Skip to content

הביאנלה הרביעית לאמנות יהודית עכשווית נפתחה בירושלים

"לשם שמים", נושא הביאנלה לשנת 2019, מציג 200 אמנים ישראלים ובין-לאומיים, ב-30 תערוכות אמנות, אשר יתקיימו ב- 14 אתרים במרכז ירושלים. בתערוכות מציגים אמנים יהודים ולא יהודים העוסקים במפגש בין האמנות העכשווית לעולם התוכן היהודי. 10 באוקטובר – 28 בנובמבר 2019. חוויה מעניינת ומומלצת.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בסיור עיתונאים ביום פתיחת הביאנלה, התוודעתי לבושתי, לראשונה, לפרויקט המפתיע והמרתק הזה. מסתבר שהביאנלה, שמתקיימת כל שנתיים זו הפעם הרביעית, נודעת בעיקר בקרב האוכלוסיה היהודית האוניברסלית והעולים לשעבר מארצות העולם המערבי, שכן הסיור נערך באנגלית לעיתונאים בשפה זרה. הסיור בעברית לא התקיים כי לא היתה התעניינות בקרב עיתונאי המדיה בשפה העברית. את הסיור הוביל רמי עוזרי, מייסד הביאנלה של ירושלים והעומד בראשה. המיזם הוא חזונו של עוזרי, לקבץ את אמני העולם היהודי מכל קצווי תבל להציג בצוותא את יצירותיהם.  עוזרי מסביר כי "שיח ומחלוקת נמצאים בלב תהליך היצירה. הביאנלה הרביעית של ירושלים בוחנת דו-שיח מגוון זה באמצעות השפה רבת-הרבדים של האמנות הוויזואלית, המאתגרת את קהל הצופים ומחוללת ויכוח. הביאנלה יוצרת פלטפורמה ייחודית למגוון רחב של אמנים – יהודים ולא יהודים כאחד. בשש שנותיה צמחה הביאנלה של ירושלים משישים אמנים בשנתה הראשונה (2013) ועד מעל מאתיים אמנים בביאנלה הנוכחית (2019). השנה אנו גאים במיוחד על השתתפותם של אמנים עכשוויים ברמה הבין-לאומית הגבוהה ביותר". בסיור, ביקרתי בתערוכות בבנין ימק"א ובהיכל שלמה. בימקא, התערוכות מוצגות במספר חללים, תערוכות חזקות המתמודדות עם נושא הדת בתרבויות שונות במיצב, פיסול, ציור, וידיאו וצילום. אפילו האינסטגרם מקבל הכרה אמנותית בתערוכת צילומים של אושיית אינסטגרם מרוקאית.

איפה ומה?

בניין ימק"א, מארח שלוש תערוכות מרכזיות של הביאנלה:

\\ זיארה: חוכמה מרוקאית משותפת – התערוכה מציגה עבודות של אמנים עכשוויים יוצאי מרוקו (כולל אמנים ממרוקו). היא מדגישה קשרים היסטוריים ומודרניים בין אנשים בירושלים ובמרוקו ומגלמת את הכמיהה ההדדית העמוקה של שתי הקבוצות שבעבר חיו יחד, לקרבה מחודשת. דרך אמנות ואופנה מרוקנית עכשווית, בוחנת זיארה את היסודות העבריים שזכו להכרה פורמלית במרוקו, כחלק מהתרבות הכללית.

אוצר: עמית חי כהן

צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד

\\ מפל מים– אמנית המיצבים הנודעת מרינה אברמוביץ', שנולדה ביוגוסלביה (לשעבר) וכיום התבססה בארצות הברית, מציגה את יצירתה מפל מים (2003) – הקרנת וידיאו של 108 דימויים שבהם נזירים טיבטיים שקועים במדיטציה ומדקלמים באופן חופשי, כאשר ברקע נשמע "מפל" של קולות הממלא את החלל שבעבר שימש כבריכה הפנימית של ימק"א. המיצב, שהוזמן על ידי נציגים של הדלאי לאמה, הוא סביבה היפנוטית של קולות ודימויים, והנושא המרכזי של הביאנלה, 'לשם שמים' משתקף בו דרך מראה בודהיסטית של אמנית לא-יהודייה.

צילום: שרה פלד

אוצר: רם עוזרי

\\ ללא כתב – במהלך יצירת העבודה שלה, המתמקדת בשלוש מסורות עתיקות של מסירה בעל פה – הוודות ההודיות, האווסטה הזורואסטרית והתורה שבעל הפה היהודית – נסעה האמנית ההודית זוכת הפרסים אסתה בוטייל לאיראן, לישראל ולהודו כדי לחוות מסורות אלה. באביב 2018, אירחה הביאנלה את בוטייל, ביקור שבמהלכו היא בנתה אוהל נייד בירושלים ואירחה בו אנשי מחקר, סטודנטים וזקני קהילות שעמם שוחחה.

אוצר: רם עוזרי

צילום: שרה פלד

במוזאון וולפסון לאמנות יהודית בהיכל שלמה מתקיימות שמונה תערוכות:

\\ הגיעו מים עד נפש – בקיץ שעבר התארחו חמישה אמנים ישראלים בוונציה, העיר היפהפייה והשוקעת המתמודדת עם התחממות גלובלית, עם עודף תיירים ועם הזדקנות האוכלוסייה היהודית. הם ביקשו לחקור סוגיות הקשורות לשינוי האקלים דרך פריזמה יהודית. התערוכה רבת-הדיסציפלינות שיצרו, כתגובה לחוויה האישית של הכוחות המאיימים על העיר, מחייבת אותנו לחשוב, לפעול ולהגיב.

אוצרת: אנדי ארנוביץ

\\ סופה להתקיים: רגישויות משותפות – התערוכה בוחנת את השאלה האולטימטיבית, איזו אמנות תשרוד את מבחן הזמן. היא כוללת עבודות אמנות במגוון מדיות, המלוּות בטקסטים עתיקים ועכשוויים המבודדים את היצרים שהניעו את האמנים – חלקם ידועים כמו מיכה אולמן ואבנר שר וחלקם בתחילת דרכם – להוציא לפועל את יצירותיהם.

אוצרת: ד"ר סמדר שפי

\\ אן ששון: שניים אוחזים – תערוכת יחיד של האמנית אן ששון (בעבר מאנגליה ומדרום אפריקה וכיום מתגוררת בירושלים). התערוכה כוללת ציורים ושרטוטים בעלי מכנה משותף – כולם משקפים אנשים במגוון רחב של אינטראקציות חברתיות. זוהי יצירה רב-ממדית הדורשת ניתוח וחשיבה מעמיקים.

אוצר: אילן ויזגן

\\ Evolve – תערוכה זו מציגה מאה ציורים בצבעי מים על נייר, העוסקים בשלושה סיפורים מקראיים, בסגנון של איורים לספרי ילדים. האמן, ז'אן-פייר ווייל, שנולד בצרפת ומתגורר כיום בירושלים, מציע פירוש אישי מאוד ורלוונטי למי שמתמודד גם היום עם שאלות קיומיות. כל ציור מלווה בטקסט תמציתי ועוצמתי, ועל כן התערוכה נחווית כמסע דרך ספר, מתחילתו ועד סופו. המסע הרוחני והאישי כל כך מהווה דיאלוג ויזואלי-טקסטואלי, לכאורה פשוט, אך למעשה מורכב ועמוק.

אוצר: ד"ר שמעון לב

\\ מים נוקבין – תערוכת יחיד זו של האמנית חני כהן-זדה, מספרת את סיפורן של נשים מקראיות דרך עדשה פרשנית של מסורות מדרשיות וקבליות, המדברות על מפגש בין התכונות הזכריות והנקביות של האל. לפי הקבלה, מים זכריים מייצגים זרימה של שפע, מלמעלה למטה, ומים נקביים מייצגים התעוררות הבאה מלמטה, ממי התהום. הדימויים משקפים את כוח הבריאה הנובע ממימי האישה, מי הלידה.

אוצרת: רחל פרליבטר

\\ מחלוקת ושיח – בתערוכה זו, שמונה-עשר אמנים ארגנטינאיים לקחו חלק ביצירה קונספטואלית גדולה הממזגת שיח ועימות. הם יצרו ציור קיר גדול-ממדים ובו 36 מחומשים לבנים, אפורים ושחורים, כסמל לשיח, אלמנט חיוני בדו-קיום, ומסביבם 18 מלבנים קטנים יותר המכילים צבע ומייצגים את הזהות האינדיבידואלית של כל אמן. התוצר הוא עימות עם האופי האחיד של קהילה.

אוצרת: מירתה קופרמינק

\\ בנוגע להסכמה: מסכי מגע – אגודת האמנים היהודים של דרום קליפורניה (JAI) מציגה מיצב וידיאו רב-ערוצים ומבחר ספרי אמן מקוריים, לייצוג שלל קולות של אמנים אמריקניים יהודים, בגילים שונים ומרקע חברתי מגוון, במטרה להרחיב את השיח העכשווי בארצות הברית ולהציגו לציבור בישראל. התקווה היא לפתוח ערוצים הדדיים של דיאלוג טרנס-אטלנטי מכבד ונותן השראה למען מטרה שהיא גדולה יותר מסך חלקיו.

אוצר: שגיא רפאל

צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד

רחובות ירושלים

\\ פסטיבל אמנות רחוב יהודי: שמים סביבנו – האמנות היהודית העכשווית יוצאת מהגלריה אל רחובות ירושלים. אמני רחוב יהודים – שישה מישראל ושישה מחו"ל – מבקשים להטביע חותם על העיר העתיקה-חדשה, רבת המורכבות והגיוון. הם חושפים את האמנות שלהם ואת עצמם לתנאים הפיזיים העירוניים ולשחיקת היום-יום, ומציעים מבט מרענן על מקום השמים בעיניהם.

אוצרים: הלל סמית, עלי קפלן וילדמן וג'ודי טל קופלמן

קמפוס היברו יוניון קולג'

מקרוב ומרחוק: תפיסות שונות של ורשה היהודית – אוצרות המוזיאון לתולדות יהודי פולין בוורשה קיבצו יחד אוסף עבודות של אמנים יהודים ולא-יהודים, העוסקות במורשתה היהודית של העיר ורשה.

אוצרות: אווה חומיצקה ומגדה קונופקה

שימור הבריאה – חמישה אמנים אמריקניים בוחנים את נושא גן עדן דרך ציורים ופסלים המנגידים יופי ותמימות הבריאה עם חוסר מוסריות והתנוונות.

אוצר: סקוט פק

מרכז מורשת בגין

\\ התערוכה 'הסופרג'יסטיות העבריות: 100 שנים' נורית יעקבס ינון מסבירה כי התערוכה "מביאה את סיפורן של מנהיגות ׳האגודה לשיווי זכויות נשים בא"י׳ שנאבקו לפני 100 שנים למען מימוש זכותן של נשים לבחור ולהיבחר לוועד הלאומי. חזונן ונחישותן הצליחו על אף כל המכשולים וה'יישוב' היה מהראשונים בעולם שהעניק לנשים שויון זכויות פוליטיות, וכך הוכרעה שאלה זו גם בקום המדינה. התערוכה 'הסופרג'יסטיות העבריות' היא צעד ראשון במסע חברתי המבקש לשרטט את דמותן של הגיבורות ההיסטוריות בזיכרון ובמרחב הציבורי היום ובה בעת להיישיר מבט אל הדרך הארוכה שעוד נכונה לנו, לשוויון זכויות מלא".

אוצרות התערוכה: אמילי ד' בילסקי, נורית יעקבס ינון

אמנים משתתפים: אילת עופרים | אלעד פרץ | אנדי לויין ארנוביץ' | דינת זיסנר כ"ץ | יאיר מדינה | מיטל בוטון | מילי כ"ץ | מירה מיילור | נורית יעקבס ינון | נחמה גולדמן | ניב בן דוד | קובי לוי

צילום מתוך דף הפייסבוק של הסופרג'יסטיות העבריות

|| תערוכות נוספות מוצגות, בין השאר, במכון ון ליר, בבניין כלל ובחוצות היוצר בנוסף לתערוכות, יתקיימו במהלך הביאנלה שיחות גלריה, דיוני פאנל עם אמנים ועם אוצרים, מופעי מוזיקה ומחול וסיורים ליחידים ולקבוצות, בעברית ובאנגלית.

|| כרטיסים במחיר 45 ש"ח מאפשרים כניסה לכל אחד מהאתרים במשך שבעת השבועות של הביאנלה.

למעקב אחר מידע עדכני כנסו לאתר הביאנלה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן