Skip to content

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר: הצד האפל חדר לתסריט

ביקורת סרט: "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" מסתבך בשלב האקספוזיציה, שבו הוא מנסה לתקן את המסלול שנוצר בסרט "מלחמת הכוכבים: הג'דיי האחרון", אבל יש גם לא מעט רגעים מהנים ומענה לכל המעריצים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כאשר דיסני רכשה את אולפן לוקאספילם בשנת 2012, העסקה הגיעה עם ההבטחה לעוד סרטים, כולל טרילוגיה חדשה בסאגת סקייווקר. טרילוגיית ההמשך הושקה בשנת 2015 תחת ניצוחו של הבמאי ג'יי. ג'יי. אברהמס: "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" והמשיכה בשנת 2017 עם "מלחמת הכוכבים: הג'דיי האחרון" בבימויו של ריאן ג'ונסון. עתה הכל מסתיים, כשאברהמס שוב יושב על כס הבמאי של "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", אשר עובד מתוך תסריט שכתב יחד עם כריס טרריו ("באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק"). הסרט אחראי גם לסיים את כל 'סאגת סקייווקר', שהחלה לפני יותר מארבעים שנה, עם הסרט משנת 1977: "מלחמת הכוכבים – תקווה חדשה" של ג'ורג' לוקאס. עםז זאת, לסרט "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" יש משימה גדולה – שלא לדבר על נטל הציפיות שמגיע עם אחד מזיכיונות הקולנוע הפופולאריות ביותר בהיסטוריה – ובצער רב, הסרט לא לגמרי שולט באקורד הסיום. "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" מסתבך בשלב האקספוזיציה, שבו הוא מנסה לתקן את המסלול שנוצר בסרט 'הג'דיי האחרון', אבל יש גם לא מעט רגעים מהנים ומענה לכל המעריצים.

ספוילר בפיסקה זו – מרבית המערכה הראשונה בסרט "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" מתמקדת בחשיפה והקמתו לחיים של הקיסר פלפטין (איאן מקדיארמיד) – בנוסף לקיילו רן (אדם דרייבר) – כאיום העיקרי על ריי (דייזי רידלי), פין (ג'ון בויגה), פו דממרון (אוסקר אייזק), הגנרלית ליה (קארי פישר) ושאר חברי המחתרת. כאמור, ארזו סיפור גדול עם הרבה מאוד דמויות בחלקו הראשון של הסרט, מספיק שיכול היה להיות סרט משל עצמו. לצערנו, יוצא שפרק האמצע ממהר מדי להיות טרילוגיית ההמשך של אברהמס ולא סרט המשך לסרטו של ג'ונסון 'הג'דיי האחרון', שזוכה להתעלמות כמעט מוחלטת. בעיה נוספת במערכה הראשונה, שהסרט נאבק קשות להחזיר את דמותו של פלפטין, כמעין ניסיון לברוא מחדש את הופעתו של הקיסר. זה לא יעיל, ובמקום זאת, פשוט מאט את קצב המערכה הראשונה של "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר".

רק עם סיום המערכה הראשונה הסרט סוף סוף יוצא לדרך, עובר שלב האקספוזיציה, מתחיל הכיף ואפשר ליהנות. התסריט של אברהמס וטריו שולח את שלושת הדמויות העיקריות למשימה שמובילה אותם סביב הגלקסיה, כשהם פוגשים חברים ישנים (זורי בליס בכיכובה של קארי ראסל) וגם חדשים (ג'אנה בכיכובה של נעמי אקי). רידלי, בויגה ואייזק סוף סוף מביאים לקידמת המסך את הדינמיקה שלהם, ומחשמל לצפות בהם. השלושה מספקים מערכת יחסים נפלאה של משפחתיות, ונראה בבירור גם מלאת אהבה – כפי שהיא גם מתבטאת על דרואידים, כמו BB-8 והתוספת חדשה D-O, שמנסה לגנוב זמן מסך. אבל השלישייה מאפילה גם על הסכסוך של ריי עם קיילו רן במחצית האחרונה של "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", בעוד פין ופו מתמודדים עם המאבקים שלהם. ועדיין רידלי ודרייבר מוכיחים שוב, שהם צמד משכנע על המסך. הסכסוך שלהם מסובך בגלל עלייתו של פלפטין, באופן שלא עובד עבור כל הצופים, כיוון שהוא מכסה כביכול על בחירות מסוימות שהופיעו ב'ג'דיי האחרון', תוך המשכת הנושאים שנבראו בסרט 'הכוח מתעורר'. בסך הכל, בטוח שישנם רגעים אהובים על כל מעריצי 'מלחמת הכוכבים', אך שם גם טמונה הבעיה של "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר".

במהלך ארבעים השנים האחרונות, סרטי 'מלחמת הכוכבים' הפכו לפופולאריים עד כדי כך, שהסרט "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" עומד בפני המשימה הבלתי אפשרית – לנסות ולרצות את כולם. אברהמס, טריו וכל העוסקים ב-"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" עושים מאמץ גדול לעשות בדיוק את זה, ולתת לכולם את מבוקשם, אבל התוצאה היא שהסרט אינו מגובש כל כך, שכן מדובר בהגשמת משאלה הבנויה מעלילה רופפת ולא מחושבת עד הסוף. יש תשובות לכל השאלות שאברהמס הציב בסרט 'הכוח מתעורר', אולם יש גם הרבה מוטל בספק לגבי התרחשויות מסוימות שהתקייומ בסרט 'ג'דיי האחרון' של ג'ונסון. יש את הכללתה של ליאה של פישר באמצעות קטעי צילום שלא השתמשו בהם – שאינם חלקים במאה אחוזים, אך עובדים די טוב. ישנם קרבות אור כוריאוגרפיים להפליא, קרבות חלל כבדים ועמוסי CGI (אך עדיין מגניבים למראה) ואבירי רן פה ושם. למען האמת, יש משהו שכולם יחבבו – אם לא יאהבו – ב-"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", אבל ההפך הוא גם נכון: יש משהו שכולם לא יאהבו, גם אם לא ישנאו.

בסופו של דבר, אברהמס מבלה כל כך הרבה מ-"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" בניסיון לתת לקהל את מבוקשו, עד שנראה שהוא שכח ליצור סרט טוב. יתכנו היבטים של ב-'עלייתו של סקייווקר' שיפתיעו את הקהל, בין אם בהחלטות הבימוי של אבהרמס, אך אין פה שום דבר עם שיניים, שום דבר שמאתגר את הצופים או מערער את הציפיות. ובוודאי, זה ישמח חלק מהאוהדים, בדיוק כפי שזה ירגיז אחרים. זה סרט יחסית בטוח, שמנסה להחזיר את טרילוגיית ההמשך לגבהים של 'הכוח מתעורר' ומתרחק מהמחלוקות של 'הג'דיי האחרון'.

ובכל זאת, "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" מועד בדרכו אל קו הסיום של 'סאגת סקייווקר' על ידי דחיסת הסרט עד קץ והתעלמות מאלמנטים שהופיעו בסרט 'הג'דיי האחרון'. שוב, רבים (אם לא כולם) ממעריצי 'מלחמת הכוכבים' ימצאו ממשהו ליהנות ממנו. ברגע שהסרט צולח את סוגיות המערכה הראשונה, הוא מגביר קצב ומותיר את הצופים עם מה שנותר ליהנות מהשעתיים ועשרים דקות. בלי כל קשר, את הסרט "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" כדאי לבדוק בבתי הקולנוע על מסך גדול ולו רק כדי לראות כיצד מסתיימת טרילוגיית ההמשך, או אם אתם צופים המחפשים איזו הסחה מסוגת המדע בדיוני. "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" אולי לא נוחת נכון במסלול הסיום, אבל הוא מהווה תזכורת, שאולי חישוב מסלול מחדש הוא הדרך היחידה לעתיד טוב יותר עבור 'מלחמת הכוכבים'.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן