Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שני ה-02 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה הפלונטר הפוליטי | דיווח: נתניהו מתעקש על כהונה ראשונה בת חצי שנה, המטרה לטענתו: לנצל את החלון המדיני ולהחיל את ריבונות ישראל על בקעת הירדן (פוליטי) בפעם השנייה בתוך שבועיים: על פי הבית הלבן טראמפ ונתניהו שוחחו בטלפון על האיום האיראני ונושאים שונים נוספים; נתניהו צפוי לטוס מחר ללונדון שם תתקיים פסגת נאט"ו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

הפלונטר הפוליטי | דיווח: נתניהו מתעקש על כהונה ראשונה בת חצי שנה, המטרה לטענתו: לנצל את החלון המדיני ולהחיל את ריבונות ישראל על בקעת הירדן (פוליטי)
בפעם השנייה בתוך שבועיים: על פי הבית הלבן טראמפ ונתניהו שוחחו בטלפון על האיום האיראני ונושאים שונים נוספים; נתניהו צפוי לטוס מחר ללונדון שם תתקיים פסגת נאט"ו בהשתתפות טראמפ (מדיני)
שנה למבצע בחאן יונס | תחקיר אל-ג'זירה חושף: מטרת הכוח היה לשתול אמצעי האזנה לרשת קשר קווית סגורה; במבצע השתתפו 16 לוחמי קומנדו ישראלים שהתפצלו לשני רכבים (בטחוני)
דיווח: התקדמות משמעותית במגעים בין ישראל לחמאס; מנהיגי חמאס והג'יאהד האיסלאמי צפויים להגיע היום למצרים (מדיני)
בנט הורה למשרדו לתכנן שכונה יהודית חדשה בחברון – לטענתו "יצור רצף טריטוריאלי ממערת המכפלה לשכונת אברהם אבינו ויביא להכפלת מספר התושבים היהודים בעיר" (מדיני)
טבח באירן: משמרות המהפכה ירו למוות בכ-100 מפגינים לא חמושים – ונמלטו עם הגופות (חוץ)
חוק הגיוס: 2,480 חרדים גוייסו בשנה שעברה לצבא; אילו חוק הגיוס החדש היה מאושר, בנתונים דומים בשנה הקרובה היו מוטלים סנקציות פליליות על בני הישיבות (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

היום: מעונן חלקית. בשעות הבוקר עדיין ייתכנו גשמים מקומיים, ברובם קלים, מצפון הארץ ועד לנגב. תחול ירידה קלה בטמפרטורות. הלילה: מעונן חלקית.
שלישי: מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.
רביעי: מעונן חלקית. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר. במהלך הלילה יחל לרדת גשם מקומי בעיקר בצפון הארץ.
חמישי: מעונן חלקית עם ירידה קלה בטמפרטורות. גשמים מקומיים ירדו מצפון הארץ ועד לנגב, וייתכנו סופות רעמים יחידות.
לילה גשום מהצפון עד לדרום; התחזית: ירידה נוספת בטמפרטורות, ייתכנו גשמים מקומיים
לאחר לילה גשום, בשעות הבוקר עדיין ייתכנו גשמים מקומיים, קלים ברובם, מהצפון ועד לנגב. מזג האוויר ממשיך להיות קריר, והיום (שני) צפויה ירידה קלה נוספת בטמפרטורות. מחר (שלישי) מזג האוויר יהיה מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי בטמפרטורות. ביום רביעי גם כן לא צפון שינוי בטמפרטורות, אך בשעות הערב יתחיל לרדת גשם מקומי בצפון הארץ. הגשם יתחזק בהדרגה ויתפשט למרכז וייתכנו סופות רעמים בודדות. ביום חמישי תחול ירידה קלה בטמפרטורות, והגשם יוסיף לרדת עד שעות הצהריים בעיקר במרכז הארץ ובצפון הנגב.
– היום בשעות הלילה ירדו גשמים לפרקים בעיקר בצפון הארץ, בנוסף נרשמו גם סופות רעמים יחידות. הגשם הגיע במהלך הלילה עד להר הנגב. שיאנית הגשם ביממה האחרונה היא כפר תבור, שם נמדדו 21 מ"מ. בצמח שליד הכינרת נרשמו 16 מ"מ, בצפת 14 ובחיפה 12 מ"מ. גם בת"א (6 מ"מ), בירושלים (5 מ"מ) ובבאר שבע (4 מ"מ) ירדו גשמים במהלך הלילה.

חדשות

פרשת האם שנעלמה באשקלון – ביהמ"ש באשקלון נעתר לבקשת המשפחה והורה על צו איסור פרסום:
לבקשת המשפחה נעתר בית המשפט לפני זמן קצר והורה על מתן צו איסור פרסום בחקירת היעדרותה של תושבת אשקלון, ועל פיו נאסר על- פרסום כל פרט מפרטי החקירה לרבות איסור פרסום פרטים על זהות בני המשפחה. האם נעלמה מביתה לאחר שיצאה, כך נראה לזרוק זבל ונפלה ככל הנראה לתוך מכולת איוף אשפה בהמונה בקרקע. החיפושים באתר פינוי האשפה "דודאים" העלו חרס עד כה.

סיכול הברחת סמים במעבר הבידוק הצפוני ביותר בישראל: שוטרי משמר הגבול של משטרת ישראל הפועלים במעבר ע'ג'ר תפסו על פי החשד סמים מסוג חשיש שהוברחו מלבנון. בפעילות נעצר חשוד תושב הכפר.
מידע שהתקבל אמש במחוז צפון של משטרת ישראל בדבר רכב שעשה את דרכו למעבר ע'ג'ר ובתוכו סמים מסוג חשיש הביא להיערכות שוטרי מג"ב המוצבים דרך קבע במקום.
השוטרים אשר נערכו במעבר למעצר הרכב, הבחינו בו מגיע מכיוון הכפר. לאחר שנעצר ביצעו בו השוטרים חיפוש במהלכו נמצא שק ובתוכו 9 חבילות של חומר החשוד כסם מסוג חשיש. משקל החומר החשוד שנתפס הינו כ-11 ק"ג, כמו כן על פי החשד הסם הוברח מלבנון לישראל ועשה את דרכו למכירה בצפון הארץ.
החשוד, בשנות ה-20 לחייו תושב הכפר ע'ג'ר, יחד עם הממצאים הועברו לחקירה במשטרת ישראל. כמו כן רכבו של החשוד הוחרם.

שוטרי משטרת ישראל עצרו צעיר כבן 19 ממרכז הארץ בחשד לביצוע עבירות מין, לרבות אינוס קטינה כבת 12 מצפון הארץ, במרחב הוירטואלי.
בעקבות חשד שעלה בגין פגיעה בקטינה חוקרי משטרת ישראל פתחו בחקירה אינטנסיבית לאיתור החשוד תוך שימוש באמצעים טכנולוגים מתקדמים וכח אדם מיומן בפעולה במרחב הוירטואלי. אתמול נחשפה זהותו של החשוד, הוא אותר ונעצר בשעות הבוקר. על פי החשד, החשוד יצר קשר עם הקטינה במרחב הוירטואלי ובמסגרתו ביצע עבירות חמורות כלפי הקטינה עד כדי מעשה אינוס.
החשוד יובא הבוקר לבית משפט השלום בנצרת לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו.

אחרי ארבעה חודשים: ירדן תפתח מחדש את מתחם הר אהרון לישראלים
ירדן החליטה לפתוח מחדש את אתר הר אהרון, שיש הטוענים כי בו קבור אהרון הכהן – לביקור קבוצת מישראל. * האתר סגור לכניסת מבקרים מישראל מזה כארבעה חודשים והוא מהווה אתר עליה לרגל בעיקר סביב תאריך פטירתו של אהרון הכהן. * לפני כארבעה חודשים הגיעו כ-500 ישראלים לקבר אהרון שליד פטרה, וערכו תפילות במתחם הקבר. הדבר עורר סערה בממלכה, ובעקבות כך הוחלט לסגור את המקום למבקרים ונפתחה חקירה.
תאונה קטלנית סמוך לגבעת זאב: אם המשפחה ובתה בת שלשת השבועות נהרגו; אבי המשפחה והבן בן ה-12 נפצעו באורח קשה-אנוש
תאונת דרכים קטלנית אירעה אתמול (ראשון) לפנות בוקר בכביש 443, בהתנגשות בין כלי רכב סמוך לצומת גבעת זאב-מחנה עופר, מירושלים לכיוון מודיעין, בזמן שהרכבים ככל הנראה היו בנסיעה. * בתאונה נהרגה בת 34 מהיישוב נווה צוף ובתה בת השלושה שבועות. אבי המשפחה, מאושפז במצב קשה, ובנו בן ה-12, נפצע באורח אנוש. למשפחה עוד שלושה ילדים שלא היו באירוע, ילדה בת 9, וילדים בני 7 ו-3. * על פי החשד, נהג הרכב שהתנגש ברכבם של בני המשפחה – בן 18 ממזרח ירושלים – נסע במהירות מופרזת. כתוצאה מהתאונה, נפגעו שלושה רכבים נוספים שעמדו בצומת.
חוק הגיוס: 2,480 חרדים גוייסו בשנה שעברה לצבא; אילו חוק הגיוס החדש היה מאושר, בנתונים דומים בשנה הקרובה היו מוטלים סנקציות פליליות על בני הישיבות
על פי נתונים רשמיים של אגף כוח אדם, בשנה שעברה גוייסו לצבא 2,480 חרדים. כך דווח בעיתון 'הארץ'. לפי חוק הגיוס החדש שמתוכנן להיות מאושר בפרלמנט הישראלי, ואף עבר בקריאה ראשונה לפני שנה וחצי, בשנה הקרובה (2020) נדרשים להתגייס 4317 מקרב המגזר החרדי, כשבמדה ולא יצליחו במגזר החרדי לספק לצבא 4100 חרדים, יוטלו נגד עולם הישיבות סנקציות כלכליות, ובמידה ולא יצליחו למסור 3,670 בחורים לידי הצבא יוטלו נגד בני הישיבות החרדיים סנקציות פליליות. * יצויין, כי בסופו של דבר חוק הגיוס טרם אושר בקריאה שניה ושלישית, ובימים האחרונים הבהיר ח"כ ליברמן מישראל ביתנו, כי בכוונתו להתעקש להמשיך לקדם את החוק כפי שאושר במתכונתו הקודמת.
– בניתוח נתוני הגיוס, לפני כשנתיים שנחשפו גם הם בעיתון 'הארץ' צוטט קצין באגף כוח אדם שאישר כי מחאות החרדים נגד הגיוס, פוגעים במידה רבה בפעולות הגיוס "אי אפשר להתעלם מזה" אמר. הקצין הוסיף, כי בעקבות המחאות נגד עידוד הגיוס באמצעות לבישת מדים בריכוזי הערים החרדיות, בצבא אף נותנים פטור מלבישת מדים במקומות אלו.

פוליטי

הפלונטר הפוליטי | דיווח: נתניהו מתעקש על כהונה ראשונה בת חצי שנה, המטרה לטענתו: לנצל את החלון המדיני ולהחיל את ריבונות ישראל על בקעת הירדן
המאמצים להרכבת קואליציה: צוותי המשא ומתן של הליכוד ושל כחול לבן נועדו אמש בלשכתו של יו"ר הכנסת אדלשטיין, אך הפערים בין שני הצדדים נותרו משמעותיים, בשיחות העלה כל צד העלה דרישות שלרוב לא היו מקובלות על הצד השני, אך הצעת הרוטציה בין המפלגות חודדה ותיתכן פגישה נוספת בהמשך השבוע. בליכוד טענו כי הם "הסכים לוויתורים מפליגים", אבל לטענתם גורמים ספציפיים בכחול לבן עושים "כל מאמץ כדי לסכל ממשלת אחדות".
– בשיחות סגורות שקיים ראש הממשלה נתניהו הוא טען כי "הצעתי לגנץ שאכהן פחות מחצי שנה – בלי תרגילים ובלי שטיקים. גנץ יודע על ההתפתחויות המדיניות שצפויות ושחשוב שאעמוד בראש הממשלה בתקופה זו, אבל הוא כלוא בידי לפיד".
– הסוכרייה לימין: בהקשר להתפתחויות המדיניות שהזכיר נתניהו דווח הבוקר (שני) ב'ישראל היום' בשם בכיר בליכוד כי נתניהו חושב "שבחצי שנה הוא יוכל להוביל מהלכים חשובים כמו קידום ריבונות בבקעת הירדן. זה מעשה היסטורי ייחודי שראש הממשלה רוצה להוביל אותו. הוא חושב, ובצדק, שיש כיום מצב מדיני ייחודי שרק הוא יכול להוביל מול נשיא ארה"ב. בנוסף, ראש הממשלה מבין שהסיכוי להגיע ל־61 מנדטים אינו גבוה".
– בליכוד סירבו לפרט את נוסחת הרוטציה שעלתה במו"מ עם כחול לבן, אך אישרו כי נתניהו מוכן למתווה שלפיו ימשיך לכהן כראש הממשלה למשך חודשים ספורים, עד חצי שנה, ואז יפנה את מקומו לבני גנץ. לאחר כשנה וחצי, במסגרת הרוטציה, תוחזר ראשות הממשלה לראשות הליכוד. * בכיר בליכוד אמר ל'ישראל היום' כי "למרות היציאה מלשכת ראש הממשלה, נתניהו לא יורד לגמרי מהבמה הציבורית. הוא יישאר יו"ר הליכוד ובנוסף יוכל לחזור בתוך שנה וחצי לשלטון, כשבינתיים יסיים את ההליך המשפטי".
– בחדשות12 דווח כי לאחר שנתניהו והליכוד הציעו שראש הממשלה יעזוב לאחר כ-5 חודשים, עלה רעיון בצמרת כחול לבן שלפיד ויש עתיד לא יצטרפו לממשלת האחדות בשלב ראשון, רק לאחר שנתניהו יעזוב. ההצעה עוררה דיון סוער וטענות ל"מלכודת". לפיד ויעלון אמרו שההצעה של נתניהו היא מלכודת. גנץ ואשכנזי, מנגד, סבורים שזו אולי הזדמנות ולא מלכודת. בשורה התחתונה – הסיכוי שהצעה זו תתממש נמוכה.
– בישראל היום ציטטו בכיר בכחול לבן שטען כי גנץ נמצא בצומת החלטות קשה. לדבריו "מי שבסופו של דבר יקבע את פני הדברים יהיה בני. אף שעד עכשיו היה נראה שלפיד שולט בו, הוא מבין היטב את התמונה וגם את הסיכון בהליכה לבחירות שלישיות. יש עליו לחצים מקרב הקוקפיט, אבל הוא נמצא במבחן מנהיגות והתומכים בו מאמינים ומקווים שהוא יבחר בהחלטה שתהפוך אותו לראש הממשלה, גם אם בתחילה תגיע עם הקרבות".
– בד בבד, ברקע המירוץ לחתימה ה-61 למנדט, הבהיר היועץ המשפטי לכנסת לח"כים כי אם יתברר שיותר מח"כ אחד זכו ל-61 תומכים, יתבקש כל אחד מהח"כים שתמך בשני המועמדים יחד להודיע מי הוא המועמד היחיד שהוא מבקש להטיל עליו את הרכבת הממשלה. אם ח"כ יסרב לעשות כן – חתימתו תוסר מרשימת התומכים של שני המועמדים. * לבנתיים בבלוק הימין נרשמו קשיים בגיוס חתימת חברי הבלוק. כמו"כ גורם בכיר בישראל ביתנו אמר אתמול בבוקר כי חברי הסיעה לא יחתמו באופן אוטומטי לגנץ ונתניהו, "כדי שירוצו לנשיא המדינה כדי לקבל את המנדט להרכבת הממשלה". הוא הוסיף כי שני המועמדים יקבלו את החתימות רק אם יתחייבו להקים ממשלת אחדות. * כמו"כ לאחר שבכחול לבן הבינו שליברמן לא מתכוון כרגע לחתום לאף אחד, החליטו במפלגה לסגת ממירוץ החתימות.
– בתוך כך, בעיתון 'הארץ' דווח כי אנשיו של ריבלין נערכים לאפשרות שנתניהו יצליח לגייס 61 חתימות של חברי כנסת על מנת לקבל מחדש את המנדט, ומתכוונים לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש את חוות דעתו האם ישנה מניעה להטיל עליו את התפקיד בעקבות ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום בשוחד. הכיוון הראשוני המסתמן הוא כי יש לאפשר לנתניהו להרכיב, מתוקף חוק יסוד: הממשלה, ולהשאיר את ההחלטה לבוחר.
עד סוף השבוע: היועמ"ש צפוי לפרס חוו"ד עם נתניהו יכול להמשיך להחזיק בתיקי השרים במקביל לתיקי האישום
דריכות בליכוד ובבלוק הימין: עד סוף השבוע צריך היועמ"ש לגבש את עמדתו לגבי עתירות שהוגשו בעניין התפטרות ראש הממשלה מהתיקים בהם הוא מחזיק. ובמערכת הפוליטית מעריכים שראש הממשלה נתניהו יתחיל כבר בימים הקרובים לחלק את ארבעת התיקים בהם הוא מחזיק – כך דווח אמש (ראשון) בחדשות12. אם אכן בכוונת נתניהו לוותר על התיקים מרצונו, העתירות תתייתרנה וממנדלבליט יחסך הצורך לפרסם חוות דעת פומבית בנושא. * על נתניהו קיים לחץ גדול מאוד לחלק את התיקים האלה – משרדי החקלאות, הרווחה, התפוצות והבריאות – גם מהשותפות ש"ס ויהדות התורה, וגם מצד חברי כנסת בתוך הליכוד. הוא יעדיף כנראה להימנע ממאוכזבים במפלגתו רגע לפני הפריימריז, ויתלה את זה בדרישות הקואליציוניות.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 11 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט
שנה למבצע בחאן יונס | תחקיר אל-ג'זירה חושף: מטרת הכוח היה לשתול אמצעי האזנה לרשת קשר קווית סגורה; במבצע השתתפו 16 לוחמי קומנדו ישראלים שהתפצלו לשני רכבים
שנה לאחר המבצע המיוחד שהסתבך בחאן יונס, ערוץ אל-ג'זירה פרסם אמש (ראשון) פרטים חדשים על הפעולה. על פי הפרטים שפורסמו, בכוח הישראלי היו 16 קצינים – מחולקים לשני רכבים. שבעה ברכב אחד, ותשעה ברכב השני – שנכנסו בזהות של משפחה מורחבת מהרצועה, כאשר גם תעודות הזהות ורישיונות הנהיגה זויפו. * בכתבה נטען כי חלק מהחולייה הישראלית חדר לרצועת עזה דרך שטח שלא מכוסה על ידי מצלמות באזור הדרומי של גדר המערכת בין ישראל עזה. לפי הערוץ, כמה ימים טרם המבצע, הפציצה ישראל מצלמות אבטחה שהוצבו באזור הגדר ממנו נכנס הכוח. * אחד מחברי היחידה המיוחדת שהשתתפו בפעולה נכנס לרצועה כשהוא נושא דרכון פורטוגלי במחסום ארז, והעביר עימו ציוד. הוא השתמש עם שם הכיסוי אג'וא סנטוס, והתחזה לעובד בארגון צדקה בשם Humedic. הוא שכר דירות שונות ברצועה עבור חימוש הכוח המיוחד, ונעלם לאחר התקרית בחאן יונס.
– על פי אנשי הזרוע הצבאית של חמאס שמתראיינים לסרטון, הכוח ביקש לשתול אמצעי האזנה לרשת קשר קווית סגורה שלא ניתן להאזין לה אלא בהתחברות ישירה. לדבריהם, רשת הקשר משמשת את הזרוע הצבאית של חמאס כבר כמה שנים בכדי לעקוף את ההאזנות לרשת הקשר הרגילה. * בתוכנית נחשפה "יחידת הקשר המיוחדת" של חמאס שמנטרת את הקווים הללו כדי לוודא שאין אליהם חדירה של גורם זר. מדובר ביחידה סודית שתפקידה לסכל כל אפשרות לחדירה למערכת הקשר של אנשי הזרוע הצבאית של הארגון. בין היתר, היחידה הייתה אחראית לחשיפת אמצעי ההאזנה שהוסתרו באזור אל-זואידה במרכז רצועת עזה, ובמהלך החשיפה – נהרגו שישה אנשי חמאס. * בנוסף נחשף בתחקיר מתקן ריגול והאזנה שהתפוצץ אחרי גילויו על אחד מאנשי ההנדסה והקשר של הזרוע הצבאית של חמאס. אותו אדם נהרג כתוצאה מהפיצוץ. בכתבה נטען שהמטען התפוצץ על ידי מנגנון השמדה עצמי המופעל במקרה של חשיפה.
– בסרטון שאורכו יותר מ-6 דקות, נחשף תיעוד ממצלמות אבטחה ומעגל סגור ברחובות עזה, בו נראה הרכב שבו התניידה החוליה המסוערבת. חברי הכוח מתועדים נוסעים בכבישי עזה וכן עוצרים בחנות מזון בצד הדרך. ההיתקלות של החוליה בפעילי החמאס, בו נאלץ הכוח לחלץ עצמו תחת אש, לא תועדה, אך צילומי אילוסטרציה ממחישים את הרגעים המותחים.
– לפי שרטוטים שהופיעו בתוכנית בערוץ ששמה "רב הנסתר", היחידה נסעה במיניבוס עד שנעצרה על ידי אנשי "אל־קסאם", שתחקרו אותם במשך כ-40 דקות. אחד מלוחמי הזרוע הצבאית של חמאס, שהשתתפו בפעולה, סיפר בשידור כי המראה השונה של הלוחמים הישראלים עורר את חשדם, ולכן הם התחילו לחקור אותם. הישראלים טענו כי הם הגיעו לבקר את קרובי המשפחה בבית חולים מקומי. בהמשך, ערכו אנשי חמאס חיפוש, והישראלים הראו תעודות זהות פלסטיניות מזויפות. לוחמי הקומנדו הישראליים הצליחו להימלט תוך שתי דקות מהמקום, תוך כדי חילופי אש מטווח אפס, כאשר הם משאירים במקום אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ביותר, שאף הם נחשפו בתחקיר.
– בכתבה הוצגו תעודות הזהות הפלסטיניות המזויפות של חברי החוליה. זהות הלוחמים ואת מקומות הישיבה שלהם בשלוש שורות בכלי הרכב שעצר מג"ד חאן יונס בזרוע הצבאית של חמאס. בכתבה אף פורסמו הקלטות של הצוות הישראלי אחרי חילופי האש עם חמאס, שבהן נשמעים קולות בעברית על רקע טיפול בפצוע. בין היתר נשמע גבר שצועק בעברית כמה פעמים "עורק ראשי, עורק ראשי", כשכוונתו ככל הנראה היא לפציעתו של אחד הנפגעים. בהמשך נשמעות הקלטות לכאורה של חילופי אש ברגע שבו כוחות חיל האויר החלו בהפצצה כדי לאפשר לצוות לברוח מהמקום לכיוון ישראל. בהקלטות גם נשמע גבר שאומר בעברית "תעזור לי להרים" ומישהו אחר שואל "יש פה אקדחים עוד?". בכל אותו זמן נשמעים חילופי האש וקולות של ירי מאקדחים עם משתיקי קול. * ערוץ אל ג'זירה פרסם גם תיעוד ממצלמות הכוח עצמו, שבו נראים הלוחמים כשהם יורדים מהמשאית שבה נסעו.
– לפי תחקיר שפרסם הצבא לפני כחצי שנה, חלפו 20 דקות בלבד מהפתיחה באש של הכוח על מחבלי חמאס, ועד שהכוח היה בארץ. במהלך החילוץ, חיל האוויר סיפק מצדו מסך אש של 71 תקיפות, ובין היתר השמיד מהאוויר את כלי הרכב של הכוח כדי שלא ייפלו בידי חמאס. הארגון העזתי הצליח בכל זאת להוציא מכלי הרכב השרופים שאריות ציוד, אך התחקיר קובע כי הציוד המודיעיני המיוחד של לוחמי הכוח שעמו נכנסו לעזה נשאר בידי הלוחמים. בישראל היה קיים חשש כבד באותו הזמן מירי טיל נגד מטוסים לעבר היסעור, אולם בחסדי שמים כלי הטיס הגיע בסופו של דבר לישראל מבלי להיפגע.
סוכל נסיון פעילי דעא"ש לארגן פיגועי טרור המוניים בעיר ירושלים
כתב אישום הוגש אתמול נגד שני תושבי מזרח ירושלים, בחשד שפעלו להצטרף לארגון דאעש ותכננו לבצע מספר פיגועים כדי "להרוג יהודים בשם דאעש". בין השאר, השניים תכננו לחדור לרכוש נשק ולבצע פיגוע ירי המוני במהלך טקסי יום העצמאות בכיכר ספרא או בבריכת הסולטן בעיר – או לחלופין לבצע פיגוע דקירה אם לא יצליחו להשיג נשק. בנוסף לכך, השניים צפו בסרטוני הדרכה של דעא"ש בהם לומדים כיצד לייצר חומרי נפץ ורקטות. (ישראל היום)

מדיני

דיווח: התקדמות משמעותית במגעים בין ישראל לחמאס; מנהיגי חמאס והג'יאהד האיסלאמי צפויים להגיע היום למצרים
המגעים בתיווך מצרי נמשכים: התקדמות משמעותית במגעים להסדרה בין ישראל לחמאס, אולם עדיין נותרות סוגיות שלא הושגה עליהן הסכמה, כך דווח בחדשות13 בשם מקורות פלסטינים. * בתוך כך, לפי דיווח באתר מצרי, ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה צפוי להגיע היום לקהיר במטרה להיפגש עם בכירי המודיעין המצרי. לפי עיתון "אל-קודס" הפלסטיני, גם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, יצא למצרים. * דוברי חמאס מתייחסים להסכם המתוכנן כאל "תהדיאה" (הרגעה), להבדיל מהפסקת אש רגילה, ובישראל מדברים אפילו על "תהדיאה רחבה".
– באתר "דאר אל-חיית" צוטטו מקורות מצריים באומרם כי הנייה עשוי להמשיך במסעו ממצרים למדינות נוספות באזור. מקורות מקומיים חשפו בעיתון "אל-ווטניה" כי הנייה יעמוד בראש משלחת שתבקר גם בקטאר ובמוסקבה כדי "לגייס תמיכה בסוגיה הפלשתינית". זאת לאחר שבמשך תקופה ארוכה שבמצרים מנעו מהנייה לצאת מרצועת עזה.
– העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ביום שישי כי המגעים בין הצדדים כוללים בעניין הסכם רגיעה ארוך טווח, שיכלול גם את סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים ברצועת עזה. על פי הדיווח, תמורת רגיעה ארוכת טווח ברצועה, נשקלות הטבות לאוכלוסייה הפלשתינית בעזה, כגון הקמת מתקן להתפלת מים במימון טורקי, הנחת קו מתח נוסף לשיפור אספקת החשמל לרצועה, ובית חולים חדש שיוקם במימון אמריקני. * בימים האחרונים אך הורה שר הביטחון החדש בנט, לבחון את ההיתכנות של הקמת אי מלאכותי מול חופי עזה, שבו יוקם נמל ימי שישמש את הרצועה.
– בימים אלה מוקם לו בחלקה הצפוני של רצועת עזה, ממש בסמוך למעבר ארז, בית חולים חדש שאמור לשרת את תושבי רצועת עזה במימון עמותה אמריקנית שנקראת FRIENDSHIP. בית החולים מוקם באזור חורבותיו של אזור התעשייה "ארז", שהעסיק בזמנו אלפים מתושבי הרצועה. בשל עובדת מימונו בידי עמותה אמריקנית, זכה המקום לכינוי "בית החולים האמריקני".
– השר לעניינים אזרחיים מטעם הרשות הפלסטינית טען בראיון לאחד מכלי התקשורת הערביים כי העובדה שחמאס מאפשר הקמה של בית חולים "אמריקני" ברצועת עזה, מעידה על שיתוף פעולה עם ארצות הברית. דובר מטעם חמאס השיב לו בתגובה כי על ראשי פתח להפסיק לקבל טיפולים בבתי חולים בישראל, לפני שהם באים בטענות כנגד הקמת בית החולים "האמריקני".
בפעם השנייה בתוך שבועיים: טראמפ ונתניהו שוחחו בטלפון על האיום האיראני ונושאים נוספים; נתניהו צפוי לטוס מחר ללונדון שם תתקיים פסגת נאט"ו בהשתתפות טראמפ
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארצות הברית טראמפ שוחחו אתמול בנוגע לאיום מצד איראן ונושאים נוספים, כך נמסר הבוקר (שני) מהבית הלבן. * השיחה מגיעה יממה לפני שנתניהו צפוי לטוס ללונדון שם תתקיים פסגת מנהיגי נאט"ו ושבה ישתתף גם טראמפ. עדיין לא ברור אם נתניהו וטראמפ ייפגשו בלונדון.
– ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לטוס מחר (שלישי) ללונדון ולהיפגש עם שר החוץ של ארה"ב פומפאו בשולי פסגת מנהיגי ברית נאט"ו. * נתניהו צפוי לשהות בלונדון יומיים ולהיפגש בלונדון גם עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם מנהיגים נוספים.
– במוקד השיחות שיקיים נתניהו עם פומפאו ושאר המנהיגים יעמוד הנושא האיראני וזאת לאור שורת ההפרות האיראניות של הסכם הגרעין וההתבטאויות של כמה ממנהיגי אירופה בדבר הצורך לבחון הטלה מחדש של סנקציות על איראן.
– השיחה הקודמת בין טראמפ ונתניהו התקיימה לפני כשבועיים, לאחר ששר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, אמר כי ממשל טראמפ לא רואה בהתנחלויות כבלתי חוקיות לפי החוק הבינלאומי. בעקבות ההודעה התקשר נתניהו לנשיא ארה"ב כדי להודות לו. בנוסף, לאחרונה ביקרו בישראל כמה קצינים בכירים בצבא ארה"ב, בהם יושב ראש המטות המשולבים האמריקני, שנפגש עם הרמטכ"ל הישראלי.
– בתוך כך, ממשרד החוץ נמסר כי "ביום שישי האחרון הצהירו שש מדינות אירופאיות על כוונתן להצטרף ל-INSTEX, מנגנון שנועד לאפשר לאיראן לעקוף את הסנקציות האמריקאיות. בלגיה, דנמרק, פינלנד, הולנד, נורבגיה ושבדיה לא יכלו לבחור תזמון גרוע יותר. מאות האיראנים החפים מפשע שנהרגו במהלך ההפגנות האחרונות מתהפכים בקברם". בהודעה משרד החוץ נאמר עוד "ידידותינו האירופאיות – איזה מסר בדיוק אתן שולחות לעם האיראני והאם לא יהיה זה יעיל ומוסרי יותר לעשות דזיגנציות לשליחי המשטר שרצחו את אותם חפים מפשע? איך אתם חושבים שהמשטר האיראני ומשמרות המהפכה יבינו את המחווה הזו שלכם?".
לאחר התייעצות עם גורמי בטחון: בנט הורה לתכנן שכונה יהודית חדשה בחברון – "יצור רצף טריטוריאלי ממערת המכפלה לשכונת אברהם אבינו ויביא להכפלת מספר התושבים היהודים בעיר"
בתום סדרת דיונים שקיים שר הביטחון החדש בנט עם גורמי הביטחון: הורה אתמול (ראשון) בנט למתאם פעולות הממשלה בשטחים והמינהל האזרחי ביהודה ושומרון על תחילת תכנון שכונה יהודית חדשה במתחם השוק הסיטואני בעיר חברון. * על פי הודעת משרד הביטחון, השכונה תייצר רצף טריטוריאלי יהודי ממערת המכפלה לשכונת אברהם אבינו, ותביא להכפלת מספר היהודים בעיר. במקום מבני השוק שייהרסו, ייבנו חנויות חדשות וזכויות הפלסטינים יישמרו.
– שטחי השוק הסיטונאי בחברון היו בבעלות יהודית עד שנת 1929, עם פרוץ מאורעות תרפ"ט. האדמות, שננטשו בעקבות המאורעות, עברו לידי מלך ירדן ובשנת 1967 הוחזרו לישראל. ישראל אפשרה לעיריית חברון לבנות במקום שוק סיטונאי שהיה פעיל עד לאמצע שנות ה-90'. * בנט הורה אתמול בבוקר לגורמים הרלוונטיים להודיע לעיריית חברון כי השטח שמעל קומת השוק יוחזר לידיים יהודיות, לצורך תכנון שכונה יהודית חדשה. המבנים שייבנו יאכלסו תושבים יהודים נוספים ויגדילו את היישוב היהודי בעיר.
– ראש עיריית חברון, תייסיר אבו סנינה, הגיב בריאיון לרדיו פלסטיני להחלטה ואמר כי מדובר במתקפה על חברון. הוא ציין כי בנט ישא בהשלכות של ההחלטה ושההחלטה מסוכנת ומסבכת את המצב בחברון. לדבריו, "ההחלטה מגבירה את החיכוך בין התושבים". הוא הוסיף כי יפעל ככל שביכולתו כדי למנוע את הקמת השכונה.
שר החוץ הלובי ל'מעריב': מקווה ליחסים נורמליים עם ישראל – אם תיפתר הבעיה הפלסטינית
עבד אל־האדי אל־חויג', שר החוץ בממשלת המעבר של הגנרל ח'ליפה חפתר ששולטת במזרח לוב ושכוחותיה צרים על הבירה טריפולי, אמר ל"מעריב" במהלך ביקורו בפריז שהוא מקווה שלוב תוכל לכונן יחסים נורמליים עם ישראל, אם תיפתר הבעיה הפלסטינית. * אל־חויג', שממשלתו נהנית, בין היתר, מתמיכתן של רוסיה, צרפת, מצרים, איחוד הנסיכויות וסעודיה, בעוד האו"ם מכיר בממשלת "ההסכמה הלאומית" של פאיז א־סראג', היושבת בטריפולי. אמר כי "אנחנו מדינה החברה בליגה הערבית ומחויבים להחלטותיה ולהחלטות האו"ם. אנחנו תומכים בזכויות העמים, ובכללן בזכויותיו של העם הפלסטיני. אבל אנחנו תומכים בשלום אזורי, מתנגדים לטרור ונלחמים בו גם בלוב". * לדברי אל־חויג' וממשלתו, בטריפולי שולטות מיליציות אסלאמיות קיצוניות הנתמכות בידי טורקיה וקטאר.
– ארה"ב תומכת במלחמתו של הפתר בטרור ובמחבלים האסלאמים בצפון אפריקה ומפעילה שם מטוסים ללא טייס, אך דורשת ממנו להפסיק את המצור על טריפולי ואף שיגרה לעברו ירי אזהרה לאחר שאחד המל"טים שלה הופל בידי "צבא השחרור הלאומי" שלו. * משלחת אמריקאית רמת דרג שנועדה עם חפתר טוענת כי הוא מאפשר את חדירתה של רוסיה ללוב. שר החוץ הלובי טוען שארה"ב טועה, שכן לוב הפכה לזירה לחיסול חשבונות בין הכוחות הפועלים במזרח התיכון.

חוץ

טבח באירן: משמרות המהפכה ירו למוות בכ-100 מפגינים לא חמושים – ונמלטו עם הגופות
עיתון ה"ניו יורק טיימס" פרסם אתמול (ראשון) תחקיר על גל המחאה באירן, ועל אלימות השלטון נגד המפגינים. התחקיר מתאר טבח אלים במיוחד בעיר בנדר מאהשהר בדרום מערב המדינה, שם על פי העדויות משמרות המהפכה ירו למוות ב-40 עד 100 מפגינים, ברובם צעירים לא חמושים, העמיסו את הגופות על משאית ונמלטו מהמקום.
– על פי 6 עדויות שונות, בהן מנהיג מחאה, כתב תקשורת אירני ואחות בבית החולים בו טופלו הנפגעים – יום שני לפני שבועיים, הגיע לעיר כוח גדול של משמרות המהפכה על מנת לדכא את ההפגנות. כוחות הביטחון ניסו לפזר את המפגינים ולפתוח את הכבישים שנחסמו, אך ללא הצלחה. כשאנשי משמרות המהפכה הגיעו לפרבר העיר הם פתחו באש, ללא אזהרה, לעבר עשרות גברים שחסמו את הצומת והרגו כמה מהם במקום.
– המרואיינים דיווחו כי שאר המפגינים נמלטו לשדה קני סוכר וכי אחד מהם, שהיה חמוש, ירה לעבר כוחות הביטחון. השומרים הקיפו את המפגינים שהסתתרו בשדה ועל פי הערכות העדים ירו למוות בכ-100 אנשים. לאחר הטבח ערמו השוטרים את הגופות על משאית ועזבו את המקום ואילו הפצועים פונו לבית החולים על ידי בני משפחותיהם.
– המחאה שפרצה לפני כשבועיים בעקבות עליית מחירי הדלק גבתה את חייהם של בין 180 ל-450 בני אדם – כך על פי הערכות ארגוני זכויות אדם, ארגוני אופוזיציה ועיתונאים איראנים. כמו כן, אלפים נפצעו וכ-7,000 נעצרו בגל המחאה שנחשבת לקטלנית ביותר מאז המהפכה האסלאמית לפני 40 שנה.
הבית הלבן: טראמפ לא ישלח נציג לדיון הקרוב בהליך ההדחה נגדו
הבית הלבן הודיע כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ועורכי דינו לא ישתתפו בשימוע ההדחה שייערך לטראמפ בקונגרס ביום רביעי הקרוב. * במכתב ששלח היועץ המשפטי של הבית הלבן ליו"ר הוועדה השופטת הוא כתב כי "לא ניתן לצפות שנשתתף בשימוע, כאשר עדיין לא ננקבו שמותיהם של העדים ולא ברור האם הוועדה תיתן לנשיא הליך הוגן באמצעות דיונים נוספים". * למרות טענותיו להליך לא הוגן, לא שלל הבית הלבן השתתפות בדיונים נוספים (ביום שישי הקרוב יתקיים דיון נוסף), אך רמז כי הדמוקרטים יצטרכו קודם כל לוויתורים פרוצדורליים גדולים.
– לפני כשבועיים, דובר הבית הלבן אמר כי הנשיא טראמפ מעוניין שמשפט ההדחה יתנהל בסנאט בוושינגטון משום ששם הוא יכול לצפות שיזכה להליך הוגן על פי החוקה האמריקנית. בהודעה נאמר עוד כי בהליך כזה יהיה אפשר לשמוע את העדים ואת מי שייתכן שהשתתפו בשחיתות כמו ראש ועדת המודיעין של בית הנבחרים, אדם שיף, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ובנו האנטר, ומי שמכונה "חושף השחיתויות". (רויטרס)
מנהיג ברית המועצות האחרון: "על רוסיה וארה"ב להימנע ממלחמה חמה"
מנהיגה האחרון של ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב אמר אתמול (ראשון) בריאיון לרשת CNN כי על רוסיה וארצות הברית "להימנע ממלחמה חמה". גורבצ'וב הדגיש כי בעקבות היחסים העכורים בין רוסיה לארצות הברית, על רקע ביטול ההסכם לפירוק מנשק גרעיני לטווח בינוני שעליו חתם עם הנשיא האמריקני רונלד רייגן ב־1987, מתרחקת המטרה הסופית של פירוז כולל מנשק גרעיני. (כאן)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן