Skip to content

בנעלי בלט וקרינולינה

מה"רויאל בלט" לסינמטק הירושלמי מ"היפיפייה הנרדמת" ועד התופת של דנטה, וממריוס פטיפה ועד וריאציות אניגמה – לראשונה יקרין הסינמטק הירושלמי שבע הפקות ממיטב הרפרטואר של הבלט הבריטי המלכותי, מדצמבר הקרוב ועד יוני 2020 עד כה יכלו ירושלמים ליהנות מהקרנות ישירות של המטרופולין אופרה הניו-יורקי. החל מדצמבר הקרוב יצטרף הסינמטק הירושלמי ל- 1,500 בתי קולנוע ב-53 […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה"רויאל בלט" לסינמטק הירושלמי

מ"היפיפייה הנרדמת" ועד התופת של דנטה, וממריוס פטיפה ועד וריאציות אניגמה – לראשונה יקרין הסינמטק הירושלמי שבע הפקות ממיטב הרפרטואר של הבלט הבריטי המלכותי, מדצמבר הקרוב ועד יוני 2020

עד כה יכלו ירושלמים ליהנות מהקרנות ישירות של המטרופולין אופרה הניו-יורקי. החל מדצמבר הקרוב יצטרף הסינמטק הירושלמי ל- 1,500 בתי קולנוע ב-53 מדינות בעולם בהם תועלה סדרה מרתקת של העידית שבעידית מתוך מופעי הבלט המלכותי הבריטי. כל הקרנה כוללת קטעים בלעדיים שצולמו מאחורי הקלעים, ראיונות ותמונות תקריב של הביצועים.

במסגרת זו יוקרנו בסינמטק הופעות של ה"רויאל בלט", מהמסורת הקלאסית עם עבודותיו של הרקדן והכוריאוגרף הנודע מריוס פטיפה (Marius Petipa) ועד לכוריאוגרפים שצמחו מתוך הלהקה והפכו את הבלט הבריטי לסיפור של הצלחה. התכנית מייצגת את הרבגוניות של הלהקה.

שלוש הקלאסיקות שיפתחו את הסדרה הן: "קונצ'רטו", הפקתו של קנת' מקמילן (הכוריאוגרף הראשי של הלהקה) שמשלבת בתבונה בין טכניקה קלאסית לגישה מודרנית, ומציגה את המורשת העשירה של הרויאל בלט.

על טהרת ה"בריטיוּת" היא היצירה "וריאציות אניגמה": היא מוקדשת לסגנון הייחודי של מייסד הלהקה – הכוריאוגרף פרדריק אשטון  – כאשר לצלילי הליווי של אלגר יוכל קהל הצופים להתענג מהמחול הקלאסי על רקע התפאורות המרהיבות שעיצבה ג'וליה טרוווליאן. טרווליאן עיצבה יצירות רבות לטלוויזיה, לקולנוע ולתיאטרון הבריטי. כל עיצוב שלה הוא פרי מחקר מעמיק ויצירת אמנות בפני עצמה. ב"ווריאציות אניגמה" היא שחזרה את הזוהר המוזהב של  הקייצים האינסופיים של אנגליה האדוארדית של אלגר. אפילו אם זה לא מדויק מבחינה היסטורית – זה מושלם בשלל הגוונים ושובה את לב הקהל בקסמיו.

 מרתק יהיה לצפות בלקט מובחר של קטעי בלט רוסי קלאסי שנדחס כולו למערכה השלישית של הבלט "ריימונדה" Raymonda Act III. ב-1964 רקד רודולף נורייב האגדי עם  הבלט המלכותי של לונדון את "ריימונדה", בפסטיבל ספולטו. שני עשורים אחר-כך (1984-1983) כבר היה כוריאוגרף וביים עבור בלט האופרה של פריז גרסה מעודכנת ל"ריימונדה". הוא נותר נאמן לגישתו של מריוס פטיפה בלי לחפש פרשנויות פסיכולוגיות מיותרות. הכוריאוגרפיה והבימוי של רודולף נורייב יחד עם התפאורה והתלבושות הראוותניות של ניקולאס גאורגיאדיס הוסיפו נופך של פיתוי אוריינטלי לתערובת אקזוטיות והיסטוריה.(9.12.2019)

 מפצח האגוזים, פיית הסוכר והשזיף, תמונה של Iristram Kenton
מפצח האגוזים, פיית הסוכר והשזיף, תמונה של Iristram Kenton

THE NUTCRACKER – SPECIAL SCREENING – RECORDED 2016

פיטר רייט יצר את הגרסה הזו של מפצח האגוזים על-פי הכוריאוגרפיה של לב איבאנוב והמוזיקה של צ'ייקובסקי ב-1984, והיא הוכתרה מאז כביצוע המושלם של יצירת הבלט האהודה הזו. העלילה מתרחשת בערב חג המולד. קלרה הקטנה מקבלת כמתנה מפצח אגוזים, אך כאשר ידו של המפצח נשברת היא נסחפת לעלילה פנטסטית בארץ השלג וממלכת הממתקים. הביצוע שלפנינו, עם עיצוב במה מרהיב וכישורי המחול של רקדני הבלט המלכותי הוא חוויה חד פעמית שאסור להחמיץ (29.12.2019)

 קופליה, תמונה של Bill Cooper
קופליה, תמונה של Bill Cooper

COPPÉLIA

 מלאת קסם ומשעשעת היא "קופליה" שיצרה נינט דה ולואה. זהו סיפור אהבה, שובבות ובובות מכאניות. הכוריאוגרפיה המורכבת מלווה במוזיקה המופלאה של ליאו דליב ומציגה לראווה את הדיוק הטכני והעיתוי הקומי של הלהקה כולה. יחד עם העיצוב הצבעוני של אוסברט לנקסטר, "קופליה" היא הפקה מהפנטת לכל המשפחה. (ינואר 2020)

"היפהפייה הנרדמת" מאת מריוס פטיפה מקסימה צופים בקובנט גארדן כבר משנת 1946. כבלט רוסי קלאסי, הפקה זו סייעה למַצֵב את הרויאל בלט כאחד המובילים בעולם. 60 שנה מאוחר יותר, הרויאל בלט חזר להפקה ייחודית זו ובעזרת עיצוב ססגוני, המוזיקה המופלאה של צ'ייקובסקי והכוריאוגרפיה המקורית של מריוס פטיפה, התוצאה לבטח תכשף דור חדש של קהל. (פברואר 2020) 

 היפיפייה הנרדמת, תמונה של ביל קופר
היפיפייה הנרדמת, תמונה של ביל קופר

"נגנית הצ'לו" / "מפגש הרקדנים" מאת: קאתי מרסטון THE CELLIST / DANCES AT A GATHERING

 זוהי ההפקה הראשונה של הכוריאוגרפית המבוקשת קאתי מרסטון עבור הרויאל בלט. מקור ההשראה של יצירה זו הוא חייה ועבודותיה המונומנטליים של נגנית הצ'לו, ז'קלין די פרה. הקלאסיקה האלגנטית והמלנכולית של הרקדן ג'רום רובינס מהווה את החלק השני של התכנית. תרגיל זה בריקוד טהור לחמישה זוגות, מלווה במוזיקה של שופין, הוא יצירת מופת של דקויות וחדשנות. (מרץ 2020) 

"אגם הברבורים" מאת: ליאם סקרלט

ההפקה המרהיבה של הכוריאוגרף ליאם סקרלט לאחת מיצירות הבלט הגדולות בכל הזמנים – "אגם הברבורים". בעוד סקרלט נשאר נאמן לחומרי המקור, הכוריאוגרפיה הנוספת והעיצוב המעודכן מאירים את הבלט הקלאסי והאהוב באור חדש. הלהקה מוצגת במיטבה בסיפור נצחי זה של אהבה שנידונה מראש לכישלון, יצירת מופת המלאה ברגעים איקוניים. המוּזיקה הסוחפת של צ'ייקובסקי יחד עם הכוריאוגרפיה המושלמת יוצרים מפגן משכר של יופי ותשוקה אינטימית שלא ניתן לעמוד בפניו. (מאי 2020) 

 אגם הברבורים, תמונה של ביל קוּפר
אגם הברבורים, תמונה של ביל קוּפר

"פרויקט דנטה"  מאת: ויין מקגרגור פרמיירה, – עולמית

הכוריאוגרף ויין מקגרגור וצוות יוצרים עטור פרסים – המלחין בן זמננו תומאס אדס, האמנית טקיטה דין, מעצבת התאורה לוסי קרטר והיועץ הספרותי עוּזְמָה חָמִיד – יצרו גרסה עדכנית לדנטה ולחזונו יוצא הדופן.

"הקומדיה האלוהית" של דנטה הוא מסע אפי בחיים שלאחר המוות: הוא כולל את הדרמה המבעיתה של התופת והארורים שגרים בה, את המיסטיקה הלירית של עולי הרגל לכור המצרף (הפורגטוריום) והאזורים המרהיבים של גן עדן עם תצורות האור האינסופיות שלהם. השיר נוצר בהשראת ייסורי גלותו של דנטה, ומתחקה אחר דרכו ממשבר להתגלות בהדרכת גיבורו הספרותי וירג'יל ואהבתו האבודה ביאטריס (יוני 2020)

מחיר כרטיס : 50 ₪

למנויים סינמטק ירושלים: 25 ₪

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן