Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום רביעי ה-04 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה     הפלונטר הפוליטי | פגישה בין נתניהו וגנץ הסתיימה בתוך פחות משעה – ללא תוצאות; בליכוד הודיעו: "לא ננהל יותר מו"מ עם כחול לבן, הם החליטו מראש שלא להקים איתנו ממשלה" (פוליטי)     דיווח: בפרקליטות שוקלים להעמיד לדין של "ידיעות אחרונות", "וואלה!" ו"בזק" באשמת שוחד (פוליטי)     חמאס פרסם תיעוד של חומרים שנתפסו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הפלונטר הפוליטי | פגישה בין נתניהו וגנץ הסתיימה בתוך פחות משעה – ללא תוצאות; בליכוד הודיעו: "לא ננהל יותר מו"מ עם כחול לבן, הם החליטו מראש שלא להקים איתנו ממשלה" (פוליטי)

    דיווח: בפרקליטות שוקלים להעמיד לדין של "ידיעות אחרונות", "וואלה!" ו"בזק" באשמת שוחד (פוליטי)

    חמאס פרסם תיעוד של חומרים שנתפסו בתקרית בחאן יונס – החיילים לבשו חגורות GPS, כפתורי הרכב פעלו כמערכת תקשורת, בקרה צילום ושידור (בטחוני)

    דיווח: מצרים מציעה הפסקת אש למשך 5 שנים בין ישראל וחמאס; בכירים בזרועות הצבאיות משתתפים בדיונים (מדיני)

    בכיר בחמאס: "לא הוצעה לנו רגיעה ארוכת טווח – איננו דנים בכך; הדרישה שלנו היא מעבר ימי" (מדיני)

    מידע מודיעיני חדש: "איראן עלולה לנסות לפגוע בכוחות או אינטרסים אמריקאים במזרח התיכון" (חוץ)

    במגזר החרדי צפויים לצאת לגל מחאות ברחבי הארץ: אברך חרדי, אב לתינוקת הושלך לכלא הצבאי עקב התנגדותו לגיוס חרדים (דת ומדינה)

    נחשף: בכירים בצבא זייפו לכאורה את נתוני הגיוס מהמגזר החרדי; המטרה: לייצר רושם כביכול מדובר במגמה מתפתחת; הכאב: גם לפי נתוני האמת אלפי חרדים גויסו בשנים האחרונות; המשמעות: אישרור חוק הגיוס החדש יביא בתוך שנה לסנקציות כלכליות ופליליות נגד המגזר החרדי; ראש אכ"א: "הנתונים שפורסמו לא מזויפים, מדובר בלומדים שמנהלים אורח חיים חרדי, אך אינם נחשבים כחלק מהיעדים" (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית. בצפון הארץ לקראת בוקר צפוי גשם מקומי וייתכנו סופות רעמים יחידות.

    חמישי: גשם מידי פעם בצפון הארץ שמתחזק ומתפשט במהלך היום עד צפון הנגב, וייתכנו סופות רעמים יחידות. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה.

    שישי: גשם מקומי בעיקר ממרכז הארץ ועד לצפון הנגב. תחול ירידה בטמפרטורות והן תהיינה נמוכות מהרגיל לעונה.

    שבת: מעונן חלקית עם טמפרטורות נמוכות מהרגיל לעונה. ייתכן טיפטוף.

    ראשון: מעונן חלקית מלווה בגשמים מקומיים קלים בצפון הארץ ובמרכזה. באחר הצהריים הגשמים יתחזקו וילוו בסופות רעמים. הטמפרטורות יהיו עדיין נמוכות מהרגיל לעונה.

חדשות

במגזר החרדי צפויים לצאת לגל מחאות ברחבי הארץ: אברך חרדי, אב לתינוקת הושלך לכלא הצבאי עקב התנגדותו לגיוס חרדים. * היום בשעות הצהריים התקיים הדיון בעניינו בבית המשפט הצבאי ביפו, כשאת סרבן הגיוס ייצג הפרקליט הבכיר מנחם שטאובר שנשכר במיוחד עבורו על ידי הוועדה להצלת עולם התורה. * בהמשך אמורים בוועדה להצלת עולם התורה לעלות למעונם של גדולי התורה להתייעצויות חירום ולקבלת החלטות בדבר המאבק הציבורי הנחוש שצפוי להתחיל כבר בימים הקרובים.

נחשף: בכירים בצבא זייפו את נתוני הגיוס מהמגזר החרדי; המטרה: לייצר רושם כביכול מדובר במגמה מתפתחת; הכאב: גם לפי נתוני האמת אלפי חרדים גויסו בשנים האחרונות; המשמעות: אישרור חוק הגיוס החדש יביא בתוך שנה לסנקציות כלכליות ופליליות נגד המגזר החרדי; ראש אכ"א: "הנתונים שפורסמו לא מזויפים, מדובר בלומדים שמנהלים אורח חיים חרדי, אך אינם נחשבים כחלק מהיעדים"

בכירים בצבא זייפו לכאורה נתונים שנועדו לשקף את היקף הגיוס מתוך המגזר החרדי. וזאת מתוך מטרה לייצר רושם כביכול מדובר במגמה מתפתחת, ולנסות להביא את המגזר החרדי למצב של הסתגלות לאופציה של גיוס לצבא, כך נחשף ב'כאן רשת ב'. במקביל אף שוגרו לובשי מדים חובשי כיפות לשכונות חרדיות, בכדי להחדיר בנוער את האופציה הזו.

– לפי הפרסום ב'כאן חדשות' בשנת 2017 בלבד הצליחו בצבא לגייס 1,300 חרדים, אך בכירים בצבא דרשו לזייף את הנתונים ולהגדילם ל-3,070. בשנה שלאחר מכן (2018) נרשם גידול ל-1650, אך גורמים בצבא ביקשו לזייף את הנתון כדי שיתאים לנתון של שנה קודם ולצייר מגמה של עלייה בגיוס מהמגזר. בשנת 2011, גוייסו בפועל רק 600 חרדים, אך בצבא דיווחו על 1,200 מתגייסים.

– מנגד, בצבא טוענים כי לא מדובר בזיוף מכוון, אלא בטעות בחישוב הנתונים, כשלדבריהם כל ה-3,070 הינם מרקע חרדי, בעוד שלפי החוק בכדי להיחשב ביעדים, צריך ללמוד לפחות שנתיים במוסד חינוך חרדי "בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב. במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם". לפי הצבא "גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי. מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה״ל להטעות בנתונים".

– ראש אגף כוח אדם בצבא מוטי אלמוז אמר בתגובה לכאן חדשות כי "רובם המוחלט הם אנשים שמקיימים אורח חיים חרדי ומעידים על עצמם שהם לומדים, וזה לא בסדר שהם לא עומדים בהגדרות החוק" בכדי להיחשב כחלק מהיעדים. הוא הוסיף כי בצבא שוקלים להקים צוות חיצוני כדי שיבדוק את הנתונים.

המרדף אחר האייפון 11 pro

אם וביתה שבילו במרכז המזון נוף הגליל גילו כי מכשיר האייפון 11 החדש של הבת שנשכח בעגלת הקניות – נעלם.  האם פנתה לבטחון החנות שהזעיק שוטרים למקום. השוטרים מיהרו וצפו בתצלומי הוידאו של בטחון הקניון עם האם וזיהו זוג מבוגרים לוקח את הטלפון מעגלת קניות. בדיקה נוספת נוספת הראתה את החשוד בשנות ה-70  עוזב את הקניון ונוסע לכוון בית שאן.  השוטרים התקשרו לניידת שהייתה בקרבת מסלול סמוך לישוב ניר דוד ושאלו אותו האם הוא מבחין בתנועה של כלי רכב באזור?  השוטר ציין כי הוא רואה  אוטובוס קו מספר 412 (שנוסע  מעפולה לכיוון בית שאן) והשוטרים מהקניון ביקשו מהשוטרים  בניידת לעצורו אותו בתחנה הבאה שלו בניר דוד. השוטרים, עצרו את האוטובוס והשוטר עלה אל האוטובוס תוך שהוא בשיחה בנייד עם השוטר בקניון.

השוטר בקניון חייג אל מספר הטלפון של הבת שהחל מצלצל באוטובוס בידי החשוד שהיה מופתע מהצלצול. החשוד,  עוד לא הספיקו להגיב וכבר מצא את עצמו מעוכב על ידי השוטר לחקירה בתחנה. המכשיר נלקח מהחשוד והאם וביתה נקראו לאסוף אותו.

פוליטי

הפלונטר הפוליטי | פגישה בין נתניהו וגנץ הסתיימה בתוך פחות משעה – ללא תוצאות; בליכוד הודיעו: "לא ננהל יותר מו"מ עם כחול לבן, הם החליטו מראש שלא להקים איתנו ממשלה"

פגישתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, שהתקיימה אמש (שלישי) בבסיס הקריה בתל אביב, הסתיימה כעבור פחות משעה בלי שהצדדים הצליחו להגיע להסכמות חדשות שיובילו לממשלת אחדות. * בליכוד טענו בתום הפגישה כי "חרף ויתורים מרחיקי לכת, כחול לבן ממשיכים לסרב להקמת ממשלת אחדות". ובכחול לבן טענו כי נתניהו סירב להתחייב שלא יבקש חסינות פרלמנטרית.

– אמש אמרו גורמים משתי המפלגות שהסיכויים לאחדות נראים קלושים מתמיד. בכירי כחול לבן גיבשו עמדה שלפיה גם במחיר של מערכת בחירות שלישית – הם לא יכהנו תחת נתניהו במעמדו כנאשם. במקביל, הליכוד מתעקש לא להיפרד מבלוק ה-55 של הימין ולא לאפשר לגנץ לכהן ראשון כראש ממשלה.

– הבוקר אמר ח"כ זוהר בראיון לכאן רשת ב' כי "ממשלת אחדות לא תקום, כחול לבן לא רלוונטיים יותר, לא נקים איתם ממשלה ולא ננהל איתם יותר מו"מ, אין יותר מה לדבר עם החבורה הזו, הם החליטו מראש שלא להקים איתנו ממשלה ופסלו את כל הרעיונות שהבאנו – כמו חמישה חודשי כהונה לנתניהו, יש מטורף מזה? הלכנו הכי רחוק שאפשר".

– ע"פ הדיווח בחדשות 13, הליכוד וכחול לבן הגיעו להבנות במרבית הנושאים, וכעת נותרה מחלוקת משמעותית שמהווה המכשול העיקרי בדרך להקמת ממשלת אחדות – השאלה אם בכחול לבן יסכימו לשבת תחת נתניהו למשך חצי שנה. מחלוקת נוספת היא השאלה אם כהונתו של גנץ תימשך שנה וחצי או שנתיים, וכן אם לאחר ששת החודשים שבהם יהיה בשלטון – נתניהו יישב בקבינט כמ"מ רה"מ בנבצרות, או שייעדר ממנו.

– שתי המפלגות הגדולות סיכמו כי חוקי הנבצרות והרוטציה יחוקקו לפני השבעת הממשלה, כך שנתניהו לא יוכל להיות ראש הממשלה מהרגע שוויתר על שלטון אחרי חצי שנה. עוד סוכם כי הממשלה תכלול 30 שרים ויותר כדי לכלול את כל המפלגות – מספר שיכול להגיע גם למאה חברי כנסת.

– לפי המתווה, נתניהו יכהן כראש ממשלה בחצי השנה הראשונה, וגנץ יהיה ממלא מקום ראש הממשלה. גבי אשכנזי יקבל את תיק הביטחון, יאיר לפיד את תיק החוץ, תיק האוצר יישאר אצל הליכוד, ויולי אדלשטיין ימשיך להיות יו"ר הכנסת. בנוסף לכך, הסכימו המפלגות שתיק הפנים יילך לגוש של כחול לבן, כדי לתת הישג למפלגתו של גנץ בנושא דת ומדינה – וההנחה היא שדרעי יסכים למהלך. בהמשך לכך סוכם על עיגון הסטטוס קוו כפי שהוא כרגע – מבלי שייכתב באופן מפורש שעושים פעולה נגד התחבורה הציבורית שהחלה לפעול בשבת.

– בתוך כך, אמש אישרה ועדת הבחירות המרכזית את האפשרות לקיצור מערכת הבחירות – במידה שהמגעים לאחדות לא יצלחו וישראל תלך לסבב שלישי. בתום הפגישה הסתמן כי המועד הקרוב ביותר שבו ניתן יהיה לקיים בחירות יהיה ב-ל' שבט תש"פ.

בישראל ביתנו יוזמים הקמת ממשלת מומחים זמנית כדי למנוע בחירות – "הכרעות גורליות בסופ"ש"

שמונה ימים נותרו עד לפיזור הכנסת וטרם נמצא הפתרון שיימנע מהמדינה לגשת למערכת בחירות נוספת, אולם בישראל ביתנו מסרבים להשלים עם הגזרה ומקיימים לאורך היום התייעצויות במטרה לפתור את הפלונטר הפוליטי. במפלגה טוענים כי החלטות גורליות צפויות להתקבל בסוף השבוע הקרוב, ובינתיים מקדמים פתרון חדש שכולל הקמת "ממשלת מומחים" מצומצמת במינוי נשיא המדינה שתכהן במשך שנה. לדברי גורמים בישראל ביתנו, כבר התקיימו מספר שיחות עם נציגי הליכוד וכחול לבן בנושא, ונוצר רושם ראשוני כי יש היתכנות למהלך.

– במכתב ששלח ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו ליו"ר מפלגתו הוא הודיע על כוונתו "לבדוק היתכנות לחקיקת בזק שמטרתה למנוע בחירות". במסמך פירט קושניר את פרטי היוזמה: לאחר תום 21 הימים, יוכל נשיא המדינה להקים ממשלת מומחים זמנית שתכלול 11 שרים כולל ראש הממשלה, ותכהן שנה אחת בלבד. * לפי ההצעה, לכנסת לא תהיה זכות להצעות אי אמון כנגד ממשלת המומחים, ובתום תקופה של שנה אחת הנשיא יהיה ראשי להעניק מנדט להרכבת הממשלה לח"כ בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח. * בישראל ביתנו מציעים גם, בין היתר, שהממשלה תהיה רשאית להעביר את תקציב המדינה ללא צורך בהצבעה בכנסת.

– בתוך כך, כמה סגני ראשי ערים מטעם ישראל ביתנו פנו אמש למנכ"לית המפלגה וביקשו להיפגש עם היו"ר ליברמן, במטרה שיקבל החלטה על כניסה לממשלת ימין צרה. נוסף על כך, דרשו הסגנים לקיים דיון בתוך המפלגה על הנושא. פנייתם של הסגנים מגיעה על רקע שיחה שהתקיימה אתמול בין חברי הכנסת עודד פורר וחמד עמאר לבין ליברמן, במהלכה אמרו חברי הכנסת דברים דומים.

– בישראל ביתנו החליטו מכאן והלאה להטיל על כחול לבן את האשמה המרכזית על כך שהולכים לבחירות ושאין ממשלת אחדות. עד אתמול נאמר במפלגה שהאשמה מחולקת שווה בשווה בין הליכוד וכחול לבן, מעכשיו יופנה הזרקור בעיקר לכחול לבן. הדבר אמור להקל על קידום המגעים לממשלת ימין צרה.

– במקביל לכך, התראיין יו"ר סיעת ישראל ביתנו עודד פורר לגלצ, וגם הוא הביע תמיכה ברעיון של הקמת ממשלת ימין צרה, תוך שהוא מציין כי כל ממשלה כזו תצטרך לקבל את קווי היסוד אותם הציג יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן.

ברקע כתב האישום נגד ראש הממשלה: היועמ"ש ממתין לתשובת נתניהו לגבי ויתור על תפקידי השרים

היועץ המשפטי לממשלה ממתין לקבל עד היום (רביעי) תשובה מלשכת ראש הממשלה בקשר לכוונתו של בנימין נתניהו לוותר על תפקידי השרים שבהם הוא מחזיק, על רקע כתב האישום שהוגש נגדו. * מחלקת הבג"צים צריכה להודיע לבג"ץ עד יום חמישי מה עמדתה במענה לעתירות נגד המשך כהונתו של ראש הממשלה כשר העבודה והרווחה, שר התפוצות, שר החקלאות ושר הבריאות. * בישיבה שתתקיים היום בלשכת היועמ"ש יובהר מה תהיה תשובתו של מנדלבליט לבג"ץ. * עד כה העדיף מנדלבליט לבוא בדברים עם מזכירות הממשלה, שאמורה הייתה להסדיר את העברת התיקים לח"כים אחרים, אולם השותפות הקואליציוניות מערימות קשיים על החלוקה החדשה. * על פי כל הסימנים נערך נתניהו להעביר את התיקים, ובמקרה זה תתייתר העתירה לבג"ץ, אולם אם הוא לא יוותר עליהם ביממה הקרובה, ייאלץ היועמ"ש להציג בפני השופטים את עמדתו. * בשלב זה העמדה של היועמ"ש אינה חד-משמעית, בעיקר לאור העובדה שחוק יסוד הממשלה שונה, וע"פ נוסחו החדש הוא מאפשר הישארות שר בתפקידו למרות שמרחפת נגדו כתב אישום

דיווח: בפרקליטות שוקלים להעמיד לדין של "ידיעות אחרונות", "וואלה!" ו"בזק" באשמת שוחד

בכתב האישום נגד רה"מ נכתב ארוכות לגבי חלקם של שלושה תאגידים גדולים בעבירות המיוחסות לו: "בזק", "ידיעות אחרונות" וחברת "וואלה!". על פי האישומים, תאגידים אלו לא רק היו מעורבים במעשים פלילים, אלא אף קיבלו כתוצאה מכך הטבות בשווי מאות מיליוני שקלים. על פי מדיניות האכיפה המפורטת בהנחיות פרקליט המדינה ובפסיקה, במצבים כאלו נדרש להעמיד לדין לא רק את האנשים הפרטיים שהיו מעורבים בעבירות, אלא גם את החברות עצמן – התאגידים הכלכליים שנהנו מפרי העבירה או שהיו אמורים ליהנות ממנה. אולם למרות זאת, בכתב האישום שהוגש בשבוע שעבר לא הופיעו שמות החברות המדוברות. * אם יוחלט להאשימם, החברות בזק, "וואלה!" ו"ידיעות אחרונות" עומדות בפני איום בתשלום קנסות בגובה עשרות מיליוני שקלים, אם לא יותר מכך.

– במשרד המשפטים מסרו לעיתון 'ישראל היום' כי נשקלת האפשרות להעמיד לדין את התאגידים, אך "לא נערך שימוע לתאגידים. טרם התקבלה החלטה בעניינם". לפי 'ישראל היום' הדבר מעלה, לכאורה, שאלות בנוגע להגשת כתב האישום נגד נתניהו ושאר המעורבים בפרשות, שכן אם טרם התקבלו מלוא ההחלטות בתיק, מדוע הוגש כתב האישום בעת הזו?

– במכתב ששלח עו"ד מיכאל דבורין ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה הוא דורש להעמיד לדין גם את החברות בפרשיות 2000 ו־4000, בהתאם למדיניות האכיפה המקובלת. לפי דבורין, אי העמדתם לדין תחרוג ממדיניות האכיפה שקבע בעבר פרקליט המדינה. הנחיה מספר 9.15 של הפרקליט קובעת כי יש "…ליתן את הדעת בכל מקרה מתאים, גם לאפשרות העמדה לדין של התאגיד, וכן לאפשרות החילוט". וגם "מאחר שעונש הקנס הוא העונש העיקרי לתאגיד, הקנס המרבי לגבי תאגיד הינו כפול מהקנס הקבוע לגבי יחיד". לפי ההנחיה, מדובר במדיניות ענישה שנובעת ממחויבותה של ישראל במסגרת ה־OECD: "הצורך בהחמרת הענישה, ובמיוחד עונשי הקנס לגבי תאגידים, עלה גם מהתחייבויותיה הבינלאומיות של ישראל, ובעיקר מאמנת ארגון ה־OECD למאבק בשוחד של עובדי ציבור זרים. על פי מחויבויות אלה, על הענישה בגין עבירה זו להיות מרתיעה ואפקטיבית". (ישראל היום)

בטחוני

ועדת ההיגוי של צעדות השיבה הפיצה כרזות בעלי אופי אלים לקראת חידוש ההפגנות בגבול עזה

אחרי שלושה שבועות של הפסקה: ההפגנות על הגדר צפויות להתחדש כאמור ביום שישי הקרוב. ועדת ההיגוי של הצעדות פרסמה כרוזים שמזמינים את התושבים להשתתף בהן. הכרוזים נושאים אופי וסממנים אלימים באופן יחסי, ובין היתר הודגשו בהם מראות של דם מרוח ועשן שחור.

– בשלושת השבועות האחרונים, חמאס הודיע כל שבוע מחדש על דחיית ההפגנות השבועיות על הגדר, ועל פי פרסומים הארגון שקל להשהות את המחאות המתקיימות בכל יום שישי במטרה לתת עדיפות לנתיב ההסדרה עם ישראל.

חמאס פרסם תיעוד של חומרים שנתפסו בתקרית בחאן יונס – החיילים לבשו חגורות GPS, כפתורי הרכב פעלו כמערכת תקשורת, בקרה צילום ושידור

הזרוע הצבאית של חמאס גדודי עז א-דין אל קסאם פרסמו אתמול (שלישי) תיעוד של החומרים שנתפסו במהלך התקרית בחאן יונס בשנה שעברה. בין היתר, נתפס ציוד חפירה – שכלל כיסויים מיוחדים מבודדי רעש חפירות, מכשירי חיתוך וזרעי עשבים הצומחים במהירות על מנת להסתיר סימני חפירה. נוסף לכך, אותרו אקדחים משתיקי קול מוסלקים בחלק מהציוד, ורובה ציד להרג חיות ללא רעש. * בהמשך הסרטון, ניתן הסבר מפורט על שני הרכבים שלטענת חמאס שימשו את הלוחמים. לדבריהם, הרכב הראשון – "קיפוד" – עבר שינויים מסיביים כדי שיוכל לעמוד בתנאי לחימה.

– החמאס פרסם את הציוד המיוחד שהותקן על משאית המרצדס, שבה נסעו הלוחמים בשטח הרצועה. לפי חמאס, כפתורי פתיחת החלונות של המשאית הוסבו למערכת הקשר של הלוחמים עם חדר הפיקוד של המבצע, ואילו על מערכת המיזוג הותקנו מצלמות אינפרה אדום.

– בנוסף לכך, על המשאית הותקנו רכיבים שיוכלו ליצור תקלה ברכב במידת הצורך, וצמיגיה הוחלפו בגומי חסין ירי. ברחבי הרכב נפרסו מערכות ניווט, קשר, צילום וכן ציוד החייאה.

– לפי חמאס, המשאית חולקה והופרדה ובחלקה האחורי והמוסתר ישבו ארבעה לוחמים. מתחת לחלונות הוחבאו נשקים למקרה חירום. לכל אחד מאנשי הכוח המיוחד הוצמד מכשיר GPS כך שיוכלו לאתר את מיקומו בכל רגע נכון.

מדיני

דיווח: מצרים מציעה הפסקת אש למשך 5 שנים בין ישראל וחמאס; בכירים בזרועות הצבאיות משתתפים בדיונים

בכירים בגדודי אל-קאסם ובפלוגות אל-קודס – הזרועות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי – לוקחים גם הם חלק בשיחות ההסדרה הנערכות במצרים, אשר במסגרתן הונחו הצעות להפסקת אש למשך 5 שנים בין ישראל וחמאס, כך דווח היום (רביעי) בעיתון "אל קודס". * לפי הדיווח, במסגרת השיחות, נעשים מאמצים לשכנע את הצדדים לקבל הצעה להפסקת אש ארוכת טווח, שתימשך כחמש שנים. המקורות הצביעו על לחץ בינלאומי שמופעל על ראשי הארגונים על מנת להחזיר את היציבות ולהגיע להסדרה. * מקור המקורב לחמאס ציין כי הארגון לא עודכן בנוגע ל"יוזמת נמל צף" על ידי המתווכים. מנגד, הוא לא הכחיש כי הועלו הצעות בנוגע לפרויקטים הנוגעים לתשתיות אחרות ברצועה, ביניהם השגת בית חולים שדה בצפון הרצועה ומיזמי בניית תשתיות גדולים. לדבריהם, המתווכים הודיעו לגורמים שישראל נותרה מחויבת להבנות.

– העיתון הלבנוני אל-אחבאר, המקורב לחיזבאללה, דיווח הבוקר (רביעי) כי פגישתם בקהיר של מנהיג הארגון איסמעיל הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, עסקה בהבנות בנוגע להסרת המצור מרצועת עזה. עוד דווח כי קטאר בוחנת אפשרות לצייד את תחנת החשמל ברצועה בקו גז ישיר להפקתו, ולהעביר לחברת החשמל 25 מיליון דולר.

– הפגישות בין הצדדים בקהיר יימשכו כמה ימים בחסות המודיעין המצרי ובפיקוחו. בשלב הראשון יתקיימו פגישות אישיות של כל ארגון פלסטיני עם המודיעין המצרי וככל הנראה יהפכו בהמשך למשותפות.

– מקורות לא מצריים מסרו לעיתון הלבנוני כי הנייה צפוי להמשיך מקהיר לסבב ביקורים בקטאר, רוסיה וטורקיה. יחד עם זאת צוין כי החלטה סופית בנוגע למסעו האפשרי של מנהיג חמאס אחרי ביקורו במצרים תתקבל לאחר סיום השיחות בהקהיר ובהנחה שיושגו בהן תוצאות.

בכיר בחמאס: "לא הוצעה לנו רגיעה ארוכת טווח – איננו דנים בכך; הדרישה שלנו היא מעבר ימי"

סגן מנהיג חמאס, חליל אל-חייא, התייחס אתמול (שלישי) בריאיון לערוץ "פלסטין אל-יום" למתיחות עם ישראל, וטען: "אנו מכחישים שהוצעה לנו רגיעה ארוכת טווח – ואנחנו לא דנים בכך". לדבריו "ישנם מגעים יום-יומיים בין הגורמים השונים, בהם מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון, על מנת לעקוב אחר ביצוע ההסכמים עם הכיבוש". עוד הוסיף כי "הדרישה שלנו היא מעבר ימי. זאת, על מנת שהעם הפלסטיני יפתח אל העולם. אנחנו רוצים לסיים את המצור, לא נוכל להסכים שהעם שלנו יישאר בבית כלא גדול ושמו עזה".

דיווח: הבית הלבן מנסה לקדם הסכמי אי לוחמה בין ישראל למדינות המפרץ

הבית הלבן פנה לאיחוד האמירויות, בחריין, עומאן ומרוקו – מדינות ערביות שאינן מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל – בניסיון לקדם הסכמי אי-לוחמה עם ישראל. כך נחשף אמש (שלישי) בחדשות 13. * הסכמי אי הלוחמה אמורים להיות צעד ביניים פומבי בדרך לנורמליזציה מלאה בין ישראל לאותן מדינות ערביות – יותר מהיחסים החשאיים הקיימים היום, ופחות מהסכמי שלום וכינון יחסים מלאים.

– לפי הדיווח, במהלך השבוע שעבר נפגשה סגנית היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, טראמפ, עם שגרירי המדינות בוושינגטון. והעלתה בפניהם את היוזמה לקידום ההסכמים, וביקשה לדעת מה עמדתם בנושא. השגרירים אמרו שידווחו על המסר מהבית הלבן כל אחד למנהיגיו, ויחזרו עם תשובה בהקדם. * בימים האחרונים התקיימו בבית הלבן שיחות בנושא, שבהן השתתפו צוות אמריקני, משלחת ישראלית ונציגים מהמטה לביטחון לאומי, משרד הביטחון ומשרד המשפטים.

– בכיר בבית הלבן לא הכחיש את הפרטים ואמר כי: "ארה"ב תברך על הרחבת היחסים בין בנות הברית והשותפות שלנו במזרח התיכון אבל לא נתייחס לשיחות מדיניות חסויות ואין לנו מה להודיע בשלב הזה".

שר הביטחון חתם על צו הגבלה כלכלי נגד בכיר בחמאס-בריטניה; שרשרת של צווים לפעילים נוספים ייחתמו בקרוב

שר הביטחון בנט חתם אתמול (שלישי) על צו מנהלי ראשון מסוגו שאמור להגביל את פעילותם הכלכלית של פעילי טרור בארץ ובעולם. מדובר בפעם הראשונה שבה מפעילה ישראל כלים כלכליים פרסונליים נגד פעילי טרור בעולם.

– האנשים נגדם יופנו הצווים ייכנסו לרשימה במערכת הביטחון, שעל פי השר תהיה נגישה לכל אדם, כך שיהיה ניתן לדעת את זהותם של פעילי ארגון חיזבאללה, חמאס ואחרים.

– הצו שנחתם אתמול מתייחס למחמד ג'מיל הרש, פעיל חמאס שגורש בשנת 1992 ללבנון ומתגורר בשנים האחרונות בבריטניה. הנ"ל עומד בראש ארגון טרור המכונה "הארגון הערבי לזכויות אדם בבריטניה", אשר מהווה זרוע של ארגון חמאס בבריטניה.

– מלשכת שר הביטחון נמסר כי בקרוב ייחתמו שרשרת צווים נוספים לפעילי טרור בעולם, מה שיטיל מגבלה על יכולתם של פעילי טרור "לעשות שימוש בנכסיהם ולקדם את ענייניהם הפיננסיים ואת ענייני ארגון הטרור בארץ וגם בחו"ל, ובכך להוות כלי הרתעה אפקטיבי".

בגלל ראש הממשלה האנטישמי: ישראל תאסור כניסת דיפלומטים מלזים לרשות הפלסטינית

ישראל החליטה לאסור על כניסתם של דיפלומטים מלזים לשטחי הרשות הפלסטינית דרך ישראל, בעקבות שורת התבטאויותיו הבוטות של ראש ממשלת מלזיה. * גורם בכיר במשרד החוץ אמר: "מלזיה היא מדינה שבראשה עומד מנהיג אנטישמי. זאת מדינה שעל הדרכונים של אזרחיה נכתב שהדרכונים תקפים לכל העולם למעט מדינת ישראל. אם מוחמד ממשיך ככה – הדיפלומטים שלו לא ייכנסו".

– ראש הממשלה המלזי בן ה-94 ידוע כשונא יהודים מובהק אך טוען כי איננו אנטישמי עקב היותו פתוח לעמים שמיים אחרים מהיהודים. בין היתר כינה את היהודים "בעלי אף גדול", הטיל ספק במספר היהודים שנרצחו בשואה, ובריאיון ל-AP הוא טען ש"אנטישמיות זה מושג שהמציאו כדי למנוע ביקורת מיהודים שעושים דברים לא טובים. האפשרות למתוח ביקורת צריכה להיות פתוחה לכל". * בעבר קרא ראש הממשלה המלזי ליותר ממיליארד מוסלמים להתאחד נגד ישראל. כמו כן אמר שהיהודים שולטים היום בעולם באמצעות שליחיהם, ו"גורמים לאחרים להילחם ולמות עבורם".

חוץ

מידע מודיעיני חדש: "איראן עלולה לנסות לפגוע בכוחות או אינטרסים אמריקאים במזרח התיכון"

רשת CNN מדווחת על פי גורמים במשרד ההגנה ובממשל כי מידע מודיעיני חדש מצביע כי איראן עלולה לבצע פיגועים נגד כוחות ואינטרסים אמריקאים במזרח התיכון, לדברי אחד הגורמים "יש מודיעין עקבי על כך בשבועות האחרונים". לדברי הגורמים בשבועות האחרונים יש תזוזה של כוחות צבא וכלי נשק איראניים, שארצות הברית חוששת שישמשו למתקפה, אם משטר האייתוללות יורה על אחת כזו.

דיווח: חיל הים האיראני יערוך תרגולים משותפים עם רוסיה וסין

סוכנות הידיעות הרוסית "TASS" דיווחה אתמול (שלישי) כי חיילות הים של רוסיה, סין ואיראן יקיימו תרגולים משותפים החל מיום ראשון בעוד שלה שבועות למשך כחודש, וכי משלחות מטעם הצבאות המדוברים החלו לתאם את תכנון התרגולים המשותפים כבר לפני חודשיים. * הגנרל האיראני חוסיין קהאנזאדי טען כי מטרות התרגולים המשותפים הן חיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות, והגברת ביטחון בחלקו הצפוני של האוקיינוס ההודי, היכן שהתרחשו כמה תקריות באחרונה.

דיווח: מפקד כוח קודס, ונציג חיזבאללה בעיראק משתתפים בדיונים בעירק לקראת הקמת ממשלה חדשה – "סולימאני נמצא בבגדאד כדי לקדם מועמד ספציפי"

פוליטיקאים עיראקים ובעלי בריתם באזור התכנסו אתמול (שלישי) בבגדאד כדי לדון בהקמת ממשלה חדשה, בין המשתתפים במשא ומתן: מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, גנרל קאסם סולימאני, והאיש של חיזבאללה בעיראק, מוחמד קוות'רני. כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. לדברי המקור לידיעה, שלא מסר פרטים נוספים, "סולימאני נמצא בבגדאד כדי לקדם מועמד ספציפי לרשת את עבד אל-מהדי". הוא הוסיף כי נציג חיזבאללה "משחק תפקיד מרכזי בשכנוע כוחות שיעיים וסוניים פוליטיים".- גורם פוליטי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי גם גורמים אחרים מבקשים ערבויות במסגרת השיחות. "הגושים הפוליטיים רוצים לשמור על מעמדם", אמר הגורם, שתיאר את המשא ומתן כ"קשה מאוד". גורמים ממשלתיים ופוליטיים אמרו כי המפלגות שוקלות להקים ממשלת "מעבר" בת חצי שנה, שתפקח על רפורמות אלקטורליות לפני שיתקיימו בחירות מוקדמות לפרלמנט.

– בינתיים, ההפגנות נמשכו גם אתמול. בעיר השיעית נג'ף נפצעו 35 מפגינים כשחמושים בבגדים אזרחיים פתחו באש ופיזרו גז מדמיע לעבר המון שהתאסף מחוץ לקבר של מנהיג שיעי, שהיה מקורב לאיראן. ההפגנות בנג'ף הסלימו מאז שמפגינים שרפו את הקונסוליה האיראנית ביום רביעי. לפי לשכתו של המטיף הפופוליסטי מוקדתא א-סדר, נציגים שבטיים ניסו לתווך בין הצדדים, וקראו לכוחות של איש הדת להתערב. הוא טרם הגיב לפנייתם. בכרבלא, המשטרה ירתה אש חיה וגז מדמיע על מפגינים במהלך הלילה.

– בעקבות המחאה המשטרה תגברה את כוחותיה. 500 שוטרים הוצבו בעיר נסיריה, בה נרשם מספר ההרוגים הגדול ביותר בימים האחרונים ו-150 נוספים נשלחו לבצרה מחשש לפריצת מהומות בבתי כלא. בבגדאד, הרשויות הודיעו אתמול כי הם שחררו 16 אזרחים שנעצרו במהלך ההפגנות. זאת, יממה לאחר שהארגון לזכויות אדם האשים את המשטר כי אינו פועל להגנה על פעילים. (וואלה)

עיראק: "לכדנו את סגנו של מנהיג דאע"ש לשעבר אל-בגדאדי"

דוברות הצבא העיראקי הודיעה אתמול (שלישי) על לכידת מפקד דאע"ש בשם אבו חלדון בעיר כירכוכ שבצפון המדינה. לפי הודעת הצבא ודיווחים בכלי התקשורת העיראקיים, אבו חלדון היה סגנו של המנהיג הקודם של ארגון הטרור, אבו בכר אל-בגדאדי. (החדשות13)

באירן מאשרים: משמרות המהפכה טבחו בעשרות מפגינים

התקשורת האיראנית הנשלטת על ידי השלטון, אישרה את הדיווח של ה"ניו יורק טיימס", לפיו במהלך מחאת הדלק בחודש שעבר טבחו משמרות המהפכה במפגינים בערים: שיראז, סרגאן, מחאהר, ושחראר שבדרום מערב המדינה. על פי הדיווח בניו יורק טיימס בין 40 ל-100 מפגינים לא חמושים, שהסתתרו בשדה קני סוכר נורו למוות בידי משמרות המהפכה. אך בתקשורת האירנית טוענים שההרוגים היו טרוריסטים שהתחבאו, וכי כוחות הביטחון סיכלו "באופן גאוני" את מזימתם.

– לפי התקשורת האיראנית "כמה מפגינים עם נשק חם חסמו את הדרך לנמל מחאהר. בהמשך התחוללו עימותים בין כוחות המשטר למפגינים שבמהלכם נקטו כוחות המשטר פעולות להצלת חייהם של תושבי מחאהר".

– על פי עדי ראייה "המפגינים חסמו כבישים רבים המובילים לנמל אימאם חומייני, כולל כניסה לעיר צ'מראן. בשעה 9:30 בבוקר ביום שני כוחות הביטחון הגיעו למקום בו היו המפגינים. בסמוך לכיכר הייר, כאשר המפגינים לא היו חמושים אך כוחות הביטחון ירו בכל זאת לעברם". שאר המפגינים נמלטו לשדה קני סוכר וכי אחד מהם, שהיה חמוש, ירה לעבר כוחות הביטחון. השומרים הקיפו את המפגינים שהסתתרו בשדה ועל פי הערכות העדים ירו למוות בכ-100 אנשים. לאחר הטבח ערמו השוטרים את הגופות על משאית ועזבו את המקום ואילו הפצועים פונו לבית החולים על ידי בני משפחותיהם.

– מהאשאר, השוכנת במחוז חוזיסתן שבדרום-מערב איראן, שבו חי המיעוט הערבי, דוכאה באלימות על ידי כוחות הביטחון. האוכלוסיב במחוז העשיר בנפט טוענת לקיפוח מצד הממשל המרכזי של איראן, וקבוצות בדלניות תקפו בעבר את צינורות הנפט באזור. תיעודים מהאזור שפורסמו ברשת הראו מחאות שלווה, כמו גם עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון.

– נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כתב אמש (שלישי) כי "ארצות הברית של אמריקה תומכת באנשים האמיצים באיראן שמפגינים למען חירותם". מוקדם יותר נשאל טראמם בידי כתבים בפסגת נאט"ו אם ארצות הברית יכולה לעשות יותר, והשיב: "אני מעדיף לא לענות עכשיו. זה דבר נורא ואני חושב שהעולם צופה, אבל הרבה מאוד מאוד אנשים נהרגים עכשיו באיראן בגלל שהם מפגינים. רק בגלל שהם מפגינים".

– בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני קרא היום (רביעי) לשחרר את כל המפגינים הלא חמושים ואת החפים מפשע שנעצרו בזמן המחאה נגד העלאת מחירי הדלק, שבועיים אחרי עימותים אלימים שלפי ארגון זכויות האדם אמנסטי גבו את חייהם של יותר מ-200 איש. לדבריו, "צריך להפגין את מידת הרחמים הדתית והאסלאמית, ויש לשחרר את אותם חפים מפשע שהפגינו נגד העלאות מחיר דלק ולא היו חמושים" * בשבוע שעבר אמר חבר פרלמנט כי כ-7,000 מפגינים נעצרו, אך רשות מערכת המשפט דחתה את המספרים שהציג.

קוריאה הצפונית: על ארה"ב לשנות את מדיניותה העוינת כלפי צפון קוריאה; טראמפ: המו"מ נמשך, אם נצטרך להשתמש בכוח הצבאי שלנו נגד קוריאה הצפונית – נעשה זאת

משרד החוץ של צפון קוריאה שיגר אתמול פעם נוספת מסר מאיים כלפי ארה"ב ומזהיר שעד הסוף השנה עליה לשנות את מדיניותה העוינת כלפי צפון קוריאה. לדברי שר החוץ הצפון קוריאני, "צפון קוריאה עשתה את המקסימום שלא לסגת מהצעדים שעשתה ביוזמתה שלה, מה שנשאר לעשות כעת נשאר לפתחה של ארה"ב, והיא תחליט בעצמה איזו מתנה היא רוצה לקבל". לדבריו, הקריאה של ממשל טראמפ לשיחות נוספות הן לא יותר "טריק מטופש שנועד לחייב את קוריאה הצפונית למשא ומתן ולנצל זאת לצורכי הבחירות לנשיאות בשנה הבאה".

– אתמול בבוקר אמר טראמפ במסיבת עיתונאים שקיים בלונדון, במהלך ועידת נאט"ו. כי "אנחנו נושאים ונותנים עם קוריאה הצפונית. אבל הם צריכים לשאת בנטל בצורה יותר הוגנת. אם נצטרך להשתמש בכוח הצבאי שלנו – נעשה זאת".

– אתמול (שלישי) חגגה קוריאה הצפונית את השלמת פרוייקט הדגל של המנהיג קים ג'ונג און – להקמת עיר חדשה, ששמה סמג'יון (Samjiyon). העיר מתוארת כ"אוטופיה סוציאליסטית", עם דירות חדשות, בתי מלון, אתר סקי וחיי מסחר ותרבות. על פי סוכנות הידיעות הממשלתית, KCNA העיר יכולה להכיל 4000 משפחות. החגיגה הגדולה כללה זיקוקי דינור, ותמונות שפורסמו בעיתון של השלטון הראו את קים מחייך בעודו חותך את הסרט לחנוכת העיר.

– העיר היא אחת היוזמות הכלכליות הגדולות של קים, בניסיון להביא לכלכלה שנסמכת על עצמה, אולם בניית העיר התעכבה, בעיקר בגלל מחסור מחומרי בניין, וכוח עבודה כתוצאה מהסנקציות הכלכליות על המדינה בשל תוכנית הגרעין שלה. העיכוב בבנייה הביא את המשטר להעביר גדודי עבודה, שעריקים מהמדינה הטוטליטרית ופעילי זכויות אדם כינו "עבדים" משום שהם לא מקבלים תשלום על עבודתם, אוכלים אוכל גרוע ומחוייבים לעבוד יותר מ-12 שעות ביממה למשך 10 שנים, בתמורה לאפשרות להתקבל לאוניברסיטה או להצטרף למפלגה הקומוניסטית.

בעקבות תמיכתה במפגינים: סין אוסרת על צבא ארה"ב לבקר בהונג קונג

סין הודיעה שלשום (שני) כי היא משעה את בחינת הבקשות של כלי טיס וכלי שיט אמריקניים לבקר בהונג קונג, בתגובה לחקיקה שעברה בקונגרס האמריקני, התומכת במפגינים בעיר הנמצאת תחת שלטונה של בייג'ינג. * הממשלה גם הטילה סנקציות על המטה האמריקני של ארגון משמר זכויות האדם, בטענה כי הוא תומך במפגינים "קיצונים ואלימים" בהונג קונג, ועל כמה ארגוני זכויות אדם נוספים. * בשבוע שעבר הזהירה סין כי היא תנקוט "צעדי נגד תקיפים" אחרי שהנשיא דונלד טראמפ חתם על החקיקה שהעבירו הדמוקרטים והרפובליקנים. דובר משרד החוץ בבייג'ינג אמר כי ייתכנו צעדים נוספים, אם ארצות הברית לא תשנה את מדיניותה.

– גורם ביטחוני אמריקני, שדיבר בעילום שם, אמר כי למהלך של סין לא תהיה השפעה על הפעילות הצבאית האמריקנית. ביקוריהם של כלי שיט וטיס אמריקניים בהונג קונג נדחים לעתים, בזמנים של מתיחות עם סין. (רויטרס)

אחרי הצטרפות בלומברג למירוץ הדמוקרטי: קמפיין טראמפ הודיע כי יסרב לשתף פעולה עם סוכנות הידיעות בלומברג

קמפיין טראמפ הודיע שלשום (שני) כי יסרב לסיקור של עיתונאים מרשת בלומברג, שבבעלות המיליארדר מייקל בלומברג שנכנס למרוץ הדמוקרטי לקראת הבחירות בשנה הבאה. * אחרי הצטרפותו לפריימריז הצפופים בשבוע שעבר, הודיעה הרשת כי היא תפסיק לסקר באופן ביקורתי מועמדים אחרים במפלגה הדמוקרטית, אך ימשיך לכסות את ממשלו של הנשיא. בקמפיין של טראמפ אמרו כי זאת הוכחה ל"הטיית הסיקור" של בלומברג וכתביה לא יקבלו אישורי כניסה לעצרות או לאירועי קמפיין אחרים של הנשיא הרפובליקני. מנהל הקמפיין של טראמפ אמר כי "נקבע אם לשתף פעולה עם כתבים מסוימים או לענות לשאלות מבלומברג על בסיס כל מקרה לגופו". * בתגובה, אמר העורך הראשי של בלומברג, ג'ון מייקלת'ווייט, כי הטענות לסיקור מוטה "לא יכולות להיות רחוקות יותר מהאמת".

בעולם היהודי

אנטישמיות בצרפת: למעלה ממאה קברים חוללו בבית עלמין יהודי בצרפת

ונדליזם חמור בבית עלמין יהודי בצרפת: לפחות מאה מצבות בבית עלמין יהודי בשטרסבורג שבמזרח צרפת הושחתו אמש (שלישי) כשרוססו עליהן צלבי קרס וכתובות נאצה. הרשויות המקומיות פתחו בחקירה ומסרו כי מדובר במקרה שלישי במהלך השנה האחרונה של השחתת קברים וריסוס כתובות נגד יהודים במחוז.

ה

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן