Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהריים) יום שני ה-09 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה     שר ההגנה החות'י: לא נהסס לתקוף את ישראל – "בידינו בנק מטרות ישראליות בים וביבשה" (בטחוני)     שוב: מטוסי קרב תקפו מחסני נשק איראנים בסוריה; לפחות 5 אנשי משמרות המהפכה נהרגו (בטחוני)     על רקע תכנון שכונה יהודית: הרשות הפלסטינית קראה ל'יום זעם' בחברון; אתמול סוכלו שני פיגועי דקירה סמך למערת המכפלה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    שר ההגנה החות'י: לא נהסס לתקוף את ישראל – "בידינו בנק מטרות ישראליות בים וביבשה" (בטחוני)

    שוב: מטוסי קרב תקפו מחסני נשק איראנים בסוריה; לפחות 5 אנשי משמרות המהפכה נהרגו (בטחוני)

    על רקע תכנון שכונה יהודית: הרשות הפלסטינית קראה ל'יום זעם' בחברון; אתמול סוכלו שני פיגועי דקירה סמך למערת המכפלה (בטחוני)

    לוקסמבורג מקדמת יוזמה להכרה אירופית במדינה פלסטינית (מדיני)

    לראשונה: נשקלת האפשרות לקיים בחירות ביום שני – ו' אדר (פוליטי)

    לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום: היועמ"ש ביקש מהמשטרה הבהרות בנוגע לגיוס ניר חפץ כעד מדינה באמצעות סחיטה באיומים (פוליטי)

    "כדורי אש ועשן נזרקו לגובה של 3,658 מטרים באוויר" | לפחות חמישה בני אדם נהרגו ועשרות אחרים נעדרים בהתפרצות הר געש בניו זילנד (חוץ)

    אירוע חריג: טנק התהפך בתרגיל סמוך לגבול לבנון (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים יוסיף לרדת מצפון הארץ ועד צפון הנגב. קיים חשש לשיטפונות במדבר יהודה וים המלח. במישור החוף ובשפלה חשש קל להצפות. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. בחרמון יתכן שלג. הלילה: מצפון הארץ ועד צפון הנגב צפוי גשם מקומי מלווה בסופות רעמים בודדות. במדבר יהודה וים המלח חשש לשיטפונות

    שלישי: גשמים מקומיים ירדו מצפון הארץ ועד לצפון הנגב מלווה בסופות רעמים בודדות. הטמפרטורות יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל לעונה. הגשמים ייפסקו במהלך היום.

    רביעי: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תחול עליה בטמפרטורות.

    חמישי: ברוב אזורי הארץ צפוי ממטרים לפרקים. יתחוללו סופות רעמים וברד. חשש לשיטפונות במקומות המועדים. תחול ירידה בטמפרטורות.

התחזית: קר וגשום ברוב חלקי הארץ; בתים הוצפו באשקלון

מערכת הגשם המשמעותית הראשונה של עונת החורף הנוכחית הגיעה: לאחר לילה סוער, היום (שני) יימשך מזג האוויר החורפי וצפוי גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים מצפון הארץ ועד צפון הנגב. בנגב צפוי גשם מקומי ברובו קל. קיים חשש לשיטפונות במדבר יהודה וים המלח. במישור החוף ובשפלה חשש להצפות. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. בחרמון ייתכן שלג. * ביום רביעי יהיה מעונן חלקית ותורגש עלייה במידות החום. בחמישי יתחדשו הגשמים בצפון ובמרכז וילוו בסופות רעמים יחידות. משעות הצהריים קיים חשש לשיטפונות במדבר יהודה ובבקעת הירדן.

– אמש ירדה כמות משקעים גדולה תוך זמן קצר במישור החוף הדרומי, באזור שבין אשדוד לאשקלון – מה שגרם להצפות ברחבי אשקלון.  בתחנת המדידה הסמוכה בקיבוץ נגבה נמדדו אתמול בערב לא פחות מ-52 מ"מ תוך שעה. * הבוקר נחסם כביש 90 לתנועה ממלונות ים המלח למצוקי דרגות לשני הכיוונים בעקבות הצפות על הכביש. רחובות וכבישים הוצפו גם בחדרה ובבאקה אל-גרבייה. לפי השירות המטאורולוגי, בתחנת המדידה בנמל חדרה ירדו 18 מ"מ תוך שעה, ובסך הכול 38 מ"מ ביממה האחרונה – כמעט כולם במהלך הלילה.

– מכבי האש נקראו במהלך הלילה לכמה אירועי הצפות שבהם נלכדו אזרחים בכלי הרכב שלהם בעקבות הגשמים העזים שירדו באזור. בחסדי שמים לא היו נפגעים. * אמש נאלצו מכבי האש לחלץ שמונה בני אדם שנתקעו במכוניות בהצפות באשקלון, בהם ילדים. אזרחים שהיו לכודים בקומת החניון בבניין מגורים ברחוב הכרמל חולצו בסירות גומי. נוסף להם, לכוד אחד חולץ מרכבו בצומת משען שליד אשקלון ולכוד נוסף חולץ מרכבו בקריית גת. כמה בתים באשקלון הוצפו ונזק נגרם לרכוש.

– צעיר בן 19 נפצע אמש (ראשון) באורח קשה מפגיעת ברק בשטח פתוח, סמוך ליקנעם. הוא פונה עם כוויות קשות בכל חלקי גופו לבית החולים רמב"ם בחיפה, ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ.מבית החולים נמסר למגפון כי הצעיר שהגיע אתמול לאחר שנפגע ככל הנראה מברק עדיין מוגדר קשה אבל יציב בטיפול נמרץ. (לא כל משפחתו אותרה ולכן לא יימסרו עדיין פרטים מלאים לגביו). עדיין מורדם מונשם ומקווים להתאוששותו.

חדשות

בתחקיר כאן חדשות על מחדלי זיהום המים בנחל עין בוקק, אחת משמורות הטבע החשובות באזור ים המלח.  150 אלף מטיילים מבקרים בנחל שמימיו קוצפים בכל ימות השנה. המים האלה מזוהמים משפכי המפעלים הסמוכים לו.

אומנם הזיהום הגדול ביותר התחיל לפני עשרים שנה, אבל בתחקיר של יפעת גליק בחדשות הערב של כאן 11 ב"מוסף הירוק" נחשוף את מחדלי רשות המים בטיפול בזיהום, שהופך לאסון אקולוגי מתגלגל על מחדלי זיהום המים בנחל עין בוקק, אחת משמורות הטבע החשובות באזור ים המלח.

פועל מיזוג אוויר נפגע – הבוקר התקבל דיווח במוקד 100 של משטרת ישראל אודות תאונת עבודה באתר בניה ברחוב יוחנן הסנדלר בבת ים. כוחות משטרה וגורמי הצלה הגיעו למקום. מבירור ראשוני של נסיבות האירוע עולה כי הנפגע, פועל מיזוג אוויר (43, תושב השומרון), נפגע כתוצאה מצינור אוויר שהתנתק. הוא פונה במצב בינוני (עפ"י גורמי רפואה) לבי"ח תל השומר.  דיווח הועבר למשרד העבודה.משטרת ישראל פתחה בחקירה לבירור נסיבות האירוע

אירוע חריג: טנק התהפך בתרגיל סמוך לגבול לבנון

תקרית חריגה התרחשה הבוקר (שני) בצפון, סמוך לגבול לבנון, כאשר טנק ישראלי התהפך במהלך תרגיל פלוגתי. יש נזק לטנק, אך בנס אין נפגעים. * האירוע התרחש קצת לפני השעה שבע הבוקר, כאשר מזג האוויר דווח כערפילי והראות בינונית. מיקום התרגיל התרחש בסמוך לגבול לבנון, בקרקע הררית. במהלך התרגיל הפלוגתי, מפקד הטנק ביצע תנועה על ציר עפר שבמהלכה סטה מעט מהציר והמשיך באותה מגמה, תוך כדי שהטנק מחליק ימינה עקב נפילה קלה בציר מתחת לזחל ימין. הטנק ביצע היפוך של 90 מעלות וזמן קצר לאחר מכן השלים עוד 90 מעלות עד לכדי התהפכות מלאה. (ישראל היום)

ברגע האחרון: בוטלו השיבושים שתכננו נהגי אגד בירושלים

אף שאמש הודיעה ההסתדרות כי הנהגים בירושלים מתכוונים לשבש היום (שני) בין השעות 06:00 ל-08:00 את פעילות האוטובוסים בשל פגיעה בשכרם. בהסתדרות אף איימו כי יכריזו על סכסוך עבודה מיידי מול הארגון וכי אם הנהלת אגד לא תחזור בה מהתנהלותה. הודיעה הלילה חברת אגד (בין ראשון לשני) כי נהגי החברה לא יקיימו את אסיפות ההסברה שתכננו לקיים הבוקר.

– יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הסביר כי ההחלטה להכריז על סכסוך התקבלה לאחר שהנהלת אגד ביצעה שינוי באופן תחשיב הפרמיות שמקבלים הנהגים. פרמיות אלה, המחושבות בין היתר על פי ביצועי הנהג, מתווספות לשכר הבסיס של הנהגים ומגיעות עד לאלפי שקלים בחודש. משמעות השינוי שביצעה החברה היא קיצוץ של עד אלפי שקלים בשכר החודשי של מרבית נהגיה.

– לפני חזרת הנהגים בהחלטתם, אמרו באגד כי הם נדהמו מהודעת ההסתדרות. "הנהלת אגד פונה בשעות אלה לבית הדין לעבודה בירושלים במעמד צד אחד כנגד ההסתדרות וועד העובדים הארצי של אגד, לקבלת צוו שיפוטי המורה להן שלא לשבות ולשבש את התחבורה הציבורית בבירה באופן בריוני, פראי ובלתי חוקי בעליל. מהלכי הבזק הללו נוגדים את ההסכמים הקיבוציים הנוגעים לשכר העידוד החדש שנחתמו בין הצדדים. טרם הגשת התביעה פנתה הנהלת אגד להסתדרות ולועד העובדים הארצי בדרישה להימנע מהשביתה הבלתי מרוסנת, אך זו לא נענתה".

פדופיליה – שוטרת סמויה מיחידה מרכזית של המשטרה התחזתה לילדה בת 12 והביאה אמש למעצרו של חשוד תושב מעלה אדומים בעבירות פדופליה.

החקירה החלה לפני מספר שבועות עם קבלת תלונה מהוריה של ילדה כבת 12 תושבת מעלה אדומים כי הינם חושדים שביתם מתכתבת באמצעות הפלאפון עם אדם מבוגר.

 במסגרת חקירה סמויה שניהלה המשטרה שוטרת סמויה מיחידה מרכזית המשיכה להתכתב עם החשוד באמצעות הפלאפון של הילדה.

 החשוד המשיך ושלח לה מסרים ותכנים בעלי אופי מיני וביקש ממנה מספר פעמים שתשלח לו תמונות וסרטונים שלה בעירום חרף העובדה כי ציינה בפניו שהינה בת 12 המשיך החשוד בהפצרותיו וכל זאת לא הפריעו לו לדרוש ממנה להיפגש עימו ולשלוח לו תמונות שלה בעירום.  אמש הפכה החקירה לגלויה עם  מעצרו של החשוד בחורשה הסמוכה לביתה של הקטינה שם תיכנן לפוגשה ועל פי החשד תיכנן לפגוע בה מינית.

בחיפוש שנערך בביתו של החשוד בן 36 תושב מעלה אדומים נתפסו 4 מכשירי פלאפון מחשב וחומרי פדופיליה רבים.

היום מעצרו של החשוד הוארך בהימ"ש השלום בירושלים עד ליום 12.12.19והמשטרה תמשיך בחקירתה ותבדוק באם ישנם מקרים  נוספים.

"נמות ולא נתגייס" | בעקבות מעצר סרבן גיוס חרדי: החרדים הפגינו אתמול בירושלים; בית המשפט הצבאי האריך את מעצר הסרבן בחודשיים; היום דיון בערעור הוועדה להצלת עולם התורה

למרות הגשם השוטף: למעלה מ- 500 חרדים ובראשם מנהיגיהם לצד צעירים נוספים  השתתפו אתמול אחר הצהריים במחאה נגד גיוס בני הישיבות. ונגד מעצרו סרבן הגיוס החרדי שנעצר עקב התנגדותו לגיוס חרדים * ההפגנה התקיימה ברחוב בר אילן בירושלים שנחשב לציר מרכזי באזור, וכתוצאה מכך נפקקה התנועה גם בצירים הסמוכים בצפון ובמרכז העיר. ע"פ הדיווח ב'ידיעות ירושלים' במסגרת ההפגנה נחסמו לתנועה הצמתים גבעת משה/גולדה מאיר, יחזקאל/שמואל הנביא וירמיהו/שמגר. * ההפגנה שהחלה בסביבות השעה 15:00 אחר הצהריים נמשכה עד סביבות השעה 17:20. במהלך כל ההפגנה ניסו כוחות משטר רבים בליווי בלשים ומכת"זיות לפנות את המפגינים אך אלו לא נענו ולא התפנו.  – במהלך ההפגנה נעצרו כ-11 מפגינים, שקיבלו סיוע משפטי מטעם ארגוני ההצלה החרדיים

פוליטי

בחירות ביום שני  02 במרץ 2019

ימים אחדים לפני מועד פיזור הכנסת, נפגשו אתמול (ראשון) ראש צוות המשא ומתן מטעם הליכוד, השר יריב לוין, ויו"ר הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן, כדי לסכם את הפרטים האחרונים לקראת ההכרזה הסופית על בחירות שלישיות. בין האופציות הנשקלות היא האפשרות להזיז את תאריך הבחירות מיום שלישי המסורתי, ליום אחר, על מנת להימנע מהתנגשויות עם אירועים כאלה ואחרים * נכון לעכשיו הסיכוי כי לא ייערכו בחירות נוספות, הולך ופוחת, כאשר עיקר המו"מ בין הליכוד לכחול לבן עוסק בתאריך מוסכם לבחירות, ולא באפשרות למנוע אותן. * הועדה המסדרת בראשות ח"כ ניסנקורן תתכנס היום (שני) כדי לאשר פטור מחובת הנחה להצעת החוק להקדמת הבחירות, כדי שניתן יהיה להעבירה במליאת הכנסת בשלוש קריאות עד יום רביעי בחצות.

– תחילה הייתה שאיפה בקרב חברי הכנסת לקבוע שהבחירות ייערכו ב-25 בפברואר, אך מדובר בבעיה חוקית שכן לפי חוק הבחירות יש לקיימן 90 יום לאחר פיזור הכנסת.

– בין התאריכים שנשקלו הם ז' באדר, אך בארגונים שונים התנגדו לעריכתו ביום זה מאחר וביום זה מצויין, יום הזיכרון לחללים שמקום קבורתם לא נודע. שבוע לאחר מכן, לא ניתן לקיים את הבחירות מכיוון שהתאריך נופל על חג הפורים. יום שלישי בשבוע שלאחר מכן מצוין יום הזיכרון לרבי אלימלך מליז'נסק, בו חסידים רבים נוהגים לטוס למקום קבורתו שבפולין, מה שגורר התנגדות מצד הסיעות החרדיות.

– על פי החוק, שינוי של עד 7 ימים בתאריך לא מחייב שינוי חקיקה אלא רק הצבעה במליאת הכנסת על המועד החדש. אחרת נדרש הליך תיקון לחוק יסוד הממשלה ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות שניתן לקדם עד רביעי בחצות, מועד פיזור הכנסת.

– בתוך כך, נשיאת בג"ץ, הודיעה ליו"ר הכנסת כי השופט ניל הנדל ימונה ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23. והשופט עוזי פוגלמן ישמש כממלא מקומו. בשתי מערכות הבחירות שנערכו בשנה האחרונה שימש הנדל ממלא מקומו של יו"ר ועדת הבחירות, השופט מלצר. * לפי הסדר שנקבע מראש, פוגלמן היה אמור לעמוד בראש הוועדה, אך מאחר שהנדל צבר ניסיון כממלא מקום בשתי מערכות הבחירות הקודמות הוצע לו התפקיד. * אם לא תושג הסכמה על מועמד לראשות הממשלה והכנסת ה-22 תפוזר  * הוועדה עשויה להתחיל בעבודתה כבר השבוע.

– שלשום אמר נתניהו כי על מנת למנוע בחירות מיותרות, כהגדרתו, יש לעבור לבחירה ישירה בינו לבין גנץ. "בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה", אמר, "אז אני בעד שהעם יחליט ולא אף אחד אחר – גם לא התקשורת".

מרכז הליכוד אישר את ביטול הפריימריז לרשימה לכנסת

ארבעה ימים לפיזור הכנסת: מרכז הליכוד אישר הערב (ראשון) את הצעת ההחלטה של נתניהו ויו"ר המרכז חיים כץ המבטלת את הפריימריז לרשימת הליכוד בבחירות הבאות ומקפיאה את זו שהתמודדה בבחירות הקודמות. * בהצבעה לקחו חלק 800 חברי מרכז (מתוך 3,700 חברי מרכז) ורק שניים הביעו התנגדותם. * עם אישור ההחלטה, רשימת הליכוד לכנסת הבאה תהיה זהה לזו שהתמודדה בבחירות האחרונות, להוציא שם אחד: שר האוצר משה כחלון, שצפוי להודיע על פרישה מהפוליטיקה וכי לא יתמודד בבחירות הקרובות.

– בנוסף הוחלט גם על התחייבות לקידום החוק הנורבגי אחרי הבחירות הבאות – שבמסגרתו יוכלו עד ארבעה שרים להתפטר מתפקידם בכנסת ובכך לפנות מקום למועמדים נוספים ברשימה להיכנס לכנסת כח"כים.

– נתניהו שקל תחילה לבטל גם את הפריימריז לראשות המפלגה – אך הוא סיכם עם יו"ר המרכז חיים כץ שהם ייערכו בשבועות הקרובים. מועד הבחירות לראשות הרשימה ייקבע בשבוע הבא, רק לאחר פיזור הכנסת. הן ייערכו ככל הנראה לאחר חג החנוכה, אבל התאריך פתוח לשינויים של הרגע האחרון. צפויים להתמודד בהן לפי שעה נתניהו עצמו וגדעון סער. אך לפי ההערכה בכירים נוספים בליכוד עשויים להצטרף למירוץ ולו רק למטרות מיצוב עתידי ביום שאחרי נתניהו.

– ח"כ סער הגיע לכינוס מרכז הליכוד מלווה בחברי הכנסת יואב קיש ומיכל שיר והתקבל על ידי תומכיו בקריאות אהדה. למרות זאת, סער התקשה לנאום בשל קריאות תמיכה מצד אנשיו וקריאות גנאי מצד תומכי נתניהו

לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום: היועמ"ש ביקש מהמשטרה הבהרות בנוגע לחקירת העדה בגיוס ניר חפץ כעד מדינה באמצעות סחיטה באיומים

היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הורו בשבוע שעבר למפקד יחידת להב 433, לערוך תחקיר על הליך גיוס עד המדינה בתיק 4000, ניר חפץ, שע"פ הנטען, גויס באמצעות סחיטה באיומים. כך דווח ב'הארץ'. ע"פ הדיווח, מפקד יחידת להב התבקש לבדוק מדוע היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ, שהיתה אחראית לתיק), לא דיווחה על המהלך לפרקליטות וביקשה את אישורה, מי החליט לבצע את תרגיל הסחיטה, מדוע עשה זאת ואילו צעדים משמעתיים יש לנקוט נגדו. * בפרקליטות הבהירו כי אילו נדרשו לאשר את הפעולה החריגה – היו מסרבים

"בפרקליטות מפחדים שהאמת תיחשף" | הפרקליטות מתנגדת לדיון בבית המשפט העליון – בנוגע להכשרת חומרי חקירה שהושגו בעבירה

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה אמש (ראשון) לבית המשפט העליון את תגובתה לבקשת רשות הערעור שהגישו יועציו של ראש הממשלה נתניהו בנוגע לחדירה ולחיפוש בטלפונים הניידים שלהם שנגנבו מהם ללא צו בית משפט במסגרת חקירת גימיק הבחירות שנערך בסמוך לביתו של עד המדינה פילבר. * המדינה טוענת כי הכשרת חומרי חקירה שנגבו בעבירה, אין להם כל עניין משפטי או ציבורי החורג מעניינם האישי של המבקשים. עוד תטען המדינה כי היענות לבקשתם, קל וחומר היענות לסעד אותו הם מבקשים- דחיית בקשת המשטרה לקבל צווי חדירה וחיפוש בטלפונים הניידים של המבקשים- היא זו שתהווה סטייה וחריגה מההלכה הפסוקה בענייננו. היענות לסעד המבוקש תסכל את החקירה הפלילית בעודה באיבה.

– יועצי ראש הממשלה מסרו בתגובה להחלטת הפרקליטות: "הפרקליטות בפניקה מביקורת ודיון ענייני בסוגיה עקרונית של דריסת זכויות נחקרים, מפני שהיא מפחדת שהאמת תיחשף: בכל יום היא מאפשרת למשטרה לחטט בטלפונים ניידים של אזרחים בלי צו ובניגוד לחוק – מתחת לאפו של בית המשפט. בית המשפט חייב לשלוח למשטרה ולפרקליטות מסר ברור: לא נכשיר את הפעולות הפסולות שלכם. שמירה על זכויות הפרט הן ערך עליון במשטר דמוקרטי".

– בשבוע שעבר החליטה לשכת עורכי הדין ברוב קולות להצטרף לעתירה נגד החדירה לטלפונים של יועצי ראש הממשלה שנגנבו על ידי המשטרה. ההחלטה התקבלה מאחר ומדובר בנוהג נפוץ של המשטרה שמפרה את זכויות החשודים ולאחר מכן מבקשת הכשר מבית המשפט, ולכן יש חשיבות ציבורית להצטרף להליך מהזווית העקרונית של זכויות החשודים. * התומכים בהצטרפות טענו עוד כי לא בכל יום מגיעה הליך כזה לבית המשפט העליון, ולכן מדובר בשעת כושר לדיון העקרוני. עוד טענו כי אם תתקבל החלטה שמכשירה למפרע את החדירה הלא חוקית של המשטרה, הדבר יהפוך להלכה מחייבת שתשפיע על כל האזרחים, ולכן חשוב להצטרף להליך הזה ולא לדחות זאת. * יו"ר הלשכה אבי חימי עצמו בחר להימנע בהצבעה על הצטרפות לשכת עוה"ד לערר של יועצי נתניהו אוריך וגולן, ואמר כי לדעתו הסיכויים של בקשת רשות הערר להתקבל הינם אפסיים

– כזכור, יונתן אוריך ועופר גולן הגישו ערר נגד פסיקת בית המשפט השלום והמחוזי לאשר למשטרה לבצע חיפושים בטלפונים הניידים שלהם במסגרת חקירת פרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר. מכונית עם מגפון חנתה מחוץ לביתו של פילבר, סמוך למערכת הבחירות לכנסת ה-22 והשמיעה קריאות בגנותו של פילבר והחלטתו להיות עד מדינה נגד נתניהו.

בטחוני

‏חיל האוויר מקיים השבוע תרגיל רחב היקף. אחד הדברים שמתאמנים עליהם הוא ציד משגרי רקטות. כמו משאית שמדמה אויב
דיווח מעניין בסוריה וברוסיה: מטוסי קרב מתקדמים של חיל האוויר הרוסי בסוריה מסוג סוחוי 35 המריאו מבסיס חמימים בסוריה וסיכלו תקיפת מטוסי קרב ישראלים בשדה התעופה טי 4 בסוריה של משלוחי נשק איראנים בכך שאילצו את מטוסי חיל האוויר הישראלי לחזור לבסיסם. טרם נמסרה תגובה ישראלית (אור הלר)

שר ההגנה החות'י: לא נהסס לתקוף את ישראל – "בידינו בנק מטרות ישראליות בים וביבשה"

שר ההגנה של המיליציה החות'ית הפרו-איראנית בתימן טען בראיון שהתפרסם אתמול (ראשון) בעיתון "אל-מסירה" כי הם מחזיקים מטרות ישראליות בים וביבשה. הבכיר הדגיש כי המיליציה לא תהסס לתקוף את היעדים בעת שההנהגה תחליט על כך. הוא הוסיף שכוחותיו השלימו את כל היבטי הבנייה הדרושים כדי לערוך תקיפות אסטרטגיות ומקיפות שישתקו את יכולות האויב. לדבריו, "ישות האויב הישראלית השתתפה ועדיין משתתפת מאז היום הראשון בתוקפנות על ארצנו (המלחמה בתימן)", והדגיש כי הנקמה תגיע.

שוב: מטוסי קרב תקפו מחסני נשק איראנים בסוריה; לפחות 5 אנשי משמרות המהפכה נהרגו

לפחות חמישה לוחמים בשורות המיליציות הנאמנות לאיראן נהרגו במוצ"ש בתקיפה של מטוסים לא מזוהים על שלושה מחסני נשק של משמרות המהפכה בעיר אל בוכמאל שבגבול סוריה-עיראק. בסוכנות הידיעות הסורית "סטפ ניוז". צוין כי מטוסי הקרוב החלו לתקוף בשעה 22:00 אמש, מה שגרם לפיצוצים אדירים ולהבות במקום. עדי ראייה סיפרו כי גורמי מיליציה איראנית נמלטו מהמקום לאחר התקיפה.

– בחודש שעבר פורסם כי איראן ממשיכה בבניית הבסיס הצבאי "אימאם עלי" בגבול סוריה-עיראק שם בוצעו בספטמבר תקיפות שמיוחסות לישראל. בצילומי לוויין של חברת "אימג'סאט אינטרנשיונל" (ISI), שפורסמו ברשת החדשות "פוקס", ניתן לראות כי שלבי הבנייה מתקדמים לקראת הפיכתו למבצעי, וכי ישנם שמונה מוקדים של תשתיות חדשות או שחזור שלהן בבסיס שנהרס בחלקו מתקיפות אוויריות.

על רקע תכנון שכונה יהודית: הרשות הפלסטינית קראה ל'יום זעם' בחברון; אתמול סוכלו שני פיגועי דקירה סמך למערת המכפלה

תנועת פתח קראה אמש (ראשון) לקיום "יום זעם" במחוז חברון לאחר הודעת שר הביטחון בנט לפיה אישר לתכנן שכונה חדשה בעיר. בנוסף, תנועת הפתח קראה לשביתה כללית בחברון וביקשה מכלל התושבים להגיע בשעה 11:30, למערת המכפלה. לפי הפרסומים בכלי התקשורת הפלסטינים השביתה תכלול את בתי הספר, האוניברסיטאות, משרדי הממשלה, מוסדות שלטון ומוסדות אזרחיים בכל חברון והאזור.

– בנט הורה לתכנן שכונה יהודית חדשה במתחם השוק הסיטונאי בעיר שידוע כמוקד מחלוקת ישן בין היישוב היהודי בעיר לראשי האוכלוסייה הפלסטינית. על פי הוראת שר הביטחון, מבני השוק ייהרסו במסגרת פינוי בינוי ובמקומם ייבנו חנויות חדשות. זכויות הפלסטינים בקומת הקרקע יישמרו כפי שהן היום. והשטח העילי שמעל לקומת השוק יוחזר לידיים יהודיות לצורך תכנון שכונה יהודית חדשה.

– הקריאה לקיום יום זעם במחוז הגדול ביותר בגדה המערבית מגיעה בהמשך לשני ניסיונות פיגועי דקירה שסוכלו אתמול בחברון.

– האירוע הראשון התרחש הבוקר, כאשר פלסטינית בת 17 הגיעה לאחת מעמדות הביטחון במערת המכפלה שבחברון כשעל גבה ילקוט. במהלך הבידוק שלפה החשודה סכין לעבר הלוחמים שכיוונו לעברה את נישקם. החשודה קראה לעברם "מגיע לכם למות, באתי להיות שהידה". בשלב מסויים החשודה השליכה את הסכין. ובהמשך שלפה מברג.

– באירוע נוסף, בשעות אחר הצהריים, הגיע פלסטיני בן 15 לאחת מעמדות הבידוק המאוישות במערת המכפלה. הלוחמים הבחינו שאחת מידיו מוסתרת באופן מחשיד בכיסו, והחלו בביצוע בידוק, שבמהלכו החשוד שלף סכין ואיים על הלוחמים. הלוחמים שכיוונו את נישקם לעברו הצליחו להשתלט עליו ללא ירי וללא נפגעים נוספים.

מדיני

דיווח: התקדמות במגעים לרגיעה ברצועה

כלי התקשורת הערביים והפלשתיניים דיווחו אתמול (ראשון) על התקדמות במגעים שמנהלים בכירי המודיעין המצרי לרגיעה ארוכת טווח בין ישראל וחמאס ברצועת עזה והוצאתה לפועל של תוכנית הסדרה ברצועה הקורסת תחת מצב הומניטרי קשה.

– במסגרת המאמצים להסדרה ברצועת עזה יצא יו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה למסע דילוגים בחו"ל, לראשונה מאז נבחר לתפקיד במקומו של חאלד משעל לפניה למעלה משנתיים וחצי. * הנייה נועד עם בכירי המודיעין המצרי בקהיר וכן עם מזכ"ל הג’יהאד האסלאמי הפלשתיני זיאד נח'לה המשיך באישור המודיעין המצרי לטורקיה שם נפגש עם ראשי הארגון בחו"ל, בהם סגנו סלאח אל-עארורי ומנהיג חמאס בחו"ל מאהר סלאח. והוא צפוי לבקר במהלך השבועות הקרובים במדינות נוספות ובהן מלזיה, רוסיה, קטאר, כווית ולבנון. בחמאס ביקשו ממצרים לבקר גם באיראן אולם לפי שעה לא ידוע אם ניתן אישור לכך.

– כזכור, שלשום פורסם באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד" בשם מקורות ערביים כי חמאס קיבל איתותים מקהיר כי "עסקת המאה" במתכונת שקידם ממשל טראמפ עשויה להתבטל כליל. מנגד, מסתמן שארה"ב תתמוך בהסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס, שזכה להתקדמות גדולה.

– אתמול (ראשון) בבוקר התייחס חמאס לתקיפה הלילית של חיל האוויר בעזה נגד יעדי הארגון ברצועה בתגובה לשיגור הרקטות במוצ"ש לעבר יישובי העוטף: "ההתעקשות של ישראל להמשיך את ההסלמה בעזה ולהפציץ את ההתנגדות היא הסלמה מסוכנת שלא יכולה להיות מובנת מאליה".

לוקסמבורג מקדמת יוזמה להכרה אירופית במדינה פלסטינית

שר החוץ של לוקסמבורג ז'אן אסלבורן מקדם יוזמה להכרה של כל המדינות החברות באיחוד האירופי במדינה פלסטינית. לפי בכירים באיחוד האירופי היוזמה היא תגובה להצהרתו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו לפני שבועיים, כי ההתנחלויות אינן בלתי חוקיות.

– בשבוע שעבר שיגר שר החוץ של לוקסמבורג מכתב לשר החוץ החדש של האיחוד האירופי ג'וזף בורל ולשרי החוץ של 27 המדינות החברות בארגון, ובו הדגיש כי הדרך להציל את פתרון שתי המדינות היא "ליצור מצב שוויוני יותר" מבחינה מדינית בין ישראל לפלסטינים. לכן, הוא הדגיש, יש לקיים בהקדם דיון בהשתתפות כל המדינות החברות באיחוד האירופי בנוגע להכרה אפשרית במדינה פלסטינית. לדבריו, "הכרה בפלסטין כמדינה לא תהיה בבחינת טובה או צ'ק פתוח, אלא הכרה בזכותו של העם הפלסטיני למדינה משלו", עוד טען שר החוץ של לוקסמבורג לעמיתיו האירופים, כי "צעד כזה כלל לא יהיה מכוון נגד ישראל. אם אנו רוצים להביא לפתרון הסכסוך אסור לנו לשכוח את צורכי הביטחון של ישראל ואת הצדק והכבוד לו ראויים הפלסטינים".

– לוקסמבורג היא אחת המדינות הקטנות ביותר באיחוד האירופי, אולם שר החוץ של לוקסמבורג, שמכהן בתפקיד 15 שנים ברציפות, נחשב לאחד המשפיעים ביבשת מתוקף מעמדו והוותק שלו. בנוסף, בלא מעט מדינות באיחוד האירופי כמו צרפת, אירלנד וספרד – עלתה בשנים האחרונות לדיון שאלת ההכרה במדינה פלסטינית.

– בכירים אירופים ציינו כי בישיבה היום לא יתקיים דיון בנושא הכרה במדינה פלסטינית והשרים רק יציינו לפרוטוקול את היוזמה של שר החוץ של לוקסמבורג. הדיון בנושא צפוי להתקיים רק בישיבה הבאה של שרי החוץ האירופים בחודש ינואר. (חדשות13)

חוץ

"כדורי אש ועשן נזרקו לגובה של 3,658 מטרים באוויר" | לפחות חמישה בני אדם נהרגו ועשרות אחרים נעדרים בהתפרצות הר געש בניו זילנד

לפחות חמישה בני אדם נהרגו ו20 נוספים נפצעו מתוכם שבעה במצב אנוש היום (שני) בהתפרצות הר הגעש "האי הלבן" בניו זילנד. עד כה חולצו 23 בני אדם מהאזור, והרשויות מחפשות אחר עוד 27 אנשים אחרים המוגדרים נעדרים.

– המשטרה מעריכה שפחות מ-50 בני אדם שהו על האי או בסביבתו כשהר הגעש התפרץ, כ-30 מהם תיירים מאוניית "רויאל קריביאן". * כלי תקשורת באוסטרליה דיווחו שיותר מ-20 מהתיירים ששהו באי בזמן ההתפרצות הם אוסטרלים, כולם חלק מקבוצת תיירים אחת שסיירה במקום. מלבדם סיירו במקום תיירים אחרים.

– המשטרה הודיעה כי ההתפרצות אירעה בשעה 14:11 בצהריים (שעון מקומי) והאי כוסה בשכבת אפר. הסוכנות הגיאוגרפית של ניו זילנד מסרה כי לאחר ההתפרצות נראה ענן אפר אדיר שהגיע לגובה של כשלושה קילומטרים וחצי.* על פי הסוכנות הגיאולוגית של ניו זילנד, הר הגעש התפרץ באופן מתון, אך דרגת הסכנה הוגדרה ארבע בסולם חמש דרגות.

– המשטרה המקומית הזהירה את התושבים מהשפעות האפר שפוזר באוויר. "היו עירניים להשפעות המזיקות של האפר ושקלו ברצינות להישאר בבתיכם ולסגור את כל החלונות. אפר וולקני עשוי להזיק במיוחד לאלו שסובלים מהפרעות בנשימה".

– מהסוכנות הלאומית לניהול מצבי חירום בניו זילנד נמסר כי בסביבתו הקרובה של האי הייתה ועדיין יש סכנה מנפילת האפר הוולקני, סכנה שעלולה לסכן את בריאותם של בני האדם ובעלי חיים בסביבה ובנוסף להשפיע על אזורים נוספים.

– "האי הלבן" נחשב לאחד מהרי הגעש הפעילים ביותר בניו זילנד. הוא ממוקם 50 ק"מ ממזרח לאי הצפוני של ניו זילנד ומהווה אטרקציה תיירותית פופולרית. כ-70% מהר הגעש נמצאים מתחת לפני הים. התפרצות האחרונה שלו התרחשה ב-2016.

טראמפ מזהיר את קוריאה הצפונית: "קים גונ'ג און חכם, הוא יכול להפסיד הכל"

אחרי שקוריאה הצפונית הכריזה על סיומו של תרגיל מוצלח באתר השיגור הלווייני בסוהאה, צפונית לבירה פיונגיאנג ש"תוצאות הניסוי ישמשו לדירוג מעמדה האסטרטגי של המדינה", הזהיר נשיא ארה"ב טראמפ את מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, ואמר שהוא עלול "לאבד הכול" אם ינקוט פעולה עוינת נגד ארה"ב. – "קים ג'ונג און חכם מדי ויש לו הרבה מה להפסיד, בעצם הכול, אם הוא יפעל בדרך עוינת. הוא חתם איתי בסינגפור על הסכם תקיף לפירוק מגרעין", כתב טראמפ, והתייחס לפסגה ההיסטורית בין מנהיגי ארה"ב וצפון קוריאה ב-2018. "הוא לא רוצה לנתק את היחסים המיוחדים שיש לו עם נשיא ארה"ב, או להתערב בבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר".

– הניסוי הגיע שעות אחרי ששגריר קוריאה הצפונית לאו"ם, קים סונג, אמר כי פירוק מנשק גרעיני אינו על הפרק ואין צורך להמשיך בשיחות עם ארצות הברית. לדברי סונג, "הדיאלוג הממושך והחשוב אליו שואפת ארצות הברית נועד 'למרוח זמן' שיתאים לאג'נדה הפוליטית שלה".

– מומחי טילים סבורים כי ככל הנראה הניסוי הקוריאני היה ניסוי במנוע רקטי, ולא בשיגור טיל, שבדרך כלל מאותר די בקלות על ידי השכנות קוריאה הדרומית ויפן. * ויפין נרנג, מומחה לגרעין במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס אמר כי "אם זה אכן ניסוי במנוע סטטי עבור דלק טילים מוצק או נוזלי חדש, זה סימן רועש נוסף לכך שהדלת לדיפלומטיה נסגרת במהירות, אם כבר לא נסגרה". לדבריו, "זה יכול להיות סימן אמין מאוד למה שממתין אחרי השנה החדשה".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן