Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שישי ה- 20 בדצמבר 2019

    כותרות המהדורה     הסערה בחונטה המשפטית: שר המשפטים משתולל: הצו נגד מינוי פרקליט המדינה החדש אינו רלוונטי – המינוי בתוקף; היועמ"ש: על צו ההקפאה להישאר על כנו (חדשות)     המתיחות בדרום | שוב: רקטה שוגרה מרצועת עזה לישראל; מטרות חמאס הופצצו ברצועה; בחמאס מאיימים: "הכיבוש יישא בתוצאות" (בטחוני)     עינוי דין | טרמאפ: […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

 

כותרות המהדורה

    הסערה בחונטה המשפטית: שר המשפטים משתולל: הצו נגד מינוי פרקליט המדינה החדש אינו רלוונטי – המינוי בתוקף; היועמ"ש: על צו ההקפאה להישאר על כנו (חדשות)

    המתיחות בדרום | שוב: רקטה שוגרה מרצועת עזה לישראל; מטרות חמאס הופצצו ברצועה; בחמאס מאיימים: "הכיבוש יישא בתוצאות" (בטחוני)

    עינוי דין | טרמאפ: "דורש לפתוח מיד את משפט ההדחה בסנאט" (חוץ)

    לבנון: שר החינוך הלבנוני לשעבר חסן דיאב, קיבל את המנדט להרכבת הממשלה (חוץ)

חדשות

כשלושה חודשים לטופיה זבאד, תושבת באקה אל גרביה נעדרת. היא נעלמה בעת טיולה בצרפת. בתה פונה לעזרת הציבור: עזרולי למצוא את אמי. חברת הכנסת היבא זיה (רשימה משותפת): לו היא היתה יהודייה ולא ערביה, היא היתה כבר נמצאת (מגפון ניוז)

הבוקר התגלו כעשרים וחמישה כלי רכב שהושחתו בכפר אל-ח'לאיילה בנוסף למספר כתובות נאצה שרוססו במקום. המשטרה החרימה את כרטיס הזיכרון מהמצלמה של תחקירן בצלם שהגיע לתעד במקום והשוטרים אף אמרו לו כי יוזמן לחקירה.את האשמים לא מוצאים, בתחקירנים מתעמרים

הסערה בחונטה המשפטית: שר המשפטים: הצו נגד מינוי פרקליט המדינה החדש אינו רלוונטי – המינוי בתוקף; היועמ"ש: על צו ההקפאה להישאר על כנו

שר המשפטים אוחנה, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, לאחר ששופט בג"ץ מזוז הקפיא את מינויה של אורלי בן ארי לממלאת מקום פרקליט המדינה, וטען בפניו כי הצו אינו רלווטי וכי המינוי תקף. לדבריו מכיוון שחתם על המינוי יממה לפני שיצא הצו – שהיה נגד מינוי שלטענתו כבר יצא לפועל, ולא נגד מינוי עתידי. "בהיות העתירה מבוססת על מצע עובדתי שגוי, הצו, שנועד לשמר את המצב הקיים, אינו רלוונטי והמעשה הוא עשוי", לדבריו, "לא ניתן 'לעכב' מינוי שכבר בוצע או 'להשהות' מעשה שכבר נעשה".

– שר המשפטים ביקש מהיועמ"ש לפנות לבג"ץ ולהאיר את עיניהם בנושא. אולם, מנדלבליט סבור כי הצו דווקא עומד בעינו, כיוון שבן ארי לא החלה למלא את התפקיד באופן מהותי, אף שנכנסה אליו רשמית. נוסף על כך, ציין היועמ"ש שבכל מקרה בג"ץ מוסמך במקרים חריגים להוציא צו ביניים שיכול לשנות גם מצב קיים.

– אף שהיועץ המשפטי לממשלה מוגדר ראש התביעה הכללית, פרקליט המדינה הוא למעשה התובע הראשי. פרקליט המדינה עומד בראש הפרקליטות ומחוזותיה, משמש אחד מראשי מערכת אכיפת החוק והתביעה הכללית, הוא מתווה מדיניות משפטית בתחום אכיפת החוק בכפוף להנחיות היועץ המשפטי. * במצב בו אין פרקליט המדינה או ממלא-מקום, נושאים שבאופן רגיל מטפל בהם פרקליט המדינה, מטופלים על-ידי המשנים לפרקליט המדינה. נושאים מצומצמים שסמכות הטיפול בהם שמורה רק לפרקליט המדינה, יטופלו בתקופת הביניים על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, שהוא מעליו בהיררכיה.

פוליטי

ראש מפלגת מרץ, ניצן הורוביץ על הריצה המשותפת פרץ-בן גביר "שותפות של שנאה, ברית של גזענות" זנדברג: "רק מרכז-שמאל-יהודי-ערבי שיעצור את הכהניזם"

יו"ר המחנה הדמוקרטי ח"כ ניצן הורוביץ: "לאחר שנתניהו בעצמו הכשיר את השותפות עם הכהניסטים בסיבוב הקודם, ויתרו הפעם מנהיגי הציונות הדתית על הבושה מוקדם מהצפוי, וחברו לימין הקיצוני מהסוג הגרוע ביותר. מדובר בברית של גזענות, שותפות על בסיס שנאה. אנשי עצמה יהודית מפיצים תורת גזע יהודית מסוכנת ואלימה. אין להם מקום בציבוריות הישראלית.

מול הגזענות יש רק תשובה אחת – שמאל. שמאל שמוביל שוויון בין בני האדם. שמאל שבונה שותפות יהודית-ערבית".

יו"ר הסיעה ח״כ תמר זנדברג: ״פעמיים הצלחנו לעצור אותם, ועכשיו בחסות הציונות הדתית – הכהניזם בדרך לכנסת. התשובה לגזענות ולאלימות היא שינוי כיוון מוחלט – גוש 61 מרכז-שמאל-יהודי-ערבי שיעצור את הכהניזם״.

סקר מעריב: גוש הימין מתחזק; השמאל נחלש

סקר מעריב שנערך לפני הודעת האיחוד בין הבית היהודי לעוצמה יהודית, מלמד שאילו הבחירות היו מתקיימות היום היה גוש הימין מתחזק לעומת גוש השמאל, אך עדיין לא היה מצליח להשיג רוב של 61 חברי כנסת. * לפי הסקר אילו נתניהו היה עומד בראשות הליכוד, היתה כחול לבן מתחזקת ב-2 מנדטים על חשבון המחנה הדמוקרטי והעבודה שנחלשים במנדט כ"א, הליכוד ואיחוד מפלגות הימין שומרים על כוחם, והימין החדש עולה ב-2 מנדטים על חשבון ש"ס וישראל ביתנו. בחלוקה לפי גושים בתרחיש כזה מוביל הליכוד עם 56 מנדטים לעומת 51 מנדטים לשמאל. הערבים לשון מאזניים. * בתרחיש בו סער עומד בראשות הליכוד, מוביל גוש הימין עם 59 מנדטים, לעומת 48 לשמאל. בתרחיש כזה הליכוד נחלש ל-30 מנדטים, הימין החדש מתחזק ב-5 מנדטים, ואיחוד מפלגות הימין מתחזקת במנדט אחד. כחול לבן, החרדים, והרשימה המשותפת שומרים על כוחם. המחנה הדמוקרטי והעבודה נחלשים במנדט, וישראל ביתנו נחלשת ב-2 מנדטים

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי הסקר בתרחיש בו נתניהו עומד בראשות הליכוד – כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 32 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 8 (9); יהדות התורה – 7 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); הימין החדש – 5 (3); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (4); המחנה הדמוקרטי – 4 (5)

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי הסקר בתרחיש בו סער עומד בראשות הליכוד – כחול לבן במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 30 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 9 (9); הימין החדש – 8 (3); יהדות התורה – 7 (7); ישראל ביתנו – 6 (8); איחוד מפלגות הימין – 5 (4); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5)

הבית היהודי ועוצמה יהודית סיכמו על ריצה משותפת; קראו לאיחוד הלאומי להצטרף לרשימה מאוחדת; שקד תתמודד במסגרת הימין החדש

מפלגת הבית היהודי בראשות פרץ ומפלגת עוצמה יהודית בראשות בן גביר הודיעו הבוקר (שישי) על ריצה משותפת בבחירות הקרובות. על פי ההסכם, לעוצמה יהודית ישוריינו המקומות השלישי, השישי והתשיעי, בעוד למפלגת האיחוד הלאומי – במידה ויצטרפו להסכם ישוריינו המקומות השני, החמישי והשמיני, כאשר הבית היהודי יקבלו את המקומות הראשון, הרביעי, השביעי והעשירי. * על פי ההסכם בראשות המפלגה המשותפת יעמוד פרץ – וזאת בניגוד לדרישתו של יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' לקיים פריימריז על ראשות המפלגה. * במהלך חתימת ההסכם קראו פרץ ובן גביר ליו"ר מפלגת האיחוד הלאומי, שר התחבורה סמוטריץ' להצטרף גם הוא לאיחוד מימין לליכוד, והזהירו כי אם לא ייעשה כן, יתכן ומפלגתו לא תעבור את אחוז החסימה – מה שייפגע בגוש הימין.

– במקביל, אתמול הודיעה חברת הכנסת שקד כי החליטה סופית להתמודד בבחירות הבאות במסגרת מפלגת "הימין החדש". לפי הסיכום ביניהם, בנט ימוקם במקום הראשון ושקד בשני, ושניהם יהיו יושבי ראש משותפים. עוד סוכם כי כל אחד ימנה חצי מהרשימה שיעמידו, וכי כל מינוי של אחד מהם לשר ייעשה בהסכמת שניהם. דרג השרים של שניהם יהיה שווה.

    מבזקי בחירות

    הליכוד: ההחלטה לקיים בחירות מקדימות גם לרשימת המועמדים לכנסת – שאינה סופית – מעוררת קשיים של ממש בכדי לקבל את המימון מהכנסת. חוק המפלגות קובע כי ניתן לקבל מימון רק עד 20 יום לפני מועד הפריימרי. מועד הגשת רשימות המועמדים בבחירות נקבע לעוד 25 יום, כלומר הפריימריז צריכים להיערך כמה ימים לפני כן. זה אומר שמבחינת הליכוד נדרשים יומיים-שלושה לקביעת מועד, להכריז על תקופת פריימריז, לפרסם רשימת מועמדים, לקבל מהמפלגה אישור שהמועמד רשום ברשימת המועמדים, לפתוח חשבון בנק לפריימריז ולהגיש בקשה למימון * בבחירות הקודמות קיבל כל חבר כנסת שהתמודד ברשימה הארצית בפריימריז 320 אלף שקל לצורך מסע הבחירות הפנימי, ואילו מי שהתמודד באחד המחוזות קיבל 60 אלף. אגב, עבור התמודדות על ראשות התנועה אין מימון ממשלתי – בנימין נתניהו וגדעון סער גייסו כמו בעבר תרומות לצורך הקמפיין. (Ynet)

    המחנה הדמוקרטי: ח"כ שפיר הציעה השבוע לגורמים במרצ לשריין במקום השני ברשימת המחנה הדמוקרטי את ח"כ לשעבר עיסאווי פריג', בתמורה לעריכת פריימריז לראשות המחנה. * לפי ההצעה, שפיר ושאר חברי הרשימה יידחקו מקום אחד למטה, זאת כדי להתמודד עם הביקורת על כך שהמפלגה לא הציבה מועמד ערבי במקום ריאלי ברשימה בבחירות האחרונות. * גורם במרצ אמר ל"הארץ" כי לפי שעה ההצעה נדחתה, ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ, שנועד עם שפיר ביום רביעי, הכחיש כי היא בכלל הציעה לו הצעה כזו. (הארץ)

בטחוני

המתיחות בדרום | שוב: רקטה שוגרה מרצועת עזה לישראל; מטרות חמאס הופצצו ברצועה; בחמאס מאיימים: "הכיבוש יישא בתוצאות"

רקטה שוגרה אמש (חמישי) מרצועת עזה לשטח ישראל, בפעם השנייה בתוך פחות מיממה. * בתגובה הפציצו כלי טיס של מטרות טרור ברצועת עזה, בהן תשתית תת-קרקע ומטרה ימית של חמאס בדרום רצועת עזה ומתחם צבאי של ארגון הטרור בצפון הרצועה.

– דובר חמאס פאוזי ברהום צוטט בסוכנות הידיעות מען באומרו כי "התבססות הכיבוש הישראלי על מדיניות של הפצצות מתמשכות נגד ההתנגדות וגדודי אז א-דין אל-קאסם, והמשך התקיפה וההרס של יכולותיה ואיום על חיי האנשים, לעולם לא תשיג עבורו חוסן וביטחון. עליו מוטל לשאת בהשלכות ולשלם את המחיר". הוא הוסיף כי "הניסיון מוכיח כי מדיניות טיפשית כזו היא מסוכנת".

– מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה צוטט אתמול באתר "אל-ווטניה" באומרו: "אנחנו מדגישים שנמשיך בדרך הג'יהאד וההתנגדות, ולא חשוב מה יהיו האתגרים או הקורבנות. אנחנו מדגישים את אחדות ההתנגדות בעימות עם התוקפנות, למען נשלים יחד את צעדתנו לעבר פלשתין. אנחנו נגיב על כל תוקפנות באופן מאוחד, ולעולם לא תעבור תוקפנות כלשהי ללא תגובה. זה מה שהסכמנו עליו עם אחינו בחמאס ויתר כוח ההתנגדות. מסר ההתנגדות לפני חודש היה ברור ועוצמתי: העם הפלשתיני לא יסכין עם מאזן הכוחות שנכפה עליו".

חוץ

עינוי דין? | טרמאפ: "דורש לפתוח מיד את משפט ההדחה בסנאט"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דרש הלילה לפתוח מיד את משפט ההדחה נגדו בסנאט. * מוקדם יותר הודיעה יושבת ראש בית הנבחרים, כי לא תעביר את ההליך לידי הסנאט לפני שיובהר לה כיצד הרפובליקנים מתכוונים לנהל את המשפט * טראמפ אמר בתגובה, כי לאחר שהדמוקרטים לא העניקו לו הליך הוגן בבית הנבחרים, לא עורכי דין ולא עדים, כעת הם מעוניינים להכתיב לסנאט כיצד לנהל את המשפט נגדו.

– יו"ר בית הנבחרים טרם הבהירה אילו חומרים היא צריכה לקבל מהסנאט, וכן עדיין לא ברור עד כמה יתעקשו הדמוקרטים על דרישתם לזמן עדים במשפט.

– מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטש מקונל תקף את פלוסי ואמר כי היא וחבריה הדמוקרטים "חוטפים רגליים קרות" וחוששים לשלוח את האישומים ה"מקולקלים" שלהם לסנאט. "נשגב מבינתי איך יושבת הראש ומנהיג הדמוקרטים בסנאט מעכבים את סעיפי אישום ההדחה ולא שולחים אותם וכיצד הם חושבים שזה מעניק להם יתרון". מקונל הוסיף, "בכנות, אני לא לחוץ לקיים את המשפט. אם היא (פלוסי) חושבת שהתיק שלה כל כך חלש ולא רוצה לשלוח אותו, אין שום בעיה".

חשד לטרור במוסקבה: לפחות שלושה הרוגים באירוע ירי סמוך למטה שירות הביטחון הפדרלי; היורה חוסל

לפחות שלושה בני אדם נהרגו באירוע ירי במרכז מוסקווה, סמוך למטה ה-FSB – שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה. על פי הדיווח, אדם פתח באש מנשק אוטומטי לעבר הבניין, אך לא נכנס אליו. * עדי ראייה סיפרו שאחרי שהיורה פגע בכמה שומרים הוא נמלט, והתבצר בבניין סמוך. שם הוא חוסל * שירותי המודיעין במדינה הודיעו כי הירי נחקר כאירוע טרור. * שר הבריאות הרוסי אמר כי שני אנשי ביטחון נפצעו אנוש באירוע. * גורם המקורב לשירותי הביטחון הפדרליים אומר כי קיים חשד שהירי תוכנן להתבצע במקביל לאירוע הוקרה ל-FSB, שבו נאם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. המפקדה הראשית של ה-FSB נמצאת מרחק חמש דקות הליכה מהקרמלין, שם נאם פוטין.

לבנון: שר החינוך הלבנוני לשעבר חסן דיאב, קיבל את המנדט להרכבת הממשלה

חודשיים לאחר שראש הממשלה הקודם, סעד אל-חרירי, התפטר מתפקידו בעקבות גל מחאות אלימות ברחבי המדינה נגד יוקר המחייה: נשיא לבנון מישל עאון הטיל אמש (חמישי) על שר החינוך לשעבר חסן דיאב את המנדט להרכבת הממשלהף זאת לאחר שהצליח לגייס 69 ממליצים. בין הסיעות שהמליצו עליו היו נציגי חיזבאללה ותנועת אמל השיעית. אך לא של מפלגתו של אלחרירי * גם עם דיאב יצליח להרכיב ממשלה, הוא לא יזכה לקואליציה הרחבה שהיתה בממשלת חרירי. דיאב יזכה לתמיכה שיעית-נוצרית, אך לא בזו של הבלוק הסוני. הסיטואציה הזו עשויה להוביל לפגיעה ביחסים בין וושינגטון לבין הממשל בביירות.

– בנאום שנשא דיאב לאחר קבלת המנדט הוא פנה למפגינים ברחובות ואמר להם: "הקשבתי לקולות שלכם במשך 64 ימים, קולות שמבטאים כאב וכעס על השחיתות. ממקומי כעצמאי אני פונה לעם בכנות ובשקיפות, ומבטיח שהמחאה הזו החזירה את החיים הפוליטיים לתלם".

– ברחבי ביירות נשמעו קולות שמחה ותמיכה בראש הממשלה המיועד – בין השאר ברובע דאחייה של חיזבאללה. במקביל גם יצאו אנשים להפגין נגד המהלך. כוחות הביטחון הלבנוניים התפרסו ברחובות ביירות, וסמוך לביתו של דיאב.

– אל-חרירי, שהתפטר מתפקידו בעקבות גל מחאה גדול ברחבי לבנון, יישאר בתפקיד עד הרכבת ממשלה חדשה. ההפגנות על השחיתות השילטונית והמצב הכלכלי הקשה לא פסקו בעקבות התפטרותו, וגם אמש יצאו מפגינים לרחובות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן