Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שלישי ה-29 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה     בידי ארגוני הטרור בעזה, מל"טים באיכות גבוהה שיכולים לטוס בגובה חריג של כארבעה קילומטרים, שמהווה איום על כלי הטיס הישראלים שטסים באותו גובה (בטחוני)     כוננות נרחבת מחשש למתקפה איראנית: התאמות במערך ההגנה האווירית; נציגויות ישראל בעולם העלו כוננות (בטחוני)     פרטים נוספים על חיסול מנהיג דעא"ש | מרגל עבור ארה"ב שימש […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    בידי ארגוני הטרור בעזה, מל"טים באיכות גבוהה שיכולים לטוס בגובה חריג של כארבעה קילומטרים, שמהווה איום על כלי הטיס הישראלים שטסים באותו גובה (בטחוני)

    כוננות נרחבת מחשש למתקפה איראנית: התאמות במערך ההגנה האווירית; נציגויות ישראל בעולם העלו כוננות (בטחוני)

    פרטים נוספים על חיסול מנהיג דעא"ש | מרגל עבור ארה"ב שימש כיועץ ביטחון של מנהיג דעא"ש; הוא שהה במקום בזמן החיסול ועזב אותו יחד עם האמריקנים (חוץ)

    דיווח: הקצין העירקי שסומן לפני כחודשיים כיורשו של מנהיג דעא"ש – מת לפני שנתיים (חוץ)

    המבצע הטורקי נגד הכורדים בסוריה | לחימה עזה בין צבאות סוריה וטורקיה; עשרות נפגעים; לפחות 7 מחיילי אסד נהרגו (חוץ)

    טלטלה בלבנון | בעקבות המחאה החברתית: ראש ממשלת לבנון התפטר היום מתפקידו; נגיד הבנק המרכזי של לבנון: אם ההפגנות יימשכו – כלכלת המדינה עלולה לקרוס בתוך ימים ספורים (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית

    רביעי: מעונן חלקית. תחול עלייה קלה בטמפרטורות והן תחזורנה להיות רגילות בעונה.

    חמישי: מעונן חלקית. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

    שישי: מעונן חלקית. תחול ירידה קלה בטמפרטורות. בצפון הארץ ובמרכזה יתכן גשם טפטוף עד גשם קל.

    שבת: מעונן חלקית. בצפון הארץ ובמרכזה ייתכנו גשמים מקומיים, ברובם קלים.

חדשות

ועדת הכספים של עיריית תל אביב-יפו אישרה הערב (יום ג') את התקציב הראשוני להפעלת מערך ההיסעים עד סוף 2019 העומד על כ- 1.5 מיליון ₪, כאשר העלות השנתית להפעלת הפרויקט (52 סופי שבוע) מוערכת בכ-12.5 מיליון ₪ וצפויה לגדול עם הצטרפות ערים נוספות.

 לפני זמן קצר הסתיימה מחאה בהשתתפות עשרות אנשים בסמוך לעיריית טבריה. כוח משטרה שהיה במקום זיהה נער המשליך אבן לעבר השוטרים ומנסה להימלט. הקטין נעצר, הובא לתחנת המשטרה לחקירה והוריו זומנו למקום.

מנוף קרס לרחוב בסמוך לבנייני משרדים בת"א; אין נפגעים

עגורן קרס היום (שלישי) בשעות הצהריים ליד בנייני משרדים ברחוב הסוללים בתל אביב. בחסדי שמים אין נפגעים באירוע. * לטענת העובדים באזור, העבודה באתר החלה רק בשבוע שעבר.

פוליטי

על רקע אי התקדמות המגעים להקמת ממשלת אחדות:

בכחול-לבן מנסים להרכיב ממשלת מיעוט גזענית; אתמול נפגשו עם ליברמן, היום עם העבודה והמחנה-הדמוקרטי, מחרתיים עם הערבים; גנץ: "בחירות היא ברירה גרועה יותר"

צוות המשא ומתן של כחול לבן פגש היום (שלישי) את נציגי המפלגות המחנה הדמוקרטי, והעבודה-גשר בכפר המכביה שבמרכז הארץ, וזאת כחלק מהמאמצים של בני גנץ להרכיב ממשלה. אמש נפגש גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו ליברמן כשביום חמישי מתוכננת לו פגישה גם עם יושב ראש הרשימה המשותפת איימן עודה. * במהלך ישיבת כחול לבן שהתקיימה אתמול ועסקו בה בין היתר גם באפשרות להרכיב ממשלת מיעוט גזענית אמר גנץ כי: "האופציה הטובה ביותר הייתה ממשלת אחדות בראשות כחול לבן יחד עם הליכוד, כפי שהעם בחר. האופציה הגרועה לכולם, במיוחד לעם ישראל – היא בחירות. אנחנו נחתור ונעשה הכל כדי להגיע לאחדות של הגדולות, אבל לא נוותר על שום אופציה ושום ניסיון כדי להקים ממשלה ולהימנע מבחירות. ננסה כל אלטנרטיבה שעומדת לפנינו".

– בכנס ג'יי סטריט נאם אתמול יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, וקרא ליו"ר כחול לבן בני גנץ להקים ממשלה בתמיכת הערבים: "אני קורא לבני גנץ, תהיה אמיץ כמו שרבין היה ב-1992 וב-1993. וזה יהיה כבוד בשבילי להיות אמיץ כמו תאופיק זייד", בהתכוונו לח"כ לשעבר מטעם חד"ש שתמכה בממשלת רבין מחוץ לממשלה, לאחר פרישת ש"ס.

– ב'כאן חדשות' דווח בשם גורמים בכחול-לבן כי הסיבה העיקרית בחוסר התקדמות המגעים מול הליכוד, הוא החשש כי נתניהו עשוי שלא למלא את מתווה הנשיא ולהתחמק מהיציאה לנבצרות. אותם גורמים מציעים שמי שישמש כערובה יהיו החרדים – הם יבטיחו שלא יתנו יד לפירוק הממשלה גם אם נתניהו ירצה לפרק אותה ולא יהיה מוכן לקיים את הרוטציה. ע"פ הדיווח, קולות אחרים במפלגה דווקא רוצים לראות ממשלת מיעוט.

פיצול בכחול לבן: חילוקי דעות חריפים במפלגה בדבר האפשרות להקים ממשלת מיעוט גזענית בתמיכת הערבים; גנץ: "לכל אחד יש דעה אבל לכחול לבן יש רק עמדה אחת"

בכחול לבן מסרבים להצהיר כי לא יקימו ממשלת מיעוט גזענית בשותפות ליברמן ובתמיכת הערבים. בישיבת סיעת כחול לבן שהתקיימה אתמול (שני) התנהל ויכוח חריף סביב השאלה. כאשר ראשי המפלגה דרשו מהח"כים להשאיר את הנושא בעמימות ולא להצהיר כי אין אופציה להקמת ממשלת מיעוט גזענית בתמיכת הערבים. חברי הכנסת האוזר, הנדל ופרקש, התנגדו למדיניות העמימות הסיעתית, כשמנגד גנץ, לפיד ובן ברק מתעקשים להשאיר את מדיניות העמימות בנושא. * במהלך הישיבה אמר ח"כ הנדל כי "אין דבר כזה. אין עמימות מבחינתי. ממשלת מיעוט זו לא אופציה וצריך להגיד זאת בקול. זה עניין אידיאולוגי". רם בן ברק הרים בתגובה את הקול לעבר הנדל ודרש ממנו לעמוד בהחלטת הסיעה. * ח"כ יעלון ניסה לפשר ואמר שנכון וטוב למפלגה לשמור על מדיניות של עמימות אך בסוף רק מי שבעד מדינה יהודית ודמוקרטית יכול להיות שותף שלנו. גנץ סיכם ואמר: "לכל אחד יש דעה אבל לכחול לבן יש רק עמדה אחת".

על רקע קריסת תיקי נתניהו | חוקרי המשטרה חיטטו באופן לא חוקי בטלפונים של יועץ ראש הממשלה, ותייקו אותם בקבוצת 'השלמות לתיק 4000'; היועמ"ש דורש הבהרות; על ראש הממשלה נאסר לשוחח עם יועצו

בניגוד להצהרות המשטרה ולפיהם כביכול הטלפונים של יועצי ראש הממשלה שנגנבו הוכנסו לתוך מעטפה ולא נעשה בהם שום שימוש, יועצו של נתניהו הגיש תלונה למשטרה וציין כי חוקרת בלהב 433 עיינה ודלתה פרטים מהטלפון הנייד שלו – גם בדברים שלא קשורים לחקירה.

– על פי התלונה, החוקרת ביקשה מהיועץ אוריך לפתוח את הטלפון הנייד ולעיין בהתכתבות בינו לבין יועץ התקשורת גולן, ולא ציינה בפני אוריך שיש לו זכות לסרב, היא דרשה ממנו לקבל את קוד הכניסה לטלפון שלו. ובשלב מסוים ביקשה ממנו לפתוח את הטלפון הנייד ולתת לה לעניין בתכתובות בינו לבין מנהל הקמפיין בתאריך מסויים. הוא איפשר לה, החוקרת עיינה בהתכתבות ולקחה את הנייד אל מחוץ לחדר החקירות. כשחזרה הבחין אוריך, שהחוקרת שעיינה בתכתובות נוספות שלו חודש לפני האירוע וחודש אחרי ובדברים שאינם קשורים לחקירה. הדברים הגיעו לשיאם כשהחוקרת הקלידה פרטים ומידע מהמכשיר שלו לקבוצה שנקראת "השלמות לתיק 4000". * אם הטענות נכונות, הן מאששות את הערכות שמטרת גניבת הטלפונים היא שאיבת מידע לחקירת פרשות אחרות.

– בעקבות התלונה פנה היועץ המשפטי לממשלה למשטרה ודרש מהם תגובה לטענות כי הציצו בהודעות שלא קשורות לפרשה. רק לאחר פניית היועמ"ש, החלו במשטרה לבדוק את הטענות, מתיעוד החקירה ניתן אכן לראות כי החוקרת נטלה את מכשיר הטלפון הנייד של אוריך במהלך החקירה ויצאה עמו החוצה. בנוסף אושרר כי החוקרת לא הודיעה לו כי הוא רשאי לסרב ולא החתימה אותו על הסכמתו לעשות זאת – כמתחייב. עם זאת, במשטרה סירבו לאשר כי החוקרת ציטטה פרטים מהמכשיר לתוך קבוצה הנקראת "תיק 4000".

– אתמול תקף ראש הממשלה את התנהגות המשטרה "החרמת הטלפונים של יועציי הקרובים היא פיגוע בדמוקרטיה הישראלית ובזכות לפרטיות שעומדת לכל אזרח". לדבריו," אנחנו לא חיים במשטר אפל ואסור לנהוג כך. המטרה היא להלך אימים על סביבתי הקרובה ובדרך זו לשלול את יכולתי להגיב למבול ההדלפות הפליליות שנמשך נגדי ללא הפסקה. למה את זה לא חוקרים?".

– כזכור, שלשום נחקרו יועציו של ראש הממשלה, בחשד כי בתקופת הבחירות הזמינו רכב מנגן שיקרא קריאות נגד הטיית החקירות נגד ראש הממשלה בסמוך לביתו של עד מדינה. עד המדינה עצמו לא התלונן על כך ולטענת פרקליטו אף לא הוטרד מכך אלא ראה זאת כג'ימיק בחירות. * חקירת המשטרה נמשכת כבר שבועיים והחוקרים הגיעו למסקנה שהמכונית קשורה לבכירים ביותר בקמפיין הליכוד.

– בעקבות החקירה, צוות המשא ומתן של הליכוד הצטמצם וכעת יצטרך נתניהו למצוא פתרון לניהול המערכה התקשורתית – שעה שעל יועציו הקרובים נאסר ליצור קשר עם כל אחד מהמעורבים. בין היתר אסרה המשטרה על יועציו של ראש הממשלה, לשוחח אף עם ראש הממשלה עצמו.
היום תקף אמיר אוחנה שר המשפטים בחריפות שלא נשמעה כמוה את המערכת עליה הוא אמון. האשימם כי קיימת פרקליטות שבתוך הפרקליטות. קריירות פוליטיות חוסלו (כוונתו לנתניהו), היועץ המשפטי לממשלה לא נותר חייב ועונה כי הפרקליטות והוא לא יחששו מאיש וימשיכו עבודתם כחוק וביושרה (מגפון ניוז)

בטחוני

בידי ארגוני הטרור בעזה, מל"טים באיכות גבוהה שיכולים לטוס בגובה חריג של כארבעה קילומטרים, שמהווה איום על כלי הטיס הישראלים שטסים באותו גובה

מטוסי קרב יירטו היום (שלישי) כלי טיס בלתי מאויש ששייך ככל הנראה לאחד מארגוני הטרור ברצועת עזה טס בגובה של 12 אלף רגל מעל רצועת עזה. המטוס לא חדר לישראל, אולם המל"ט סומן כאיום על כלי הטיס של ישראל, שטסים אף הם באותו הגובה.  * כלי הטיס נפל בתוך שטח הרצועה.* לרוב מאפשרת ישראל תנועה של רחפנים וכלי טיס בעזה, אך רק בתחום הרצועה ובגובה נמוך יחסית. * גורם המצוי בפרטי האירוע אמר כי ברגע שהמל"ט הפלסטיני טיפס לגובה של 12 אלף רגל, הוא איים על מרחב כלי הטיס הישראליים, ולכן הוחלט להפיל אותו. * מוקדם יותר, השטח האווירי ברדיוס של 6 ק"מ מרצועת עזה נסגר לטיסות שעלולות להיות חשופות לירי.

– יצויין, כי נתיבי הטיסה בשמיים מחולקים, בין השאר, לגבהי טיסה. כשברמת התעופה האזרחית,  בנתיבים מסחריים, חברות תעופה טסות בגובה כ-4-3 אלף רגל, כש-5.5 אלף רגל מהווים קצה. ועל פני הים, טסים בגובה כ-1.2 אלף רגל (כ-400 מטר מעל פני הים). המל"ט שהמריא כאמור לגובה חריג מאוד של כ-12 אלף רגל (כארבעה קילומטרים), מסמן כי בידי ארגוני הטרור בעזה גם מזל"טים באיכות גבוהה.

כוננות נרחבת מחשש למתקפה איראנית: התאמות במערך ההגנה האווירית; נציגויות ישראל בעולם העלו כוננות

בעקבות החשש מפעילות איראנית, כמה נציגויות ישראליות בעולם העלו את רמת הכוננות והדריכות. בנוסף, במערכת הבטחון הוחלט על ביצוע שורה של התאמות במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר. ההתאמות בוצעו נוכח החשש שאיראן תנסה לירות טילי שיוט או מל"טים מתאבדים גם מאזורים שמהם טרם ניסו לירות לכיוונה של ישראל. * מוקדם יותר חשף נתניהו, כי איראן העבירה לתימן טילים בליסטיים שעלולים לפגוע בעורף ישראל. הפרשן הביטחוני של ידיעות אחרונות ציין כי איום טילי השיוט האיראניים אינו חדש, ומבחינת טווח הפגיעה – גם שיגור מתוך איראן עצמה יכול להגיע לישראל. אולם פריסתו הנרחבת האפשרית במזרח התיכון, כעת גם בתימן, מחייבת את ישראל לפרוס באופן נרחב יותר מערכות לגילוי ויירוט טילים, גם מכיוון דרום.

מדיני

מתמודד למועמדות הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית מאיים להעביר את הסיוע הביטחוני לישראל לטובת הפלסטינים

הסנאטור ברני סנדרס, אחד המועמדים לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הדמוקרטית, תקף אמש (שני) במהלך הוועידה השנתית של ג'יי סטריט את ישראל, ואמר כי אם היא רוצה סיוע צבאי עליה לשנות את המדיניות כלפי עזה".  לדבריו, "האמת שחלק מ-3.8 מיליארד הדולר של הסיוע צריך להיות מועבר כבר כעת לטובת סיוע הומניטרי לתושבי עזה". * הסנטור גם השווה בין נתניהו לטראמפ: "אחד בדרך להיות מודח, והשני עשוי להישלח לכלא".

– ניקי היילי, שהייתה שגרירת ארצות הברית באו"ם, תקפה הלילה (שלישי) בחריפות את דבריו ותהתה: "הוא רוצה לקחת כסף שאנחנו נותנים לישראל כדי שתגן על עצמה מפני טרוריסטים, ולתת אותו לעזה המנוהלת על ידי טרוריסטים?". היילי גם הביעה תמיהה כיצד שום מועמד אחר במפלגה הדמוקרטית אינו אומר לסאנדרס שהוא שוגה.

נפתר משבר ייצוא העגלים מישראל לרשות הפלסטינית: תוקם ועדת חריגים

בפגישה שנערכה אתמול בין נציגים ישראלים ופלסטינים: הרשות הפלסטיני הסכימה לאשר ייבוא עגלים מישראל לשטחים לסוחרים פלסטינים בענף, שסחורתם תקועה בישראל. ומסתמן כי ייבוא העגלים מישראל לשטחי הרשות ייתחדש בפועל בשבוע הבא. * במשרד החקלאות הפלסטיני תוקם "ועדת חריגים" שתאשרר אישורים קיימים לייבא עגלים מישראל, ותבחן בקשות חדשות. * בין השאר, הוסכם כי בשבועות הקרובים יתקיימו דיונים בין הצדדים לבחון בקשות של הפלסטינים בדבר ייצוא תוצרת חקלאית פלסטינית לישראל ולחוץ לארץ, וייבוא לשטחים של תוצרת חקלאית ממדינות ערב. * במהלך הדיונים התברר כי לראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתאייה לא היה מלכתחילה גיבוי מלשכת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להחלטתו לעצור את ייבוא העגלים מישראל לשטחי הרשות. (כאן)

חוץ

המבצע הטורקי נגד הכורדים בסוריה | לחימה עזה בין צבאות סוריה וטורקיה; עשרות נפגעים; לפחות 7 מחיילי אסד נהרגו

חילופי אש כבדים פרצו היום בין כוחות צבא טורקיה לכוחות של צבא אסד מדרום לעיר הגבול ראס אלעין שבצפון-מזרח סוריה, חילופי האש כללו ירי ארטילרי ומכונות יריה, וזאת בכיסוי אווירי של מל"טים טורקים, כאשר גם מטוסי קרב טורקים חגים בשמי האזור. * לפי המרכז הסורי לזכויות האדם, שבעה חיילי משטר אסד נהרגו ויותר מ-14 אחרים נפגעו בחילופי האש. מנגד, נהרגו ארבעה אנשי מיליציות המזוהות עם טורקיה. כמו כן, דווח עוד כי ילד בן 4 מכפר השייך לאזור אבו ראסין נפגע כתוצאה מחילופי האש והועבר לבית חולים מקומי.

– הכוחות הסוריים נפרסו באזור במסגרת הסכם עם הכוחות הכורדיים, לאחר שאנקרה פתחה במבצע צבאי נגד בתחילת החודש. לפי ההסכם, המיליציה הכורדית בסוריה, ה-YPG, אמורה לסגת מרצועה בעומק של 30 ק"מ לאורך הגבול עד השעה 17:00 היום. אחרי יישום ההסכם, אמורים כוחות רוסיים וטורקיים להתחיל בסיורים משתופים ברצועה בעומק של עשרה ק"מ מדרום לגבול בן 440 ק"מ. ארדואן הזהיר כי אם רוסיה לא תמלא את חלקה בהסכם, שגובש בסוצ'י בשבוע שעבר, תמשיך טורקיה במבצע שהושעה אחרי הפסקת אש שגיבשה ארצות הברית מוקדם יותר החודש. * שר ההגנה הטורקי אמר לעיתון הפרו-ממשלתי דיילי סבאח כי נותרו כאלף לוחמי YPG בעיר הגבול מנביג', וכאלף נוספים בתל רפעאת הסמוכה.

פרטים נוספים על חיסול מנהיג דעא"ש | מרגל עבור ארה"ב שימש כיועץ ביטחון של מנהיג דעא"ש; הוא שהה במקום בזמן החיסול ועזב אותו יחד עם האמריקנים

מפקד הכוחות הכורדיים בסוריה, מזלום עבדי, חשף הלילה (שלישי) פרטים על המידע המודיעיני שאנשיו סיפקו לארה"ב, אשר הוביל לחיסולו של מנהיג דאעש. בין השאר הוא סיפר כי מערך המודיעין של ארגון "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" אשר בראשו הוא עומד, הפעיל סוכן עמוק במעגל הפנימי של אל-בגדדי. הסוכן היה אחד מיועצי הביטחון של מנהיג דאעש. והוא סיפק תיאור מדוקדק של המתחם שבו הסתתר אל-בגדדי בגבול טורקיה, כולל תיאור החדרים, מספר השומרים ומיקום המנהרות. מה שסיפק לכוחות המיוחדים היכרות מעמיקה יותר עם מקום מחבואו של אל-בגדדי, לפני שתקפו אותו. * לפני שלשה חודשים הוא סיפק מודיעין האמריקני בגד משומש של מנהיג דעא"ש ולפני כחודש דגימת דם שלו. ובאמצעותם ניתן היה לבצע בדיקת DNA שאימתה כי אכן מדובר בטרוריסט המבוקש ביותר בעולם. * לדבריו, הסוכן היה במתחם בזמן הפעולה האמריקנית, ועזב אותו יחד עם הכוחות.

– כזכור, במבצע מורכב שהתקיים ביום ראשון ונמשך בסך הכל בערך ארבע שעות חוסל מנהיג דעא"ש, כאשר שמונה מסוקים אמריקניים הגיחו לשטח האווירי של מחוז אדליב בצפון סוריה כשהם מלווים בשני מל"טים שהגיעו ממזרח ולוו מרחוק במטוסי אף-16 אמריקניים. ארבעה מהמסוקים הפציצו את אזור הבית בכמה טילים. מיד לאחר ההפצצה, הוצנח כוח מן המסוקים האחרים של לוחמי קומנדו, והם צרו על מנהרה שאליה נמלט אל-בגדאד – שם הוא פוצץ את עצמו עם שלושה מילדיו. הלוחמים שהונחתו חזרו למסוקים כשבידיהם גופתו של אל-בגדאדי. * בדומה לבן לאדן, שרידי גופתו בגדדי פוזרו בים, לאחר טקסים איסלאמים שונים.

– במהלך הפשיטה על מתחם המגורים של מנהיג דעא"ש נעצרו במקום שני פעילי דעא"ש, והם מוחזקים על ידי ארצות הברית. כמו כן, צבא ארה"ב החליט לתגבר כוחות בסוריה על מנת להגן על שדות הנפט באזור.

– בניגוד, למבצע חיסולו של מנהיג אל קעידה בן-לאדן, שבוצע על ידי יחידת "אריות הים". מבצע חיסולו של מנהיג דעא"ש נוהל בידי כוח דלתא האמריקני, מיחידות המבצעים המיוחדים החשאיות של צבא ארצות הברית. אנשי הקומנדו חברו לחטיבה האווירית למבצעים מיוחדים 160, טייסת מסוקים שמכונה גם "מתגנבי הלילה", ומפעילה מסוקי בלק הוק עם רוטורים מופחתי רעש שיכולים לטוס בגובה נמוך במיוחד. * לפי הדיווחים כח הדלתא נחשב לאיכותי יותר מאשר 'אריות הים' והסיבה שהם לא השתתפו בחיסולו של בן לאדן, מאחר והם תפסו קו באפגניסטן ולא היו פנויים למשימה הזו * בעבר הפנטגון כלל לא הודה בקיומה של היחידה המיוחדת, שכמו "אריות הים" עובדת בשיתוף פעולה צמוד עם ה-CIA. * היחידה היא חלק ממפקדת המבצעים המיוחדים שבפורט בראג, צפון קרוליינה, ונעשה בה שימוש במבצעים רבים מסביב לעולם, ובכלל זאת באפגניסטן, עיראק, סוריה, סומליה ולוב. 200 מאנשי הקומנדו של היחידה מוצבים בשנים האחרונות באירביל שבעיראק ופועלים נגד דאעש.

טראמפ מאשר: במהלך חיסול מנהיג דעא"ש חוסל גם אחד מסגניו

במהלך חיסולו של מנהיג דעא"ש בתחילת השבוע, חוסל גם סגנו, שלדברי טראמפ היה ככל הנראה אמור לרשת את אבו בכר אל-בגדדי כמנהיג המדינה האסלאמית. – "מחליפו של אל-בגדאדי היה לוקח את מקומו – ועכשיו הוא מת" * כפי שדיווחנו אתמול, מקור ביטחוני בעיראק מסר לסוכנות הידיעות העיראקית הרשמית כי בפעולה נהרג גם עזואן א-ראווי, דמות ביטחונית בכירה בדאע"ש ומקורב לאל-בגדאדי. * בד בבד, במבצע נפרד שהתקיים בחלב שבצפון סוריה, חוסל גם דובר דאע"ש ויד ימינו של אל-בגדאדי, אבו חסן אל-מוהג'יר, וכן בכיר נוסף בארגון הטרור.

דיווח: הקצין העירקי שסומן לפני כחודשיים כיורשו של מנהיג דעא"ש – מת לפני שנתיים

סוכנות הידיעות הרשמית של דאעש, "אעמאק", דיווחה לאחרונה כי אל-בגדדי מינה לפני חודשיים קצין עיראקי לשעבר בשם עבדאללה קרדאש לאחראי המבצעים של הארגון, מה שסימן אותו כנראה כיורש. אך מקורות ערביים ציטטו מומחים בענייני דאעש, הסבורים שהודעת הסוכנות "אעמאק" מזויפת. לטענתם גורמי מודיעין מעיראק מעריכים שקרדאש מת. הם הדגישו שבתו שעוכבה על ידי המודיעין העיראקי וקרובי משפחתה, אישרו כי הוא מת עוד בשנת 2017. בנוסף, המומחים הבהירו כי קרדאש לא היה יכול בכל מקרה לעמוד בראש הארגון, שכן הוא ממוצא תורכמאני שחסר ייחוס לשבט קורייש, ממנו יצא ממציא האיסלאם מוחמד. זאת, בניגוד לאל-בגדדי שהתיימר להיות הח'ליף של העולם המוסלמי, ובעל שורשים משבט קורייש.

– על פי הערכות בכלי תקשורת ערביים, המאבק על מנהיגות הארגון יתנהל בין בכירים בעיראק, בתוניסיה ובסעודיה. כך למשל, מועמדים נוספים להחלפת אל-בגדדי הם אבו עות'מאן אל-תוניסי העומד בראש המועצה המייעצת לדאעש, ואבו סאלח אל-ג'זראווי, המכונה גם חאג' עבדאללה שמתואר כוועד הפועל בארגון הטרור. * יחד עם זאת, מומחים מעריכים ששני הבכירים יתקשו לקחת את שרביט ההנהגה, מכיוון שאינם מגיעים מהסניפים העיראקיים או הסוריים, המהווים את מוקד הפעילות של דאעש. אם כן, משמעות עלייתם לכס ההנהגה – תהיה פיצול של ארגון הטרור. (ישראל היום)

בעקבות חיסול אל-בגדאדי: כוננות גבוהה בעולם מחשש לפיגועי נקמה של דאעש

מדינות רבות ברחבי העולם העלו את הכוננות שלהן מחשש שתומכי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) יבקשו לנקום על חיסלו של המנהיג אבו בכר אל-בגדאדי במבצע מיוחד של ארצות הברית.

– ארה"ב אמרה כי הוא "פועלת ברמת כוננות מוגברת" אחרי המבצע שבו חוסל מנהיג ארגון הטרור. * בצרפת, כתב שר הפנים לראשי מחוזות המשטרה כי "האצת התעמולה הג'יהאדיסטית אחרי מותו, שעשויה לכלול קריאות לנקמה, דורשת דריכות מקסימלית, במיוחד באירועים ציבוריים שיתקיימו בימים הקרובים באזורים שלכם" * בבריטניה הגבירו גורמי ביטחון את המעקב אחרי פעילים אסלאמסטיים קיצוניים, לאור האזהרות מפני מתקפות נקם.

– הכוחות הכורדיים הסוריים שסייעו לצבא ארצות הברית באיתורו של אל-בגדאדי במקום מסתורו באידליב, הודיעו אמש כי הם מתגברים את האבטחה בתי הכלא ומתקני המעצר שבהם מוחזקים עשרות אלפי פעילי המדינה האיסלאמית ותומכיהם, בהם לוחמים זרים. הכוחות הכורדיים מסרו כי הם "בכוננות גבוהה", ונערכים למהומות בבתי הכלא ובמתקני המעצר בעקבות מותו של מנהיג הארגון. * גם במצרים אומרים כי הם הגבירו את האבטחה ברחבי המדינה שסובלת מפיגועים של שלוחת הארגון בחצי האי סיני.

צבא מצרים פשט על מרכז המבצעים של דאעש בסיני; לפחות 13 טרוריסטים חוסלו

כוחות הביטחון המצריים בצפון חצי האי סיני חיסלו 13 פעילי דאעש ששהו במבנה נטוש בתוך חווה, הנמצאת באזור השכונה אל-חוס. האתר שימש כמעין מרכז מבצעים של הקבוצה. * במבצע שהתנהל בעקבות מידע מודיעיני נתפסו 6 מקלעים, ארבע מחסניות, מטען חבלה ושתי חגורות נפץ. * בתוך כך, דווח כי ארגון המדינה האסלאמית הרג שוטר מצרי ופצע שלושה אחרים במתקפה בשייח זוויד.

טלטלה בלבנון | בעקבות המחאה החברתית: ראש ממשלת לבנון התפטר היום מתפקידו; נגיד הבנק המרכזי של לבנון: אם ההפגנות יימשכו – כלכלת המדינה עלולה לקרוס בתוך ימים ספורים

13 יום אחרי תחילת ההפגנות בלבנון: ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הודיע היום (שלישי) על התפטרותו מתפקידו בעקבות הפגנות הענק שמשתקות את המדינה. "מיד אצא לארמון בעבדה ואגיש לנשיא עאון את מכתב ההתפטרות". * בסוף השבוע האחרון דווח בערוץ "אל-חדת'" כי ההחלטה על התפטרות הממשלה התקבלה בפגישה שקיימו נשיא לבנון מישל עאון ורה"מ אל-חרירי, ולאחר התייעצויות עם שותפים בין-לאומיים. ע"פ הדיווח ישנם מגעים להקמת ממשלת מעבר של 14 שרים שאינם שייכים למפלגה פוליטית מסוימת.

– לבנתיים, מחאת הענק בלבנון נגד השלטון והמצב הכלכלי הקשה, נמשכת, המפגינים טוענים שהשלטון המושחת בלבנון מקרב את המדינה לקריסה כלכלית, ולמצב שלא נראה מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990. * אתמול הזהיר נגיד הבנק המרכזי של לבנון שכלכלת המדינה עלולה לקרוס בתוך ימים ספורים, אם לא יימצא פתרון שישים סוף להפגנות. הבנקים בלבנון סגורים כבר עשרה ימים. גם בתי הספר ובתי עסק רבים מושבתים.

– היום בצהריים, זמן קצר לפני נאום אל-חרירי, תקפו פעילי חיזבאללה, שהיו לבושים חולצות שחורות וחמושים במקלות, מפגינים במרכז ביירות. הם הרסו מחנה שהקימו המוחים בכיכר מרכזית, וכמה אוהלים של המפגינים הוצתו. כוחות הביטחון נפרסו באזור, ורשת "סקיי ניוז" בערבית דיווחה על עימותים בין צבא לבנון לפעילי חיזבאללה שניסו למנוע מהמפגינים להגיע למוקדי המחאות. * עוד קודם לכן התעמתו תומכי חיזבאללה וארגון אמל עם מפגינים במחסום בכביש ראשי בביירות. התקרית החלה כשתומכי הארגונים השיעיים היו בדרכם אל מחנה מחאה שהקימו המפגינים על גשר בבירה, בניסיון לאלץ אותם לפתוח את הכביש. עד ראייה סיפר שתומכי הארגונים השיעיים הפילו את האוהלים של המפגינים והמשטרה נאלצה להתערב.

– בשבוע שעבר הודיע ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, בסיום ישיבת ממשלה כי תקציב המדינה לשנת 2020 לא יכלול הטלת מסים חדשים על האזרחים, בהם המס על שיחות קוליות המתבצעות באמצעות אפליקציות חינמיות, דוגמת ווטסאפ. לצד זאת, הממשלה התכנסה לאשר שורה של רפורמות כלכליות, בראשן קיצוץ בחצי של משכורות השרים, חברי הפרלמנט וקצבאות הפנסיה של מחוקקים לשעבר. * חרף החלטת הממשלה, אלפי בני אדם ממשיכים להפגין ברחובות המדינה, ומנהיגי המחאה הבהירו כי הם אינם מסופקים מחבילת ההקלות שגובשה.

טלטלת הברקזיט | הצעתו של ראש ממשלת בריטניה לקיום בחירות בזק נפלה בפרלמנט לאחר שלא השיגה רוב של שני שלישים

למרות שרוב חברי הפרלמנט הצביעו אתמול (שני) בעד קריאתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להקדים את הבחירות, הצעתו נפלה לאחר שלה השיגה שני שלישים ממספר המחוקקים, הנחוץ כדי לאשר מהלך מסוג זה. * 299 מחוקקים תמכו היום בהצעת לדחות את הבחירות ו-70 התנגדו מתוך 650 חברים בפרלמנט. כל המחוקקים השמרנים תמכו במהלך, אך רוב חברי מפלגת הלייבור שבאופוזיציה נמנעו. * ראש הממשלה צפוי כעת לקדם הצעת חוק נוספת לדחיית הבחירות, שתדרוש רוב פשוט בלבד כדי לעבור. עם זאת, ג'ונסון עדיין יזדקק לתמיכת המפלגה הליברל דמוקרטית ולמפלגה הסקוטית הלאומית כדי לאשר את המהלך בפרלמנט.

"אין שיעורים עד שהמשטר נופל" | 18 נהרגו ומאות נפצעו אמש במחאה החברתית בעיראק; עוצר הוכרז בבגדאד

למרות אזהרות הממשלה: אלפי עיראקים חידשו אתמול את ההפגנות בבגדד נגד השחיתות השלטונית, העלייה באבטלה ושירותי הרווחה הדלים. צבא עיראק הכריז עוצר לילי מחצות ועד שש בבוקר בבירה בגדאד, אולם גם במהלך הלילה פקדו אלפים את רחובות העיר. * בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי לפחות 14 בני אדם נורו למוות ו-865 נפצעו בהפגנות בעיר השיעית כרבלא ובמקומות נוספים במדינה. לפי חלק מהדיווחים, כלי רכב של כוחות הביטחון דרסו מפגינים במכוון.

– אל המחאה אתמול הצטרפו סטודנטים ותלמידים, הם אמרו שלא ישובו ללימודים עד שהממשלה תיפול. * חיילים נראו מכים תלמידי תיכון באלות בשתי שכונות בעיר, אך הצבא התנער מכך וגינה את התקרית. עם זאת, לא ברור אם החיילים ייענשו. * בדיוואניה, שנמצאת במרחק של כ-180 ק"מ מהבירה, צעקו תלמידים שהחרימו את הלימודים כי "אין בית ספר, אין שיעורים, עד שהמשטר נופל". איגוד האוניברסיטאות ובתי הספר בעיר הכריז על שביתה בת עשרה ימים, כשאלפי תלמידים, ואפילו מורים, הציפו את הרחובות. * בעיר קוט, רוב משרדי הממשלה היו סגורים בשל מחסור בכוח אדם.

– אתמול הצביע גם הפרלמנט של עיראק בעד פיזור מועצות המחוזות, ביטול ההטבות לבכירים וזימון ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי לשאלות. הוא הציע שורת רפורמות, כמו העלאת דמי הפנסיות והבטחות למאבק בשחיתות, כשהנשיא ברהאם סלאח ערך דיונים עם האו"ם על רפורמות אלקטורליות ושינויים לחוקה שהתקבלה ב-2005, אולם המפגינים לא מרוצים.

– לאות סולידריות עם המפגינים, ארבעה מחוקקים התפטרו אתמול בזמן שהגוש הגדול ביותר בפרלמנט, של המטיף השיעי הבכיר מוקדתא א-סדאר, הסיר את תמיכתו בממשלה וקרא אתמול לבחירות מוקדמות. * העוגן השני של הממשלה, מלבד א-סדאר, הוא גוש "פתח", הזרוע הפוליטית של המיליציות השיעיות, אל-חשד א-שעבי. בגוש הבטיחו להמשיך בתמיכה בממשלה.

מתחילים בהליך ההדחה: בית הנבחרים האמריקאי יצביע השבוע על החלטה שתאפשר את חקירתו של טראמפ

לאחר שעדי מפתח נחקרו ונגבו מספיק עדויות: בית הנבחרים האמריקאי יצביע השבוע על החלטה שתאשר את חקירותיו של נשיא ארצות הברית, טראמפ, במסגרת הליך הדחתו שמתנהל בשבועות האחרונים על ידי המפלגה הדמוקרטית. * ההחלטה עליה יחתמו השותפים להדחתו של טראמפ, תבסס הליך במסגרתו שימועי ההדחה והליכי החקירה יהיו ציבוריים. * ההחלטה אף תשרטט מתווה כללי לשליחת הוכחות וראיות מתוך החקירה לוועדת המשפט של הקונגרס. למעשה, העברת חוק זה מתחילה את הליך ההדחה הסדור של הנשיא המכהן, מאז שהחלה גביית העדויות והחקירות בעניינו.

– היום (שלישי) העיד בפני ועדת החקירה בבית הנבחרים קצין בשירות פעיל שמשרת כמומחה לאוקראינה במועצה לביטחון לאומי, שהעיד כי שמע את הנשיא טראמפ מבקש מעמיתו האוקראיני לחקור את אחד מיריביו הפוליטיים. לטענתו בקשתו של טראמפ הזיקה לאינטרסים האמריקאיים ולכן הוא דיווח על כך לממונה עליו. * בעדותו אמר עוד כי בפגישה שהתקיימה לפני שלש וחצי חודשים בוושינגטון, בין בכירי ממשל למשלחת דיפלומטית מקייב, התנה השגריר האמריקאי לאיחוד האירופי פגישה בין נשיאי שתי המדינות בפתיחת חקירה לגבי עסקיהם של ביידן ובנו. לדבריו, הוא אמר לשגריר כי הבקשה אינה ראויה ולא קשורה כלל לנושאי ביטחון לאומי. * יצוין כי השגריר עצמו מסר בעדותו החודש כי איש לא הביע בפניו הסתייגות מהדרישות שהועלו במגעים עם קייב.

מאזור סן פרנסיסקו ועד ליישובים הסמוכים ללוס אנג'לס – קליפורניה ממשיכה לבעור

השרפה המרכזית, שמכונה בקליפורניה "שרפת קינקייד", כילתה כבר יותר מ-74 אלף דונמים וממשיכה להשתולל גם היום (שלישי) צפונית לסן פרנסיסקו, כשבמקביל מושל קליפורניה הכריז על מצב חירום במדינה. * השריפה שמשתוללת צפונית לסן פרנסיסקו כילתה כבר יותר מ-74 אלף דונמים, הרסה יותר ממאה מבנים ומאיימת על כ-90 אלפים מבנים נוספים. היא מונעת על ידי רוחות עוצמתיות. הרוחות אמנם האטו ביום ראשון בערב, אך הן עדיין חזקות וצפויות להימשך בימים הקרובים.

– שרפה נוספת, שמכונה בקליפורניה "שרפת גטי", פרצה אתמול באזור לוס אנג'לס שמוכר בזכות הידוענים שמתגוררים בו ובזכות הבתים יקרי הערך. בחלקים נרחבים באזור הכריזו הרשויות על פינוי חובה. * השרפה בלוס אנג'לס כבר הספיקה לכלות 618 דונמים ולהרוס כשמונה מבנים. שישה מבנים נוספים נפגעו בחלקם. * מהרשות לכבאות בלוס אנג'לס נמסר כי "מדובר בשריפה דינמית מאוד וכל התושבים באזור צריכים להיות ערניים ולהישאר מעודכנים". ראש ממשלת לוס אנג'לס, אריק גרסטי, אמר כי לא ברור אם מישהו הצית את האש בכוונה.

בעולם

ב-94 מיליון דולר בלבד: הבית היקר ביותר בעולם נמכר בלוס אנג'לס

הבית היקר ביותר בעולם נמכר בסכום של לא פחות מ-350 מיליון שקלים. הבית העצום כולל 12 חדרי שינה, מעלית מצופה בעור נחש ואפילו חדר ממתקים פרטי. זהות הקונה אינה ברורה. הבעלים הקודם של האחוזה שנמצאת בלוס אנג'לס שבארה"ב העמיד אותו למכירה לפני כשנתיים עם תג מחיר פנטסטי של מיליארד שקלים. לבסוף הוא "נאלץ" להתפשר כאמור על שליש מהמחיר, והבית נמכר רק ב-94 מיליון דולר. (החדשות12)

שנתיים אחרי ששוגר למשימה סודית: המטוס המסתורי של נאס"א שב לכדור הארץ

מטוס חלל מסתורי של חיל האוויר של ארצות הברית שב לכדור הארץ, אחרי משימה סודית שנמשכה 780 יום, וקבע שיא חדש של שהות בחלל עבור רכב ניסוי רב-פעמי * מטוס ה-X-37B נחת ביום ראשון בבוקר במרכז החלל קנדי של נאס"א בפלורידה, אולם חיל האוויר לא סיפק פרטים על אופייה של המשימה. גורמים רשמיים אמרו כי המטוס שנראה כמו חללית, אבל גודלו הוא כרבע ממנה, השלים את יעדיו בהצלחה. (AP)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן