Skip to content

מטוס ראש הממשלה שכונה: המיטה המעופפת, ימריא לטיסת מבחן

המטוס מדגם בואינג 767-300ER נראה בחטיבת תעופה של התעשייה האווירית לקראת היציאה למסלולי ההמראה. על פי הפרסום המטוס יכול לטוס בטיסה רציפה ללא צורך בנחיתות ביניים עד לסין ויפן במזרח וארה"ב או ברזיל במערב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התעשייה האווירית הודיעה הבוקר (חמישי) כי התעשייה מצויה בהכנות אחרונות לקראת טיסת המבחן הראשונה של מטוס ראשי המדינה לעשורים הבאים.
המטוס מדגם בואינג 767-300
ER נראה בחטיבת תעופה של התעשייה האווירית לקראת היציאה למסלולי ההמראה, ל"נסיעת מבחן" ראשונה בימים הקרובים. 

תצורת וטכנולוגית המטוס מבטאים את היכולות הטכנולוגיות הייחודיות של מומחי ועובדי חטיבת התעופה של התעשייה האווירית, אשר כחלק מקו העסקים של החטיבה מסבים מטוסי נוסעים ישנים לתצורות שונות ומורכבות כגון מטוסי תדלוק, מודיעין ומטען.  מטוס ראשי המדינה מכיל מערכות מתוחכמות אשר תוכננו, יוצרו והורכבו בתעשייה האווירית על מנת התאימו לתצורת מטוס ראשי מדינה לשימוש בעשורים הבאים.

על פי הפרסום המטוס יכול לטוס בטיסה רציפה ללא צורך בנחיתות ביניים עד לסין ויפן במזרח וארה"ב או ברזיל במערב ובתוכו מערכות קשר מתוחכמות ומוצפנות המאפשרות קשר רציף, מאובטח ומוצפן לראשי המדינה עם מדינת ישראל או מדינות אחרות. בנוסף, עונה המטוס על כל דרישות הביטחון והבטיחות המורכבות, המוכתבות מאופי משימתו. בימים הקרובים יבצע המטוס את טיסת המבחן הראשונה שלו כחלק מהליך סיום ההסבה על פי הדרישות המחמירות בעולם התעופה. 

בתעשיה האווירית מציינים כי התעשייה האווירית היא אחת החברות הבודדות בעולם להן יכולת לתכנן, לפתח, להסב ולרשיין מטוסים והיא מבצעת הסבות רבות של מטוסים במסגרת פעילותה של חטיבת התעופה אשר הוקמה בתחילת השנה כחלק מהאסטרטגיה החדשה של החברה.

מטוס ראש הממשלה (צילום: אלון רון)
מטוס ראש הממשלה (צילום: אלון רון)

כזכור עוררה הזמנת המטוס על ידי משרד ראש הממשלה לאחר קבלת החלטת ממשלה בהתאם ותקצובה באוצר סערה רבתי. המטוס קיבל את הכינוי "המיטה המעופפת" והפגנות לא מעטות נערכו בנושא. הזעם הציבורי בגין מה שנתפס בעיני חלק ממנו כ"שערורייה" הוביל למחאה ספונטנית. כמה עשרות מפגינים התאספו מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה, במסגרת הפגנות המחאה החברתית. הם ניפחו מיטה, בשל מה שהגדירו כ"סינדרום המיטה המעופפת", וקראו קריאות שונות כגון: "עם ביבי ולפיד אין עתיד" ו-"הון-שלטון-עולם תחתון"

כמה זה עלה לנו?

באוגוסט 2015 אישר הקבינט המדיני ביטחוני סכום של 729 מיליון שקל למטוס "אייר פורס 1" של ראש הממשלה בנימין . כך עלה ממכתב ששלח סגן החשב הכללי במשרד האוצר יובל רז אל חבר ועדת הכספים ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), והגיע לידי העיתון "כלכליסט" שפרסם נתונים אלו לראשונה.

לפי אותה החלטה של הקבינט, תקציב הרכישה וההקמה אמור היה לעמוד על 393 מיליון שקל, ותפעול ותחזוקת המטוס צריכים היו לעמוד על 336 מיליון שקל לחמש שנים. הסכום הכולל אושר שנה בלבד לאחר שמשרד האוצר העריך את העלות ב־175 מיליון שקל בלבד.עוד עלה מהפרסום כי המטוס תוכנן להיכנס לשירות ולבצע את הטיסה הראשונה במחצית השנייה של 2019,  כפי שמתפרסם היום. על פי המידע יש בו 116 מקומות ישיבה, והותקנו בו כיסאות רחבים בדומה לאלה שיש במחלקת עסקים במטוסים. שאלת התקנת מיטה זוגית במטוס עוררה כאמור סערה ציבורית למטוס שקיבל עקב כך את הכינוי "המיטה המעופפת". המטוס אמור לשמש גם את נשיא המדינה ראובן ריבלין, המעדיף מצדו לטוס בטיסות מסחריות וזולות.
המטוס, מסוג בואינג 767, הגיע לישראל לפני כשנתיים וחצי ועבר הליכי הסבה. ההחלטה העקרונית על רכישתו התקבלה במאי 2014 בתקופת הממשלה הקודמת בראשות נתניהו בעקבות המלצה של ועדה ציבורית בראשות מבקר המדינה שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג. בפני ועדת גולדברג הושמעו הערכות של נציגי מערכת הביטחון שלפיהן עלות רכישת מטוס בן 10–15 שנה והסבתו לצרכי ראש הממשלה תעלה כ־70 מיליון דולר – כ־270 מיליון שקל – ואולי אף פחות מכך. אלא שמשרד האוצר הודיע לוועדה כבר באפריל 2014 כי רכישת מטוס ייעודי לראש הממשלה ולנשיא המדינה תעלה 175-140 מיליון שקל
להערכת האוצר בזמנו, רכישת המטוס עלתה 40-30 מיליון דולר, הסבתו לשימוש המיועד תעלה עוד כ־10 מיליון דולר ובסך הכל כ־50 מיליון דולר (כ־175 מיליון שקל). עם זאת, האוצר הזהיר אז מפני הוצאות שוטפות ובלתי צפויות בתפעול המטוס. עוד ציינו אז באוצר כי תחשיב עלות המטוס אינו כולל תוספת לצורכי מיגון ואבטחת המטוס. כמו כן לא הוכללו בחישוב גם עלויות של חכירת מטוס מסחרי בזמן שהמטוס המיועד יהיה בטיפולים.
במקביל למחאה הציבורית כנגד "המיטה המעופפת" פורסמה בזמנו ידיעה מביכה לא פחות עבור נתניהו, בה נאמר כי במסגרת טיסתו ללונדון, על מנת להשתתף בהלוויתה של ראש הממשלה לשעבר מרגרט תאצ'ר, הותקנה מיטה זוגית במטוסו של נתניהו – דבר שגרר עלות נוספת של כחצי מיליון שקל. נתניהו אמר בעת ההיא כי לא ידע על העלויות הכרוכות, ובהמשך אף הורה שלא להתקין עבורו יותר תאי שינה בטיסות לאירופה.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן