Skip to content

הוכפל מספר הפניות לפרויקט שיקום לנשים העוסקות בזנות

בישראל כ-15,000 בני אדם במעגל הזנות, כשליש מתוכם נערים ונערות מתחת לגיל 18. הגיל הממוצע לכניסה למעגל הזנות בישראל הוא 14, וגיל התמותה הממוצע של נשים במעגל הזנות הוא מתחת ל-40
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישראל כ-15,000 בני אדם במעגל הזנות, כשליש מתוכם מתחת לגיל 18. לפחות 90% מהנשים בזנות נשלטות ע"י סרסורים, ו-80% מהן יעברו תקיפות אלימות מצד סרסורים ומצד לקוחות. הגיל הממוצע לכניסה למעגל הזנות בישראל הוא 14, וגיל התמותה הממוצע של זונות הוא מתחת ל-40

מאת צבי זינגר

בחודש פברואר היתה עליה חדה של 100% בפניות ל"סלעית", פרויקט השיקום לנשים העוסקות בזנות. כך התברר במהלך סיור שערכה הוועדה למאבק בסחר בנשים, בהוסטלים של הפרויקט.  בפברואר התקבלו ב"סלעית" 20 פניות מנשים בזנות, לעומת עשר פניות שמתקבלות בממוצע בחודש. הזינוק בפניות מיוחס לחוק החדש להפללת צרכני הזנות, שעבר בקריאה טרומית בכנסת.

מתחילות בגיל 14. זונת רחוב (ויקימדיה)
מתחילות בגיל 14. זונת רחוב (ויקימדיה)

לאחר הסיור נערכה פגישה בין יו"ר הוועדה, ח"כ אורית זוארץ, ונציגי משרדי ממשלה וארגונים חברתיים, לבין נשים וטרנסג'נדריות בזנות. הנשים הביעו את חששותיהן מפני החוק, סיפרו את סיפוריהן האישיים ואמרו שאילו הייתה להן אלטרנטיבה אחרת, הן לא היו עוסקות בזנות.

ע', טרנסג'נדרית שכבר אינה במעגל הזנות, אמרה: "רוב הנשים מגיעות לזנות בגיל צעיר מאוד, כמוני. אני התחלתי בזנות בגיל  14, אחרי שברחתי מהבית. כשהייתי בת 14, המדינה לא עשתה שום דבר בשביל לעזור לי. המדינה לא לקחה עלינו עד עכשיו שום אחריות, ואנחנו לא מאמינות לה".

"אין לי מספיק כסף לטיפולים לבן שלי, אין לי כסף למדרסים בשבילו"

עוד דיברה בפגישה ש', אם חד-הורית לתינוק נכה, שנכנסה למעגל הזנות לפני כשנה כדי לממן לבנה טיפולים ותרופות: "אני הולכת כל יום לעבודה ובוכה, ואני מטופלת אצל פסיכולוג כדי לא לקבל צלקות מהמקום הזה, אבל איזו ברירה יש לי? אין לי מספיק כסף לטיפולים לבן שלי, אין לי כסף למדרסים בשבילו, איך אני אשלם בשביל כל זה? איך אפשר להתמודד עם זה? אם היתה לי אלטרנטיבה אחרת להתפרנס, ברור שלא הייתי בוחרת בזנות".

תוחלת חיים 45 שנים. זונה עם קליינט פוטנציאלי (ויקימדיה)
תוחלת חיים 45 שנים. זונה עם קליינט פוטנציאלי (ויקימדיה)

"בעשרת הימים שעברו מאז אושר החוק להפללת לקוחות זנות בוועדת השרים פנו לסלעית מספר נשים כפול מבחודש רגיל", אמרה נעמה ריבלין, מנהלת תוכנית סלעית. "לכן לא צריך להיבהל ממשבר. משבר עשוי לייצר הזדמנות לשינוי. עיסוק בזנות לאורך זמן מייצר נזקים נפשיים קשים. כל קליינט הוא קעקוע בלב. נשים בזנות אומרות שנסיבות החיים הן הסרסור שלהן, ולכן לא היתה להן בחירה חופשית. יש אוכלוסייה שטרם מצאנו לה מענה – הטרנסג'נדריות, שיש להן צרכים ייחודיים ומורכבים. למרות הקושי, בשנה האחרונה 15 טרנסג'נדריות נמצאות בקשר איתנו, ויחד נלמד מה ניתן לעשות עבורן".

"זנות היא לא בחירה, אלא תוצאה של נסיבות חיים"

"אנו בתקופה של שינוי חברתי", אמרה ח"כ זוארץ, "מדובר בסוגיה ערכית. יש מחויבות של שרי הממשלה לקחת אחריות. על האחריות הזו לבוא לידי ביטוי לא רק בחקיקה, אלא גם בהצעת אלטרנטיבות של ממש לנשים שמצוקה אישית הביאה אותן לזנות. חשוב היה לי להיפגש גם עם המתנגדות להצעת החוק מכל קשת ההתנגדויות, ואף שהפגישה היתה קשה, שמחתי לראות שכולן מאוחדות סביב העובדה שזנות היא לא בחירה, אלא תוצאה של נסיבות חיים".

עו"ד גילי ורון, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים, אומרת: "קיום המפגש היווה דיאלוג חשוב לשמיעת קולן של הנשים, כחלק מהמשך תהליך הכנת והתאמת הצעת החוק לקריאות הבאות. תחת מעטה החשש הברור וההתנגדויות הראשוניות, עולה סיפורן וכאבן האמיתי של הנשים, בין אם מצוקות כלכליות ובין אם אפליה חברתית מתמשכת אשר דחקו בהן לזנות".

בישראל נמצאים כ-15,000 איש במעגל הזנות, כשליש מתוכם נערים ונערות מתחת לגיל 18. לפחות 90% מהנשים בזנות נשלטות ע"י סרסורים, ו-80% מהן יעברו תקיפות אלימות מצד סרסורים ומצד לקוחות. הגיל הממוצע לכניסה למעגל הזנות בישראל הוא 14, וגיל התמותה הממוצע של נשים במעגל הזנות הוא מתחת ל-40.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן