Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-08 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה דם ברחובות – שני פעילי מחאה כנגד נתניהו הוכו אמש בהפגנה שבירושלים על ידי תומכי ראש הממשלה (חדשות)     ארבעה ימים לפיזור הכנסת: נתניהו קורא לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה – ההצעה המתגבשת תאפשר לרה"מ הנבחר למנות שרים ולהעביר תקציב גם ללא רוב בכנסת (פוליטי)     מסתמן: הבחירות הקרובות ב-ז' אדר (פוליטי)     […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

דם ברחובות – שני פעילי מחאה כנגד נתניהו הוכו אמש בהפגנה שבירושלים על ידי תומכי ראש הממשלה (חדשות)

    ארבעה ימים לפיזור הכנסת: נתניהו קורא לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה – ההצעה המתגבשת תאפשר לרה"מ הנבחר למנות שרים ולהעביר תקציב גם ללא רוב בכנסת (פוליטי)

    מסתמן: הבחירות הקרובות ב-ז' אדר (פוליטי)

    גנץ בשיחות סגורות: "בפעם הבאה לא אסכים לרוטציה עם לפיד – חייבים לנצח" (פוליטי)

    ישראל ביצעה ניסוי בשיגור מערכת הנעה רקטית של טילים בליסטיים לטווח של אלפי קילומטרים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים; אירן: "ישראל ערכה ניסוי בטיל גרעיניי המכוון לעבר אירן" (בטחוני)

    שר החוץ הישראלי: "אם איראן תחצה את הקו האדום, ארה"ב תשגר מאות טילי טומהוק לעבר טהרן" (בטחוני)

    "הכח בחאן יונס לא הצליח ליצור קשר עם הפיקוד בתל אביב" תחקיר 'עובדה' חושף: שורת מחדלים בפעילות הישראלית בחאן יונס (בטחוני)

    דיווח: אחרי חיסול בכיר הג'יאהד, מצרים איימה על ישראל כי תפסיק לתווך בינה לפלסטינים (בטחוני)

    דיווח: 'עסקת המאה' של ממשל טראמפ עשויה להתבטל; ארה"ב תתמוך בהסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס (מדיני)

    קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי משמעותי באתר לשיגור לוויינים – "לניסוי השפעה מכרעת על מעמדה האסטרטגי של צפון קוריאה בעתיד הקרוב"; צפון קוריאה: פירוק מנשק גרעיני אינו על הפרק (חוץ)

    בעקבות מעצרו סרבן גיוס: החרדים מאיימים כי יפגינו היום נגד מעצרו וכנגד חוק הגיוס (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: גשם מידי פעם בצפון הארץ ובמרכזה. משעות אחה"צ הגשם יתחזק ויתפשט בהדרגה עד צפון הנגב וילווה בסופות רעמים יחידות. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. הלילה: גשם לפרקים מצפון הארץ ועד הנגב מלווה בסופות רעמים יחידות. חשש לשיטפונות והצפות במקומות המועדים.

    שני: גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים ירד מצפון הארץ ועד לנגב. חשש לשיטפונות והצפות במקומות המועדים. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. בחרמון ייתכן שלג.

    שלישי: גשמים מקומיים ברובם קלים ירדו מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. הטמפרטורות יוסיפו להיות מעט נמוכות מהרגיל לעונה. הגשמים ייפסקו במהלך היום.

    רביעי: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תחול עליה בטמפרטורות והן יהיו רגילות בעונה.

חדשות

כמאה פעילים חברתיים שהפגינו אמש (מוצ"ש) כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בגן העצמאות בירושלים, הותקפו באלימות על ידי קבוצת תומכי נתניהו. שניים מהמפגינים פונו לבתי חולים. המשטרה לא חצצה בין המפגינים ואפשרה הגעת תומכי נתניהו לתוך שורות המפגינים. (מגפון ניוז)

    החרדים הודיעו כי יפגינו היום נגד מעצרו של סרבן גיוס חרדי וכנגד חוק הגיוס

אלפי חרדים בראשות רבנים ומורי הוראה, צפויים לצאת היום לרחובה ירושלים למחות נגד חוק הגיוס ונגד מעצרו של  יהודה אלימלך טומבק שנאסר בידי שלטונות הצבא בעקבות סירובו לשתף פעולה עם חוק הגיוס. * בעקבות מעצרו הורו מנהיגי הפלג הקיצוני כי על ציבור מאמיניהם לצאת נגד המעצר "הנפשע", לדבריהם  וכי יש להמשיך ביתר שאת וביתר עוז, את ההוראה הברורה שהורה ראש הישיבה הרב שמואל אויערבאך, כי "על כל מעצר בן ישיבה יש להרעיש עולם ומלואו ולצאת במחאה אדירה שתביא את זעקת היהדות הנאמנה ועולם התורה, להסרת החרב המונפת על כלל בני הישיבות ועולם התורה"

  לדברי המארגנים המפגינים יכריזו כי לא יירתעו גם מאיום של מאסרים ממושכים, וכי לא ישתפו כל פעולה עם כל חוק לגיוס בני ישיבות. המוחים יצהירו כי לא יתייצבו בלשכות הגיוס עד להחזרת מעמד 'תורתו אומנותו' לכלל בני הישיבות כבעבר, ללא כל התניה של עמידה ביעדים או מכסות כלשהן.

– היום בשעה 15:00 אחר הצהריים צפוי להתקיים דיון נוסף בעניינו של הסרבן בבית המשפט הצבאי ביפו,

חקירה העלתה חשד כי נערה בדתה אונס כדי לנקום בצעיר

במשטרת ישראל התקבלה בליל ה 5.12 תלונה אודות אונס נערה כבת 16 שאירע בעיר במערב הנגב בתאריך 3.12 ולפיה צעיר בן 19 ביצע את מעשה האונס ברכבו והחזיר את הנערה לביתה.

נפתחה חקירה, החשוד אותר ועוכב עוד אותו הערב לתחנת המשטרה לצורך חקירתו.

תוך חקירתו, משעלה ספק במהמנות תלונתה,  זומנה הנערה לעדות נוספת אז התוודתה כי בדתה את אירוע האונס מתוך רצון לנקמה בצעיר. כנגד הנערה החל הליך פלילי בחשד למסירת הודעה כוזבת בעבירה מסוג פשע.

פוליטי

ארבעה ימים לפיזור הכנסת: נתניהו קורא לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה – ההצעה המתגבשת תאפשר לרה"מ הנבחר למנות שרים ולהעביר תקציב גם ללא רוב בכנסת

ראש הממשלה נתניהו, קרא אמש ליו"ר כחול לבן לערוך ביניהם בחירות ישירות לראשות הממשלה – "יש דבר אחד שאפשר לעשות כדי למנוע בחירות מיותרות לכנסת – לבחור בחירה ישירה לראשות הממשלה בין בני גנץ וביני". נתניהו הוסיף: "בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה, אז אני בעד שהעם יחליט, ולא אף אחד אחר – גם לא התקשורת".

– בחירות ישירות לראשות הממשלה בלבד לא צפויות להביא לפתרון המשבר הפוליטי, שכן הרכב הכנסת ויחסי הכוחות בה לא ישתנו. כדי למנוע מצב שבו כנסת לעומתית לא תאפשר לממשלה לפעול, נדרש תיקון שיקבע כי ראש הממשלה שייבחר לא יזדקק לאמון הכנסת.

– לדברי בכיר בליכוד, המתווה שמגבשים במפלגה יאפשר לראש הממשלה הנבחר למנות שרים ולהעביר תקציב גם אם הכנסת תתנגד לכך, ויקשה עוד יותר על הח"כים להביע אי-אמון בממשלה. לדברי גורמים בליכוד, לא יוצג נוסח סופי של הצעת החוק בלי שתושג לגביו קודם לכן הסכמה עם כחול לבן.

– הכנסת צפויה להתפזר ביום רביעי בחצות אוטומטית, וכמעט חסר סיכוי לקדם חקיקה כזו לבחירה ישירה בתוך זמן כה קצר כשחלק מהסיעות לא מסכימות לה. * כדי לקבוע בחירות ישירות לראשות הממשלה יש לתקן את חוק יסוד הממשלה, מהלך שמצריך רוב של 61 חברי כנסת. מחלוקת משפטית עשויה להתעורר סביב השאלה אם הכנסת תוכל לשנות את שיטת הבחירות לאחר שהתפזרה, או שיש לתקן את החוק לפני מועד פיזור הכנסת ה-22.

– גורמים משפטיים הבהירו באחרונה כי יש קושי משפטי בשינוי סעיפים בחוק יסוד הממשלה על ידי כנסת שכבר פוזרה. לכן, לא ברור אם גם במקרה שתושג הסכמה ניתן יהיה לשנות את חוק היסוד אחרי יום רביעי הקרוב, שבו הכנסת צפויה להתפזר. * אמש התייחס לסוגיה יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, שטען כי "אפשרי לחוקק את החוק הזה בשבוע כשיש הסכמה, מה גם שאין מניעה להמשיך בחקיקה גם אחרי פיזור הכנסת הלכה למעשה".

– כחלק מהניסיונות למצוא פתרון שיצליח למנוע בכל זאת סיבוב בחירות נוסף, הגיעו בליכוד לרעיון יצירתי, תיקון לחוק יסוד הממשלה, שיעניק 180 יום להרכבת הממשלה למי שיקבל מנדט באמצעות 61 חתימות. במקרה שהתיקון יעבור, בליכוד יחתמו כדי להעניק לגנץ את המנדט – בתמורה לכך שיתחייב להקים את הממשלה רק לקראת סיום התקופה. באופן כזה, נתניהו ימשיך לכהן – ולגנץ תהיה הבטחה שהוא זה שירכיב את הממשלה הבאה.

– בתוך כך, ח"כ עמר בר לב (העבודה-גשר) מנסה לקדם מהלך ולהביא 61 חתימות שימליצו בפני ריבלין להטיל על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להרכיב את הממשלה. זאת בניגוד להחלטת העבודה-גשר כי היא תומכת רק במועמדותו של יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ. * בר-לב אמר כי "צריך להגיד לו – 'אתה יו"ר הכנסת, הכול על הראש שלך. אני לא נכנס למאבק הפנימי בליכוד. אני מאוד מקווה ומאמין שאם הנשיא יטיל עליו את זה, הוא יבחר את הבחירה הנכונה. צריך הרבה אומץ במפלגות השונות, בשביל להבין שאולי זאת האפשרות היחידה שתמנע מאיתנו את הבחירות השלישיות – ולוותר על הרבה אגו". * ממפלגת העבודה נמסר: "אנחנו מכבדים מאוד את ח"כ עמר ברלב אך מדובר ברעיון פרטי שלו. מפלגת העבודה עומדת בהתחייבותה לחתום רק לח״כ בני גנץ".

מסתמן: הבחירות הקרובות ב-ז' אדר

אמש (מוצ"ש) קיים נתניהו שיחה טלפונית עם ראשי בלוק הימין וחברי הכנסת מטעם הליכוד, יריב לוין, זאב אלקין ומיקי זוהר ודנו בתיאום תאריך לקיום הבחירות. כשהתאריך המסתמן הוא ז' באדר תש"פ. * מחר אמורים להיפגש ראש צוות המו"מ מטעם הליכוד, השר יריב לוין, יחד עם אבי ניסנקורן מכחול-לבן כדי לסכם את הפרטים האחרונים לקראת ההכרזה הסופית על בחירות שלישיות. * במקביל, מחר (שני) צפויה להתכנס הוועדה המסדרת של הכנסת, שבראשותה עומד ח"כ ניסנקורן, כדי לאשר פטור מחובת הנחה להצעת החוק להקדמת הבחירות ל-3 במרץ, כדי שניתן יהיה להעבירה במליאת הכנסת בשלוש קריאות עד יום רביעי בחצות. * הכנת החוק תעשה במקביל למאמצים אחרונים למנוע בכל זאת קיום סבב בחירות שלישי והקמת ממשלה עד יום רביעי בחצות. ובכל מקרה, אם יהיה פתרון של הרגע האחרון שימנע בחירות, אפשרי לעצור את תהליך החקיקה גם בדקה ה-90.

– סקר חדשות 12, מעלה כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום, לא היה נרשם שינויים במפת הגושים (55 לימין ו-52 לשמאל), לפי הסקר הליכוד מתחזק במנדט על חשבון מפלגות הימין (הימין החדש 6 מנדטים, והבית היהודי לא עוברת את אחוז החסימה), ויהדוה"ת מתחזקת במנדט על חשבון ש"ס. בגוש השמאל, כחול לבן מתחזקת במנדט על חשבון העבודה גשר. בשאר המפלגות אין שינוי בתוצאות.

– לפי הסקר (חדשות12) להלן מפת המנדטים הצפויה: כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); יהדות התורה – 8 (7); ישראל ביתנו – 8 (8); ש"ס – 8 (9); הימין החדש – 6 (3); המחנה הדמוקרטי – 5 (5); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

– לפי סקר 103 שפורסם בסוף השבוע, בבחירות חוזרות צפוי גוש הימין להתחזק ל-58 מנדטים לעומת גוש השמאל שנחלש ל-50 מנדטים, אך עדיין גוש הימין לא מצליח להשיג רוב של 61 חברי כנסת.

– לפי הסקר (103) להלן מפת המנדטים הצפויה: כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 32 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 12 (13); יהדות התורה – 8 (7); ישראל ביתנו – 8 (8); ש"ס – 8 (9); הימין החדש – 6 (3); איחוד מפלגות הימין – 4 (4); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); העבודה וגשר – 4 (6)

מרכז הליכוד צפוי להתכנס היום להכריע על ביטול הפריימריז לרשימת המפלגה

היום צפוי מרכז הליכוד להתכנס בתל אביב, כשעל סדר יומו שני נושאים עיקריים: ביטול הפריימריז לרשימת המפלגה לכנסת והתחייבות ליישם את החוק הנורבגי, שבמסגרתו אם תוקם ממשלת ימין – יתפטרו שרי הליכוד מהכנסת ויכהנו כשרים בלבד. המהלך יאפשר לבאים אחריהם ברשימה להיכנס לכנסת.

– הכינוס יתקיים כשברקע הרוחות סוערות סביב דרישת פעילים, שחלקם מזוהים עם גדעון סער, להגיע להסכמות בנוגע לתאריך לפריימריז לראשות הליכוד. אמש (מוצ"ש) אף הודיע ח"כ יואב קיש כי הוא תומך במועמדותו של גדעון סער לראשות הליכוד. בסביבתו של ראש הממשלה האשימו את קיש כי הוא פועל ממניעים אישיים וכי הודעתו מגיעה על רקע העובדה שלא קיבל את תפקיד יו"ר הסיעה.

– לקראת כינוס המרכז נרשמה תרעומת בקרב חברי המפלגה שרוצים להתמודד על מקומם ברשימת הליכוד לכנסת. אחד מהם הוא גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, שפנה ביום חמישי האחרון למתפקדי הליכוד ברשתות החברתיות ובהודעות. "חברי הליכוד, ביום ראשון מתכוונים למנוע מאיתנו את הזכות לקבוע את רשימת המועמדים לכנסת הבאה. אין דמוקרטיה בלי בחירות". שרון הוסיף: "על פי חוקת הליכוד ועל פי ההיגיון והצדק, מתפקדי הליכוד הם שצריכים לבחור את נציגיהם לכנסת. כחבר ליכוד, כמו רבים אחרים, בכוונתי להציג את מועמדותי כדי להיבחר ולהשפיע, רק ליכוד דמוקרטי מנצח". כזכור, ראש הממשלה נתניהו סירב לאפשר לשרון להתמודד בפריירמיז האחרונים משום שלא השלים את תקופת החברות הנדרשת להתמודדות. כיום שרון כבר כשיר להתמודד, אך כאמור, המרכז צפוי להצביע בעד אי-קיום הפריימריז לרשימה. (ynet).

גנץ בשיחות סגורות: "בפעם הבאה לא אסכים לרוטציה עם לפיד – חייבים לנצח"

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר למקורביו כי אינו מתכוון לרוץ שוב תחת הסכם הרוטציה שחל עד כה בינו לבין יאיר לפיד – "אי אפשר לקבל החלטות כשיש שני ראשים – ולכן חייבים לקבל החלטות לגבי הרוטציה". * לעומת זאת מקורבו של לפיד ח"כ עופר שלח התייחס היום בשבתרבות בבאר שבע לנושא ביטול הרוטציה בין גנץ ללפיד ואמר: אם יהיו בחירות, הסכם הרוטציה של לפיד וגנץ שריר וקיים עד שיוחלט אחרת".

– כזכור, עם הקמת כחול לבן נחתם הסכם בין חוסן לישראל ליש עתיד בו נאמר כי בין הצדדים סוכם על רוטציה בראשות הממשלה ושני הצדדים מתחייבים לפעול בכל דרך חוקית המאפשרת זאת, לרבות שינויי חקיקה. בשתי מערכות הבחירות האחרונות הסכם הרוטציה היה בתוקף והמועמדות לראשות הממשלה מטעם כחול לבן הייתה של גנץ ולפיד – וכך גם נכתב על הפתק בקלפי. * בתוך המפלגה היו חילוקי דעות בנושא, ובסביבתו של גנץ טענו כי ביטול הסכם הרוטציה היה מוסיף למפלגה לפחות עוד ארבעה מנדטים. * לפני חודשיים הודיע לפיד כי הוא מוותר על הרוטציה אם תוקם ממשלת אחדות – וכעת גנץ שוקל לדרוש ממנו לוותר על ההסכם בכל מקרה.

– ערב הבחירות הקודמות פרסמה כחול לבן הודעה בה נאמר כי "למרות הספקולציות והשמועות השקריות 'כחול לבן' תתמודד בבחירות הבאות באותה מתכונת שהביאה להישג עצום של 35 מנדטים לפני חודשים ספורים, כולל קיום הרוטציה בין גנץ ללפיד, בדיוק כפי שסוכמה בהנהגה המשותפת והובאה בפני הציבור".

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש ובבקעה חמישה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.   ‏בנוסף, במהלך סריקות של לוחמי צה״ל למציאת אמצעי לחימה בלתי חוקיים במרחב החטיבה המרחבית "אפרים", תפסו הכוחות כלי נשק מסוג קרלו ותחמושת. הממצאים הועברו לידי כוהב״ט

ישראל ביצעה ניסוי בשיגור מערכת הנעה רקטית של טילים בליסטיים לטווח של אלפי קילומטרים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים; אירן: "ישראל ערכה ניסוי בטיל גרעיניי המכוון לעבר אירן"

מערכת הביטחון ביצעה ביום שישי בבוקר ניסוי שיגור של מערכת הנעה רקטית מבסיס פלמחים שבמרכז הארץ.  * בתיעוד שפורסם ניתן לראות שובל לבן בשמי גוש דן, שמסמן את מעוף הטיל. בין היתר, נראה השובל מעל כלי רכב בעיר במרכז הארץ, מעל שטחים חקלאיים ומעל חוף הים. * על פי הודעת משרד הביטחון, הניסוי נקבע מראש ובוצע כמתוכנן.

– על פי פרסומים זרים, ישראל מפתחת סדרת טילי קרקע-קרקע מסוג יריחו 4, שהטווח שלהם מגיע לאלפי קילומטרים והם מסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים. ישראל מעולם לא ירתה טיל מסוג זה באופן מבצעי, ועל פי הנטען המדינה חשפה בכמה הזדמנויות את היכולת הזו כדי להרתיע את אויביה.

– שר החוץ של איראן ג'וואד זריף התייחס לניסוי הישראלי ואמר כי "ישראל ערכה ניסוי בטיל גרעיני המכוון לאירן". לדבריו, "בריטניה, צרפת, גרמניה וארה"ב לעולם לא מתלוננות על מאגר הנשק הגרעיני היחיד במערב-אסיה – עם טילים שעוצבו במיוחד לשאת נשק גרעיני – אבל חוטפת שבץ בכל הקשור לנשק הקונבנציונלי וההגנתי שלנו".

– על פי פרסומים זרים ישראל מפתחת את "יריחו 4", דגם חדש של הטיל הבליסטי ארוך הטווח. באתר "פרויקט ויסקונסין", העוסק בפיקוח על ראשי נשק גרעיני בעולם, נטען כי ישראל סיימה את פיתוח הטיל הבליסטי "יריחו 3", בעל טווח של 4,800 ק"מ. על פי הדיווח נטען עוד כי מדובר בטיל תלת-שלבי. כעת נראה כי ישראל עברה, כאמור, לפיתוח הדור הבא.

– לפי המרכז למדעי המדינה ואסטרטגיה (מכון מחקר אמריקני היושב בוושינגטון), הטיל יריחו 3 הוא הוא טיל בליסטי בין יבשתי שמסוגל להגיע למרחקים של בין 6,500-4,800 ק"מ. אורכו של הטיל הוא 16-15.5 מטר, וקוטרו כמטר וחצי. הטיל שוקל בעת השיגור 29 טונות ומסוגל לשאת מטען ייעודי של 1,300-1,000 ק"ג. כמו כן, לטיל ישנה יכולת נשיאת ראשי נפץ גרעיניים וכימיים שמונחים בעזרת מכ"מ. ראש הנפץ הגרעיני שניתן להרכיב על הטיל יכול להגיע ל-750 ק"ג עם 400-150 קילוטון (יחידת מדידה לעוצמת פצצות גרעיניות). * ה"ביזנס אינסיידר" דיווח כי הטיל הישראלי הוא אחד מארבעת טילי הקרקע-קרקע בעלי הטווח הארוך ביותר – לצד המיניטמן האמריקני, הרובז' הרוסי והדונגפנג הסיני.

שר החוץ הישראלי: "אם איראן תחצה את הקו האדום, ארה"ב תשגר מאות טילי טומהוק לעבר טהרן"

שר החוץ ישראל כץ אמר בריאיון לעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" כי "לא נאפשר לאיראן לרכוש נשק גרעיני או להצטייד בו. אם זו תהיה האופציה האחרונה – נפעל צבאית". כץ הוסיף כי "אם איראן תחצה את הקו האדום היא תגלה חזית אחידה בין סעודיה, איחוד האמירויות וארצות הברית, שתשגר מאות טילי טומהוק לעבר טהרן".

– כץ הוסיף עוד כי ישראל וסעודיה שיתפו פעולה יחד בנוגע לאיראן. "בזמן שבו איומי איראן נוגעים גם לישראל וגם לסעודיה, מצאנו את עצמנו עובדים יחד. אני לא יכול להיכנס לפרטים על חילופי מסרים אבל יש לנו אינטרסים משותפים". לדבריו, "האיום של איראן הוא לא רק נגד סעודיה וישראל. אנחנו מדברים על טילים ארוכי טווח עם פוטנציאל גרעיני. זה לא סתם שגרמניה, צרפת ובריטניה פנו למזכ"ל האו"ם ואמרו שאיראן מפרה את ההסכמים. זאת התחלה של חזית רחבה נגד האיום האיראני".

"הכח בחאן יונס לא הצליח ליצור קשר עם הפיקוד בתל אביב" תחקיר 'עובדה' חושף: שורת מחדלים בפעילות הישראלית בחאן יונס

בתכנית "עובדה" של חדשות 12 נחשפו פרטים חדשים על כשלי הפעולה בשנה שעברה (ג' כסלו תשע"ט) בחאן יונס, שהסתיימה במות אחד מחברי הכח ישראלי ובפציעתו הקשה של חייל נוסף. פעולה, שעלולה היתה להסתיים במלחמה.

– הלוחמים נעו בטרנספורטר, שבו על פי חמאס תשעה לוחמים מסוערבים מסיירת מטכ"ל, ומאחוריו משאית קלה ובה כוח נוסף. בשעה שהמשאית המשיכה לאזור חאן יונס, שוטט הטרנספורטר בעיירה עבסאן. כדי להיטמע בשטח נכנסו שני חיילים מהכוח למכולת שכונתית. הכניסה הזו למכולת תוכננה ואושרה מראש במסגרת ההכנות למבצע. * לדברי ניצן אלון, שהיה ראש אגף מבצעים בשלבים הראשונים של תכנון המבצע, ומונה לנהל את התחקיר המבצעי של האירוע. הכניסה למכולת היתה "חלק מסט פעולות שהכוח עושה שבא בעצם להתמים את הנוכחות שלו במרחב", אלא שמשהו בהתנהלות הכוח במכולת עורר חשד. "הכוח לא פועל ולא מזהה מספיק מהר את החשדות שמצטברים", אומר ניצן אלון. "הוא בעצם נכנס לתסבוכת שאחר כך הוא מתקשה לצאת ממנה".

סמג"ד חמאס נור בראכה מזעיק את אנשיו ומנחה אותם לא להפסיק לפטרל אחר הרכב החשוד, אבל הדיאלוג הזה לא נקלט בצד הישראלי. עיקר תשומת הלב המודיעינית הופנה אל הכוח שהמשיך במשאית ולא אל הלוחמים בטרנספורטר.

– בשלב מסוים נעצר הכוח שבטרנספורטר ומתושאל על ידי בראכה ואנשיו, אבל המפקדים בקריה לא מודעים לדבר במשך כ-20 דקות. אמצעי התצפית שיכולים להביא תמונה בזמן אמת מהשטח פשוט לא מופעלים לטובת הכוח שבטרנספורטר.

– יתרה מכך, הלוחמים שכבר נמצאים בסכנת חיים גם לא מצליחים לדבר עם הפיקוד בתל אביב, בשל תקלה בקשר. הקשר לא התחדש גם אחרי שהפיקוד הבכיר הפעיל את אמצעי התצפית, והבחין שהרכב של הכוח מוקף אנשי חמאס. לדברי קצין בכיר באמ"ן "בגלל התקלה בקשר צפינו באירוע כמו חירשים. ראינו שהכוח מעוכב אבל ניסינו לתת למצב פרשנות אופטימית".

– ב-20:54, אחרי שעמד בחקירה ממושכת וצולבת, מבין סא"ל מ', שמנהל את התקשורת עם לוחמי החמאס מחוץ לרכב המוקף, שהכיסוי שלהם נחשף. כשהוא נותן את האות המוסכם, יודע גם מפקד הכוח סא"ל א', שהפעם אין ברירה ושולף את אקדחו. במכת האש הורג סא"ל א' שלושה לוחמי חמאס ואף דולק אחרי לוחמים נוספים במטרה למנוע פגיעה בכוח שלו. יתר הלוחמים מצטרפים לירי ומחסלים עוד איש חמאס. בין ההרוגים גם נור בראכה עצמו. אלא שמהירי של הכוח נהרג סא"ל מ' שעמד מחוץ לרכב מוקף באנשי חמאס ונפצע קשה לוחם נוסף.

– בשיחה סגורה אמר הרמטכ"ל לשעבר אייזנקוט "כשאני מסיים את המבצע אני שואל את עצמי האם הייתה פה רשלנות. התשובה היא חד משמעית לא. האם היו כשלים ערכיים במבצע? גם פה התשובה היא חד משמעית לא. האם היו שגיאות? התשובה היא כן. היו שגיאות ולכן בוצעו תחקירים נוקבים מאוד".

אחרי שבוע של שקט: שלשה רקטות שוגרו אמש מעזה לעבר ישראל; בתגובה: הופצצו יעדי טרור של חמאס

ברקע מאמצי ההסדרה וחידוש המחאות על גדר המערכת: התרעת צבע אדום הופעלה אמש (מוצ"ש) בשדרות וביישובי עוטף עזה, לאחר למעלה משבוע של שקט באזור. שלוש רקטות נורו לעבר שטח ישראל ויורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. שני בני אדם נפגעו קל בזמן ריצה למרחב מוגן. * לפי הערכת גורמי ביטחון, מאחורי השיגור עומדים פעילים "סוררים" שמתנגדים להסדרה ולא בפעילי חמאס. אולם במערכת הבטחון מבהירים כי "ארגון הטרור חמאס אחראי על הנעשה ברצועת עזה וממנה והוא יישא בהשלכות לפעולות נגד אזרחי ישראל".

– בתגובה, מטוסי ומסוקי קרב של חיל האוויר תקפו הלילה (בין שבת לראשון) מספר יעדי טרור של חמאס בצפון רצועת עזה, בהם מחנה צבאי של ארגון הטרור חמאס על כלל רכיביו: מחסנים, משרדים ועמדות שמירה. בנוסף, הושמדה עמדה צבאית של הכוח הימי של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. * מקורות פלסטיניים בלתי-רשמיים דיווחו על שני פצועים בתקיפות במערב עזה. עוד דווח על ניסיון ירי מצד פעילים ברצועה לעבר המטוסים הישראליים.

– כחצי שעה לפני האזעקה אמש, כתב דובר הזרוע הצבאית של חמאס כי "מה שקרה לאחרונה ועדיין קורה במסגד אל-אקצה – הפגיעות, ההתגרויות והצעדים החמורים נגד המתפללים וצוותי המסגד, מהווים הקדמה וסיבה לפיצוץ הבא בפני הכיבוש". לטענתו, "זוהי הוספת שמן למדורה. האויב הציוני נושא באחריות המלאה להמשך הצעדים. הסבלנות שלנו על כך לא תימשך זמן רב". עם זאת, לא ברור אם יש קשר בין דבריו לירי.

לאחר הפוגה של 3 שבועות: חודשו צעדות השיבה בגבול הרצועה

לראשונה מזה שלושה שבועות: כ-4,500 פלסטינים הפגינו ביום שישי במספר מוקדים לאורך גבול רצועת עזה. באופן חריג, רבים מהמפגינים היו ילדים. אחדים מהם השליכו מטענים לעבר כוחות צבא, שהשתמשו בתורם באמצעים לפיזור הפגנות. * משרד הבריאות בעזה דיווח כי 27 מפגינים נפצעו, מתוכם עשרה ילדים. * הרשות הלאומית לצעדות השיבה ושבירת המצור ברצועת עזה הודיעה בתום ההפגנות על המשך פעילותן בשבוע הבא.

דיווח: אחרי חיסול בכיר הג'יאהד, מצרים איימה על ישראל כי תפסיק לתווך בינה לפלסטינים

פחות מחודש עבר מאז חיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בהאא אבו אל עטא, ובעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" ציטטו בכירים מצרים שטענו כי "ישראל חיסלה אותו למרות הבטחות קודמות שלה, שלא להתנקש בחייו". הם ציינו כי החיסול הביא להידרדרות ואף איום מצרי לא לתווך יותר בין ישראל לפלגים הפלסטינים, מה שמנע "תוכנית ישראלית לחסל עוד בכירים בלשכה המדינית ובגדוד אל-קודס". לדבריהם, על הכוונת הישראלית היו גם בכירים בלשכה המדינית ובזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי.

הגורמים המצרים סיפרו לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי נלקחו צעדים ביטחוניים מצריים מונעים במסגרת ביקורים קודמים בקהיר של בכירי חמאס וג'יהאד אסלאמי כדי לדאוג שהם לא יחוסלו. "ישראל לא דחתה את האפשרות שהם יחוסלו", סיפרו הבכירים, "בצמרת המודיעין והביטחון הישראלית קיימת אי-הסכמה בנוגע למדיניות הזו". הם אף ציינו כי לראשונה שירותי הביטחון שאחראים על אבטחת המשלחות בסביבת מגוריהם משתמשים במכשור מתקדם כדי למנוע את החיסול שלהם".

מדיני

דיווח: 'עסקת המאה' של ממשל טראמפ עשויה להתבטל; ארה"ב תתמוך בהסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס

האתר "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח אמש (מוצאי שבת) כי בחמאס קיבלו איתותים מקהיר כי "עסקת המאה" במתכונת שקידם ממשל טראמפ עשויה להתבטל כליל. מנגד, מסתמן שארה"ב תתמוך בהסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס, שזכה להתקדמות גדולה.

– הלילה (שבין מוצ"ש לראשון) התייחס טראמפ בכנס המועצה הישראלית-אמריקנית (IAC) בפלורידה ל"עסקת המאה", ואמר: "הרבה אומרים לי שהעסקה הקשה ביותר להשגה היא שלום בין ישראל לפלסטינים. אם ג'ארד קושנר לא ישיג זאת, איש לא ישיג. זה חשוב לו מאוד". טראמפ הוסיף כי "לא היה לישראל חבר טוב יותר בבית הלבן ממני. אני רוצה לגרום לאנשים בארצות הברית לאהוב את ישראל יותר".

– היום צפויה פגישה משולשת בין ראש הלשכה המדינית איסמאעיל הנייה ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'לה וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל בנושא ההסדרה עם ישראל. בטרם יערך פגישה משולשת צפוי ראש המודיעין המצרי להיפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי בנפרד. * בהמשך צפוי לצאת לסבב ביקורים באיראן, בקטאר, בטורקיה וברוסיה באישורו של ראש המודיעין הכללי במצרים.

– בתוך כך, ראשי הרשויות בעוטף עזה שתכננו למחות בימים הקרובים על מדיניות ההכלה מול עזה, בין השאר באמצעות הפגנות וחסימות כבישים, החליטו להקפיא את צעדי המחאה שתכננו בעקבות מסרים שקיבלו מהרמטכ"ל שלפיהם שיחות ההסדרה בין ישראל לחמאס מתקדמות באופן חיובי.

בית הנבחרים האמריקני דחה את תוכניות הסיפוח של נתניהו – "ארצות הברית תתמוך רק בתוכניות שיקדמו את רעיון שתי המדינות"

ברוב של 228 תומכים מול 188 מתנגדים: בית הנבחרים האמריקני קיבל לראשונה בסוף השבוע החולף הצעת החלטה המתנגדת לתוכנית סיפוח בקעת הירדן שהציג ראש הממשלה נתניהו. * ההצעה הוגשה על-ידי חברי קונגרס דמוקרטים, וזכתה גם לקולותיהם של חמשה חברים מטעם המפלגה הרפובליקנית.

– בדברי ההסבר שהופיעו באתר בית הנבחרים נכתב כי "ההצעה מגלמת את עמדת בית הנבחרים כי רק פתרון שתי המדינות יוכל לשים סוף לסכסוך הישראלי-פלסטיני, להבטיח את ביטחונה של המדינה היהודית ולהגשים את השאיפות הלאומיות של הפלסטינים". * עוד נכתב כי "ארצות הברית תתמוך רק בתוכניות שיקדמו את רעיון שתי המדינות ותימנע מצעדים שעלולים להרחיק את תהליך השלום".

משרד החוץ האמריקני מכחיש: נתניהו ופומפאו לא דנו בסיפוח בקעת הירדן

למרות הצהרותיו של רה"מ נתניהו כי דן בפגישתו עם פומפאו ביום רביעי האחרון "גם בסיפוח בקעת הירדן, ברור שזה יהיה יותר קל אם תהיה ממשלה ולא בתנאי ממשלת מעבר – שזה הרבה יותר מורכב, אנחנו מחפשים פתרונות", אמר עוזר השר לענייני מזרח התיכון, לעיתונאים בוושינגטון כי "הפגישה בין האישים היתה ב-4 עיניים, אבל אני יכול לומר לכם שאני שוחחתי עם מזכיר המדינה ואפשר להגיד שלא הוצגה תכנית סיפוח, מלאה או חלקית, לחלק כלשהו של הגדה המערבית. לא הוצגה תוכנית, לא על ידי ישראל ולא על ידי ארה"ב בפגישה זו. עמדת ארה"ב, מזה שנים ארוכות היא שמצב הטריטוריה באיזור, יקבע בהסכמה בין הצדדים".

ביידן: "הרעיון שנפסיק את הסיוע הצבאי לישראל – ביזארי"; "הפלסטינים מתעמרים בכל מי שהוא יהודי"; "אם אבחר אדחוף את ישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית"

באירוע שאלות ותשובות עם בוחרים באייווה שם תיערך בעוד חודשיים ההצבעה הראשונה במסגרת הבחירות המוקדמות במפלגה הדמוקרטית התייחס ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד המוביל בפריימריז הדמוקרטיים למדיניותו הצפויה כלפי ישראל. לדבריו, "הרעיון שנפסיק את הסיוע הצבאי לישראל, כפי שאחרים הציעו, הוא ביזארי. אני לא אעשה את זה. זה כמו לומר לצרפת, 'בגלל שאתם לא מסכימים איתנו, אנחנו הולכים לסלק אתכם מנאט"ו'".

– בדבריו, ביידן תקף גם את נתניהו ואמר שהוא בחר לפנות ל"ימין הקיצוני" על מנת "לשמור על השלטון". סגן הנשיא לשעבר הביע התנגדות לסיפוח שטחים ביהודה ושומרון, ואמר כי מדובר "בטעות חמורה, טעות יסודית".

– דברים חריפים יותר אמר ביידן על הפלסטינים, שלדבריו מעודדים את המשך הסכסוך. הוא טען כי הרשות הפלסטינית היא שאשמה בכישלון המאמצים של הנשיא שתחתיו שירת, ברק אובמה, להשיג הסכם שלום בין הצדדים. "הם היו מקבלים 98% ממה שהם רצו", ציין. "הם המשיכו להתעמר בכל מי שהוא יהודי, ואמרו שהם לא יחתמו על הסכם עם מדינה יהודית, ולא יכירו באחת כזו אפילו אם תהיה להם מדינה עצמאית".

– ביידן, שמוביל בסקרים, אמר כי אם ייבחר למועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ובהמשך יצליח להביס את הנשיא דונלד טראמפ, הוא ינסה לדחוף את ישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית. הוא הוסיף אבל כי בשמאל האמריקני יש מי שמבקר רק את ישראל ומתעלם מהבעיות של הצד הפלסטיני. "אני עייף מזה שכולם מוותרים לרשות הפלסטינית… כאילו שהיא לא ממשיכה לעודד את כל זה". (AP)

חוץ

קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי משמעותי באתר לשיגור לוויינים – "לניסוי השפעה מכרעת על מעמדה האסטרטגי של צפון קוריאה בעתיד הקרוב"; צפון קוריאה: פירוק מנשק גרעיני אינו על הפרק

סוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה KCNA הודיעה הלילה (ראשון) כי המדינה ביצעה אתמול "ניסוי חשוב מאוד", באתר שיגור הלוויינים בסוהאי שבצפון המדינה. בהודעה לא צוין מהו אופי הניסוי, אך צוין כי תהיה לו "השפעה מכרעת על מעמדה האסטרטגי של צפון קוריאה בעתיד הקרוב". לפי דיווחים, תמונת לוויין חדשה מצביעה על כך שייתכן כי צפון קוריאה מתכננת לחדש את הבדיקות של מנועים המשמשים לשיגור לוויינים באתר. *  בחודשים האחרונים איימה צפון קוריאה שתחזור לבצע ניסויים גרעיניים, אם ממשל טראמפ לא יבצע ויתורים משמעותיים במו"מ בין המדינות, שנקלע למבוי סתום.

– מוקדם יותר אתמול הבהיר שגריר קוריאה הצפונית לאו"ם, קים סונג, כי פירוק מנשק גרעיני אינו על הפרק ואין צורך להמשיך בשיחות עם ארצות הברית. לדבריו, הרצון של ארה"ב ב"דיאלוג משמעותי וממושך" היה בעצם "תרגיל שנועד למשוך זמן", כדי שיתאים למדיניות של דונלד טראמפ – התייחסות לקראת המירוץ של הנשיא בבחירות 2020.

– טראמפ הכעיס בשבוע שעבר את צפון קוריאה כשדיבר על אפשרות של פעולה צבאית נגדה, וכינה פעם נוספת את הרודן מפיונגיאנג "איש הטילים". בתגובה אמר בכיר המקורב למנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, כי "אם טראמפ יכנה שוב אותו שוב 'רוקט מן' (איש הטילים), הוא יתמודד עם אתגר מסוכן מאוד".

סגן ראש סוכנות הגרעין באיראן: בקרוב נשיק צנטריפוגות בייצור מקומי

המרוץ האיראני לנשק גרעיני: סגן ראש הסוכנות לאנרגיה גרעינית של איראן, אמר אתמול לתקשורת הממלכתית במדינה כי "בעתיד הקרוב נחשוף דור החדש של צנטריפוגות בייצור מקומי". * במקביל, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי איים על ישראל וכתב כי "האומה האסלאמית והעם הפלסטיני יביסו את אויביהם. יום אחד תראו את הציונים נעקרים מאדמת פלסטין".

בתיווך שווייץ: עסקת חילופי שבויים בין ארה"ב לאיראן

בצעד חריג: ארצות הברית ואירן ערכו אתמול עסקת חילופי שבויים בציריך, בירת שוויץ, תוך תיווך של הממשלה המקומית. במסגרת העסקה שחררה איראן את שייה וואנג עציר אמריקאי ממוצא סיני, שהוחזק במשך שלוש שנים באשמת ריגול ונכלא באיראן. כשבמקביל, ארה"ב שחררת את פרופ' מסעוד סולימני, מדען איראני מתחום תאי הגזע.

– וואנג, בוגר אוניברסיטת פרינסטון, הורשע באשמת ריגול בשנת 2017 ונידון לעשר שנות מאסר על כך שלכאורה "הסתנן" למדינה ושלח חומר חסוי לחו"ל. משפחתו טענה כי הוא הגיע לאיראן לטובת מחקר בנושא התואר בהיסטוריה אותו למד, והכחישו כל קשר לריגול.

– פרופסור סולימני הוא ביולוג איראני שעוסק במחקר תאי גזע, המטולוגיה ורפואה מחודשת. הוא נעצר על ידי הרשויות בארה"ב באשמה שהפר את הסנקציות המסחריות בניסיון להביא חומר ביולוגי לאיראן. לטענת עורכי דינו, הוא ניסה להשיג חלבונים רקומביננטיים לצורך המחקר שלו, במחיר זול יותר מהמחיר שהוא משלם על חומרים אלו באיראן.

מל"ט אמריקני הופל בלוב על ידי מערכות הגנה רוסיות

בצבא ארצות הברית סבורים שכלי טיס אמריקני בלתי מאויש, שנעלם בחודש שעבר ליד טריפולי, בירת לוב, הופל על ידי מערכות הגנה אווירית רוסיות שמוצבות במדינה, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. כעת האמריקנים דורשים בחזרה את חלקי כלי הטיס. * מפקד הפיקוד האזורי בצבא האמריקני סבור שהמפעילים של מערכות ההגנה, לא ידעו בזמן אמת שהם יורים לעבר כלי אמריקני, אבל משהופל – ידעו וסירבו להחזיר אותו. לדבריו, "הם אומרים שאינם יודעים היכן השרידים אך אני לא קונה את זה".

– בפיקוד אפריקה של צבא ארצות הברית יש הערכה כי מי שהפילו את כלי הטיס הם שכירי חרב רוסים, הפועלים בלוב, או כוחות מורדים הנאמנים לגנרל ח'ליפה חפתר, אשר שולט על מרבית שטחה של המדינה אבל לא זוכה להכרה בין-לאומית. * הרוסים מכחישים את השימוש בקבלנים צבאיים פרטיים בלוב ואומרים כי "אם ישנם אזרחים רוסיים שנלחמים בחו"ל אז מדובר במתנדבים". "הצבא הלאומי הלובי" מכחיש כי הוא זוכה למימון זר. עם זאת, גורמים בממשלת לוב טוענים כי "הצבא הלובי הלאומי" מקבל סיוע צבאי משמעותי מכמה מאות קבלנים צבאיים רוסיים שפועלים על אדמת לוב.

– מוחמד עלי עבדאללה, יועץ לענייני ארצות הברית בממשלת האחדות בטריפולי, אמר כי המל"ט האמריקני נפל ליד המעוז באזור טרחונה, מעוז תמיכה בממשלה הנמצא כ-65 ק"מ דרומית-מזרחית לטריפולי. לטענתו, יותר מ -1,400 שכירי חרב רוסים צוותו לשורותיו של חפתר, שהיה בעבר חלק ממשטרו של מועמר קדאפי עד שערק ממנו.

נשיא ארה"ב ממשיך לתקוף בחריפות את הליך ההדחה שנפתח נגדו – "אין אף לא עדות עובדתית אחת"

שעות ספורות לאחר שבבית הלבן כינו את חקירת ההדחה שמתנהלת נגד טראמפ כ"חסרת שחר לחלוטין" וכ"הפגנת כוח פזיזה", וציינו כי אין בכוונתם לקחת בה חלק. התייחס טראמפ להליך וכתב כי ההליכים שננקטו בעניינו עד כה הינם "בעלי משמעות אפסית". הנשיא האמריקני תקף את יו"ר ועדת המשפט וכתב: "אין בידיו אף לא עדות עובדתית אחת!". * יועץ הבית הלבן פט ציפולון שיגר מכתב ליו"ר ועדת המשפט ג'רי נדלר, ובו תקף בחריפות את הליך ההדחה של הדמוקרטים נגד טראמפ. במקביל, טראמפ סירב להתייחס ולענות על שאלות בנושא.

– יו"ר ועדת המשפט נדלר התייחס לסירוב של הבית הלבן לשתף פעולה עם החקירה, ואמר כי משמעות הדבר היא ש"טראמפ לא יכול לטעון כעת כי ההליך כלפיו בלתי הוגן". יו"ר ועדת המשפט הוסיף: "אזרחי ארה"ב ראויים לקבל תשובות מהנשיא טראמפ. זימנו את יועציו הקרובים לתת עדות, אך הנשיא אסר עליהם להגיע והוא ממשיך להסתיר מפני הקונגרס ראיות מפתח".

– "נתנו לטרמאפ הזדמנות לחקור עדים ולהציג עדים משלו אך הוא סירב להצעתנו", טען יו"ר הועדה וסיכם: "אם לטרמאפ אין תשובות טובות לטענות נגדו – הוא לא ירצה להופיע בפני הועדה. אולם כישלונו של הנשיא לא ימנע מאיתנו לבצע את חובתנו החוקתית".

טראמפ לבנק העולמי: "הפסיקו להלוות כסף לסין" – "יש להם הרבה כסף, ואם אין – הם יוצרים אותו"

על רקע מלחמת הסחר והמשא ומתן בין וושינגטון ובייג'ינג בעניין חתימת הסכם חדש בין המדינות: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קרא בסוף השבוע לבנק העולמי להפסיק להלוות כסף לסין והוסיף: "יש להם הרבה כסף, ואם אין – הם יוצרים אותו". (כאן)

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן