Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי ה-03 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה     אחרי הביקורת: היועמ"ש הגיש כתב אישום מתוקן נגד ראש הממשלה – כולל רשימת עדים (פוליטי)     המשפט בתיקי רה"מ צפוי להתנהל במשך הרבה יותר משנתיים: למעלה מ-300 עדים יעידו בעד ונגד נתניהו, וייחקרו בחקירה ראשית וארבע חקירות נגדיות (פוליטי)     שעון העצר לחסינות הופעל מחדש; יועמ"ש הכנסת: "לא ניתן לחייב הקמת ועדת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    אחרי הביקורת: היועמ"ש הגיש כתב אישום מתוקן נגד ראש הממשלה – כולל רשימת עדים (פוליטי)

    המשפט בתיקי רה"מ צפוי להתנהל במשך הרבה יותר משנתיים: למעלה מ-300 עדים יעידו בעד ונגד נתניהו, וייחקרו בחקירה ראשית וארבע חקירות נגדיות (פוליטי)

    שעון העצר לחסינות הופעל מחדש; יועמ"ש הכנסת: "לא ניתן לחייב הקמת ועדת כנסת רק כדי לדון בחסינות נתניהו" (פוליטי)

    מסלול התנגשות: שר המשפטים מעוניין למנות בכיר בפרקליטות לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה; היועמ"ש מערים קשיים (פוליטי)

    לאחר שלושה שבועות של הפסקה: חמאס הודיע כי יחדש את צעדות השיבה בגבול הרצועה (בטחוני)

    נתניהו: "שוחחתי עם טראמפ על סיפוח בקעת הירדן"; "לא תהיה הסדרה ארוכת טווח בעזה כל עוד יימשך הטפטוף" (מדיני)

    בשל מחסור בכח אבטחה: נתניהו נאלץ לבטל ביקור בכנס נאט"ו; בבריטניה לא מרוצים שנתניהו מגיע למדינה רק בשביל לפגוש נציגים אמריקנים (מדיני)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי של ממש בטמפרטורות. הלילה: מעונן חלקית

    רביעי: מעונן חלקית. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר. במהלך הלילה בצפון הארץ יתחיל לרדת גשם. יתכנו סופות רעמים יחידות.

    חמישי: גשמים מקומיים ירדו בצפון הארץ ובמרכזה, ייתכנו סופות רעמים יחידות. תחול ירידה קלה בטמפרטורות. משעות אחר הצהרים הגשם יתפשט גם לצפון הנגב.

    שישי: מעונן חלקית. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות והן תהיינה נמוכות מהרגיל בעונה. ייתכן גשם מקומי.

חדשות

אלימות משטרה: מאבטח בנתב"ג ביקש מבלש משטרתי שהתנהג בצורה מחשידה להזדהות והוכה קשות

בלשי משטרה הכו שלשום (ראשון) בנתב"ג מאבטח סמוי של רשות שדות התעופה לאחר שביקש מאחד מהם להזדהות. המאבטח בן ה-24 הובהל לבית החולים ושוחרר לביתו עם תפרים בפניו. ברשות שדות התעופה הגישו תלונה למחלקה לחקירות שוטרים. * המאבטח ביקש משוטר סמוי להזדהות בטרמינל 3 בנתב"ג. השוטר התחמק בשלב הראשון ואז הציג תעודה, והמאבטח הניח לו לנפשו. בהמשך הגיע עם עוד שלושה שוטרים, שלקחו את המאבטח הסמוי לחדר שמיועד לבידוק, ליד מסועי המזוודות באולם הטיסות הנכנסות, אזקו אותו והכו אותו במשך דקות ארוכות. האירוע האלים התרחש אף שהמאבטח אמר לבלש שרק ביצע את עבודתו. * השוטרים הסמויים פועלים במסגרת יחידה 747 בשיתוף פעולה עם המכס, שנחשבת יחידה עצמאית במרחב נתב"גהעובד נלקח לטיפול רפואי  בו תפרו את פניו.
מועד העובדים נמסר כי ״ לא יתכן שעובד יחטוף מכות משוטרים רק בגלל שביצע את תפקידו. אנו דורשים חקירה יסודית ומהירה וכן  ענישה מרתיעה לשוטרים האלימים". ולכן היום יקיימו עובדי רשות שדות התעופה אסיפת מחאה. האסיפה שנועדה למחות נגד האלימות ולתמוך בעובדי הביטחון תתקיים בין השעות 10:00 – 11:00 בבוקר

פוליטי

אחרי הביקורת: היועמ"ש הגיש כתב אישום מתוקן נגד ראש הממשלה – כולל רשימת עדים

לאחר הביקורת בדבר השמטת רשימת עדי התביעה מכתבי האישום נגד נתניהו, דבר שבהליך הפלילי מהווה פגם חמור בכתב האישום שאף יכול להביא לביטולו: מסר אתמול היועץ המשפטי לממשלה (שני) ליו"ר הכנסת כתב אישום מתוקן נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לכתב האישום שהגיש ליו"ר הכנסת צורף נספח של רשימת עדי התביעה, הכוללת 333 פוליטיקאים, אנשי עסקים ומקורבים לסביבת נתניהו. אשר רבים מהם צפויים להעיד לטובת נתניהו (ראה ידיעה נפרדת).

– בתגובה להגשת כתב האישום המחודש כתב נתניהו: "תשפטו בעצמכם. אם רק היום הגישה התביעה כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו הכולל את רשימת העדים, מה אצה לה הדרך להציג ליו"ר הכנסת מסמך חסר ולקוי בלי רשימת עדים לפני שבועיים, בדיוק ביממה שבה בני גנץ החזיר לנשיא את המנדט להרכיב ממשלה? נראה שהאופן החפוז והלקוי שבו הוגש המסמך ליו"ר הכנסת, כשכתב האישום עדיין לא היה מוכן, מעיד על לוח זמנים משפטי שמושפע מלוח זמנים פוליטי. הצורך להידרש למאות עדים מעיד על הקושי לשכנע בנכונות הטענות המופרכות נגד ראש הממשלה".

המשפט בתיקי רה"מ צפוי להתנהל במשך הרבה יותר משנתיים: למעלה מ-300 עדים יעידו בעד ונגד נתניהו, וייחקרו בחקירה ראשית וארבע חקירות נגדיות

בכחול לבן הציעו לנתניהו לפרוש מראשות הממשלה למשך שנתיים בכדי שבזמן זה יוכל לנהל את ההליכים המשפטיים בעניינו, ולאחמ"כ אם יזוכה יחזור לראשות הממשלה. אולם ככל הנראה הדיונים במשפטי נתניהו צפויים להתארך למשך הרבה יותר משנתיים, תחילה בהשגת חומרי החקירה, למידת התיק, ובהמשך אף חקירות העדים, עדי התביעה בידי הפרקליטות וחקירות נגדיות בידי נתניהו, מו"ל ידיעות ובעלי בזק. כך שאם לא יצליח נתניהו להסיר את כתב האישום בשלב הטענות המקדמיות, הדיון בתיקיו יתנהלו זמן רב.

– כתב האישום נגד נתניהו יוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, וזאת על פי כללי הסמכות המקומית הייחודיים לראש ממשלה מכהן. * בסביבת נתניהו מעדיפים לנהל את התיק בבית המשפט המחוזי בירושלים, בהרכב של שלושה שופטים (כפי שמחייב החוק לגבי ראשי ממשלה מכהנים). זאת, בניגוד לדן יחיד המתמחה בנושאים כלכליים בבית המשפט בתל אביב. בין היתר הרושם הוא כי השופטים במחוזי בירושלים הם נוחים יותר ומתאפיינים במידה מופחתת של משפט פרקליטותי.

רשימת 333 עדי התביעה כוללת בין היתר שורת חברי כנסת, שרים, רגולטורים, בכירי מערכת המשפט, ראשי זרועות מערכת הביטחון, עיתונאים ובעלי ממון. גם סנגורו של נתניהו בתיקי 1,000 ו-2,000 עו"ד עמית חדד זומן להעיד מטעם התביעה, וכך גם עו"ד דוד שמרון, מקורבו וקרוב משפחתו של נתניהו. גם עו"ד פיני רובין. מעורכי הדין המסחריים הבולטים בישראל. שגויס בתחילת השנה לצוות ההגנה של נתניהו נמצא ברשימת עדי התביעה – כך שהעובדה כי הרשימה כה ארוכה אינה אמורה כלל להדאיג את נתניהו, אלא להיפך.

– בין רשימת עדי התביעה, נמנים בין היתר 122 חוקרי המשטרה הרשות לניירות ערך שטיפלו בתיק. בין חוקרי המשטרה ניתן למצוא את החוקרים שאחראיים לתרגיל החקירה לניר חפץ שחולל סערה רבתי בתקופה האחרונה.

– ראש הממשלה נתניהו תקף אמש בחריפות את המסמך שהעביר היועץ המשפטי לממשלה ובו רשימת העדים בתיקי נתניהו וטען כי "כשיש טענה אמיתית לא צריך 333 עדים, וכשאין טענה אמיתית גם 333 עדים לא יועילו. רשימת העדים המנופחת נראית כמו מחווה נוסטלגית ל'דפי זהב'".

שעון העצר לחסינות הופעל מחדש; יועמ"ש הכנסת: "לא ניתן לחייב הקמת ועדת כנסת רק כדי לדון בחסינות נתניהו"

בעקבות ההגשה המחודשת של כתבי האישום נגד נתניהו הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, כי אם נתניהו ירצה לראות ביום האתמול את היום הקובע לתחילת מניין 30 הימים בהם רשאי הוא לבקש חסינות פרלמנטרית, "הרי שעל מנת למנוע טענות בנושא ולמען ניקיון הדעת, לא אתנגד לדבר". *  אם יגיש נתניהו בקשת חסינות, ועדת הכנסת אמורה על פי חוק לדון בה. ואולם, ועדה זו לא הוקמה מחדש מאז פיזור הכנסת ה-20. אם היא לא תוקם במיוחד, ויתקיימו בחירות נוספות, הגשת כתב האישום לבית המשפט צפויה להתעכב בלפחות כחצי שנה. * ההערכה במערכת הפוליטית היא שנתניהו יבקש ברגע האחרון את החסינות, בתום 30 הימים. ככל שיתקרב מועד ההליכה לבחירות, יהיה קשה יותר לכנס את ועדת הכנסת.

– אתמול (שני) פרסם יועמ"ש הכנסת, חוות דעת לפיה לא ניתן לחייב את הקמתה של ועדת כנסת, שהיא הוועדה המוסמכת לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אם יחליט להגיש אותה. עם זאת, הוא הבהיר כי לא קיימת מניעה להקים את ועדת הכנסת, אם יהיה לכך רוב במליאה. עוד קבע יועמ"ש הכנסת כי לא ניתן לדלג על שלב הדיון בוועדת הכנסת ולהביא את הבקשה הישר אל מליאת הכנסת, וכתב כי "הצעה זו אינה עולה בקנה אחד עם לשון החוק ותכליתו". כמו"כ גם הוועדה המסדרת של הכנסת אינה מוסמכת לדון בבקשת החסינות בהיעדרה של ועדת הכנסת. – "מבחינה תכליתית, ויתור על הדיון בוועדת הכנסת יפגע באופן מהותי בהליך עצמו, שכן לפי החוק, החלטת ועדת הכנסת מתקבלת רק לאחר שנשמעו בפני חבריה הצדדים הרלבנטיים, קרי – חבר הכנסת המבקש, שאף רשאי להיות מיוצג על ידי עורך-דין או חבר כנסת אחר, והיועץ המשפטי לממשלה, המציג את תשובתו לבקשה ועונה לשאלות חברי הכנסת הנובעות מן הבקשה. מובן כי הליך אדוורסרי ייחודי זה אינו יכול להתקיים במליאת הכנסת, שבה עורך דין המייצג את חבר הכנסת, כמו גם היועץ המשפטי לממשלה, כלל אינם יכולים להופיע".

– לפי חוו"ד של יועמ"ש הכנסת, אם יהיה רוב להקמת ועדת הכנסת ניתן יהיה להקימה, והיא לא תהיה מוגבלת לדיון בחסינות נתניהו, אלא תקבל את מלוא סמכויותיה. "מעת שהוקמה ועדת כנסת קבועה, גם אם הדבר נעשה בשלב שלפני כינון הממשלה, נתונות לה מלוא סמכויותיה, והיא זו שתלווה את הכנסת לכל תקופת כהונתה", "יתר על כן, הנוהג בכנסת הוא שיו"ר ועדת הכנסת משתייך לסיעתו של ראש הממשלה, ולכן מתעורר קושי לבחור יו"ר קבוע בשלב שבו טרם כוננה ממשלה".

– יועמ"ש הכנסת מציין כי במידה ונתניהו יפנה לבקשת חסינות, וככל שלא תוקם ועדת הכנסת, הדבר אכן מעכב את פתיחת המשפט והגשת כתב האישום. לדבריו, יש לתת את "המשקל הראוי לתכליות העומדות ביסוד החסינות הפרלמנטרית ולזכות הנתונה לחבר הכנסת 'לקבל את יומו' ולשכנע את הכנסת כי מתקיימות לגביו העילות לקביעת חסינות, בטרם יוגש כתב האישום נגדו לבית המשפט".

– באשר לתקפות החלטת החסינות, ולשאלה האם החלטת חסינות כעת בכנסת ה-22 ממשיכה להיות תקפה גם בכנסת ה-23, מציין יועמ"ש הכנסת שאם מדובר בבקשת חסינות אשר נדחתה, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה רשאי להגיש את כתב האישום לבית המשפט, ונתניהו לא יוכל לאחר מכן לשנות את ההליך באמצעות הגשת בקשת חסינות נוספת לכנסת הבאה בתור.

– מנגד, אם בקשת החסינות התקבלה – לא ניתן יהיה להגיש כתב אישום לבית המשפט בתקופת כהונתה של אותה כנסת, וכאשר תיבחר כנסת חדשה, ככל שהיועץ המשפטי לממשלה ירצה להגיש את כתב האישום לבית המשפט וחבר הכנסת יבקש כי תיקבע לו חסינות, יתקיים ההליך מחדש.

מסלול התנגשות: שר המשפטים מעוניין למנות בכיר בפרקליטות לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה; היועמ"ש מערים קשיים (מגפון ניוז)

שר המשפטים הודיע כי לא יאריך את כהונת פרקליט המדינה המסתיימת בעוד שבועיים, ובמקום זאת ימנה ממלא מקום לתפקיד. אתמול הוא פרסם את רשימת המועמדים לתפקיד – "ארבעה מהם מכהנים בפרקליטות ואחד מהם הוא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה". המועמד שייבחר מביניהם, ישמש, כאמור, ממלא מקום בלבד – זאת עקב כך שבתקופת בחירות וממשלת מעבר לא ניתן להקים ועדת איתור למינוי של פרקליט מדינה קבוע, משרה הקצובה בחוק לכהונה של שש שנים. שר המשפטים הוסיף כי "רשימת השמות אינה בהכרח סגורה ולו יועלו בפני שמות נוספים מתוך המערכת, כפי שהחוק מחייב, אהיה מוכן לשקול זאת"

– מינוי ממלא המקום מהווה נקודת חיכוך נוספת במערכת היחסים המתוחה ממילא בין השר אוחנה ליועץ המשפטי לממשלה. בעוד אוחנה הבהיר כי החוק מתיר לו, במצב בו אין ועדת איתור, למנות בעצמו ממלא מקום לתפקיד, לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים, הבהיר היועמ"ש כי הוא עשוי להכריז על מניעה משפטית למנות מועמד אחר מאשר המועמד המועדף עליו.

– החוק לא קובע איך ימונה פרקליט מדינה, ודרך המינוי מצויה בשתי החלטות ממשלה מהעשור הקודם. באותן החלטות נקבע כי תוקם ועדת איתור בראשות היועמ"ש, שבה יהיו חברים גם נציב שירות המדינה, מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד שישמש נציג ציבור ונציג אקדמיה שייבחר בידי דיקני המוסדות המוכרים להשכלה גבוהה. הוועדה ממליצה לשר המשפטים על מועמד, והשר אמור להביאו לאישור הממשלה.

– כבר לפני כמה חודשים הבהיר מנדלבליט לאוחנה שממשלת מעבר לא יכולה למנות פרקליט מדינה קבוע. אוחנה קיבל זאת והחליט למנות ממלא מקום עם פרישתו של ניצן. אוחנה מסתמך על חוק שירות המדינה, שקובע כי אם מתעורר צורך למנות ממלא מקום לפרקליט המדינה, מי שאחראי לעשות זאת הוא "השר שעם משרדו נמנית המשרה". במקרה הזה – שר המשפטים.

– על פי דיווח שפורסם בחדשות 13 אם ימנה אוחנה מועמד אחר מלבד המועמד המועדף על מנדלבליט, מומי למברגר, צפוי היועמ"ש להכריז על מניעה משפטית לביצוע המינוי. * ע"פ הדיווח בישראל היום, בשיחות סגורות אומר היועמ"ש כי לא יאפשר לשר המשפטים אמיר אוחנה למנות את הפרקליט הבא. הנימוק למניעת המינוי מאוחנה על פי מנדלבליט הוא העובדה כי בתקופת ממשלת מעבר לא ניתן להקים ועדת איתור, והסמכות בתקופה זו היא לא בידיו של שר המשפטים, אפילו אם מדובר במינוי זמני. * אחד הפרקליטים שהציג אוחנה, המשנה ליועמ"ש רז נזרי, כבר הודיע לשר המשפטים כי הוא מסיר את שמו מרשימת המועמדים.

– בפגישה מתוחה שקיימו היועמ"ש ושר המשפטים בשבוע שעבר הבהיר מנדלבליט כי יש למנות לתפקיד את עו"ד שלמה למברגר. וטען לעמדתו משקל רב בנושא. הוא גם סירב להתעקשותו של אוחנה לראיין מועמדים נוספים.

– לדברי שר המשפטים, לכל המועמדים שהוצעו "למעט אחד ניסיון רב של עשרות שנים בניהול תיקים פליליים, בוודאי יותר מלפרקליט המדינה הנוכחי עת נכנס לתפקידו. למעשה המועמד היחיד שאין לו את הניסיון הפלילי האמור הוא רז נזרי, אך הוא מפצה על כך בניסיון רב ועשיר בתחומי המשפט הציבורי ובליווי היועצים המשפטיים לממשלה לאורך השנים במגוון תיקים – כולל בתחום הפלילי"

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש ובבקעה עשרה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט.בנוסף, במהלך סריקות של לוחמי צה״ל למציאת אמצעי לחימה בלתי חוקיים בחברון שבחטיבה המרחבית ״יהודה״, תפסו הכוחות נשק. החשודים והנשק הועברו לידי חקירת כוהב״ט.

כמו כן, במהלך סריקות של לוחמי צה"ל במרחב החטיבה המרחבית "שומרון", תפסו הלוחמים כספי טרור בשווי עשרות אלפי שקלים. פעילות זו מתקיימת כחלק מהמערכה כנגד כספים המשמשים לטרור

אתמול (שני), התקיים טקס הענקת פרסים למצטייני המערך הטכנולוגי. הטקס נערך בהיכל צה"ל, מחנה דיין-גלילות.

הטקס נערך בראשות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, מפקד חיל-האוויר אלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל-הים אלוף אלי שרביט, ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר, אלוף ליאור כרמלי, ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג'מן וראש המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית, תת-אלוף במיל' ד"ר דני גולד, בכירים נוספים ומשפחות המצטיינים.

אות המצטיינים של המערך הטכנולוגי הוענק ל-13 משרתים מכלל הזרועות והאגפים בצה"ל – אגף התקשוב וההגנה בסייבר, אגף המודיעין, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, חיל-הים, חיל-האוויר והמנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית בראשות משרד הביטחון. עשרה מתוכם זכו באות ליחידים בעבור מצוינות טכנולוגית ודוגמה אישית יוצאת דופן, ושלושה נוספים זכו באות ליחידים בעבור מצוינות טכנולוגית, תרומה ופעילות טכנולוגית יוצאת דופן לאורך שנים.
שלושה עשר הזוכים נבחרו על-ידי הרמטכ"ל, בהמלצת ועדה שמינה ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תת-אלוף במיל' ד"ר דני גולד.
מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי: "לטכנולוגיה יש את הכוח להגדיל באופן משמעותי את כושר ההשמדה והפגיעה באויב, ובכך להטות את כף המערכה הבאה לטובתנו. זוהי טכנולוגיה שיש בידינו כבר עתה, אך עלינו להמשיך ולפתחה בכל התחומים: בתחום אמצעי התקיפה והאיסוף, בדיגיטל ובסייבר, במודיעין ובאמצעי לחימה מתקדם מכל סוג. הטכנולוגיה היא משתנה מכריע ויתרונה המובהק של מדינת ישראל. זהו יתרון שעלינו להמשיך ולרתום לפיתוח מגוון של יכולות, ולהמשיך להפוך את צה"ל לצבא מודרני ואפקטיבי – זהו היעד שהצבנו לעצמנו. אפקטיבי משמעותו – צבא התוקף בדיוק ובעוצמה יוצאת דופן ובמקביל מגן ביעילות רבה. זהו יעד מרכזי אשר מחייב המשך שיפור הן של קטלניות התמרון, הן של התקיפה מנגד, והן של ההגנה. אלו שלושת המרכיבים המרכזיים שחיזוקם יוביל לניצחון. תפיסה זו עומדת בבסיס התוכנית הרב שנתית 'תנופה' והיא תלווה את צה"ל בשנים הקרובות".

לאחר שלושה שבועות של הפסקה: חמאס הודיע כי יחדש את צעדות השיבה בגבול הרצועה

בתום הפסקה בת שלושה שבועות: הוועדה המארגנת של תהלוכות השיבה ברצועת עזה הודיעה אתמול (שני) כי תחדש את ההפגנות ליד גדר המערכת ביום שישי הקרוב. * בהודעה שפרסמו נמסר כי לאחר הערכה של המצב הביטחוני וההתפתחויות בזירה המדינית, החליטה הוועדה על חידוש התהלוכות כ"כלי לגיטימי למאבק של העם הפלסטיני". הוועדה קראה להשתתפות המונית בהפגנה הקרובה, וביקשה מהמשתתפים לנקוט זהירות ולקיים את התהלוכות במתכונת בלתי אלימה, על מנת שלא לישראל תירוץ לפגוע במפגינים. * בכירים בוועדה, שבה חברים נציגי כל הפלגים ברצועה, אמרו כי ההחלטה אינה קשורה לדיווחים על מגעים לקראת הסדרה בין חמאס לישראל. * בשלושת השבועות האחרונים, חמאס הודיע כל שבוע מחדש על דחיית ההפגנות השבועיות על הגדר, ועל פי פרסומים הארגון שקל להשהות את המחאות המתקיימות בכל יום שישי במטרה לתת עדיפות לנתיב ההסדרה עם ישראל.

בצל המתיחות הגוברת ביחסים המדיניים: בירדן תרגלו מתקפה מכיוון ישראל

שבועיים אחרי החזרת המובלעות צופר ונהריים לריבונות ירדנית, ולאחר שהמלך הזהיר משפל חסר תקדים ביחסים, טנקים ומטוסי קרב של צבא ירדן ערכו תרגיל רחב היקף, שדימה תרחיש של ניסיון פלישה לירדן מהגבול המערבי. בתרגיל ניסו לדמות מערכה הגנתית של הרס מוצבים קדמיים של האויב וגשרים שבהם הוא יכול להשתמש. * התרגיל שכונה "חרבות של כבוד" נערך בימים שלישי ורביעי בשבוע שעבר. כשהמלך עבדאללה השני פיקח על התרגיל וצפה בו מקרוב, כשלצידו ראש ממשלת ירדן, ובכירי ממשל וצבא אחרים. בכלי התקשורת הערביים דווח כי בתרגיל צפו גם נספחים צבאיים של מדינות ידידותיות לירדן המוצבים במדינה.

מדיני

נתניהו: "שוחחתי עם טראמפ על סיפוח בקעת הירדן"; "לא תהיה הסדרה ארוכת טווח בעזה כל עוד יימשך הטפטוף"

ראש הממשלה נתניהו אישר אתמול, כי שוחח עם טראמפ על איראן ועל ההזדמנויות להכיר בבקעת הירדן כגבול המזרחי המוכר של מדינת ישראל. ראש הממשלה התייחס גם לדיווחים על הסדרה ארוכת טווח עם עזה, ואמר: "לא תהיה הסדרה ארוכת טווח כל עוד יימשכו 'הטפטופים'".

לטענת נתניהו, זאת הסיבה שהוא הציע לגנץ להקים ממשלת אחדות כשהוא הראשון ברוטציה: "הצעתי לבני גנץ הצעה – בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה. אנחנו לא צריכים בחירות נוספות".

בשל מחסור בכח אבטחה: נתניהו נאלץ לבטל ביקור בכנס נאט"ו; בבריטניה לא מרוצים שנתניהו מגיע למדינה רק בשביל לפגוש נציגים אמריקנים

בצל פיגוע הטרור ביום שישי בלונדון: ראש הממשלה נתניהו נאלץ לבטל את תוכניתו לטוס היום (שלישי) ללונדון כדי להיפגש עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בשולי פסגת ראשי מדינות נאט"ו. בלונדון לא היו מרוצים מהעובדה שזו הפעם השנייה שנתניהו מתכנן ביקור בזק לעיר רק כדי לפגוש בה בכירים אמריקאים. * לפני שלשה חודשים הגיע נתניהו ללונדון כדי לפגוש שם את מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר, וכעת שוב ביקש להגיע בהתראה קצרה מאוד לאירוע עמוס במבקרים בינלאומיים שזקוקים לאבטחה. * כעת לשכת ראש הממשלה בוחנת את האפשרות שראש הממשלה יטוס לליסבון בפורטוגל בהמשך השבוע כדי לפגוש שם את פומפאו.

– גורמים המעורבים בתכנון הביקור אמרו כי הסיבה לביטול היא שיקולי אבטחה, המארחים הבריטים הודיעו כי בשל ההתראה הקצרה, הם לא יוכלו להעמיד לנתניהו את חבילת האבטחה המתאימה. לדבריהם בשל ועידת נאט"ו הם מתוחים עד קצה גבול היכולת באבטחת המנהיגים שמגיעים לוועידה. * בעיתון הארץ צוטטו גורמים נוספים שטענו כי מרקל ומקרון לא השיבו בחיוב לגישושים בשאלה האם ניתן לקבוע לנתניהו פגישות גם עמם שם.

למרות לחצי ישראל: ממשל טראמפ אישר העברת 105 מיליון דולר לסיוע לצבא לבנון

ממשל טראמפ אישר בשבוע שעבר להעביר כספי סיוע לצבא לבנון בסך 105 מיליון דולר. כך על פי שלושה גורמים בקונגרס האמריקני לסוכנות הידיעות AP. הדיווח מנוגד למה שדווח בחודש שעבר, כאשר גורמים בממשל מסרו כי התקבלה ההחלטה לעקב את כספי הסיוע. * חברי קונגרס פרו-ישראלים טענו כי העברת הסיוע אינה ראויה מכיוון חזבאללה חדר לשורות צבא לבנון, אך במחלקת המדינה ובפנטגון דוחים טענה זו – וגורסים כי צבא לבנון הוא הגורם היחיד המגן על ריבונות המדינה מפני ארגון הטרור.

חוץ

סוריה: 13 בני אדם נהרגו בהפצצות צבא אסד באידליב; תשעה הרוגים מתוכם שמונה ילדים בהפגזה טורקית נגד הכורדים במזרח המדינה

יום דמים קשה בסוריה: 21 אזרחים נהרגו אתמול (שני) בזירות שונות של מלחמת האזרחים הסורית, המתחוללת במדינה קרוב לתשע שנים, כך לדברי כורדים.* סוכנות הידיעות הכורדית הוואר דיווחה כי תשעה בני אדם נהרגו בהפגזה טורקית על העיירה תל ריפאעת שבשטח הנשלט על ידי הכורדים. * על פי הדיווחים, שמונה מההרוגים הם ילדים, שככל הנראה נמצאו בגן ילדים בשעה שהפגזים הטורקיים החלו לנחות.

– ארגון משקיפים למען זכויות אדם בסוריה, הפועל מלונדון, דיווח כי 13 בני אדם נהרגו בהפצצה של מטוסי המשטר על העיירה מע'רת נועאמן, במחוז אידליב שבצפון המדינה. הפצצה, שכוונה נגד כוחות המורדים השולטים בעיר, פגעה בשוק העירוני ובבית ספר שנמצא במרכז העיירה. בנוסף להרוגים, 18 בני אדם נפצעו, בהם כמה בני אדם באורח קשה.

– בין ההרוגים היו שלושה חברי צוות של ארגון "הקסדות הלבנות", ארגון חילוץ והצלה הפועל בשטחים המחוזקים על ידי המורדים. לפי הדיווחים בכלי התקשורת המזוהים עם המורדים, השלושה נהרגו כשתקרה קרסה באחד המבנים המופצצים, בשעה שחילצו פצועים מהמבנה.

– הלחימה בצפון מזרח סוריה התחדשה בשבוע האחרון לאחר מספר שבועות של הפסקת אש שברירית. כוחות המשטר ניסו בשבוע האחרון להשתלט על מספר מעוזים של המורדים בצפון המדינה אך ספגו מפלה. (ישראל היום)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן