא צריכה להפוך לזירה ליישום תכניות או ליישוב חשבונות. המשימה המרכזית לכל הכוחות הנוגעים לדבר צריכה לעזור להשבת השלום לשטח הסורי". לדבריו, "פעולות כאלו עלולות לערער את המצב עוד יותר ולהוביל להסלמה"

חוץ

באופן פומבי ורשמי: טראמפ קרא לסין ואוקראינה לחקור את ג'ו ביידן

בצעד חסר תקדים, קרא אתמול (חמישי) נשיא ארצות הברית טראמפ לסין ולאוקראינה לחקור את יריבו הפוליטי ג'ו ביידן. – "סין צריכה להתחיל לחקור את הביידנים משום שמה שקרה בסין לא פחות רע ממה שקרה עם אוקראינה", אמר טראמפ בעת שיצא מהבית הלבן בדרכו לעלות על טיסה לפלורידה. טראמפ התייחס בדבריו לעסקה כלכלית שבה היה מעורב בנו של ביידן ונגעה לקרן שהוקמה מהשקעה של בנק סין, הנמצא בבעלות הממשלה בבייג'ין. הקרן הוקמה בסוף 2013, כמה ימים לאחר שסגן הנשיא דאז ביידן טס לסין כחלק משליחות דיפלומטית שנועדה להרגיע את המתיחות האזורית.

– הבוקר (שישי) דווח ברשת CNN כי בשיחה, שקיים טראמפ לפני ארבע חודשים – עוד לפני ששוחח עם נשיא אוקראינה – עם נשיא סין הוא שוחח עמו על ביידן וורן המתמודדים על מועמדות הדמוקרטים לנשיאות. באותה שיחה הבטיח הנשיא האמריקני כי יתעלם מהמתרחש בהונג-קונג, בתמורה להסכמות בנושא יחסי הסחר בין ארצות הברית לסין. ע"פ הדיווח, אותה שיחה עם נשיא סין אובטחה בשרת סודי, שבו נשמרה גם שיחת טראמפ עם מקבילו האוקראיני.

– ה'ניו יורק טיימס' דווח הלילה (בין חמישי לשישי) כי שליח ארצות הברית לאוקראינה לשעבר והשליח האמריקני לאיחוד האירופי ניסחו לפני חודשיים טיוטת הצהרה שתחייב את נשיא אוקראינה לחקור את יריביו הפוליטיים של טראמפ – ג'ו ביידן ובנו. בנוסף לכך, המסמך דרש מהממשל בקייב לפתוח בחקירה לגבי החשד של טראמפ ואנשיו להתערבות בבחירות 2016 לטובתה של הילרי קלינטון. * לפי גורם המעורה בפרטים, יועץ בכיר לנשיא אוקראינה וכן עורך דינו הפרטי של טראמפ, רודי ג'וליאני, ידעו על הטיוטה. ההצהרה הייתה יכולה לחייב את אוקראינה לחקור את חברת האנרגיה "בוריסמה" שהעסיקה את בנו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן.

– ה'וול-סטריט ג'ורנל דיווח הלילה (בין חמישי לשישי) כי שגרירת ארצות הברית לשעבר באוקראינה פוטרה מתפקידה לפני חמשה חודשים, לאחר שפרקליטו של טראמפ, רודי ג'וליאני, התלונן כי היא מחבלת בניסיונותיו לשכנע את האוקראינים לפתוח בחקירה נגד ביידן ובנו.

– אתמול (חמישי) בבוקר פורסם ב"וושינגטון פוסט" האמריקני כי טראמפ עירב תכופות את סגנו, מייק פנס, בניסיונות להפעיל לחץ על נשיא אוקראינה זלנסקי לחקור את ענייניו של ביידן. על פי הדיווח, טראמפ אף הנחה את פנס לא להשתתף בטקס כניסתו לתפקיד של זלנסקי. זאת, למרות העובדה שגורמים בבית הלבן עשו מאמץ רב להכניס את האירוע ללוח הזמנים של סגן הנשיא, וחרף רצונו העז של הנשיא האוקראיני לזכות בהכרה ותמיכה מצד ארה"ב. * בסביבת פנס מכחישים את הידיעה וטוענים כי הנסיעה בוטלה בגלל עניינים טכניים.

הבית הלבן מתכונן להתנגד רשמית למהלך ההדחה של הנשיא; הדמוקרטים הכריזו על הליך ההדחה עוד בטרם התקיימה הצבעה בבית הנבחרים

הבית הלבן מתכונן להתנגד רשמית למהלך ההדחה של הנשיא, שיתחיל במפלגה הדמוקרטית. על פי מקור בבית הלבן, הצוות לא ישתף פעולה עם החקירה, משום שהמהלך הותנע ללא הצבעה ראשונית של הקונגרס. במכתב שצפוי יועץ הבית הלבן לשלוח למנהיגת המפלגה הדמוקרטית, הוא יביע את התנגדותו לצורה בה אמורה להתנהל החקירה של טראמפ. * כזכור, פלוסי הודיעה בשבוע שעבר כי היא תתחיל את החקירה לקראת הדחה של הנשיא, אך לא ביקשה את הסכמת בית הנבחרים, כמו שנעשה בניסיונות ההדחה הקודמים, של ביל קלינטון, וריצ'ארד ניקסון.

הבחירות לנשיאות ארה"ב: טראמפ מנסה למקד את השיח בשחיתות הדמוקרטית; הדמוקרטים מנסים למקד את השיח במעורבות הזרה

בניגוד לבחירות הקודמות לנשיאות ארה"ב שהתמקדו באופיו האישי של טראמפ, הבחירות הקרובות נסובים סביב נושאים אחרים לגמרי, בעוד טראמפ מנסה למקד את השיח הציבורי בשחיתות במפלגה הדמוקרטים, בנשק שמופנה כלפי המועמד המוביל (עד כה) במפלגה הדמוקרטית לתפקיד, סגן הנשיא לשעבר ג'ון ביידן, הרי שבמפלגה הדמוקרטית, טוענים כי הדרישה של טראמפ ממדינות זרות לחקור את שחיתות היא בגידה במדינה, ובכדי להקצין את השיח בנושא אף פתחו בהליך הדחה שצפוי להשיג רוב בבית הנבחרים (שמשמש כמעין פרקליטות), כשלאחר מכן אמור ההליך לעבור לסנאט (שמשמש כבית משפט, ונציגי בין הנבחרים משמשים כקטגורים), שם ככל הנראה הליך הדחה כזה לא יעבור. במקביל, בכדי לפשט את הנושא להמון בחר טראמפ לשקף את השיחות המסווגות בהן הוא ביקש את סיוען של מדינות זרות בחקירות השחיתות, וקרא בפומבי לסין לחקור חשדות נוספות לשחיתות מצד ביידן.

– בהודעה שציין הלילה כתב טראמפ כי "כנשיא ארצות הברית, יש לי זכות מוחלטת, אולי אף חובה, לחקור שחיתות, כולל לבקש או להציע למדינות אחרות לסייע לנו".

– ביום רביעי האחרון הודיע המפקח הכללי של מחלקת המדינה לקונגרס כי במהלך שיחה פרטית עם עורך הדין רודי ג'וליאני (עורך דינו האישי של הנשיא דונלד טראמפ), אמר התובע הכללי לשעבר באוקראינה, שחקר את התיק בעניינה של החברה האוקראינית לייצור גז "בוריסמה", בה חבר בנו של סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן, כי קיבל הוראה לרדת מהחקירה.

"איראן החוצה" | לפחות 44 הרוגים במחאות ענק נגד המשטר בעיראק

מחאות הענק בעירק נמשכות זה היום הרביעי ברציפות, נגד השחיתות והתשתיות ההרוסות במדינה. בעקבות העימותים שנמשכים זה היום הרביעי, עלה מניין ההרוגים ל-44 בני אדם, בהם אנשי כוחות הביטחון. מאות נוספים נפצעו. * המפגינים במדינה מוחים על המצב הכלכלי הקשה והשחיתות בממשלתו של עבד אל-מהדי, שנכנס לתפקיד לפני שנה וזו המחאה הגדולה ביותר נגד שלטונו עד כה. אמש דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס שרוב עיראק נותקה מגישה לתקשורת העצמאית.

– למרות העוצר עליו הכריז אתמול ראש הממשלה העיראקי, לפחות 4,000 מפגינים התאספו אתמול בכיכר טיאראן בבירה בבגדד וניסו לצעוד לעבר כיכר תחריר, אבל כוחות הביטחון פתחו באש לעברם ופיזרו כמויות גדולות של גז מדמיע. ברובע זעפרנייה של בגדד השתמשו שוטרים בירי חי, ושם נורו למוות שלושה מפגינים. *  היום בשעות הבוקר סיירו כוחות משפטרה בכבישים מרכזיים ובשטחים ציבוריים בבגדאד, אולם קבוצת מפגינים הפרה את העוצר. * בהצהרה של ראש הממשלה העיראקי נכתב כי "לכל הרכבים והאנשים אסור בהחלט לנוע בבגדאד מחמש בבוקר ביום חמישי ועד להודעה חדשה". מי שפטור מהעוצר הם אנשים הנוסעים לבגדאד ומחוצה לה דרך שדה התעופה, ופקידי ממשל העובדים בבתי חולים, בחברת החשמל והמים ואנשי דת. * ההחרפה במצב הובילה את איראן לסגור מעבר גבול מרכזי המשמש עולי רגל שיעים, שאמורים להגיע בהמוניהם לדרום עיראק לרגל החג השיעי ארבעין.

– ההפגנות פרצו באופן ספונטני מיד לאחר הדחתו הפתאומית של הגנרל הפופולרי עבד אל-ווהאב א-סאעדי, שעמד בראש היחידה למלחמה בטרור שנאבקה בדאעש. לפי ההערכות, הוא נחשב לעוין למיליציות השיעיות והוחלף בלחץ איראני. חלק מהמפגינים קוראים קריאות נגד איראן, שלה יש השפעה רבה על בגדאד, דרך המיליציות השיעיות המאוגדות תחת כוחות הגיוס העממי, אך הם מנותקים בשלב זה מארגון פוליטי כלשהו.

נשיא אוקראינה הסכים לקיום בחירות בשטחי הבדלנים

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הוא תומך בהסכם שגיבש שר החוץ לשעבר שנועד לקיים בחירות בשטחים שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסים. זלנסקי, הבטיח כי הבחירות יתקיימו רק לפי הסטנדרטים הבינלאומיים וחוקת אוקראינה, ולא "תחת איומי רובה"

– במסיבת עיתונאים שכינס השבוע אמר נשיא אוקראינה כי הבחירות במזרח אוקראינה יוכלו להתקיים רק אם לא יישארו "כוחות" בשטחים הללו. דבריו נאמרו ברמיזה לרוסיה, שחרף הכחשותיה על נוכחותה הצבאית במדינה אמרה כי היא תומכת בתכנית. דובר הקרמלין אמר כי הוא מקווה שבקרוב תיערך פסגה בנושא.

– במסגרת התכנית, יקבלו הטריטוריות המזרחיות, שנשלטות על ידי המורדים, מעמד מיוחד ושלטון עצמי, אם יתקיימו בחירות חופשיות בפיקוח הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה. * המהלך גרר ביקורת חריפה. קודמו של זלנסקי, פטרו פורושנקו, כינה את התכנית "הנוסחה של פוטין", בזמן ששר החוץ לשעבר פבלו קלימקין הטיל ספק לגבי האפשרויות שיתקיימו בחירות חופשיות והוגנות במזרח אוקראינה.

    למרחק של כ-6,750 ק"מ: ארה"ב ערכה ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי באוקיינוס השקט * ארצות הברית ערכה ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי מדגם "מיניטמן 3". הטיל, שוגר מבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה ונחת באי קווג'לין שבאיי מרשל אחרי שעבר מרחק של כ-6,750 ק"מ בשמי האוקיינוס.

    בשל מחסור בדלק: מטוס מטען התרסק באוקראינה; 5 הרוגים * חמישה בני אדם נהרגו היום (שישי) ושלושה נוספים נפצעו, בהתרסקות מטוס מטען באוקראינה. * כלי הטיס ועליו שמונה אנשים המריא מוויגו שבספרד בדרכו לאיסטנבול, והיה אמור לנחות בלבוב כדי למלא דלק, אך בשל מחסור בדלק הטיס נאלץ לנסות לבצע נחיתת חירום כקילומטר וחצי לפני היעד.

    הונג קונג: חוק חירום אוסר על מפגינים לעטות מסכות פנים * שלושה ימים לאחר שמפגין נהרג מירי שוטרים במהומות בהונג קונג, מושלת הונג קונג אישרה היום (שישי) חוק חירום אשר אוסר על המפגינים בעיר לעטות מסכות פנים בזמן ההפגנות, מה שנועד למנוע ממפגינים לנקוט באלימות תוך הסתרת פניהם.

    קוריאה הצפונית מאשרת כי ביצעה ניסוי בטיל בליסטי חדש ששוגר מצוללת * קוריאה הצפונית אישרה אתמול (חמישי) כי אכן ערכה ניסוי בטיל בליסטי חדש ששוגר מצוללת, הטיל החדש, המכונה פוקגוקסונג-3, שוגר בצורה אנכית. כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית במדינה KCNA. לפי הדיווח, מנהיג המדינה המבודדת, קים ג'ונג און, "שלח ברכות חמות לבעלי התפקידים ביצעו את הניסוי המוצלח של הטיל". עוד נמסר כי הניסוי נערך בשעות הבוקר ביום רביעי וכי קים עצמו לא נכח במקום.* צפון קוריאה דוחה את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם שאוסרות עליה להשתמש בטילים בליסטיים, בטענה כי מדובר בפגיעה בזכותה להגנה עצמית.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן