Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהריים) יום שני ה-18 בנובמבר 2019

כותרות המהדורה     קשיים בגיבוש ממשלת מיעוט: הערבים מסרבים להיות שותפים לממשלת מיעוט עם ליברמן; בכירים בכחול לבן הבהירו כי לא יתמכו בממשלת מיעוט ללא ליברמן; ליברמן: "כל ממשלה צרה תהיה אסון עבור ישראל" (פוליטי) החרדים מאותתים על פשרות: "מחכים להצעות קונקרטיות" (פוליטי) ביום שאחרי פגישת נתניהו וליברמן, רומזים בש"ס וביהדות התורה לראשונה כי יסכימו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    קשיים בגיבוש ממשלת מיעוט: הערבים מסרבים להיות שותפים לממשלת מיעוט עם ליברמן; בכירים בכחול לבן הבהירו כי לא יתמכו בממשלת מיעוט ללא ליברמן; ליברמן: "כל ממשלה צרה תהיה אסון עבור ישראל" (פוליטי)

החרדים מאותתים על פשרות: "מחכים להצעות קונקרטיות" (פוליטי)

ביום שאחרי פגישת נתניהו וליברמן, רומזים בש"ס וביהדות התורה לראשונה כי יסכימו להתגמש: בשתי המפלגות מבהירים כי יש להבחין בין נושאים הלכתיים כגיור ונישואים, שבהם לא יתפשרו, לבין סוגיות ציבוריות כגיוס, הכותל והשבת. "תנו לנו משהו מסודר, ועמו נלך לרבנים"

    בעקבות תלונות נתניהו ומקורביו, הפרקליטות  תבדוק חשד לשחיתות נגד יו"ר כחול לבן בני גנץ והמשטרה בעקבות פרשת 'המימד החמישי' (פוליטי)

    היועמ"ש טרם קיבל החלטה בתיק 4000; ביקש מהמשטרה לעבד מחדש חומרי חקירה; דיווח: בתיק 1000 יוגש כתב אישום נגד נתניהו בגין מרמה והפרת אמונים (פוליטי)

    המחאה נגד העלאת מחירי הדלק באירן: כ-100 אלף הפגינו ב-100 ערים; לפחות 15 הרוגים ו-1000 עצורים (חוץ)

    יום קרב בהונג קונג: כוחות גדולים של משטרה ניסו להשתתלט על מאות מפגינים שהתבצרו; חץ פגע שוטר, רכבי משטרה הוצתו (חוץ)

    מסמכים חשאיים חושפים את השיטה הסינית לכליאת מיליון מוסלמים במחנות ריכוז; פקידים שהגנו על המיעוטים נשלחו לכלא (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תנשבנה רוחות מזרחיות חזקות בעיקר בהרים. הטמפרטורות ירדו.

    הלילה: מעונן חלקית תנשבנה רוחות מזרחיות חזקות בעיקר בהרים.

    שלישי: בהיר בד"כ. יוסיפו לנשב רוחות מזרחיות חזקות בעיקר בהרים. ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.

    רביעי: בהיר בד"כ. עדיין ינשבו רוחות מזרחיות חזקות בהרי הצפון והמרכז. ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.

    חמישי: בהיר בדרך כלל. בבוקר בהרי הצפון יוסיפו לנשב רוחות מזרחיות ערות. יתכן אובך בעיקר במזרח הארץ.

התחזית: רוחות חזקות, יובש וייתכן שגם אובך. בלילה יהיה קר

היום (שני) תחול ירידה קלה בטמפרטורות, מזג האוויר יהיה בהיר עד מעונן חלקית ויבש, וייתכן אובך. בהרים ובפנים הארץ ינשבו רוחות מזרחיות חזקות. בים התיכון תנשב רוח צפון מזרחית עד דרום מזרחית במהירות 20 עד 40 קמ"ש, בחוף הצפוני הרוח תהיה חזקה יותר – 35 עד 55 קמ"ש. בלילה יהיה קר. * רשות הטבע והגנים הודיעה כי עקב הרוחות החזקות ו"מזג האוויר הקיצוני", כלשונם, ייסגרו למטיילים המסלולים הבאים עד יום רביעי (כולל): מסלולי הטיול הרגלי בכרמל (למעט חי בר כרמל, נחל מערות וחוות משמר הכרמל), נחל אל על, נחל ג'ילבון, נחל כזיב ונחל בצת. בנחל עמוד יהיה פתוח רק המסלול המעגלי מחניון כפר שמאי ועד לבריכות שכווי. (ynet)

חדשות

פרקליטות מחוז חיפה – פלילי הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי בעיר  כתב אישום נגד   מקסים יורי טל בן 29 מקרית ביאליק  בגין רצח אשתו המנוחה מריה טל ז"ל ולאחר שדקר אותה  בצווארה ,בעת ששכבה על מיטתה. 

מעובדות כתב האישום עולה כי  בסוף חודש אוגוסט 2019, החל הנאשם לחשוד במנוחה כי היא מקיימת קשר עם אדם אחר , בתקופה זו  התעמת הנאשם עם המנוחה במספר הזדמנויות והטיח בה את החשד, והמנוחה הכחישה בפניו את החשד.

על רקע החשד וקנאתו למנוחה תקף הנאשם ביום  06/09/19, את המנוחה בפניה,  וגרם לה שבר באפה, כמו כן במהלך עימות  היכתה המנוחה את הנאשם וגרמה לו שריטות בפלג גוף עליון, חבלה ונפיחות בעין ימין.

בעקבות כך, נעצר הנאשם, ושוחרר בתנאים ביום 09/09/19 . בין תנאי השחרור, אסר בית משפט השלום בקריות על הנאשם ליצור כל קשר עם המנוחה ולהיכנס לתחומי העיר קרית ביאליק, לתקופה של 30 ימים.

במהלך תקופה זו, על אף תנאי השחרור שנקבעו על ידי בית המשפט, עמדו הנאשם והמנוחה בקשר טלפוני, והנאשם הגיע במספר הזדמנויות לדירה, וחזר להתגורר בדירה ביום 08/10/19 בהסכמת המנוחה.

עוד עולה כי ביום  11/10/19, סמוך לשעה 00.30, בעת שהנאשם נכנס לחדר השינה של המנוחה   הבחין בהתכתבות בהודעות ווטסאפ בין המנוחה לבין גבר אחר, בטלפון סלולארי בו עשתה שימוש ללא ידיעתו, ושאותו הסליקה מתחת לכרית במיטתה.

מעיון בהודעות הנאשם הבין כי המנוחה מקיימת קשר עם אחר,   צילם את ההודעות באמצעות הטלפון הסלולארי שלו  והחליט להמית את המנוחה. 

בהמשך , סמוך לשעה 06.30, שעה בה היה אמור לצאת לעבודתו, יצא הנאשם מהדירה ונסע ברכב מהמקום וחזר לדירה  סמוך לאחר השעה 06.50 , לאחר שאביה של המנוחה יצא מהדירה לעבודתו, ולאחר שהנאשם הודיע למעסיקו שהוא לא חש בטוב ולא יגיע לעבודה. 

בהמשך  העיר הנאשם את הקטינות בשעה 07.20 לערך. המנוחה התעוררה משנתה והנאשם אמר לה שתלך לנוח והוא יקח את הקטינות לגן. בסמוך לשעה 07.45 יצא הנאשם מהדירה עם הקטינות ולקח אותן לגן הילדים הנמצא במרחק קצר מהדירה.

לאחר מכן, חזר הנאשם לדירה,  נטל סכין בעלת להב באורך של כ- 16 ס"מ ממטבח הדירה  , נכנס לחדר השינה של המנוחה  ובעת שכבה על מיטתה, דקר אותה בצווארה משמאל.
זמן קצר לאחר הדקירה  התקשר הנאשם לאימו ולאחר מכן למוקד המשטרה, ובעוד המנוחה גוססת לנגד עיניו, ומבלי לעשות דבר על מנת לסייע לה ולנסות להצילה, דווח להם כי המנוחה התאבדה. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו

בית משפט השלום בירושלים, בפני כב' השופט איתן כהן, הרשיע את יפעת דורון בתקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות בעקבות תקיפת הפרקליט הצבאי באזור יהודה ושומרון.

ב – 21.03.2018 בתום הדיון בהליך פלילי בבית המשפט הצבאי במחנה עופר בעניינם של בני משפחת תמימי מהכפר נבי צאלח נעמדה הנאשמת בסמוך לפרקליט איו"ש, ששימש כראש צוות התביעה, וסטרה לו בעוצמה על ראשו כשהיא צועקת לעברו: "מי אתם שתשפטו אותה".

יפעת דורון הורשעה בתקיפת עובד ציבור תקיפה הקשורה למילוי חובתו או תפקידו, במטרה להכשיל את הנתקף בתפקידו או למנוע או להפריע אותו מלמלאו.

בהחלטת בית המשפט נכתב: "המעשה והאמירה שליוותה אותו מלמדים שהתקיפה נועדה להלך אימים על פרקליט איו"ש, להפחידו, להטיל עליו מורא, להקניטו , לבזותו, להשפילו ולרפות ידיו, והכל במטרה להפריעו במילוי תפקידו כתובע במשפט או למנוע אותו מלמלאו".

עו"ד אפרת פילזר ביזמן, פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) : "הכרעת הדין מבטאת את ההכרה בצורך להגן על עובדי ציבור הממלאים את תפקידם נאמנה, ומבהירה כי מי שייפגע בעובדי ציבור במטרה להכשילם יישא בדין".
פועל נהרג כתוצאה מנפילה מגובה בשטח חקלאי בסמוך לשדות ים

דוברות איחוד הצלה – מחוז מרכז: פועל נפל מגובה ונהרג במהלך עבודתו בשטח חקלאי בסמוך לצומת הכניסה לשדות ים.

יצחק בן אסייג חובש באיחוד הצלה סיפר: "כשהגענו למקום סיפרו לנו כי הוא נפל מסולם בגובה של כ-7 מטר תוך כדי עבודות להקמת חממה לגידולים חקלאיים. בתום מאמצי ההחייאה למרבה הצער נקבע מותו בזירת האירוע עקב אופי הפציעות הקשות מהן סבל".

פוליטי

החרדים מאותתים על פשרות: "מחכים להצעות קונקרטיות"

ביום שאחרי פגישת נתניהו וליברמן, רומזים בש"ס וביהדות התורה לראשונה כי יסכימו להתגמש: בשתי המפלגות מבהירים כי יש להבחין בין נושאים הלכתיים כגיור ונישואים, שבהם לא יתפשרו, לבין סוגיות ציבוריות כגיוס, הכותל והשבת. "תנו לנו משהו מסודר, ועמו נלך לרבנים"

קשיים בגיבוש ממשלת מיעוט: הערבים מסרבים להיות שותפים לממשלת מיעוט עם ליברמן; בכירים בכחול לבן הבהירו כי לא יתמכו בממשלת מיעוט ללא ליברמן; ליברמן: "כל ממשלה צרה תהיה אסון עבור ישראל"

שתים מתוך ארבעת מנהיגי מפלגת כחול לבן (אשכנזי ויעלון) התנו את הכניסה לממשלת מיעוט רק בישיבה עם ליברמן. מנגד גורמים בכירים ברשימה הערבית הבהירו כי לא יתמכו בממשלת מיעוט שבה ישבו או יתמכו ליברמן וחברי הכנסת של ישראל ביתנו. אמש (ראשון) אמר ליברמן, כי "כל ממשלה צרה תהיה אסון עבור ישראל". ליברמן הדגיש כי "המחויבות שלי זה ממשלת אחדות ולמנוע בחירות שלישיות, אנחנו חייבים למנוע בחירות שלישיות". * בתוך כך, אתמול אחר הצהריים נפגשו צוותי המו"מ של ישראל ביתנו וכחול-לבן, ורשמו התקדמות בניסוח קווי היסוד, ובפרט בנושאים הנוגעים לעקירת הדת במדינה. בין היתר סיכמו המפלגות על החרפה נוספת בחוק הגיוס, לפתוח עסקים בשבת, להכניס גויים לכרם בית ישראל, לאפשר נישואים בניגוד להלכה, לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, ולמסור את הכותל לרפורמים. * עם זאת גורמים בכחול לבן העריכו אמש (ראשון) כי היו"ר גנץ לא יצליח להקים ממשלת מיעוט יחד עם אביגדור ליברמן ובתמיכת הרשימה המשותפת עד יום רביעי, שבו יפקע המנדט שקיבל להרכבת ממשלה. לדברי שני מקורות במפלגה, אם לא יושגו הבנות עם הליכוד ביומיים הקרובים, המנדט יוחזר לנשיא, ואחר כך יימשכו הניסיונות להגיע לאחדות.

– גורם בכיר ברשימה הערבית אמר ל'ישראל היום' כי "כל הספקולציות וההערכות לפיהן נתמוך בממשלת מיעוט בראשות גנץ יחד עם איווט ליברמן הם עוד ספין מבית מדרשו של ביבי נתניהו". לדבריו, "האפשרות שנתמוך בממשלת מיעוט בראשות גנץ תהיה ריאלית רק במקרה וממשלה כזו תכלול את תמיכתן של מפלגת העבודה והמחנה הדמוקרטי. אנחנו לא נשתף פעולה עם ליברמן. חד וחלק".

– מנגד, בעיתון 'הארץ' דווח כי שתיים מהמפלגות שמרכיבות את הרשימה המשותפת, רע"ם ותע"ל, נוטות לתמוך בממשלת מיעוט בראשות בני גנץ ובהשתתפות ישראל ביתנו. בחד"ש, המפלגה הגדולה ביותר ברשימה, צפויה מחלוקת במוסדותיה. בבל"ד אומנם הצהירו שלא יתמכו בממשלה שבה חבר ליברמן, אולם ברשימה מאמינים כי בסופו של דבר חברי בל"ד לא יטרפדו את המהלך.

– אתמול בבוקר טענו גורמים בכחול לבן שהם מנסים לשכנע קבוצה של חמישה עד שבעה חברי כנסת מהליכוד לחבור לממשלה בראשות בני גנץ, ובמטרה למנוע בחירות בלי להיעזר בקולות חברי הכנסת הערבים. במסגרת ניסיונות השכנוע, מוסבר לאותם חברי הליכוד כי מדובר בשלב מקדים להצטרפות הליכוד כולו לממשלת אחדות בהמשך. במקביל, וכמהלך משלים, הגיש חבר הכנסת פורר מישראל ביתנו הצעת חוק שמבקשת לאפשר לקבוצה שגודלה פחות משליש סיעה להתפצל מהסיעה שלה. כיום קובע החוק שרק שליש מהסיעה יכול להתפצל כדין – במקרה של הליכוד, 11 חברי כנסת מהווים שליש. פורר מתכוון כבר ביום שלישי הקרוב לבקש פטור מחובת הנחה עבור הצעת החוק, ולנסות לקדמה בהליך מהיר לאור לוחות הזמנים.

נתניהו ב'כנס חירום' היסטרי: "ממשלת מיעוט – פיגוע לאומי היסטורי"; הצהריים יתכנסו 55 חברי בלוק הימין למפגש חירום

אמש (ראשון) ערך הליכוד "כינוס חירום" נגד הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הערבים. במהלך הכינוס נאם ראש הממשלה שניכר בו הלחץ והחשש כשטען כי "אנחנו מבינים שאנחנו חייבים להתכנס לפעולת חירום מול מצב חירום". לדבריו, "אם תקום ממשלת מיעוט כזאת יחגגו בטהראן, ברמאללה ובעזה. כמו שחוגגים אחרי כל פיגוע. זה יהיה פיגוע לאומי היסטורי במדינת ישראל". נתניהו קרא לגנץ: "אני מבקש לפנות אליך ואני רוצה להבהיר לך, הם רוצים להעמיד אותך לדין כפושע מלחמה. גם את גבי אשכנזי ובוגי יעלון הם רוצים להעמיד כפושעי מלחמה. זו סטירת לחי למי שהצביע לך. זו פגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית". * נתניהו הזכיר כי הבטחת הבחירות של ראשי כחול לבן הייתה "ישראל לפני הכול", "ועכשיו האמת מתגלה, לא ישראל לפני הכול, השלטון לפני הכול. אנחנו הזהרנו, אני וחבריי, אמרנו שהם יקימו גוש חוסם וממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת והם כל הזמן הכחישו. אז אני רוצה לשאול את בני גנץ ויאיר לפיד – מה נשתנה? הרי אתם עושים איתם מו"מ פוליטי עכשיו. אתם עושים איתם גוש עכשיו. אתם עושים איתם ממשלה עכשיו. כלומר אתם הולכתם שולל את המצביעים שלכם. זו ממש גניבת דעת. ואתם עוד מדברים על דמוקרטיה, טוהר המידות. זה לא נתפס, זה בלתי אפשרי".

– הכינוס נועד לשמש מפגן כוח של נתניהו ולייצר תהודה ציבורית רחבה נגד ממשלת המיעוט, אבל מאות הפעילים שבאו התקשו למלא את האולם הענק. על השלטים באולם נכתבו סיסמאות נגד ערביי ישראל והפרקליטות, בהן "שי ניצן לחקירה, בן ארי למעצר".

– במהלך שעות הבוקר אתמול התלבטו ראשי סיעות "בלוק הימין" אם להגיע לאירוע או לא, ובליכוד הביעו חשש שנוכחות חלקית בלבד של נציגי הגוש תאותת לציבור שמדובר בכישלון של הכנס. בשל כך הוחלט להודיע רשמית על ביטול השתתפותם, ועל כינוס של כל חברי הכנסת המרכיבים את בלוק הימין, שייערך מחר.

– אתמול התכנסו ראשי "בלוק הימין" לפגישה במשרדו של ראש הממשלה בירושלים, וסיכמו להתכנס היום ב-14:30 בצהריים פעם נוספת עם כל 55 חברי הכנסת מהגוש.  ביציאת ראשי הבלוק מלשכת ראש הממשלה כלי התקשורת שאלו את ראשי יהדות התורה ליצמן וגפני על מה יהיו מוכנים לוותר לליברמן. סגן השר ליצמן השיב: "אוותר על ארוחת הבוקר". גפני הוסיף: "מסכים לוותר גם על ארוחת צהריים".

בניסיון לקדם ממשלת אחדות: נתניהו וליברמן נפגשו בקריה בתל אביב

הפלונטר הפוליטי: ראש הממשלה נתניהו נפגש אתמול (ראשון) במשך כשעה עם יו"ר ישראל ביתנו ליברמן בקריה בתל אביב. השיחה התמקדה בדרכים להקים ממשלת אחדות. והשניים קבעו להיפגש שוב כדי להשלים את הפגישה.

– מוקדם יותר אתמול, מתח ריבלין ביקורת על ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ. לדבריו, "אין צורך בבחירות נוספות – אפשר להקים ממשלה, אני קורא לליכוד ולכחול לבן להתעשת". לדבריו "הפערים הם אישיים יותר מאשר פערים הגותיים, מחשבתיים, פוליטיים או על צורכי המדינה".

דיווח: אם יהיו בחירות, נתניהו מתכוון לבטל את הפריימריז בליכוד

אם יהיו בחירות שלישיות, ראש הממשלה נתניהו מתכוון לבטל את הפריימריז בליכוד הן לראשות המפלגה והן לרשימה – כך דווח בחדשות וואלה בשם בכירים בליכוד. עם זאת, ח"כ גדעון סער, הבכיר היחיד בליכוד שהצהיר כי יתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד בפעם הבאה, צפוי לדרוש פריימריז לראשות המפלגה במידה ואכן יוכרזו בחירות.  * לפי חוקת הליכוד, עם ההכרזה על בחירות חדשות יש לקיים בחירות מקדימות על ראשות המפלגה וכן למועמדי הרשימה הארצית לכנסת. נתניהו כבר העביר מסרים לח"כים במפלגה שהוא מתכוון להקפיא את הרשימה ולא לקיים פריימריז נוספים של המועמדים לכנסת, כחלק מהניסיון לשמור על איחוד השורות בליכוד ולמנוע מרד של ח"כים מהספסלים האחוריים שחוששים לאבד את כיסאם במקרה של בחירות נוספות. * לדברי הבכירים, אם יהיו בחירות, נתניהו מתכוון לבטל גם את הפריימריז לראשות המפלגה ולכרוך את המהלכים יחדיו, בהסתמך על הסעיף בחוקת הליכוד שבו הבחירות לרשימה ולהנהגה כרוכות יחדיו.

הפרקליטות בודקת חשד לשחיתות נגד יו"ר כחול לבן בני גנץ והמשטרה בעקבות פרשת 'המימד החמישי'

בעקבות פניה שהוגשה לבג"ץ על ידי הליכוד ומקורבי נתניהו, לפני שלשה חודשים, בדרישה להורות ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה לפתוח בחקירה פלילית נגד בכירי חברת "המימד החמישי" ובהם גנץ עצמו, הודיעה אתמול (ראשון) הפרקליטות כי היא החלה לבדוק חומרים בנוגע לפרשה. וזאת בעקבות דו"ח מבקר המדינה, שפורסם לפני שמונה חודשים שלא העלה דבר לשחיתות אלא אולי חוסר סדרים.

היועמ"ש טרם קיבל החלטה בתיק 4000; ביקש מהמשטרה לעבד מחדש חומרי חקירה; דיווח: בתיק 1000 יוגש כתב אישום נגד נתניהו בגין מרמה והפרת אמונים

היועץ המשפטי לממשלה ביקש מהמשטרה, לעבד מחדש חומרים מהחקירה בפרשת בזק-וואלה (תיק 4000), וזאת בכדי להבהיר מספר נקודות עליהם עמדו פרקליטי ראש הממשלה בשימוע שנערך לו. יצויין, כי לא מדובר בפעולות חקירה, אלא בעיבוד של חומרים קיימים. * לפי הדיווח ב'חדשות כאן' בהוראת היועץ המשפטי לממשלה, נבחנו שוב הפרסומים שהיו בעבר באתר 'וואלה', וכן ההתכתבויות בין מקורבי משפחתו של נתניהו לבין הבעלים והמנכ"ל של האתר. הדברים נבדקו בעבר, והוזכרו בכתב החשדות, אך סניגוריו של ראש הממשלה טענו בשימוע כי אין קשר ודאי בין הפרסומים באתר לבין ההתכתבויות. לכן הנושא נבחן שוב בבדיקה מעמיקה על ידי החוקרים. * מדובר בפעולה לא שגרתית בשלב כזה, אשר גם מסמנת כנראה את ההכרעה הקרובה של מנדלבליט בתיקים.

– בכיר בפרקליטות אמר בימים האחרונים כי היועמ"ש החליט שהתיק 1000 יוגש כתב אישום נגד נתניהו בגין מרמה והפרת אמונים.‎‎ אך בתיק 4000, היועמ"ש "מחזיק את הקלפים קרוב מאוד לחזה". אותם גורם בפרקליטות מסביר כי בתיק 4000 ניכר שהיועמ"ש עדיין לא החליט והדבר השני – מנדלבליט מתלבט התלבטות אמיתית. במערכת מקווים לגמור את ההחלטות בתיק הזה באמצע, תחילת או אמצע השבוע הבא.

תיק 4000 נחשב לחמור מבין שלושת תיקי ראש הממשלה, ובפרשה זו חשוד נתניהו בקבלת שוחד מבעל השליטה בבזק לשעבר, שאול אלוביץ', שעמו היטיב לכאורה בתמורה להטיית הסיקור באתר וואלה לטובתו.

– כמו"כ היועמ"ש יצטרך להכריע לגבי הגשת כתב אישום נגד נתניהו בתיק 1000 בו חשוד נתניהו כי קיבל טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים מבעלי הון, בהם ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. וכן בתיק 2000 העוסק במגעים שקיים נתניהו עם מו"ל ידיעות אחרונות, שבהם, לפי החשד, הציע לקדם חוק שיפגע בחינמון "ישראל היום" בתמורה להטיית הסיקור בידיעות אחרונות וב-ynet לטובתו.

– גם אם החלטת היועץ המשפטי לממשלה בתיקי ראש הממשלה תימסר בראשית השבוע הבא. אם יוחלט להגיש כתב אישום הוא ישלח לנתניהו, לפרקליטיו וליו"ר הכנסת, ולא יופקד בבית המשפט כנהוג, שכן לחברי כנסת יש אפשרות לבקש חסינות מפני העמדה לדין בתוך 30 יום ממועד הודעת היועץ. בקשה מסוג זה מוגשת לוועדת הכנסת שאמורה להתכנס לדון בבקשה. אולם על רקע הפלונטר הפוליטי והקושי להרכיב קואליציה, עדיין לא הושגו הסכמות בין הסיעות הגדולות על הרכב הוועדה והיא עדיין לא כוננה. ההערכה היא שעד שלא תוקם ממשלה לא ניתן יהיה להקים את הוועדה, ולכן מדובר בעיכוב של חצי שנה לפחות בהליכים המשפטיים בתיקי נתניהו.

– במהלך הכרעתו של היועמ"ש הוא יצטרך לקחת בחשבון מחדלי חקירה רבים אותם ביצעה הפרקליטות והמשטרה במהלך החקירה, בין היתר:

מתמלילי חקירתו של עד המדינה ניר חפץ במשטרה, התברר כי החוקר יניב פלג לחץ (האם יש קשר לניר פלג מהחדשות12 שפרסם חומרים מהחקירה?) על חפץ ואמר לו שעורך הדין שלו פוגע בו, ולמעשה השפיע על העד באופן חמור ואסור. בנוסף, במהלך חקירתו של ניר חפץ אמר לו אחד החוקרים כי "אנחנו לא המשטרה, אנחנו יותר קרובים לשב"כ" כשהוא רומז על אמצעי החקירה שיופעלו נגדו. מעבר לכך, הופעל על חפץ לחץ לא ראוי ומנוגד לחוק, בצורת תרגיל חקירתי שנועד לגרום לו לשתף פעולה עם המשטרה, תוך רמיזה בוטה שמשפחתו תיהרס אם לא יעשה זאת.

– בעוד המשטרה חוקרת את רה”מ בתיק 2000, ובוחנת האם היה ניסיון לשוחד במגעים בינו לבין מו”ל ידיעות אחרונות, היא לא חוקרת פרשה באותו נושא ממש ומאותה שנה: קידום חוק "ישראל היום" בכנסת, על ידי ח"כים שונים שעדותם התפרסמה בציבור ומעלה תהיות רבות על יחסים בעיתיים ושל שוחד עם כלי תקשורת שונים בישראל.

– במסגרת חקירתו של בעלי בזק, אלוביץ' בתיק 4000 ניסתה המשטרה להפעיל לחץ על בנו כדי שישכנע את אביו להעיד כנגד ראש הממשלה. כאן נעשה מהלך אסור של הקלטת השיחות בין הבן לאביו בחדר עורכי הדין וכן את השיחות של הבן עם עורכי הדין עצמם. החוקרים אף שלחו את הבן כדי שישכנע את אביו להחליף עו"ד וטרטרו את אשתו כשהם מעבירים אותה מבית מעצר אחד לשני ומונעים ממנה שינה.

– גם פרשיית ג'ימיק הבחירות שנחקרה באמצעים דורסניים ותוך הפרה של הגנות משפטיות רבות, הביאה לביקורת רבה נגד המשטרה. כאשר חוקרי המשטרה גנבו מיועצי ראש הממשלה את הטלפונים ועיינו בהם ללא סמכות חוקית, וללא בקשת אישור מביהמ"ש, זאת למרות שחלף זמן בין המועד בו עלה שמם של החשודים כמעורבים לבין מועד חקירתם. בזמן זה, כמו כן, הדרישה מאחד החשודים שהתייצב לחקירתו מבלי מכשיר הטלפון הנייד לחזור על עקבותיו ועוד בליווי שוטר, רק כדי לחזור לחקירה עם המכשיר, מעצימה את הפגם בהימנעות המשטרה מבקשת להוצאת צו שיפוטי. עובדה זו מלמדת על תכנית חקירה שכוונה מראש לחדירה למכשיר הטלפון (מבלי צו שיפוטי). יתרה מכך, חוקרת משטרתית העתיקה תכנים מהסלולר של יונתן אוריך לקבוצה פנימית של המשטרה והפרקליטות שנשאה את הכותרת 'השלמות 4000', בניגוד להודעת המשטרה לבית המשפט.

חוץ

המחאה נגד העלאת מחירי הדלק באירן: כ-100 אלף הפגינו ב-100 ערים; לפחות 15 הרוגים ו-1000 עצורים

כבר שלושה ימים נמשכות ההפגנות באיראן במחאה על החלטת השלטונות להעלות את מחירי הדלק. חלק מההפגנות גלשו לאלימות ולעימותים עם השוטרים – וכללו הצתות של חנויות וסניפי בנק, שימוש בגז מדמיע ואפילו חילופי אש. * מפגינים יצאו לרחובות ב-100 ערים ויישובים. סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה כי יותר מ-87 אלף איראנים השתתפו בהפגנות ברחבי המדינה, שבהן נבזזו מאה סניפי בנק וחנויות. בימים האחרונים אף דווח על מפגינים שעצרו את מכוניותיהם באמצע כבישים מהירים וחסמו את הדרכים בערים הגדולות.  * גורמים ביטחוניים ששוחחו עם "פארס" דיווחו שהמשטרה עצרה כאלף בני אדם. * כרגע מדווחים באיראן על שלושה הרוגים לפחות, אך לפי דיווחים לא מאומתים שפורסמו אתמול מניין הקורבנות גבוה בהרבה ועומד על 15 לפחות. סוכנות הידיעות IRNA דיווחה שאחד ההרוגים הוא שוטר שנהרג כשמפגינים תקפו תחנת משטרה בעיר קרמנשה. * בעקבות המהומות הקשות, שלטונות עיראק הודיעו על סגירת מעבר הגבול בין שתי המדינות בדרום-מזרח המדינה. * בארה"ב גינו אמש את השימוש של כוחות הביטחון האיראניים ב"כוח קטלני" נגד המפגינים. בהודעת הבית הלבן נמסר: "ארה"ב תומכת בעם האיראני במחאתו השקטה נגד המשטר שאמור להנהיג אותו. אנחנו מגנים את השימוש בכוח קטלני ובהגבלות תקשורת חמורות נגד המפגינים".

– למרות שההפגנות פרצו בעקבות הודעת המשטר על עלייה דרמטית של מחירי הדלק, קריאות המפגינים מוכיחות כי הדלק אינו הנושא היחיד שעומד בליבת המחאה, אלא גם טענות פוליטיות כלפי המשטר. * המפגינים מותחים ביקורת על המימון החיצוני שמעניקה טהרן לבנות בריתה ואומרים שמדובר בכסף שיוצא מכיסם. קריאה נפוצה שנשמעת בהפגנות היא "הכסף שלנו אבוד, הוא הושקע בפלסטין". * המפגינים קוראים "מוות לדיקטטור" בהתייחס למנהיג העליון של אירן עלי חמינאי, ו"לא עזה, לא לבנון, אני מקריב את חיי למען אירן" בהתייחס לתמיכת טהרן בחמאס בעזה ובחיזבאללה בלבנון. קריאות אלה נשמעו גם בהפגנות באירן ב-2009 וב-2017. * ערוץ התקשורת הסעודי "אל־ערבייה" דיווח כי מפגינים הציתו גם את תמונתו של המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית עלי חמינאי בעיר אסלאם שאהר, המרוחקת 12 ק"מ מהבירה.

– במשרד המודיעין האיראני אמרו אתמול שמנהיגי המחאה זוהו. "הגורמים המרכזיים שאחראים לאי הסדר המתחולל ביומיים האחרונים זוהו, והפעולות המתבקשות נערכות נגדם", צוטט גורם במשרד בסוכנות הידיעות טסנים. רבות מהחנויות בטהראן נותרו סגורות היום בעוד שהמפגינים ממשיכים במחאה.

– בעקבות ההפגנות החליטה המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן להגביל את הגישה במדינה לאינטרנט. וזאת אחרי שהתקשורת הממלכתית האשימה את "התקשורת העוינת" בניסיון להשתמש ב"פייק ניוז" ובסרטונים מזויפים במדיה החברתית כדי להגזים בדיווחים ולהציג את ההפגנות כ"גדולות ונרחבות". ב'כאן חדשות' דווח בשם גורם בממשל האמריקני כי ארצות הברית בוחנת כיצד לסייע למפגינים לחדש את האינטרנט ואת התקשורת במדינה. "יש לנו לא מעט כלים. בודקים כל אופציה שתסייע לנו לאפשר להם להתבטא", אמר הגורם האמריקני, והוסיף כי ארצות הברית עומדת לצד המפגינים האיראנים. * הגורם בממשל האמריקני אמר שיש חשש שאיראן תעשה "פעולה התקפית", כדי להסיט את תשומת הלב מהפגנות המחאה נגד עליית מחירי הדלק במדינה.

– המנהיג העליון של איראן, אייתולה עלי חמינאי, התייחס אתמול (ראשון) בבוקר לראשונה להפגנות המחאה המתרחשות במדינה בימים האחרונים כנגד עליית מחירי הבנזין. בדבריו הסביר חמינאי שההחלטה לייקר את מחירי הדלק התקבלה על ידי המועצה הגבוהה לתיאום כלכלי שהורכבה מהנשיא חסן רוחאני, יו"ר הפרלמנט וראש מערכת המשפט. חמינאי הוסיף "אני לא מומחה ויש דעות שונות אבל אמרתי שאם הם יקבלו החלטה, אני אתמוך בה. הם קיבלו החלטה בגיבוי חוות דעת של מומחה, ומטבע הדברים יש ליישם אותה". חמינאי קרא לממשלה להקפיד שלא לייקר מוצרים ושירותים אחרים. טען כי המחאה לובתה בידי גורמי אופוזיציה איראניים בשיתוף גורמים זרים המעוניינים להתערב בנעשה במדינה, והכריז כי לא יהיה כל שינוי במחירים.

ההפגנות באיראן החלו בסוף השבוע ברחבי המדינה בעקבות החלטת ממשלתו של חסן רוחאני לייקר את מחירי הדלק בכ-50% – מעשרת אלפים ריאל איראני (0.82 אגורות) לליטר ל-15 אלף ריאל איראני (1.24 שקלים) לליטר. במקביל הוחלט להקציב את הדלק ל-60 ליטרים לחודש לכל רכב פרטי, ומי שיתדלק מעבר לכך יצטרך לשלם פי שלושה מהמחיר הרגיל. * כדי להרגיע את הרוחות הודיעו הרשויות כי ההכנסות מהתייקרות הדלק ינוצלו לסבסוד מוצרי מזון למשפחות נזקקות, אך כאמור הציבור המשיך להפגין ברחובות.

יום קרב בהונג קונג: כוחות גדולים של משטרה ניסו להשתתלט על מאות מפגינים שהתבצרו; חץ פגע שוטר, רכבי משטרה הוצתו

העימותים בין המפגינים למשטרה בהונג קונג הגיעו ביממה האחרונה לשיא חדש אחרי שכוחות גדולים של המשטרה בהונג קונג פרצו אמש (ראשון) למתחם האוניברסיטה הפוליטכנית בעיר בו התבצרו מאות מוחים בימים האחרונים והחלו בגל מעצרים של המוחים המתבצרים במקום.

– המפגינים נגד הממשלה החלו להתבצר בימים האחרונים באוניברסיטה הפוליטכנית בעיר, וכן במנהרה באי, כשהם זורקים אבנים, חוסמים כבישים ואף משליכים פצצות בנזין לעבר השוטרים. המפגינים הצליחו להצית מספר כלי רכב של המשטרה ולפצוע מספר שוטרים. משטרת הונג קונג פרסמה תמונות של אחד משוטריה, שנורה מחץ שפגע ברגלו במהלך עימותים עם מפגינים המוחים נגד המשטר. מנגד, כוחות המשטרה יורים לעבר המפגינים גז מדמיע, ואף יורים לעברם בתותחי מים מטווח קרוב.

– בשעות הלילה כיתרה המשטרה את מתחם האוניברסיטה, ועם תום האולטימטום שהציבה למפגינים – פרצה למקום דרך אחת הכניסות אליו. השוטרים לא הצליחו להשתלט על המפגינים, אך כן הצליחו לעצור כמה מהם.

– הפריצה הסתיימה מבלי שעלה בידי השוטרים לפנות את המתחם, אותו ביצרו המפגינים במחסומים, דוקרנים וגדרות מאולתרות. כוחות המשטרה הזהירו במערכת הכריזה כי אם ההתנגדות תמשך, הם יגיבו בירי תחמושת חיה לעבר משליכי בקבוקי התבערה.

– בכיר בממשל האמריקני אמר כי ארצו מגנה את "השימוש הבלתי צודק בכוח" מצד כל הצדדים וקוראת להימנע מאלימות. הוא הוסיף כי על סין לעמוד בהתחייבויותיה ולהגן על החופש והדמוקרטיה בהונג קונג.

– לפני כשבוע הגיעו ההפגנות, שנמשכות כבר יותר מחצי שנה, לשיא חדש. ברחבי העולם התפרסמו תמונות של שוטר יורה בחזהו של מפגין ופוצע אותו אנוש. גם בין המפגינים עצמם האלימות עלתה מדרגה, וכמה מאלה המתנגדים למעורבות הסינית בעיר האוטונומית הציתו מפגין פרו-סיני בעזרת חומר דליק.

מסמכים חשאיים חושפים את השיטה הסינית לכליאת מיליון מוסלמים במחנות ריכוז; פקידים שהגנו על המיעוטים נשלחו לכלא

מאות מסמכים חשאיים שדלפו מתוך המפלגה הקומוניסטית בסין ופורסמו ב'ניו יורק טיימס' חושפים מבפנים באופן חסר תקדים את פעולות הרשויות לדיכוי מיעוטים מוסלמים במחוז שינג'יאנג. * לפי ניו יורק טיימס, שפרסם את המסמכים, זאת אחת ההדלפות המשמעותיות ביותר בעשורים האחרונים שיצאה מתוך המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג. * בניו יורק טיימס הבהירו כי לא ברור כיצד המסמכים נאספו ונבחרו, אולם אמרו כי הדלפתם מצביעה על התנגדות גדולה יותר בשורות המפלגה למדיניות המעצרים מאשר זו שהייתה ידועה עד היום. המקור הוא חבר בממסד הפוליטי של סין, שביקש לשמור על עילום שם והביע תקווה כי חשיפת המסמכים תעזור למנוע מבכירי המפלגה, בראשם הנשיא שי, להימלט מאחריות.

– בתמלול של שיחה שניהל נשיא סין עם בכירים במנגנון המפלגתי, ימים ספורים לאחר פיגוע דקירה נגד חיילים סינים בשנת 2014, תועד שי אומר: "עלינו להיות קשוחים לפחות כמותם. אסור לגלות שום רחמים במאבק בטרוריסטים ובבדלנים". המסמכים חושפים גם את הקמתה של רשת מחנות ה"חינוך מחדש", מחנות ריכוז אותן מכנה ממשלת סין "מרכזי הכשרה לימודית".

– בין היתר, הפיצה ההנהגה מדריך יעוץ מסווג ליועצים המקומיים, שנועד להתמודד עם תלמידים שחוזרים לבתיהם בתום שנת הלימודים ומגלים שקרוביהם נעלמו. המדריך מתחיל בשאלה הברורה ביותר שעמה הם יתמודדו: "היכן המשפחה שלי?". * התשובה הראשונית המוצעת היא: "היא נמצאת בבית ספר להכשרה שהוקם על ידי הממשלה". אם זה לא מספיק, לגורמים נאמר לספר לתלמידים כי קרובי המשפחה שלהם אינם פושעים, אולם למרות זאת הם אינם יכולים לעזוב את "בתי הספר" האלו. * המדריך נוסח על ידי גורמים רשמיים בעיר טורפן, שבמזרח מחוז שינג'יאנג, אחרי שממשלת המחוז הזהירה כי יש להיערך לשובם של הסטודנטים. לאחר מכן, הסוכנות המתאמת את המאמצים "לשמירת היציבות" ברחבי שינג'יאנג הפיצה את המדרך והפצירה בגורמים הרשמיים להשתמש בו בתור מודל עבודה.

– בנוסף, המסמך הזהיר כי יש "אפשרות רצינית" שהסטודנטים עלולים לשקוע ב"סערה" אחרי שיגלו מה קרה לקרובי המשפחה שלהם. הוא המליץ על שליחת שוטרים בלבוש אזרחי וגורמים מקומיים מנוסים לפגוש אותם בהקדם עם שוב "כדי להראות חשש אנושי ולהדגיש את החוקים".

– הרשויות גם הבהירו לקרובי המשפחה כי קיים מערכת ניקוד כדי לקבוע מי יכול להשתחרר מהמחנות. המסמך מנחה את הגורמים ברשויות להזהיר את קרובי המשפחה כי מעשיהם עלולים לפגוע בניקוד ולהעריך את התנהגותם מדי יום ולציין את שיעור השתתפותם בשיעורים, במפגשים ובפעילויות אחרות. "בני משפחה, כולל אתם, חייבים לציית לחוקי המדינה, ולא להאמין או להפיץ שמועות", הונחו הגורמים לומר. "רק אז אפשר להוסיף נקודות לבני המשפחה שלכם, ואחרי תקופת הערכה הם יוכלו לעזוב את בית הספר אם הם השלימו את דרישות הקורס".

– לפי המסמכים, פקיד בכיר אחד נשלח לכלא לאחר שעשה מאמץ מכוון להאט את קצב שליחת האויגורים למחנות ואף הגן על עובדים ממוצא אויגורי שהיו תחת מרותו. פקיד נוסף בשם וואנג יונגז'י, נשלח גם הוא למאסר ממושך לאחר שהורה לשחרר 7,000 בני אדם מהמחנות וסירב "לאסוף ולשלוח את כל מי שנדרש לחינוך מחדש".

ארה"ב ודרום קוריאה הקפיאו תרגיל צבאי למען המו"מ עם הצפון

ארצות הברית וקוריאה הדרומית הודיעו אתמול (ראשון) כי הן ידחו תרגילים צבאיים שהיו אמורים להיפתח בימים הקרובים במאמץ להתניע מחדש את שיחות הגרעין התקועות עם הצפון. למרות השעיית התרגילים, צבאות שתי המדינות יישארו בכוננות גבוהה. * התרגילים, המוכרים בשם "אירוע אימוני הטיסה המשולב", מדמים תרחישי לחימה אווירית וכוללים מספר לא ידוע של מטוסי קרב משתי המדינות. היקפם של התרגילים כבר צומצם בהשוואה לשנים קודמות כדי להרגיע את פיונגיאנג, אך זו מתנגדת להם בכל מקרה.

– משטרו של קים ג'ונג און רואה בתרגילים הצבאים המשותפים של ארצות הברית וקוריאה הדרומית "הכנה לפלישה" ואמר כי הם פוגעים בסיכויי השיחות בין הצדדים. אתמול אמרה קוריאה הצפונית כי היא ניסתה לפרש את הקפאת התרגילים בדרך חיובית, אולם ציינה החלטה שהתקבלה לאחרונה באו"ם נגד מצב זכויות האדם בשטחה כהוכחה לכך שוושינגטון לא כנה בכוונותיה. היא תיארה את ההחלטה כתוצר של "מדיניות עוינת" של ארצות הברית שנועדה להפיל את משטרה, וקראה לה "פרובוקציה פוליטית" מצד ארצות הברית. (רויטרס)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן