Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום רביעי ה-11 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה פיגוע קטלני בניו ג'רזי: 2 חרדים אזרח ושוטר נרצחו באירוע ירי במרכול כשר; המחבלים חוסלו; בעל המכולת יצא רגעים ספורים לפני כן לתפילת מנחה וניצל; הגברת כוננות סביב מוסדות יהודיים (חדשות) דוהרים לבחירות: אם אף מועמד לא יצליח להגיש עד הלילה 61 חתימות – ישראל הולכת לבחירות – חוק פיזור הכנסת אושר בקריאה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

פיגוע קטלני בניו ג'רזי: 2 חרדים אזרח ושוטר נרצחו באירוע ירי במרכול כשר; המחבלים חוסלו; בעל המכולת יצא רגעים ספורים לפני כן לתפילת מנחה וניצל; הגברת כוננות סביב מוסדות יהודיים (חדשות)
דוהרים לבחירות: אם אף מועמד לא יצליח להגיש עד הלילה 61 חתימות – ישראל הולכת לבחירות – חוק פיזור הכנסת אושר בקריאה טרומית (פוליטי)
סקר דרמטי: לראשונה גוש השמאל יוכל להרכיב ממשלת מיעוט ללא תמיכת הערבים – 55 לגוש השמאל מול 52 לבלוק הימין, הערבים לשון מאזניים (פוליטי)
"באורך 123 מטרים, ורוחב 5-4 מטרים" | צילומי לווין חושפים: אירן חופרת מנהרה סודית בגבול סוריה-עירק – "המנהרה יכולה להכיל משאיות וכלי רכב גדולים במיוחד" (בטחוני)
הדלפת ענק באיראן: נחשפו פרטי כרטיסי אשראי של 15 מיליון אירנים; חברת אבטחת סייבר ישראלית מזהירה מתגובת נגד איראנית (חוץ)
מחר: בחירות בבריטניה שצפויות להכריע על גורל הברקזיט; סקרים: הרוב של ג'ונסון מצטמצם, ואף נמצא בסכנה (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

הלילה: מעונן חלקית.
חמישי: משעות הצהריים יחלו לרדת ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים וברד בצפון הארץ ובמרכזה. חשש קל לשיטפונות במדבר יהודה וים המלח. תחול ירידה בטמפרטורות. הרוחות יתחזקו ובדרום הארץ צפוי אובך.
שישי: מעונן חלקית. בצפון הארץ ובמישור החוף צפוי גשם מקומי מלווה בסופות רעמים בודדות. תחול ירידה נוספת בטמפרטורות וינשבו רוחות ערות. עדיין ייתכן אובך בעיקר בדרום הארץ.
שבת: מעונן חלקית. בצפון הארץ עדיין ייתכן גשם מקומי.
ראשון: מעונן חלקית עד מעונן ותחול ירידה בטמפרטורות, אשר תהיינה מעט נמוכות מהרגיל לעונה. ברוב אזורי הארץ ייתכנו גשמים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות.

חדשות

הפרקליטות הגישה בקשה לעיין בתיק הפסיכיאטרי של א.ק שלפי הנטען הייתה מעורבת ברצח תאיר ראדה ז"ל לפני 13 שנה. עו"ד מיכאל חקלאי פרקליטה של א.ק הודיע בשם מרשתו כי הם מסכימים לבקשה ובתנאי שישמרו על פרטיות לקוחתו, היות שמבחינה עובדתית, חוקית משפטית היא לא קשורה לרצח, אבל חשיפת פרטיה עלולים לייצר לה סביבת חיים קשה מבחינה תקשורתית.

פיענוח שוד אקדח ממאבטח

בימים הקרובים יוגש כתב אישום כנגד שלושה צעירים מנהריה בגילאי 29-34, כששנים מהם, לפי החשד, התחזו לפני כחודש וחצי (29.10) לשוטרים, כאשר הגיעו לביתו של מאבטח המתגורר בנהריה. השניים אזקו אותו באזיקים לכיסא ושדדו ממנו את האקדח שיש לו ממקום עבודתו ורכוש נוסף ונמלטו.
לפני כשבועיים נעצרו שני המתחזים, וכעת גם השלישי, אשר עובד עם המאבטח בחברה. הוא זה שסימן את הקורבן, ברר עבור חבריו את כתובת מגוריו, ובעת השוד, הוא תצפת ברחוב על מנת להתריע במקרה הצורך.
אחד מהעצורים כבר ישב בכלא לפני מספר שנים על סיוע לחברו, בן מיעוטים, אשר לאחר שאנס את חברתו במועדון, נעזר במתחזה לשוטר, לחטוף אותה מדירה בה הסתתרה.

משטרת ישראל סיכלה אירוע אלימות חמור בין עבריינים באילת. ומנעה פגיעות בנפש. ברכבם של החשודים מצאו השוטרים במהלך החיפושים אקדח מסוג וולטר עם סמל גרמניה הנאצית, כפפות, ציוד הסוואה ומעקב, בכביש 12 סמוך לכניסה לעיר אילת. במסגרת חקירה ופעילות סמויה התברר כי צמד חשודים תושבי העיר אילת הצטיידו באמצעי לחימה בלתי חוקים.
ביום ראשון 1.12.2019, בפעילות בלשי ולוחמי היס"מ של משטרת ישראל אותר רכבם של החשודים בכביש 12 בסמוך לכניסה לאילת החשודים בני 23, תושבי אילת, החזיקו ברכבם אקדח מסוג Walther P38 ועליו הטבעה של סמל גרמניה הנאצית (עיט הרייך של גרמניה הנאצית), רעלות להסוואת הפנים, כפפות וציוד איתור ומעקב. על-פי החשד תכננו החשודים לפגוע באחרים, זאת כחלק מסכסוך בין עבריינים.
החשודים נעצרו לחקירה ומעת לעת הוארך מעצרם, היום עם סיום החקירה הוגשה הצהרת תובע כי בכוונת פרקליטות מחוז דרום להגיש נגד חשודים כתב אישום ובקשה למעצר עד לתום ההליכים ביום ראשון הקרוב.

פשע שנאה? פיגוע קטלני בניו ג'רזי: 2 חרדים אזרח ושוטר נרצחו באירוע ירי במרכול כשר; המחבלים חוסלו; בעל המכולת יצא רגעים ספורים לפני כן לתפילת מנחה וניצל; הגברת כוננות סביב מוסדות יהודיים
ארבעה בני אדם נהרגו אמש (שלישי) בחילופי יריות בין שני חמושים לשוטרים בעיר ג'רזי סיטי בניו ג'רזי, בין ההרוגים שלושה יהודים ושוטר. שני החמושים, שהתבצרו במרכול כשר באזור רחוב מרטין לותר קינג שבשכונת גרינוויל בעיר, נורו גם הם למוות. בנוסף, ישנה פצועה מקרב קהילת סאטמר, במצב קשה אך יציב. ההרוג השלישי אינו יהודי. * לפי גורמים בקהילה החסידית המקומית, שניים מההרוגים היו לקוחות, והשלישי עובד המרכול. אזרח נוסף נפצע, ולא נשקפת סכנה לחייו. * הבוקר (רביעי) פורסמו שמותיהם של שניים מההרוגים. בעלת המכולת לאה מינדה פרנץ בת ה-33, ומשה דויטש בן ה-24, חבר בקהילה החסידית בעיר. * בעל החנות מוישי פרנץ שאשתו נרצחה בפיגוע, עזב את המקום רגעים ספורים לפני הירי והלך לתפילת מנחה בבית הכנסת השכונתי, וניצל. * המכולת הכשרה בניו ג'רזי מהווה מרכז בקהילה הולכת וגדלה של חסידי סאטמר, שעברו בשנים האחרונות לג'רסי סיטי.
– גורמים במשטרה אמרו שני החשודים בירי הם נער ונערה. הם ירו באדם חרדי ברחוב, ואז נכנסו אל תוך החנות, וירו גם בפנים. השניים היו חמושים ברובים ובמחסניות רבות, ובתוך המשאית הם החזיקו חומרים להכנת מטעני חבלה. בחנות ירו החמושים למוות בשלושה בני אדם.
– מפקד משטרת ג'רזי סיטי אמר כי בין יתר האפשרויות נבחן גם האם מדובר באירוע אנטישמי או בהתקפת טרור. זמן מה לאחר הודעת מפקדת המשטרה אמר ראש העיר ג'רסי סיטי כי מחקירה ראשונית של התקרית עולה כי המרכול נבחר מראש כיעד. לדבריו, שני החמושים תכננו מראש לבצע את הירי במרכול הכשר, וכי הם נצפו במצלמות האבטחה במקום. * אחד החשודים, שחוסל באירוע, פרם בעבר הודעות אנטישמיים ברשתות החברתיות. * חבר מועצת העיר ניו יורק, צ'יאם דויטש, ציין כי "העדויות מצביעות על כך שההתקפה נבעה מאנטישמיות" * בעקבות האירוע, הודיעה משטרת ניו יורק על הגברת האבטחה על הקהילה היהודית ואתריה.
– התקרית החלה סמוך לשעה 12.30 (שעון ארה"ב), כששוטר ניגש אל שני חשודים סמוך לבית קברות בעיר, השניים פתחו באש והרגו את השוטר. שוטר נוסף שהגיע למקום ועובר אורח נפצעו מהיריות ופונו לבית חולים במצב יציב. * שני החמושים נמלטו מהמקום ברכב גנוב, תוך כדי חילופי יריות עם שוטרים. לאחר שנסעו כקילומטר וחצי, עצרו השניים סמוך למרכול ונכנסו פנימה. שם התבצרו כמה שעות, כשבחוץ כוחות משטרה רבים. בתום הקרב התברר כי שלושה אזרחים נהרגו מחילופי האש וכן שני החמושים.
– במשך למעלה משעה נשמעו חילופי אש כבדים בשכונת גרינוויל, כשעשרות שוטרים ואנשי הכוחות המיוחדים התעמתו עם היורים שהתבצרו במקום. תושבים באזור סיפרו ל"ניו יורק טיימס" כי האזור דמה ל"שדה קרב".
– עד ראייה סיפר כי ראה את שני החשודים יוצאים מרכבם ליד המרכול ונושאים רובים, השניים החלו לירות מיד כשיצאו לרחוב. * אדם שהיה במקום סיפר כי "בדיוק הייתי במכולת ושמעתי שלוש יריות שנכנסו לחנות. נשכבתי על הרצפה והיו עוד חרדים בחנות. חשבתי שזה נגמר וקמתי, נכנסה אישה שחורה עם מעיל גשם ועוד גבר כהה כיוונו אלי רובה. נתתי לה מכה חזקה ברובה וברחתי מהמקום".
– בשעות הראשונות שלאחר הירי, הוטל סגר על כל בתי הספר הציבוריים בעיר, בעקבות חשש כי יש יורה נוסף שנמלט. התחבורה הציבורית הושבתה. ומשטרת ניו ג'רזי קראה לתושבים להתרחק מהאזור. * הסגר הוסר שעות ספורות לאחר מכן, והילדים שוחררו ממוסדות החינוך באזור בצורה מבוקרת.

פוליטי

דוהרים לבחירות: אם אף מועמד לא יצליח להגיש עד הלילה 61 חתימות – ישראל הולכת לבחירות – חוק פיזור הכנסת אושר בקריאה טרומית
הלילה (בין רביעי לחמישי) בחצות בדיוק יפקע המנדט בן שלושת השבועות, שהיה בסמכות הכנסת ה-22 להמליץ על מועמד להרכבת הממשלה הבאה. אם לא יוגשו עד אז לרבלין חתימות של 61 ח"כים המביעים תמיכה במועמד זה או אחר, הכנסת תתפזר ומדינת ישראל תצא לבחירות בפעם השלישית בשנה החולפת. * אם תהיה התפתחות דרמטית של הרגע האחרון ויוגשו לרבלין 61 חתימות, יוענק למועמד ארכה של שבועיים להציג את ממשלתו. מקרה כזה של חתימות שיוגשו לא מבטיח שתקום ממשלה, אבל מעניק מרווח זמן נוסף לניסיונות.
– הח"כים צפויים לקדם לאורך היום הצעת חוק פרטית לפיזור הכנסת, מהלך שנועד לאפשר את הקדמת מועד הבחירות השלישיות בשבוע, כך שיתקיימו בו' אדר. * הצעת החוק הוגשה אתמול, וברמה הפורמלית היא צריכה לעבור היום אישור בשלוש קריאות, ברוב של 61 חברי כנסת.
– לפי חוק יסוד הכנסת, הבחירות אמורות להיערך ביום שלישי בשבוע השלישי בחודש או בשבוע הראשון. אך מכיוון שבמקרה הנוכחי התאריכים שנבחרו על פי חוק התנגשו עם מועדים ואירועים אחרים, החליטו חברי הכנסת לשנות את יום הבחירה משלישי לשני.
– הבוקר התכנסה הוועדה המסדרה, על מנת לאפשר לכנסת לדון ולהצביע על הצעת חוק לפני זמן ההמתנה הקבוע בתקנון הכנסת (19 הצביעו בעד הפטור מחובת הנחה ורק ח"כ פורר מישראל ביתנו נמנע). בשעה 11:00 בבוקר אושר החוק בקריאה טרומית (עם 50 תומכים ושבעה מתנגדים – כל חברי מפלגת ישראל ביתנו). בהמשך היום הוועדה המסדרת תאשר הקמת ועדה מיוחדת שתדון בהצעות החוק לרבות הרכב חברי הוועדה, ולאחר מכן מליאת הכנסת תאשר בהצבעה את הקמת ואת הרכב הוועדה המיוחדת, שתכונס על מנת לדון בהצעות החוק ולהכינם לדיון והצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
– לאחר שמליאת הכנסת תדון ותאשר את הצעות החוק בקריאה ראשונה, הוועדה המיוחדת תכונס על מנת להכין את הצעות החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, ורק אז מליאת הכנסת תדון ותצביע על הצעות החוק בקריאה שנייה ושלישית.
– חוק מקביל שיאושר היום נועד להסדיר את פעולת ועדת הבחירות המרכזית בנסיבות החריגות שנוצרו: קיצור המועדים לרישום המפלגות והמתמודדים בעקבות הקדמת תאריך הבחירות, התאמת מועדי תעמולת הבחירות לתאריכים העדכניים והסדרת גיוס עשרות אלפי עובדים – בפעם השלישית בתוך שנה – לטובת מערך הקלפיות וספירת הקולות.
– היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, הכשיר את אישור שני החוקים בנוהל המזורז משום שקביעת התאריך לקיום הבחירות, המוסכם על סיעות הבית, אינה מצריכה דיון מעמיק בוועדה המסדרת. גם סביב החוק השני גובשה תמיכה חוצת מפלגות.
סקר דרמטי: לראשונה גוש השמאל יוכל להרכיב ממשלת מיעוט ללא תמיכת הערבים – 55 לגוש השמאל מול 52 לבלוק הימין, הערבים לשון מאזניים
סקר חדש של חדשות 13 שפורסם אתמול (שלישי) צופה כי לאחר ביטול הסכם הרוטציה עם לפיד, לראשונה גוש השמאל מצליח להשיג יתרון על בלוק הימים (53 מול 52), ויוכל להרכיב ממשלת מיעוט ללא צורך בתמיכת הערבים. לפי הסקר מפלגת הליכוד אינה ניזוקת מהגשת כתב האישום נגד נתניהו, ואילו כחול-לבן מצליחה לזנק ל-37 מנדטים על חשבון מפלגות ש"ס יהדוה"ת והימין החדש. לפי הסקר איחוד מפלגות הימין אינה עוברת את אחוז החסימה. * הסקר בדק בנוסף תרחיש בו בראשות הליכוד יתמודד ח"כ סער, במצב כזה, הליכוד יורד ל-29 מנדטים, ומאפשר למפלגת הימין החדש לעבור את אחוז החסימה עם 5 מנדטים, הימין החדש וש"ס מקבלות גם הן מנדט נוסף (לעומת התרחיש בו נתניהו מוביל את הליכוד), כשבתוצר הסופי, בלוק הימין יוכל להשיג 55 מנדטים בלבד, וגוש השמאל 52, כשהערבים יהוו לשון המאזניים, זאת בדומה לפלונטר היום.
– סקר נוסף של 'וואלה' שפורסם אתמול מעלה, כי גם אם נתניהו יוביל את הליכוד, יצליח בלוק הימין להשיג 55 מנדטים בלבד, לעומת 52 לגוש השמאל, כשהערבים יהוו לשון המאזניים, זאת בדומה לפלונטר היום. בתרחיש כזה, איחוד מפלגות הימין לא עוברת את אחוז החסימה.
– להלן מפת המנדטים המסתמנת (לפי חדשות13) לו הבחירות היו מתקיימות היום ונתניהו היה עומד בראשות הליכוד: כחול לבן במקום הראשון עם 37 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ישראל ביתנו – 8 (8); יהדות התורה – 7 (7); הימין החדש – 6 (3); ש"ס – 6 (9); המחנה הדמוקרטי – 5 (5); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)
– להלן מפת המנדטים המסתמנת (לפי חדשות13) לו הבחירות היו מתקיימות היום וסער היה עומד בראשות הליכוד: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 29 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ישראל ביתנו – 8 (8); הימין החדש – 7 (3); יהדות התורה – 7 (7); ש"ס – 7 (9); איחוד מפלגות הימין – 5 (4); המחנה הדמוקרטי – 5 (5); העבודה וגשר – 4 (6)
– להלן מפת המנדטים המסתמנת (לפי וואלה) לו הבחירות היו מתקיימות היום ונתניהו היה עומד בראשות הליכוד: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 8 (9); יהדות התורה – 8 (7); ישראל ביתנו – 8 (8); הימין החדש – 6 (3); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)
נערכים לבחירות | דיווחים: יועצי הבחירות של טראמפ יסייעו לנתניהו; יתכן ובליכוד ירוצו יחד עם הימין החדש; בכחול-לבן שוקלים להדיח ח"כים שהביעו התנגדות לממשלת מיעוט
מערכת הבחירות הקרובה, ככל שתצא לדרך היום בלילה, תמשך 82 ימים בלבד, זאת במקום 90 יום. יום הבוחר הוא ביום שני ו' אדר, במקום יום שלישי י"ד אדר, אז נחוג חג הפורים בערי הפרזות.
– בתוך כך, נראה שכל המפלגות מתכוננות כבר לקמפיין הבחירות הקרוב: שניים מיועצי הבחירות של טראמפ עושים את דרכם לישראל. ככל הנראה לא מדובר על חתימה סופית על הסכם שיתוף פעולה בינם לבין הליכוד, אך ייתכן שנראה שיתוף פעולה כזה במערכת הבחירות הקרובה.
– ע"פ הדיווח בחדשות 13 דווח כי גורמים בכחול לבן סבורים שבמערכת הבחירות הבאה המפלגה צריכה לרוץ ללא חברי הכסת צבי האוזר ויועז הנדל, שהביעו התנגדות לממשלת מיעוט.
– בנוסף, גורם בכיר בליכוד אמר כי במפלגה למדו מהבחירות הקודמות ומאמינים שהם צריכים לרוץ עם מפלגה נוספת כמו הימין החדש, מפלגת "ימין רך", שתמשוך מצביעי ימנים שנמנעים מלהצביע לאיחוד מפלגות הימין.
– יו"ר הימין החדש שקד צפויה לקבל החלטה ביממה הקרובה באשר למסגרת הפוליטית שבה תרוץ בבחירות. האפשרויות העומדות בפניה הן הישארות במפלגה יחד עם בנט או התמודדות על ראשות איחוד מפלגות הימין. גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מעוניין לצרפה למפלגתו. מחר ייפגשו בנט ושקד בנושא.
מסתמן: הפריימריז לראשות הליכוד ייערכו בעוד שבועיים
לאחר שבמהלך היום הכנסת תכריז על פיזורה: ראש הממשלה נתניהו ויו"ר מרכז הליכוד חיים כץ סיכמו הבוקר (רביעי) כי הפריימריז לראשות מפלגת הליכוד ייערכו בעוד שבועיים (26 בדצמבר) – זאת, בכפוף להיתכנות לוגיסטית. תאריך הבחירות לפריימריז יובא לאישור מרכז הליכוד, ככל הנראה בשבוע הבא. * נכון לעכשיו, מול נתניהו צפוי להתמודד רק ח"כ גדעון סער. נתניהו מינה את השר ישראל כץ לראש מטה הפריימריז שלו.
– ראש הממשלה נתניהו וח"כ סער היו חלוקים בדעתם על מועד הפריימריז. נתניהו פועל לקיים פריימריז בזק כבר ב-23 בדצמבר, בעוד סער דוחף לקיימן במועד מאוחר יותר. ח"כ קיש, שתומך בסער לראשות המפלגה,‏ טען כי תאריך הפריימריז יהיה רק בעוד כחודש "וזאת כדי לאפשר בחירות הוגנות ודמוקרטיות". הוא ציין כי "תמיד הפריימריז נקבעים כשלשה שבועות לאחר החלטת המרכז בנושא".
– ביום שני בערב טען נתניהו כי אינו פועל נגד פריימריז לראשות המפלגה. "אם יוחלט על בחירות כלליות – יהיו פריימריז לראשות הליכוד, וראש הממשלה נתניהו ינצח בגדול", נמסר מטעמו.
האם בכחול לבן הסכימו לשבת עם נתניהו למרות שהוגש נגדו כתב אישום, בתנאי שיוותר על חסינותו לו הוא זכאי ע"פ החוק?
יו"ר כחול לבן גנץ אמר בסרטון שפרסם אמש (שלישי) כי "גם הערב אני קורא לבנימין נתניהו – תודיע כפי שהבטחת לפני הבחירות הקודמות שלא תסתתר מאחורי החסינות הפרלמנטרית" "עשה זאת כדי שנוכל למצוא פתרון ולהרכיב ממשלה. יותר ממחיצת מאזרחי ישראל הצביעו לכחול לבן ולליכוד, יש לנו האפשרות והאחריות להרכיב ממשלת אחדות טובה לישראל".
– מספר דקות לאחר מכן, נתניהו הגיב לגנץ "בני גנץ, אני קורא לך לחדול מהספינים. אחרי 80 ימים הגיע הזמן שיום אחד, לטובת אזרחי מדינת ישראל, נשב ונדון ברצינות למען הקמת ממשלת אחדות רחבה, זה עדיין לא מאוחר".
– מנגד, ע"פ הדיווח ב'כאן חדשות' בכירים בליכוד בדקו מול כחול לבן אם הודעה פומבית של נתניהו שהוא מוותר על החסינות תוביל לכך שגנץ יסכים שנתניהו יהיה ראשון ברוטציה לחצי שנה. אותם הבכירים טענו שהצעתם נענתה בשלילה. בכחול לבן הכחישו שפנו אליהם, אך ציינו שזו אכן עמדתם – הדבר לא יביא לוויתור ברוטציה אלא רק חידוש המשא ומתן בין הצדדים.

בטחוני

"באורך 123 מטרים, ורוחב 5-4 מטרים" | צילומי לווין חושפים: אירן חופרת מנהרה סודית בגבול סוריה-עירק – "המנהרה יכולה להכיל משאיות וכלי רכב גדולים במיוחד"
דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל שפורסם אתמול (שלישי) חושף כי הבסיס הצבאי של אירן סמוך למעבר הגבול באל-בוכמאל קרוב לסיום, על פי ההערכות גורמי המודיעין לפוקס ניוז ו-ISI – הוא יוכרז כמבצעי בקרוב. * השלמת פיתוח מעבר הגבול האיראני בין עיראק וסוריה תאפשר לאירנים להעביר ציוד, נשק, ולוחמים בקלות מעבר לגבול בין עיראק לסוריה. * בנוסף, נחשפה מנהרה סודית וגדולה שנחפרה במקום – שככל הנראה תשמש להסתיר אמצעי לחימה מתקדמים שנועדו לסכל מתקפה ישראלית במקום.
– הדוח מראה את התקדמות בנייתה של מנהרה תת קרקעית גדולה במיוחד בחלק הצפוני של המתחם הצבאי. על פי ההערכות, המנהרה היא ברוחב של עד 5 מטרים ויכולה להכיל משאיות וכלי רכב גדולים במיוחד. * מאחר שהחליטו לחפור תשתית תת-קרקעית, דבר שמצריך משאבים רבים ויקרים, סביר להניח שזה עבור מטרה חשובה. ההערכה היא שהמנהרה תכיל אמצעי לחימה רגישים ורכיבים של מערכות נשק חדשות, בין היתר כאלה שיוכלו להוות איום על מטוסי חיל האוויר שיתקפו באזור.
– על פי הדוח, בנייתה של המנהרה הסודית החלה מיד לאחר תקיפה שיוחסה לישראל באזור לפני שלושה חודשים, והתקדמה בקצב משמעותי בשבועות האחרונים. על פי דיווחים נוספים, ישראל תקפה באזור גם בסוף השבוע האחרון.
– התיעוד הראשון צולם לפני חודשיים, ובו ניתן לראות את בניית המנהרה. כשבועיים לאחר מכן נעשה שימוש בסככה כדי להסתיר את הכניסה. בקצה הנגדי, ניתן לראות ערימות אשפה גדולות שנועדו אף הן להסוות את מלאכת החפירה.
– מוקדם יותר השבוע דיווח המרכז הסורי לזכויות אדם כי לפחות חמישה פעילי מליציות פרו איראניות נהרגו בתקיפת מחסני המיליציות על ידי מטוסי קרב לא מזוהים. לפי הדיווח, הופצצו מחסני נשק ומוצבים של המיליציות. פעילים אחרים נמלטו מהאזור מחשש לתקיפה נוספת. * כמו כן, בשבוע שעבר דיווח אתר "סטפ ניוז" כי המיליציות האיראניות באזור דיר א-זור ירו נ"מ לעבר מטוסי סיור בלתי מזוהים אשר חגו במחוז. לאחר הירי, מספר מטוסים קרב תקפו מחסני תחמושת בשדה התעופה אל-חמדאן השוכן סמוך לעיר אל-בוכאמל. * בכלי תקשורת רוסי דווח השבוע, כי מטוסי קרב רוסיים הוזנקו בסוף השבוע האחרון, לעבר מטוסים ישראליים, שתכננו לתקוף בסוריה, ואילצו אותם לשוב על עקבותיהם.
– כוח קודס הגביר בחודשים האחרונים את הנסיונות להעביר נשק מתקדם לסוריה וללבנון גם ובעיקר דרך הקרקע, והחשש העיקרי במערכת הביטחון הוא שהדבר יתבצע דרך הרצועה הצפונית בעיראק ובסוריה, שאת חלקה עזבו הכוחות האמריקנים בחודשים האחרונים.
– בישראל מעריכים כי כוחות קודס לא יבליגו על תקיפות ישראליות נוספות של המשלוחים, והתגובה עלולה להגיע לא רק באמצעות מטחי רקטות מצד מיליציות פרו-איראניות המופעלות בסוריה, אלא גם באמצעות שיגור של טילי שיוט המקשים על זיהוי מוקדם בגלל גובה טיסתם הנמוך, או ע"י מל"טים תוקפים שחגים גם הם בחתימה נמוכה, בדומה להצלחה המבצעית חסרת התקדים שרשמו האיראנים בתקיפה נגד מתקני הזיקוק הסעודיים מטווח של 300 ק"מ.
שר הביטחון הלבנוני: האיום האיראני לתקוף את ישראל משטח לבנון – "הפרה בוטה של ריבונותה של לבנון"
שר הביטחון הלבנוני, הביע אתמול זעם על דבריו של יועצו המיוחד של מפקד משמרות המהפכה האיראניים, מורטזה מרתצ'א קרבאני, שאיים כי ארצו תתקוף את ישראל מתוך שטחה של לבנון. לדבריו "מדובר באמירה אומללה שאיננה מקובלת אלינו כלל. אם הדברים אכן נאמרו בנוסח הזה, מדובר בהפרה בוטה של ריבונותה של לבנון ואנה מתאימה ליחסי החברות עם הרפובליקה האסלאמית של איראן". * קרבאני, יועץ למפקד משמרות המהפכה האיסלאמית של איראן איים בשיחה עם סוכנות הידיעות "מיזאן" כי אם ישראל "תעשה אפילו את הטעות הקטנה ביותר ביחס לאירן, אנו נמחק את תל אביב בירי מלבנון". (ישראל היום)

חוץ

הדלפת ענק באיראן: נחשפו פרטי כרטיסי אשראי של 15 מיליון אירנים; חברת אבטחת סייבר ישראלית מזהירה מתגובת נגד איראנית
פרטי 15 מיליון כרטיסי חיוב בנקאיים באיראן הודלפו לרשת. כך נחשף ב"ניו יורק טיימס". מספר זה מייצג חמישית מכלל אוכלוסיית איראן.* באתר החדשות השמרני "אפראת ניוז" דווח כי "זו ההונאה הפיננסית הגדולה ביותר בהיסטוריה של איראן", וצויין כי "מיליוני איראנים מודאגים ששמותיהם נמצאים ברשימת החשבונות שנפרצו".
– פרטי כרטיסי החיוב הבנקאיים שהופצו שייכים לשלושת הבנקים הגדולים ביותר באיראן, מלת, תג'ארת וסרמאיה. בעקבות הסנקציות האמריקניות, נאלצים רוב האיראנים להשתמש בכרטיסי חיוב בנקאיים, ולא בכרטיסי אשראי של חברות בינלאומיות כגון ויזה ומאסטרכארד. * הבנקים הודיעו ללקוחותיהם שנפגעו כי ינפיקו להם כרטיסים חדשים. מדובר במשימה לא פשוטה, לאור העובדה שמדובר כאמור בלפחות 15 מיליון כרטיסים. הדאגה באיראן עשויה לגרום ללקוחות רבים, שפרטיהם לא נחשפו, לבקש שגם להם יונפקו כרטיסים חדשים.
– יצויין כי בשנה שעברה הטילה ארה"ב סנקציות על שלושת הבנקים האיראניים המדוברים, מלת, תג'ארת וסרמאיה, כיוון שהיו מעורבים במימון גורמים מסוימים במשמרות המהפכה, שנכללו ברשימה השחורה של ארה"ב.
– הפרטים של כרטיסי החיוב הופצו בערוץ מסרים מוצפנת בשם "כרטיסי הבנק שלכם". ההודעה הראשונה בערוץ הייתה מאיימת: "כפי ששרפנו את הבנקים שלהם, אנחנו שורפים כעת את כרטיסי האשראי שלהם". * הגורם שעמד מאחורי ההדלפה טען כי דרש תשלום מהבנקים, ולאחר שלא קיבל את מבוקשו – החל לפרסם את פרטי כרטיסי החיוב הבנקאיים במנות. תחילה הופצו פרטים של רק כמה מאות כרטיסים בכל יום, אך ב-1 בדצמבר, יום ראשון בשבוע שעבר, הופצו כבר 8 מיליון. מאז ממשיך הערוץ לפרסם פרטים של כרטיסים נוספים, בסך הכל, כאמור, כ-15 מיליון. בנוסף, פורסמו בערוץ הנחיות כיצד לזייף כרטיסים באמצעות הידע שהודלף.
– שר התקשורת והמידע האיראני, הכחיש שפרצו למחשבי הבנקים, וטען כי קבלן ממורמר שהייתה לו גישה לחשבונות חשף את פרטי הכרטיסים כדי לסחוט כספים. טענה זו בעייתית, כיוון שלא ברור כיצד לקבלן כזה יכולה להיות גישה לשלושה בנקים שונים, ומה בדיוק השיג מהדלפת כל המידע לרשת.
– ב'ניו יורק טיימס' ציטטו מומחים שאמרו כי מאחורי מתקפה בסדר גודל כזה עומדת כנראה ישות מדינית, כשהמטרה היא לעודד את אי-היציבות בתוך איראן. טהרן ויריבותיה, ישראל וארה"ב, מעורבות כבר זמן רב במתקפות סייבר הדדיות. לאחרונה אף העניק ממשל טראמפ לצבא האמריקני גמישות רבה יותר בהוצאה לפעול של מתקפות כאלו. הוא ביטל הוראה של הנשיא הקודם ברק אובמה, שחייבה אישור מיוחד מהנשיא לפני ביצוע של מתקפת סייבר שעלולה להוביל ל"השלכות משמעותיות".
– חברת אבטחת הסייבר הישראלית ClearSky פרסמה בשבוע שעבר אזהרה לחברות אשראי ישראליות. "מדובר באירוע אסטרטגי שיכול לפגוע קשות בעבודה השוטפת של הבנקים בתקופה הקרובה (שבועות) וכמובן פוגע בלקוחות הבנקים", נכתב באזהרה. עוד נכתב באזהרה לחברות הישראליות כי "אם השלטון האיראני יעריך שההדלפה בוצעה על ידי גורמים מערביים או על ידי גורמים הנתמכים על ידי מדינות מערביות, ייתכן שיתבצע ניסיון תקיפה מול מערכות פיננסיות בישראל או במדינות מערביות אחרות".
מלך סעודיה קרא לברית ערבית נגד איראן -"המשטר האיראני ממשיך בפעולות תוקפניות"
מלך ערב הסעודית סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל סעוד, פתח אתמול (שלישי) את פסגת מנהיגי מדינות המפרץ הערביות בקריאה לברית אזורית במטרה להתמודד עם איומיה של איראן והבטחת שוק האנרגיה באזור. * המלך הסעודי אמר, כי "האזור שלנו היום חווה נסיבות ואתגרים שמצריכים מאמץ מרוכז על מנת להתמודד עמם, בעוד המשטר האיראני ממשיך הפעולות תוקפניות ומאיים על ביטחון ויציבות האזור". * המלך קרא לקהילה הבינלאומית להתערב ולמנוע את המשך בניית תוכנית הטילים הבליסטיים האיראנית, שעל פי דברי ושל המלך מאיימת על ביטחונה וכלכלתה של סעודיה ויתר מדינות המפרץ. (ישראל היום)
ה'פייננשל טיימס': הכלכלה האיראנית צפויה להתכווץ בכ־10%, רווחי הנפט צפויים לצנוח ב־70%
הכלכלה האיראנית צפויה להתכווץ בכ־10% עד סוף השנה, כך עולה מדיווח של "פייננשל טיימס". בנוסף לכך, על פי הדיווח של כתב העיתון בטהרן, במשטר האייתולות מעריכים כי רווחי המדינה ממכירת נפט יצנחו ב־70% בשנה הפיסקלית הבא. מדובר ביצוא של כחצי מיליון חביות נפט ליום, לעומת 2.8 מיליון טרם כניסת הסנקציות לתוקף במאי האחרון – כלומר ירידה של יותר מ־80%.
– המשטר האיראני מתכנן לכסות על ההפסדים באמצעות הכבדת נטל המס על האוכלוסייה בשיעור של 13% – צעד שעשוי להוביל לקריסה מוחלטת של הכלכלה. בנוסף, מתכננים האיראנים למכור אגרות חוב ממשלתיות בסכום השקול ל־27 מיליארד דולר, על פי השער הרשמי של הריאל האיראני וכ־10 מיליארד בהתאמה לשוק השחור.
– התקציב האיראני צפוי להסתכם בפחות מ־40 מיליארד דולר על פי הערך הלא־רשמי בו נסחר בפועל הריאל. צעדים אלו של הכלכלה האיראנית יכולים לסכן את שלטון האייתוללות, שכבר עתה מתמודד עם המהומות הגדולות במדינה מזה עשור, אם לא הגדולות ביותר מאז המהפכה האיסלאמית ב־1979. במהומות, שפרצו בעקבות העלאת מחירי הנפט ב־50%, השתתפו מאות אלפי בני אדם ועל פי הערכות גורמים בינלאומיים מספר ההרוגים בהן עומד על למעלה מ200.
– על אף המצב הכלכלי הקשה, ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם לאחרונה כי האיראנים ממשיכים לממן ארגוני טרור ברחבי העולם, אם כי בהיקף נמוך יותר מבעבר. (ישראל היום)
חקירת ההדחה | האישומים נגד טראמפ: שיבוש חקירה וניצול לרעה של סמכותו
יו"ר וועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקני שבשליטת הדמוקרטים, הציג את האישומים נגד הנשיא טראמפ במסגרת הליך הדחתו. שני סעיפי האישום העיקריים נוגעים לניצול לרעה של סמכותו ושיבוש החקירה שניהל הקונגרס בפרשת "אוקראינה גייט". * הדמוקרטים טוענים כי טראמפ ניצל את כוחו והפעיל לחץ על אוקראינה, באמצעות עיכוב הסיוע הצבאי לבעלת הברית, כדי שתפתח בחקירה נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר. לטענתם טראמפ פעל מתוך אינטרס אישי – פגיעה ביריב בבחירות לנשיאות – והתעלם מהאינטרס הלאומי. בסעיף שיבוש הליכים בקונגרס, טוענים הדמוקרטים כי: "כשטראמפ נתפס, ובית הנבחרים פתח בחקירה ובהליך הדחה, טראמפ פתח בהתרסה מוחלטת וחסרת הבחנה נגד חקירת ההדחה". לפי הדמוקרטים, הניסיונות של טראמפ למנוע מהקונגרס לחקור את מעשיו הם הפרה של הזכות החוקתית. * מטה הבחירות של טראמפ הגיב להחלטה: "הדמוקרטים עושים הצגה פוליטית כי הם יודעים שאין להם מועמד שיוכל להתמודד מול טראמפ בבחירות הבאות".
– על אף שבעבר יו"ר בית הנבחרים עצמה התייחסה לטענות נגד טראמפ – שלפיהן הוא התנה את הסיוע הצבאי לאוקראינה, כמעט 400 מיליון דולר, בכך שתכריז על חקירה נגד ביידן – כאל שוחד. חלק מהדמוקרטים דחפו לכיוון זה לאור העובדה שמדובר במושג חמור שייקלט טוב יותר בדעת הקהל, מה גם ששוחד הוא אחד משני הסעיפים הספציפיים שמוזכרים בחוקה בנוגע לאפשרות של הדחת נשיא (השני הוא בגידה. אפשרות שלישית, "פשעים חמורים ועוונות", אינה ספציפית). נראה כי בסופו של דבר אין בכוונת הדמוקרטים לכלול בסעיפי האישום נגד טראמפ סעיף של שוחד.
– מדובר בפעם הרביעית בהיסטוריה של ארצות הברית שמוגשים סעיפי אישום בהליך הדחה של נשיא מכהן. * ועדת המשפט בבית הנבחרים צפויה לדון בהמשך השבוע בשני סעיפי האישום נגד טראמפ – ניצול סמכות לרעה ושיבוש חקירת הקונגרס – ולהצביע עליהם בנפרד. התהליך עשוי להימשך בין יומיים לשלושה. * לאחר שסעיפי האישומים נגד טראמפ יאושרו על ידי ועדת המשפט, הם יישלחו למליאת בית הנבחרים להצבעה מידית. הדמוקרטים, השולטים בבית הנבחרים, זקוקים לרוב רגיל בלבד – 218 קולות מתוך 435 חברים – אישור זה מקביל לתהליך הגשת כתב אישום על ידי התביעה.
– על פי החוקה האמריקנית, לא ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן והדרך היחידה להדיחו היא באמצעות הליך הדחה שבמסגרתו בית הנבחרים חוקר ומגיש את סעיפי האישום. הסנאט, הנשלט על ידי הרפובליקנים, צפוי לקיים משפט הדחה לאורך כשבוע, ככל הנראה בשבועות הראשונים של 2020. הסנאטורים ישמשו כחבר מושבעים ונציגים מבית הנבחרים ישמשו תובעים. נשיא בית המשפט העליון ינהל את המשפט, ואם שני שלישים ממאה הסנאטורים יקבעו שטראמפ "אשם", הוא יורשע ויסולק מהבית הלבן ואת מקומו יירש סגנו מייק פנס. עם זאת, בשלב זה, שום סנאטור רפובליקני לא הצהיר בפומבי כי הוא יתמוך בהדחת הנשיא הרפובליקני, המתמודד על כהונה שנייה בשנה הבאה. לרפובליקנים יש 52 סנאטורים, ואילו לדמוקרטים 48.
מחר: בחירות בבריטניה שצפויות להכריע על גורל הברקזיט; סקרים: הרוב של ג'ונסון מצטמצם, ואף נמצא בסכנה
מחר (חמישי), ייפתחו הקלפיות בבריטניה בפני 46 מיליון בעלי זכות בחירה, שיקבעו מי יהיו 650 נציגיהם בפרלמנט. * הבריטים בוחרים מי ייצג את מחוז הבחירה שלהם בבית הנבחרים, שבו 650 מושבים – אחד לכל מחוז. * ההצבעה מתחילה ביום חמישי ב-09:00 שעון ישראל ומסתיימת בחצות, אז מתפרסם מדגם שנותן בדרך כלל מושג כללי טוב על המגמה. רוב תוצאות האמת צפויות להגיע עד הבוקר. אם הן יהיו ברורות, המועמדים עשויים להכריז על ניצחון או הפסד. בהיעדר רוב מוחלט למפלגה כלשהי ינסו המפלגות לגבש קואליציה, כשרה"מ המכהן ג'ונסון יקבל ראשון את ההזדמנות.
– כדי להקים ממשלה לבדה, מפלגה צריכה לכאורה לגרוף 326 מושבים, אך בפועל המספר מעט נמוך יותר, משום שמפלגת "שין פיין" האירית אינה מאיישת מושבים שהיא גורפת בצפון אירלנד. לכן ב-2017 הספיקו 322 מושבים. * במבט ארצי נותנים הסקרים לשמרנים יתרון שנע בין 19%-7%, אך כיוון ששיטת הבחירות אזורית – סקרים אלה מלמדים בעיקר על הלך הרוח ולא על חלוקת המושבים העתידית. מודל חיזוי של חברת סקרים Focalpoint, הראה שג'ונסון בדרך לזכות ברוב של 24 מושבים, בהשוואה ל-82 שנחזו בחודש שעבר.
– סקר מעמיק יותר של מכון YouGov, שפורסם הלילה (רביעי), קובע כי השמרנים בבריטניה צפויים לנצח בבחירות לפרלמנט מחר, אולם רק ברוב קטן של 28 מושבים, בהשוואה ל-68 לפני שבועיים בלבד. בשל הפער הקטן, אמרו בחברת YouGov כי ג'ונסון עשוי שלא לזכות ברוב בכלל, מה שיאריך את אי-הוודאות לקראת הברקזיט.
– בסקר הקודם של YouGov לפני שבועיים, השמרנים קיבלו 359 מושבים מתוך 650 בכל הפרלמנט, עם רוב נוח של 68 מושבים. התחזית הנוכחית, של 339 מושבים, היא שיפור קל בהשוואה לבחירות הקודמות ב-2017, אז איבדו השמרנים את הרוב שלהם וזכו רק ב -317 מושבים, תחת הנהגתה של ראשת הממשלה לשעבר תרזה מיי.
– הלייבור, המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה בבריטניה, עדיין נחלשת, אולם בלמה את המפולת. היא צפויה לשמור על 231 מתוך 262 המושבים שבהן זכתה בבחירות לפני שנתיים. המפלגה הלאומית הסקוטית והדמוקרטים-הליברלים, התומכים בהישארות באיחוד האירופי, צפויות לזכות במכה מושבים כל אחת.
– ג'ונסון מעביר את ימיה האחרונים של מערכת הבחירות במחוזות בחירה בצפון בריטניה שנחשבים למעוזים מסורתיים של הלייבור אך הצביעו בעד "הברקזיט" במשאל העם לפני שלוש שנים, במטרה לנסות להעביר את הבוחרים לצדו ובכך להבטיח לעצמו בפרלמנט הבא רוב מוצק עמו יוכל ליישם את ה"ברקזיט".
– במקביל, מפלגת הלייבור בבריטניה מנצלת את ימיה האחרונים של מערכת הבחירות, כדי לתקוף את הממשלה השמרנית והעומד בראשה – בוריס ג'ונסון, על המשבר הקשה בבתי החולים בממלכה המאוחדת שבא לידי ביטוי בשני צילומים שפרסם היומון המקורב ללייבור, "דיילי מירור", בעמודו הראשון – של ילדים המאושפזים בתת תנאים.
צילה: מטוס תובלה של חיל האוויר התרסק בדרכו לבסיס באנטרקטיקה; 38 נעדרים.
חיל האוויר של צ'ילה אמר אתמול (שלישי) כי מטוס תובלה ובו 38 נוסעים שהיה בדרכו לספק תמיכה לוגיסטית לבסיס של הצבא באנטארקטיקה התרסק באזור מבודד בין דרום אמריקה לקוטב הדרומי. בין הנוסעים, שמוגדרים נעדרים, היו 17 אנשי צוות ו-21 נוסעים, בהם שלושה אזרחים. עוד נמסר כי צוות חיפוש סורק אחרי ניצולים, אם אכן יש כאלו.
המטוס מסוג הרקולס 130C המריא בשעה 16:55 לפי שעון מקומי מהעיר הדרומית פונטה ארנס, כשמפעיליו איבדו את הקשר מעט אחרי השעה 18:00. מצב כוננות הוכרז לאחר אובדן התקשורת עם המטוס, וצוותי איתור וחילוץ נקראו לטפל במקרה.
מפקד חיל האויר במדינה, אמר לכלי התקשורת המקומיים כי המטוס היה אמור להיות במחצית הדרך בעת היעלמותו, וכי הטייס האחראי על הטיסה הוא טייס אחראי ובעל ניסיון מקצועי עשיר. בנוסף, ציין כי לא נרשמו כל סימני מצוקה שהיו יכולים להשפיע על מהלך הטיסה, שהייתה אמורה לנחות ביעדה כשעה וחצי לאחר שיצאה לדרך. עם זאת, רמז כי ייתכן והמטוס לא היה מצויד בכמות הדלק שהייתה דרושה להשלמת הטיסה.
לפי BBC, הנקודה שבה אבד הקשר עמו נמצאת עמוק בתוך מעבר דרייק, גוף מים שמחבר בין הנקודה הדרומית ביותר של צ'ילה לאיי שטלנד הדרומיים, שהמלך ג'ורג' הוא הגדול שבהם – ומשמש בין היתר בית לשמונה תחנות מחקר מדעיות. איי שטלנד הדרומיים הם קבוצה של כ-20 איים הניצבים במרחק נגיעה מאנטרקטיקה.
צ'ילה שולטת בשטחים נרחבים באנטארקטיקה, הגובלים בשטחים הנשלטים בידי שכניהם הארגנטינאים, וכן שטחים המצויים בשליטת בריטניה. בתוך השטחים שבשליטתה, מתפעלת המדינה הדרום אמריקאית תשעה בסיסים צבאיים, יותר מכל מדינה אחרת בעלת שטחים ביבשת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן