Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-06 באוקטובר 2019

מגפון מאחלת לקוראיה הנאמנים – גמר חתימה טובה. כותרות המהדורה     היום ימשך השימוע בתיקי נתניהו: יושלמו הטיעונים בתיק 4000, ויחלו הטיעונים בתיק 1000; ע"פ שמועה מקרב פרקליטי נתניהו, יתכן ותיק 4000 ייגנז (פוליטי)     דיווח: ישראל ומדינות המפרץ הערביות ידונו על הסכם שיתוף פעולה ומניעת לוחמה הדדי (מדיני)     בכיר אמריקני: החלק המדיני של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות


מגפון מאחלת לקוראיה הנאמנים – גמר חתימה טובה.

כותרות המהדורה

    היום ימשך השימוע בתיקי נתניהו: יושלמו הטיעונים בתיק 4000, ויחלו הטיעונים בתיק 1000; ע"פ שמועה מקרב פרקליטי נתניהו, יתכן ותיק 4000 ייגנז (פוליטי)

    דיווח: ישראל ומדינות המפרץ הערביות ידונו על הסכם שיתוף פעולה ומניעת לוחמה הדדי (מדיני)

    בכיר אמריקני: החלק המדיני של תוכנית השלום של טראמפ מפורט ב-60 עמודים ועתיד להימשך כ-4 שנים; התוכנית תפורסם לאחר הרכבת הממשלה (מדיני)

    משטרת גרמניה שחררה צעיר סורי חמוש בסכין ניסה לחדור לבית כנסת בברלין תוך כדי השמעת קריאות אסלאמיות (חוץ)

    טורקיה מתכוננת למבצע צבאי בסוריה; הכורדים: "לא נהסס להפוך כל מתקפה טורקית למלחמה כוללת". (חוץ)

    הכאוס בעירק: עלה ל-100 מניין ההרוגים; מפגינים הציתו משרדים של המיליציות השיעיות; א-סאדר דורש מהממשלה להתפטר ולהכריז על הליכה לבחירות (חוץ)

    צרפת: פיגוע דקירה באזור מאובטח של תחנת המשטרה; ארבעה הרוגים; המפגע: שוטר במחלקת המודיעין שהתאסלם (חוץ)

    הולנד מתמתגת מחדש, ומהיום תבליט את שמה הרישמי 'נדרלנד' (בעולם)

 הליך ההדחה של הנשיא האמריקאי, דונאלד טראמפ נמשך ביתר עוז (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה קלה בטמפרטורות. בשעות הבוקר עדיין ייתכן גשם מקומי בדרום הארץ. משעות הצהרים יתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בצפון הארץ. הלילה: מעונן חלקית.
בשעה האחרונה יורדים גשמים חזקים בדרום ירדן, בעיקר במחוז מעאן.מדיווחים שעולים מירדן נמסר על גשמים גם בעקבה.ממפות החיזוי ניתן ללמוד כי בשעה האחרונה ירדו גשמים גם באילת.בקיבוץ איילות בסמוך  לשעה 6:00. נמדדו משקעים של 2 מ"מ.

בנוסף מזהיר השירות המטאורולוגי על סופות רעמים וברקים במדבר יהודה וים המלח, בהר הנגב, בערבה צפונית, במפרץ אילת ודר' ערבה ובצפון מזרח הנגב מ-04:00 עד 08:00. סופות רעמים וברקים נעות לכיוון NE במהירות 15 קשר, במגמת החלשות.

    מחר – שני: מעונן חלקית עד נאה. ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

    שלישי: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תחול עלייה בטמפרטורות וירידה בלחות. ייעשה חם מהרגיל לעונה בהרים ובפנים הארץ.

    רביעי: מעונן חלקית בעננות בגובה רב עם ירידה קלה בטמפרטורות.

חדשות

הרוג ושני נפגעים בתאונה קשה בסמוך למפעל חיפה כימיקלים – דרום

מאיחוד הצלה – מחוז דרום נמסר כי: גבר כבן 30 נהרג, פצוע קשה ופצוע קל בתאונה שאירעה בסמוך לצומת הכניסה לאיזור התעשיה מישור רותם.

יוספי עשור חובש באיחוד הצלה מדווח מהזירה: "מדובר בתאונה עם מעורבות שתי משאיות ורכב פרטי. למרבה הצער נקבע מותו של גבר כבן 30. כמו כן הענקנו סיוע ראשוני בזירת התאונה לפצוע כבן 50 שנפצע באורח קשה ולפצוע נוסף באורח קל".

שוטרי משטרת ישראל הפסיקו מסיבה שפעלה ללא רישיון עסק ביישוב גן נר ועצרו את ה-DJ שנמצאו ברשותו כדורי אקסטזי ותקף את השוטרים

אמש (5/10) בשעות הערב המוקדמות, התקבלה תלונה במוקד ה- 100 של משטרת ישראל אודות מוזיקה רועשת הבוקעת מהבריכה של היישוב גן נר.

כוחות משטרה שהוזעקו למקום, הבחינו בקהל רב במקום .בבדיקה הוברר כי במקום מוכרים אלכוהול והכניסה לארוע הינה בתשלום. לאחר גביית עדויות במקום, תיעוד המתרחש והפסקת הארוע שנערך ללא רישיון וללא כוחות רפואה ואבטחה ומבלי שניתנו דרישות רישוי ואבטחה שיבטיחו את שלומם וביטחונם של המבלים במקום. ה-DJ (38, טירת הכרמל)התבקש להתלוות לשוטרים, אך זה התנגד והחל לתקוף את השוטרים תוך שהוא נושך ופוצע שוטרים. התנגדותו האלימה של החשוד אילצה את השוטרים לעוצרו תוך שימוש בטייזר כדי לנטרלו.

בחיפוש שבוצע על גופו של החשוד אותרו עשרות כדורים החשודים כסם מסוכן מסוג אקסטזי. החשוד נעצר, נלקח לבדיקה רפואית ובסיומה יובא היום (6/10) לדיון בבקשה להאריך את מעצרו בבית משפט השלום בנצרת.

בנוסף לחשוד נעצר מארגן המסיבה (28, עפולה) ובחיפוש שבוצע ברכבו אותרו סמים מסוכנים בכמות שלא לצריכה עצמית, החשוד נחקר ויובא היום (6/10) לדיון בבקשה להאריך את מעצרו בבית משפט השלום בנצרת. כמו כן עוכבו לחקירה שני מחזיקי המקום (34, 51 גן נר).

פוליטי

היום ימשך השימוע בתיקי נתניהו: יושלמו הטיעונים בתיק 4000, ויחלו הטיעונים בתיק 1000; יתכן ותיק 4000 יגנז

היום (ראשון) בבוקר יחל היום השלישי לשימוע מתוך ארבעה, שנועדו לאפשר לפרקליטיו של ראש הממשלה למסור את טיעוניהם נגד הגשת כתב אישום נגדו בשלוש פרשות – 1000, 2000 ו-4000. לאחר שהיומיים הראשונים של השימוע הוקצו לתיק 4000 (בזק-וואלה), היום (ראשון) צפויים פרקליטיו של ראש הממשלה להמשיך ולהשמיע טיעונים נוספים בתיק ולטעון כי גם אם ראש הממשלה היה נתון בניגוד עניינים לא מדובר בניגוד עניינים חריף – שעולה לכדי עבירה פלילית. ובהמשך היום יעסוק השימוע בעיקר בתיק 1000 (הון-שלטון), מי שצפוי להוביל את הטיעונים בתיק הוא עורך הדין עמית חדד. מחר אמור להיות היום האחרון לשימוע, ובמהלכו יציגו הפרקליטים את טיעוניהם בתיק 2000 (ידיעות אחרונות).  במשרד המשפטים שואפים שלא להאריך את ההליך ביום נוסף. * בתוך כך, אמש הפגינו מאות פעילי ימין ושמאל סמוך לביתו של היועמ"ש, בעד ונגד חקירות נתניהו.

תיק 1000: בתיק 1000, שוקל היועמ"ש להגיש כתב אישום – בעבירת מרמה והפרת אמונים, בשל קבלת מתנות בשווי מאות אלפי שקלים ממילצ'ן, כשבתמורה לפי החשד פנה נתניהו לממשל האמריקני על מנת שיעניקו למילצ'ן ויזה. כמו כן חשוד נתניהו שפנה לשר האוצר באותה תקופה, לפיד, על מנת להאריך את הפטור ממס הכנסה שממנו נהנה מילצ'ן כתושב חוזר.

– לפי הדיווח ב-News1, מזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב, ג'ון קרי, ולשגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דן שפירו. שאמורים להיות עדים קריטיים בתיק טרם הוזמנו לחקירה כדי לאמת או לשלול גירסתם של נתניהו ומילצ'ן בפרשת הויזה, זאת למרות בקשתם של פרקליטיו של נתניהו לזמנם לעדות. יצויין כי בעדותם אמרו נתניהו ומילצ'ן כי נתניהו לא הפעיל כלל לחץ על ארה"ב בנושא הויזה, לדברי נתניהו "שוחחתי עם מזכיר המדינה ג'ון קרי רק כדי להתחייב שמילצ'ן לא עוסק שנים רבות בפעולות ביטחוניות למען ישראל; לא ביקשתי בשבילו אשרה". גם מילצן אמר דברים דומים וציין כי קיבל את הויזה 'למרות' נתניהו ולא בגללו, מילצ'ן הוסיף כי לא ביקש מנתניהו להתערב בנושא מאחר ולדעתו "התערבותו הייתה עלולה להזיק בגלל יחסיו הגרועים עם הנשיא אובמה". * לפי הדיווח ב-News1, לו יפנה היועמ"ש למשרד המשפטים בארה"ב ויבקש לבצע חיקור דין לג'ון קרי ולדן שפירו. הוא עלול להיתקל בקשיים, וזאת נוכח מעמדם של קרי ושפירו, המחזיקים בחסינות דיפלומטית לגבי אותה תקופה. פרוצדורה משפטית זו עלולה להימשך חודשים.

– סנגורי נתניהו צפויים לטעון כי כתב החשדות נגד נתניהו מציג שווי מתנות מופרז, לעומת השווי האמיתי של המתנות, כי ראש הממשלה לא ניצל את תפקידו כדי לסייע למילצ'ן ועסקיו, וכי כל המתנות שנתן מילצ'ן לנתניהו לאורך השנים ניתנו אך ורק בשל החברות הקרובה ביניהם, וללא כל קשר לתפקידו הציבורי של נתניהו. כמו כן, הם צפויים לטעון שלא אחת פעל נתניהו נגד האינטרס הכלכלי של מילצ'ן. זאת, למשל, כשפעל לסגירת ערוץ 10 שבבעלותו.

תיק 4000: במהלך שני ימי השימוע הראשונים שעסקו בתיק 4000 הוגשו ליועמ"ש, חמש חוות דעת של חמישה פרופסורים אמריקאים, כולל אלן דרשוביץ, שטוענים שבחינה של הטיית סיקור כעבירה פלילית זו סכנה לדמוקרטיה. כי אחד הפרופסורים אף ביקש לטעון בעל פה בפני היועץ המשפטי לממשלה, אך זה סירב ואמר כי ייקרא את חוות הדעת.

– בחדשות12 דווח בשם גורמים כי פרקליטיו של נתניהו הציגו טענות ענייניות, רהוטות ומשמעותיות, ונשמעים צלילים של נקר שמנקר את גזע החשדות החמורים. עוד אומרים בפרקליטות שתהיה להם עבודה משמעותית אחרי השימוע, ובהנחה שלא יהיו השלמות חקירה – ההערכה היא שחלקים מהתזה ייבחנו מחדש ושלוחות הזמנים בתיקי נתניהו יכולים להשתנות * בתוך כך, בסוף השבוע נחשף עדות של עד המדינה בתיק בזק, פילבר, אותה העיד אחרי שהפך לעד מדינה נגד נתניהו, בה אמר שהטענה לפיה התקבלו החלטות לא מקצועיות לטובת בעל השליטה בבזק, במשרד התקשורת היא טענה לא רצינית. הוא הזהיר את החוקרים כי אם ימקדו את האישומים בפן המקצועי הם יפסידו בתיק.

מסתמן: נתניהו לא יחזיר את המנדט על הרכבת הממשלה לפני יום חמישי

תרגיל חדש מבית בלפור: במקום פריימריז: מרכז הליכוד צפוי להתכנס ביום חמישי הקרוב כדי להצהיר כי נתניהו הוא מועמד הליכוד לכל כהונת הכנסת ה-22. ההחלטה תצהיר כי הליכוד יהיה שותף אך ורק לממשלה שנתניהו יעמוד בראשה, בין אם לכל תקופת כהונתה או לחלק מכהונתה במסגרת רוטציה. * משמעות הצעת ההחלטה היא שאף מועמד אחר מתוך הליכוד לא יהיה מועמד לראשות הממשלה בכנסת ה-22, במקרה שנתניהו ייכשל במאמצי הרכבת הממשלה. * גורמים בליכוד אומרים שנתניהו, צפוי להחזיר את המנדט לנשיא רק אחרי שמרכז הליכוד יצביע על תמיכה בו ולאחר שיקבל את ההבטחה ולפיה לא יתקיימו בחירות מקדימות בשנה הקרובה.

– כזכור, לקראת סוף השבוע פנה השר אלקין לראשי בלוק הימין וביקש שיחתמו על מסמך התמיכה בנתניהו לראשות הממשלה, גם ב-21 הימים האחרונים (בהנחה שגם נתניהו וגם גנץ ייכשלו במאמציהם להקים ממשלה). בשלב זה החליטו בסביבתו של נתניהו שלא להתעקש בהיסטריה על חתימת המסמך, אך הזכירו כי מסמך דומה כבר קיים וכי כל חברי בלוק הימין חתמו עליו מיד לאחר הבחירות, כאשר סיכמו על הקמת הגוש של 55.

בטחוני

במהלך סוף השבוע עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש שישה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.

בנוסף, במהלך סוף השבוע בסריקות של לוחמי צה״ל וכוחות מג״ב למציאת אמצעי לחימה בלתי חוקיים בעיר חברון שבמרחב החטיבה המרחבית "יהודה", תפסו הלוחמים שני אקדחים ותחמושת. הממצאים הועברו לידי כוהב"ט.

לראשונה מאז הבחירות: הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס היום

על רקע הצהרות ראש הממשלה בשבוע שעבר בישיבת הפתיחה של הכנסת העשרים ושתיים כי ישראל עומדת בפני מערכה עם איראן, הקבינט המדיני בטחוני יתכנס היום בשעה 16:00, בפעם הראשונה לאחר כחודשיים. * בעבר כונס הקבינט בימי ראשון לעתים קרובות, אך בתקופה האחרונה הפכה פעילותו לא סדירה.

שגריר איראן ברוסיה: העיתונאית שנעצרה באיראן בחשד לריגול לטובת ישראל תשוחרר; משרד החוץ האירני סירב לאשר

בעקבות מעצרה של העיתונאית הרוסית באירן בחשד לריגול לטובת ישראל, זימנה רוסיה את השגריר האיראני לשיחת נזיפה. במהלך השיחה אמר השגריר כי העיתונאית מסרה את עדותה לגופי אכיפת החוק האיראניים ותשתחרר בקרוב. כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" * עם זאת, סוכנות הידיעות הרוסית טאסס פרסמה כי למרות טענת השגריר האיראני במוסקבה, משרד החוץ האיראני לא אישר את הדברים

צעדות השיבה: פלסטיני נהרג ועשרות נפצעו; בלוני נפץ שוגרו בצפון הרצועה

כמדי שבוע: כ-6,000 פלסטינים הפגינו ביום שישי בחמשה מוקדים לאורך גדר הגבול בין רצועת עזה לישראל. חלקם השליכו רימונים מאולתרים ומטענים לעבר החיילים שהגיבו בגז מדמיע ובאש צלפים. משרד הבריאות ברצועה דיווח על הרוג ועל 54 פצועים במהומות. * במהלך ההפגנות, התפוצץ בלון טרור בשטח ישראל בדרום רצועת עזה, מבלי לגרום לנפגעים. חיילים דיווחו כי הם זיהו כמה בלוני טרור מופרכים לאוויר.

– בתום ההפגנה, מסר דובר תנועת "חמאס", חאזם קאסם: "הפגיעה המתמשכת של הכיבוש במפגינים הבלתי אלימים מהווה הפרה בוטה של הדין והנוהג הבין-לאומי. הכיבוש יישא בהשלכות לפשעיו, ועל המתווכים לפעול כדי לאלץ אותו להפסיק את התוקפנות שלו".

– בהמשך הערב (ליל שבת), שוגרו שתי רקטות מרצועת עזה ולא חדרו לשטח ישראל. הירי בוצע ככל הנראה בתגובה למותו של הצעיר בן ה-27 מבית חאנון במהלך צעדות השיבה. * לפי המסתמן הירי לא התבצע על ידי חמאס או הג'יהאד האסלאמי, אלא על ידי גורם שולי אחר ברצועה. עם זאת, כלי התקשורת בעזה דווחו כי בחמאס החלו לפנות עמדות ברצועה, מחשש לתגובה ישראלית אפשרית.

מטען התפוצץ בעמדת צבאית ביו"ש; במהלך חיפוש אחר חשודים, נפצע חייל מהשלכת אבן

מטען בייצור עצמי התפוצץ בסוף השבוע סמוך לעמדה צבאית ליד הכפר בית אומר. בחסדי שמים, לא היו נפגעים, אך נגרם נזק לעמדה. מטען נוסף שאותר סמוך לעמדה נוטרל. פלסטיני ששהה סמוך למקום, נעצר בחשד למעורבות.* במהלך סריקות אחר חשודים התפתחה מהומה סמוך לכפר, במהלכו נפגע חייל באורח קל כתוצאה מאבן שהושלכה לעברו.

מדיני

דיווח: ישראל ומדינות המפרץ הערביות ידונו על הסכם שיתוף פעולה ומניעת לוחמה הדדי

שר החוץ הישראלי בתמיכת ראש הממשלה נתניהו קיים במהלך עצרת האו"ם בניו יורק סבב פגישות עם שרי חוץ ערביים ממדינות המפרץ שבמהלכן הציג להם יוזמה היסטורית שמטרתה לסיים את הסכסוך עם מדינות המפרץ. בין ישראל למדינות המפרץ סוכם על הקמת צוותים משותפים שידונו בקידום הרעיון. כך דווח בחדשות12. הרעיון העומד בלב המאמצים הוא לנצל את האינטרס המשותף מול אירן כדי לנרמל את היחסים בנושאי מלחמה בטרור וכלכלה. זאת, מתוך הבנה שבשלב הנתון לא ניתן לחתום על הסכמי שלום מלאים עקב הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

– ע"פ הדיווח, בהסכם, מופיעים בין היתר הסעיפים הבאים עליהם יסכימו הצדדים במידה והיזומה תעבור: פיתוח יחסי ידידות ושיתוף פעולה ביניהם בהתאם להוראות מגילת האומות המאוחדות ולעקרונות של משפט בין-לאומי. נקיטת צעדים נחוצים ויעילים כדי להבטיח שפעולות או איומים של לוחמה, עוינות, חתרנות, אלימות או הסתה כנגד הצד האחר לא ינבעו, יתוכננו או ימומנו, משטחם. הימנעות מלהצטרף, לקדם או לסייע לקואליציה, לארגון או לברית בעלי אופי צבאי או ביטחוני, עם צד שלישי. כל חילוקי דעות הנובעים מהסכם זה ייושבו בדרך של התייעצויות.

בכיר אמריקני: החלק המדיני של תוכנית השלום של טראמפ מפורט ב-60 עמודים ועתיד להימשך כ-4 שנים; התוכנית תפורסם לאחר הרכבת הממשלה

ממשל הנשיא דונלד טראמפ יפרסם את הפרק המדיני של עסקת המאה לאחר הקמת ממשלה בישראל, גם אם בראשה יעמוד בני גנץ, ויישומה יימשך בין שלוש לחמש שנים. כך פורסם בעיתון אל-חיאת היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית. לפי הבכיר, בתוכנית ישנם מרכיבים שירגיזו את הצד הישראלי, כמו גם מרכיבים שיעלו את חמתו של הצד הפלסטיני. התוכנית דורשת ויתורים משני הצדדים, היא מתפרסת על כ-60 עמודים ומפורטת יותר מכל תוכנית אחרת שפורסמה בעבר. עוד הוסיף הגורם כי אין בכוונת הממשל האמריקני לכפות את התוכנית על הצדדים, אלא שהיא תשמש בסיס לפתיחה במשא ומתן על פתרון שישביע את רצון הצדדים.

היום: ישראל תעביר לרשות הפלסטינית 1.5 מיליארד שקלים; הרש"פ תמשיך לממן את משפחות הטרוריסטים

ישראל תעביר היום (ראשון) מיליארד וחצי שקלים לרשות הפלסטינית, זאת למרות שהרשות מתעקשת להעביר חלק מהסכום עבור משפחות המחבלים. * בשבוע שעבר נאם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם, והכריז כי הרשות תמשיך לשלם למשפחות מחבלים, גם אם יהיה זה "הגרוש האחרון" שלה.

– בחודשים האחרונים דחתה הרשות את הכסף בשל קיזוז שמבצעת ישראל בגין תשלום למשפחות מחבלים. אולם לדברי בכיר ברשות הפלסטינית, הרשות הסכימה לקבל את הכסף רק לאחר שהוסכם על הקמת ועדה משותפת שתדון בפתרון המחלוקת בין הצדדים

חוץ

משטרת גרמניה שחררה צעיר סורי חמוש בסכין ניסה לחדור לבית כנסת בברלין תוך כדי השמעת קריאות איסלאמיות

רגעי חרדה עברו בכניסת השבת על באי בית הכנסת באורניינבורגר שטראסה בברלין, כאשר יליד דמשק בן 23, רץ לבית הכנסת כאשר הוא אוחז בסכין באורך של כ-20 ס"מ ובצבע שחור, אולם על ידי שני מאבטחים שניצבו במקום. * לפי הדיווחים, האירוע התרחש בשעה 17:30 לפי השעון המקומי, כשהצעיר רץ לכיוון הבניין בסכין שלופה, המאבטחים הורו לו לשמוט את הסכין, אך הוא לא נענה לקריאותיהם. לבסוף השתלטו עליו באמצעות גז מדמיע, והוא נעצר. על פי עדויות השומרים, הסורי השמיע קריאות מוסלמיות. * דובר המשטרה המקומית מסר כי למרות שהמאבטחים כיוונו לעברו את נשקם, הוא התעלם מהם, הם שמרו ממנו מרחק עד הגעת המשטרה שנטרלה אותו באמצעות גז מדמיע. למרות ההערכות שהושמעו לפיהן ניסה לבצע פיגוע, האיש שנעצר שוחרר על ידי המשטרה.

טורקיה מתכוננת למבצע צבאי בסוריה; הכורדים: "לא נהסס להפוך כל מתקפה טורקית למלחמה כוללת".

כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי הצבא התחיל להעביר טנקים ונשקים לגבול עם סוריה כהכנות לפעולה התקפית נגד קבוצות כורדיות בצפון המדינה הזוכות לתמיכת ארה"ב.  * אתמול הצהיר נשיא טורקיה, ארדואן, כי בכוונתו לתקוף ממזרח לנהר הפרת – באזור שעליו סיכמו עם ארה"ב שיהיה "מרחב מוגן". – "עשינו את ההכנות שלנו, ועשינו תוכניות מבצעיות" * לדברי ארדואן, טורקיה מתכנן מתקפה אווירית וקרקעית כבר בזמן הקרוב: "היום או מחר".  * הכוחות הכורדיים שמגובים על ידי ארצות הברית הגיבו לאיום: "לא נהסס להפוך כל מתקפה טורקית למלחמה כוללת".

הכאוס בעירק: עלה ל-100 מניין ההרוגים; מפגינים הציתו משרדים של המיליציות השיעיות; א-סאדר דורש מהממשלה להתפטר ולהכריז על הליכה לבחירות

מחאת האזרחים נגד הממשל בבגדד מתגברת: מניין ההרוגים מההפגנות המתמשכות מזה חמישה ימים נגד הממשל בעיראק עלה לכ-100, כשמספר הפצועים עומד על כ-4,000. * על פי הדיווחים, כוחות הביטחון הגיבו בירי של תותחי מים, גז מדמיע וכדורי גומי, כדי לבלום את אלפי המפגינים שיצאו להפגין באזורים שונים במדינה כנגד שחיתות, אבטלה ושירותים ציבוריים ירודים, אולם בשלב מסויים עברו לירי מנשק חי. * ההפגנות עד כה מובלות בעיקר על ידי גברים צעירים הטוענים כי המדינה שוללת מהם משרות בגלל שחיתות בצמרת.

– בד בבד גורם צבאי עיראקי אמר לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדול" שמפגינים זועמים הציתו מטות של שתי מיליציות שיעיות המקורבות לאיראן במחוז ד'י קאר בדרום המדינה. בנוסף דווח שהוצתו באותו מחוז משרדים של שלוש מפלגות, בהן מפלגתו של ראש ממשלת עיראק לשעבר, נורי אל-מאליכי, המקורב לאיראן.

– בניסיון להכיל את ההפגנות ניסו מנהיגי עיראק לכנס אמש ישיבת חירום של הפרלמנט כדי לדון בדרישות המפגינים, אולם לישיבה לא הגיעו די משתתפים כדי לאפשר את קיומה, משום שהמנהיג השיעי מוקתדא א-סאדר, שסיעתו היא הגדולה ביותר בפרלמנט, החרים את הישיבה. ביום שישי קרא א-סאדר לראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי ולממשלתו להתפטר ולערוך בחירות הוגנות, בטענה שאי אפשר להתעלם משפיכת דם העיראקים

– רשת החדשות הסעודית, "אל ערביה", דיווחה כי הממשלה החליטה לבטל את העוצר בשעות היום ברחבי הבירה העיראקית אך מחסומי דרכים שהקים הצבא סביב רובע הממשל של העיר נותרו במקומם, מחשש שהמפגינים יצעדו לעבר משרדי הממשלה.

– ערוץ אל-ערביה הפרו סעודי מדווח שחמושים רעולי פנים תקפו את משרדי הערוץ בבגדאד ואת העובדים ששהו בו. לפי הערוץ, כוחות הביטחון לא סייעו להם, אך גורמים בממשלת עיראק הבטיחו לחקור את התקרית. נטען כי אחד מהעובדים נפצע באורח קשה אחרי שהוכה וכי ציוד נהרס. בנוסף גם הערוץ הבינערבי אל-ע'ד והערוץ הכורדי העיראקי NRT דיווחו על תקיפת משרדיהם בבגדאד. ככל הנראה מדובר בקומפלקס ששוכנים המשרדים של כמה ערוצי תקשורת מקומיים וערביים.

צרפת: פיגוע דקירה באזור מאובטח של תחנת המשטרה; ארבעה הרוגים; המפגע: שוטר במחלקת המודיעין שהתאסלם

פיגוע דקירה באזור מאובטח בלב המטה הכללי של משטרת פריז: טכנאי מחשבים בן 45 שעבד במטה המודיעין של משטרת בפריז, שהייתה אחראית על ליקוט מידע על "הקצנה ג'יהאדיסטית", הרג שלשה שוטרים ועובדת מנהלה בתחנת המשטרה הממוקם באיל דה לה סיטה. המחבל נוטרל ע"י השוטר שהיה האחראי על האבטחה בבניין * לפי התביעה, המחבל התאסלם לאחר שניהל קשרים עם חברים בתנועה האסלאמית הסלפית. כמו"כ צויין כי המחבל הגן על פיגועים שנעשו בשם האסלאם, בהם הפיגוע במערכת העיתון "שארלי הבדו". * בעקבות הפיגוע שהתרחש ביום חמישי האחרון בשעה 13:00 לפי שעון מקומי, דורשת האופוזיציה בצרפת את התפטרותו של שר הפנים, כריסטוף קסטנר, ואת הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין.

בעקבות ביטול סובסידיות הדלק: הפגנות נרחבות באקוודור; מאות עצורים; הממשלה הכריזה על מצב חירום

קרוב ל-370 איש נעצרו ביומיים האחרונים בהפגנות סוערות באקוודור במחאה על החלטתו של הנשיא לשים קץ לסובסידיות הדלק שהיו נהוגות במשך עשורים, כחלק מרפורמות נוקשות שהוא נוקט כדי לקבל סיוע בסך 4.2 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית. * הפגנות פרצו בערים רבות במדינה, מהבירה קיטו ועד עיר החוף גוואיקיל, שירותי התחבורה הציבורית היו מושבתים, כשהמפגינים הקימו מתרסים וחסמו כבישים עם צמיגים, אבנים וענפים. * מנהיגי המחאה הבטיחו להמשיך בה וקראו לשביתה כללית בעוד שבועיים.

הממשלה, הכריזה על מצב חירום, ואמרה כי כוחות הביטחון הצליחו לצמצם את ההפגנות בחלק מהמחוזות ולהשיב את המצב ל"נורמליות". מצב החירום יימשך 60 ימים, ושורות של חיילים ושוטרים הגנו אתמול על הארמון הנשיאותי במרכז הבירה קיטו.  * משרד הפנים אמר כי נרשמו מעשי ביזה בעיר גוואיקיל, והרשויות אמרו כי 50 שוטרים נפצעו, כעשרה כלי רכב משטרתיים נהרסו ובניין ממשלתי מקומי אחד הותקף.

– ראש איגודי המשאיות קרא לדיאלוג עם הממשלה, אחרי שראש איגודי נהגי המוניות נעצר. עם זאת, הנשיא הבהיר כי על אף שהוא פתוח לשיחות, אין אפשרות להשבת סבסוד הדלק. לדבריו, הוא גרם נזק לכלכלה ועלה למדינה כ-60 מיליארד דולר לאורך השנים.

– הפופולריות של הנשיא בן ה-66, המרותק לכיסא גלגלים, צנחה ל-30%. זאת בהשוואה ל-70% אחרי ניצחונו בבחירות ב-2017. ואולם, הוא נהנה עוד מתמיכת האליטה העסקית, נאמנות הצבא ומאופוזיציה חלשה. למרות זאת, במדינה הדרום אמריקנים זוכרים היטב ששלושה נשיאים נפלו בעקבות מחאות על המצב הכלכלי לפני עלייתו של קוררה לשלטון ב-2007.

הליך ההדחה נגד טראמפ: משרד החוץ האמריקני החל להעביר מסמכים לבית הנבחרים

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר אתמול כי משרדו החל להעביר לבית הנבחרים מסמכים במסגרת החקירה נגד הנשיא. לדבריו, משרד החוץ האמריקני מקדם יחסים טובים עם הממשלה החדשה באוקראינה, אך הדמוקרטים מערבים מניעים פוליטיים בחקירה שהם מנהלים בעניין קשריו של טראמפ עם הממשל בקייב.

– בתוך כך, עובד נוסף בקהילת המודיעין של ארצות הברית שוקל להגיש תלונה רשמית, על מגעיו של נשיא ארצות הברית טראמפ עם נשיא אוקראינה ולהעיד על כך בפני הקונגרס – כך דווח בניו יורק טיימס. לפי הדיווח, איש המודיעין מחזיק במידע מדויק יותר מאיש המודיעין שחשף את הפרשה, והוא נמנה עם העובדים שהמפקח הכללי על קהילת המודיעין האמריקנית תישאל כדי לאמת את המידע שמסר חושף השחיתויות הראשון.

– במקביל, התובע הכללי החדש באוקראינה הודיע כי אוקראינה תחדש את חקירת חברת האנרגיה הקשורה לבנו של סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן, לדבריו, הלשכה שלו תבחן את התיקים הפליליים שקשורים לחברת הגז "בוריסמה", שהאנטר ביידן הועסק בה בעבר כחבר דירקטוריון.

– האתר axios דיווח הלילה (ראשון) כי בשיחה שקיים טרמאפ עם רפובליקנים הוא אמר כי עיקר השיחה עם נשיא אוקראינה לא נועדה כלל לדון בנושא חקירת ביידן, ועלתה רק בדרך אגב. לדבריו, "לא הרבה אנשים יודעים זאת, אבל אפילו לא רציתי לבצע את השיחה. הסיבה היחידה שהתקשרתי הייתה בגלל שריק ביקש ממני משה על LNG (גז טבעי נוזלי)".

דיווח: האקרים איראנים ניסו לפרוץ למייל הקמפיין לנשיאות של טראמפ

האקרים הקשורים למשטר באירן פתחו במתקפת סייבר וניסו לפרוץ לאלפי חשבונות של גורמי ממשל, פוליטיקאים אירנים גולים ועיתונאים שמסקרים את הפוליטיקה העולמית, כך על פי ענקית הטכנולוגיה מייקרוסופט. * מייקרוסופט לא ציינה אילו מועמדים הותקפו, אך גורמים המעורים במבצע טוענים שהאקרים הקשורים לטהראן ניסו לפרוץ לקמפיין לבחירתו מחדש של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. לטענת הגורמים, ניסיונות הפריצה לא הצליחו. * במייקרוסופט ציינו כי "ארבעה חשבונות נפגעו כתוצאה מהניסיונות האלה. ארבעת החשבונות האלה לא היו קשורים לקמפיין הנשיאותי של ארצות הברית או של גורמי ממשל בעבר ובהווה" * קבוצת הסיבר הקוראת לעצמה "פוספורוס" השתמשה במידע שאספה כדי לאפס ססמאות ולנסות להשתלט על חשבונות של המעורבים. לדוגמה, קבוצת הפצחנים הייתה שולחת הודעת דואר אלקטרוני עם לינק שמוודא את פרטי המשתמש. בכמה מקרים הצליחו להשיג מספרי טלפון של המטרות שלהם.

סנדרס עבר התקף לב, טענות לשחיתות נגד ביידן, וסיכוייה של אליזבת וורן לקבל את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב עולה

הסערה על שיחות טראמפ עם מנהיגים בעולם לפתוח בחקירה על שחיתות נגד סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ון ביידן שנחשב עד כה למועמד המוביל על מועמדות המפלגה לנשיאות ארה"ב בבחירות הקרובות, עלולים לפגוע גם בסיכוייו של ביידן במפלגה הדמוקרטית, זיהויו כבעל עסקים מפוקפקים ומזוהה עם קשרי הון שלטון (גם אם אינם כאלו), עלולים לעלות לו בקולות רבים מול המועמדים השמאליים יותר במפלגתו. גם מועמד מוביל נוסף במפלגה ספג לאחרונה מהמולה, ברני סנדרס בן ה-78 לקה בליבו במהלך אירוע של קמפיין הבחירות שלו במדינת נבדה ופונה לקבלת טיפול רפואי, כשהאפשרות לפרישתו מהמירוץ בשל מצבו הרפואי הפכה לממשית, אפשרות כזו עשויה לחזק את הסנאטורית אליזבת וורן, שנתפסת כמועמדת של פשרה על ידי האגף הסוציאליסטי. * אתמול פרסם סנדרס כי "לאחר אשפוז של יומיים וחצי בבית החולים אני מרגיש מצוין אני מתכוון לקחת כמה ימי מנוחה ומצפה לחזור שוב לעבודה בקרוב". האירועים שתוכננו עבורו בשבוע הקרוב בוטלו, אך במטה הבחירות שלו הודיעו שהוא מתכוון להופיע בעימות הדמוקרטי הבא שיתקיים באוהיו ביום שלישי הבא.

– בשבוע שעבר פרסם האתר פוליטיקו כי אנשי הקמפיין של הסנאטורית ממדינת מסטצ'וסטס הצליחו לגייס 24 מיליון דולר לקמפיין שלה, ללא שימוש בכספי "סופר פאקט", ארגוני תרומות מחברות גדולות. ובכל זאת הצליחה וורן להציג את הסכום הגדול ביותר בכספי מימון בחירות מקרב כלל המועמדים הדמוקרטים.

– וורן שעומדת עד כה ביציבות על המקום שלישי בסקרים, סימנה את עצמה כמתנגדת נחושה לתאגידים בארצות הברית. היא קוראת להגברת הרגולציה על ההגבלים העסקיים, דבר שסימן אותה כיריבה בקרב רבים מראשי המשק האמריקני, אך העביר לצידה רבים מהאגף הרדיקלי של המפלגה.

צפון קוריאה: המגעים המחודשים עם ארה"ב נכשלו; ארה"ב: "ההודעה לא משקפת שמונה שעות של שיחות"

ראש צוות המשא ומתן של צפון קוריאה לשיחות הגרעין הודיע כי הפגישה בין נציגי פיונגיאנג לבין המשלחת האמריקנית התפוצצה – "השיחות לא עמדו בציפיות שלנו ובסופו של דבר קטענו אותן". * מדובר בפגישה בין צוותים בדרג נמוך יחסית, והתקווה הייתה שהתקדמות שתושג במהלכה תאפשר פגישות נוספות בין בכירים משתי המדינות. * המשלחת מצפון קוריאה הגיעה לשבדיה ביום חמישי, יום אחרי שפיונגיאנג הודיעה כי ביצעה ניסוי מוצלח בטיל בליסטי שנורה מצוללת. * מטעם מחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי "הודעת קוריאה הצפונית לא משקפת את התוכן או האווירה של יותר משמונה שעות של שיחות בשבדיה".

    לאחר אישור חוק האוסר לעטות מסכות בהפגנות: ההפגנות בהונג קונג נמשכותשעות לאחר שמושלת הונג קונג אישרה חוק חירום האוסר לעטות מסכות פנים בזמן ההפגנות, אלפי בני אדם הפגינו ביום שישי ברחבי העיר הונג קונג, רבים מהם חבושים במסכות. הפגנות נוספות מתוכננות ברחבי הונג קונג עד יום שני * שירותי הרכבת, הרכבת התחתית והאוטובוסים הושבתו ברחבי האוטונומיה לקראת ההפגנות, גם קניונים וסופרמרקטים נסגרו, וכוחות משטרה רבים נפרשו ברחבי העיר.

    מבוי סתום במו"מ בין מצרים לאתיופיה לגבי הסכר על הנילוס * משרד המים והמשאבים של מצרים מסר אמש כי השיחות עם אתיופיה וסודן לגבי הסכר הגדול שאתיופיה מקימה על נהר הנילוס הגיעו למבוי סתום, וקרא לתיווך בינלאומי. * הסכר עומד במרכז הניסיון של אתיופיה להפוך ליצואנית האנרגיה הגדולה באפריקה, אך מצרים חוששת שהסכר ישפיע על זרימת הנילוס אליה. במשרד האשימו את אתיופיה ב"חוסר גמישות", וקראו למדינה שלישית להתערב כדי לתווך בין הצדדים. (רויטרס)

    אוסטרליה מסרבת להסגיר מדען איראני לארה"ב * התובע הכללי של אוסטרליה, הודיע בסוף השבוע כי ארצו לא תסגיר את המדען האיראני רזא דחבשי קיבי לארצות הברית. המדען עצור מזה 13 חודשים בגין ייצוא של ציוד צבאי אמריקני לאיראן. כלי תקשורת באיראן דיווחו כי הוא כבר חזר לרפובליקה האיסלאמית. (רויטרס)

    בורקינה פאסו: 20 נהרגו בתקיפת מכרה זהב בצפון המדינה * 20 בני אדם נהרגו – רובם כורי זהב- ונוספים נפצעו במתקפה על מכרה זהב  ביום שישי האחרון במחוז סום בצפון בורקינה פאסו שבאפריקה. מי שאחראים על המתקפה הינן קבוצות ג'יהדיסטיות  *  התקיפה התרחשה לא רחוק מהמקום בו התפוצץ בחודש שעבר גשר שחיבר בין שתי ערים, גם על ידי קבוצות ג'יהדיסטיות.  

בעולם

הולנד מתמתגת מחדש, ומהיום תבליט את שמה הרישמי 'נדרלנד' (ארץ השפלה)

ממשלת הולנד סיכמה בשבוע שעבר עם ראשי ענף התיירות ובכירים במגזר הכלכלי על מיתוגה מחדשה של המדינה, כך שמעתה יושם דגש באנגלית על הצגתה בשמה הרשמי, The Netherlands, ולא Holland, כפי שרבים נוהגים לכנותה. * מטרת המהלך היא תדמיתית: לעודד תיירים לבקר במקומות נוספים מלבד אמסטרדם, הסובלת מעודף מבקרים, ולגרום להם להתמקד יותר בהיבטים אחרים של המדינה מאשר רובע החלונות האדומים בבירה. ההנחה היא ששימוש בשם הכולל את מחוזות הממלכה כולה יתרום לכך. * ההחלטה על השינוי עשויה להיראות למתבונן מבחוץ חסרת משמעות, אבל בפועל יש בה סטייה של ממש מהמצב הקיים: לאורך השנים השלימו הרשויות בהולנד עם הנוהג הזר לכנות את המדינה Holland, וכך למשל קודמה התיירות למדינה באמצעות אתר שכתובתו Holland.com.

– אף שבישראל ובמדינות רבות בעולם נקראת המדינה "הולנד", בפועל שמה בהולנדית הוא "נדרלנד" (ארץ השפלה), ו"הולנד" הוא רק שמו של אזור אחד בתוכה – המחוזות דרום הולנד וצפון הולנד. בתולדות הממלכה והישויות שקדמו לה נודע לשני המחוזות האלה תפקיד מרכזי, ועובדה זו תרמה כנראה לנוהג לכנות את המדינה כולה בשמן, אולם כעת רוצה הממשלה לשים סוף לכך. (ynet)

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן