Skip to content

מפגש מרהיב ומהפנט בין קו, צורה, כתם, צבע וקשתות ירושלמיות

ב"רשמים VII: קן_____פעולה" הביאנלה הארצית לרישום מציגים 54 אמנים בתערוכות הפזורות בארבעה מיתחמי אמנות. הדס מאור האוצרת הראשית מפתיעה במחשבות חזותיות שחורגות מן הקו על הנייר. גם בתלת מימד לוקחות היצירות המרגשות את הקו הפשוט לטיול קונצפטואלי בין הקמרונות והקשתות של החללים הירושלמיים. התוצאה: חווייה אסתטית מהפנטת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 דורות של אמנים, מהמובילים והבינלאומיים, דרך דור הביניים ועד לבוגרים טריים של בתי הספר לאמנות מציגים בביאנלה הארצית השביעית לרישום בירושלים המתקיימת בחסות ובהפקת בית האמנים ירושלים. תערוכת העל תחת הכותרת "רשמים VII : קו_____ פעולה"  כוללת 4 תערוכות בחללי תצוגה שונים בעיר. החל ב"קו פעולה" בבית האמנים באוצרותה המופלאה של הדס מאור, עבור ב "דינמו" בגלריה ברבור באוצרותו של אברהם קריצמן, המשך ב"לזה בדיוק התכונתי" תערוכתה של חן שיש בבית אנה טיכו באוצרותה של תמנע זליגמן ממוזיאון ישראל, וכלה "בדרכו של הקו" בסדנת ההדפס ירושלים באוצרותה של אירנה גורדון.   

 

הדס מאור בסיור עיתונאים בבית האמנים בתערוכת הביאנלה לרישום.   צילום סיגל גליל

 רות צדקא מנהלת בית האמנים סיפרה בסיור העיתונאים כי למעלה מ-600 יוצרים נענו לקול קורא להשתתף בביאנלה. מתוכם נבחרו מרבית מ- 54 האמנים המציגים בתערוכות השונות במסגרת תערוכת הרישום הארצית הדו-שנתית הנערכת בירושלים.  עשרות האמנים המשתתפים ומאות היצירות המוצגות, מצטרפים לחגיגת אמנות גדולה ומקיפה, המשרטטת את כיווני העשייה והתמורות שחלו במדיום הרישום המסורתי, אך הדינאמי ומתחדש תדיר. 

עבודת וידיאו אבנר פינצ'ובר הרישום שנוצר בזכוכית כשהיא מתנפצת...בתערוכה בבית האמנים. צילום: סיגל גליל

האוצרת הראשית של הביאנלה הדס מאור, מובילה בתערוכות תחת הכותרת רשמים VII – קו פעולה, עמדה המתרחקת מהתפישה הקונבנציונאלית את הרישום כפעולה של קו מצויר על נייר ומציגה את כוחו של הקו הרישומי גם בתחום הפיסול, המיצב, הפרפורמנס והסאונד, המתגלמים במרחב.

היחס שבין רישום לחלל

התערוכה המרכזית בבית האמנים ירושלים עוסקת ביחס בין רישום לחלל.  מִקבץ העבודות המוצג בסדנת ההדפס מקיף מדיומים שונים: וידיאו, פיסול, מיצב, צילום, קרמיקה והדפס. התערוכה בגלריה ברבור מציגה מגוון של פעולות המתייחסות לרישום, כמו חיתוך, הדבקה ויציקה ובבית טיכו מוצגת תערוכת יחיד של האמנית חן שיש ובה עבודות חדשות על נייר בשימוש של דיו וצבע אקריליק. חן שיש בוחנת את היחס שבין האקראי למכוון, כאשר מרבית העבודות נוצרו בתהליך שכפול והעתקה המזכיר את מבחני ה"רורשך".

רישום בצבע . חן שיש כתמי רורשך ברישום מכוון ואקראי בית אנה טיכו. צילום סיגל גליל

"רשמים VII – קו פעולה" בביאנלה השביעית לרישום, מתרחקת מן התפישה הקונבנציונאלית את פעולת הרישום כפעולה של קו המתכנס אל מצע דו ממדי,  נייר בדרך כלל. תחת זאת, מבקשת הביאנלה להנכיח את כוחו של הקו הרישומי במרחב תלת ממדי ולהציג היבטים ספציפיים בתחום הפיסול, המיצב, הפרפורמנס והסאונד, כאלו הניזונים מהבנת עומק של פעולת הרישום אך מתגלמים בסופו של דבר באופן תלת ממדי במרחב.

הביאנלה בירושלים לוקחת את הקו הפשוט לטיול למקומות מפתיעים ויוצרת שיח  צורני חדש ומרתק בין המרכיבים הבראשיתיים של הרישום הנקודה והקו, לבין החלל והמרחב שבו היצירות מוצגות. דיאלוג מהפנט בין פנים הגלריה והחוץ הירושלמי, בדרך כלל בית אבן ובו קימורים וקמרונות וחלונות שנפתחים בקשת אל הנוף.

 התערוכה בבית האמנים ירושלים עוסקת ביחס בין רישום לחלל. באופן בו פעולת הרישום מסמנת במרחב נפחים, פוערת בו פערים, מותירה בו סימנים וצלקות, או מציבה ביחס אליו שאלות. התערוכה כוללת  בעיקר עבודות ספציפיות לחלל עם דגש מיוחד על הממד הפרפורמטיבי אשר בבסיסן.

סיאה-פרמינגר-דיו-2017-וידיאו. רונה-שטרן-ללא-כותרת-2017. ללא-כותרת-2019.בגלריה בבית האמנים. צילום-אלעד-שריג

אוצרת התערוכה: הדס מאור. האמנים המשתתפים בתערוכה: מיכה אולמן, מאיה אטון, ורדי בוברוב, טלי בן בסט, גיא גולדשטיין, מיכל הלפמן, עדי ויצמן, אירית חמו, נחום טבת, עמית לבלנג, סיגלית לנדאו, רמי מימון , ליהי ניידיץ, נרדין סרוג’י, אבנר פינצ’ובר, סיאה פרמינגר, לימור צרור, ענת קינן, תכלת רם, רונה שטרן, נועה תבורי, ליאור תמים

שעות פתיחה בבית האמנים : ב’, ד’, ה’: 10:00 – 18:00; ג’: 14:00 – 20:00; שישי: 10:00 – 13:00; שבת: 11:00 – 14:00

כתם צמנט כרישום על הקיר. דימוי אקראי של אבנר פינצ'ובר שנוצרו על ידי התזת מלט על הקיר בבית האמנים. צילום סיגל גליל

"בדרכו של הקו" התערוכה בסדנת ההדפס. אוצרת: אירנה גורדון

התערוכה מציגה  עבודות שאינן בהכרח הדפסים אבל נושאות בתוכן אלמנטים ותכונות היכולים להיקשר להדפס, כמו תבניות ושיבושן, יצירת סריג ופרימתו, היחס בין המרובה והמשוכפל למקור ועוד.

כמו עבודת אוריגמי יפנית בסדנת ההדפס ירושלים. עמיר רוזנברג "פרגוד" פרט. צילום סיגל גליל

האמנים המשתתפים בתערוכה בסדנת ההדפס:  אתי אברג’ל, נלי אגסי, אריה ברקוביץ, אנה דן, מאיה ז”ק, יעל יודקוביק, מאיה כהן לוי, יהושע נוישטיין, מלאכי סגן-כהן, אבישי פלטק, נאווה פרנקל, שושנה צ’חנובסקי, טליה קינן, אשחר חנוך קליינגבייל, משה רואס, עמיר רוזנברג, ואניה שאוב, עירן ששון, אמיר תומשוב

דיאלוג עם החלל והקשת הירושלמית. מניפה-תריס-חלון-פרגוד-וילון-אוריגמי. סדנת ההדפס ירושלים. צילום סיגל גליל

שעות הפתיחה בסדנת ההדפס ירושלים: א’ – ה’: 8:00 – 15:00; שישי: 10:00 – 12:00

קו זורם ונחתך. יהושע נוישטיין ללא כותרת 1978 בסדנת ההדפס ירושלים. צילום: סיגל גליל

התערוכה "דינמו" בגלריה ברבור. אוצר אברהם קריצמן 

התעורכה מציגה מגוון של גישות ופעולות המתייחסות לרישום –  חיתוך, הדבקה ויציקה שמתבצעות בחומרים מסורתיים של רישום, עבודות המתייחסות לחלל הגלריה כמקום שבו ניתן לבצע רישום, פסלים שמהווים מצע לרישום ועבודות דו ממדיות שנקודות המוצא והסיום שלהן חורגות אל ממדים נוספים.

בין קו לכתם מונוכרומטי. עבודה מהפנטת של ליאב מזרחי בגלריה ברבור. צילום סיגל גליל

האמנים המשתתפים בתערוכה בגלריה ברבור מתן אורן, נטלי אילון, רון אסולין, דוד בן הרא״ש, מיכל גלבוע דוד, שיראל הורוויץ, ניר הראל, נגה יודקוביק עציוני, ליאב מזרחי, נועה שוורץ, נטעלי שלוסר, תמר שפר

שעות הפתיחה בגלריה בית ברבור: ב’ – ה’: 16:00 – 20:00; שישי: 11:00 – 14:00

"לזה בדיוק התכוונתי" תערוכת יחיד של חן שיש. אוצרת: תמנע זליגמן 

בתערוכת היחיד של חן שיש בבית טיכו מוצגות מספר סדרות של עבודות חדשות מרביתן על נייר בשימוש של דיו וצבע אקריליק.

תמנע זליגמן האוצרת בתערוכה של חן שיש בבית טיכו צילום: סיגל גליל

שיש בוחנת את היחס שבין האקראי למכוון, כשבדימוי האקראי מוצאת שיש השראה להשלמת הדימוי.  מרבית העבודות נוצרו בתהליך שכפול והעתקה המזכיר את מבחני ה”רורשך”.

שעות פתיחה: א’ – ה’: 12:00 – 20:00; שישי: 10:00 – 14:00

חן שיש פרח ורוד בבית אנה טיכו. צילום: סיגל גליל


הביאנלה השביעית לרישום, "רשמים VII – קו פעולה" תינעל ב- 15.2.20.

במהלך הביאלה אירועי אמנות רבים הכוללים מפגשים וסיורים מודרכים עם אוצרים ואמנים. הכניסה לכל האירועים והתערוכות חופשית וללא תשלום.

מידע ותכנית מפורטת באתר :  www.art.org.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן