Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-22 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה     בחמאס ביטלו את ההסעות ל'צעדות השיבה' שיתכן ויעברו למתכונת חודשית בלבד (בטחוני)     "מבצע צוק איתן, צעדות השיבה וההתנחלויות" | התובעת בהאג מבקשת מבית הדין הבינלאומי אישור לפתוח בחקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה; לדבריה, גם ירי הרקטות לעבר ישראל נחשבים כפשעי מלחמה (מדיני)     ברוב של 358 תומכים מול 234 מתנגדים: […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    בחמאס ביטלו את ההסעות ל'צעדות השיבה' שיתכן ויעברו למתכונת חודשית בלבד (בטחוני)

    "מבצע צוק איתן, צעדות השיבה וההתנחלויות" | התובעת בהאג מבקשת מבית הדין הבינלאומי אישור לפתוח בחקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה; לדבריה, גם ירי הרקטות לעבר ישראל נחשבים כפשעי מלחמה (מדיני)

    ברוב של 358 תומכים מול 234 מתנגדים: הפרלמנט בבריטניה אישר את הסכם הברקזיט (חוץ)

    "16 אלף איש, 40 מיליון דולר בשנה הראשונה": טראמפ הודיע על הקמת כוח חלל אמריקני (חוץ)

    הסיאוב המשטרתי | נציב תלונות הציבור: נציגי משטרה בדיוני מעצרים משקרים "כדבר של יום ביומו" (חדשות)

    "אקדח הונח על השולחן" | תפנית במאבקו של נתניהו בפרקליטות ובחוק: המיועדת למ"מ פרקליט המדינה ויתרה על המינוי; דיווח: השר אוחנה מהדהד את ראש הממשלה: היועמ"ש בניגוד עניינים חריף בהמלצתו על למברגר לתפקיד מילוי המקום (חדשות)

    "רכבת נוסעת לתל אביב מהר" | הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב יצא לדרך (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: בהיר, הטמפרטורות ללא שינוי ניכר וגבוהות מהרגיל בעיקר בהרים. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית

    שני: בהיר בדרך כלל. הטמפרטורות גבוהות מהרגיל.

    שלישי: מעונן חלקית עם ירידה בטמפרטורות בעיקר בהרים. הרוחות יתחזקו וייעשה אביך. בדרום הארץ ייתכנו סופות חול. במשך הלילה צפוי גשם מלווה בסופות רעמים בצפון הארץ ויתכן גם במישור החוף.

    רביעי: גשם לפרקים בצפון הארץ ויתפשט למרכזה מלווה בסופות רעמים. ינשבו רוחות דרום מערביות חזקות ובדרום הארץ צפוי אובך וסופות חול מקומיות. בחרמון ירד שלג. חשש משטפונות והצפות במקומות המועדים. הטמפרטורות ירדו ויהיו נמוכות מהרגיל.

חדשות

נציב תלונות הציבור: נציגי משטרה בדיוני מעצרים משקרים "כדבר של יום ביומו"

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, מתח בסוף השבוע ביקורת על נציגי המשטרה שמופיעים בדיוני הארכות מעצר בבתי המשפט, ובדברים שנשא בכנס לשכת עורכי הדין במלון גלילון שבאגמון החולה אמר כי "טועני מעצרים משקרים כדבר של יום ביומו". לדבריו, לעתים לטוען אין די ראיות, אז הוא מעביר לשופט מסר סודי על הליך חקירתי מסוים – רק כדי לקבל הארכת מעצר. "לא אחת אנחנו רואים שאין להם תיק, אז הטוען בפתק כותב לשופט 'אנחנו מכניסים מדובב או שוקלים להכניס מדובב'.

"אקדח הונח על השולחן" | תפנית במאבק של נתניהו באמצעות שרו, אמיר אוחנה בפרקליטות ובחוק: המיועדת למ"מ פרקליט המדינה ויתרה על המינוי; דיווח: טענת אוחנה שנהדהדת את נתניהו – היועמ"ש בניגוד עניינים חריף בהמלצתו על למברגר לתפקיד מילוי המקום

לאחר מסע שיימינג של אוחנה כנגד הפרקליטות והיוהמ"ש  עו"ד בן-ארי גינזברג, שמונתה על ידי שר המשפטים לתפקיד ממלאת-מקום פרקליט המדינה, הודיעה הערב בסוף השבוע כי היא מוותרת על המינוי. * מוקדם יותר פנה שר המשפטים ליועמ"ש, וטען כי מינויה של בן-ארי גינזברג נכנס לתוקפו, מאחר והשר חתם על מינויה יממה לפני ששופט בית המשפט העליון מני מזוז הקפיא את המינוי. במענה למכתבו של אוחנה, כתב היועמ"ש במכתב לבג"ץ כי גם אם המינוי נכנס לתוקף באופן פורמלי, בן-ארי גינזברג טרם החלה למלא את התפקיד באופן מהותי, ועל כן יש להשאיר את הצו על כנו. עוד הבהיר מנדלבליט כי בית המשפט "מוסמך במקרים חריגים – כמו זה שלפנינו – גם להוציא צו ביניים שהוא בבחינת 'צו עשה'".

– גינזברג, שקידומה נבלם עד כה על ידי פרקליט המדינה היוצא שי ניצן, סברה תחילה כי אין לה מה להפסיד מהמינוי, מאחר ולא נראה באופק כי היא תקודם בתפקידה. בסופו של תהליך כאמור, הודיעה גינזברג כי היא מוותרת על המינוי. לדבריה, "האווירה שנוצרה מאיימת לפגוע באמון הציבור בפרקליטות ולשחוק אותו עוד יותר. אינני מוכנה שעל גבי תיגרם למערכת המשפט פגיעה נוספת, כל עוד בכוחי למנעה".

– בתוך כך, בחדשות12 פרשן החדשות הימיני סגל, דווח כי היועמ"ש שטען כי המשנה הפלילי לפרקליט המדינה עו"ד למברגר, הוא המועמד הבלעדי לתפקיד, וכל מועמד אחר אינו סביר. נגוע בניגוד עניינים חריף לאחר שלמברגר הוא זה שסגר את התיק נגדו מחוסר אשמה. לפי הדיווח, לפני ארבע שנים נסגר תיק החקירה בעניין מנדלבליט בפרשת הרפז. בדיונים הפנימיים אנשי הפרקליטות רצו לסגור את התיק נגדו מחוסר ראיות. במצב כזה, מנדלבליט לא יכול להיות בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ולכן היה זקוק נואשות לזיכוי מחוסר אשמה (ולא רק מחוסר ראיות). מי שעמד בתחילה בראש הדרישה לסגור את התיק מחוסר ראיות, היה למברגר. אולם לאחר שהיועמ"ש נכנס לתפקידו התכנסו בפרקליטות לדיון מה יהיה דינו של הבוס שלהם, מנדלבליט. שם לפתע החליט למברגר לתמוך בעמדה על פיה התיק המדובר ייסגר מחוסר אשמה. את הרפש הזה הטילו קודם לכן גם גורמים מבלפור.

"רכבת נוסעת לתל אביב מהר" | הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב יצא לדרך

אמש (מוצ"ש) בשעה 21.56 יצאה הרכבת המהירה הראשונה עם נוסעים מתל אביב לירושלים. הנסיעה לירושלים נמשכת 34 דקות עם עצירה להורדת והעלאת נוסעים בנתב"ג, בעוד שהנסיעה מירושלים לתל אביב נמשכת 32 דקות. * הנתיב החדש מאפשר לרכבת לעבור את המרחק בכחצי שעה בלבד, לעומת שעה וחצי בקו הישן, שמסלולו עולה ויורד בפיתולי ההר, כולל החלפה בבית שמש. * עד כה נסעה הרכבת רק בין ירושלים לנתב"ג, שם היה צורך להחליף לרכבת אחרת. מעתה היא תמשיך בדרכה לתחנת ההגנה ובקרוב אף תמשיך עד לתחנת תל אביב מרכז – סבידור.

– הרכבות יפעלו בימים ראשון עד חמישי, בתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון, מהשעה 06:20 בבוקר ועד לשעה 21:30 בערב. במוצאי שבת רכבת תצא אחת בשעה לכל כיוון, מהשעה 21:56 ועד לחצות. עם הזמן תעלה התדירות בשעות הביקוש ל-4 רכבות בשעה לכל כיוון, כאשר המסילה מסוגלת לשרת אף שש רכבות לשעה בכל כיוון, אם יהיה לכך ביקוש.

– כדי לאפשר את המהירות הגבוהה לאורך 56 הקילומטרים של תוואי הרכבת, למעלה ממחצית מהמסלול מורכבת ממנהרות וגשרים. בהם, מנהרה באורך 11.6 קילומטרים שהיא הארוכה ביותר בישראל, גשר באורך 1.25 קילומטרים שהוא הארוך ביותר בישראל, וגשר בגובה של כ-90 מטרים מעל הקרקע שהוא הגשר הגבוה ביותר בישראל. גם תחנת הרכבת בירושלים, נחפרה בעומק של 80 מטרים מתחת לאדמה, מה שהופך אותה לתחנה העמוקה בישראל ואף אחת מתחנות הרכבת הכבדה העמוקות ביותר בעולם.

– עלות הפרויקט הרשמית של הקו היא כ-6.9 מיליארד שקלים, אך יש המעריכים אותה בכתשעה מיליארד. הקו הישן ממשיך לפעול במקביל, בעיקר כדי לשרת את נוסעי בית שמש, וכן לתנועת רכבות משא.

כלכלה עולמית

טראמפ: "הגענו לפריצת דרך בעסקת הסחר עם סין ונחתום עליה בקרוב מאוד"

נשיא ארצות הברית טראמפ הודיע במהלך אירוע בפלורידה כי הושגה פריצת דרך בשיחות הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג. והוסיף כי הסכם הסחר בין המעצמות קרוב מתמיד. (רויטרס)

פוליטי

סקר מקור ראשון: המחנה הדמוקרטי לא עוברת את אחוז החסימה; השמאל נחלש משמעותית. כחול לבן מובילה על הליכוד ב-4 מנדטים

סקר מקור ראשון שפורסם בסוף השבוע, ונערך טרם ההחלטה על איחוד בין הבית היהודי לעוצמה יהודית, מסמן מגמה של התחזקות בלוק הימין שבתרחיש מסויים אף משיג 60 מנדטים, לעומת היחלשות השמאל. * הסקר שבחן הן תרחיש בו נתניהו עומד בראשון הליכוד, והן תרחיש בו סער עומד בראשות המפלגה, מראה כי ב-2 התרחישים כחול לבן גוברת ב-4 מנדטים על הליכוד, ישראל ביתנו והעבודה נחלשות במנדט, המחנה הדמוקרטי אינה עוברת את אחוז החסימה, והמפלגה הערבית המשותפת עול ל-14 מנדטים.

– בתרחיש בו נתניהו עומד בראשות הליכוד. כחול לבן מקבלת 38 מנדטים מול 34 לליכוד. בתרחיש כזה איחוד מפלגות הימין אינה עוברת את אחוז החסימה, הימין החדש מקבל 7 מנדטים. והחרדים 15 מנדטים. בפילוח לפי גושים: בלוק הימין 56, גוש שמאל 50, הערבים 14

– בתרחיש בו סער עומד בראשות הליכוד. כחול לבן מקבלת 34 מנדטים מול 30 לליכוד. בתרחיש כזה איחוד מפלגות הימין מקבלת 4 מנדטים, הימין החדש מקבל 10 מנדטים. והחרדים 16 מנדטים. בפילוח לפי גושים: בלוק הימין 60, גוש השמאל 46, הערבים 14.

– להלן תוצאות סקר מקור ראשון בתרחיש בו נתניהו עומד בראשות הליכוד – כחול לבן במקום הראשון עם 38 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 34 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 14 (13); ש"ס – 8 (9); הימין החדש – 7 (3); יהדות התורה – 7 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 0 (4); המחנה הדמוקרטי – 0 (5)

– להלן תוצאות סקר מקור ראשון בתרחיש בו סער עומד בראשות הליכוד – כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 30 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 14 (13); הימין החדש – 10 (3); יהדות התורה – 8 (7); ש"ס – 8 (9); ישראל ביתנו – 7 (8); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (4); המחנה הדמוקרטי – 0 (5)

איחוד בימין? במפד"ל מתכננים לבלום במרכז המפלגה את אישור האיחוד עם עוצמה יהודית

אחרי שיו"ר הבית היהודי פרץ הודיע ביום שישי על הסכם ראשון עם מפלגת עוצמה יהודית, שיכלול גם את שילוב חבריה ברשימתו, פעילים בציונות הדתית יצאו נגד המהלך שעדיין ממתין לאישור מרכז המפלגה. * בהודעה המשותפת של פרץ ובן גביר הם קראו לאיחוד הלאומי להצטרף לרשימה משותפת. * לפי ההערכות ההסכם שהוביל פרץ עם עוצמה יהודית נחתם בצל כוונתו של יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ' להתייצב בראש איחוד הימין.  סמוטריץ' לאחר שהאחרון ניסה לקדם פריימריז פתוחים לרשימה דתית גדולה בבחירות, בניגוד לעמדת פרץ. יו"ר הבית היהודי ראה בכך ניסיון להדיח אותו מתפקידו ולכן פעל להוביל לאיחוד עם עוצמה יהודית.

בטחוני

בחמאס ביטלו את ההסעות ל'צעדות השיבה' שיתכן ויעברו למתכונת חודשית בלבד

ביום שישי הגיעו לגבול הרצועה כ-2,700 פלסטינים, מספר מפגינים נמוך ביחס להפגנות קודמות. אלא שהנקודה המעניינת היא שלשם שינוי, חמאס לא ארגון הסעות לגבול. הארגון לא אמר בפירוש שהוא מבטל את המחאות, אך הוא לא פועל להביא מפגינים. כך דווח בחדשות13.

– בתוך כך, ב'ישראל היום' דווח, כי חבר הוועד העליון של "צעדות השיבה", טלאל אבו זריפה, חבר בלשכה המדינית של "החזית הדמוקרטית לשחרור פלשתין", מסר לכלי תקשורת פלשתיניים כי "צעדות השיבה" מתקרבות לסוף השנה השנייה שלהן, מה שדורש מהוועד להעריך באופן כולל את ההתנהלות שלהן ואת היעדים הישירים והאסטרטגיים כדי לבסס הישגים. לדבריו, "יש הצעות רבות סביב מנגנון צעדות השיבה, בהן הצעה לערוך אותן מדי חודש ובאירועים לאומיים", עם זאת, הוא הדגיש כי ההכרעה בעניין תלויה בהסכמת נציגי הקבוצות השונות בוועד המארגן.

סגן מפקד צבא איראן לשעבר: ישראל בסיוע ארה"ב תכננה להפציץ את אתרי הגרעין במדינתנו בזמן מחאות הדלק בחודש שעבר

סגן מפקד צבא איראן לשעבר, הגנרל אחמד רזא פורדסטן, אמר בסוף השבוע כי ישראל תכננה להפציץ את אתרי הגרעין במדינה בזמן מחאות הדלק בחודש שעבר.  לדבריו "למשטר הציוני בסיוע ארצות הברית היו תוכניות להפציץ את מתקני הגרעין באיראן בזמן מחאות הדלק במדינה בחודש שעבר". (כאן)

מדיני

"מבצע צוק איתן, צעדות השיבה וההתנחלויות" | התובעת בהאג מבקשת מבית הדין הבינלאומי אישור לפתוח בחקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה; לדבריה, גם ירי הרקטות לעבר ישראל נחשבים כפשעי מלחמה

התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיעה בסוף השבוע כי קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה על ידי ישראל בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. לדבריה, באירועי מבצע "צוק איתן" ביצעו גם ישראל וגם חמאס וארגונים פלסטיניים חמושים אחרים פשעי מלחמה. עם זאת היא טרם פתחה בחקירה רשמית, וקראה לבית הדין לקבוע אם יש לה סמכות שיפוט בישראל. * אם תשובת השופטים שיתבקשו לדון בנושא תהיה שהסכסוך הישראלי-פלסטיני מצוי בתחום סמכותו של בית הדין הפלילי בהאג, תיפתח חקירה שבסיומה יוחלט אם להגיש כתבי אישום נגד אישים ישראלים בשרשרת הפיקוד, בהם בכירים בדרג המדיני ובצבא, כשגם פקידים שעוסקים באישור הבנייה בהתנחלויות עלולים להיכלל ברשימת הנחקרים. עצם פתיחת חקירה שכזו היא אירוע משמעותי מכיוון שהוא כולל זימון אישים לחקירה או מתן עדות, כולל אפשרות להוצאת צווי מעצר.

– בהקשר הישראלי, טוענת התובעת בהאג כי הבדיקה מראה כי ישראל ביצעה "מתקפות לא-מידתיות" בלפחות שלוש תקריות שנבדקו. התובעת מעוניינת גם לחקור תקריות של ירי מצד חיילים ישראלים בפלסטינים שהפגינו ליד גדר הגבול ברצועת עזה, במסגרת הפגנות "צעדת השיבה". לדבריה גם הבנייה בהתנחלויות, מוגדרים כפשע מלחמה שמבוצע על-ידי גורמים ישראלים, שהיו מעורבים בפעילות של העברת אוכלוסיה ישראלית לגדה המערבית החל מיוני 2014.

– מנגד, היא הוסיפה כי חמאס וקבוצות פלסטיניות חמושות אחרות ביצעו פשעי מלחמה בכך ששיגרו רקטות לעבר אזרחי ישראל והשתמשו באזרחים כמגנים אנושיים. היא הוסיפה שהם גם שללו מחשודים זכות למשפט הוגן – ככל הנראה בהתייחסות להוצאות להורג על-ידי חמאס של חשודים כמשת"פים במהלך ימי הלחימה בצוק איתן.

– שעות ספורות לפני פרסום מסקנות הבדיקה של התובעת בהאג, פרסם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חוות דעת משלו, שבה גרס כי אין לבית הדין סמכות לבחון את הנעשה בשטחים שבהם מחזיקה ישראל. "רק מדינות ריבוניות יכולות להקנות לבית הדין סמכות שיפוט פלילית. הרשות הפלסטינית, באופן מובהק, אינה עומדת בתנאים לקיומה של מדינה בהתאם למשפט הבין-לאומי ולאמנת רומא", לדברי מנדלבליט, "הפלסטינים, בפנותם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים, ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן ולא בהליך משפטי פלילי. לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים".

– מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, גינה את הודעתה של התובעת הראשית בהאג: "התובעת העלתה שאלות בנוגע לסמכותו של בית הדין הבינלאומי לחקור את ישראל. אנחנו מתנגדים בתוקף לחקירה הבלתי מוצדקת, שמכוונת לישראל באופן בלתי הוגן. הדרך לשלום מתמשך היא באמצעות משא ומתן ישיר".

– מנגד, הפלסטינים – כולל חמאס שנמצא גם הוא במוקד הטענות של התובעת – בירכו על הודעת התובעת. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז: "זהו יום גדול כי השגנו את מה שאנו רוצים. החל מהיום, בית המשפט הבינלאומי יוכל לקבל את התביעות שהגשנו בעבר".

– עד היום 123 מדינות אשררו את חוקת בית הדין בהאג והצטרפו כחברות – אך ישראל אינה אחת מהן. באתר משרד המשפטים נכתב בנימוק לכך כי "ישראל נאלצה להתנגד לנוסח הסופי של בית הדין, בעיקר בשל תופעות פסולות של פוליטיזציה שהעיבו על חגיגיות המעמד, והקימו חשש מפני ניצול פוליטי של בית הדין הפלילי הבין-לאומי". ישראל טוענת כי מכיוון שהיא אינה חברה בבית הדין, ולפלסטינים אין מדינה, בית הדין אינו יכול לדון בעניינים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

– בישראל מעריכים כי השופטים בהאג יאמצו את עמדת התובעת, ואולם ההליך צפוי להימשך לפחות כמה חודשים. אם וכאשר תתקבל ההחלטה לפתוח בחקירה, היא צפויה להיתקל בקשיים מרובים. בין השאר, חוקרי בית הדין יתקשו להגיע לזירות שבהן מדובר שכן בידי ישראל היכולת למנוע את כניסתם לשטחים המדוברים.

– השבוע יחלו דיונים בדרגים המדיניים והמקצועיים בשאלה איזו מדיניות לנקוט כלפי בית הדין. בין היתר, ייבחן אם לשתף איתו פעולה אף שישראל אינה חברה בבית הדין, או לעבור לנתק מלא. * עד כה, ישראל לא שיתפה פעולה עם בנסודה באופן רשמי, אך ניהלה איתה מגעים בלתי-פורמליים. כעת, יצטרכו בדרג המדיני לקבל החלטה אם לשתף פעולה עם בית הדין כדי לנסות להשפיע על החלטתו. ישראל תמשיך לטעון שלבית הדין אין סמכות בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה, ושהחלטה כזו תהיה שגויה. השאלה היא אם ישראל תעלה את הטענה מול בית הדין – כי אז תכיר בעצם, בעקיפין, בסמכותו.

חוץ

ברוב של 358 תומכים מול 234 מתנגדים: הפרלמנט בבריטניה אישר את הסכם הברקזיט

שבוע לאחר הניצחון המוחץ של המפלגה השמרנית: הפרלמנט הבריטי הצביע בעד הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי שהציע. 358 מחוקקים בעד העסקה ו-234 מחוקקים הצביעו נגדה. *  עתה יעבור החוק המסדיר את הפרישה לדיונים בוועדות הבית התחתון של הפרלמנט ובהמשך להצבעה בבית העליון. שלא צפוי לחסום את החקיקה. החוק יהפוך לרשמי לאחר שמלכת בריטניה, אליזבת השנייה, תחתום עליו.

– בג' בשבט תש"פ יתכנס הפרלמנט האירופי לאשר את הסכם פרישתה של בריטניה – שייכנס לתוקף יומיים לאחר מכן. כך תחל תקופת מעבר בת 11 חודשים שבמהלכה בריטניה תמשיך לפעול תחת חוקי האיחוד האירופי, אך לא תוכל להשפיע על עיצובם.

– בהסכם שאושר כעת בפרלמנט הוסרו סעיפים שהופיעו בעבר במאמציו של ג'ונסון לאשר את הברקזיט לפני הבחירות. בין היתר הוסרו ממנו הסעיפים המאפשרים לפרלמנט להאריך את תקופת המעבר. כמו"כ, לא נכללה התייחסות לסוגיית זכויות עובדים, וראש הממשלה התעקש כי אחד מיתרונות עזיבת האיחוד האירופי הוא השארת הנושא בידיה של בריטניה להחליט בעצמה. * בין הסעיפים שנוספו להסכם החדש: הסמכת הממשלה לשנות חוקים הנוגעים לברקזיט בכמה אזורים, כמו צפון אירלנד, באמצעות תקנות ולא חקיקה – והפחתת יכולת הפרלמנט לפקח על כך. ומתן סמכויות נוספות לרשות שבפניה יוכלו אזרחי האיחוד החיים בבריטניה לערער על החלטות הפוגעות בזכויותיהם.

"16 אלף איש, 40 מיליון דולר בשנה הראשונה": טראמפ הודיע על הקמת כוח חלל אמריקני

נשיא ארצות הברית טראמפ אישר בסוף השבוע את השקתו של כוח חדש בצבא האמריקני – כוח חלל. בשלב זה לא מדובר על הצבת חיילים אמריקנים בחלל, אך מטרת הכוח היא להגן על נכסים ואינטרסים של ארצות הברית בחלל. * המהלך של טראמפ מגיע על רקע דבריהם של בכירי הצבא, בנוגע להתקדמות הצבאית והטכנולוגית של סין ורוסיה. סגן הנשיא מייק פנס אמר בעבר כי לשתי המדינות הללו יש לייזרים מוטסים וטילים אנטי-לוויניים שארצות הברית צריכה להתמודד איתם.

– כוח החלל יפעל תחת חיל האוויר האמריקני, וימנה כ-16 אלף איש – חלקם נמצאים כבר בפיקוד החלל שפועל מזה ארבעה חודשים תחת חיל האוויר.  * הקמת הכוח תתוקצב ב-40 מיליון דולר בשנה הראשונה. ההוצאות על הקמת החיל הינן חלק מהתקציב השנתי של הצבא האמריקני העומד על 738 מיליארד דולר.

– התקציב הביטחוני אושר בסנאט בתחילת השבוע ברוב גדול. הסנאט אישר נוסח פשרה בין הדמוקרטים, שנענו לדרישתו של טראמפ להקים את "כוח החלל", לבין הרפובליקנים, שהסכימו מצדם לכלול בחוק – לראשונה אי-פעם – חופשות לידה בתשלום עבור עובדים שמועסקים בממשל הפדרלי, וכן העלאה של 3.1% במשכורת החיילים. * בסוף השבוע חתם טראמפ על חבילת התקציב בסך 1.4 טריליון דולרים – צעד שמנע אפשרות שהממשל יושבת. * מלבד הקמת חיל החלל, הצעת חוק התקציב מבטלת מקצת מן המיסים שהונהגו כדי לממן את "חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה" שנחקק בימי הנשיא הקודם, אובמה.

– מוקדם יותר החודש, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען שהתרחבותה של ארצות הברית בחלל מהווה איום לאינטרסים הרוסיים. פוטין אמר כי "ההנהגה הפוליטית של הצבא האמריקני מחשיבה בגלוי את החלל כזירת לחימה ומתכננת לבצע בו פעולות צבאיות".

דיווחים בסוריה: דעא"ש תקפו באמצעות רחפנים מתקני גז ובתי זיקוק בחומס

שלושה בתי זיקוק וגז בעיר חומס, מצפון לבירה דמשק, הותקפו בו זמנית בליל שבת בידי כטב"מים (כלי תעופה בלתי מאוישים). מנהל המרכז הסורי לזכויות אדם, רמי עבד אל רחמן, אמר כי שלושת המתקנים נפגעו מרחפנים. על פי הערכתו, דאעש שאנשיו פועלים במדבר הסורי, עומד מאחורי המתקפה. * שר הנפט הסורי אמר כי "הפיגועים השביתו מספר יחידות ייצור בשלושת האתרים", והוסיף כי "הצוותים הטכניים וצוותי הכבאות הצליחו להשתלט על השריפות בשעות הראשונות".

שעות לפני הפיגוע בשלושת מתקני חומס, דיווח המרכז הסורי לזכויות אדם על מתקפה אלימה של פעילי דאעש במתקן גז "אל-היל" עליו שומרים כוחות המשטר באזור המדברי שבמזרח חומס. לפי אל-מרסד, בהתקפה נהרגו 13 אנשי כוחות המשטר וארבעה אזרחים שעבדו במתקן הגז. המדינה האיסלאמית יוצאת במתקפות מעת לעת נגד עמדותיהם של כוחות המשטר וזכויות נפט וגז ותחנות במרכז סוריה.

– בתוך כך, צבא סוריה כבש מספר כפרים במחוז אידליב בצפון המדינה, לאחר לחימה עזה נגד כוחות המורדים באזור, שיצאו בשעות הערב למתקפת נגד. על פי דיווחים של כלי תקשורת המזוהים עם המורדים, כוחות הנאמנים לארגון "תחריר א-שאם", המזוהה עם אל קאעידה, הצליחו לכבוש מחדש שלושה כפרים מזרחים לבירת המחוז אדליב ולהסב לכוחות המשטר אבדות כבדות בשעות האחרונות.

הודו: עלה ל-23 מניין ההרוגים בהפגנות נגד חוק האזרחות החדש; ראש הממשלה כינס את הקבינט לייעוץ חירום

עשרות אלפי בני אדם הפגינו בימים האחרונים ברחבי הודו, זה השבוע השני נגד חוק האזרחות החדש, שמעניק אזרחות לבני מיעוטים דתיים נרדפים שהיגרו להודו, למעט מוסלמים מהמדינות השכנות – פקיסטן, בנגלדש ואפגניסטן.

– תשעה מפגינים, בהם ילד בן שמונה, נהרגו אתמול בעימותים עם שוטרים במדינת אוטר פרדש. בכך עלה מניין ההרוגים במדינה מאז החלו ההפגנות לפני כעשרה ימים ל-23. * נוסף להרוגים, אתמול נעצרו כ-5,500 בני אדם במחאות – כ-1,500 נותרו במעצר, והשאר שוחררו. * ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, כינס את שריו לדון בצעדי הביטחון שיש לנקוט נגד המחאות.

– המפגינים התלוננו כי חיילים ושוטרים פרצו לבתים פרטים, מקומות עבודה ואוניברסיטאות כדי להפריע ליוזמי ההפגנות ולסכל התארגנות מחודשת של המחאה.

– במהלך השבוע הרשויות במדינה הטילו איסור הפגנות בחלק מהאזורים של הבירה ניו דלהי ובמחוזות נוספים ברחבי המדינה, ובנוסף נותק התקשורת במוקדי העימותים.

– לאחר ההפגנות האלימות ביום חמישי, החליטה המשטרה במדינה לאכוף חוק מהתקופה הקולוניאלית האוסר על התאספות במקומות ציבוריים. ראש מחלקת הפנים אמר כי החוק, הידוע בשם "סעיף 144", ייאכף בכל המדינה.

קוריאה הצפונית מאיימת: ארה"ב תשלם ביוקר אם תמתח ביקורת בנושאי זכויות אדם במדינה

דובר משרד החוץ של קוריאה הצפונית איים בסוף השבוע כי וושינגטון תשלם ביוקר אם תמתח ביקורת על המדינה בנושאי זכויות אדם. "ההתעללות המילולית רק תחמיר את המתיחות בין המדינות". זאת לאחר שביום רביעי גינתה האסיפה הכללית של האו"ם את "ההפרות המתמשכות וארוכות השנים" של צפון קוריאה בענייני זכויות אדם במדינה. * ביום שלישי בשבוע הבא יפקע הדד-ליין שהציבה פיונגיאנג לוושינגטון להצלת המו"מ על פירוק הנשק הגרעיני שלה, ולטענת מומחים היא מחדשת את יכולותיה הצבאיות מדי יום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן