Skip to content

לראשונה בישראל, סימן מסחרי לאזור יין

יקבי יהודה והמועצה האזורית מטה יהודה קיבלו ממשרד המשפטים אישור לרישום סימן מסחר מאשר, מבציר 2019, יינות יקבי יהודה אשר יכילו לפחות 85% ענבים שגדלו באזור היין ועמדו בקריטריונים של ועדה מקצועית יוכלו לשאת את החותמת האזורית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגפן, יותר מכל גידול חקלאי אחר, הינה תבנית נוף מולדתה. מיקום הכרם ותנאי הגידול הסביבתיים הקיימים בו, מהווים השפעה של ממש על אופי הענבים ועל איכותם וקובעים את הבסיס לטעמו, לניחוחו ולטיבו של היין אשר יתקבל מהם. זוהי הסיבה לכך שרבים מן היינות האיכותיים בעולם מוכרים ואהובים לאו דווקא בזכות זן הענבים, היקב או היינן, אלא על פי שמו של אזור הגידול ממנו הגיעו הענבים.  אזורי יין נחשבים ומוערכים כמו בורדו, בורגונדי, טוסקונה, פיאמונטה ואחרים ידועים בזכות גפניהם האיכותיות ושיטות הפקת היין הייחודיות שלהם ומספיק לציין את שם האזור כדי לקבל חותמת איכות ליין.

לאורך ההיסטוריה היו הכרמים והיקבים בשטחי המועצה אזורית מטה יהודה חלק בלתי נפרד מהנוף, אזורי גידול הגפנים שבה הם מהאיכותיים במדינת ישראל ורישומם נשאר חקוק על כל צעד ושעל. כיום ניתן לומר כי נעשה צעד גדול מאוד לבסס את ההכרה באיכויות אלה באופן רשמי.

בחודש באפריל 2019 נרשם לראשונה בארצנו סימן מסחר מאשר לאזור יין בארץ, הוא סמל מועדון היין של "יקבי יהודה" ובכך הפכו "יקבי יהודה" והמועצה האזורית מטה יהודה לחלוצים במדינת ישראל. סימן המסחר המאשר יוכל להופיע על כל תווית של יין שלפחות 85% מהענבים שבו גדלו בגבולות האזור שסומן במפה שהוגשה כחלק מן הבקשה שאושרה. היקבים המעוניינים בכך, ושעומדים בקריטריונים שהוגדרו בבקשה למשרד המשפטים אשר נבנו על סמך המקובל בעולם, יוכלו לפנות לוועדה ייעודית שהרכבה הוגדר בתקנון, ובמידה ויעמדו בתנאים, ישולב הסימן המאשר על גבי הבקבוקים.

סמל אזור היין יקבי יהודה

תעשיית היין האזורית של מטה יהודה מהווה מקור פרנסה למאות משפחות ועשרות משקים חקלאיים, ומשמשת עוגן תיירותי למרחב כולו. היין הפך לחלק מהתרבות של תושבי האזור. עשרות היקבים ברחבי אזור מטה יהודה הפכו לא מכבר לשם דבר בתעשיית היין הישראלית, "דרך היין" של מטה יהודה הוא מפעל משגשג ופורח, הנחשב לפרויקט הדגל של האזור כולו ולמקור לגאווה ישראלית בינלאומית.

כבר למעלה מ-25 שנה שהמועצה האזורית מטה יהודה, החולשת על רוב אזורי הגידול של יהודה, משתפת פעולה עם יקבי האזור לקידום תעשיית היין והתיירות האזורית. במסגרת שיתוף פעולה זה הוקם מועדון היין האזורי "יקבי יהודה", במסגרתו מתקיים מעל 20 שנה פסטיבל יין אזורי – הראשון בישראל – וכן פותחה דרך יין העוברת בין היקבים והכרמים במרחב.

כחלק משיתוף הפעולה ולשם פיתוח האזור מבחינה תיירותית, הוחלט לקדם גם את ההכרה החוקית באזור יהודה, כאזור יין רשמי ראשון בישראל. בראשית שנת 2018, על סמך חוות דעת המומחים, הוגשו למשרד המשפטים הבקשות הרשמיות לרישום סימן מסחר מאשר – Certification Mark, בהתאם למודל של "העולם החדש" של היין, וכן בקשה לכינוי מקור – Appellation of Origin, בהתאם למודל "העולם הישן", והכל בהתייחס ליינות המיוצרים מענבים הגדלים באזור המוגדר. שתי הבקשות מתייחסות לאזור היין "יהודה" ולאזורי המשנה: "הרי יהודה" (שטח ההר הגבוה, ללא מדבר יהודה) ו"מורדות יהודה" (השטח שממערב להרי יהודה).

מבציר 2019 והלאה צפוי קהל צרכני היין בישראל ובעולם לפגוש בסימן מזהה ייחודי זה על תוויות בקבוקי היין של יקבי האזור, סימן המעיד  כי היין יוצר מענבים משובחים אשר גדלו בתחומי אזור היין האיכותי של "יהודה", או באחד מאזורי המשנה שלו "הרי יהודה" או "מורדות יהודה".

1 Comment

  1. שמעון
    24 בנובמבר 2019 @ 9:54

    יפה מאוד. הלוואי ויאמצו את עניין הטרואר בכל תחומי ייצור המזון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן