Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי ה-24 בדצמבר 2019

  כותרות המהדורה נתניהו מתקפל כהרגלו: אחרי הודעת התובעת בהאג: הושהו תוכניות הסיפוח (חדשות)  נקבע מותו של הילד בן ה-11 ששנחנק ממשחק עם עריסה (חדשות)    התקיפה בסוריה | באירן מאיימים: "התקיפות הישראליות בסוריה ולבנון לא יעברו בשתיקה"; אם ישראל תתקוף שוב בלבנון – "חיזבאללה תשטח את ישראל" (בטחוני)     מקורות איראנים: 1,500 מפגינים נהרגו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

נתניהו מתקפל כהרגלו: אחרי הודעת התובעת בהאג: הושהו תוכניות הסיפוח (חדשות)

 נקבע מותו של הילד בן ה-11 ששנחנק ממשחק עם עריסה (חדשות)

   התקיפה בסוריה | באירן מאיימים: "התקיפות הישראליות בסוריה ולבנון לא יעברו בשתיקה"; אם ישראל תתקוף שוב בלבנון – "חיזבאללה תשטח את ישראל" (בטחוני)

    מקורות איראנים: 1,500 מפגינים נהרגו במחאת הדלק שפרצה לפני כחודש וחצי – המנהיג העליון צפה בתיעודים בהם נשרפה תמונתו, והורה: "הרפובליקה האסלאמית בסכנה. עשו כל מה שצריך כדי לסיים זאת" (חוץ)

    הכורדים מזהירים: דאעש בעיראק מתארגן מחדש – "הם לא מתכננים להקים מדינה אלא לחולל פיגועים קשים ברחבי המדינה" (חוץ)

    המתיחות בחצי האי הקוריאני: ארה"ב ודרום קוריאה דימו לקיחה בשבי של בכירים צפון קוריאנים (חוץ)

    בשיא הטלטלה באלג'יריה: הגנרל ששימש כשליט בפועל של אלג'יריה מת במפתיע (חוץ)

    לאחר דיון נוסף בהרכב מורחב: בית הדין של הליכוד החליט כי לא יתקיימו פריימריז לרשימה (פוליטי)

    הפריימריז לראשות הליכוד | סער: "אם אבחר לראשות – אפעל שנתניהו ייבחר לנשיא" (פוליטי)

    חו"ל – גווילין עולין באש: שריפה פרצה בישיבת לוצרן שבאנגליה, וכילתה את מבנה הישיבה (בעולם היהודי)  

תחזית מזג אוויר

התחזית: מערכת חורפית נוספת בפתח

לאחר כמה ימים בהם מזג האוויר היה נוח ויציב, המשך חג החנוכה צפוי להיות גשום במיוחד מצפון הארץ ועד לנגב. שלג יירד בחרמון, חשש להצפות באזורים המועדים וסיכוי לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח.

– היום (שלישי) מזג האוויר יהיה מעונן חלקית עם ירידה בטמפרטורות. במהלך היום יתחזקו הרוחות בהדרגה וייעשה אביך, בעיקר בדרום הארץ ובמרכזה. הלילה: גשם יחל לרדת בצפון הארץ והוא ילווה בסופות רעמים יחידות בצפון הארץ ויתחזק בהדרגה. רוח דרומית חזקה תנשב והיא תלך ותתחזק, עד שתגיע למהירות של 15 קשר ושל 25 קשר בקו החוף.

– ביום רביעי ירד גשם לפרקים עם סופות רעמים בצפון הארץ. הטמפרטורות ירדו ויהיו נמוכות מהרגיל, והחרמון יחל להתעטף בשלג. במהלך היום יתפשט הגשם למרכז, ינשבו רוחות חזקות ובדרום הארץ צפויים אובך וסופות חול מקומיות. בחרמון ירד שלג. קיים חשש מהצפות במישור החוף ושיטפונות במדבר יהודה ובים המלח. הטמפרטורות ירדו ויהיו נמוכות מהרגיל.

– ביום חמישי גשם לפרקים צפוי לרדת בצפון הארץ ובמרכזה. יוסיפו לנשב רוחות חזקות ובדרום עדיין צפוי אובך. השלג בחרמון יימשך. קיים חשש לשיטפונות בנחלי מדבר יהודה ובים המלח ולהצפות במישור החוף. מזג האוויר יהיה קר מהרגיל.

– ביום שישי יהיה קר מהרגיל; גשם ירד לפרקים מלווה בסופות רעמים מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. בנגב ייתכנו גשמים מקומיים וינשבו רוחות חזקות. בחרמון יימשך השלג. קיים חשש לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח והצפות במישור החוף. הגשמים ייחלשו בהדרגה משעות אחר הצהריים.

– ברשות הטבע והגנים הודיעו כי בשל החשש לשטפונות בדרום הארץ, החל היום החל משעות אחר הצהריים יחול איסור מוחלט להיכנס לאפיקי נחלים עד לירידה מוחלטת של מפלס המים. והזהירו כי "מדובר בסכנת חיים, אסור להתקרב לשפת הנחל בשעת שיטפון מחשש להתמוטטות הגדה".

חדשות

אחרי הודעת התובעת בהאג: הושהו תוכניות הסיפוח. בעקבות ההודעה בבית הדין הבינלאומי שלפיה קיים חשש כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה, בוטלה ברגע האחרון ישיבה של הצוות הבין-משרדי לקידום סיפוח הבקעה. גורמים המעורבים בסוגיה: "הסיפוח ייכנס להקפאה עמוקה". (Ynet)
חדשות

אסון ממשחק – רופאי בית החולים איכילוב נאלצו לקבוע הבוקר את מותו של הילד, בן 11 משכונת כפר שלם שבדרום-מזרח תל אביב שנחנק אמש מחבל שאיתו שיחק.  הילד הובהל אמש בידי צוות מד"א. חובשים ופרמדיקים הובהלו לבית בעקבות דיווח שהתקבל בשעה 19:29 במוקד 101. החובשים של מד"א יוסף נהון וגל סלהוב סיפרו: "כשהגענו למקום ראינו ילד שוכב מחוסר הכרה בחצר הבית. ביצענו בדיקות רפואיות ראשוניות, הוא היה ללא דופק וללא נשימה ויחד עם צוות הניידת טיפול נמרץ הענקנו טיפול רפואי וביצענו פעולות החייאה מתקדמות שכללו הנשמות, עיסויים ומתן ותרופות ופינינו אותו במצב קריטי תוך המשך ביצוע פעולות החייאה לבית החולים".

האסון ליד נתב"ג: הותרו לפרסום פרטיהם של שנים מההרוגים; אין התקדמות בחקירת נסיבות התאונה

עד כה הותרו לפרסום שמותיהם של שניים מן ההרוגים בתאונה שלשום (ראשון) סמוך לנתב"ג. יוסף קהלני, בן 79 תושב פתח תקווה והיילי ורנברגף בת 35, עולה חדשה מדרום אפריקה שהתגוררה בירושלים.

– לפי ממצאים ראשוניים, נהג קו 947 שיצא ביום ראשון בשעה 18:00 מירושלים לחיפה, סטה ממסלולו סמוך לשעה 19:40 ליד צומת בזק, סמוך לנתב"ג מסיבה שטרם התבררה ופגע בתחנה מבטון – ותקרת התחנה פרצה דרך החלונות ונתקעה באוטובוס. נכון לעכשיו אין התקדמות בחקירה בנוגע לגורם התאונה.

– עיקר הקושי כעת בחקירת התאונה כדי לברר את נסיבותיה היא בעובדה שבכביש זה אין מצלמות אבטחה במקום התאונה.  * הנהג שנפצע קל בתאונה נבדק בבית החולים בילינסון ולא נמצא בבדיקות סימן לאירוע לבבי או מחלה אחרת שגרמה לסטיית האוטובוס. הנהג עצמו טוען שלא השתמש בסלולר. כמו כן נערכה בדיקת שכרות שלא העלתה דבר. * בוחן תנועה של חברת אגד סיפר כי האוטובוס עבר בדיקת בטיחות מקיפה ביום חמישי האחרון, וכי עבר בדיקת בלמים לפני מספר חודשים. כמו כן, לפי נתוני ה-GPS, מהירות הנסיעה של האוטובוס בשניות לפני התאונה עמדה על כ-60 קמ"ש. כך שלא מדובר בהשתוללות בכביש. * במשטרה מנסים לבדוק אם רכב שסטה לפני האוטובוס גרם לסטייה של נהג האוטובוס או חפץ כלשהו בדרך שהנהג הבחין בו בשנייה האחרונה.

– ר' נהג באגד שעבר במקום אתמול בערב בעת שנהג בקו אחר התייחס למיקום שבו התרחשה התאונה אמש, וטען כי למרות שהכביש באזור טוב, יש בו בעיות. "האזור שם מאוד חשוך, כשאני נהגתי בקו הזה הנוסעים בתחנה היו מאירים את עצמם בפלאפון בכדי שאראה שהם שם ושצריך לעצור"

– בתוך כך, מעצרו של הנהג תושב חיפה בן 44 הוארך עד ליום חמישי בהסכמת הצדדים, ולאחר מכן – אם לא תהיה התפתחות דרמטית – הוא ישוחרר למעצר בית.

שר המשפטים ליועמ"ש: אראיין מועמדים למ"מ פרקליט המדינה – גם עובדי מדינה מחוץ לפרקליטות

שר המשפטים אוחנה שלח אתמול (שני) בבוקר מכתב תגובה ליועץ המשפטי לממשלה, בנוגע למינוי מחליפו הזמני של פרקליט המדינה שי ניצן. במכתבו טען אוחנה כי אמנם החוק מחייב מינוי של עובד מדינה לתפקיד – אך אין חובה שיהיה זה בכיר בפרקליטות, וכי הוא יראיין מועמדים גם מחוץ לפרקליטות.  * אוחנה עדיין מחפש עימות עם מנדלבליט, עקץ את היועה"מ שהוסיף שמות נוספים לרשמית המומליצים שלו ואמר "שמחתי לראות כי מתחם הסבירות התרחב עוד מעט בעיניך". שר המשפטים הבהיר כי יראיין גם את מועמדיו של מנדלבליט לתפקיד, כולל התובעת בתיקי נתניהו זאת "גם אם אביע תמיהה על כי ביניהן מי שזה עתה זכתה במכרז שעמלתם כה קשה לשכנע את נציב שירות המדינה מדוע הוא נחוץ עד מאוד – המשנה לפרקליט המדינה לעניינים כלכליים".

מינוי מפכ"ל "נוח" לנתניהו? שר המשטרה צפוי להגיש עד סוף השבוע את מועמדו לתפקיד המפכ"לות

שר המשטרה נפגש אתמול (שני) עם שניים מהמועמדים לתפקיד המפכ"לות סגן המפכ"ל ניצב אלון אסור ומפקד משטרת ירושלים ניצב דורון ידי. היום בצהריים מתכנן ארדן להיפגש עם ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן. ארדן מתכנן להגיש כבר בסוף השבוע הקרוב את שמו של המועמד שבו בחר לאישור ועדת גולדברג. ולפי הערכות כהן נחשב למועמד בעל הניסיון הטוב ביותר, בשל העובדה שהוא מכהן כבר שנה כמפכ"ל בפועל, עם זאת, לחובתו של כהן תעמוד העובדה שנמנע מלפעול נגד שוטרים שסרחו או ביצעו טעויות.

– במקביל השר ארדן מתכוון להיפגש היום גם עם שניים מהמועמדים המובילים לתפקיד נציב שירות בתי הסוהר: ממלא מקום הנציב, גונדר אשר וקנין, וראש המטה בנציבות גונדר אילן מלכה.

– שלשום אישר היועץ המשפטי לממשלה, לשר המשטרה לקדם מינוי מפכ"ל קבוע למשטרה וראש שב"ס, למרות שמדובר בממשלת מעבר, וזאת לאחר עיכוב של כשנה בעקבות הפלונטר הפוליטי. מנדלבליט ציין במכתבו כי מצב שבו בראש שתיים ממערכות אכיפת החוק המרכזיות במדינה לא מכהנים בעלי תפקידים קבועים תקופה כה ארוכה, מעורר קושי של ממש בהיבטי אי-תלות ועצמאות שיקול הדעת.

פוליטי

לאחר דיון נוסף בהרכב מורחב: בית הדין של הליכוד החליט כי לא יתקיימו פריימריז לרשימה

בית הדין של הליכוד החליט אתמול (שני) כי לא יתקיימו בחירות לרשימת המפלגה לכנסת, בהתאם להחלטת מרכז הליכוד. ההחלטה התקבלה בדיון נוסף בהשתתפות תשעה שופטים, וזאת לאחר שבשבוע שעבר קבע בית הדין כי יש לקיים בחירות גם לרשימה ולא רק לראשות המפלגה, ופסל את החלטת מרכז הליכוד. הנימוקים יפורסמו במועד אחר.

– במהלך הדיון, הציג יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ את הקשיים הלוגיסטיים שבהיערכות לקיום פריימריז לרשימה עד מועד סגירת הרשימות באמצע ינואר, וכן את העלויות הכלכליות הכבדות שמוערכות בכ-20 אלף שקלים מקופת המדינה והמפלגה. לעמדת כץ הצטרף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיוצג בדיון על ידי היועץ המשפטי של הליכוד עו"ד אבי הלוי, וכן ארבעה ח"כים נוספים.

הפריימריז לראשות הליכוד | סער: "אם אבחר לראשות – אפעל שנתניהו ייבחר לנשיא"

יריבו של ראש הממשלה נתניהו לראשות הליכוד, חבר הכנסת סער, התייחס אמש (שני) לבחירות הפנימיות במפלגה ואמר כי אם ייבחר, יפעל כדי שנתניהו יהיה בעתיד נשיא המדינה, וזאת בכדי "שנתניהו ימשיך לתרום מכישוריו הבין לאומיים למעמדה של מדינת ישראל בעולם". הוא הדגיש: "אני מודע לכך שמן הסתם כעת ייתכן שלא תהיה תגובה חיובית להצעתי, אבל בזמן אמת אפעל כדי שכך יקרה". * יצויין, כי חוק יסוד נשיא המדינה מקנה לנשיא חסינות מפני העמדה לדין.

– הבחירות לראשות הליכוד צפויים להתקיים ביום חמישי הקרוב, ובשל מזג האוויר הסוער הצפוי אישרה ועדת הבחירות של המפלגה הארכה של שעה לפריימריז. הקלפיות ייפתחו בשעה 9:00 וייסגרו ב-23:00. היו אף מי שהציעו לבדוק משפטית את האפשרות להאריך את ההצבעה ליום אחד נוסף – יום א' – על מנת להגדיל את אחוזי ההצבעה. אולם היוזמה לא הבשילה לבסוף.

– לבנתיים, הצדדים ממשיכים להילחם על שורת נושאים פרוצדורליים בבית הדין של הליכוד, ובראשם ההחלטה של ועדת הבחירות של המפלגה שלפיה כל מתפקד יצביע אך ורק בסניף הקרוב לביתו – ולא בכל סניף שיבחר. * במטה נתניהו קידמו את היוזמה כדי להילחם במתפקדים המאורגנים דוגמת אנשי התעשייה האווירית ולא לאפשר הגעה קבוצתית ופיקוח על ההצבעה בקלפיות, ואילו במטה סער טוענים כי משפחות רבות המנצלות את חג החנוכה לטיולים הרחק מהבית לא יוכלו להצביע – וכך למעשה נפגעת זכותן הדמוקרטית. בית הדין צפוי להכריע ככל הנראה היום באופן רשמי בסוגיה.

דיווח: נתניהו יתפטר בסוף השבוע מתפקידו כשר הבריאות

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להתפטר בסוף השבוע מתפקידו כשר הבריאות. בנוסף לכך, סגן השר יעקב ליצמן ימונה ביום ראשון לתפקיד שר. * מלבד תפקיד שר הבריאות, נתניהו מתפקד כשר החקלאות, העבודה והרווחה והתפוצות. ראש הממשלה ככל הנראה יתפטר משאר תפקידיו רק לאחר הפריימריז בליכוד. * לפני כשבועיים הודיע נתניהו כי יתפטר מכל תפקידו כשר עד ליום רביעי הבא, זאת לאור הגשת כתב האישום נגדו. עם זאת הדגיש כי יישאר בתפקידו כראש הממשלה. (וואלה)

בטחוני

התקיפה בסוריה | באירן מאיימים: "התקיפות הישראליות בסוריה ולבנון לא יעברו בשתיקה"; אם ישראל תתקוף שוב בלבנון – "חיזבאללה תשטח את ישראל".

יועצו לעניינים מדיניים של המנהיג העליון האיראני עלי ח'אמנאי, עלי אכבר ולאיתי, הזהיר אמש (שני) בריאיון לערוץ "רוסיה אל-יום" כי "התקיפות הישראליות הלא חוקיות באזור לא יעברו ללא תגובה. ישראל תתחרט על פשעיה בסוריה ולבנון וההתנגדות תמשיך לפעול". עוד הוסיף כי תקיפה בלבנון תגרום לחיזבאללה "להכות עד עפר" את ישראל ושבירושלים לא יעזו ליישם את איומיהם בנוגע לטהרן.

– שלשום (ראשון) בסביבות השעה 23:30 דווח בסוריה כי מערכות ההגנה האוויריות הופעלו בשל מתקפת טילים. כשעה לפני כן דווח כי מערכות ההגנה הופעלו גם בעיר חאמה, בשל תקיפת כטב"מים בשדה התעופה. בין יעדי התקיפה היו יעד של כוח קודס האירני, נמל התעופה הבין-לאומי בדמשק וכן בסיס חיל האוויר הסורי T4, שמשמש גם את הכוחות האירניים במרחב. * לפי הערכות מטרת התקיפה המיוחסת לישראל אמש בסוריה הייתה מחסני נשק איראני שהגיע לאחרונה לשטח סוריה.

– אתמול בבוקר דיווח מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם כי בתקיפה שהתרחשה בסוריה, נהרגו לפחות שלושה אזרחים זרים. לדברי מנהל המרכז, עבד א-רחמן, התקיפות התבצעו לעבר אתרים בהם נמצאים כוחות של משמרות המהפכה של איראן או מיליציות חיזבאללה הנאמנות למשטר האיראני. הוא ציין כי שלושה טילים הגיעו למטרותיהם ואחד לפחות יורט על ידי מערכות הנ"מ הסוריות.

– לפי העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה, יעדי התקיפה היו כמה מחסני תחמושת צבאית באזור א-סיידה זיינב – בחלק הדרומי של הבירה. עוד דווח שהתקיפה בוצעה בשני גלים – הראשון כלל שיגור ארבעה טילים מחופי לבנון לעבר המרחב האווירי הסורי. בגל השני שוגרו טילים מרמת הגולן.

– ערוץ "אל-חדת'" הסעודי דיווח כי התקיפה הישראלית בסוריה כוונה נגד שלושה שדות תעופה – שדה התעופה בחמאה, שדה התעופה T-4 ואזור א-סיידה זיינב הסמוך לשדה התעופה הבין-לאומי של דמשק. בדיווח עלה כי ישנם כמה הרוגים בתקיפה, בהם גם קצין בכיר במשמרות המהפכה האיראניים.

סוכל פיגוע דקירה בחברון; נער פלסטיני התחזה לבעל מוגבלות – וניסה להכניס סכין למערת המכפלה

פלסטיני כבן 16 ניסה להיכנס אמש (שני) למערכת המכפלה בחברון – עם סכין בבגדיו. החשוד, תושב יטא, הגיע לאחת מהעמדות הצבאיות והחל להתנהג כאדם בעל מוגבלות על מנת לעבור את בידוק הלוחמים. הקטין עורר את חשדם של כוחות הביטחון ובעקבות כך ביקשו ממנו להרים את חולצתו – שם נמצא הסכין שהסליק. * בעקבות הימצאות הסכין, החשוד נעצר ונלקח לחקירת גורמי הביטחון.

תקרית בגבול עזה: מחבל חצה את הגבול עם ישראל, והניף סכין לעבר כוח שצבאי שהוזעק למקום

תקרית בגבול הרצועה: מחבל פלסטיני נורה ועצר לאחר שחצה את גדר הגבול עם ישראל אתמול (שני) בבוקר לאחר שהניף סכין לעבר כוח צבאי שהוזעק למקום. * האירוע החל סמוך לשעה 11:00 כאשר זיהו חצייה של גדר המערכת בדרום הרצועה, באזור אל בורייג'. כוחות שהוקפצו לנקודה איתרו את החשוד שחצה והתחבא בין קקטוסים על הקרקע. וכשהגיעו אליו, בטווח קצר מאוד ממנו, הוא איים לעברם בסכין. בשלב זה פתחו החיילים בנוהל מעצר חשוד שהסתיים בירי לרגלו של המסתנן, שנעצר והועבר לחקירה.

חוץ

מקורות איראנים: 1,500 מפגינים נהרגו במחאת הדלק שפרצה לפני כחודש וחצי – המנהיג העליון צפה בתיעודים בהם נשרפה תמונתו, והורה: "הרפובליקה האסלאמית בסכנה. עשו כל מה שצריך כדי לסיים זאת"

המחאות האלימות באירן: מקורות בממשל האירני סיפרו אתמול (שני) לסוכנות הידיעות רויטרס כי בגל ההפגנות האחרון שהחל לפני יותר מחודש נהרגו למעלה מ-1,500 בני אדם, מתוכם לפחות 15 קטינים. לטענתם המנהיג העליון של הרפובליקה האסילאמית עלי חמינאי הורה לכוחות הצבא "לעשות כל שנדרש על מנת להפסיק את המחאות".

לפי הדיווח, ביומה השני של המחאה, שפרצה בשל העלאה פתאומית של מחירי הדלק, הגיעה התסיסה כבר לבירה טהראן, וסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות ועדי ראיה הראו כי המפגינים קראו לנפילת הרפובליקה האסלאמית ושרפו תמונות של חמינאי, לצד קריאות תמיכה בבנו הגולה של השאה האחרון. * באותו ערב, במעונו הרשמי במתחם מבוצר במרכז טהראן, נפגש חמינאי עם בכירי משטרו, כולל הנשיא חסן רוחאני. שלושת המקורבים לחוגו הפנימי סיפרו כי המנהיג בן ה-80 הרים את קולו ומתח ביקורת על הטיפול במהומות. הוא גם זעם על שריפת תמונותו ועל הרס פסל בדמותו של מייסד המשטר, רוחאללה חומייני – "הרפובליקה האסלאמית בסכנה. עשו כל מה שצריך כדי לסיים זאת. זו ההוראה שלי", אמר המנהיג העליון לקבוצה, לפי אחד הגורמים. * חמינאי אמר שהוא יטיל את האחריות להשלכות המחאה על אותם בכירים, אם הם לא יעצרו באופן מידי את ההפגנות. מי שנכח בישיבה הסכימו על כך שהמפגינים רצו להפיל את המשטר

– בעיר כראג' (במחוז אלבורז) סיפרו התושבים כי הם נקלעו לאש מגגות בתים, בזמן שאנשי משמרות המהפכה והמשטרה הפעילו מכונות יריה מאופנועים. * באזור מחשהר שבמחוז חוזיסטן בעל האוכלוסייה הערבית, השתמשו משמרות המהפכה בכלי רכב משוריינים ובטנקים כדי לשים קץ להפגנות. * מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי שבסרטונים שקיבלה מאיראן נראו משמרות המהפכה פותחים באש ללא התראה על המפגינים. כשאלו ברחו לעבר הביצות הסמוכות, הם רדפו אחריהם, כיתרו אותם וריססו אותם בירי מקלעים ממשאיות.

אירן: "בניגוד לטענות המערב, ייצור הפלוטוניום בכור בפורדו לא מספיק עבור נשק גרעיני"

איראן חשפה אתמול (שני) את כור המים הכבדים שבנתה בעיר אראק במערב המדינה והתירה לעיתונאים זרים להיכנס למתחם ולצלם תמונות ראשונות מתוך המתקן. לדברי יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, בידי איראן 800 קילוגרמים של אורניום מועשר.

– יו"ר הסוכנות האיראנית אמר כי מתקן ייצור המים הכבדים באראק קרוב להשלמה לאחר 16 שנים בהן הפרויקט מבוצע. "אם נגיד שיש 52 מערכות שונות בכור באראק, ניתן היום להגיד כי 20 מהן כבר מוכנות לשימוש", הוא הוסיף. "השלמת כור המים הכבדים באראק הוא אחד ההישגים השקטים של הרפובליקה האסלאמית בתחום טכנולוגיית הגרעין". עם זאת, הוא התעקש כי לארצו אין כל כוונה לייצר דלק גרעיני למטרות צבאיות. הנימוק שסיפק סאלחי הוא צו של מייסד המהפכה האסלאמית באיראן, רוחאללה חומייני, האוסר על ייצור נשק גרעיני.

– יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, אף אמר כי בניגוד לטענות המערב, במתקן המשודרג בפורדו ניתן לייצר פלוטוניום, אך לא לשימוש צבאי. – "במערב טוענים כי הכור מסוגל לייצר שמונה קילוגרמים של פלוטוניום בשנה. לאחר עיצוב מחדש של המערכות, הכור מסוגל לייצר קילוגרם של פלוטוניום בכל שנה, מה שלא מספיק עבור ייצור נשק גרעיני".

הכורדים מזהירים: דאעש בעיראק מתארגן מחדש – "הם לא מתכננים להקים מדינה אלא לחולל פיגועים קשים ברחבי המדינה"

בכירים כורדים טוענים כי הארגון ויתר על השאיפה לבנות מדינה ומתמקד בתכנון פיגועים, על פי דבריו של לאהור טלבני אחד מראשי שני ארגון הביון הכורדים בחבל כורדיסטן, "יש אינדיקציות רבות לכך שאנשי המדינה האסלאמית מתארגנים מחדש, הם קונים ציוד יותר טוב, רכבים, כלי נשק והפעם מדובר באנשי טרור מאומנים הרבה יותר. בגלל הניסיון הזה שלהם יהיה קשה יותר לזהות אותם"

– הבכיר בפשמרגה הכורדית, אף כי "בעקבות כישלון הקמת המדינה האסלאמית הפיקו המחבלים לקחים וכעת הם לא מתכננים להקים מדינה אלא לחולל פיגועים קשים ברחבי המדינה. אנו מזהים אותם מתאמנים ומצטיידים כבר 12 חודשים וכעת הם הגיעו לשלב חדש של בניין הכוח שלהם".

– על פי הכורדים בעיראק כיום יש כ-10,000 פעילים של המדינה האסלאמית כש-4,000 מתוכם הם מחבלים שנעים ופועלים גם כיום והשאר הם תאים רדומים. (ישראל היום)

המתיחות בחצי האי הקוריאני: ארה"ב ודרום קוריאה דימו לקיחה בשבי של בכירים צפון קוריאנים

בצל המתיחות עם קוריאה הצפונית הצפויה לאמץ מדיניות תקיפה יותר לקראת תום הדד-ליין שהציבה לוושינגטון כדי שזו תשנה את עמדותיה – עד סוף השנה הנוכחית: כוחות מיוחדים של קוריאה הדרומית וארצות הברית ערכו לאחרונה תרגיל המדמה חדירה לבסיס אויב. הכוחות פשטו על המתקן והובילו אדם שידיו קשורות מאחורי הגב. * התרגיל התקיים בחודש שעבר בבסיס צבאי אמריקני בעיר גונסאן שבדרום-מערב קוריאה הדרומית.

– בעיתון צ'וסון אילבו הדרום קוריאני, שדיווח לראשונה על התרגיל, נכתב כי התרגיל נועד לדמות לקיחה בשבי של בכירים צפון קוריאנים. לפי העיתון, בצילומים מהתרגיל, נראה אדם הלבוש במדים הדומים לאלו של קוריאה הצפונית קורס אחרי ירי של אחד הלוחמים המיוחדים.

– גורם בסיאול אמר כי התרגיל דימה פעולה לחילוץ בני ערובה כחלק מתרגיל לוחמה בטרור שנערך על ידי שתי בעלות הברית מדי רבעון. הכוחות האמריקניים בקוריאה הדרומית לא הגיבו בנושא.

– יצויין, כי הממשל הקודם בסיאול הרכיב יחידה מיוחדת שעליה הוטלה משימה "לחסל או לשתק" את הפיקוד הבכיר של קוריאה הצפונית במקרה של מלחמה.

– בתוך כך, אתמול (שני) פורסם ברשת פוקס האמריקנית בשם גורם בכיר בממשלו של טראמפ, כי בארה"ב סבורים כי קוריאה הצפונית צפויה לערוך ככל הנראה בשבוע הבא שיגור של טיל בין יבשתי עם יכולות רקטיות חדשות או ניסוי גרעיני מתוקשר במיוחד. ההנחה הזו היא גם הסיבה לעלייה המשמעותית בכוננות של גורמי הביטחון האמריקניים העוסקים באסיה.

– יש לציין כי השנה ערכה צפון קוריאה 20 ניסויים של שיגורי טילים, אחד נורה מצוללת ושניים חדרו לשטח האווירי של יפן. בנוסף לכך הטילים האלו חלקם נשאו טכנולוגיות חדשות והיו בהם כאלו שלא רק מאיימים על בסיס צבא ארה"ב בגואם אלא מגיעים אל תוך יבשת אמריקה עצמה לארה"ב. אלא שעדיין לא ברור שמדובר בטילים בין יבשתיים בעלי יכולת נשיאה בטוחה של ראש נפץ גרעיני. מומחים אמריקניים אומרים שלא ברור שראש הקרב הצפון קוריאני יעמוד בכניסה מחדש לאטמוספירה אחרי שהטיל יצא ממנה בחלקו הראשון של המעוף שלו. 

בשיא הטלטלה באלג'יריה: הגנרל ששימש כשליט בפועל של אלג'יריה מת במפתיע

הגנרל אחמד גייד סלאח, מפקד צבא אלג'יריה שנחשב למנהיגה דה-פקטו של אלג'יריה בחודשים האחרונים, מת אתמול (שני) מהתקף לב בבית חולים צבאי. ההודעה על מותו פורסמה פחות משבועיים לאחר שהמועמד המועדף על הצבא ניצח בבחירות לנשיאות ועורר את זעמה של תנועת המחאה במדינה הצפון אפריקאית. * הנשיא החדש, שהושבע לתפקיד לפני פחות משבוע, הכריז על שלושה ימי אבל בעקבות מותו של סלאח. הוא הודיע כי מפקד כוחות היבשה, הגנרל סעיד שנגריחה, יחליף את סלאח כרמטכ"ל.

– סלאח בן ה-79 היה זה שהוביל למעשה לסילוקו של השליט הקודם, הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה, אחרי 20 שנה בשלטון. בוטפליקה סירב תחילה להיענות לדרישות המפגינים – שיצאו מוקדם יותר השנה לרחובות בדרישה לסילוקו – אך נאלץ לפרוש לאחר שהגנרל סלאח אמר כי הוא אינו כשיר. סלאח קרא להפעיל סעיף בחוקה שלפיו ניתן לסלק נשיא מהתפקיד אם מצבו הבריאותי רופף מדי, ובוטפליקה מיהר להתפטר.

– הגנרל סלאח לקח חלק משמעותי בארגונן של הבחירות לנשיאות החודש – בחירות שאותן החרימו רוב האזרחים. בציבור האלג'יראי הייתה התנגדות גדולה לבחירות, שאותן הציג הצבא כדרך להשיב לאלג'יריה את היציבות אחרי כמעט עשרה חודשים של הפגנות ברחובות. המועמדים בבחירות, כולם מקורביו של הנשיא המודח בוטפליקה, נתקלו בהתנגדות עזה של המפגינים, שכינו אותם "ילדי המשטר".

– באופן מפתיע, גם גורמים דומיננטי בתנועת המחאה דרשו את סילוקו המוחלט של הממסד הפוליטי הישן – דרישה שכוונה גם לגנרל סלאח, הספידוהו. ניתן להניח כי הסיבה לכך היא העובדה שהשלטונות באלג'יריה נמנעו עד כה מדיכוי אלים של המפגינים. למרות זאת, הנוכחות המשטרתית סמוך למוקדי ההפגנות הוגברה בחודשים האחרונים, ורבים מהמוחים נעצרו.

שנה אחרי פרשת העיתונאי הסעודי: 5 נאשמים נידונו למוות בסעודיה; מקורביו של יורש העצר זוכו

בית המשפט בערב הסעודית גזר אתמול (שני) עונש מוות על 5 בני אדם בגין מעורבות ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול לפני שנה וחודשיים. הממלכה הודיעה גם כי שלושה אנשים נוספים ירצו מאסר כולל של 24 שנים. 3 נאשמים אחרים זוכו ושוחררו לביתם. עם זאת, לשמונת המורשעים תינתן האפשרות לערער על גזר דינם. * משפטם של הנאשמים נערך תחת מעטה של חשאיות מוחלטת, אם כי כמה דיפלומטים, כולל מטורקיה, ובני משפחת חאשוקג'י, הורשו להשתתף בדיוני בית המשפט.

– בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי סעוד אל-קחאטני, יועץ ביטחוני ומקורבו של יורש העצר מוחמד בן סלמן, נחקר אך לא הואשם בדבר ושוחרר. לדברי התובע, סגן ראש המודיעין אחמד אל-אסירי, מקורב נוסף של בכיר הנסיכים, שוחרר גם הוא מחוסר ראיות. בית המשפט פסק גם שהקונסול הכללי של סעודיה באיסטנבול בעת הרצח, מוחמד אל-עתייבי, אינו אשם.

– כזכור, העיתונאי ששימש בעבר כיועץ בממלכה הערבית, הפך למבקר חריף של בן סלמאן בעיתונות המערבית. חאשוקג'י גם גילה גישה אוהדת לאחים המוסלמים, שמהווים חלק מקבוצות האופוזיציה במדינה.

תאונת שרשרת ענקית בסמוך לוויליאמסבורג שבארה"ב: 60 כלי רכב התנגשו זה בזה; 50 בני אדם נפצעו

יותר מ-60 כלי רכב היו מעורבים שלשום (ראשון) בתאונת שרשרת ענקית בארצות הברית, זאת עקב תנאי מזג אוויר קשים וערפל ששרר באזור כביש 64 בסמוך לוויליאמסבורג שבמדינת וירג'יניה שבארצות הברית. לא היו הרוגים בתאונה, אך יותר מ-50 בני אדם נפצעו, כששניים מהם קשה. * תמונות מהכביש הראו ערימה של מכוניות שהתנגשו זו בזו לאורך הדרך, כשצוותי החילוץ פילסו את דרכם בזהירות דרך כלי הרכב כדי להגיע לפצועים. רק כעבור כמה שעות פונו כל המכוניות והכביש נפתח מחדש לתנועה. * נהג משאית שנכח בתאונה, סיפר לסוכנות הידיעות AP שהוא ראה ערפל כבד מולו, והחל להאט. "הדבר הבא שקרה זה שהרכבים החלו להיערם אחד על השני", לדבריו, רעייתו נהגה אף היא בתאונה ברכבה הפרטי, ונפצעה קל.

אחרי שתי התרסקויות קטלניות: איירבוס החלה להוביל במספר הזמנות המטוסים; בואינג החליפה מנכ"ל

לאחר שתי התרסקויות קטלניות: יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג הודיעה אתמול (שני) על פיטורי מנכ"ל החברה, יו"ר בואינג דיוויד קלהון ייכנס לתפקיד המנכ"ל בעוד שלשה שבועות. את מקומו כיושב ראש הדירקטוריון יימלא לורנס קלנר.

– מוקדם יותר החודש בואינג הודיעה כי תשהה את ייצור מטוסיה מדגם מקס 737 בתחילת השנה הבאה. עצירת הייצור המתוכננת קורית פחות משבוע אחרי שהמפקחים בארה"ב הזהירו את בואינג שהיא קבעה יעדים לא מציאותיים להחזרת המטוס לשירות.

– בבואינג נאבקים להחזיר את אמונם של הרגולטורים, הלקוחות והציבור לאחר שתי התרסקויות קטלניות של המטוס הנמכר ביותר שלה, מדגם 737 מקס. * המגמה של מעבר מבואינג לאיירבוס עלול להיות עם השלכות לטווח ארוך. רוב חברות התעופה מחזיקות דגם אחד של מטוס לטיסות קצרות, או ארוכות, כדי להקטין את הוצאות התפעול. המשבר של בואינג עלול לגרום לחברות תעופה להחליף ציים שלמים של מטוסים לציים של איירבוס. אולם המעבר איננו פשוט. הוא מחייב הכשרה של טייסים, של מכונאים, הצטיידות בחלקי חילוף ומערך תמיכה מקיף.

– ממשל ארה"ב ינסה ללחוץ על חברות תעופה, בעיקר לאומיות, להעדיף את התוצרת האמריקנית, אך לחברות התעופה יש היום בעיה נוספת, של צוותי אוויר, שמעדיפים שלא לעלות על מטוסי 737 מקס לפני שיוודאו את הבטיחות המירבית שלהם מעל לכל ספק. בעיה זו עלולה לגרום לחברות לעבור לאיירבוס.

– אל על, למשל, התחבטה כמה פעמים לגבי האפשרות להזמין מטוסי איירבוס, אולם השיקול הכלכלי הכריע וגם היא בין החברות הרבות שבחרו להיצמד רק למטוסי בואינג.

– בעוד בשנה שעברה בתקופה זו הפער במספר ההזמנות היה 400 מטוסים לטובת בואינג. היום לראשונה יש יותר הזמנות למטוס איירבוס A320 לעומת הזמנות למטוסי 737. מספר ההזמנות הגיע השבוע ל-15,193 מטוסים, לעומת 15,136 הזמנות של 737. לקפיצה של איירבוס למקום הראשון הביאה הזמנת הענק של IndiGo ההודית, שהזמינה 300 מטוסים. הפער לטובת איירבוס הוא אמנם קטן, אבל הוא מצביע על מגמה, שבגלל המשבר של בואינג נראה שתימשך גם לתוך שנת 2020.

בעולם היהודי

גווילין עולין באש: שריפה פרצה בישיבת לוצרן שבאנגליה, וכילתה את מבנה הישיבה

שריפה פרשה שלשום בערב בישיבת לוצרן בקנווי איילנד שבמחוז אסקס, הסמוך ללונדון. בשריפה נשרפו עשרות זוגות תפילין וספרי קודש. הבניין כולו ספג נזק משמעותי מהשריפה. כך גם חפצי הבחורים נהרסו. אין נפגעים בנפש. לפי דיווחים, גם ספר תורה ניזוק בשריפה וכעת בודקים את מצבו.  

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן