Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי ה-26 בנובמבר 2019

כותרות המהדורה     הפלונטר הפוליטי | נתניהו ממשיך במגעים בניסיון להקים ממשלת אחדות – "הדבר דרוש דווקא מטעמים שלא את כולם אני יכול לפרט" (פוליטי)     היועמ"ש: למרות הגשת כתבי האישום – נתניהו רשאי להמשיך לתפקד כראש ממשלה – גם בממשלת מעבר; בכל הנוגע לתפקידיו כשר יתקיים דיון בהמשך (פוליטי)     בכיר לשעבר בפרקליטות: בשל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הפלונטר הפוליטי | נתניהו ממשיך במגעים בניסיון להקים ממשלת אחדות – "הדבר דרוש דווקא מטעמים שלא את כולם אני יכול לפרט" (פוליטי)

    היועמ"ש: למרות הגשת כתבי האישום – נתניהו רשאי להמשיך לתפקד כראש ממשלה – גם בממשלת מעבר; בכל הנוגע לתפקידיו כשר יתקיים דיון בהמשך (פוליטי)

    בכיר לשעבר בפרקליטות: בשל השמטת רשימת העדים – כתב האישום נגד נתניהו פגום מהותית (פוליטי)

    בישראל ביתנו רומזים כי יתנגדו לחסינות פרלמנטרית עבור נתניהו, אך בולמים הקמת ועדת חסינות לפני הבחירות; שישה ח"כים בליכוד צפויים לסרב לחסינות לנתניהו (פוליטי)

    כוננות ביטחונית: הפלסטינים הכריזו על היום כ"יום זעם" ביו"ש (בטחוני)

    מפקד משמרות המהפכה האיראניים מזהיר את ישראל: "עליכם לפחד מאיתנו יום ולילה. עד שהאמריקאים יחלצו לעזרתכם, אתם כבר תושמדו" (בטחוני)

    מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר מזהיר מפני עימות צבאי: "במלחמה עם איראן ייפלו פה אלפי טילים, לא ניתן להגן על כל השטח, גם עם כמות מערכות ההגנה האווירית שיש לישראל" (חוץ)

    הונג קונג: מחנה מתנגדי סין השיגו רוב מוחץ של 90% בבחירות למועצות המקומיות (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית עד בהיר. בהרי הצפון ינשבו רוחות ערות.

    שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עלייה נוספת בטמפרטורות והן תהינה גבוהות מהרגיל לעונה. הרוחות יתחזקו. משעות אחה"צ ייתכן גשם מקומי מלווה בסופות רעמים יחידות. בדרום הארץ ייתכן אובך.

    רביעי: מעונן חלקית. הטמפרטורות ירדו במידה ניכרת. ירד גשם מקומי ויתכנו סופות רעמים יחידות.

    חמישי: מעונן חלקית. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות. יהיה מעט קריר מהרגיל לעונה. בצפון הארץ ובמרכזה עדיין צפוי גשם מקומי.

    שישי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עליה בטמפרטורות.

חדשות

עד מפתח במשפט רצח נעדר כחודש: "אין קצה חוט"

טהא אל-עמורי נקרא להעיד במשפט הרצח של אחותו, אך נעלם יומיים לפני עדותו. למשטרה אין מידע על מקום הימצאו, וחבריו חוששים: "מקווים שהוא חי". בתל אביב השתתפו מאות בעצרת לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. "לא יכולים להתעורר מהסיוט", אמרה אחותה של מיכל סלה.   עד מפתח במשפט רצח נעדר כחודש: "אין קצה חוט"

טהא אל-עמורי נקרא להעיד במשפט הרצח של אחותו, אך נעלם יומיים לפני עדותו. למשטרה אין מידע על מקום הימצאו, וחבריו חוששים: "מקווים שהוא חי". בתל אביב השתתפו מאות בעצרת לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. "לא יכולים להתעורר מהסיוט", אמרה אחותה של מיכל סלה. טהא אל-עמורי, נער בן 16 מלוד שאמור היה להעיד במשפט הרצח של אחותו נג'לאא, מוגדר נעדר זה כחודש. לפי שעה, למשטרה אין קצה חוט, אף שפרסמה לפני כמה שבועות הודעה שבה ביקשה את עזרת הציבור בחיפושים אחריו (Ynet)

היום, מת אסיר ביטחוני שהיה כלוא ב"ניצן". לדברי שירות בתי הסהר הוא היה חולה כרוני ממחלה סופנית והיה מאושפז בבית החולים אסה״ר. האסיר ריצה  3 מאסרי עולם בגין גרימת מוות בכוונה, חטיפה, ירי לעבר אנשים וניסיון לרצח. תחילת מאסרו בשב״ס מספטמבר 2002.  הנפטר בן 36, תושב יו״ש, משויך לארגון הפתח. מותו נקבע בבית החולים (דוברות ש"ס)

גבר כבן 40 נפצע הלילה באורח קשה מדקירה, ככל הנראה במהלך קטטה, סמוך לתחנת הרכבת סבידור מרכז בתל אביב. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים איכילוב הסמוך. המשטרה פתחה בחקירה

פוליטי

הפלונטר הפוליטי | נתניהו טוען כי הוא ממשיך במגעים בניסיון להקים ממשלת אחדות – "הדבר דרוש דווקא מטעמים שלא את כולם אני יכול לפרט", בכחול לבן מכחישים כי מגעים מטעמו

ראש הממשלה נתניהו נפגש אתמול (שני) עם ראשי רשויות מקומיות תומכי ליכוד, והתייחס בין היתר למגעים להקמת ממשלת אחדות. לדבריו "יש לנו עדיין משימה והיא במידת האפשר להקים ממשלת אחדות. המגעים לא נפסקו – הם מתקיימים. הדבר דרוש דווקא מטעמים שלא את כולם אני יכול לפרט". בכחול לבן הכחישו בתוקף כי מגעים עמם.

– בתוך כך, מקורבות של נתניהו נתן אשל פרסם אתמול יוזמה חדשה שכרגע מוגדרת כ"רעיון בשלבי בדיקת היתכנותו", במסגרתו יוקם צוות משותף של כל המפלגות להעביר תקציב באופן מיידי. לאחר מכן או במקביל צוות דומה יטפל בתחום הבריאות ועוד. "כך גם המדינה לא תהייה תקועה עד לאחר הבחירות וניישם בפועל את האחדות". בכירים בליכוד אמרו ל'מעריב' כי מדובר ברעיון משותף של כמה בכירים וכי כרגע פורסם כדי לראות האם יש לו היתכנות פוליטית וציבורית.

היועמ"ש: למרות הגשת כתבי האישום – נתניהו רשאי להמשיך לתפקד כראש ממשלה – גם בממשלת מעבר; בכל הנוגע לתפקידיו כשר יתקיים דיון בהמשך

היועץ המשפטי לממשלה, קיים אתמול (שני) דיון בנושא המשמעויות המינהליות-חוקתיות של ההחלטה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, בעודו מכהן בראש "ממשלת מעבר". בשורה התחתונה נקבע כי נתניהו אינו חייב להתפטר כעת מתפקידו כראש ממשלת המעבר, יחד עם זאת, ניתן לציין שהדיון לא עסק באפשרות הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על-ידי נשיא המדינה על חבר כנסת שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום, הואיל ומדובר בסוגיה שהינה תיאורטית לעת הזו. * בכל הנוגע לתפקידיו כשר – לפי שעה היועץ המשפטי לממשלה לא מחייב את נתניהו להתפטר מתפקידו כשר בממשלה ואומר שאם לא יעשה זאת בימים הקרובים, יתקיים דיון נוסף בנושא.

– לפי הודעת היועמ"ש "במצב הדברים של ממשלת מעבר, לא ניתן לומר שקיימת חובה משפטית על ראש הממשלה להתפטר מתפקיד זה, עמדה דומה ניתנה בשנת 1977 בחוות דעת מטעם היועץ המשפטי לממשלה דאז, פרופ' אהרון ברק".

– בתוך כך, בליכוד כבר לוטשים מספר חברי כנסת לתפקידים שיתפנו, נתניהו מחזיק בארבעה תיקים: הבריאות, העבודה והרווחה, החקלאות ומשרד התפוצות. בין היתר מעוניינים להתקדם לתפקידי שר, ביטן, ברקת, השכל וחוטובלי. נתניהו רוצה לוודא שהם יישארו במחנה שלו בעת הזאת, נוכח ההתמודדות הצפויה בפריימריז לראשות התנועה. מנגד גם בש"ס דורשים לקבל שני תיקים נוספים (הרווחה והחקלאות). לטענתם לליכוד יש 32 מנדטים ו-16 שרים. ימינה קיבלה עם שבעה מנדטים שלושה משרדים גדולים מאוד – תיק הביטחון הבכיר, תיק החינוך ותיק התחבורה. ואילו ש"ס לה תשעה מנדטים, יש את משרד הפנים, והדתות. ולאחר שמנהל התכנון הועבר ממשרד הפנים למשרד האוצר, היא קיבלה גם את המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.

בישראל ביתנו רומזים כי יתנגדו לחסינות פרלמנטרית עבור נתניהו, אך בולמים הקמת ועדת חסינות לפני הבחירות; שישה ח"כים בליכוד צפויים לסרב לחסינות לנתניהו

יו"ר ישראל ביתנו ליברמן התייחס אתמול (שני) למצבו המשפטי של ראש הממשלה נתניהו ואמר כי מתן חסינות פרלמנטרית לנתניהו תהיה פגיעה באמון הציבור במערכת, לדבריו "אני חושב שהמגרש הנכון הוא בית משפט". יחד עם זאת, ליברמן לא התחייב כיצד סיעתו תצביע במקרה שבליכוד ירצו להקים ועדת הכנסת שתכריע בבקשת חסינות של נתניהו. אך טען כי שישה חברי כנסת מהליכוד אמרו לו שלא ייתמכו בבקשה כזאת. * בנוסף הבהיר ליברמן כי מבחינתו "החוק מאוד ברור – ראש הממשלה יכול לכהן עד לפסק דין חלוט".

– בתוך כך, ועל רקע דברי ליברמן, בכחול לבן בוחנים אפשרות להקים את ועדת הכנסת למרות שמדובר בממשלת מעבר, זאת במטרה לבלום מתן חסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו, ככל שיגיש בקשה כזו. במפלגה סבורים כי במידה שישיגו רוב בכנסת להקמת הוועדה, היועץ המשפטי לכנסת יאשר את הקמתה למרות שטרם הוקמה קואליציה. עם זאת, המכשול למהלך הוא ההתנגדות של ישראל ביתנו. * בכחול לבן פנו לגורמים בישראל בתינו והתעניינו בפניהם האם יסכימו להצטרף לבקשה להקים את הוועדה למרות שמדובר בממשלת מעבר. בישראל ביתנו סירבו, ובינתיים, המהלך ירד מהפרק. בישראל ביתנו הסבירו כי הקמת ועדת הכנסת לא תשרת את המטרה.

– אחרי החלטת היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד נתניהו, עומד לראש הממשלה פרק זמן של חודש ימים בלבד כדי להגיש בקשה לחסינות מהכנסת. אם נתניהו יחליט להגיש בקשה כזו, הרי שלכנסת לא תהיה אפשרות לדון בבקשתו היות שאין ועדת כנסת, וכתב האישום לא יוגש לבית המשפט עד לדיון בבקשתו. * לפי החוק, עד לכינון ועדת כנסת קבועה, דבר שניתן לעשות רק לאחר גיבוש קואליציה, מקבלת את סמכויותיה ופועלת במקומה, ועדה זמנית המכונה "הוועדה המסדרת". לאחרונה, קבע היועץ המשפטי לכנסת, כי הוועדה המסדרת אינה מוסמכת לקיים דיון כזה.

– המשמעות של חסינות היא, שלא יהיה ניתן כלל להגיש את כתבי האישום נגד נתניהו. החלטה להעניק חסינות יכולה להיות רק בשל כמה עילות, שהרלוונטיות מתוכן הן אלה: אם כתב האישום הוגש שלא בתום לב או מתוך אפליה, אם נקבע כי אותה עבריה פלילית היא למעשה חלק מתפקידו הציבורי של הח"כ, או אם ניהול ההליך הפלילי יגרום נזק של ממש לתפקוד הכנסת או לייצוג ציבור הנבחרים (בהתחשב בכך, שנתניהו משמש גם כראש ממשלה, יעלה לדיון, מה יקרה כאשר ישיבת קבינט דחופה תתנגש במועד של דיון הוכחות), ובנוסף, בהתחשב בחומרת העבירה, אי ניהול ההליך לא יפגע באינטרס הציבורי

הסנגור הציבורי: הפרקליטות יכולה לטעות גם בטעויות קשות שיכולות להיות להן השלכות הרות-גורל, אך מכאן ועד לטענה שרשויות האכיפה מושחתות, הדרך ארוכה מאוד

על רקע הסערה הציבורית בעקבות חשיפתם של שורת פגמים בהתנהלות רשויות האכיפה בתיקי נתניהו, פרסם הסנגור הציבורי טור מיוחד בעיתון 'גלובס' בו הוא הבהיר כי פגמים אלה אינם מאפיינים דווקא את החקירות בתיקי ראש הממשלה נתניהו, ואינם מהווים תופעה חדשה או ייחודית. לדבריו, יש לטפל ביסודיות בפגמים. אך מכאן ועד לטענה שרשויות האכיפה – לרבות היועץ המשפטי לממשלה ואנשי הפרקליטות – מושחתות, הדרך ארוכה מאוד. * לדבריו, לעיתים הפרקליטות גם יודעת להודות בטעות ואף לתקן אותם. לדבריו "אני מכיר את הפרקליטות שנים ארוכות. לאורך השנים הופעתי מול פרקליטים רבים בבתי המשפט; ומעולם לא נתקלתי בתפירת תיקים. על אף שהיו מקרים שבהם האמנתי שהוגש אישום נגד אדם חף מפשע, מעולם לא חשבתי שגם הפרקליט סבור כך. בתפקידי כסנגור ציבורי ארצי קיימתי דיונים עם ראשי המערכת בנושאי מדיניות מגוונים. חילוקי הדעות בינינו הם לא פעם עמוקים ומקיפים קשת רחבה של נושאים; ועם זאת, אלה תמיד חילוקי דעות ענייניים".

– בהתייחס לתנאי המעצר של עד המדינה חפץ שזעק כי הוא היה עצור בתנאים קשים, וכי בתאו היו פשפשים. מציין הסנגור הציבורי כי מי שעיין בדוחות הסנגוריה הציבורית שמתפרסמים זה שנים, יודע שחפץ לא לבדו. מדובר בתופעה שאיננה חדשה או ייחודית. רבים מהעצורים בישראל מוחזקים בתנאים כמעט בלתי אנושיים.

– לדבריו, גם הלחץ הפסול המופעל על עדים, אינו חידוש. והיה אף אירוע בו בית המשפט קיבל את טענות הסנגורים הציבוריים וקבע כי מדובר בתרגיל "מסמר שיער ומרעיד את אמות הסיפים".

– גם הפגיעה הבוטה בפרטיותם של נחקרים באמצעות חיפושים בטלפון הנייד, איננה חריגה. מנחקרים רבים מאוד נלקחים הטלפונים הסלולריים, וברבים מהם נעשים חיפושים פוגעניים וחודרניים מדי. לטענת הסנגוריה הציבורית, טענה הידועה לרשויות התביעה, את החוק הקובע שחיפוש במחשב ייערך רק על-פי צו שופט.

סקר בקרב מתפקדי הליכוד: סער מצליח להשיג 40 אחוזי תמיכה; נתניהו מוביל עם 53% תמיכה; בעידן של אחרי נתניהו סער מוביל אך לא מצליח להתרומם

בסקר שערכה חברת Direct Polls בקרב 1513 ממתפקדי הליכוד ופורסמה בחדשות13 עולה כי 53% ממתפקדי הליכוד מתכוונים לתמוך בראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפריימריז המתוכננים לראשות הליכוד, בעוד ח"כ גדעון סער זוכה ל-40 אחוזי תמיכה בלבד. * מתוצאות הסקר עולה עוד, כי גם בעידן שאחרי נתניהו, תומכיו לא יעבירו את תמיכתם לסער, אלא יתמכו במועמדים אחרים. לפי הסקר במצב בו נתניהו מפנה את הזירה, זוכה סער ל-39.4% אחוזי תמיכה. אחריו דורגו ניר ברקת עם 23.6%, ישראל כ"ץ עם 6.2%, יולי אדלשטיין עם 4.4% ומירי רגב עם 2.3% בלבד. 18.6% מהמתפקדים טרם החליטו במי יתמכו. * עוד נשאלו הנסקרים במי הם תומכים בעימות שהתגלע בימים האחרונים בין גדעון סער וניר ברקת. 48.5% הביעו תמיכה בעמדת ברקת בעוד 41.9% בסער.

– סער אמנם מועמד ותיק, עם רקורד של עשיה מיניסטריאלית, והראשון שגילה אומץ ציבורי אל מול המצב המשפטי של נתניהו – אבל הוא נתפס כמנהיג פחות אטרקטיבי מנתניהו, בייחוד מול רביעיית כחול לבן שמתהדרת ביותר ממאה שנות ניסיון בטחוני. בנוסף, שאר בכירי הליכוד צפויים לעמוד נגדו, מאחר שלאיש מהן אין אינטרס להמליך מועמד שאינו הוא עצמו. בליכוד מעריכים שבמקרה של התמודדות ראש בראש נתניהו ינסה להציב מועמד קש מול סער, שיפצל את המחנה שלו.

– ובכל זאת, לסער יש סיכוי. גם פייגלין שנתפס כחלש בהרבה הצליח לגרוף כמעט רבע מהקולות מול נתניהו. למעשה, כל מועמד שיתייצב מול ראש ממשלה מכהן יזכה בקרוב משליש מהקולות. סער יצטרך להביא גם את אלה שמבינים את המורכבות הפוליטית וסולדים מהמתקפה על מערכת אכיפת החוק. או פשוט לקוות שתומכי נתניהו יישארו בבית.

– בתוך כך, סער החל את הקמפיין הפוליטי שלו לראשות המפלגה, ובאירוע בהוד השרון שהתקיים הערב (שני) אמר כי "קיים חשש שאם לא נעשה שינוי – נעביר את השלטון לשמאל במו ידינו. התנועה שלנו איננה בבעלות של אף אחד". סער הוסיף כי "לאחר הפריימריז נתלכד מאחורי מי שינצח, אך חלילה לנו מלהגיע ליום שבו התמודדות דמוקרטית לא תהיה לגיטימית בתנועה שלנו". לדבריו, "הסיפור הוא לא ההחלטה של היועמ"ש, אלא העובדה שפעמיים לא הצלחנו להקים ממשלה – ואני מדבר בלשון רבים מחמת הנימוס".

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 12 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב״ט.

כוננות ביטחונית: הפלסטינים הכריזו על היום כ"יום זעם" ביו"ש

על רקע הרגיעה בגבול עזה, וההפוגה בצעדות השיבה: ברשות הפלסטינית מתכננים לקיים היום (שלישי) יום זעם בשטחים, וזאת בעקבות הודעתה של ארצות הברית כי היא אינה רואה עוד בהתנחלויות הפרה של החוק הבין-לאומי. ההפגנות יונהגו בידי מחמוד אל-עאלול, סגן יו"ר פת"ח ויתקיימו בידיעתו ובהסכמתו של יו"ר הרשות אבו מאזן כחלק מ"דוקטרינת ההתנגדות העממית" שמאופיינת בהפגנות אלימות, זריקות אבנים ושריפות צמיגים. * סגנו של אבו מאזן קרא לפלסטינים להתעמת עם ישראל ועם המתנחלים בכל המחוזות היום וביום שישי הקרוב.

– ההפגנות צפויות להיות בנקודות חיכוך באזור שכם (מחסום חווארה), בכמה מוקדים בעיר חברון ובפאתיה, באזור רמאללה סמוך למחסום פוקוס ובמקומות נוספים. * כדי להגדיל את כמות המשתתפים, הוחלט כי היום מוסדות החינוך ברשות הפלסטינית יסיימו את הלימודים ב-11:30. בנוסף, הכריזו כמה איגודים מקצועיים על סיום יום העבודה היום לפני הצהריים כדי לעודד את האנשים להגיע לנקודות החיכוך ולהשתתף בהפגנות. * בשל העובדה שהרשות הפלסטינית עומדת מאחורי קיום ההפגנות, נראה כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לא ימנעו הגעה של מפגינים למוקדי המחאה.

– בישראל נערכים בכוננות גבוהה לקראת יום הזעם, ועל אף שההערכות מדברות על ריכוז מהומות בערים הפלסטיניות בישראל נערכים להידרדרות ולזליגה של המחאות לגבול הרשות. כרגע ההוראה היא לנהוג באיפוק ככל שניתן. וההערכה הבסיסית היא שזה לא יהיה יום פרוע במיוחד. * מקור פלסטיני בכיר אמר ל-ynet כי "ההערכה היא שהיום יהיה יום אלים בגדה המערבית". המקור הזהיר כי "אם ההפגנות הללו יסתיימו עם הרוגים בצד הפלסטיני – עלול הדבר להוביל להסלמה ביטחונית".

– במקביל להכנות ברשות, מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבול גהייט אמר אתמול: "המדינות הערביות דוחות באופן מוחלט את ההצעה האמריקנית להכיר בחוקיותן של ההתנחלויות הישראליות. ארה"ב לא יכולה לכפות את החזון שלה על הקהילה הבינלאומית".

מפקד משמרות המהפכה האיראניים מזהיר את ישראל: "עליכם לפחד מאיתנו יום ולילה. עד שהאמריקאים יחלצו לעזרתכם, אתם כבר תושמדו"

המתיחות במפרץ הפרסי: מפקד משמרות המהפכה האיראניים, חוסיין סלאמי, תקף אתמול (שני) את ישראל, ארצות הברית וסעודיה במהלך עצרת תמיכה במשטר בלב הבירה האיראנית טהרן ואמר כי ישראל, ארצות הברית וסעודיה "ייהרסו" אם יחצו את הקווים האדומים של טהרן. – "לציונים אני אומר, עליכם לפחד מאיתנו יום ולילה. אל תצפו לעזרה מארצות הברית. מאוחר מדי עבורכם. עד שהאמריקאים יחלצו לעזרתכם, אתם כבר תושמדו", לדבריו, "אנו מתקרבים לביתו של האויב. האמינו לי, כלכלתו רקובה, ההנהגה שלו במשבר והצבא שלו באי סדר. אנו נכה את הציונים ממרחק של אלפי קילומטרים מאיראן".

– מוקדם יותר אתמול האשים דובר משמרות המהפכה, רמדאן שריף, כי "ארה״ב וישראל עומדות מאחורי האירועים האחרונים במדינה. אף אחד לא יכול להתמודד עם איראן ברמה הביטחונית וההגנתית ולכן הם מנסים לנצל את המצב. באירועים האחרונים נצפתה אלימות חסרת תקדים ודרכי פעולה של דאעש. ירו באזרחים".

מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר מזהיר מפני עימות צבאי: "במלחמה עם איראן ייפלו פה אלפי טילים, לא ניתן להגן על כל השטח, גם עם כמות מערכות ההגנה האווירית שיש לישראל"

צביקה חיימוביץ', לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר הזהיר בראיון לג'רוזלם פוסט כי ישראל צריכה להתכונן למתקפה איראנית ושלוחותיה מכמה חזיתות. לדבריו, "אם איראן תתקוף את ישראל, ייתכן שזו לא תהיה מטרה חשובה, אבל לא משנה אם הם יתקפו מתקן כימי בחיפה או מפעל קטן בכפר סבא, זוהי הכרזת מלחמה, גם היא מגיעה מעיראק". לדבריו במלחמה עם איראן לא רק חזבאללה יפתח חזית נגד ישראל מלבנון ומסוריה, אלא גם השתתפות של המיליציות השיעיות בעיראק, וכן ארגוני הטרור ברצועת עזה. "מתקפה כזאת זה משהו שישראל צריכה להתכונן אליו, "וכשזה יקרה, אלפי טילים ורקטות יפגעו בנו. לא נוכל להגן על כל השטח, גם עם כמות מערכות ההגנה האווירית שיש לנו".

– בתוך כך, ברשת "רויטרס" פורסמו אתמול (שני) פרטים חדשים על תכנון המתקפה של משמרות המהפכה על מתקני הנפט הסעודית לפני חודשיים. על פי הפרסום, צמרת משמרות המהפכה האיראניות, בראשות חוסיין סלאמי התכנסו בדירה סודית ומאובטחת בטהרן ודנו בשאלה: "כיצד עלינו להעניש את האמריקנים". בפגישה דנו על תקיפת יעדים בעלי ערך גבוה, כולל בסיסים צבאיים אמריקניים. עם זאת, בסופו של דבר בחרה איראן לכוון את המתקפה נגד מתקני הנפט של בעלת בריתה של ארה"ב, סעודיה. לדברי המקור "ההסכמה על תקיפת עראמקו היתה כמעט פה אחד. הרעיון היה להפגין את יכולת הפעולה של איראן בעומק השטח ואת יכולותיה הצבאיות". * על פי הדיווח המתבסס על 4 גורמים הבקיאים בפרטי הפגישה, המתקפה נידונה על ידי גורמים בכירים בצבא האיראני באותה ישיבה שהתקיימה לפני חצי שנה, ולפחות בעוד ארבע ישיבות נוספות לאחר מכן. כשהמנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אישר בעצמו את המבצע, אך קבע תנאים קפדניים: על הכוחות האיראנים להימנע מפגיעה באזרחים או באמריקנים. * ההנהגה האירנית לא מסרה תגובה לפרסום הפרטים, אך דובר משמרות המהפכה דחה את הטענות שאירן מעורבת כלל בתקיפה בסעודיה.

– התקיפה האיראנית בסעודיה, שנמשכה 17 דקות, כללה 18 מל"טים ושלושה טילים שעפו בגובה נמוך. חשפה את חולשות ההגנה של הממלכה, שהשקיעה מיליארדי דולרים בשיפורה בשנים האחרונות. המתקפה קיצצה זמנית את יצוא הנפט הסעודי בחצי, וכ-5% מכלל אספקת הנפט העולמית. מחירי הנפט העולמיים זינקו בעקבותיה. זו הייתה המתקפה הקשה ביותר נגד מתקני נפט במזרח התיכון מאז שהרודן העיראקי סדאם חוסיין הצית את שדות הנפט של כוויית במהלך מלחמת המפרץ ב-1991.

– גורם במזרח התיכון, שתודרך על ידי מדינה שחוקרת את המתקפה, אמר שאתר השיגור היה הבסיס האווירי אחוואז שבדרום-מערב איראן. אך במקום לטוס ישירות מאיראן לערב סעודית מעל המפרץ, הטילים והמל"טים הגיעו למתקני הנפט במסלולים אחרים, מעגליים, וזאת כחלק ממאמציה של איראן להסוות את המתקפה. חלק מהכלים טסו מעל עיראק וכוויית לפני שנחתו בערב הסעודית.

לאחר שבוע וחצי של שקט: רקטה שוגרה מרצועת עזה ונפלה בשטח פתוח

המתיחות בדרום: לאחר שבוע וחצי של שקט, פצצת מרגמה שוגרה אתמול (שני) לעבר המועצה האזורית אשכול בעוטף עזה ונפלה בשטח פתוח. בחסדי שמים אין נפגעים ולא נגרם נזק. * במהלך האירוע הופעלה התרעת צבע אדום בשטח פתוח בלבד. * על פי דיווחים פלסטיניים, באירוע נורו שתי פצצות אך אחת מה נפלה בשטח הרצועה. * על פי הערכה במערכת הביטחון, אחד הארגונים הקטנים ברצועה המכונה "סוררים" ביצע את השיגור ולא חמאס. * השיגור התבצע על רקע ההכנות ליום הזעם הפלסטיני שייערך היום, ויתקיים בעקבות ההודעה האמריקנית על מעמדן החוקי של ההתנחלויות ביהודה ושומרון.

– במקביל לכך, הפלשתינים מדווחים כי הם הפילו רחפן צבאי של ישראל באזור בית להיא שבצפון הרצועה וארגון הג'יהאד האסלאמי נטל אחריות על האירוע.

חוץ

רעידת אדמה אירעה הלילה באלבניה – ממשרד הבריאות במדינה נמסר על כ80 בני אדם שפונו עד כה לבתי החולים עם פציעות בדרגות שונות.  טופלו לפחות 150 פצועים יש הרוגים

הונג קונג: מחנה מתנגדי סין השיגו רוב מוחץ של 90% בבחירות למועצות המקומיות

המפלגה הפרו דמוקרטיית בהונג קונג שנחשבת למתנגדת העיקרית לשלטון המרכזי בסין, הגיעה להישג חסר תקדים בבחירות למועצות המוקמיות, וזכתה ב-347 מושבים מתוך 452 המושבים בבחירות המחוזיות באי, זאת לעומת של הסיעה הפרו סינית שזכתה ב-60 מושבים בלבד. מדובר בקפיצה משמעותית בייצוג של מתנגדי סין היבשתית ברשויות המקומיות בהונג קונג, לאחר שבבחירות הקודמות הם קיבלו 124 מושבים בלבד. * בנוסף לכך, גם 45 המועמדים העצמאיים נחשבים לקרובים יותר למחנה הדמוקרטי.

– חברי המועצות המקומיות בהונג קונג לא מחזיקים בהשפעה פוליטית רבה והם מטפלים בעיקר בסוגיות מקומיות כמו נתיבי אוטובוסים, תחנות אוטובוס איסוף אשפה ורמזורים. עם זאת, 117 מחברי המועצה המקומית יושבים גם במועצה המיוחדת שבה חברים 1,200 איש ושבוחרת את מושל האזור המינהלי. המשמעות של הבחירות אתמול היא שרוב 117 המושבים יאוישו על ידי מועמדים מהמחנה הפרו-דמוקרטי.

– בבחירות אתמול שנתפסו כמשאל עם על הלגיטימציה של המחאה, הצביעו כ-71% מבעלי זכות ההצבעה בהונג קונג, שלושה מיליון בני אדם, קפיצה מטאורית ביחס לאחוזי ההצבעה בבחירות המקומיות לפני ארבע שנים, שעמדו על 47%. * בשנים קודמות, היו הבחירות המקומיות בהונג קונג עניין שולי למדי, שלא זכה לתשומת לב מחוץ לגבולותיה. אך על רקע המחאה נגד סין היבשתית שהחלה ביוני ומסרבת לגווע, קיבלו הבחירות לרשויות המקומיות נופך חגיגי ומשמעותי, ובמידה רבה נתפסו כמשאל עם על הצלחת ונחיצות המחאה.

– שר החוץ של סין הדגיש כי "לא משנה מה יקרה בבחירות, הונג קונג היא חלק מסין". המנהיגה קרי לאם הבטיחה כי הממשלה תהיה קשובה לדעות הציבור "בראש פתוח".

דיווח: סין ניסתה לשתול מרגל בפרלמנט האוסטרלי

הסוכנות האוסטרלית לריגול נגדי (ASIO) חוקרת חשד שסין ניסתה לשתול מרגל בפרלמנט בקנברה. כך דיווחו אתמול (שני) כלי תקשורת באוסטרליה. ע"פ הדיווח, סוכנים סינים פנו בשנה שעברה לסוחר מכוניות ממלבורן, והציעו לו מיליון דולר אוסטרלי כדי שיתמודד על מושב בפרלמנט בבחירות האחרונות. הסוכן סירב להצעה. הוא פנה ל-ASIO ודיווח על ההצעה שקיבל.

– בתוך כך, אדם שטוען שהוא סוכן סיני ביקש מקלט באוסטרליה לאחר שמסר פרטים על התערבותה הפוליטית של בייג'ינג בהונג קונג, בטייוואן ובאוסטרליה. על פי הדיווח בעיתון "אייג'", העריק, שזוהה בתור וונג "וויליאם" ליקיאנג, סיפק לשירות הביטחון האוסטרלי (ASIO) את זהותם של בכירי המודיעין הצבאי של סין בהונג קונג. עוד דווח כי וונג תיאר כיצד סין מממנת ומנהלת מבצעים להתערבות פוליטית בהונג קונג, בטייוואן ובאוסטרליה

אוצרות בשווי של כמיליארד אירו נגנבו ממוזיאון בגרמניה

אוצרות בשווי של קרוב למיליארד אירו נגנבו אתמול (שני) בסביבות השעה 05:00 לפנות בוקר בפשיטה על מוזיאון בטירת דרזדן שבגרמניה. לפני הפריצה, הם ניתקו את זרם החשמל למוזיאון. ולאחר מכן הם נמלטו מהמקום בלימוזינה, ועדיין לא נתפסו. * לפי הודעת המשטרה, הדיווח ראשון על האירוע התקבל ב-4:59 בבוקר, וכבר בשעה 5:05 מכונית הפורצים נמלטה מהמתחם במהירות.

– ע"פ הדיווח בעיתון הגרמני "בילד". הגנבים פרצו לטירה דרך אחד החלונות. הם גנבו תכשיטים היסטוריים, יהלומים ואבנים יקרות מחדר האוצר הירוק, אחד המוזיאונים העתיקים בעולם שמכיל את אוסף האוצרות הגדול ביותר באירופה. * תחילה, לא היה ברור אילו אוצרות נגנבו, אך לפי התקשורת המקומית, הגנבים לקחו רק תכשיטים ואבני יוקרה, והשאירו רכוש כבד יותר כמו ציורים ויצירות אמנות.

– מוזיאון "הכספת הירוקה", הוא אחד מבתי האומנות העתיקים ביותר באירופה. הוא הוקם בשנת 1723 על ידי נסיך מהשבט הסקסוני בארמון מלכותי עתיק, שנהרס במהלך מלחמת העולם השנייה והוקם מחדש ב-2006. המוזיאון מכיל אוסף נדיר ויקר ערך של אבני חן, בהן יהלום בגודל 49.7 קראט ואבן ספיר בגודל 648 קראט, שהוענקה במתנה מהצאר הרוסי, פטר הגדול.

– בגרמניה מעריכים שהגנבים תועדו במצלמות האבטחה למרות הכשל החשמלי. בנוסף, הרשויות מסרו ששריפה פרצה במהלך הלילה בגשר בסמוך לטירה, וייתכן שהיא קשורה לניתוק החשמל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן