Skip to content

מעתה – שופטים ופקידי משפט יוכלו לתבוע הסרת פרסום פוגעני

הבחירות שבפתח וגל ההשתלחות בשופטים ומערכת המשפט שהחל בראש הממשלה, דרך שר המשפטים ושרי ליכוד נוספים ועד קבוצות מתלהמות שמבזות את מערכת המשפט והחוק, המריצו את המערכת להתקין נוהל שיגן על המערכת מפני השתלחות שכזו. כעת יהיה ניתן לדרוש מיידית הסרת פוסטים ואף להגיע להליכים פליליים כנגד המפרסם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (רביעי) נכנס לתוקפו נוהל עבודה ובקרה של מנהל בתי המשפט לטיפול בפרסומים פוגעניים ברשת. מדובר בנוהל ייחודי למערכת בתי המשפט המעניק כלים להתמודדות עם תופעת הטרדת השופטים במרשתת. משמעות הנוהל היא כי מעתה ועד הוק, תהיה עין פקוחה על התלהמות אנשים ברשתות החברתיות ובכלל כדי להביא לצמצום תופעת הטרדת השופטים והשמצתם "כחלק מהמאמץ להבטיח את אמון הציבור במערכת בתי המשפט ואת השמירה על עצמאותה, תוך התמודדות עם סוגיות משפטיות ראשונות במעלה במשטר דמוקרטי ובעיקרן חשיבות חופש הביטוי והבטחת ביקורת חופשית על פועלן של רשויות השלטון". במערכת בתי המשפט מקווים שיהיה ביישומו של הנוהל כדי להביא לצמצום תופעת הטרדת השופטים, "זאת תוך שמירה על האיזונים המתחייבים בדין".

אילוסטרציה
אילוסטרציה

בהנהלת בתי המשפט סבורים כי הרשות השופטת מתמודדת בשנים האחרונות ובמיוחד בימים אלו לאור השתלחות הגוברת של פוליטיקאים כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים, אמיר אוחנה עצמו, כמו גם שרי ליכוד שמהדהדים את דברי ה"בוס", "עם תופעה הולכת וגוברת של ציבור מתלהם שמוסת מהשתלחויות אלו, המביאה בין השאר לגל של ניסיונות לפגיעה בשופטים, רשמים ועובדי מערכת בתי המשפט, בין היתר, באמצעות הפצת מסרים שליליים בפלטפורמות המאפשרות לציבור לפרסם תכנים באינטרנט וברשתות חברתיות".

"מסרים אלה כוללים ביטויים שיש בהם השפלה, ביזוי ופגיעה בכבודם של נושאי משרה אלה בקשר למילוי תפקידם. בחלק מהמקרים, מדובר בפרסומים אשר עלולים לפגוע באמון הציבור במערכת בתי המשפט וכתוצאה מכך בתפקוד הרשות השופטת, ואשר עולים לכאורה כדי עבירה פלילית, באופן אשר
מצדיק בחינת פעילות לשם הסרתם".
במשרד המשפטים הוחלט כי ההתמודדות עם תופעה זו על דרך של קידום הסרת תכנים באמצעות פניה מטעם רשויות המדינה היא פעולה אשר יש לנקוט בה אבל "במשורה, בשים לב להשלכות על חופש הביטוי של המפרסם וכן של הציבור המעוניין להיות חשוף למסרים אלו.
"הדבר נכון במיוחד בכל הקשור לביטויים הכוללים ביקורת על רשויות השלטון ובכלל זה על בתי המשפט".
נקיטת פעולה כאמור מחייבת איזון בין "זכותו של הציבור להעברת ביקורת פומבית לגיטימית על הרשות השופטת לבין הביזוי והפגיעה בשופטים, שעולה כדי פגיעה ברשות השופטת ובתפקוד בתי המשפט".

היכן תהיה נקודת האיזון שממנה והלאה תידרש הסרת פרסום עד נקיטת הליכים פליליים נגד המפרסם?
במשרד המשפטים סבורים כי ככל שבעל המשרה המושמץ יהי בכיר יותר, דווקא ממנו תידרש מידת אורך רוח גבוהה יותר וסבלנות. "נקודת האיזון עשויה להשתנות ממקרה למקרה ולהביא בחשבון, בין היתר, את מאפייניו הייחודיים של הביטוי וכן את מידת בכירותו של נושא המשרה מושא הפרסום", נכתב בנוהל העבודה של התקנה. "ככל שמדובר בגורם בכיר יותר, מצופה ממנו סיבולת גבוהה יותר ביחס לביטויים עולבים.
נוהל זה מסדיר את פעילותה של הנהלת בתי המשפט בהתמודדות עם פרסומים פוגעניים בגנות השופטים במסגרת תפקידם השיפוטי, בעוד שפרסומים כאמור בגנותם של עובדי מערכת בתי המשפט, יטופלו, כפי שמטופלים עניינם של כלל עובדי המדינה, באמצעות פרקליטות המדינה ובהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה אשר ניתנו בהקשר זה. בנוהל זה, "שופטים" לרבות רשמים בכירים ורשמים.
בהנהלת בתי המשפט יבדוק הממונה על הפעלת התקנה והפיקוח את חומרת הפרסום מבחינת תוכנו – וכאן יש להבחין בין ביטויים פוגעניים כלליים, שלא בהכרח מצדיקים נקיטת הליכים להסרת הפרסום, לעומת גידופים אישיים הקשורים בליבת כבודו של השופט. פעילות להסרה תיעשה רק כשההתבטאות מצויה במקום גבוה במדרג של קשת הביטויים הפוגעניים, והיא נוגעת לצנעת חייו או לענייניו הפרטיים של מושא הפרסום".
הממונה על הפעלת התקנה והפיקוח ידרוש בשלב הראשון את הסרת הפרסום ותוך כך יעביר את החומרים ליועץ המשפטי או לגורם מוסמך שימנה היועץ לבדיקה אם יש כאן גם מקום לנקיטת הליכים פליליים כנגד המפרסם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן