Skip to content

אידומנאו – סיפור על מלחמה ואהבה אסורה באופרה של מוצרט

הבמאי הדני קספר הולטן מציג הפקת אופרה חדשה ומעוררת מחשבה על מלחמות וכוחה של האהבה. סיפור "אידומנאו" מהמיתולוגיה היוונית בהשראת אופרות בארוק צרפתיות הופך לאופרה אוטוביוגרפית כמעט על יחסים טעונים בין אב לבן מסיפור חייו של המלחין וולפגנג אמדיאוס מוצרט. 20/01/2020 - 31/01/2020 בבית האופרה תל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 האופרה הישראלית תעלה בחודש ינואר 2020 את האופרה "אידומנאו" – אחת האופרות היפות  של מוצרט ואחת היצירות האישיות ביותר שלו.

ההפקה בבימויו של קספר הולטן, שחוזר לאופרה הישראלית שוב לאחר שביים פה את "דון ג'ובני" בעונת 2017/18, תעלה בניצוחו של המנצח האיטלקי מיקלה גמבה שהוא אחד מהמנצחים הבולטים בלה סקאלה מילנו ובבתי אופרה חשובים בעולם כיום.

אידומנאו השראה מאופרות בארוק צרפתיות. מעצבת התלבושות אניה ון קרג , מעצבת האופנה הידועה שעברה מבית האופנה דיור אל עיצוב אופרות. צילום יח"צ באדיבות האופרה הישאלית

כמו באופרה "דון ג'ובני" גם  ב"אידומנאו" בחר הבמאי קספר הולטן לעבוד עם מעצבת התלבושות אניה ון קרג – מעצבת האופנה הידועה שעברה מבית האופנה דיור אל עיצוב אופרות.

האופרה מגוללת את סיפורו של אידומנאו, מלך כרתים, שנדר לאלים להקריב להם את האדם הראשון שיפגוש עת ישוב לביתו בשלום ממלחמת טרויה. כשהוא שב לביתו האדם הראשון שפגש היה בנו אידמנטה.

זהו הרקע לדרמה הטראגית באופרה. ארבע דמויות שנאלצות לשקם את עצמן לאחר מלחמה קשה: אידומנאו ואידמנטה המנסים להגן על מולדתם, ומולם שתי נסיכות צעירות. איליה שבויית המלחמה שנעקרה מטרויה מולדתה והופרדה ממשפחתה האהובה וכעת נאלצת להשלים עם כך שכרתים היא ביתה החדש ובו היא מתאהבת באידמנטה, הנסיך ששבה אותה. מנגד, אלקטרה השברירית ומלאת הזעם, שאיבדה את כל משפחתה ונותרה בודדה ומצולקת, המאוהבת באידמנטה ורוצה להינשא לו, אך אינה יודעת שהוא ואיליה מאוהבים זה בזו בסתר.

מערכת היחסים הטעונה בין מוצרט לאביו היתה מניע חזק לבניית המתח ומערכת היחסים בין אידומנאו לאידמנטה, והיא השפיעה רבות על כתיבתו של מוצרט.

האופרה בניצוחו של המנצח האיטלקי מיקלה גמבה שהוא אחד מהמנצחים הבולטים בלה סקאלה מילנו ובבתי אופרה חשובים בעולם. צילום יח"צ באדיבות האופרה הישאלית

"אידומנאו" הקדימה את זמנה מבחינה מוסיקלית ומבנית. היא מציגה שימושים מפתיעים במקהלה ובתזמורת ועיצוב מרתק של דמויות ומערכות יחסים. ההשראה ששאב מוצרט מאופרות הבארוק הצרפתיות יצרה פנינה אופראית שמחברת בין עבר והווה, והיא מבטאת את התעוזה של מוצרט להוציא לפועל את החזון האמנותי שלו דרך סיפור על אהבה אסורה, הקרבה ומחילה.


מוצרט חקר את האופרה הצרפתית של אותה תקופה, שהצטיינה בעיניו ביכולתה לייצר דרמה מרתקת. הוא התעניין בפרוזה הצרפתית שהיוותה את הבסיס לאופרות של המלחינים הצרפתים המפורסמים של התקופה כמו גלוק.  ל"אידומנאו" הוא בחר ליברית צרפתית המבוססת על טקסט ששאב השראה מהאופרות הצרפתיות שכה סקרנו אותו.

באופרה הזאת מוצרט מפליא בשימוש במקהלה ונותן לה תפקיד חשוב מבחינה עלילתית, דרמטורגית ומוסיקלית. בדומה לטרגדיה היוונית המקהלה מתפקדת גם כמתבוננת, וגם כקהילה שמושפעת עמוקות מצעדיו ובחירותיו של הגיבור. כמו ברוב האופרות של מוצרט, דמויות הנשים הן הדמויות האקטיביות והמעניינות ביותר שמתחבטות ללא הרף בצורה דרמטית ומוסיקלית במעמדן וגורלן.

מערכת יחסים טעונה בין אב לבן, סיפור אוטוביוגרפי ולא רק מן המיתולגיה. האופרה ביפה והאישית של מוצרט. צילום יח"צ באדיבות האופרה הישאלית

לדברי הבמאי קספר הולטן, הנושאים שמציגה "אידומנאו" רלוונטיים גם לקהל של היום. העלילה מתרחשת על אדמה חרוכה לאחר מלחמה קשה והדמויות נמצאות בפוסט-טראומה ומנסות להתמודד עם המציאות החדשה.

את האתגר בבימוי האופרה מגדיר הולטן  בכך ש"רוב הדרמה העלילתית מתרחשת 'מאחורי הקלעים', והבמה מתארת בעיקר את תגובת הדמויות למתרחש. ניסיתי לביים את האופרה בצורה דינמית ככל האפשר, ותוך כדי התהליך הבנתי שעלי לערוך אותה מחדש".

חידוש נוסף בהפקה הוא שהולטן הופך את מלחמתו של אידמנטה למלחמה באביו, ובעקיפין בגורל שלו עצמו אשר מוכתב על ידי אביו. הבחירה המקורית הזו מדגישה את הנושא של יחסי אב ובנו, שהייתה משמעותית כל כך בחייו של מוצרט, והופכת את "אידומנאו" לאופרה אוטוביוגרפית כמעט. 

הסולנים וזמרי האופרה המשתתפים בהפקה הם: אידומנאו: זמר הטנור הפולני כריסטיאן אדם שהופיע באופרה הישראלית בתפקיד דון אוטביו בדון ג'ובני וזמר הטנור הפיני תומאש קטאז'אלה שזו הופעתו הראשונה באופרה הישראלית. בתפקיד איליה: זמרות הסופרן הישראליות הילה בג'יוויעל לויטה. בתפקיד אידמנטה זמרת המצו סופרן האמריקאית סטפני לאוריצ'לה, אחת מכוכבות האופרה הצעירות המובילות בעולם כיום, שזוהי הופעתה הראשונה באופרה הישראלית וזמרת המצו סופרן הישראלית נעמה גולדמן. בתפקיד אלקטרה זמרות הסופרן הישראליות אלה וסילביצקי וטל ברגמן, בתפקידים נוספים: ארבצ'ה: אשרי שגב. כוהן גדול: איתן דרורי, קולו של האורקל: נח בריגר

ההפקה בהשתתפות תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר.

דמויות שנמצאות בפוסט-טראומה המנסות להתמודד עם מציאות חדשה לאחר המלחמה. צילום יח"צ באדיבות הואפרה הישראלית

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.




 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן