Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-01 בדצמבר 2019

  כותרות המהדורה הפגנת ענק כנגד נתניהו. "ביבי התפטר, המדינה שווה יותר" (פוליטי)     המרוץ למנדט: בליכוד ובכחול-לבן מנסים להחתים 61 ח"כים לקבלת מנדט מחודש להרכבת הממשלה (פוליטי) סמוטריץ ושקד מסרבים לחתום על מסמך הבקשה להטיל על נתניהו את המנדט להרכבת ממשלה (פוליטי)     סקר מעריב: גוש הימין בראשות סער 56 מנדטים; גוש הימין בראשות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

הפגנת ענק כנגד נתניהו. "ביבי התפטר, המדינה שווה יותר" (פוליטי)

    המרוץ למנדט: בליכוד ובכחול-לבן מנסים להחתים 61 ח"כים לקבלת מנדט מחודש להרכבת הממשלה (פוליטי)

סמוטריץ ושקד מסרבים לחתום על מסמך הבקשה להטיל על נתניהו את המנדט להרכבת ממשלה (פוליטי)

    סקר מעריב: גוש הימין בראשות סער 56 מנדטים; גוש הימין בראשות נתניהו 54 מנדטים (פוליטי)

    פיצול באופוזיציה בליכוד?: דיווח: אדלשטיין צפוי להתמודד במקביל לסער על ראשות הליכוד מול נתניהו ח"כ יואב קיש צייץ כנגד נתניהו: בליכוד אין כוכבים (פוליטי)

    מפקד חיל הים האירני: בידינו מל"טים שמסוגלים להגיע לטווח של 200,000 קילומטרים; המשחתות שבידינו יתחמשו בקרוב באמצעי לחימה מתקדמים (בטחוני)

    לקראת הסדרה עם חמאס? בנט הורה לבדוק את ההיתכנות הביטחונית להקמת אי מלאכותי בעזה; בהמשך גם נמל תעופה בינלאומי בעזה (מדיני)

    פיגוע טרור בגשר לונדון; 2 אזרחים נרצחו; המחבל חוסל; דאע"ש לקחו אחריות על הפיגוע (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית. ירידה קלה בטמפרטורות. משעות הערב יחל לרדת גשם מקומי מלווה בסופות רעמים בודדות בעיקר בצפון הארץ. הלילה: גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים יחידות צפוי בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף. הגשם יתפשט בהדרגה עד להר הנגב. בנחלי המזרח קיים חשש לשיטפונות.

    שני: מעונן חלקית. בשעות הבוקר עדיין ייתכנו גשמים מקומיים, ברובם קלים, מצפון הארץ ועד לנגב. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות.

    שלישי: מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

    רביעי: מעונן חלקית, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

תחזית מזג אוויר | סערה מתקרבת: הגשמים ישובו לקראת הערב, חשש לשיטפונות

החורף חוזר היום (ראשון) – ובמלוא העוצמה: מזג האוויר היום צפוי להיות מעונן חלקית ותחול ירידה קלה בטמפרטורות, אך סביב שעות אחר הצהריים ייתכן גשם קל בצפון הארץ. עם זאת, החל משעות הערב צפוי הגשם להתגבר ולהתפשט מצפון הארץ ועד לנגב מלווה בסופות רעמים בודדות. בלילה אף ישנו חשש משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח.

הגשמים צפויים להימשך גם מחר בשעות הבוקר ברחבי הארץ, אך אלו צפויים להיות גשמים קלים שייפסקו בהמשך היום ובכך תסתיים הסערה. בנוסף תחול ירידה קלה נוספת בטמרפטורות. בשלישי יהיה מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות, ומזג אוויר דומה יחול ביום רביעי.

הטמפרטורות החזויות היום והלילה: בצפת 18-11 מעלות, בקצרין 23-12, בטבריה 24-15, בנצרת 21-14, בעפולה 25-10, בבית שאן 25-14, בחיפה 22-16, בתל אביב 22-17, באשדוד 17-21, בלוד 23-15, בירושלים 19-13, בים המלח 24-18, בבאר שבע 23-13, במצפה רמון 17-12 ובאילת 25-15 מעלות. (וואלה)

חדשות

תאונה קשה. הלילה מעט אחרי חצות ת.ד. קטלנית, אם ובתה בת 3 שבועות נהרגו

שני צוותי כיבוי פעלו הלילה בת.ד. במעורבות שלושה כלי רכב בצומת עופר בסמוך לגבעת זאב,מהרכב הפרטי חולצו שלושה לכודים במצב אנוש בינהם אם ופעוט וילד,פעולות החילוץ היו מורכבות עקב אופי התאונה.

מפקד התחנת הכיבוי ג'קי רביזדה : "הוזעקנו לת.ד. עם לכודים בצומת עופר הסמוך, כבר בהגיענו לזירה נגלה לעיננו מחזה קשה של לכודים במצבים שונים,התחלנו מידית בפעולות חילוץ עם ציוד הדראולי עד להוצאתם מהרכב, לצערנו נקבע מותם לאחר מכן"
דודי שקלאר מתנדב זק״א ירושלים שטיפל בזירה אמר: ״מדובר בתאונה קשה ומזעזעת. מספר כלי רכב עמדו ככה״נ ברמזור אדום כשפתאום הגיח רכב פרטי מאחוריהם במהירות והתנגש בהם בעוצמה רבה. כשהגעתי למקום ראיתי המולה רבה, מספר רכבים היו מרוסקים ומעוכים לגמרי כשבתוך אחד הרכבים היו לכודים זוג הורים ושני ילדיהם, האם בת 35 ופעוטה בת 3 שבועות היו במצב אנוש שניהם סבלו מפגיעות קשות והיו ללא הכרה, האבא והבן כבן 10 חולצו במצב קשה, הנהג הפוגע כבן 18 חולץ מרכבו במצב קשה, ועוד 2 שנפצעו קל. כלל הפצועים פונו ע״י מד״א לבתי החולים שם הרופאים נאלצו לקבוע מוות על האמא והפעוטה. מתנדבי זק״א טיפלו בזירה הקשה באיסוף הממצאים הרבים וטיפול בכבוד המת. נסיבות התאונה נחקרת ע״י המשטרה".
מהמשטרה נמסר כי כאמור מיד עם התרחשות התאונה, הגיעו למקום שוטרים ובוחני תאונות הדרכים של המשטרה שפתחו מיד בחקירה לבירור הנסיבות תוך איסוף ראיות וממצאים, שהעלו עד כה את החשד כי התאונה התרחשה מרחק קצר לפני צומת גבעת זאב \ מחנה עופר (מכיוון ירושלים לכיוון מודיעין) בזמן שהרכבים ככל הנראה עוד היו בנסיעה, וכתוצאה ממנה נפגעו 3 רכבים נוספים שעמדו בצומת. עוד עולה החשד, כי הרכב הפוגע נסע במהירות הגבוה מהמותר בקטע כביש זה.

שוטרי משטרת ישראל עצרו 3 חשודים בביצוע השוד בחנות התכשיטים במג'אר אתמול

כאמור, אתמול, בשעות הלילה נשדדה חנות תכשיטים במג'אר ע"י מספר חשודים רעולי פנים באיומי נשק.

שוטרי משטרת ישראל שהוזעקו למקום, פרסו מחסומים והחלו בסריקות נרחבות לאיתור החשודים, באיסוף ממצאים בזירה ופתחו בחקירה שהובילה תוך זמן קצר למעצר 3 חשודים (שנות ה-30, טובא זנגרייה) במעורבות באירוע. החשודים נחקרו ויובאו הבוקר לדיון בבקשה להאריך את מעצרם בבית משפט השלום בקרית שמונה

כוח משימה למאבק בתופעת ההימורים ברשת האינטרנט ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 עצר הבוקר בתום חקירה סמויה 7 חשודים לחקירה באזהרה ועיכב 4 נוספים בגין חשד לביצוע עבירות של ארגון וניהול הימורים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות לפי פקודות מס הכנסה וחוק איסור הלבנת הון.

מדובר בחקירה המנוהלת ע"י משטרת ישראל, בשיתוף יחידת יהלום ברשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

על פי החשד, החשודים, עסקו כל אחד על פי חלקו בהפעלת אתרי הימורים באינטרנט כשהם גובים סכומי כסף באמצעים מקוונים ואלה על פי החשד מועברים לאתרי ההימורים באמצעות שיטות מתוחכמות על מנת להסתירם מרשויות האכיפה.

בחיפושים שבוצעו נתפסו סכומי כסף. החשודים יובאו לחקירה במשטרה ובשעות הצהריים יובאו ככל שיידרש מבחינה חקירתית, לדיון בבימ"ש השלום ראשל"צ, בבקשה להאריך את מעצרם.

פוליטי

סמוטריץ' ושקד מסרבים לחתום על ההמלצה על נתניהו

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וחברת הכנסת איילת שקד (הימין החדש) מסרבים לחתום על הבקשה להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. בשיחות עם גורמים בגוש הימין הם אמרו כי אין בהילות בחתימתם כל עוד ליברמן לא חתם.

הפגנת ענק נערכה אמש בכיכר הבימה תחת הכותרת: "ביבי התפטר, המדינה שווה יותר" (מגפון ניוז)
למעלה מ-12 אלף מפגינים השתתפו בהפגנה שאורגנה בידי התנועה לאיכות השלטון. בין השאר נאמו, אלעד שרגע, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ח"כ לשעבר רוני מילוא, ניצב בדימוס אסף חפץ, שקראו מעל הבמה לבנימין נתניהו להקשיב לדבריו שאמר הוא עצמו אודות אהוד אולמרט ראש הממשלה לשעבר בטרם הוחלט על הגשת כתבי אישום: "ראש ממשלה השקוענעד צוואר בחקירות, יש סיכון שיקבל החלטות על בסיס אישי וראוי שיתפטר. "לך ביבי יש כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים", אמר שרגא, "קום והתפטר ומייד", הקהל הגיב: בושה, בושה.

המרוץ למנדט: בליכוד ובכחול-לבן מנסים להחתים 61 ח"כים לקבלת מנדט מחודש להרכבת הממשלה

בליכוד ובכחול-לבן החלו לאסוף חתימות ממליצים במטרה לקבל מנדט מחודש להרכבת ממשלה. מי שיצליח לגייס 61 חתימות יקבל 14 יום נוספים בניסיון להרכיב ממשלה. * בחוות דעת שפרסם לאחרונה קבע היועץ המשפטי לכנסת, כי כל אחד מחברי הכנסת יכול לחתום עבור יותר ממועמד אחד. עם זאת קבע כי הראשון שיציג בפני הנשיא את 61 החתימות הוא זה שיקבל את המנדט ב-14 יום שניתנים לו על פי חוק. החתימה אינה מחייבת את חבר הכנסת שחתם להצטרף לממשלה בראשות המועמד שעליו המליץ. * אמש הודיע ליברמן כי יסכים לחתום גם לראש הממשלה בנימין נתניהו וגם ליו"ר כחול לבן בני גנץ על המלצה לנשיא המדינה להרכבת הממשלה הבאה, במטרה לנסות להקים ממשלה ולמנוע סבב שלישי של בחירות.

– חברי בלוק הימין התבקשו לחתום עד הבוקר ב-09:00 על בקשה שתוגש לנשיא ולפיה יש להטיל על בנימין נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. אמש פנו בליכוד ליו"ר ישראל ביתנו בבקשה לקבל שמונה חתימות להרכבת ממשלה. אם גם ישראל ביתנו תחתום (וכך גם חברי האופוזיציה בליכוד), יהיו יותר מ-61 חתימות.

– גם בכחול לבן התחילו כבר באיסוף חתימות לגנץ בשבוע שעבר. לגנץ צפויים לחתום כל 57 הח"כים בכחול לבן, מפלגת העבודה, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת.

– במקביל, צוותי המשא ומתן של כחול לבן ושל הליכוד צפויים להיפגש הצהריים עם יו"ר הכנסת אדלשטיין בלשכתו בניסיון להיחלץ מן המבוי הסתום במאמצים להקמת ממשלה. לאחר הפגישה ייוועד אדלשטיין בנפרד עם ליברמן, ולאחמ"כ עם ליצמן וגפני.

– גם אם מלאכת הרכבת הממשלה תוטל שוב על אחד המועמדים, הסיכויים להרכבת ממשלה קלושים. כזכור, בסוף השבוע הציב ליברמן דרישות אנטי יהודיות, שלא נראה כי בצד החרדי יהיה מי שיסכים לוותר עליהן. כשבמקביל מצד של כחול לבן, בכירי המפלגה לא זזים מעמדתם ולא מוכנים לשבת תחת נתניהו בגלל האישום נגדו.

– למרות העמדות הרשמיות של לא נשב עם נתניהו, בכחול לבן יש דילמה רצינית. אם נתניהו או בקרבתו ינקבו במספר שהוא פחות מ-5 חודשים לכהונתו, יכול אפילו להיווצר קרע בין גנץ ואנשיו, לבין לפיד. אך מנגד, בשלב הזה נתניהו גם הוא לא מוכן לשקול פרק זמן של פחות מ-8 חודשים לכהונה.

– במהלך השיחות, בליכוד הבהירו כי הם מסכימים להתפשר על משך הכהונה של נתניהו אם יתחיל ראשון את הרוטציה, כך שיכהן פחות מחצי שנה. בכחול לבן מסרבים לפי שעה גם להצעה הזאת ותוהים: "מה הוא יספיק לעשות שלא עשה עד היום? בשביל מה נחוצים כמה חודשים בודדים".

– בכחול לבן טוענים כי אם נתניהו כבר מוכן לרדת בדרישותיו ולכהן רק חודשים ספורים בתפקיד ראש הממשלה – יהיה קשה "לקנות" את אמינות הכוונה הזאת. "מי שמוכן לכהן כמה חודשים ספורים בתפקיד ראש הממשלה לא באמת מתכוון לזה. הוא כנראה מכין תרגיל לא לכבד את הרוטציה או להוביל שוב לבחירות". * גורם בכחול לבן הוסיף: "אין באמת מתווה כזה שנתניהו יכהן כמה חודשים בתפקיד. ביבי לא יעמוד בסיכום כזה, זו סתם שמועה שהם מפיצים כדי שהוא לא יהיה אשם בבחירות שהוא אשם בהן".

– בימים האחרונים אמרו בכחול לבן כי בכירים בליכוד העבירו להם הצעות נוספות הכוללות תקופת כהונה קצרה יותר של 3-4 חודשים, אך בליכוד הכחישו אתמול שמדובר בהצעות מטעמו של נתניהו. מלבד ההסכמה על מספר החודשים, המלכוד המרכזי שמונע התקדמות נוגע לביטחונות ולערבונות שכחול לבן דורשים לקיום הסכם הרוטציה. החשש בכחול לבן הוא שנתניהו יפזר את הכנסת לפני העברת הרוטציה לגנץ ודורשים מנגנון משפטי שיבטיח את קיום ההסכם.

סקר מעריב: גוש הימין בראשות סער 56 מנדטים; גוש הימין בראשות נתניהו 54 מנדטים

סקר שפורסם ב"מעריב-סופהשבוע" מגלה כי בתוך הליכוד מתרחש קרב צמוד על תמיכת הציבור בין ראש הממשלה נתניהו לבין יריבו גדעון סער: 33 מנדטים לליכוד בראשות נתניהו לעומת 31 מנדטים אם סער יעמוד בראשה. יחד עם זאת לפי הסקר במידה וסער יעמוד בראשות הליכוד, גוש הימין יעלה ב-2 מנדטים על גוש השמאל, בעיקר בגלל שבתסריט כזה הבית היהודי תעבור את אחוז החסימה, על חשבון ישראל ביתנו, והמחנה הדמוקרטי שיורדים במנדט, והליכוד שיורדת ב-2 מנדטים.

לפי סקר מעריב סוף-השבוע, אילו נתניהו יעמוד בראשות הליכוד להלן מפת המנדטים הצפויה: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 8 (9); הימין החדש – 6 (3); ישראל ביתנו – 8 (8); יהדות התורה – 7 (7); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 5 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

לפי סקר מעריב סוף-השבוע, אילו סער יעמוד בראשות הליכוד להלן מפת המנדטים הצפויה: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 31 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 8 (9); הימין החדש – 6 (3); ישראל ביתנו – 7 (8); יהדות התורה – 7 (7); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 4 (4)

פיצול בליכוד?: דיווח: אדלשטיין צפוי להתמודד במקביל לסער על ראשות הליכוד מול נתניהו. יואב קיש צייץ: אין כוכבים בליכוד. כולם שווים

פחות משבועיים להחזרת המנדט, ובליכוד מעריכים שחוץ מגדעון סער, גם יולי אדלשטיין צפוי להצטרף למירוץ לראשות המפלגה. גורמים בליכוד טוענים כי ניסיון "פוטש" ללא פריימריז מצד אדלשטיין סוכל בקרב המפלגה. בכירים בליכוד מספרים שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין דן איתם בהשגת חתימות. כך דווח בחדשות12. * בימים האחרונים, אדלשטיין עושה הרבה מאוד עבודת שטח פוליטית ובתקופה האחרונה הוא פועל לחיזוק האחיזה שלו בשטח הליכודי.

– אדלשטיין יצטרך להחליט האם הוא ממצב את עצמו כאחד המועמדים לראשות הליכוד ומסתכן בהפסד, כיוון שבהתמודדות תלת-ראשית שלו, של נתניהו ושל סער – לנתניהו יש את הסיכוי הטוב ביותר לנצח – או שמשאיר את סער כמועמד הבולט היחיד בקרב הירושה.

– מלשכת אדלשטיין נמסר בתגובה לפרסום: "יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתמקד בימים אלו אך ורק בדבר אחד: הקמת ממשלה ומניעת בחירות נוספות, מיותרות, יקרות וחסרי אחריות. כך הוא מבהיר גם לגורמים איתם הוא נפגש. כל אמירה אחרת איננה נכונה".

דיווח: מגעים בין העבודה והמחנה הדמוקרטי לקראת ריצה משותפת בבחירות

מגעים מתקיימים בימים האחרונים בין העבודה והמחנה הדמוקרטי לקראת ריצה משותפת בבחירות – אם יתקיימו. כך דווח בחדשות13 בשם בכירים בשתי המפלגות. * ע"פ הדיווח, נושא האיחוד כמפלגה או כגוש טכני עלה בשיחה בין ראשי המפלגות ניצן הורוביץ ועמיר פרץ. בשלב זה אף צד לא פוסל את האפשרות, אך נראה כי פרץ בשלב זה מסתייג מהמהלך. גורמים בשתי המפלגות אומרים כי לא יהיה מנוס ממהלך כזה לאור החשש שאחת מהמפלגות או שתיהן לא יעברו את אחוז החסימה מה שלדבריהם יפגע אנושות בגוש המרכז-שמאל ויחסל את סיכוייו של גנץ להרכיב ממשלה.

דיווח: הדיונים בתיקי נתניהו יתקיימו בירושלים ולא בתל-אביב

הפרקליטות צפויה לבקש להעמיד לדין את נתניהו בירושלים ולא בתל אביב, בהרכב של שלושה שופטים – גם אם לא יכהן כראש ממשלה בעת פתיחת המשפט. כך דווח בחדשות13. לדבר עשויה להיות השפעה משמעותית על ההליך: הניסיון מהשנים האחרונות מראה כי שופט יחיד מחמיר יותר, בעוד שהרכבים בירושלים, עשויים להקל יותר עם הנאשם.

– בתוך כך, מלחמת הכיכרות נמשכת: לאחר עצרת התמיכה בראש הממשלה נתניהו ביום שלישי שעבר, בו השתתפו כ-6,000 איש ברחבת המוזיאון בתל אביב. התקיימה אמש הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב בהשתתפות כ-12,000 איש נגד ראש הממשלה נתניהו בדרישה שיתפטר מתפקידו. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "דמוקרטיה חזקה – ישראל חזקה" ו"הגיע רפש עד נפש", וצעקו "ביבי הביתה". * במקביל, שתי הפגנות – בעד ונגד נתניהו – התקיימו מחוץ לבית ראש הממשלה ברחוב בלפור שבירושלים.

בטחוני

במהלך סוף השבוע עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש שבעה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

‏בנוסף, במהלך פעילות שגרתית של לוחמי צה״ל במרחב החטיבה המרחבית ״שומרון״, עצרו הלוחמים שני חשודים פלסטיניים שהחזיקו ברכבם נשק מסוג ״קרלו״. החשודים והנשק הועברו לחקירת כוהב"ט

שוב בליל שבת: רקטה שוגרה מעזה אל ישראל

רקטה שוגרה בליל שבת משטח רצועת עזה לעבר ישראל, והתפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא ידוע על נזק או נפגעים כשעתיים לאחר מכן, נשמעה אזעקת שווא בעוטף עזה ובאזור אשקלון בשל ירי שאיננו רקטי. * בעקבות הירי, ביצע חיל האוויר תקיפה לעבר יעדי טרור של חמאס בצפון הרצועה, בהם מתחם צבאי.

– שעת הירי הייתה כמה דקות לפני 21:00, שעה שבארגון הג'יהאד האיסלאמי נוהגים לשגר רקטות. בישראל מעריכים שחוליית סוררים של הג'יהאד האסלאמי היא זו שביצעה את ירי הרקטה, גם אם לא על דעת הנהגת הארגון.

על רקע השהיית צעדות השיבה: פלסטיני בן 16 נהרג במהלך הפגנה עצמאית סמוך לגדר המערכת

למרות ביטול צעדות השיבה: עשרות מפגינים פלסטינים השתתפו במחאה עצמאית ממזרח לחאן יונס שבדרום הרצועה – אשר אינה חלק מתהלוכות השיבה שאינן מתקיימות כבר שלושה שבועות. זוהו נסיונות חבלה בגדר. והושלכו מטעני חבלה לעבר כוחות צבא שהיו במקום. * משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח כי נער בן 16 שהתקרב לגדר באזור חאן יונס נורה למוות על ידי ישראל. על פי דיווחים ארבעה נוספים נפצעו.

– הוועדה המארגנת של תהלוכות השיבה הודיעה במהלך שבוע שעבר כי לא יתקיימו ביום שישי האחרון צעדות השיבה, בשל "המצב הביטחוני הרגיש והמשבר הפוליטי בישראל". לפי הוועדה, המורכבת מנציגי הפלגים בעזה, בהם ג'יהאד וחמאס, ההחלטה נועדה "למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו ליזום הסלמה שתוביל לשפיכות דמים כדי לחלץ את עצמו מהמשבר שהוא נתון בו".

– בסוף השבוע האחרון הודיע אחד מבכירי החמאס, חליל אל-חייה, כי ביום שישי הקרוב יחודשו ההפגנות על גדר הגבול עם ישראל.

– בתוך כך, פלסטיני חוסל בליל שבת סמוך לכפר בית עווא שממערב לחברון, לאחר שהשליך יחד עם שני חשודים נוספים בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב סמוך לכפר בית עווא. שני החשודים הנוספים נעצרו לחקירה.

מפקד חיל הים האירני: בידינו מל"טים שמסוגלים להגיע לטווח של 200,000 קילומטרים; המשחתות שבידינו יתחמשו בקרוב באמצעי לחימה מתקדמים

מפקד חיל הים של הצבא האירני חוסין חנזאדי הודיע ביום חמישי האחרון בטקס מיוחד לכבוד אבי המהפכה באירן, כי בידי משמרות המהפכה מל"טים שמסוגלים לטוס לטווח של 200,000 קילומטר – "אנחנו יכולים להגיע לאוקיינוס האטלנטי והפסיפי". לדבריו, המל"טים הינם חדישים וארוכי טווח ויהיו חלק מהארסנל של חיל הים האירני בעתיד הקרוב. – "כיום הספינות שלנו נושאות מל"טים שמגיעים למרחק של עד 1,000 קילומטר, אך ברגע שכלי הטיס החדשים יגיעו, לא יהיו יותר מגבלות ליכולותינו". * בראיון לרשת תסנים המקומית, אמר חאנזדי כי הצי ביצע ניסוי מוצלח במל"ט מונע בסילון, שביכולתו לטוס במהירות של כ-1,000 קמ"ש תוך שהוא נושא חימוש שמסוגל לפגוע במטרות בטווח של עד 100 קילומטרים, ואפשר לשגר אותו מספינות הצי.

– בנוסף למל"טים החדשים הודיע הצי האיראני על רכישה של כלי שיט נוספים, בהם ספינות סיור קלות וספינת מלחמה, שיחומשו במערכת טילים שיכולה לשמש גם להגנה מטילי שיוט. לדבריו, המשחתות שבידם "הולכות ומשתפרות מיום ליום" ובקרוב ישפצו אותם ויוסיפו אליהם אמצעי לחימה מודרניים בחימוש מלא.

פעמיים ביום שישי: רחפן חדר מלבנון לשטח ישראל, וחזר על עקבותיו

ביום שישי זוהה רחפן אשר חדר משטח לבנון למרחב האווירי של ישראל – ושב על עקבותיו כעבור זמן קצר. הרחפן חצה את הגבול פעמיים, כל פעם כמה מאות מטרים לשטח הארץ – ושב ללבנון. החצייה הייתה באזור חניתה, בחלקו המערבי של הגבול. בפיקוד צפון אומרים שלא היה חשד לפעילות חבלנית, אך כלי הטיס היה במעקב לאורך כל האירוע. כעת מנסים בצבא לברר מהיכן הוא נשלח והאם נשא מצלמה על גופו. * בתקופה האחרונה נעשה שימוש רב ברחפנים הן בחזית הצפונית והן בחזית הדרומית. רק בסוף השבוע אותר באזור גדר המערכת בדרום הרצועה רחפן. לאחר זיהוי, הוא יורט.

מדיני

לקראת הסדרה עם חמאס? בנט הורה לבדוק את ההיתכנות הביטחונית להקמת אי מלאכותי בעזה; בהמשך גם נמל תעופה בינלאומי בעזה

על רקע הרגיעה היחסית בעזה, והדיווחים על התקדמות המגעים מול חמאס: שר הביטחון החדש בנט הנחה השבוע את הרמטכ"ל ומערכת הביטחון לבצע בדיקת היתכנות ביטחונית לפרויקט האי המלאכותי מול חופי עזה, שאותו הגה השר ישראל כ"ץ, כך פורסם בחדשות12. ע"פ הדיווח, בנט ביקש שיוצגו בפניו המשמעויות של הפרויקט השאפתני בתוך שמונה שבועות, מתוך הבנה שקידום הפרויקט יכול לשמש כחלק מהשלב השני של ההסדרה ולשמש כמנוף לחץ על חמאס בנושא השבויים והנעדרים. * בנט רואה במהלך כזה פתרון יצירתי שיכול להקל על האזרחים בעזה כשהתנאי: אור ירוק ממערכת הביטחון שהפרויקט לא יהווה סכנה לישראל.

– לפי הדיווח, שר הביטחון והרמטכ"ל נפגשו בשבוע האחרון וסיכמו לקדם את הקמת האי, ובהמשך לבחון גם הקמת נמל תעופה בינלאומי בעזה במימון בינלאומי. * יוזמת האי נועדה לאפשר מוצא אזרחי לתושבי עזה תוך בקרה ביטחונית ישראלית על התנועה בים. היוזמה אמורה לשחרר את ישראל מאחריות לנושאים האזרחיים. * בשיחות שקיים השר כ"ץ עם בכירים אמריקנים הם הביעו תמיכה בתוכנית, וציינו שזו החלופה הממשית היחידה לשיפור דרמטי במצב.

חוץ

פיגוע טרור בגשר לונדון; 2 אזרחים נרצחו; המחבל חוסל; דאע"ש לקחו אחריות על הפיגוע

פיגוע טרור התרחש ביום שישי סמוך לשעה שתיים בצהריים (שעון בריטניה) בגשר לונדון, לאחר שמחבל מטעם דעאש הגיע לגשר במרכז עיר הבירה כשהוא חמוש בסכין ולגופו חגורת נפץ מזויפת, והחל לדקור עוברי אורח. שני בני אדם נדקרו למוות ושלושה נוספים נפצעו. אזרחים שעברו במקום השתלטו על חאן ולקחו ממנו את הסכין. זמן קצר לאחר מכן הוזעקו למקום כוחות משטרה, שירו למוות במחבל. * בתיעוד מזירת הפיגוע נראה אחד מעוברי האורח כשהוא מתרחק מההמולה לאחר שהצליח לקחת את הסכין מידי הדוקר, שנותר שכוב על הרצפה, ודוחק בהמון לעזוב את המקום. *  בתיעוד מתפיסת המחבל, נראים אזרחים מרססים את המחבל במטף לכיבוי אש, בעוד אדם נוסף מנסה להכות אותו בעזרת חט הלווייתן שנשא עמו. על פי ההערכות, הוא הוציא את החט מהיכל סוחרי הדגים הנמצא על גשר לונדון. שם למעשה החל המחבל בביצוע הפיגוע. * ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על פיגוע הדקירה אתמול בגשר לונדון. בהודעת הארגון נמסר כי המחבל, אוסמאן חאן, היה אחד מפעיליו. עוד הוסיפו כי המתקפה יצאה לפועל בתגובה לקריאות הארגון לפגוע במדינות החברות בקואילציה הנלחמת בארגון.

– הפיגוע החל בשעה 13:58 (שעון מקומי) סמוך לבניין היסטורי הממוקם בחלקו הצפוני של גשר לונדון, אולם סוחרי הדגים, שבו נערכה ועידה של אוניברסיטת קיימברידג' בנושא שיקום אסירים בשם "לומדים יחד". התכנית מאפשרת לסטודנטים באוניברסיטה ולאסירים ללמוד אחד ליד השני, בהם חאן שהיה אחד מעשרות המשתתפים באירוע. * בעיתון "הטיימס" דווח כי על פי מקורות ממשלתיים, התוקף הורשע בעבר בעבירת טרור וכי הוא שוחרר מבית הסוהר לפני כשנה, לאחר שהסכים לענוד אזיק אלקטרוני.

– עדת ראייה סיפרה לרשת Sky News, "שמענו יריות ואחרי כמה שניות עוד צרור של יריות, ראינו אנשים נמלטים", לדבריה, "כשהגענו לעבודה שמענו שמישהו נורה ונהרג על הגשר. זה היה מאוד מפחיד, לא ידענו מה לעשות. ידעתי שאלה יריות כי שמעתי יריות בעבר. היה הליקופטר מעלינו ואנשים פשוט רצו".

– כתב 'וואלה' עמית לגו, שנכח בזירה בעת האירוע סיפר כי "התחלתי ללכת על גשר לונדון ומספר שניות לאחר מכן אנשים התחילו לרוץ בפאניקה לכיוון השני. המשכתי מעט ואז שמעתי את היריות. המון יריות. התחלתי לרוץ חזרה כדי להתחבא מאחורי עמוד בניין. בשלב הזה שמענו את המשטרות והמסוקים מגיעים". לדבריו, "השוטרים צרחו עליי לברוח מהר מהאזור. עשרות בריטים שהיו סביבי התחילו לרוץ לכל עבר כדי לתפוס מחסה".

– הפיגוע מתרחש, שנתיים וחצי לאחר מתקפת הטרור המשולבת שהתרחשה במקום וגבתה את חייהם של שמונה בני אדם. המוקד הראשון באירוע הטרור המשולב לפני שנתיים התרחש על הגשר, כאשר רכב מסחרי פגע בהולכי הרגל במקום, כוחות משטרה חמושים ואמבולנסים רבים. על פי דיווחים שונים, אחרי שפגעו בהולכי הרגל, התוקפים יצאו והחלו לדקור עוברים ושבים כאשר הם הגיעו עד לשוק בורו הסמוך לגשר. * בעקבות הפיגוע שמתרחש כשבוע וחצי לפני הבחירות לראשות הממשלה. עצרו המפלגה השמרנית ומפלגת הלייבור את אירועי הקמפיין שלהן.

ממשלת סודאן הורתה לפרק את מפלגתו של השליט המודח ואת סמלי שלטונו

ממשלת סודאן והמועצה הריבונית החדשה הורו בסוף השבוע האחרון לפרק את מפלגתו של השליט המודח, עומר אל-בשיר, ואת סמלי שלטונו. בכך מגיש הממשל בסודאן את דרישותיהם של המוני המפגינים שהביאו להדחתו של אל-בשיר לפני כשבעה חודשים, לאחר ששלט במדינה מ-1989.

– צבא סודן הדיח לפני כשמונה חודשים את אל-בשיר שכיהן כנשיא המדינה במשך כ-30 שנה. לטענת הצבא הסודאני, המשטר הוזהר מחומרתו של המצב הכלכלי במדינה, וגם בלם את ההתעקשות של אל-בשיר לפתור את המשבר באמצעות פתרונות ביטחוניים. שר ההגנה הסודאני, עוואד בן עוף, הודיע אז כי הוחלט לעקור את המשטר הסודני מהשורש ולעצור את מי שעומד בראשו, וכי תוקם מועצה צבאית שתנהל במשך שנתיים את המדינה. (רויטרס)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן