Skip to content

הסרט "סיפור חיי" יפתח את פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-8 בערבה

סרטו של הבמאי היפני הירוקאזו קורה-אדה, שפתח השנה את פסטיבל הסרטים של ונציה, יפתח גם את פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-8 בערבה, שיתקיים השנה בין התאריכים 14-23 בנובמבר, 2019
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתוכנית הפסטיבל השנה, הקרנות שיתקיימו בנוכחות היוצרים של סרטים מיפן, אפגניסטן, מקדוניה, תורכיה, ברזיל, איסלנד, רומניה, אנגליה ואיטליה שיציגו את סרטיהם בפני הקהל וישוחחו עמו לאחר ההקרנות.

קתרין דנב בסרט "סיפור חיי"

"סיפור חיי" ("The Truth"), יצירתו החדשה של הבמאי היפני הירוקאזו קורה-אדה ("המשפחה שלי", "אחותנו הקטנה"), שיפתח את פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-8 בערבה, הוא סרטו הראשון של קורה-אדה שצולם מחוץ לגבולות מולדתו. קתרין דנב, בתצוגת משחק וירטואוזית הנשענת על מיטב נסיונה הקולנועי העשיר, מגלמת כוכבת קולנוע זוהרת ששיאה כבר מאחוריה. ז'ולייט בינוש מגלמת את בתה התסריטאית, שבאה לחגוג עם המשפחה את יום ההולדת של האם. סודות משפחתיים מהעבר ומההווה נחשפים אט אט ומאפשרים הצצה אל המורכבות שביחסי אם ובת ועל השפעת השנים ובחירות העבר על כינונם וטיבם בהווה. "סיפור חיי" פתח השנה את פסטיבל הסרטים בוונציה ומאז הוצג בפסטיבלים רבים בכל רחבי העולם.

ועוד בערבה, הצגת בכורה ישראלית של "קצין ומרגל" ("An Officer and A Spy"), זוכה הפרס הגדול של צוות השופטים בוונציה, סרטו של רומן פולנסקי המוקדש כולו לפרשת דרייפוס. זהו שחזור היסטורי רב עוצמה ומרתק של פרשה אנטישמית שזעזעה את דעת הקהל הצרפתית בתחילת המאה העשרים והחזרתה לסדר היום עכשיו מתבקשת בעקבות גל הגזענות השוטף עתה את העולם כולו.

הסרט "מרטין עדן"

הבמאי האיטלקי פייטרו מרצ'לו נטל את אחד הספרים המוכרים ביותר של הסופר האמריקני ג'ק לונדון, "מרטין עדן" ("Martin Eden"), והעביר את עלילתו מאמריקה של שנות העשרים במאה הקודמת למציאות האיטלקית, כאשר מבעד לסיפור האהבה בין מלח הנאבק כנגד כל הסיכויים להכרה כסופר, לבין בת טובים, נפרשת המציאות של איטליה היום, החל מבעיות המהגרים ועד למשברים הכלכליים שיוצאים משליטה. השחקן הראשי לוקה מרינלי זכה בתחילת ספטמבר בפרס המשחק בוונציה וימים אחדים לאחר מכן קיבל הסרט עצמו את הפרס הראשון בתחרות של פסטיבל טורונטו. ההקרנה בערבה תתקיים בנוכחות השחקנית ג'סיקה קרסי.

מרומניה מגיעה סאטירת המתח "השורקים" ("The Whistlers") עם הבמאי קורנליו פורומבויו שיבוא להציג אותה ולשוחח עם הקהל. עוד מאיטליה, "הבוגד" ("A Traitor") של מרקו בלוקיו, שיחזור נאמן של אחד המשפטים הסוערים ביותר שידעה ארץ המגף במאה הקודמת, כאשר אחד מראשי המאפיה הסכים להעיד נגד שותפיו בעבר והביא למאסרם של כמה ממנהיגי העולם התחתון שם. הסרט עומד לייצג את איטליה בתחרות פרסי האוסקר הזר של השנה ואילו מן הקצה השני של העולם, יעלה הפסטיבל את "היה שלום, ילד שלי" ("So Long, My Son"), סרט סיני בן שלוש שעות שהיה לאחת הסנסציות הגדולות בפסטיבל ברלין 2019. סרטו של הבמאי השבדי לבאן אקין, "ואז רקדנו" ("And Then We Danced"), הוא דרמה המתרחשת בארץ המקור של משפחתו, גיאורגיה. יצירה אנרגטית ויפהפייה שהוקרנה בפסטיבל קאן האחרון. הכריזמה פורצת המסך של שני שחקניה הצעירים – רקדנים מוכשרים שלצד מחולות סוחפים, מיטיבים להעביר את העוצמה שבסיפור נוגע ללב על אהבה, חברות והתבגרות.

הסרט "באקוראו"

שלישיית סרטים ברזילאים מציעים, כל אחד מהם, בפני עצמו, פן שונה של הגדולה במדינות דרום אמריקה. "החיים הנסתרים של יורידיסה גוסמאו" ("The invisible life of Euridice Gusmao"), זוכה פרס "מבט מסוים" בפסטיבל קאן 2019, הוא מלודרמה קלאסית על גורלן של שתי בנות למשפחה בורגנית ממוצעת באמצע המאה שעברה, ודרכן מצטייר מעמד האישה בחברה הברזילאית של אותם ימים. "באקוראו" ("Bacurau"), זוכה פרס צוות השופטים בפסטיבל קאן 2019, שנעשה בשיתוף פעולה בין קלבר מנדונסה פיליו – אורח הפסטיבל לפני שנתיים עם "אקוואריוס" – והבמאי ז'וליאנו דורנלס, שיהיה אורח הפסטיבל השנה, הוא מטאפורה עתידנית למצב החברתי והפוליטי של ברזיל כיום ואילו "פסיפיקאדו" ("Pacified"), זוכה פרסי הסרט, השחקן הראשי והצילום בפסטיבל סן סבסטיאן החודש, מתרחש כולו באחת הפאבלות, שכונות העוני שבפרברי העיר ריו דה ז'נירו, זמן קצר אחרי תום המשחקים האולימפיים של 2008. מפיקי הסרט הברזילאים יגיעו להצגת הסרט בערבה.

השחקן והבמאי ג'ו אודגירי עומד להגיע לפסטיבל מיפן הרחוקה עם סרטו "אומרים שהכול משתנה" ("They Say Nothing Stays the Same"). לכבוד ביקורו של אודגירי, שאינו משחק בסרט אלא רק ביים אותו, יציג הפסטיבל גם את אודגירי השחקן, שהופיע בסרטו של הירוקאזו קורה-אדה משנת 2011, "המשאלה" ("I Wish"). נאמנים למסורת, גם השנה יש בפסטיבל סרט איסלנדי, "יום לבן, לבן" ("A White, White Day"), בהשתתפות אינגוור סיגורדסון (השחקן שביקר בערבה רק לפני שנה) בתפקיד הראשי. סיגורדסון לא יגיע השנה, אבל הבמאי הלינור פלמרסון יהיה נוכח בהצגת הסרט. ועוד מסורת בערבה, סרט טורקי, הפעם סרטו המרגש של רייס צ'ליק "ליל דממה" ("Night of Silence") שיוקרן לראשונה בארץ, בנוכחות הבמאי והשחקנית הראשית. אורחת מיוחדת תגיע לערבה מאפגניסטן הרחוקה – הבמאית שהראבנו סאדאת שתציג בפני הקהל המקומי את סרטה "בית היתומים" ("The Orphanage") ומסינגפור יוצג סרט קטן, אינטימי ומרגש אף הוא, "עונת הגשמים" ("Wet Season") של אנתוני צ'ן. הסרט והשחקנית הראשית זכו לפני כמה ימים בלבד לפרסים בפסטיבל פינגיאו היוקרתי בסין. אורחת נוספת שתגיע להקרנת הבכורה של סרטה בישראל היא הבמאית טאונה מיטווסקה, שסרטה "יש אלוהים, קוראים לה פטרוניה" ("God Exists, Her Name Is Petrunija"), הוא יצירה סאטירית שמתבוננת בעין ביקורתית אך מלנכולית על השינויים החלים ברבדים שונים של החברה המקדונית, ארץ הולדתה של הבמאית.

הסרט "לורנס איש ערב"

בנוסף, יכבד את הפסטיבל בנוכחותו אלברטו ברברה, מנהל פסטיבל הסרטים ונציה, שחלק נכבד מסרטי התוכנית האמנותית שתוקרן בערבה, נבחרו השנה מתוך הרפרטואר של מהדורתו האחרונה.

עוד יוצג בבכורה בארץ בנוכחות הבמאית שלו, קרן בן רפאל, הסרט הצרפתי-ישראלי "סוף האהבה" ("The End of Love") שהוקרן בפסטיבל ונציה ומביא את סיפורו של זוג צעיר שהזוגיות והאהבה שלו עומדות במבחן כשהבעל נאלץ להשאיר את אשתו ותינוקם בפריז ולנסוע לטפל מהארץ בקבלת הויזה שלהם. ערוץ התקשורת החדש העיקרי שלו ושל אשתו הוא שיחות וידאו, ולא בטוח שנישואיהם יעמדו בטלטלות שהמרחק והמסכים מביאים איתם.

בפסטיבל השנה יוצגו שלוש מחוות מיוחדות

האחת, לבית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סם שפיגל. בחלק הראשון של המחווה, אסופת סרטים קצרים שהופקו בבית הספר (שנבחרו על ידי הפסטיבל) ואילו בחלק השני, יהנה קהל הפסטיבל לצפות באחת ההפקות המפוארות ביותר של המפיק סם שפיגל, "לורנס איש ערב" ("Lawrence of Arabia"), בעותק משופץ וחדש שהחזיר לסרט את תפארתו, אחרי שנים שבהם קוצץ כדי להתאים אותו לדרישות ההפצה בבתי הקולנוע. הבמאי דייויד לין צילם את הסרט, בחלקו, לא רחוק מן המקום בו מתנהל פסטיבל הסרטים בערבה.

מי שיגיש את המחווה השנייה, המוקדשת לבמאי הצ'כי הגדול מילוש פורמן שהלך לעולמו לפני שנה, הוא מנהל פסטיבל הסרטים בקארלובי וארי, קארל אוך. הוא ישוחח על שני הסרטים שיוצגו, "אהבותיה של בלונדינית" ("Loves of a Blonde"), שנעשה בצ'כיה לפני שפורמן עזב לאמריקה, ו"התפשטות" ("Taking Off"), הסרט הראשון שביים בארצות הברית, שהוא שונה במהותו מכל שאר הסרטים שעשה שם לאחר מכן.

המחווה השלישית שיערוך הפסטיבל מוקדשת לבמאי גור בנטביץ', שציג בפני הקהל בערבה לא רק את סרטו החדש והאישי "קצפת ודובדבנים" ("Peaches and Cream"), אלא גם עותק דיגיטלי משוחזר חדש של סרט הקאלט שלו "משהו טוטאלי" ("Total Love"), בכיכובם של מאור כהן וטינקרבל, במלאת עשרים שנה להפקתו. כחלק משלים למחווה זו יוקרן הסרט הדוקומנטרי "טוטאל לוס" של ארז לאופר, שעקב אחרי צילומי "משהו טוטאלי" בארץ בהולנד ובהודו ותיעד את העשייה הקולנועית וההוויה האישית והאנושית מאחורי הקלעים.

כמדיי שנה וכהרגלו, הפסטיבל מספק חוויה קולנועית גם לילדים ונוער והשנה מביא במסגרת זאת בהקרנת בכורה בארץ את הסרט "קולוניה" ("A Colony") הקנדי ולצידו את סרט האנימציה "פלישת הדובים המפורסמת לסיציליה" ("The Bears' Famous Invasion of Sicily") וכן הקרנה מיוחדת המוקדשת לנערות ונערי הערבה של אחד מסרטי המסע וההתבגרות הקולנועיים המשפיעים והאהובים – "אני והחבר'ה" של רוב ריינר. הקרנה ייעודית לכל המשפחה תביא שני סרטים קלאסיים במשבצת אחת: "הבלון האדום" של אלבר לאמוריס ו"הנער" של צ'פלין.

מידע כללי, מכירת כרטיסים ואפשרויות לינה בערבה, באתר האינטרנט של הפסטיבל  www.aravaff.co.il

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן