Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שישי ה-27 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה     ברוב מוחץ: נתניהו ניצח בפריימריז על ראשות הליכוד; סער הודיע על התייצבותו לימין נתניהו – "נשנס מותניים למען הצלחת הליכוד בבחירות הכלליות" (פוליטי)     החל מהשבוע הבא: צעדות השיבה יפסקו לתקופה של כשלושה חודשים, ולאחר מכן יתחדשו במתכונת חודשית (בטחוני)     דיווח: בכירים ברצועת עזה חוששים מחיסולים בעקבות הירי לעבר אשקלון בזמן […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    ברוב מוחץ: נתניהו ניצח בפריימריז על ראשות הליכוד; סער הודיע על התייצבותו לימין נתניהו – "נשנס מותניים למען הצלחת הליכוד בבחירות הכלליות" (פוליטי)

    החל מהשבוע הבא: צעדות השיבה יפסקו לתקופה של כשלושה חודשים, ולאחר מכן יתחדשו במתכונת חודשית (בטחוני)

    דיווח: בכירים ברצועת עזה חוששים מחיסולים בעקבות הירי לעבר אשקלון בזמן כינוס של נתניהו בעיר (בטחוני)

    הטלטלה בעירק: נשיא עיראק מסרב למנות את מועמד הגוש האיראני לראשות הממשלה ומאיים להתפטר (חוץ)

    איראן, רוסיה וסין פתחו בתרגיל ימי משותף (חוץ)

    איראן: רעידת אדמה הכתה סמוך לכור הגרעיני בבושהר; יתכן ונגרם לו נזק (חוץ)

    "שירות חובה בצבא הוא אמצעי דיכוי" | שלטונות רוסיה אילצו פעיל אופוזיציה להתגייס לצבא – ואז שלחו אותו לבסיס מרוחק באזור הארקטי (חוץ)

    מזג האוויר הסוער: בית קברות יהודי בביירות ניזוק מחומה שנפלה; רועה צאן בדואי ונער דרוזי נסחפו למוות; נזקים כבדים לבתים ולתשתיות ביישובים הערביים (מזג אוויר)

תחזית מזג אוויר

    הערב והלילה הגשמים והרוחות יחלשו. עדיין צפוי גשם לפרקים בצפון הארץ ובמרכזה. חשש לשיטפונות בבקעת הירדן ובדבר יהודה.

    שבת: גשמים מקומיים יוסיפו לרדת בצפון הארץ ובמרכזה. יוסיף להיות קר מהרגיל,  ובחרמון יתכן שלג. בלילה של מוצ"ש יפסק הגשם במרכז הארץ.

    ראשון: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עליה בטמפרטורות והן תחזורנה להיות רגילות בעונה.

    שני: מעונן חלקית. בצפון הארץ ייתכן גשם מקומי.

מזג האוויר הסוער: בית קברות יהודי בביירות ניזוק מחומה שנפלה; רועה צאן בדואי ונער דרוזי נסחפו למוות; נזקים כבדים לבתים ולתשתיות ביישובים הערביים

הסערה אתמול (חמישי) הורגשה היטב, ובבית העלמין היהודי בביירות בירת לבנון ניזוקו כמה קברים עתיקים מהמאה ה-19 בעקבות חומה שקרסה עליהם.

– מזג האוויר הסוער גבה אתמול (חמישי) את חייו של רועה צאן בן 24 תושב הכפר הבדואי ואדי סלאמה, שטבע למוות לאחר שנסחף בנחל חילזון הסמוך לכרמיאל. משפחתו של הצעיר, דיווחה כי הוא נעדר לאחר שיצא לסגור את שער דיר העיזים שלו, הסמוך לנחל. * בנוסף, נער בן 14, תושב ירכא שנסחף אתמול בשיטפון בוואדי באזור המועצה המקומית. החיפושים אחריו נמשכו מאתמול שעות הבוקר, והוא נמצא הבוקר במי הנחל.  * הוא רכב על טרקטורון יחד עם דודו בן 23, והשניים נקלעו לשיטפון בנחל אל-מג'נונה (עין יפעם). מסוקים הוזנקו על מנת להתחקות אחר עקבותיו, ותושבים אף ניסו להקים סכר מאולתר כדי לעצור את זרימת המים. על פי עדות דודו של אבו ג'נב, הוא הספיק לתפוס אותו ברגל, אך הנער חמק מידיו בשל הזרימה החזקה ונסחף בנחל.

– המערכת הסוערת שפקדה אתמול (חמישי) את הארץ הביאה עימה נזקים רבים לבתים ולתשתיות ביישובים הערביים – והתושבים חוששים מהחמרת המצב. * בקלנסווה הוצפו כמה שכונות מגורים – והתושבים שהסתגרו תחילה בבתים בשל הגשם – מחפשים מקום אחר ללון בו בגלל הנזקים הכבדים לבתים. * בבאקה אל-גרביה הכביש הראשי הוצף, והמים הצליחו לחדור גם אל בתי העסק בעיר. אחד התושבים בעיר אמר כי המטבח וכל חדרי השינה בביתו הוצפו. * בכפר מושירפה שבוואדי ערה ובכפר עראבה בגליל נרשמו הצפות בכבישים מרכזיים – ומי הגשמים הצליחו לחדור אל בתי התושבים. בנצרת קרס קיר שחסם את אחד מכבישי שכונת סליזיאן. לא היו נפגעים, אך מכוניות שחנו סמוך אליו נפגעו. גם בטייבה נגרם נזק למכוניות בחניה של בית ספר יסודי בעקבות קריסת קיר. 10 כלי רכב נוספים ניזוקו בעיר בעקבות הצפות. * במהלך הלילה נלכד אדם ברכבו הפרטי לאחר שעץ קרס עליו ברחוב התעשייה בנשר.

– באשדוד מרבית הנזק התמקד בחוף הים. בשעות הבוקר נסחפה ספינה לחוף אורנים באשדוד – והמוני תושבים סקרנים נהרו לאזור ואף גרמו לעומסי תנועה. * הספינה מוקמה במים רדודים ואין עליה מטען. בנמל אשדוד וברשות הספנות והנמלים נערכים למשוך את הספינה בשבוע הבא.

חדשות

נציב הביקורת על הפרקליטות "מתח ביקורת חריפה" על בקשת פרקליט המדינה משופטים להגן על הפרקליטות (מכתבו של ניצן לשופטים)

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, מתח ביקורת נגד פרקליט המדינה היוצא, בשל המכתב ששלח האחרון בחודש שעבר לבכירים בפרקליטות, ובהם ארבעה שופטים מכהנים, בדרישה שיגנו על הפרקליטות בתקשורת. * רוזן כינה את המקרה "תקלה חמורה". כשלדבריו, "עצמאות מוסדות השלטון בכלל, ומערכת המשפט בפרט, היא מאבני היסוד של השיטה הדמוקרטית. משכך, אין צורך להרחיב ולהכביר מילים באשר לסכנה האורבת, ולו למראית עין, כששופטים מכהנים הדנים בתיקים שבהם הפרקליטות מייצגת אחד הצדדים – נקראים במישרין או בעקיפין לטעון 'להגנתה' של הפרקליטות". * עוד כתב רוזן כי "טוב היה לו ההודעה האמורה לא היתה נשלחת לשופטים מכהנים… כללה של החלטה, שליחת ההודעה הנדונה לשופטים מכהנים היא בבחינת תקלה חמורה. עם זאת, משנתגלתה התקלה, תוקנה – וניתן להניח כי לא תישנה עוד".

העתירה נגד יכולתו של נתניהו הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים,  לנסות להרכיב ממשלה,: ביום שלישי בג"ץ ידון האם לדון בעתירה

כתב האישום נגד נתניהו טרם הוגש לבית המשפט, ובמידה וידרוש חסינות מהכנסת, לא יהיה ניתן להגיש נגדו כתב אישום עד שבקשתו תידחה, אולם ביום שלישי הקרוב ידון בג"ץ בעתירה שהוגשה בעניינו על כשירות נתניהו להרכבת ממשלה בגין כתבי האישום שהוכנו נגדו.

– היועץ המשפטי לממשלה היה אמור לפרסם עד יום ראשון את עמדתו בנוגע לעתירה שהוגשה בנושא, אך אתמול (חמישי) הוא הודיע כי לא יעביר את עמדתו בשאלת כשירותו של נאשם בפלילים להרכיב ממשלה, עד להחלטת בג"ץ אם לדון בשאלה העקרונית או לדחות את העתירה בנושא על הסף. לדברי מנדלבליט, עמדתו של היועמ"ש היא רק חלק מהסעדים המבוקשים בעתירה – ובית המשפט טרם דן בסעדים ולא הכריע אם ידון בסוגיה. בשל כך, סבור היועמ"ש כי אין ביסוס משפטי לחייב אותו להגיש עמדה לגופם של הדברים כפי שביקשו העותרים לפני שנערך דיון ומבלי שהוציאו צו על תנאי וצו מוחלט. לדבריו, עצם השאלה אם בית המשפט צריך לדון ולהכריע בסוגיה מבלי להידרש לגופה, היא שאלה כבדת משקל, מורכבת ורגישה, ולפיכך יש להידרש אליה בשלב מקדמי ונפרד – טרם בירור העתירה. היועמ"ש הוסיף כי אם השופטים יחליטו לדון בעתירה הוא יגיש את עמדתו בעניין, "תוך שתינתן השהות המתאימה לכך, בשים למורכבות ולתקדימיות הסוגיות החוקתיות והמשטריות בהן עסקינן, והכל בהתאם להוראות בית המשפט".

– לפי ההחלטה שפורסמה אתמול (חמישי) הדיון ייערך "לפי המתכונת המקובלת של דיונים שטרם הוחלט אם להוציא בהם צו על תנאי". במשרד המשפטים סבורים כי משמעות ההחלטה היא שבית המשפט קיבל למעשה את בקשת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט – וקובע כי הדיון יעסוק באם לדון או לדחות את העתירה שבגינה הוא נקבע – ואם יוחלט לדון בה, יגיש היועמ"ש את חוות דעתו בנושא.

גופת צעיר בן 20 נמצאה היום בתוך בור סמוך לבית העלמין ברמת השרון – הערכה כי מדובר בבחור חרדי מבני ברק. הרקע כנראה פלילי, אך כל הכיוונים נחקרים. כבוד השופטת יעל הניג הוציאה צו איסור פרסום בתיק החקירה. הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה ובכלל זה כל פרט שיש בו כדי לזהות את החשוד/ים. תוקף הצו עד לתאריך 02.01.20.

חשד לרצח – בכביש 85 סמוך לכפר דיר אל אסד, התקבלה הודעה על אדם שנמצא ברכב שסימני ירי על גופו.  לאחר ניסיונות החייאה הצוות הרפואי קבע את מותו במקום. כוחות משטרה בליווי מעבדה ניידת הוזנקו למקום בודדו את הזירה ופתחו בחקירה

פוליטי

ברוב מוחץ: נתניהו ניצח בפריימריז על ראשות הליכוד; סער הודיע על התייצבותו לימין נתניהו – "נשנס מותניים למען הצלחת הליכוד בבחירות הכלליות"

מהתוצאות הסופיות בפריימריז לראשות הליכוד שנערך אתמול עולה כי ראש הממשלה נתניהו ניצח בקרב על ראשות הליכוד עם רוב של 41,792 (72.5%) מהקולות. לעומת סער שקיבל 15,885 (27.5%) מהקולות. * אחוז ההצבעה הסופי בפריימריז בליכוד עמד על 49.4%. מדובר בשיעור הצבעה גבוה מאחוז ההצבעה בפריימריז הקודמים על ראשות הליכוד ב-2014.

– עם קבלת תוצאות ההצבעה אמר סער כי ההחלטה להתמודד "הייתה ההחלטה הנכונה, זו הייתה ההחלטה המתחייבת. מי שלא מוכן להסתכן לעולם לא יוכל לנצח. רצינו תוצאה אחרת, אך השגנו תנאים משמעותיים מול כוחות עצומים. הליכוד הוא ביתנו, אנחנו עומדים מאחורי נתניהו. עכשיו נשנס מותניים למען הצלחת הליכוד בבחירות הכלליות".

– מניתוח תוצאות ההצבעה עולה כי נתניהו ניצח ב-99 אתרי הצבעה מתוך 106. סער ניצח בצפון תל אביב, במועצה האזורית עמק חפר-אלישיב, בשוהם, בזרזיר, בג'וליס, בדלית אל-כרמל ובמועצה המקומית יפיע. * בתל אביב בכללותו הקרב היה צמוד, אולם גם בה ניצח נתניהו שקיבל 1,428 קולות לעומת 1,395 קולות לסער (50.5% לעומת 49.5%). בגבעתיים קיבל סער 179 קולות לעומת 217 קולות לנתניהו. וגם ברמת השרון התוצאות היו צמודות; 51% לנתניהו לעומת 49% לסער.

– בכלל היישובים – כולל יישובי הדרום שמתמודדים כבר שנים עם ירי רקטות מעזה – הפער לטובת נתניהו היה גדול בהרבה. בשדרות קיבל נתניהו 88%, באשקלון – שם הורד מהבמה עקב ירי רקטות בערב שלפני הבחירות המקדימות – קיבל ראש הממשלה 78%. באשדוד הוא זכה ל-75% מקולות חברי המפלגה. * בטבריה ניתנו לנתניהו 628 קולות לעומת 108 בלבד לסער (85% לנתניהו לעומת 15% לסער). גם בירוחם קיבל נתניהו 85% מקולות המתפקדים. בקריית ארבע הוא זכה ל-76% מהקולות. בגוש דן הפערים היו מעט קטנים יותר. בראשון לציון קיבל ראש הממשלה 72% מהקולות, בחולון – 71%.

בטחוני

החל מהשבוע הבא: צעדות השיבה יפסקו לתקופה של כשלושה חודשים, ולאחר מכן יתחדשו במתכונת חודשית

מפנה דרמטי בעזה: היום צפוי להיערך צעדת השיבה הפלסטינית בגבול הרצועה, זו תהיה ההפגנה האחרונה במתכונת השבועית, ולאחריהן ייקחו הפלסטינים פסק זמן מההפגנות לתקופה שלכשלשה חודשים עד להפגנת יום האדמה, מאז הם יתקיימו במתכונת חד-חודשית במקום חד-שבועית. כשבנוסף לכך, ייערכו הפגנות "בכל עת שבה יהיה צורך בנוכחות ציבורית ובאירועים לאומיים בולטים". כך הודיע "הוועד העליון לצעדות השיבה ושבירת המצור" הפלסטיני.

– ארגוני ההתנגדות הפלסטינים מעדיפים כעת להעביר את מאבקם בישראל לשדה המשפטי, ולפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג. הוועד העליון הודיע: "נמשיך בצעדות בדרכי שלום, נאסוף חומרים כדי להגיש כתיק מסודר לבית הדין הבינלאומי על הפרות החוק של הצד הישראלי במהלך הצעדות, זאת במקביל להחלטתם לפתוח בחקירה על פשעי הכיבוש. נמשיך להתנהל לפי המצב בשטח, הצעדות העבירו מסרים חזקים לישראל כי עקידת הציבור הפלסטיני לא תעבור ללא עונש ולכן עליו לעשות חשבון נפש".

– באירועים על הגדר נהרגו במהלך השנתיים האחרונות כ-190 פלסטינים, כשליש מהם אנשי הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ובודדים מהם אזרחים חסרי זיקה ארגונית. כ-17 אלף פלסטינים נפצעו, רובם משאיפת גז ומיעוט מהם מאש חיה שנורתה על ידי ישראל כאשר ניסו לעבור את הגדר. חייל אחד נהרג במהלך העימותים על הגדר, מאש צלף של ארגון הטרור חמאס.

דיווח: בכירים ברצועת עזה חוששים מחיסולים בעקבות הירי לעבר אשקלון בזמן כינוס של נתניהו בעיר

מקורות בארגוני הטרור ברצועת עזה, אמרו לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המקורב לחיזבאללה, כי היה חשש כי התגובה הישראלית לשיגור לאשקלון השבוע תהיה בדמות חיסול בכירים בארגוני הטרור, בדומה לזה של מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האסלאמי, בהאא' אבו אלעטא. לפי הדיווח, עד כה התמקדה התגובה באתרים ימיים השייכים לכוח הימי של חמאס. כמו כן, הותקף מתקן ימי מערבית לחאן יונס ומבנים מרובי קומות השייכים למשטרה הימית של חמאס.

חוץ

הטלטלה בעירק: נשיא עיראק מסרב למנות את מועמד הגוש האיראני לראשות הממשלה ומאיים להתפטר

נשיא עיראק ברהם סלאח סירב אתמול (חמישי) למנות לראשות הממשלה את המועמד של הגוש בפרלמנט המגובה על ידי איראן, לאחר שהאחרון נדחה על ידי המפגינים נגד הממשלה. בהצהרה מטעמו נמסר כי הנשיא לא ימנה את מושל מחוז בצרה, אסאד אל-עידאני, כראש הממשלה הבא, "כדי להימנע משפיכות דמים רבה יותר וכדי לשמור על שלום במדינה". * לדברי סלאח, מכיוון שהחוקה לא מאפשרת לו לדחות מועמדים – הוא יתפטר מתפקידו אם יידרש לכך. "אני מוכן לפרוש מתפקיד הנשיא בפני חברי הפרלמנט כדי שהם יוכלו להחליט כנציגי העם – מה שהם רואים לנכון".

– על פי חוקת עיראק, הגוש הגדול ביותר בפרלמנט נדרש למנות את ראש הממשלה החדש, שצריך להיות מאושר על ידי הנשיא. תאריך היעד למינוי ראש ממשלה חדש כבר הוחמץ פעמיים בגלל חילוקי דעות שהוא הגוש הגדול ביותר בפרלמנט לאחר הבחירות בשנה שעברה.

– בפרלמנט העיראקי יש שני גושים עיקריים – סיירון, בראשות איש הדת השיעי הפופוליסטי מוקתדה אל-סאדר, ופתח, בראשות הדדי אל-אמירי. אולם המספרים בשני הגושים השתנו מאז הבחירות בשנה שעברה, כשמספר לא ידוע של מחוקקים עזבו את הגוש שלהם והצטרפו לגוש אחר.

– בסוף השבוע שעבר, בית המשפט העליון בעיראק סיפק הנחיות כיצד להתמודד עם המשבר הפוליטי, אך לא קבע מהו הגוש הגדול ביותר. בהודעת בית המשפט נאמר כי ההחלטה צריכה להיות מבוססת על המושב הראשון של הפרלמנט לאחר כניסתו לפעולה בשנה שעברה. עם זאת, בית המשפט אמר גם שהוא יקבל מצב שבו שתי רשימות או יותר יתמזגו ויהפכו לגוש הגדול ביותר.

– הנשיא סאלח שלח את תגובת בית המשפט לפרלמנט, וביקש מהמחוקק לומר איזה גוש הוא הגדול ביותר.

איראן, רוסיה וסין פתחו בתרגיל ימי משותף

חיל הים האיראני החל הבוקר (שישי) בתרגיל משותף עם חילות הים של רוסיה ושל סין, בחלק הצפוני של האוקיינוס ההודי. * התמרונים שהחלו בנמל צ'בהאר שבדרום-מזרח איראן, במפרץ עומאן, ובסמוך לגבול פקיסטן, יימשכו ארבעה ימים – עד יום שני, ומטרתם היא להעמיק את שיתוף הפעולה בין ציי שלוש המדינות. * זו הפעם הראשונה שחילות הים של שלוש המדינות משתפות פעולה בתרגיל מסוג זה.

– באיראן טוענים שהתרגיל המשותף מוכיח שטהרן אינה מבודדת, למרות נסיגתה של ארה"ב בשנה שעברה מהסכם הגרעין ועל אף הסנקציות של ממשל טראמפ.

– משרד ההגנה של רוסיה אמר היום כי הוא שלח שלוש ספינות מהצי הבלטי שלו – פריגטה, מכלית וגוררת. בעיתון "הכוכב האדום", שציטט את הודעת משרד ההגנה, נאמר כי זאת הפעם הראשונה שבה תמרונים מסוג זה נערכים בצורה זו. התמרונים תוארו כ"חסרי תקדים" בתחום שיתוף הפעולה הימי והאימונים.

– מפרץ עומאן הוא נתיב מים רגיש במיוחד, לאור חיבורו למפרץ הורמוז, שדרכו עוברת כחמישית מאספקת הנפט העולמית. התמרונים מתקיימים במקביל לגיבוש קואליציה ימית רב-לאומית בהובלת ארצות הברית, שתפעל במי האזור אחרי שורת התקריות הצבאיות בחודשים האחרונים. אלו כללו פגיעה במכליות נפט, הפלת מל"ט אמריקני ומתקפה על מתקני נפט בערב הסעודית.

איראן: רעידת אדמה הכתה סמוך לכור הגרעיני בבושהר; יתכן ונגרם לו נזק

רעידת אדמה בעוצמה 5.1 הכתה הבוקר (שישי) באזור הכור הגרעיני של הרפובליקה האסלאמית בבושהר, כך מסר השירות הגיאולוגי של ארצות הברית. מקור הרעש היה במרחק של כ-53 קילומטרים מהאתר הגרעיני שבדרום המדינה, וייתכן כי נגרם לו נזק. רעידת האדמה הייתה קרובה יחסית לפני האדמה, בעומק 38 קילומטרים בלבד – מה שעשוי להגביר את עוצמתה.

– ברשת התקשורת הלאומית של איראן נטען כי הרעידה הייתה בעוצמה 4.9 וטרם דווח על פגיעה בתחנה הגרעינית. "לא התקבלו דיווחים על כל נזק אפשרי כתוצאה מרעידת האדמה".

– לפני כמה שנים, ב-2013, הכור בבושהר נפגע ברעידת אדמה, כך על פי דיפלומטים. זאת, חרף הכחושות איראניות. לטענתם, סדקים ארוכים הופיעו לפחות בחלק אחד של המתקן בעקבות אותה רעידה.

– לפני כחודש הודיעה טהראן כי היא החלה בבניית כור שני בנמל הדרומי של העיר בושהר, בסיוע רוסי. בדיווחי הטלוויזיה הממלכתית של איראן, נמסר כי החלו בשפיכת הבטון עבור המדינה.

קזחסטן: לפחות 15 בני אדם נהרגו בהתרסקות מטוס נוסעים באלמטי

שניות לאחר שניסה להמריא משדה תעופה בסמוך לעיר אלמטי בקזחסטן: מטוס נוסעים מסוג "Fokker-100",  שהוביל קרוב למאה בני אדם התרסק הבוקר (שישי) לתוך בניין. * לפחות 15 בני אדם נהרגו ו-35 נפצעו, מתוכם 22 במצב אנוש. לפחות 60 בני אדם שרדו את האירוע, מצב הנותרים טרם התברר. * עד שיתקבלו תוצאות החקירה, ועדת התעופה במדינה השביתה את כל טיסות המטוסים מדגם "Fokker 100".

– התאונה אירעה סמוך לשעה 7:20 בבוקר (זמן קזחסטן) כאשר טיסת "בק אייר" 2100 המריאה משדה התעופה הבינלאומי של אלמטי לכיוון נור-סולטן, בירת המדינה. אולם מסיבה כלשהי המטוס לא הצליח להתרומם, עבר דרך מחסום בטון והתנגש בבניין בן שתי קומות.

– בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי באתר ההתרסקות נראו חלקי גוף המטוס פזורים בכל עבר, כן חלקו הקדמי של כלי הטיס מרוסק. אחת הנוסעות ששרדה את ההתרסקות סיפרה לאתר החדשות טנגריניוז כי היא שמעה "רעש מחריד" טרם החל לאבד המטוס גובה.

הפיליפינים: לפחות 16 הרוגים בסופת טייפון שהכתה במדינה

לפחות 16 בני אדם מתו בסופת טייפון עם רוחות במהירות של 195 קמ"ש שהכתה אתרי תיירות וכפרים מבודדים במרכז הפיליפינים. לפי הגורמים בשירותי החירום, ההרוגים היו בכפרים ובעיירות במחוז ויסאיס, כשהטייפון פגע גם בבורקאי, בקורון ובאתרי תיירות אחרים המפורסמים בחופים הלבנים. נמל התעופה בקליבו, המשרת את בורקאי, ניזוק גם כן קשות. * בין ההרוגים כתוצאה מנזקי הסופה, שוטר סיור שהתחשמל כתוצאה מהתמוטטות עמדת חשמל. * הסופה קרעה גגות מבתים והפילה עמודי חשמל. עשרות אלפים נסו על נפשותיהם. בשל ניתוק האינטרנט וקווי הטלפון הסלולריים, עדיין קשה להעריך את הנזק המלא של הסופה.

"שירות חובה בצבא הוא אמצעי דיכוי" | שלטונות רוסיה אילצו פעיל אופוזיציה להתגייס לצבא – ואז שלחו אותו לבסיס מרוחק באזור הארקטי

מנהל פרויקט בקרן למאבק בשחיתות של אלכסיי נבלני, נעצר ביום שני בדירתו במוסקבה, לאחר שהדלת לביתו נפרצה, החשמל בדירתו נותק וכרטיס ה-SIM בטלפון הסלולרי שלו נותק מרחוק. כעבור יומיים התברר כי גויס לצבא ונשלח לשירות במוצב הגנה אווירית נידח בארכיפלג נוביה זמליה שבאוקיינוס הארקטי. * פעילי אופוזיציה השוו זאת לאופן שבו רוסיה הצארית וברית המועצות שלחו מתנגדים פוליטיים לקצוות הנידחים ביותר של המדינה הגדולה ביותר בעולם.

– סגן המפקח הצבאי במוסקבה, אמר לסוכנות הידיעות "טאס" כי שבדינוב התחמק מגיוס חובה במשך זמן רב וכי בית משפט קבע ביום שני כי הגיוס שלו חוקי. * גברים ברוסיה חייבים להתגייס בין גיל 18 לגיל 27, והשירות הצבאי שלהם נמשך שנה, אולם רבים מוצאים דרכים להימנע מהגיוס. לדברי נבלני, שבדינוב סובל מבעיה רפואית שאינה מאפשרת לו לשרת בצבא, ולמרות זאת הוא גויס ונשלח לבסיס הארקטי, ועוד בלי הכשרה בסיסית.

– בעקבות המעצר קיימו פעילי אופוזיציה מחאה מחוץ למטה הצבא במוסקבה. על כרזה אחת שהניפו כתבו: "שירות חובה בצבא הוא אמצעי דיכוי". על אחרת נכתב: "שנת 1937 שמחה" – כשהכוונה היא לשנה שסימנה את שיא הטיהורים בימי סטלין.

– בתוך כך, אתמול (חמישי) פשטו שלטונות רוסיה על מטהו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני במוסקבה, החרימו מחשבים ופריטים אחרים וגררו את נבלני החוצה בכוח. * בצילומי אבטחה ממטה הקרן היום נראו כוחות הביטחון פורצים בכוח את הדלת הקדמית של המטה ופושטים עליו. חלק מהמשתתפים בפשיטה עטו מסכות ומדים שחורים. בצילומים הם נראים עורכים חיפוש, עד שאחד מהם מכסה את מצלמת האבטחה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן