Skip to content

“בלון”: לעוף לחופש בכל מחיר

ביקורת סרט: בידיו המפתיעות למדי של השחקן ובמאי הקומיקס, מייכאל בולי הרביג, "בלון" הוא מותחן מתוחכם הפונה לקהל בוגר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יתכן שלחלק מהצופים, העלילה תהיה מעט מוכרת: מזרח גרמניה, 1979. שתי משפחות קושרות לבנות בסתר כדור פורח (בלון) ולהשתמש בו כדי לחצות את הגבול למערב. כאשר הם שורדים בקושי את הניסיון הראשון שלהם, עליהם להתמודד נגד הזמן ולשגר כדור פורח נוסף, לפני שהשטאזי מאתר אותם.

אם הסיפור נשמע לכם מוכר, כנראה צפיתם בסרט של דיסני מ-1982: "בריחה באישון לילה" (זה היה ראשית שנות השמונים ודיסני הפיקה הרבה סרטים מוזרים). ואכן, רק דרך התערבותו של הבמאי/המפיק ההוליוודי, רולנד אמריך, הזכויות הוחזרו לגרמניה ואיפשרו ליצור מחדש סרט בריחה איקוני זה. התוצאה היא הסרט "בלון" – הפקה ראוותנית ומרשימה, מאחר שצוות ההפקה הגרמני מעניק לסרט אווירה של אותנטיות. על אף שההפקה של דיסני ראויה להערכה, היא עיוותה אירועים אמיתיים לטובת יציררת סרט הרפתקאות משפחתי. בידיו המפתיעות למדי של השחקן ובמאי הקומיקס, מייכאל בולי הרביג, "בלון" הוא מותחן מתוחכם הפונה לקהל בוגר בהרבה.

המתח בסרט מתחמם כמו אוויר חם – יש בו הכל – אהבה, משפחתיות, מצוד, ואף קצב מלחיץ, תוך ניסיון לפתור תעלומה. "בלון" מתהדר בתשומת לב נאותה לפרטים הקטנים, ותחושה חזקה של זמן ומקום. על ידי שימוש באביזרים מעשיים בכל מקום אפשרי, הרביג וצוותו מפתחים ריאליזם שחסר בדרמות היסטוריות רבות. הפרנויה, שנבנית בזוויות שונות, בהפסקות ובתווים מוזיקליים, מרגישה קרובה מתמיד.

השחקנים הראשיים, קרולינה שוך ו-פרידריך מוקה מגלמים אם ואב של אחת המשפחות באופן מושלם, ומחצינים ריאליזם תוך פגיעות נוגעת ללב. גם השחקנים המגלמים את ילידהם בסרט – ג'ונאס הולנריידר ו-טילמן דובלר מונעים על ידי תסריט חזק. השחקן המוכר, דויד קרוס ("נער הקריאה", "הסיפור של טראוטמן") ו-אליסיה פון ריטברג מגלמים את הורי המשפחה השנייה, ולוקחים את הזמן כדי ליצור רגש ואנושיות, המחזק עוד יותר את הדמויות מעבר למותחן נגד השעון.

השחקן המשמעותי ביותר בסרט, לעומת זאת, הוא בוודאות תומאס קרטשמן כקצין שטאזי מקצועי להפליא. כשהוא מתבקש להתחקות אחר יצרני הכדור הפורח שהתרסק, הוא בלתי נלאה, כמו שהוא שיטתי. זה מזכיר את המותחן "הנמלט" של אנדרו דייוויס משנת 1993, בו הסוכן המגולם על ידי טומי לי ג'ונס, מגיע רק במחצית הסרט כדי ללכוד את הדמות המגולמת על ידי הריסון פורד. קרטשמן מביא רמה דומה של קסם ועוצמה בתפקידו. הצופים אמנם לא רוצים שהוא יצליח, אך זה ממכר לראות אותו עובד.

"בלון" הוא סרט מאוד-אפקטיבי, ישיר בסיפורת וקונבנציונאלי בביצוע. על אף הסיפור הליניארי והצפוי מראש (למי שמכיר את ההיסטוריה), זהו סרט מקצועי ומבדר במיוחד. "בלון" מביא סיפור אמיתי שראוי לספר, וזה נפלא לראות סוף סוף גרסה אותנטית שלו על המסך.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן