Skip to content

מן הארנה בוורונה לתיאטרון ירושלים: "הטרובדור" בבימוי פרנקו זפירלי

בעירם של רומיאו ויוליה, בזירת הקרבות שידעה מלחמות גלדיאטורים, הועלתה האופרה "הטרובדור" של ורדי בבימוי מופתי של פרנקו זפירלי, שזכה באוסקר על סרטו רומיאו ויוליה מ-1968. האופרה המרהיבה עם מאות משתתפים וסולנים מפורסמים שצולמה בארנה הרומית ההיסטורית תוקרן בירושלים ב-1.1.20
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הטרובדור" – כשוורדי פוגש את "משחקי הכס"

 "הטרובדור" האופרה מאת ג'וזפה ורדי שהועלתה בארנה הרומית העתיקה של ורונה מוקרנת בבתי הקולנוע בארץ במסגרת סדרת האופרות המוקרנות "רואים משם שומעים מכאן". לאחר סבב של הקרנות בבתי הקולנוע בארץ היא תוקרן בתיאטרון ירושלים ב-1.1.2020 ותכלול הרצאת מבוא עם מירב ברק עורכת הסדרה.

הטרובדור- מן הארנה של ורונה לתיאטרון ירושלים. צילום יח"צ באדיבות "רואים משם שומעים מכאן". צילום:FotoEnnevi

"הטרובדור" היא דרמה  בארבעה חלקים (הדו-קרב, הצוענייה, בנה של הצוענייה, העינוי) שנכתבה למוזיקה של  ג'וזפה ורדי. את הליברית (הטקסט) כתב סלווטורה קמראנו על פי מחזה של אנטוניו גרסייה גוטיירס. על האופרה מנצח: פייר ג'ורג'יו מוראנדי,  הבמאי והמעצב  פרנקו זפירלי. בתפקידים הראשיים מופיעים:  ליאונורה – אנה נטרבקו, מנריקו (הטרובדור) – יוסיף אייבזוב,   הרוזן די לונה – לוקה סלסי,  אזוצ'נה (הצוענייה) – דולורה זאצ'יק.

יצרים סוערים, אהבה, שנאה, יריבות, נקמה, צועניה וסוסים על בימת הגלדיאטורים של ורונה

שני יריבים פוליטיים מושבעים, השונאים זה את זה שנאה עמוקה, אחד מהם חדור תאוות נקם עיוורת ומלאת זעם, מתחרים על ליבה של אותה עלמה. כאשר משיג סוף סוף האחד את מטרתו, ומביא למות יריבו, הוא מגלה לחרדתו שהביא למות אחיו האבוד, אשר את מותו לכאורה, שאף כל כך לנקום. זהו חלק מסיפור היריבות והנקמה שבאופרה "הטרובדור" ועוד לא אמרנו דבר על הצוענייה המסתורית, הרוקחת למעשה את כל מעשה הנקמה הזה. סיפור האופרה (אשר מעובד לליברית על ידי סלבטורה קמראנו) מקורו במחזה הספרדי אל טרובדור (El Trovador) מאת אנטוניו גרסיה גוטיירס.

הטרובדור - הקולות הגדולים של האופרה בעולם. צילום יח"צ באדיבות "רואים משם שומעים מכאן". צילום:FotoEnnevi

 הסיפור מקבל בגרסת האופרה "טיפול" משובח מבית היוצר של גדול מלחיני האופרה האיטלקית, ג'וזפה ורדי: אריות ליריות ומלאות הבעה, דואטים ושלישיות מלאי יצרים ודרמה, מעמדים דרמתיים מלאי אימה (כמו האריה של הצוענייה, המתארת את להבות האש השורפות למוות את אימה) וכמובן קטעי מקהלה מרהיבים ומרשימים בגודלם. המפורסם שבהם הוא מקהלת הצוענים הפותחת את החלק השני, הכוללת בתזמור הלמות פטישים על סדנים, שהם למעשה חלק מהתזמורת.

אבירים, להבות אש, קרבות במה ומאות משתתפים בהפקה המרשימה של זפירלי 

בהפקה זו של "הטרובדור" למשל, יצר זפירלי ניגוד מרשים בין מחנה הצוענים, המאופיין בצבעים חמים, מדורות ואבוקות, דמויות גברים מיוזעים, מחוספסים ושריריים, לעומת תמונה המתרחשת בכנסיה מהודרת בצבעי זהב ומוארת באור חם. לצד אלה גם תמונות המוניות הכוללות סוסים, אבירים וקרבות במה.

הטרובדור - אופרת אבירים רומנטית. צילום יח"צ באדיבות "רואים משם שומעים מכאן". צילום:FotoEnnevi

הפקה זו משלבת את כל האקזוטי, הצועני והספרדי שיש בתפאורות של האופרה "כרמן", עם הרושם, הגודל והעוצמה מבית היוצר של ורדי, שיש באופרה "אאידה". "הטרובדור" היא אופרת אבירים רומנטית, בה הגיע ורדי לאחד משיאיו. יש בה יופי מלודי וקטעי במה מרהיבים ומרשימים, במיוחד בביצוע זה של פסטיבל הארנה די ורונה.

 הקולות הגדולים של האופרה בנבחרת הסולנים

הגברת הראשונה של עולם האופרה, אנה נטרבקו, בהופעת בכורה בפסטיבל הארנה די ורונה. נטרבקו (ילידת רוסיה, 1971) היא מזמרות האופרה המבוקשות בעולם. נטרבקו הופיעה והקליטה עם מיטב המנצחים בבתי האופרה והפסטיבלים המובילים בעולם. במסגרת הסדרה "רואים משם שומעים מכאן", סדרת הקרנות האופרה בבתי הקולנוע ברחבי הארץ, כבר נצפתה נטרבקו בתפקידים הראשיים בהפקות "אאידה"/ורדי מפסטיבל זלצבורג בניצוחו של ריקרדו מוטי ו"מקבת"/ורדי בהפקת בית האופרה של ברלין בניצוחו של דניאל ברנבוים ולצידו של פלסידו דומינגו. הופעתה זו באופרה "הטרובדור"/ורדי, הינה הופעתה הראשונה בפסטיבל הארנה די ורונה.

הטרובדור. צילום יח"צ באדיבות "רואים משם שומעים מכאן". צילום:FotoEnnevi

בהופעות הבודדות של הפקה זו, שהתקיימו בכיכובה, כל הכרטיסים אזלו כשנה מראש. הקהל לא ויתר, גם כשבשבוע ההופעות נמדדו תנאי מזג אויר בלתי נסבלים, עם חום ולחות מהגבוהים שידעה אירופה בגל החום האחרון של חודש יוני 2019.

לצידה של נטרבקו מופיע בתפקיד מנריקו זמר הטנור, ובעלה של נטרבקו יוסיף אייבזוב (יליד אלג'יר, 1977). אייבזוב ונטרבקו מופיעים זה לצד זו בעשרות קונצרטים בשנים האחרונות. בתפקיד הרוזן די לונה מופיע לוקה סלסי, בריטון איטלקי, אשר הופיע במיטב בתי האופרה באיטליה ומחוצה לה (בישראל שר בהפקת האופרה "כך עושות כולן"/מוצרט בשנת 2007) .

בתפקיד האימתני (דרמתית וקולית) של הצוענייה אזוצ'נה, מופיעה זמרת המצו סופרן האמריקאית דולורה ז'זיק, אשר זהו אחד מתפקידי הדגל שלה. על ז'ז'יק נכתב בפברואר 2018 בניו יורק טיימס שהיא "בעלת אחד הקולות הגדולים בהיסטוריה של האופרה". על נבחרת זו, כמו גם על מקהלת הפסטיבל הכוללת מאות זמרים והתזמורת, מנצח בהפקה זו המאסטרו האיטלקי פייר ג'ורג'יו מוראנדי, אשר מנצח בעיקר על רפרטואר אופרות איטלקי.

הפקה זו, תועדה בביצוע חי באיכויות צילום והקלטה משובחות ומובאת, כמו כל ההפקות בסדרה "רואים משם שומעים מכאן" לבתי הקולנוע ברחבי הארץ, ממעלות ועד באר שבע, במחיר כרטיס השווה לכל נפש, ובליווי כתוביות תרגום לעברית ולאנגלית.

 פסטיבל האופרה העתיק בעולם: פסטיבל הארנה די ורונה

 פסטיבל הארנה די ורונה הוא מפסטיבלי האופרה המרשימים בעולם. הוא בוודאי הותיק שבהם. הפסטיבל נפתח בשנת 1913, במלאת 100 שנים להולדתו של המלחין האיטלקי ג'וזפה ורדי. האופרה שהוצגה בו לראשונה היתה "אאידה" (מאת ורדי כמובן). מאז ועד היום מבוצעת האופרה "אאידה" בפסטיבל מדי שנה. הפסטיבל מחזיק בשלוש הפקות שונות לאופרה "אאידה", אחת מהן של הבמאי הנודע פרנקו זפירלי, אשר נולד באיטליה בשנת 1923 ומת ביוני האחרון (2019).

הטרובדור- תפאורות עק שעיצב זפירלי על במת הארנה של ורונה. צילום יח"צ באדיבות "רואים משם שומעים מכאן". צילום:FotoEnnevi

זפירלי, מגדולי במאי האופרה והקולנוע של המאה ה-20, ביים הפקות רבות לפסטיבל, ההפקות שלו מתאפיינות בבימוי מרהיב ומדוייק של סצינות המון. זפירלי יודע להניע על הבמה מאות אנשים בתמונות רבות משתתפים, ויחד עם זאת ליצור מעמדים אינטימיים, ההכרחיים כל כך לתמונות של אריות או דואטים. בנוסף, זפירלי אחראי לעיצוב התפאורה בהפקות שלו, ובורונה התפאורות שלו מרשימות במיוחד. בימת הארנה הרומית רחבה, התפאורות מוכנסות ומוצאות ממנה בעזרת מנופים והרושם מתפאורות הענק, עצום.

 לצפייה בטריילר של הטרובדור:   https://youtu.be/Da-SfiwrKwM

על הסידרה "רואים משם – שומעים מכאן"

זוהי סדרת מופעי אופרה מצולמים בביצוע הגדולים והטובים שבמוסיקאי האופרה הפועלים היום, זמרים, מנצחים במאים ומעצבים. יצירות שצולמו על הבמות הנחשבות בעולם , באיכות הקרנה וסאונד מהמעלה הראשונה, עם תמונה באיכות K4, אשר גורמת לצופים להרגיש ממש מול הבמה. בתרגום וכתוביות בעברית ואנגלית של ישראל אובל.  עורכת הסדרה:  מרב ברק

הסדרה נפתחה בהקרנה של הפקת האופרה "אאידה"/ורדי מפסטיבל זלצבורג והמשיכה עם הקרנות של האופרות "כרמן"/ביזה מפסטיבל ברגנץ, "מקבת"/ורדי מבית האופרה הממלכתי – ברלין, "חליל הקסם"/מוצרט מפסטיבל זלצבורג, "לוצ'יה די למרמור"/דוניצטי מבית האופרה של וינה, "האיטלקיה באלג'יר"/רוסיני, "שני הפוסקארים"/ורדי . הקרנה זו היא השמינית בסדרה.

לצפייה בטריילר של הסדרה: https://youtu.be/UPbDsMg38iI

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן