Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום רביעי ה-27 בנובמבר 2019

כותרות המהדורה     המתיחות בדרום: שתי רקטות שוגרו מהרצועה ליישובי עוטף עזה; בתגובה: מטוסי קרב הפציצו יעדי טרור של חמאס (בטחוני)     "יום הזעם" הפלסטיני: כאלף מפגינים בלבד השתתפו בהפרות סדר במספר מוקדים ברחבי יהודה ושומרון (בטחוני)     סקרים: למרות הגשת כתבי האישום נגד נתניהו, הליכוד מתחזק, גוש הימין שומרת על כוחה ואף מתחזקת; כחול […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    המתיחות בדרום: שתי רקטות שוגרו מהרצועה ליישובי עוטף עזה; בתגובה: מטוסי קרב הפציצו יעדי טרור של חמאס (בטחוני)

    "יום הזעם" הפלסטיני: כאלף מפגינים בלבד השתתפו בהפרות סדר במספר מוקדים ברחבי יהודה ושומרון (בטחוני)

    סקרים: למרות הגשת כתבי האישום נגד נתניהו, הליכוד מתחזק, גוש הימין שומרת על כוחה ואף מתחזקת; כחול לבן מכרסמת מנדטים ממפלגות השמאל; הבית היהודי לא עוברת את אחוז החסימה (פוליטי)

    סקר: במידה וסער מחליף את נתניהו בראשות הליכוד; גוש הימין נחלש; כחול לבן יכולה להקים ממשלה ללא הערבים (פוליטי)

    במימון הליכוד: אלפים הפגינו נגד חקירות נתניהו (פוליטי)

    אסון המסוקים הצרפתי: 13 חיילים נהרגו בהתרסקות מסוקים במאלי – בזמן פעילות נגד ארגוני טרור (חוץ)

    כלי טיס בלתי מזוהה חדר למרחב האווירי של הבית הלבן; עוצר הוכרז בגבעת הקפיטול, ומטוסי קרב הוזנקו לאוויר (חוץ)

    בית המשפט העליון בהודו: על הממשלות לפצות את מיליוני התושבים בשל כישלונן לספק להם מים ואוויר נקיים (חוץ)

    מסוק צבאי ביצע נחיתת חירום בדרום ועלה באש; בחסדי שמים אין נפגעים (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    רביעי: מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות ירדו במידה ניכרת. ייתכן גשם מקומי בעיקר בצפון הארץ.

    חמישי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה. עדיין ייתכן גשם מקומי, ברובו קל, בעיקר בצפון הארץ.

    שישי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עליה קלה בטמפרטורות.

    שבת: מעונן חלקית עד בהיר בעננות בגובה רב, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

חדשות

צ'ק על סך 102 אלף שקל לא נפדה מעולם ונהפך לסימניה בספריה

הצ'ק שהפך לסימנייה בספר: במהלך סידור של ספרייתו של ראש הממשלה מנחם בגין במרכז בגין התגלה במקרה פתק מפתיע בתוך הספר "חיי נישואים" של דוד פוגל – צ'ק מחברת סטימצקי על סך 102,705 שקל ישנים, משנת 1983.

מבירור שערכו במרכז בגין עלה כי מדובר בצ'ק שקיבל בגין כתמלוגים מרשת סטימצקי על הספר "בלילות לבנים" פרי עטו, שתורגם לאנגלית בהוצאת סטימצקי, אולם בגין מעולם לא פרע את הצ'ק אלא השתמש בו כסימנייה באחד הספרים שקרא. "זה פתאום כמו אות ממנחם מגין, זו הפתעה מרגשת שמוכיחה כמה צנוע היה האיש", אומר הרצל מקוב, מנכ"ל מרכז בגין שמצא את הצ'ק.

הצ'ק נמצא במקרה. במסגרת ציון עשרים שנה למרכז בגין עוברת הספרייה שיפוץ והתאמה למאה ה-21. "כשהקמנו את מרכז בגין קיבלנו את ספרייתו הפרטית של בגין", מסביר מקוב. "בשנים האחרונות אנשים פחות קוראים בספרים פיזית ויש פחות דרישה לספרייה ובחודשיים האחרונים היא עברה שיפוץ. השבוע, כשהתחלנו בסידור הספרים בחזרה במדפים, נתקלתי בספר של דוד פוגל. גם אני אוהב אותו אז דיפדפתי בספר, ופתאום אני רואה את פיסת הנייר מבצבצת בין הדפים. הופתעתי לראות מה כתוב".

התאריך על הצ'ק הוא 7.10.1983, שבועות בודדים לאחר שבגין התפטר מתפקידו כראש הממשלה והחל להסתגר בביתו. "היה לו הרבה זמן פנוי בשנותיו האחרונות, הוא אהב לקרוא בעיקר מדינאים וספרי היסטוריה", מסביר מקוב. "הייתה לו פינה חמה לדוד פוגל, שנחשב לסופר ימני ולא חלק מהקליקה הספרותית הישראלית. אומרים שהוא הצליח יותר בצרפת מאשר בישראל".

העובדה שבגין לא טרח לפדות את הצ'ק לא מפתיעה את מקוב. "זה הרבה יותר מצניעות", הוא מסביר. "כל המישור החומרי לא היה קיים אצל בגין. הוא לא היה מחובר לחלק הזה. למשל, הוא התנגד שישפצו את הלשכה, אבל אנשי המשק פחדו שאורחים ישבו על כיסאות והם יישברו, אז הם החליטו להחליף את הריהוט במהלך סוף השבוע. הם ציפו שהוא יכעס עליהם, אבל יקבל את המעשה שכבר נעשה. ביום ראשון הוא נכנס ללשכה ולא אמר דבר. הוא פשוט לא שם לב לשינוי. לא היה לו קשר לכסף, אשתו הייתה נותנת כסף לנהג כדי שאם הוא ירצה לקנות משהו לשתות, שיהיה לו איך לשלם. זה האיש שלקח צ'ק והפך אותו לסימנייה"

חברת אל על תחל לבצע טיסות ישירות ניסיוניות לאוסטרליה במהלך הרבעון השני של שנת 2020 .

הטיסות יבוצעו במטוסי דרימליינר 787 ללא עצירות ביניים , ישירות למלבורן- אוסטרליה .

לקראת שבת ארגון, קוראת תנועת נאמני תורה ועבודה לשיבוץ נערות ונשים רבות יותר בדברי תורה הנאמרים בסניפים השונים במהלך השבת ולשילוב ראוי ומכבד של הנערות בכל פעילויות חודש ושבת ארגון.

בסרטון חדש שמפרסמת התנועה קוראים רבנים ורבניות, מחנכים ומחנכות לאותו שילוב של הנערות.

הרבנית תמר מאיר: ״נכון, בנות לא יעשו את זה כמו בנים. הן יעשו את זה כמו בנות. ובסניפים יש גם בנות וגם בנים״

״חייבים ליצור את המודל לחיקוי שאומר: את יכולה להיות כזו. זה חשוב גם לבנים, לחינוכם היום ובעתיד״.

הרב עידו פכטר: ״דווקא בחודש ארגון אנחנו צריכים להוכיח איך אנחנו מסוגלים לחיות את החיים הללו עם הקודש פנימה. אין שום מניעה שמדריכה תגיד דברי תורה, אין שום מניעה שתהיה שליחה לבני עקיבא, אין שום מניעה שהחודש הזה יהיה מעורב״.

הרב צבי קורן, ראש תחום החינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה ורב קהילה ברעננה:

״אנחנו מברכים את הנערים ואת הנערות בתנועות הנוער – את השליחים והשליחות, הרכזים והרכזות, המדריכים והמדריכות, החניכים והחניכות. לכולם ולכולן יש מקום בלימוד, בדיון, בהעברת מסרים ערכיים ובעשייה ערכית. שיתוף הפעולה בין הנערים והנערות דווקא בתחומי הקודש והערכים בהם הם עסוקים בתנועות הנוער, בונה את ההכרות ואת הקשרים בין הבנים לבנות על בסיס של קדושה ועומק, יחד עם הצבת גבולות ומחויבות לתורה ולהלכה״.

חשוד שהציץ מהחלון עם אקדח שלוף בידו נתפס על יד לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל.

לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל פשטו הלילה על בית באל-עיזריה ותפסו חשוד בהחזקת אמצעי לחימה ובזיוף תעודות ומסמכים.

הלילה, במסגרת פעילותה של משטרת ישראל נגד עבירות ביטחוניות ופליליות ביהודה ושומרון, פעלו לוחמי מג"ב יחד עם בלשי משטרה בחיפוש בבית באל-עיזריה.

במהלך הפשיטה על הבית, זיהו הלוחמים חשוד אשר הציץ מאחד החלונות של הבית ובידו אקדח שלוף. כאשר זיהה החשוד כי מדובר בכוחות משטרה שב במהרה לתוך ביתו. מפקד הכוח הורה לפרוץ אל הבית, בחיפוש שביצעו השוטרים נמצא האקדח תחת השטיח בסלון הבית.

כמו כן בחיפוש נתפסו אמצעים לזיוף מסמכים ותעודות כמו מחשב, מדפסות וסורקים. דרכונים, מסמכים, כרטיסי אשראי, חותמות ותעודות זהות מזוייפות. אקדח מסוג fn, 2 מחסניות מלאות תואמות לאקדח וכ- 60 כדורי 9 מ"מ.

פוליטי

מתווה חדש לממשלת אחדות: נתניהו יהיה ראש ממשלה ראשון 5-6 חודשים ואז גנץ שנתיים; בכחול לבן מתנגדים: "לא נסכים שנתניהו יכהן יותר מעוד 3 חודשים"

בשיחות סגורות שנערכו השבוע (שני) בכנסת, נידון מתווה חדש להקמת ממשלת אחדות בימים שנותרו עד לפיזור האוטומטי של הכנסת ה-22, וזאת בנסיון למנוע בחירות שלישיות. על פי המתווה, נתניהו יכהן 5-6 חודשים נוספים כראש ממשלה – חודשים שממילא היה מכהן לו היו בחירות – ולאחר מכן יוחלף לשנתיים על ידי כחול לבן. בסוף הקדנציה של כחול לבן, הליכוד ישלים את היתרה ברוטציה על תפקיד ראש הממשלה. * לפי הדיווח ב'מעריב' מי שמקדם את היוזמה הוא יו"ר הכנסת מטעם הליכוד, ולפי ההצעה נתניהו יהיה ראש ממשלה במשך שמונה חודשים. לפי דיווח זה, גנץ תמך, אולם שאר מנהיגי כחול לבן התנגדו והכל פוצץ.

– בתוך כך, בכיר בכחול לבן אמר אמש (שלישי) כי מפלגתו לא תיתן לראש הממשלה בנימין נתניהו יותר משלושה חודשים בתפקיד, בשל כתבי האישום נגדו. בכך, המפלגה למעשה מאותתת לנתניהו כי אין בכוונתה להתפשר עמו. לדבריו, "הציבור לא רוצה בחירות, ואם תהיינה בחירות, נתניהו בכל מקרה יישאר בתפקיד גם אחריהן, עד להקמת ממשלה שנקים", אמר הבכיר בכחול לבן. "אנו מוכנים שנתניהו יקבל ארכה מינורית, אבל שלא יצפה שנאפשר לו לכהן בהסכמה יותר משלושה חודשים עם כתב אישום חמור".

סקרים: למרות הגשת כתבי האישום נגד נתניהו, הליכוד מתחזק, גוש הימין שומרת על כוחה ואף מתחזקת; כחול לבן מכרסמת מנדטים ממפלגות השמאל; הבית היהודי לא עוברת את אחוז החסימה

שורת סקרים שהתפרסמו אתמול, מסמנים כי למרות הגשת כתבי האישום נגד נתניהו, גוש הימין שומר על כוחו עם 55 מנדטים, כשלפי סקר חדשות וואלה, הוא אף מצליח לעלות ל-56 מנדטים.

– לפי סקר וואלה וחדשות12, הליכוד מתחזק ל-33 מנדטים (לעומת 32 כיום), וכחול לבן מתחזקת ל-34 מנדטים (לעומת 33 כיום). המפלגות החרדיות שומרים על כוחם עם 16 מנדטים, הערבים עם 13 מנדטים המחנה הדמוקרטי והעבודה יורדים ל-9 מנדטים (לעומת 11 כיום). * החילוק בין הסקרים נוגע רק לישראל ביתנו והימין החדש, שמקבלים יחד 15 מנדטים, (8 לישראל ביתנו, 6 לימין החדש. ומנדט נוסף לאחד מהם)

– לפי סקר הבוקר של חדשות12, כחול לבן מזנקת ל-37 מנדטים (כשהיא מכרסמת מנדט אחד מכל אחת ממפלגות השמאל – הערבים, ישראל ביתנו, המחנה הדמוקרטי והעבודה), הליכוד נחלש ל-30 מנדטים, וש"ס נחלשת ל-8 מנדטים, כששלושת המנדטים החסרים עוברים בתורם למפלגת הימין החדש).

– לפי כל הסקרים, המחנה הדמוקרטי נחלשת ל-4 מנדטים (לעומת 5 כיום), והעבודה נחלשת ל-5 מנדטים (לעומת 6 כיום), כמו"כ מפלגות הבית היהודי ועוצמה יהודית אינן עוברות את אחוז החסימה. (מלבד בסקר הבוקר של חדשות12 בו מקבלת הבית היהודי 4 מנדטים).

– להלן מפת המנדטים המסתמנת לפי סקר הבוקר של חדשות12, אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 37 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 30 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 12 (13); ש"ס – 8 (9); יהדות התורה – 7 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); הימין החדש – 6 (3); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (4); המחנה הדמוקרטי – 4 (5)

– להלן מפת המנדטים המסתמנת לפי סקר הבוקר של חדשות וואלה: אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 9 (9); ישראל ביתנו – 8 (8); הימין החדש – 7 (3); יהדות התורה – 7 (7); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

– להלן מפת המנדטים המסתמנת לפי סקר חדשות12, אילו הבחירות היו מתקיימות היום, ונתניהו היה עומד בראשות הליכוד: כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ישראל ביתנו – 9 (8); יהדות התורה – 8 (7); ש"ס – 8 (9); הימין החדש – 6 (3); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

סקר: במידה וסער מחליף את נתניהו בראשות הליכוד; גוש הימין נחלש; כחול לבן יכולה להקים ממשלה ללא הערבים

אתמול בבוקר קרא סער לנתניהו להתפטר מתפקידו, לדבריו אין נתניהו צריך להתפטר בשל כתבי האישום נגדו, אלא בשל כך שלא הצליח פעמיים להרכיב ממשלה, אולם מסקר של חדשות12 שפורסם אמש עולה, כי אמנם אם סער יעמוד בראשות הליכוד, הסיכויים להרכבת ממשלה גבוהים יותר, אך לא תהיה זו ממשלה בהובלת הליכוד.

– לפי סקר חדשות12 שבחן את האפשרות ולפיו נתניהו יפרוש מראשות הליכוד, ומי שייבחר במקומו יהיה גדעון סער, עלה, כי במצב כזה הליכוד נחלש ל-26 מנדטים, וגוש הימין יורד ל-53 מנדטים (לעומת 55 כיום), כחול לבן גודלת בשתי מנדטים ל-35, וגוש השמאל בכללותו משיג 54 מנדטים (לעומת 53 לימין), ויכול להקים ממשלת מיעוט ללא הערבים. * לפי הסקר במצב כזה, מפלגת הבית היהודי ומפלגת עוצמה יהודית אינן עוברות את אחוז החסימה.

– להלן מפת המנדטים המסתמנת לפי הסקר, אילו הבחירות היו מתקיימות היום, וסער היה עומד בראשות הליכוד: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 26 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 10 (9); הימין החדש – 9 (3); ישראל ביתנו – 9 (8); יהדות התורה – 8 (7); העבודה וגשר – 6 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

– בראיון שהעניק אתמול לרשת ב' אמר סער, כי אילו ייבחר בחלון הזמן של השבועיים הקרובים לראשות הליכוד, הוא יוכל להרכיב ממשלה גם ללא כחול לבן – "אני לא בונה על יאיר לפיד. יש מפלגות ימין כמו ישראל ביתנו וכמו תל"ם שיכולות ללכת איתנו, גם מפלגת העבודה אמרה שהיא לא פוסלת את הליכוד. אני אומר לך שאפשר להקים ממשלה בכנסת הזאת, אך אני לא יכול לעשות זאת בלי מנדט של חברי הליכוד. אני איש תנועה. אם חברי הליכוד יחליטו החלטה אחרת אני אכבד, אני רק יכול להציע מועמדות. אני הייתי מרגיש רע מאוד אם הייתי שותק ונותן לזה ללכת לבחירות שלישיות".

ועדת הבחירות: לא ניתן לקיים בחירות בפחות מ-90 יום

במפלגות הגדולות מתחילים להיערך לבחירות שלישיות: ויו"ר הליכוד, ח"כ זוהר, הגיש אתמול (שלישי) בבוקר הצעת חוק שמציעה להקדים את הבחירות, ולערוך אותן בתוך 45 יום במקום 90 יום. ואולם, ועדת הבחירות המרכזית לכנסת קובעת במסמך שהוכן בעקבות ההצעות לקיצור לוחות הזמנים לביצוע הבחירות, כי לא ניתן לקיים בחירות כסדרן בפחות מ-90 יום. * גורמים בוועדה אף מתחו גם ביקורת על היוזמה של זוהר לביטול יום השבתון הניתן במערכות בחירות והגדירו אותה "שטותית". "איפה הוא רוצה שנעשה את הבחירות אם מערכת החינוך תעבוד? שנפתח דוכן?"

– במסמך של ועדת הבחירות, מפורטות ארבע תקופות עיקריות בהיערכות לבחירות, שלגבי כל אחת מהן נקבע לוח זמנים צפוף ביותר, הכולל הכנת פנקס הבוחרים, תהליך הפקת איתור ובדיקת מקומות הקלפי, גיוס עובדים, רישום מפלגות חדשות, בדיקת רשימות המועמדים, פסילת רשימות, ערעורים על אישור ופסילה, שליחת הודעות לבוחר, הדרכת מזכירי ועדות הקלפי ועוד. כך למשל הם אומרים כי "קיצור לוחות הזמנים לגבי האפשרות להקים מפלגות חדשות עלול להיתפס כניסיון למנוע מגורמים חדשים להתמודד לכנסת".

– בוועדת הבחירות מדגישים, כי מתוך 90 ימי התארגנות לבחירות ישנם בסך הכל כ-64 עד 65 ימי עבודה בלבד. בנוסף, לוחות הזמנים להכנת הבחירות, מדגישים בוועדה, הם מקבלים ומזינים אחד את השני, כאשר חלק ניכר מן הפעולות בלוחות הזמנים חייבות להיעשות אחת לאחר השנייה, שכן הן תלויות בביצוע הפעולות הקודמות. * "חשוב לציין ולזכור שלוח הזמנים הסטטורי לא השתנה באופן מהותי מאז חקיקת חוק הבחירות לכנסת בשנת 1969, כאשר היו רק 3,395 קלפיות לעומת כ-11,000 כיום ו-1,758,000 בוחרים לעומת 6,400,000 כיום, וסדרי העבודה והאתגרים עמם התמודדה הוועדה היו שונים לחלוטין".

במימון הליכוד: אלפים הפגינו נגד חקירות נתניהו

אמש (שלישי) השתתפו בין 3,500 לכ-6 אלפי אלף מפגינים ברחבת מוזיאון תל אביב בעקבות הגשת שלושת כתבי האישום נגד ראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר. המפגינים הביעו תמיכה בנתניהו ודרשו לחקור את אנשי המשטרה והפרקליטות. * המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב: "די לרדיפה" ו-"דמוקרטיה – שלטון העם", וקורא "העם דורש צדק משפטי" ו"שי ניצן לחקירה", "דרושה ועדת חקירה מחו"ל" ו"העם דורש לחקור את החוקרים", על שלטים נוספים נכתב "מנדלבליט, שי ניצן וליאת, בגדתם, הביתה", "בן ארי למעצר", ו"מומחים בסחיטה באיומים!". * במודעות שפרסמו את ההפגנה לא הוזכרה מפלגת הליכוד כאחת ממארגני האירוע, אולם ע"פ הדיווח ב'הארץ' המימון להפגנה מגיע מקופת הליכוד והוא מאורגן על ידי אנשיה.לשכתו של נתניהו עבדה קשה במהלך היום והוא ציפה לעשרות אלפים והתאכזב

– המחאה שהתעוררה תחת הסיסמה "שומרים על המדינה–עוצרים את ההפיכה השלטונית", התקשתה לייצר מומנטום. רוב חברי סיעת הליכוד קיבלו פנייה מלשכת ראש הממשלה, שבה נאמר להם כי יש חשיבות רבה לאירוע ולהשתתפותם בו. עם זאת, רוב חברי הכנסת והשרים של הליכוד לא הגיעו להפגנה. * בעיתון מעריב דווח בשם גורמים במפלגות החרדיות כי בימים האחרונים פנו אנשי לשכת ראש הממשלה לכמה מחברי הכנסת החרדים בבקשה לפרסם קריאה לציבור החרדי להשתתף בהפגה. לדברי הגורמים, הבקשה נענתה בשלילה.

– נתניהו עצמו שקל בתחילה להשתתף בהפגנה, ואף שהה בזמן ההפגנה בתל-אביב. אולם החששות מפני מספר נמוך של משתתפים והדרת רגליהם של פוליטקאים בכירים אחרים, גרמו לו להמתין עם ההודעה על השתתפותו.

– חבר הכנסת ניר ברקת מהליכוד אמר הערב בחדשות 13 בהתייחסו להפגנה כי: "אנשים שיגיעו היום להפגנה, לא קיבלו כסף. הם מגיעים כי כואב להם, כי הם מרגישים שנעשה עוול למנהיג שלהם, הם מרגישים שיש לתקן קלקולים במערכת. אני בהחלט בעד הפגנות בכלל. ודאי שאני בעד. נשים לרגע בצד את הכותרת, אני לא מדבר על הכותרת, אני מדבר על עצם הכאב של הציבור שמרגיש שפגעו בראש הממשלה".

– יחד עם זאת, ועל רקע ההפגנה, מזכיר העיתונאי אבישי גרינצייג כי נתניהו מעולם לא התעניין בתנאי עצירים או הפרת זכויות של חשודים על-ידי המשטרה, וודאי שלא הסתמכות על עדי מדינה. פוליטיקאים נחשדו והועמדו לדין, אנשי ימין טענו לרדיפה, אך נתניהו מילא פיו מים וגיבה את המערכת. * אמנם, לנתניהו עומדת חזקת החפות, הוא רשאי להמשיך בתפקידו כראש ממשלה, ועומדת לו גם הזכות להתלונן נגד המשטרה והפרקליטות. אך לא ניתן להכחיש כי האשמות נגדו אינן בשל מדיניותו הימנית, או פעילות למען הציבור שעשה, אלא למען טובות הנראה שגרף לכאורה לעצמו ולמשפחתו, גם אם הם חוקיים כטענתו. * בנוסף, הוא זה שקידם את מינויים של אלו שהגישו נגדו את כתבי האישום – היועמ"ש, פרקליט המדינה. עם מינויו של ניצן לתפקיד פרקליט המדינה אמר נתניהו כי "שי ניצן הוא המועמד הראוי ביותר, חכם, ישר, משכיל בתחומו ומשכיל בכלל ומאוזן". גם עבור מינויו של מזכיר הממשלה לשעבר מנדלבליט לתפקיד היועמ"ש הפעיל ראש הממשלה את כובד משקלו כדי שוועדת האיתור תבחר בו לתפקיד.

– בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן החלו להסתובב בלוויית מאבטחים. לדברי היועמ"ש "אני שומע איומים, שקרים והכפשות חסרות ביסוס. זה פשוט מזעזע. העובדה שפרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי מסתובבים עם מאבטחים רק בגלל שמילאו את תפקידם – בלתי מתקבלת על הדעת", מנדלבליט ציין כי " נתניהו הוא ראש הממשלה. הוא עומד בראש הדרג המדיני. פרקליטות המדינה לא נמצאת חס וחלילה בעימות עם ראש הממשלה או עם מי משרי הממשלה".

בטחוני

מסוק צבאי ביצע נחיתת חירום בדרום ועלה באש; בחסדי שמים אין נפגעים

מסוק סער צבאי מדגם "יסעור" בו היו 13 לוחמי יחידת שלדג, מכונאי מוטס ושני טייסים, ביצע אתמול (שלישי) נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה סמוך למחלף בית קמה שבדרום הארץ בשל תקלה שהובילה לשריפה במנוע. * בעקבות התקלה, מפקד חיל האוויר החליט על קרקוע מערך מסוקי היסעור עד לסיום תחקור התקלה הטכנית שנגרמה במנוע.

– מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי האירוע התרחש במהלך טיסת מבנה של שלושה מסוקים שהיו בדרכם חזרה לבסיס. במהלך הטיסה נדלקה נורית שהתריעה על אש במנוע ונשמע קול נקישה. מכך הבין הצוות כי החלה שריפה ונחת במהירות. לאחר הנחיתה וירידת אנשי הצוות, האש התפשטה מהמנוע לגוף המסוק. * לדבריו קצין בכיר בחיל האוויר, התקרית אירעה כאשר "המסוק היה בגובה 170 מטר בזמן זיהוי התקלה, ונחת על הקרקע תוך דקה".

המתיחות בדרום: שתי רקטות שוגרו מהרצועה ליישובי עוטף עזה; בתגובה: מטוסי קרב הפציצו יעדי טרור של חמאס

אזעקת צבע אדום הופעלה אמש (שלישי) בשעה 20:50 במרחב עוטף עזה ובעיר שדרות בעקבות שני שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. רקטה אחת יורטה באמצעות מערכת כיפת ברזל מעל שדרות, ורקטה נוספת נפלה בשטח פתוח. * בהמשך הלילה (בשעה 00:01) נשמעה באשקלון אזעקה עולה ויורדת, אך זמן קצר לאחר מכן התברר כי מדובר באזעקת שווא, והיא הופעלה ככל הנראה בשל ירי מקלעים מעזה לעבר כלי טיס של חיל האוויר.

– בתגובה לירי תקפו מטוסי קרב כמה יעדי טרור של חמאס בדרום רצועת עזה, בהם אתר לייצור אמצעי לחימה. * רשת החדשות הפלשתינית "אל-קודס", דיווחה כי לפחות ארבע עמדות של ארגון הטרור חמאס הותקפו מערבית לחאן יונס. על פי הדיווחים הפלשתיניים, לא ידוע על נפגעים בתקיפות.

– מוקדם יותר אתמול נחת פגז של טנק מצרי בחדר אוכל ביישוב בני נצרים שבדרום המועצה המקומית שבעוטף עזה, מטרים ספורים מבלוני גז שלא נפגעו. בנס, המבנה היה ריק באותה שעה מתלמידים. * מבדיקה ראשונית עולה שמקור הפגיעה הוא ככל הנראה בירי תועה מכיוון מצרים.

עמיד לירי רקטות? מיגון בגן ילדים בעוטף התפורר

גננת שעשתה סריקה בחצר גן ילדים במועצה האזורית אשכול הבחינה שחלקים ממיגון הבטון שאמור להגן על הגן במקרה של פגיעה ישירה של רקטה נפלו על החול בארגז המשחקים של הילדים, כך פורסם אתמול (שלישי) בחדשות 13. הגננת עדכנה את הגורמים הרלוונטיים, ושלשום (שני) הגיעו לגן אנשי ביטחון והנדסה של המועצה והחליטו לסגור ולתחם את החצר מחשש לקריסה נוספת של הבטון שעלולה לפגוע בילדים. * בין היתר יצטרכו לבדוק האם הבטון יתפורר כתוצאה מהפיצוצים העזים שנשמעים באזור וגורמים לא פעם לתזוזה של מבנים.

"יום הזעם" הפלסטיני: כאלף מפגינים בלבד השתתפו בהפרות סדר במספר מוקדים ברחבי יהודה ושומרון

עימותים נרשמו אתמול (שלישי) במספר מוקדים ברחבי הגדה בין פלסטינים לכוחות צבא, במסגרת 'יום הזעם' עליו הכריזה הרשות הפלסטינית, במחאה להכרזת ארה"ב כי ההתנחלויות לא ייחשבו עוד כבלתי חוקיות לפי החוק הבינלאומי. לפי ארגוני רפואה פלסטינים, בסך הכל נפצעו 77 בני אדם בעימות ברחבי הגדה. * במהלך היום התפתחו כ-חמישה מוקדי הפרות סדר שבכל אחד מהם השתתפו כ-500-200 מפגינים: באבו דיס, בקבר רחל ליד בית לחם, בכיכר איו"ש ליד רמאללה, בחברון ובמעבר הכניסה לטול כרם. חלקם יידו אבנים והבעירו צמיגים.

– למרות שמשרד התרבות הפלסטיני הודיע כי הלימודים יתקיימו היום במתכונת חלקית, עד השעה 11:30, ולאחריהם על התלמידים להשתתף בפעילויות המחאה, ההפגנות לא הצליחו לצבור תאוצה, ומספר המשתתפים הכולל בהפגנות היה דל מהמצופה.

– בתוך כך, ברשות הפלשתינית אף ניצלו את מותו של אסיר ביטחוני המשוייך לפת"ח, אתמול בבוקר בכלא ניצן בעקבות מחלה, על מנת להלהיט את הרוחות ומאשימים את ישראל, זאת על אף שקיבל טיפול בבית החולים אסף הרופא. * יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הטיל על ישראל את האחריות על מותו של האסיר ודובר הממשלה הפלסטינית אמר כי האסיר מת מוות אטי כתוצאה מהזנחה רפואית וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול על מנת להציל את שאר האסירים החולים הנמצאים בכלא הישראלי. חמאס קרא להחריף את המחאה נגד "הצעדים העוינים של ישראל נגד האסירים בכלא". ובחזית העממית קראו לאינתיפאדה עממית.

מדיני

מזכ"ל האו"ם: החיזבאללה מונע מכוח יוניפי"ל חופש תנועה בגבול עם ישראל

דו"ח מטעם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, מאשר כי כוחות יוניפי"ל אינם יכולים להיכנס לאזורי הפעילות של חיזבאללה בדרום לבנון. לדברי מזכ"ל האו"ם חופש התנועה של יוניפי"ל ממשיך להיות מוגבל, וכי נבלמה כניסת הכוח לאזור בלבנון שממנו נורו טילי הנ"ט – אזור שבו פועל הארגון "ירוק ללא גבולות". חיזבאללה הוא שעומד מאחורי הארגון, שפעיליו נמצאים בקרבת הגבול ומתצפתים על כוחות צבא ישראליים במסווה של ארגון אזרחי סביבתי.

– בדו"ח מצויין כי תקיפת חיזבאללה לפני כשלשה חודשים על מוצב אביבים בגבול לבנון "משקף את הסכנה הטמונה בהחזקת נשק מחוץ לשליטת הממשלה. חיזבאללה ושאר הארגונים מפרים בשיטתיות את החלטה 1701, ועל ממשלת לבנון לנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי לפרק מנשק את הקבוצות החמושות בלבנון". * בדו"ח אף ישנה התייחסות לשימוש בנמל ביירות לטובת הברחות אמצעי לחימה. (ישראל היום)

למרות החלטת הפרלמנט: ממשלת הולנד תאכוף את מדיניות סימון מוצרי ההתנחלויות

ממשלת הולנד הודיעה אתמול (שלישי) לפרלמנט במדינה כי תמשיך לתמוך במדיניות האירופית לסימון מוצרים מההתנחלויות, ותפעל לאכוף אותה. זאת, למרות קריאה של הפרלמנט לממשלה בשבוע שעבר שלא ליישם את החלטת בית הדין האירופי לאכוף את מדיניות הסימון אם לא יסומנו מוצרים גם משטחים אחרים הנחשבים שנויים במחלוקת בעולם. * במכתב התשובה לפרלמנט שהגיע לידי "הארץ" דחתה ממשלת הולנד את הטענה כי מדובר בהתנכלות מיוחדת לישראל. במכתב הדגישה הממשלה את מחויבותה לתקנות האירופיות המשותפות, שנועדו לדבריה לסייע לצרכנים האירופאים לקבל מידע מדויק על המוצרים שהם רוכשים. הממשלה הציעה כי תלונות בדבר אי-סימון מוצרים אחרים יופנו לרשויות בנפרד. (הארץ)

חוץ

אסון המסוקים הצרפתי: 13 חיילים נהרגו בהתרסקות מסוקים במאלי – בזמן פעילות נגד ארגוני טרור

13 חיילים בצבא צרפת נהרגו שלשום (שני) בתאונת מסוק במהלך פעילות נגד ארגוני טרור במאלי – כך נמסר אתמול (שלישי) מלשכת הנשיאות הצרפתית. * זאת התקרית הקטלנית ביותר של צבא צרפת במדינה מאז תחילת התערבותו בסכסוך ב-2013. היה זה גם האובדן הגדול ביותר של צבא צרפת ביום אחד מאז מתקפה בביירות לפני 36 שנה, שבה נהרגו 58 חיילים.

– לדברי הצבא, התאונה קרתה כשכוחות מיוחדים על הקרקע עקבו אחרי חמושים באזור קרקעי קשה במשך כמה ימים, עד שהם יצרו קשר ביום שני בערב. עם רדת החשיכה, התנהלו חילופי אש כבדים במקום וכוחות אווירים נקראו לתגבר את החיילים. * רמטכ"ל צבא צרפת ציין כי כי שני כלי הטיס – מסוק התקיפה מסוג "טייגר" והמסוק הרב-תכליתי מדגם "קוגר" – הנמיכו גובה והתנגשו זה בזה. שני פיצוצים נשמעו, וכלי הטיס התנגשו בקרקע במרחק אלו מאלו. לא היו שורדים.

– יותר מ-4,500 חיילים צרפתים פרוסים באזור הסהל שבמערב אפריקה כדי להיאבק בארגוני הטרור המסונפים לאל-קאעדה ו"המדינה האסלאמית" (דאעש). פעילותם באזור המאוכלס בדלילות גברה בשנים האחרונות, במיוחד במאלי ובבורקינה פאסו, תוך שהם מתסיסים את המתיחויות בין הקבוצות האתניות השונות.

כלי טיס בלתי מזוהה חדר למרחב האווירי של הבית הלבן; עוצר הוכרז בגבעת הקפיטול, ומטוסי קרב הוזנקו לאוויר

עוצר חריג הוכרז אתמול (שלישי) אחר הצהריים (בסביבות 08:30 שעון וושינגטון) לזמן קצר בבית הלבן בוושינגטון, והבניינים בגבעת הקפיטול פונו מאדם. וזאת בעקבות הפרה של המרחב האווירי באזור בידי כלי טיס בלתי מזוהה. * שני גורמים ברשויות אכיפת החוק אמרו לרשת ABC כי זוהה מטוס בטיסה פנימית שעבר על כללי התעופה והמגבלות האוויריות באזור. גורם אחד אמר כי לפי ההערכות, לא מדובר בכלי טיס עוין. * בעקבות התקרית, מטוסי קרב המריאו לאזור הבית הלבן. כבישים באזור נסגרו לתנועה ובני אדם לא הורשו להיכנס למתחם. כעבור כמחצית השעה הסתיימה הדרמה, והעובדים בגבעת הקפיטול קיבלו הנחיה לשוב לשגרה.

לפחות 14 הרוגים וכ-600 פצועים ברעידת אדמה חזקה באלבניה

לפחות 14 בני אדם נהרגו וכ-600 נפצעו, ברעידת אדמה בעוצמה 6.4, שהכתה אתמול (שלישי) בבוקר במערב המדינה. כמה בניינים במדינה התמוטטו וישנם דיווחים על נעדרים.  * לפי המכון הגיאולוגי האמריקני, מוקד הרעש נמצא 30 קילומטרים מצפון-מערב לבירה טירנה, בעומק של 20 ק"מ. הוא הורגש בחופי המדינה, ולאחריו הורגשו רעידות משנה נוספות. * רעש האדמה הורגש ברחבי הבלקן, מסרייבו שבבוסניה ועד לעיר הסרבית נובי סאד – המרוחקת כ-700 קילומטר ממנה.

– רעש האדמה העוצמתי הוא השני שהכה במדינה בחודשיים האחרונים, לפי משרד ההגנה זהו הרעש החזק ביותר שהכה במדינה מזה 30 שנה. * כזכור לפני כחודשיים הורגשה רעידת אדמה בעוצמה 5.6 באלבניה, גרמה נזק לכ-500 מבנים, ואף הרסה לגמרי חלק מהם.

בית המשפט העליון בהודו: על הממשלות לפצות את מיליוני התושבים בשל כישלונן לספק להם מים ואוויר נקיים

בית המשפט העליון של הודו הכריז כי על ממשלות המדינות השונות לפצות את תושביהן אם הן לא מצליחות לספק להם אוויר ומים נקיים. בין הממשלות שעליהן הוטלה האחריות לפצות את מיליוני האנשים החיים בערפיח של ניו דלהי  היו ממשלות פונג'אב, הריאנה, דלהי ואוטאר פרדש. * השופטים, שהתבטאו רבות בגנות כישלונן של הממשלות לטפל בנושא, אמרו כי לאזרחים יש זכות חוקתית לחיות ללא זיהום אוויר. * הם נתנו לממשלות שישה שבועות להסביר מדוע הן לא צריכות לשלם את המחיר על "כישלונן למלא את מחויבויותיהן".

– החודש הזה סבלה ניו דלהי מכמה מהימים המזוהמים ביותר אי-פעם, כשערפיח חום וסמיך הקשה על הראיה וגרם לצריבות בעיניים. מדד איכות האוויר, המנטר את כמות החלקיקים באוויר, מראה באופן קבוע כי הזיהום גבוה פי עשרה מהרמה המוגדרת בריאה על ידי ארגון הבריאות העולמי.

– לאחרונה פסק בית המשפט העליון של הודו כמה החלטות שנועדו לחייב את ממשלות המדינות לפעול, כולל איסור על שריפת יבולים, התורמת לזיהום בבירה. השופטים בבית המשפט הביעו זעם על כך שההחלטה לא מיושמת לחלוטין, ואף נראה ששריפת היבולים נמצאת בעלייה. (וואלה)

ביהמ"ש העליון בארה"ב מנע מהדמוקרטים לקבל את הדוחות הכספיים של טראמפ; בית משפט פדרלי קבע כי עובדי ממשל יחוייבו להעיד בפרשת ההדחה; משרד המשפטים צפוי לערער על ההחלטה

בית המשפט העליון של ארצות הברית מנע אתמול (שלישי) מהמפלגה הדמוקרטית לקבל את הדוחות הכספיים של הנשיא טראמפ. בכך הפך בית המשפט את ההחלטה של בית משפט בערכאה נמוכה יותר, שאישר לדמוקרטים לקבל את הדוחות.

– במקביל, ‏שופט פדרלי בוושינגטון קבע כי ניתן לאלץ פקידי ממשל להעיד בפני הקונגרס, ובכך נדחתה עמדת ממשל טראמפ שגרסה כי ישנה לחסינות גורמי הממשל. – "אף אדם אינו נמצא מעל החוק. נציגי הרשות המבצעת אינם חסינים בפני הליכי הקונגרס – גם אם הנשיא מורה לפקידים באופן מפורש שלא לציית". בהחלטה צוין כי "אף אחד, גם לא ראש הרשות המבצעת, נמצא מעל החוק". הפסיקה מכריחה למעשה את היועץ המשפטי לשעבר בבית הלבן דון מקגאן להעיד בחקירת ההדחה של טראמפ בהנהגת הדמוקרטים, שנפתחה בעקבות פרשת אוקראינה-גייט. עם זאת, בהחלטה צויין כי היועץ המשפטי לשעבר יוכל להפעיל צו נשיאותי, ככל שיהיה מתאים, כדי להגן על מידע רגיש. * למהלך יש השלכה משמעותית על הליך ההדחה נגד הנשיא, ומשרד המשפטים אמר כי יערער על הפסיקה.

– בתוך כך, טראמפ טוען כי הדמוקרטים מונעים ממנו לקדם הסכם סחר חדש בין ארצות הברית, קנדה ומקסיקו. טראמפ הפעיל לחצים ניכרים כדי לגבש את ההסכם והאשים את הדמוקרטים כי הם מתנגדים לו כדי למנוע ממנו את ההישג. גם ממשלת מקסיקו העצימה את הלחצים שהיא מפעילה על המפלגה הדמוקרטית כדי שתתמוך בהסכם הסחר המתגבש.

שיטפונות בצרפת, איטליה ויוון: לפחות 9 הרוגים

לפחות תשעה בני אדם נהרגו בימים האחרונים לאחר גל שיטפונות בחופי הריביירה של צרפת, איטליה ויוון. חלק מהדרכים בדרום צרפת נותרו סגורות עד שלשום (שני) ונהרות עדיין עלו על גדותיהם באיטליה, לאחר שהשיטפונות נמשכו בעוצמה רבה במשך כל סוף השבוע. * בצרפת קו המים של הנהרות החל לסגת לאט, אך משפחות רבות שהתפנו מבתיהם עדיין לא הורשו לחזור. הרשויות בדרום המדינה פועלות לשיקום רשת החשמל ולנקות את הדרכים מעצים ובוץ שנפלו. * ביוון הוצפו מאות בתים בעקבות סערה של לילה אחד, שהשפיעה על אזורים נרחבים מערבית לאתונה. גשמים עזים ומפלות בוץ גרמו לסגירת הכביש המהיר המחבר בין בירת יוון לעיר הנמל המערבית פטרס. * בצפון איטליה עלה נהר הבומידה על גדותיו וגרמה להתמוטטות של קטע כביש מהיר בסמוך לעיר המוצפת סבונה. * מפקד כוחות הכיבוי באיטליה אמר כי "עדיין אין לנו וודאות שאין עוד נפגעים או נעדרים". לא דווח על כלי רכב שנראו נופלים מהכביש שהתמוטט, אך החיפושים נמשכים. (AP)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן