Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת ערב חג) יום ראשון ה-13 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה המבצע הטורקי נגד הכורדים נמשך: יותר ממאה הרוגים וכרבע מליון פליטים; כח מיוחד של ארה"ב נקלע לאש ארטילרית מצד טורקיה; מטוס אמריקני איים לתקוף כלי ארטילרי טורקי; ארה"ב מסרבת לתמוך מכורדים, אך גם לא מאפשרת להם להגיע להסכם עם אסד (חוץ) הרוגים פצועים ונעדרים בעקבות סופת הטייפון האגיביס שפגעה ביפן; מליונים התבקשו להתפנות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

המבצע הטורקי נגד הכורדים נמשך: יותר ממאה הרוגים וכרבע מליון פליטים; כח מיוחד של ארה"ב נקלע לאש ארטילרית מצד טורקיה; מטוס אמריקני איים לתקוף כלי ארטילרי טורקי; ארה"ב מסרבת לתמוך מכורדים, אך גם לא מאפשרת להם להגיע להסכם עם אסד (חוץ)

הרוגים פצועים ונעדרים בעקבות סופת הטייפון האגיביס שפגעה ביפן; מליונים התבקשו להתפנות מבתיהם (חוץ)

ארה"ב: שריפות ענק ביערות סמוך ללוס אנג'לס, 100 אלף תושבים פונו מבתיהם; מיליון איש בקליפורניה בחשיכה בשל הפסקות חשמל יזומות (חוץ)

ראש המוסד מתרברב: "אנו מחסלים סוכני חמאס בחו"ל – בלי חשבון"; חמאס בתגובה: "אין התיישנות על פשעי הכיבוש; החשבון ייסגר" (בטחוני)

ראש הממשלה הפלסטיני: "נמנע בגופנו מצבא הכיבוש הישראלי לפלוש לשטחי A" (מדיני)

פרשת חטיפת הכלה: פולמוס נרחב בעולם ההלכה בעקבות החלטת הרבנות הראשית להתיר לעולם כלה שנעצרה 20 דקות לאחר תחילת החופה ללא גט וללא בירור אצל עדים כשרים שנכחו במעמד החופה האם הייתה נתינת טבעת (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

היום: בהיר עד מעונן חלקית בעננות בגובה בינוני ורב. תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות. בהרים ובפנים הארץ ייעשה חם מהרגיל ויבש. משעות הצהריים ינשבו רוחות צפוניות ערות לאורך החוף, ובמזרח הארץ ייתכנו גשמים מקומיים. הלילה: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה בינוני ורב. רוחות מזרחיות חזקות ינשבו בהרי הצפון וייתכן שם אובך. בצפון הארץ ובמזרחה ייתכנו ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. קיים חשש קל משטפונות בנחלי המזרח.

שני: תחול עלייה נוספת בטמפרטורות וייעשה חם מהרגיל עד שרבי ברוב אזורי הארץ. במהלך הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות חזקות בהרי הצפון והמרכז וייתכן אובך. במזרח הארץ ובצפונה צפויים ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. בנחלי המזרח חשש קל לשיטפונות.

שלישי: יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון ועדיין ייתכן אובך. צפויים ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים. קיים חשש כבד משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח.

רביעי: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה בינוני ורב. עדיין צפויים ממטרים מקומיים וקיים חשש משטפונות בנחלי הדרום והמזרח. תחול ירידה קלה בטמפרטורות אך עדיין יהיה חם מהרגיל בכל חלקי הארץ.

פוליטי

השימוע בתיקי נתניהו: גם היועמ"ש נעדר בחלק מהזמן מהליך השימוע; גורמים מטעם פרקליטי נתניהו: יתכן וסעיף השוחד יימחק מתיק 4000, ותיק 2000 ייגנז

לאחר שדווח כי המשנה לפרקליט המדינה שליוותה את חקירות ראש הממשלה נעדרה מהשימוע בתיקים 1000 ו־2000 בשל חופשה משפחתית, העיתון 'מעריב' מדווח כי גם היועמ"ש עצמו נעדר במהלך היום השלישי לשימוע, שבו דנו בתיק 2000 ובהשלמות בתיק 4000, משום שנאלץ להשתתף בדיון הקבינט המדיני־ביטחוני שנמשך כחמש שעות ועסק באיום האיראני. היועץ המשפטי לממשלה הוא מוזמן קבוע לישיבות הקבינט (לצד ראש המטה לביטחון לאומי, המל"ל).

ע"פ הדיווח בעתון 'מעריב' בשם גורמים (מטעם נתניהו) בחדר הדיונים שבו נערך השימוע לראש הממשלה כי נוצר רושם שעורכי הדין האמריקאים – שהובאו ככוח עזר לצורך שלילת הקשר בתיק 4000 (פרשת בזק־וואלה) בין הסיקור החיובי לראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו לבין עבירת השוחד – הצליחו להשפיע.  עוד סיפרו כי עוצמת העיסוק בתיק 2000 (השיחות בין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס), נחלשה עד כי ייתכן שהתיק כולו ייגרע – ולא יוגש כתב אישום בגינו.

הביזיון – בהשתתפות פחות מעשירית מחברי מרכז הליכוד: מועמדותו של נתניהו לראשות הממשלה מטעם הליכוד – אושררה ב"רוב מוחץ"

בהשתתפות של כ-150 חברי מרכז מתוך כ-3,800, ועוד כמה עשרות עוזרים ופעילים: מרכז הליכוד אישרר ביום חמישי בערב את ההצעה "כי יושב ראש הליכוד וראש הממשלה נתניהו, הוא מועמד תנועת הליכוד לכהונת ראש ממשלת ישראל לכל כהונת הכנסת ה22".  * לאור מיעוט המשתתפים שהגיעו לישיבה, ביטל ראש הממשלה נתניהו את השתתפותו באירוע ברגע האחרון. * לדברי חברי המרכז שנכחו במקום, מספר המשתתפים באירוע עמד על בין ל-120 ל-150 חברי מרכז. * למרות הביזיון, בליכוד אמרו כי ההצבעה נערכה באופן גלוי, ואושרה ב"רוב מוחץ".

– בתוך כך, שר האנרגיה שטייניץ סבור כי מתווה האחדות והרוטציה שהציג ריבלין לא יחייב את ראש הממשלה נתניהו לצאת לנבצרות מיידית אם יחליט היועמ"ש על הגשת כתב אישום נגדו – אלא רק בתחילת המשפט.

– בחדשות 12 דווח כי ההחלטה המסתמנת בסביבת הנשיא היא שלא לתת לנתניהו הארכה בניסיון להרכיב ממשלה אלא להעביר את הזכות ליו"ר כחול לבן, ח"כ גנץ.

שלושה שבועות אחרי הבחירות: יהדוה"ת הגישה ערעור בו היא דורשת לקבל את המנדט השמיני על חשבון הליכוד; הליכוד הגיש ערעור נגדי בו היא דורשת להפחית ממספר הקולות של יהדוה"ת

סיעת יהדוה"ת הגישה ביום חמישי לבית המשפט המחוזי בירושלים ערעור על תוצאות הבחירות האחרונות. כשלטענתה, בתוצאות הבחירות נפלו שיבושים שבגינם הוענק מנדט עודף לליכוד על חשבונה. אם יתקבל הערעור, יהדות התורה תגדל משבעה לשמונה מנדטים ואילו הליכוד יאבד מנדט ויקטן מ-32 ל-31 * מנגד הליכוד הגיש אף הוא ערעור נגדי על תוצאות הבחירות. בערעור שהוגש אף הוא לבית המשפט המחוזי בירושלים, טענו כי לפי הבדיקות שנערכו בתוצאות הבחירות בקלפיות נבחרות, הליכוד זכאי להישאר עם המנדט ה-32 ויהדות התורה עם 7 מנדטים, כפי שהציגה ועדת הבחירות בתוצאותיה הרשמיות. לפי הנתונים שהוצגו על ידי הליכוד, הם זכאים לתוספת של 367 קולות, רשימת ימינה לתוספת של 36 קולות, יהדות התורה להפחתה של 38 קולות וש"ס להפחתה של 31 קולות.

דמוקרטיה ליכודית במיטבה: ח"כ בליכוד דורש להדיח את דור המייסדים של המפלגה שסירבו להצביע לה בבחירות האחרונות

ח"כ קרעי מהליכוד דורש להדיח לאלתר את מי ששימשו עד לפני שנים ספורות שרים בכירים בממשלת הליכוד – בני בגין, בנו של מייסד הליכוד וראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, דן מרידור, מיכאל איתן, ויו"ר הכנסת לשעבר דן תיכון – שהתבטאו נגדה במערכת הבחירות האחרונה ואף הצהירו שלא יצביעו לה. לדבריו, "מבדיקה שעשיתי מול אגף המחשוב במצודת זאב הופתעתי לגלות שנבחרי ליכוד בעבר שיצאו בשצף קצף נגד רשימת הליכוד ונבחריה בבחירות האחרונות, לא נגרעו או הסירו את חברותם בתנועה". קרעי הוסיף כי "יותר מכך, מתוקף תפקידם בעבר, הנ"ל הינם חברי מרכז הליכוד מכוח כהונה לכל חייהם".

– מנגד, ח"כ אופיר כץ שלח מכתב למנכ"ל המפלגה, וביקש ממנו לדחות את בקשתו. לדבריו "הליכוד היא, ותמיד תהיה, תנועה דמוקרטית, שחוזקה טמון ביכולת ההכלה והפתיחות למגוון השקפות, ובעובדה שתמיד ייצגה מגוון רחב של דעות וציבורים" כץ הוסיף כי "האישים המוזכרים הם חלק בלתי נפרד מהבסיס של תנועת הליכוד".

– גם ח"כ מיקי זוהר התייחס לבקשת קראי ואמר כי "הליכוד היא תנועה דמוקרטית, כל אחד זכאי להביע את עמדתו גם כשהוא במיעוט. האנשים המוזכרים בכתבה עשו רבות למען הליכוד, אך לצערי הם איבדו קצת את דרכם מהרגע שהפסיקו להשפיע, וניתן להסיק שהם תוקפים את רה"מ בעיקר בשל התסכול הזה. אני בעד שהם יישארו בליכוד, יביעו את עמדתם ויכבדו את עמדת הרוב".

– בני בגין ודן מרידור סירבו להגיב על הדרישה להדיחם מהליכוד, ואת תגובתו של מיכאל איתן לא ניתן היה להשיג. דן תיכון מסר: "כל האנשים שבשמם ננקב היו ממייסדי תנועת הליכוד. מעבר לכך אין לי מה לומר".

חדשות

שלושה מפגינים נעצרו אמש בהפגנות מוצ"ש בכיכר גורן בפתח תקווה כי העזו להניף את השלט הקבוע בהפגנות מוצאי שבת בכיכר גורן : CRIME MINISTERשניים מהם ספגו חבטות בעת המעצר האלים. עורך הדין דניאל חקלאי מסר כי תוגש תלונה למח"ש וכי המליץ למרשו להגיש תביעת נזיקין. השלושה שוחררו באותו ערב ללא תנאים מגבילים. אחד מהם זומן לחקירה חוזרת (מגפון ניוז)

חשד לחיסול באור יהודה: גבר בן 37 נהרג מפיצוץ רכב

התקרית אירעה סמוך לכניסה לעיר בכביש 412. צוותי מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותו של נהג הרכב, תושב העיר המוכר למשטרה וככל הנראה השתייך לארגון הפשיעה של מיכאל מור. "הגענו במהירות למקום וראינו רכב מפורק", סיפר פרמדיק שהוזעק למקום

"האסירות צורחות בלילה מהסיוטים. זה מפחיד אותי. אני מרגישה את האנרגיות של אימא מבעד לחומות. כשיש לי נפילות ואני בוכה, אני יודעת להרים את עצמי. לא אתן להם לשבור אותי. רק תבטיחו לי שאצא מפה מהר", כתבה נעמה יששכר (26), עליה נגזרו 7.5 שנות מאסר בבית המשפט הרוסי לאחר שנמצא בכליה קמצוץ מריחואנה. המשפחה תובעת ראש הממשלה לפעול מיד אצל "ידידו" הטוב, הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין לשחרורה. רוסיה מתניה שחרורה בשחרור האקר רוסי המצוי בישראל וממתין להסגרתו לארצות הברית. שם הוא עלול לסבך את רוסיה במידע אודו ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות. נתניהו טרם עשה דבר מעבר להשתתפות ברגשות המשפחה.

הפיגוע בבית הכנסת בגרמניה: המחבל נשא 4 ק"ג של חומרי נפץ; המחבל הודה כי המניע לנסיון הטבח היה אנטישמי

חקירת פיגוע הירי מחוץ לבית הכנסת בגרמניה בזמן תפילת יום כיפור נמשכת: התובע הפדרלי בגרמניה פיטר פרנק אמר ביום חמישי אחר הצהריים כי החשוד בירי "תכנן לבצע טבח". מלבד הרובים, הגיע המפגע, כשהוא מצוייד גם עם 4 ק"ג חומר נפץ וברימונים מתוצרת בית. במהלך שימוע שנמשך כמה שעות בהובלת שופט חוקר בבית המשפט הפדרלי לצדק של גרמניה, הודה המחבל כי המניע לפיגוע היה אנטישמי.

– חוליית המפגעים מנתה ככל הנראה שלושה אנשים. המשטרה המקומית הצליחה ללכוד אחד מהם, אך השניים הנוספים הצליחו להימלט ברכב גנוב והחיפושים אחריהם נמשכים.

– בתיעוד התקיפה, שצילם המחבל דרך מצלמת גו-פרו על קסדתו, הוא נראה יורה על דלתות בית הכנסת מבלי הצלחה לפרוץ למקום. ככל הנראה, הוא גם השליך מטענים לעבר המקום ולעבר בית קברות סמוך.

בטחוני

ראש המוסד מתרברב: "אנו מחסלים סוכני חמאס בחו"ל – בלי חשבון"; חמאס בתגובה: "אין התיישנות על פשעי הכיבוש; החשבון ייסגר"

ראש המוסד טען בראיון שהעניק לכלי תקשורת ישראלי לקראת חג הסוכות כי ישראל מחסלת אנשי חמאס בחו"ל בכמויות. "מהסוכנים המקומיים עד החבר'ה שמבצעים את הרכש של הנשק שמכוון נגד מדינת ישראל. אנחנו מסירים איומים – לא נוקמים". לדבריו, חמאס החליט להסתיר חיסולים של בכיריו ברחבי העולם "הוא כבר לא ממהר לייחס לנו חיסולים, משיקולים שלו".

– בתגובה השיב דובר חמאס בעזה חאזם קאסם כי "הדברים מוכיחים שישראל מפרה את ריבונותן של המדינות, ותוקפת באדמותיהן". הדובר הוסיף כי "אין התיישנות על פשעי הכיבוש בפלסטין ומחוצה לה, זה לא יעצור את ההתנגדות והחשבון ייסגר עם השחרור המלא של אדמותינו ומקומותינו הקדושים".

נתניהו מאיים במלחמה על אירן: "יש מקרים שמחייבים מכת מנע"; ראש המוסד: "אירן מהווה אתגר בטחוני אך לא סכנה קיומית; סולימאני יודע שחיסולו אפשרי"

ראש הממשלה נתניהו שיגר בשבוע שעבר איום לכיוון איראן ואמר כי "יש מקרים שמחייבים מכת מנע. איראן מאיימת למחוק אותנו מהמפה ופעם אחר פעם מנסה למחוק אותנו". * לדבריו, איראן "חותרת להדק את אחיזתה בלבנון, בסוריה, בעיראק, בתימן וברצועת עזה. היא מתחמשת בלא הרף, מציידת את גרורותיה בנשק מסוכן, תוקפת את חופש השיט בנתיבי השיט הבינלאומיים, הפילה כטב"ם אמריקאי גדול ותקפה בהתקפה גסה וחסרת תקדים את שדות הנפט בסעודיה".

– בתוך כך ראש המוסד כהן התייחס לדיווחים האיראנים לפיהם הצליחה לסכל ניסיון ישראלי לחסל את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני ואמר כי. "עם כל הכבוד לדברי הרהב שלו, הוא עוד לא בהכרח עשה את הטעות שתכניס אותו למועדון היוקרתי של רשימת המחוסלים הפוטנציאליים של המוסד". לדברי ראש המוסד סולימאני " יודע מצוין שחיסול שלו הוא לא דבר בלתי אפשרי. פעילותו מוכרת ומורגשת בכל מקום, אנחנו מכירים אותה ונלחמים בה". * לדברי ראש המוסד, איראן אינה מהווה כיום איום קיומי על ישראל – "היא אתגר ביטחוני, אבל לא סכנה קיומית. אם היא תפתח גרעין צבאי, מדינת ישראל תעמוד בפני סכנה קיומית".

– בתשובה לשאלה למה המוסד לא מחסל את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, השיב כהן: "זו לא השאלה הנכונה. השאלה אם נסראללה יודע שיש לנו את האפשרות לחסל אותו, והתשובה על כך היא חיובית".

– כזכור, לפני כעשרה ימים חשף סולימאני בריאיון נדיר שהעניק לתקשורת האיראנית, כי בתקופת מלחמת הלבנון השניה, הוא שהה יחד עם ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה בזמנו, עימאד מורנייה, ביחד עם מנהיג חמאס נסראללה בעד שישראל ניסתה לחסל את נסראללה, ולדבריו גם אותו.

– יצויין, כי לפני חמשה חודשים סיפר ראש מטה חיל האוויר, תומר בר, בראיון ל'מעריב' כי בזמן ששימש כמפקד טייסת במלחמת לבנון השנייה, היה מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה על הכוונת של הטייסת שלו. טייסיו היו קרובים מאוד לבצע את המשימה שהוטלה עליהם. מדובר היה במשימת חיסול, לא מטרה מזדמנת. חיפשו את האיש. – "רדפנו אחרי נסראללה בביירות בהרבה מאוד מקומות, עם חימושים מיוחדים, עם דברים שאז הופיעו לראשונה. אבל זה לא היה עד הסוף מבחינת הצירוף של המודיעין והאש איפה שהיינו צריכים. היינו קרובים. אני אישית טסתי עם הטייסת והייתי מעורב בזה. אתה תמיד נשאר עם התחושה שאם זה היה מצליח, היית יכול לשנות את המציאות”. לדבריו, נסראללה ידע בוודאות שהכוחות הישראלים קרובים אליו.

מחבל ירה מרכב חולף על עמדה צבאית באזור טול כרם; בחסדי שמים: אין נפגעים * מחבל ירה בליל שבת מרכב חולף לעבר עמדה צבאית הממוקמת סמוך לעיר טול כרם שבמערב השומרון. בחסדי שמים, איש לא נפגע, וסקירות נערכים בניסיון לאתר את המחבל.

מדיני

ראש הממשלה הפלסטיני: "נמנע בגופנו מצבא הכיבוש הישראלי לפלוש לשטחי A"

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתאייה אמר אתמול לעיתון הפלסטיני אל־קודס כי הפלסטינים ימנעו בגופם את כניסת כוחות צה"ל לשטחי A שבשליטת הרשות הפלסטינית – "נמנע מצבא הכיבוש הישראלי לפלוש לשטחי A לא באלימות אלא בגופנו" לדבריו, ישראל "פולשת לשטחי הרשות על אף שההסכמים החתומים בין הצדדים אינם מתירים זאת. אנו נשבור את הסטטוס־קוו".

– על פי הסכמי אוסלו, הערים הפלסטיניות, וחלק קטן מהכפרים הפלסטיניים הסמוכים להן, מוגדרים שטחי A – שטחים שהם באחריות ביטחונית ואזרחית פלסטינית. * מאז מבצע "חומת מגן" בשנת 2002, כוחות צה"ל נכנסו לעיתים לשטח A ולאזורים נוספים בגדה המערבית כדי לעצור פלסטינים החשודים במעורבות בטרור ובפעולות אנטי-ישראליות אחרות.

– כזכור, לפני כשבועיים וחצי התייחס יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בנאום בעצרת האו"ם בניו יורק, להבטחת הבחירות של נתניהו לספח את בקעת הירדן, והבטיח כי אם זה יקרה "ההסכמים עם ישראל יבוטלו".

חוץ

המבצע הטורקי נגד הכורדים נמשך: יותר ממאה הרוגים וכרבע מליון פליטים; כח מיוחד של ארה"ב נקלע לאש ארטילרית מצד טורקיה; מטוס אמריקני איים לתקוף כלי ארטילרי טורקי; ארה"ב מסרבת לתמוך מכורדים, אך גם לא מאפשרת להם להגיע להסכם עם אסד

למרות הגינויים והאיומים ממדינות העולם בסנקציות: טורקיה ממשיכה במסע ההשתלטות על רצועת הגבול הצפונית של סוריה. עד כה נפלו במתקפה הטורקית, יותר ממאה הרוגים כורדים, לוחמים ואזרחים כורדים. רוב ההרוגים נפגעו בתל-עבייד, עיירה על גבול סוריה טורקיה המותקפת על ידי הצבא הטורקי. * מנין הפליטים, לפי נתוני האו"ם עומד על כ-100 אלף ולפי פרסומים של גופי מעקב כורדיים מספר הפליטים כבר מתקרב לרבע מיליון. * מאות אלפים נותרו ללא אספקת מים ומזון והמשבר ההומניטרי הולך ומחריף.

– משרד ההגנה הטורקי הודיע כי שמונה לוחמים מצבא טורקיה נהרגו וכ-35 נפצעו מירי מרגמות של הכוחות הכורדיים לעבר העיירה נוסבין שגבול טורקיה-סוריה. ההתקפה התרחשה בזמן שטורקיה הגבירה את התקיפות האוויריות והארטילריות שלה על מילייצת ה-YPG הכורדית.

בתוך כך, כוח מיוחד של צבא ארה"ב נקלע ככל הנראה בטעות לאש ארטילרית של הכוחות הטורקיים בעיר קובאני שבצפון סוריה אתמול בלילה, אך איש לא נפגע. על פי הדיווח באתר "ניוזוויק", גורם מודיעיני כורדי-עיראקי וגורם נוסף בפנטגון אמרו כי הכוח המיוחד פועל בעיר כובאני שנמצאת בשליטת הכוחות הכורדיים ונפל תחת אש ארטילרית טורקית. על פי דיווחים בסוכנויות שונות, הבסיס שנפגע היה שייך לקואליציה בין לאומית נגד דאעש, בו שהו בין היתר גם כוחות אמריקניים מיוחדים. * לדברי דובר הפנטגון "הפיצוץ התרחש באזור שבו הטורקים יודעים שנמצאים כוחות אמריקאיים" * באנקרה הכחישו את ההאשמות וטענו כי הירי כוון לכוחות כורדים ששהו במרחק של קילומטר מהמוצב. משרד ההגנה הטורקי הוסיף כי חילופי האש נעצרו לבקשת הצבא האמריקני.

– לפי הדיווח במגזין "ניוז וויק" הטורקים הפסיקו ההפצצה באזור הבסיס הבינלאומי בקובאני רק לאחר שכלי טיס אמריקני איים לתקוף כלי ארטילרי. זאת בניגוד לתגובת משרד ההגנה הטורקי אמש לפיו הטורקים עצרו את האש לבקשת ארה"ב.

ביום שישי טען הגנרל הכורדי מזלום עבדי כי "כוחות בתמיכת איראן התחילו לתקוף את הכוחות הסוריים הדמוקרטיים מדרום, במחוז דיר א-זור.

– המאבק בדעא"ש: הכורדים מאיימים כי ינטשו את בתי הכלא בהם כלואים אלפי אנשי דאע"ש, וכי לא ייכנעו לטורקים שממשיכים להפציץ בלב שכונות אזרחיות בצפון סוריה. לדברי הגנרל הכורדי מזלום עבדי כוחותיו ממשיכים לשמור על בין 9,000 ל-12,000 אסירי דעאש, ושאם הטורקים לא יעצרו את המבצע – השומרים ילכו להגן על המשפחות שלהם. * בתוך כך, מכונית תופת התפוצצה בכלא ובו אסירי דאע"ש, דבר שכפה על הכוחות הכורדים לשלוח תגבורת למקום כדי למנוע בריחת אסירים המונית מהמתקן. * גורמים בכוחות הסוריים הדמוקרטיים דיווחו כי חמישה אסירי דאעש נמלטו מבית הכלא בעיר קמישלי שבצפון סוריה, לאחר תקיפת טורקיה באזור.

– קרבות בראס אל-עין: קרבות עזים מתנהלים בעיר ראס אל-עין שבצפון סוריה, לאחר שמוקדם יותר, הודיע משרד הביטחון הטורקי כי מורדים סורים הנתמכים על ידי אנקרה "תפס שליטה בשטחים האזרחיים שבעיר ראס אל-עין". מנגד, ארגון הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, הלוחם עבור הכורדים, מסר כי הצבא הטורקי השתלט על שכונה אחת בלבד, וכי הארגון מוסיף להילחם בצבא הטורקי. * לדברי דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, הכוחות הטורקיים נכנסו לאזור תעשייה בראס אל-עין, והכוחות הכורדיים נאלצו לבצע "נסיגה טקטית" מהאזור לאחר שעות של הפגזות טורקיות כבדות. "עכשיו ההתקפה של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים החלה ומתנהלים עימותים עזים".

– יחסי הכוחות בין טורקיה לכורדים: הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מהמיליציה הכורדית YPG, נמצאים בנחיתות כוחות משמעותית בהשוואה לטורקיה, שהיא הצבא השני בגודלו בנאט"ו. הכורדים אמנם זכו לתמיכת הכוחות האמריקניים במהלך המאבק בארגון דאעש, אך וושינגטון לא סיפקה להם כלי נשק מתקדמים יותר, גם על בסיס הצרכים בשדה הקרב וגם בשל החשש הטורקי. מקור במיליציה הכורדית אמר ל'רויטרס' "ל-YPG אין כלי נשק כבדים (מארצות הברית) שיהיו שימושיים נגד כלי טיס או טנקים טורקיים", לדבריו, "כלי הנשק הכבדים ביותר שקיבלנו מארצות הברית הם פצצות מרגמה, לא יותר מזה. לא טילים, לא כלי נשק נגד מטוסים, לא נשק נגד טנקים".

– הגנרל האמריקני ג'וזף ווטל, שפיקד עד לא מכבר על הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, אמר ביום שלישי שעבר כי הכורדים לא יוכלו לעצור את הפלישה הטורקית. "אני חושב שהכורדים, קודם כל, יגנו על עצמם בצורה המיטבית. כשהם יבינו שהם לא יוכלו להתמודד עם הצבא המאוד מודרני הזה ועם היכולות שיש לטורקיה, אני חושב שהם יעזבו את האזור". הוא הוסיף כי לצד הלוחמים הכורדים, גם האזרחים הכורדים יעזבו את האזור, מחשש שלא יהיה בטוח עוד עבורם להישאר בו. * ניהאט עלי אוזקן, מומחה ביטחון ממכון המחקר הטורקי TEPAV, העריך כי הכוחות הכורדיים ישתמשו בלוחמת גרילה, מתקפות פגע-וברח, מוקשים, מטעני צד וייתכן גם שבטילי נ"ט שיש ברשותם.

– הכורדים זועמים על ארה"ב: איש מודיעין בכיר בשורות הכוחות הכורדיים, סיפר למגזין "ניוז וויק" שארה"ב כלל לא יידעה אותם באופן ישיר על נסיגת האמריקנים מהאזור, והם למדו זאת מהודעתו של טראמפ. * ברשת CNN נחשפה שיחתו של מפקד הכוחות הדמוקרטיים של סוריה עם סגן השליח המיוחד לקואליציה נגד דאע"ש שנערכה ביום חמישי, לאחר תחילת מבצע "מעיין השלום" של צבא טורקיה בו הוא מתריע בו: "ויתרתם עלינו, מכרתם אותנו – זה לא מוסרי". הבכיר הכורדי תקף כי "אתם לא מוכנים להגן על העם, אבל אתם לא רוצים שאף אחד אחר יבוא לשמור עלינו". השיחה בין השניים התעקש הבכיר הכורדי התעקש שארה"ב תעצור את המתקפה הטורקית או תאפשר לכורדים להגיע להסכם הגנה עם צבא אסד וסוריה. "אני רוצה לדעת אם אתה יכול להגן על עמי, לעצור את הפצצות האלה שנופלות או לא", הוסיף הבכיר הכורדי בשיחה הטעונה. "אם התשובה היא לא, אני צריך לחתום על עסקה עם רוסיה והמשטר הסורי".

– התגובות בעולם: בשל התקיפות הטורקיות נגד הכורדים בסוריה, החליטו גרמניה וצרפת לאסור על ייצוא נשק לטורקיה. ובכך הצטרפו להולנד, נורווגיה ופינלנד שהטילו אמברגו נשק על טורקיה. ראש ממשלה בריטניה שוחח עם ארדואן וקרא לו לסיים את המבצע ולהתחיל בדיאלוג. * ב-SDF רוצים שמטוסי רוסיה יאכפו "אזור ללא טיסה" מעל צפון-מזרח סוריה וימנעו מטורקיה לתקוף מהאוויר. * דובר הכוחות הכורדים קרא לארצות הברית להתערב ולעצור את טורקיה מלהמשיך במעשיה. הוא אמר לרשת CNN כי "נרצה לראות יותר מאמצים מהצד האמריקני בניסיון לעצור את ההתקפה".

– נשיא ארה"ב טראמפ איים כי יטיל סנקציות חריפות על טורקיה אם זו "תעשה משהו שהיא לא אמורה לעשות". לדבריו, "אם טורקיה תעשה משהו שהיא לא אמורה לעשות, נטיל עליה סנקציות בעוצמה שמעט מאוד מדינות ספגו כמוה בהיסטוריה". * בנאום שנשא (הלילה) בוושינגטון, אמר טראמפ, כי יש לאפשר לכורדים לחיות בגבולותיהם, אך כי הוא אינו סבור שחיילים אמריקנים צריכים לשהות בסוריה עוד 15 שנים כדי לשמור על הגבול עם טורקיה, אם הכורדים אינם מסוגלים לשמור על גבולותיהם בכוחות עצמם. לדבריו, "אל תשכחו שהם נלחמים עבור האדמה שלהם. הם לא עזרו לנו להלחם על האדמה שלנו".

– נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיב למצב המתפתח בסוריה ואמר: "כל מי שנמצא באופן לא חוקי בשטח של מדינה כלשהי, במקרה הזה הרפובליקה הסורית הערבית, צריך לעזוב את השטח. זה נכון לכל המדינות. אם הממשלה הלגיטימית העתידית של סוריה תחליט שהנוכחות הצבאית הרוסית לא רצויה עוד – זה יחול באופן טבעי גם עלינו".

– אירן הציעה לתווך בין הכורדים, הממשל הסורי וטורקיה בניסיון להגיע להסכמים שיסיימו את המבצע הצבאי. שר החוץ זריף אמר כי "הסכם אדנה בין טורקיה לסוריה עדיין בתוקף, ויכול להוות מסלול טוב יותר להשגת ביטחון", בהתייחסו להסכם בן 21 שנה שטורקיה טוענת כי מעולם לא יושם כראוי.

– ראש הממשלה נתניהו הצהיר ביום חמישי כי "ישראל מגנה בתוקף את הפלישה הצבאית של טורקיה למחוזות הכורדיים בסוריה, ומזהירה מפני טיהור אתני של הכורדים על ידי טורקיה ועושי דברה". לדבריו, "ישראל תעשה כל מאמץ להגיש סיוע הומניטרי לעם הכורדי האמיץ".

הרוגים פצועים ונעדרים בעקבות סופת הטייפון האגיביס שפגעה ביפן; מליונים התבקשו להתפנות מבתיהם

סופת הטייפון "האגיביס" פגעה אתמול ביפן, עם רוחות בעוצמה של כ-220 קמ"ש, לפחות עשרה בני אדם נספו בסופה, ו-120 נפצעו ארבעה מהם באורח קשה. ועשרה נעדרים בעקבות ההצפות ביישובים רבים.

– הטייפון כבר גרם לגשם כבד ורוחות עזות באזור טוקיו, להצפות ולנהרות לעלות על גדותיהם מדרום לעיר ולמפולות בוץ אימתניות, לפני שעברה צפונה. * בעקבות הסופה התבקשו מיליוני בני אדם ביפן להתפנות מבתיהם, ושיבושים קשים נרשמו בתחבורה: כל הטיסות בשני שדות התעופה של טוקיו בוטלו, ובנוסף הופסקה פעילותם של כמה קווי רכבות מהירות.

– הסופה שזכתה לשם "האגיביס" אשר משמעות השם בשפה הפילפינית הוא מהירות, צפויה להיות הסופה הקשה ביותר שנרשמה במדינה ב-60 השנים האחרונות. * הסוכנות המטאורולוגית ביפן הזהירה כי הגשמים והרוחות עשויים להיות הכבדים ביותר שנרשמו ביפן מאז 1958, אז סופה בסדר גודל דומה הביאה למותם של כאלף תושבים. * מפלס המים עלה במטר בחלקים מקו החוף, כאשר בטוקיו הוא עלה בחצי מטר והגביר את הסכנה לשיטפון חמור במרכז הבירה.

– לקראת הסופה ביטל הצי הקיסרי היפני תרגיל ימי בין יומיים, זאת בשל הצורך במלחים לצורכי חירום.

ארה"ב: שריפות ענק ביערות סמוך ללוס אנג'לס, 100 אלף תושבים פונו מבתיהם; מיליון איש בקליפורניה בחשיכה בשל הפסקות חשמל יזומות

100 אלף תושבים פונו מבתיהם בדרום קליפורניה שבארצות הברית בשל שריפות יער גדולות שיצאה משליטה.  השריפה הגדולה ביותר היא בעמק סן פרננדו, 32 ק"מ צפונית למרכז העיר לוס אנג'לס, בשטח של 30 קילומטרים רבועים. השריפה פרצה בחמישי בלילה בעיר סילמאר, ובמהרה התפשטה ויצאה משליטה. הרשויות מזהירות כי מאמצי הכיבוי יימשכו ימים. * מניין ההרוגים באסון עומד עד כה על שני בני אדם. לפחות אלף כבאים בסיוע מסוקי כיבוי נלחמים גם בשעה זו בלהבות שהספיקו לכלות בתים ומכוניות רבות, ובחמישה מוקדים עדיין פועלים להשתלטות על האש. * שירות החיזוי הלאומי בארה"ב פרסם אזהרת דגל אדום – שמתריעה מפני שריפה קשה כתוצאה מהרוחות החזקות והיבשות ולחות נמוכה מאוד. * בינתיים מתמודדים 200 כבאים עם שריפות יער נוספות בדרום קליפורניה, באזור מחוז ריברסייד ממזרח ללוס אנג'לס. אחת השריפות באזור פרצה בעקבות שריפת אשפה, והתפשטה לחניון קרוואנים. השריפה שמכונה "סנדלווד" הרסה 76 בתים ובניינים. כמה מאות בני אדם נדרשו להתפנות מהבתים.

– בתוך כך, חברת חשמל במדינת קליפורניה ניתקה את האספקה לכ-800 אלף בתים, בתי עסק ומקומות אחרים בצפון המדינה בניסיון למנוע שריפות יער גדולות. בחלקים נרחבים באזור מפרץ סן פרנסיסקו, אך לא בעיר עצמה. * חברת החשמל האזורית PG&E הזהירה כי הניתוקים עשויים להימשך כמה ימים. היא רוצה להימנע מנפילתם של קווי מתח בשל הרוחות החזקות, אחרי שבשנה שעברה הם גרמו לשריפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של קליפורניה. * במהלך השנה, החברה ערכה כמה השבתות מתוכננות, אולם אף אחת מהן לא הייתה בהיקף דומה לזו הנוכחית. * ההפסקות היזומות צפויות להשפיע על יותר ממחצית מחוזות המדינה.

– בקיץ שעבר גבה גל השריפות בדרום קליפורניה את חייהם של למעלה מ-70 בני אדם, וכילה למעלה מ-8,800 בתי מגורים. בשיא השריפה דווח באזור על אלף נעדרים.

המתיחות במפרץ: מכלית נפט איראנית הותקפה בטילים סמוך לחופי ערב הסעודית

מכלית נפט איראנית ששטה בים האדום הותקפה ביום לחופי עיר הנמל ג'דה בערב הסעודית, כ-97 קילומטרים מעיר הנמל, הפיצוץ גרם לנזקים כבדים ונפט נשפך לים האדום. לפי ההערכות, המכלית משמשת להעברת נפט לסוריה, בעלת בריתה של איראן, למרות הסנקציות הבינלאומיות המוטלות על משטרו של בשאר אסד. * חברת הנפט הלאומית האיראנית מעריכה שכלי השיט נפגע משני טילים, שהראשון שוגר בשעה 05:00 והשני כ-20 דקות לאחר מכן. בערוץ התקשורת הממלכתי של איראן דווח כי מומחים טכניים מאמינים שמדובר ב"מעשה טרור" ובפעולה מכוונת נגד המכלית * סוכנות ידיעות שמקורבת למשמרות המהפכה של איראן דיווחה כי "איש מאנשי הצוות לא נפגע בפיצוץ והמצב בשליטה".

– ערב הסעודית אישרה כי היא קיבלה אותות מצוקה מהמכלית האיראנית שנפגעה, אך לדבריה היא לא סייעה לה משום שהמכלית המשיכה לנוע וכיבתה את מכשיר המיקום שלה.

– מערכת הזיהוי האוטומטית של המכלית (AIS), שעל פיה ניתן לקבוע את מיקומה, הייתה ככל הנראה כבויה במשך חודשיים, עד שחזרה לשדר זמן קצר אחרי התקרית. * שעות אחרי הפיצוץ, אתרי מעקב הראו כי המכלית שינתה את מסלולה ועשתה את דרכה לאיראן בחזרה.

– שירותי המעקב Marine Traffic פרסמו כי על בסיס המידע שיש ברשותם, כולל צילום מהאזור של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ומידע ה-AIS, "לא ראינו שום עשן, שריפה, דליפה או גרירה. במקום זאת, ראינו מכלית שטה בחזרה הביתה במהירות שגרתית".

– חברת הייעוץ "יוראסיה" מסרה כי אין בידיה ראויות מוצקות בתשובה לשאלה מי עומד מאחורי התקרית. "הסמיכות של המכלית בזמן המתקפה לנמל ג'אדה עשוי לרמז על כך שייתכן שהטילים שוגרו מהממלכה הסעודית", אמרו בחברה. "לפי השערה נוספת, זה היה מבצע ישראלי".

– מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, אמר כי "פיראטיות במים בינלאומיים שנועדה להפר את בטיחותו של כלי שיט מסחרי תיענה בהתאם". לדבריו, "הוקמה ועדה מיוחדת לחקור את המתקפה על סביתי, ומסקנותיה יימסרו בקרוב לרשויות לטובת קבלת החלטה".

– רוסיה התייחסה לאירוע ואמרה כי בשלב זה מוקדם מדי לקבוע מי עומד מאחורי התקיפה, ודובר הצי החמישי האמריקאי, שמוצב במפרץ הפרסי, מסר כי הצי האמריקאי מודע לאירוע, אך אין בידיו פרטים מעבר לאלה שדווחו בתקשורת.

חודש לאחר הפצצת מתקני הנפט הסעודיים: ארה"ב תשלח לסעודיה כ-3,000 חיילים, מטוסי קרב וסוללות פטריוט

חודש לאחר המתקפה על מתקני הנפט בסעודיה המיוחסת לאירן, בכוונת ארה"ב לשגר לסעודיה כוח צבאי משמעותי שיכלול אלפי חיילים, אמצעי הגנה אווירית – ומטוסי קרב. בין השאר, יוצבו בסעודיה עוד שתי סוללות של טילי פטריוט, מערכת THAAD ליירוט טילים בליסטיים, ושתי טייסות של מטוסי קרב. בנוסף, ארצות הברית שוקלת להרחיב גם את שיתוף הפעולה המודיעיני עם סעודיה בעקבות המתקפה. * לדברי הפנטגון, אמצעי לוחמה יועברו לסעודיה על מנת "להבטיח ולהדק את כוח ההגנה הסעודי". עם זאת, טרם צוין מתי בדיוק אמורים החיילים ואמצעי ההגנה האמריקניים להגיע לסעודיה.

אקוודור: מנהיגי המחאה נגד תוכנית הצנע הסכימו לשיחות עם הממשלה; הנשיא הורה לצבא לאכוף עוצר כללי בבירה

בעקבות המהומות המתחוללות במחאה על תכנית הצנע של הממשלה הורה נשיא אקוודור לצבא לאכוף עוצר כללי בבירה קוויטו ובעיירות הסמוכות אליה. מוקדם יותר הסכימו מנהיגי המחאה לשיחות עם הממשלה. הסכמתם של מנהיגי המחאה, שפרצה בעקבות החלטת הממשלה להפסיק את סבסוד מחירי הדלק, במה שמסמן התקדמות ראשונה בין המוחים לבין הממשלה אחרי יותר משבוע. עם זאת לדברי אחד ממנהיגי המחאה התנאים לשיחות כוללים את קיומם בפומבי ושידורם לציבור. "אנחנו לא מתכוונים לדבר מאחורי דלתיים סגורות. זה צריך להיות עם האנשים באקוודור". * נציב תלונות הציבור באקוודור, העוקב אחר הסכסוך ומעודד קיום דיאלוג בין הצדדים, אמר כי מנהיגי המחאה לא היו מודעים לכוונתו של מורנו להכריז על העוצר וציין כי הדבר עלול לסכן את השיחות.

– עד כה נהרגו במהלך המחאות חמשה בני אדם, יותר מ-1,100 בני אדם נעצרו וכמעט אלף נפצעו. הסלמה האחרונה במחאה כללה את הצתת משרד מבקר המדינה, וחסימת כבישי הגישה לשדה התעופה שבבירה.

– לפני הטלת העוצר, הבירה קוויטו דמתה לאזור מלחמה, כאשר כמויות של גז מדמיע כיסו את הרחובות שהתמלאו לבנים. שריפות קטנות בערו וקבוצות אנשים התגודדו מאחורי קירות ובריקדות מאולתרות להגנה. * כמה בארות נפט נסגרו על ידי מפגינים, דבר שהגביל את ייצורם של יותר ממיליון חביות נפט עד כה, כך נמסר ממשרד האנרגיה. מכרה נחושת בבעלות סינית הודיע מוקדם יותר היום כי הוא מגביל את פעילותו כאמצעי זהירות.

טראמפ מאשר: מתכנן הפצצות של אל-קאעידה חוסל לפני שנתיים בתימן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר ביום חמישי כי מומחה חומרי הנפץ של ארגון אל קאעידה בחצי האי ערב, איברהים אל אסירי, חוסל במתקפת מל"טים בתימן לפני שנתיים ליד רכבו. * אל-אסירי השתייך לפלג של ארגון אל-קאעידה בתימן המכונה "ארגון אל-קאעידה בחצי האי ערב", ונחשב מומחה חומרי נפץ יצירתי ומתוחכם ותכנן מטענים קטנים שניתן להסתיר בנעליים, ואף בפחיות משקה. הוא הפך למבוקש בשל הפצצות המתוחכמות שתכנן, ובין היתר היה מעורב בניסיון להפיל מטוס נוסעים באמצעות חומר נפץ שהוטמן בתחתוניו של נוסע ובניסיון לרצוח בכיר בבית המלוכה הסעודי.

שיפור ביחסים בין ארגון הג'יהאד האסלאמי למצרים: 30 עצורים שוחררו במספר גלים

מצרים שחררה לאחרונה אסירים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה – כך מסרו מקורות לעיתון הפלשתיני "אל-קודס". לטענתם, פעילי ארגון הטרור ניסו לשוב לרצועה מביקורים בלבנון ובמדינות אחרות. * מקורות פלשתינים בקהיר ומהצד המצרי של מעבר רפיח ששוחחו עם העיתון, אמרו שהשחרור התבצע בכמה גלים וכלל 30 עצורים של ארגון הטרור, שבילו תקופות מאסר שנעו בין שבוע וחצי לחודשיים. * המקורות הדגישו כי המחווה יצאה לפועל לאחר שיחות טלפון בין מנהיגי ארגון הטרור לבכירים במנגנון המודיעין המצרי. עוד נטען כי הקשר בין מצרים והג'יהאד האסלאמי נמצא בדרגים העליונים שלהם, ויש מאמץ לשחרר עצורים נוספים. * עוד דווח כי מאז שיפור היחסים בין חמאס ופלגי הטרור לבין קהיר, שוחררו עזתים רבים מבתי הכלא המצריים, שנעצרו בנסיבות שונות, בהם גם אסירים ביטחוניים. (ישראל היום)

שוב, לא טראמפ: ראש ממשלת אתיופיה הוכרז כזוכה בפרס נובל לשלום‎

מתוך רשימה של 301 מועמדים בהם 223 אנשים ו-78 ארגונים: ועדת פרס נובל באוסלו שבנורווגיה הודיעה ביום שישי כי פרס נובל לשלום יוענק השנה לראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד עלי הודות ל"יוזמתו המוצלחת לפתור את סכסוך הגבולות עם השכנה אריתריאה". * במהלך הלחימה בין אתיופיה לאריתריאה השכנה שנמשכו כ—20 שנה נהרגו מעל 80 אלף איש

ספרד: המנהיגים הקטלאנים לא יואשמו בהמרדה

מחר צפוי בית המשפט החוקתי בספרד להודיע על גזר דינם של מנהיגי קטלוניה. ולפי מקורות במערכת המשפט הספרדית שצוטטו בעיתון 'אל-פאיס' המנהיגים הקטלאנים לא יואשמו בהמרדה שעונשו עומד על 25 שנות מאסר. * על פי הדיווח, בית המשפט החוקתי אינו מתכוון להאשים את ששת המנהיגים הבדלנים של החבל בהסתה לאלימות ביום משאל העם לעצמאות שהיה לפני שנתיים. במקום יואשמו השישה בשימוש לרעה בתקציב ציבורי – עבירה שדינה בין 12 ל-15 שנות מאסר.

– באוקטובר לפני שנתיים הכריז הפרלמנט האזורי של קטלוניה באופן חד-צדדי על היפרדות החבל מספרד. הפרלמנט קיים הצבעה חשאית בנושא, שבה הצביעו 70 חברים בעד היפרדות מספרד, עשרה נגד ושניים נמנעו. למרות זאת, כשבוע לאחר מכן, בית המשפט החוקתי של ספרד הורה לבטל את הצהרת העצמאות.

– נשיא קטלוניה לשעבר קרלס פוג'דמון עזב את ספרד לבלגיה לאחר שהממשלה האזורית של קטלוניה פוזרה על ידי ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי. הנשיא הגולה אמר אז כי הוא מוכן לשתף פעולה עם רשויות החוק בבלגיה, אך אינו בוטח במערכת הצדק בספרד. הנשיא הקטלוני המודח הוסיף כי הוא מאמין שהרשויות בספרד הפכו לכלי פוליטי. (כאן)

כלכלה

מלחמת הסחר: ארצות הברית וסין הגיעו להבנות לקראת חתימה על הסכם סחר

לאחר 15 חודשים של מאבק אשר גבה מחיר כלכלי כבד על שתיהן: ארצות הברית וסין הודיעו בסוף השבוע על צעדים ראשונים להסכם סחר ביניהן. הסכם עסק בפיתרון המחלוקות בנושאי חקלאות, שער חליפין וזכויות קניין. כתוצאה מהחתימה – הבורסה בניו יורק נסגרה בעליות שערים חדות. * ההבנות בין המדינות הושגו חרף החלטת מחלקת המסחר של ארצות הברית השבוע, להטיל סנקציות על 28 חברות אבטחה ואלקטרוניקה מסין, בגלל הקשר שלהן לדיכוי המיעוט האויגורי במדינה ומיעוטים מוסלמיים אחרים.

– כחלק מהנושאים עליהם הסכימו הצדדים, ממשל טראמפ ישהה את העלאת המכסים מ-25% ל-30% על יבוא מוצרים סינים על סך כ-250 מיליארד דולרים, שהייתה צפויה להיכנס לתוקפה בשבוע הבא, ואילו סין הסכימה לרכוש מוצרים חלקאיים אמריקניים בסכום של 40 עד 50 מיליארד דולרים.

– ההודעה על הסכם הביניים נמסרה במהלך פגישתם של טראמפ וסגן נשיא סין ליו הו ולא כללה פירוט רב. עם זאת, טראמפ מסר כי ההגעה להסכם כתוב עלולה לקחת עד כחמישה שבועות והוסיף כי שני הצדדים "מאוד קרובים" לסיום מלחמת הסחר. שר האוצר של ארצות הברית סטיבן מנוצ'ין אמר כי ארצות הברית "לא תסכים לעסקה, אלא כאשר כל פרטיה ייכתבו".

– מהבית הלבן נמסר כי שני הצדדים הגיעו להסכמה בכמה סוגיות, כולל ההגנה הרפה, לדבריהם, של סין על קניין רוחני זר. עם זאת נמסר כי צפויה עבודה רבה בפערים העומדים במרכז המשא ומתן, כולל הטענה של ארצות הברית כי סין מכריחה מדינות זרות למסור סודות מסחריים תמורת גישה לשוק הסיני.

דת ומדינה – נישואי קטינים

פרשת נישואי קטינים: פולמוס נרחב בעולם ההלכה בעקבות החלטת הרבנות הראשית להתיר מנישואיה כלה שנעצרה 20 דקות לאחר תחילת החופה מהלי להצטרך למתן גט . ביום כ"ב בכסלו תשע"ט, לפנות בוקר של יום שישי, התאספו חלק מקהילת "כת השאלים" על גג בנין ברח' שמואל הנביא בירושלים, לחגוג את הנישואין של חתן בן 17 שנה עם כלה בת 13 שנה. החתן כיסה את הכלה בהינומא,  * לאחר כ-20 דקות מאז תחילת מעמד החופה פרצו שוטרים לגג הבניין ומעמד החופה הופסק, השוטרים עצרו את הכלה את אמהות החתן והכלה ועוד כמה ילדות, לצורך חקירת האירוע, שאר המשתתפים הגברים נסו מהמקום .

ברחוב לא אהבו את הרעיון בו הותרו נישואים מבלי צורך לגט.הוויכוח ההזוי ברחוב החרדי התמקד בשאלה האם המעמד פוזר לפני נתינת הטבעת, או לאחר נתינת הטבעת. לטענת המשטרה הכלה לא ענדה על ידה טבעת, ולא נמצאה ברשותה טבעת. אם כי יש לציין כי הנוהל בקבוצה זו שאינן עונדות את טבעת הקידושין, כדי שקרוביהן שאינם חברי הכת לא ידעו שהם כבר נישאו (מתוך מודעות  ידיעה כי נישואי קטינים מנוגדים לחוק)

– אבי הכלה שאינו משתייך ל"כת (הקיצונית) השאלים" ומעמד הנישואין של בתו נערך ללא ידיעתו וכמובן בניגוד לרצונו פנה לרבי משה ברנדסדורפר אב"ד היכל הוראה לברר את מעמדה האישי של בתו, האם היא נשואה או שמא ספק נשואה וצריכה גט, כדי להתירה להינשא לאחר. ביום ב', ט' טבת תשע"ט הוציא הרב ברנדסדורפר פסק הלכה שהיא בחזקת אשת איש ואסורה לכל עד שתקבל גט פיטורין מהחתן ומכך גם אסורה להינשא לכהן,  לאחר שתקבל גיטה.  לצורך כך נדרשו לחקור עדים וכאן הבעיה. מאחר ואישור מצד הגורמים המעורבים בדבר כי אכן היה קידושין עלולה לסבך אותם פלילים, כך שהסתמכות על עדויות של עדים שמסתכנים בעדותם בפלילים איננה ברורה, אם לא תינתן להם חסינות מהעמדה לדין. כלומר: גם עברו על החוק והיו צדדים פעילים בהפרתו וכעת עלולים להסתכן במאסר אם יאשרו ויאמרו כי היו נישואים.

– יצויין, כי בירור פרשייה זו סבוכה גם מאחר ואישור מצד הגורמים המעורבים בדבר כי אכן היה קידושין עלולה לסבך אותם פלילים, כך שהסתמכות על עדויות של עדים שמסתכנים בעדותם בפלילים איננה ברורה, אם לא ינתן להם מתן חסינות מהעמדה לדין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן